Het is al 4 jaar verplicht, maar de komende maanden gaat de Consumentenautoriteit eindelijk scherp controleren of dealers en garagebedrijven wel echt met “all-in prijzen” adverteren. Oftewel: De prijs die in de advertentie wordt genoemd moet ook daadwerkelijk de prijs van de auto zijn. Dus inclusief zaken af ‘afleveringskosten’ en allerlei andere bijkomende kosten. Het zou eens tijd worden!
Volgens Arnold Koopmans (juridisch specialist Bovag) bestaat deze regel al zo’n vier jaar, maar werd er eigenlijk niks mee gedaan. Hij ligt even toe hoe het precies zit:
“Het gaat om reclame-uitingen waarbij een consument direct wordt uitgenodigd een product te kopen. Geen billboards met imagoreclame langs de snelweg dus, maar wel advertenties in kranten, tijdschriften en op websites. Het is van belang dat in een advertentie niet alleen de aanschafprijs inclusief BTW wordt vermeld, maar ook alle bijkomende kosten zoals leges en afleveringskosten. Je kunt dat op verschillende manieren doen, door een complete all-in prijs te communiceren, of door een helder overzicht te tonen, waarmee de consument in een oogopslag zijn eigen rekensommetje kan maken. Zolang er maar volledigheid wordt betracht.”
Eindelijk! Bij de prijzen van vliegtickets was dit ook jarenlang een doorn in het oog van vele mensen. Bij auto’s werd echter klakkeloos geaccepteerd dat als er met grote letters 9.995 euro op de voorruit stond dat je daarna nog allerlei heffingen en extra kosten moest betalen. Pure misleiding van de consument.
Negen maanden geleden heeft de branche van de Reclamecode Commissie al tijd gekregen om de boel aan te passen, maar daar is weinig haast mee gemaakt. Dus wordt het nu tijd om hard in te grijpen. Als je misleidende prijzen communiceert maak je kans op een boete die kan oplopen tot duizenden euro’s.
Helaas is het nog niet zo dat ook de prijzen in folders etc moeten worden aangepast. Als we het goed begrijpen gaat het op dit moment alleen om reclame-uitingen. We zullen dus nog steeds persberichten ontvangen van importeurs dat je (bijvoorbeeld) een Mercedes A-Klasse vanaf 28.995 euro kan kopen. Terwijl we allemaal weten dat daar nog een hele berg aan milieuheffingen, kentekenleges, afleveringskosten en weet ik veel wat nog meer bij komt.
In het Verenigd Koninkrijk hebben ze het wat dat betreft een stuk beter geregeld daar kennen ze een zogenaamde On The Road Price. Oftewel het bedrag dat je moet betalen om je nieuwe auto de showroom uit te kunnen rijden.
Wat mij betreft voeren ze dat ook per direct in Nederland in. Het zal een keer ‘pijn’ doen omdat alle prijzen (optisch) hoger worden, maar uiteindelijk hoef je als consument natuurlijk geen cent extra te betalen. (via: bovagkrant.nl)
Rob zegt
Leasemaatschappijen ook? Just-lease leest u even mee?
robbie zegt
@Rob: of leasemaatschappijen er ook onder vallen durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. De Bovag heeft het zelf over het volgende:
Megakix zegt
@robbie: geldt dit dan ook voor louche 2e hands autodealers ? Of alleen voor nieuw-verkopers.
kickass zegt
Oke, het is wat onhandig, maar met wat research weet je toch hoe veel de auto werkelijk kost?
robbie zegt
@kickass: dat neemt niet weg dat het misleidende advertenties zijn.
jrk68 zegt
@robbie:
Mee eens, ken nog genoeg merkdealers die een auto op de site zetten en als je ze dan belt blijkt er ineens voor een rug of 3 opties op te zitten.
Vaak demo’s waar men gewoon de nieuwprijs voor vraagt.
Dat dit verboden was wist ik nog niet dus zeker goed dat ze dat eens gaan aanpakken.
W115 zegt
@kickass: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan
zender zegt
@kickass: valt tegen, met name als auto’s importeert
norge zegt
Zo, opeens worden de auto’s een stuk duurder . En nou de koppel verkoop nog aanpakken. Als u dit pakket koopt moet u het Andere pakket ook kopen meneer…..
tritone zegt
@norge: Dat is toch een vrije keuze?
jrk68 zegt
@tritone:
Helaas is dat niet zo.
Maar al te vaak moet je 2 of meerdere opties nemen als je er maar 1 wil.
robbie zegt
@tritone: nope. ‘Verplichte’ opties (of gecombineerde) zijn aan de orde van de dag.
pininfarina zegt
Zaken waar de prijzen met grote letters op de ruiten staan vermijd ik sowieso maargoed. Een degelijk overzicht met aanschafprijs en eventuele kosten rijklaarmaken is in de meeste gevallen ook wel gewoon netjes voor elkaar. Bij dealerbedrijven altijd.
jrk68 zegt
@pininfarina:
jrk68 zegt
@pininfarina:
dat ging ff fout.
Wat ik wilde zeggen is dat ook merkdealers zich schuldig maken aan dit soort praktijken.
Weet dat uit eigen ervaring van 2 VAG dealers die dit doen.
bonkers zegt
Eindelijk die irritant renault reclames weg, of anders
desjonnies zegt
Moordende concurrentie en dalende verkoopcijfers.
Consumenten die denken dat je drie ruggen overhoudt aan Een autootje van 14 mille en die je nog geen 200 Euries winst gunnen.
Lease maatschappijen die je uitmelken.
Grote, door de importeur geleide dealers die de onafhankelijke dealers quota door hun strot duwen.
Dure huisstijlen die je maar hebt te voeren als dealer.
“Uw vloer is niet conform de BMW huisstijl”
“Maar het is een nieuwe vloer!”
“Jammer dan”
Ik ben stomverbaasd dat er nog ondernemers zijn die dealer willen spelen.
tritone zegt
@desjonnies: Je hebt vast de autovisie gelezen, ene bekende nederlander zei precies hetzelfde.
lincoln zegt
@tritone:
ordinairy common sense ..
dit is nml al 20 jaar realiteit ..
tritone zegt
@lincoln: Dat is makkelijk, ben jij nou zo slim of zijn die dealers zo stom.
lincoln zegt
@tritone:
in mijn geval is een contract met een importeur geen “wijsheid” ..
voor andere mensen misschien wel ..
maar verdienen in de showroom met nieuwe auto,s lukt niemand ..
tritone zegt
@lincoln: Ach iedereen klaagt, te weinig marge op een nieuwe auto, maar is dat werkelijk zo!
Ik wil ECHTE cijfers zien.
Ik ken(misschien niet zo heel goed) een eigenaar van een Ford garage, hij komt mij niet bepaald armoedig over, maar klaagt ook steen en been (of zoiets).
Mijn werkgever zit ook altijd te piepen, maar dat is het nieuwe signaal wat ze willen afgeven, ze zijn bang dat je meer wilt.
lincoln zegt
@tritone:
ik denk dat er weinig zijn die een kluis nodig hebben ..
en er zijn er nog minder met een eigen pand ..
tritone zegt
@lincoln: Maar dat is niet al 20 jaar aan de gang, of bedoelde je iets anders.
Het blijft altijd een beetje gokken wat je bedoeld.
lincoln zegt
@tritone:
klopt ..
merk dealers moeten het nu verdienen met stagelopers voor 65 euro per uur wegzetten en benodigde onderdelen factureren ..
ook de merk dealers die populaire lease meuk verhuurt doet het goed ..
als je creatief bent met inruilen kan je ook nog wat verdienen ..
maar ik denk niet dat je nu als Daihatsu dealer bijv. centjes kan maken ..
desjonnies zegt
@tritone:
Mijn beste vriend vanaf de schoolbanken zo’n beetje is dealert.
Mag concurreren met dochters van de importeur in de regio.
Heeft het geluk dat het pand van hem is.
Maar komen er ff 10 nieuwe auto’s binnen, mag hij de rekening wel ff binnen 30 dagen betalen.
Wordt gedwongen zoveel demo’s te nemen.
En maar zien of hij van de inruilerts afkomt.
En hoeveel kroegbazen liggen erniet aan de geeuwhonger en zijn overgeleverd aan de grillen van de brouwerij?
Kom ik in het verre Oosten voor zaken verbaas ik me altijd over de gigantische hoeveelheid kleine ondernemers die daar zijn.
Want al die kleintjes, die houden de boel echt aan het draaien.
In iedere economie.
En concurrentie houdt je scherp, maar helaas heb je in de auto branche weinig tot geen meerwaarde meer behalve de prijs.
Megakix zegt
@desjonnies: klopt volledig wat je schrijft…de door importeurs gestelde quota aan dealers is ‘van den zotte’…Pon is hier een zeer goed / slecht voorbeeld van.
tritone zegt
@desjonnies: Dat noemen ze ondernemen, de risico’s durven nemen die anderen niet durven, dat is niet alleen in de autobranche, ook bv in de horeca heb je moordende concurrentie, toch is er geld in te verdienen.
Tegenwoordig heb je overal zware tegen partijen, maar ja is dat niet altijd zo geweest?
Een goede ondernemer lacht erom!
Megakix zegt
@tritone: concurrentie is zéker niet erg…maar ‘opgelegde handelsgeest’ (zoals in de importeur-dealerwereld) getuigt niet van vrij ondernemerschap. Tevens is een dealer bij aanvang al akkoord met all ‘voordelen’ die een dealerschap hen biedt; niets ‘opbouwen van een onderneming’. Van de ene op de andere dag HEB je een onderneming. En dan buiten een vrije geest. Kortom, dat lachen van een ondernemer in concurrentiestrijd gaat hier niet op.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
In de historie zijn diverse merken geweest die geprobeerd hebben te adverteren met all in prijzen. De ervaring: er kwam geen kip meer in de showroom… Conclusie: de consument wíl gewoon misleid worden!
tritone zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Daar heb je vast een bron van.
lincoln zegt
@tritone:
ordinary common sense ..
consument + misleiding zijn tegelijkertijd uitgevonden ..
tritone zegt
@lincoln: Dat noemen ze reclame, je moet ze lokken, ook jij bent er ooit gevoelig voor geweest.
lincoln zegt
@tritone:
yep .. en nog steeds ..
iedereen is tenslotte consument ..
E34M5Touring zegt
@tritone: Ford, als ik het goed heb. In de tijd van de Escort (bj 1993/1998). Hadden all in prijzen die ook nog eens afgerond waren (dus 9000,- of 11000,-) Zelfde met de opties allemaal afgeronde prijzen (dus zeg maar airco voor precies 500,- ofzo
tritone zegt
@E34M5Touring: Ik bedoel de bron voor de kip die dan niet meer komt.
E34M5Touring zegt
@tritone: Excuus! verkeerd begrepen.
tritone zegt
@E34M5Touring: Maar, er is een dealer bij mij in de buurt die NU wel adverteerde met een totaal prijs, het is maar een peug 107, maar in de advertentie stond heel duidelijk wat de totaalprijs was en is.
Inclusief afleverings, kentekenplaten, mileubelasting,vloertappijten,en onzin kosten.
Deze dealer is al gevrijwaard!
timtussengas zegt
@tritone: gast, jij bent zo te zien niet echt thuis in de autobranche.
En er praat hier ook iemand over een stageloper waarvoor 65 euro wordt gefactureerd, ook onzin.
Pallas zegt
@tritone: Is waar, Citroën deed het hier halverwege de jaren tachtig.
tritone zegt
Wanneer je prijs ziet in een reclame, wordt je gelokt om naar de showroom te komen, dan is de koop nog niet gesloten.
Een beetje slim persoon vraagt dan door, en dan kom je erachter wat de totale prijs is.
Er zijn weinig mensen die gelijk beslissen om te kopen, bij dure aankopen.
lincoln zegt
@tritone:
een drempel .. dat is het enige dat consumenten bij verkopers weghoudt ..
en drempels zijn er om verlaagt te worden ..
jordy14 zegt
Beter voor mensen die Zich niet in de prijs verdiepen en in de winkel in 1 eer schrikken van de prijs, maar als je echt een auto wil zoek je toch eerst ff op internetofzo hoe duur die werkelijk is.
jrk68 zegt
@jordy14:
En daar gaat het juist mis, op internet wordt juist jet meest geadverteerd met prijzen die totaal niet kloppen.
Een Vag dealer hier in Rotterdam bijvoorbeeld bied demo’s aan voor de nieuwprijs, is niks mis mee daar je er van uitgaat dat dat dan inclusief opties is.
Bij navraag mag je de opties er nog bij optellen + leges en rijklaar maken.
Dat scheelt een paar ruggen.
Meneer vraagt dus met droge ogen de nieuwprijs voor een demo met 10k km en adverteerd hem voor de basisprijs.
ThomasBol zegt
De prijzen worden niet door de dealers geadverteerd maar door de importeurs.
robbie zegt
@ThomasBol: wie plaats die advo? Niet altijd de importeur. Maar ook vaak genoeg een dealer.
Esprit_de_Flandre zegt
@ThomasBol: Des te makkelijker. Dan moeten er maar een stuk of twaalf bedrijven aangeklaagd worden, ipv een stuk of twaalfhonderd…
TDI-goeroe zegt
eindelijk duidelijkheid, hoop ik! van die afleveringskosten, die de 1000 euri benaderen, wordt je toch niet vrolijk?
timtussengas zegt
@TDI-goeroe: de 1000 euro afleverkosten wordt uit de consumentenprijs gehaald, dit omdat je hier geen bpm over betaald. Een tijd terug zat er meer dan 35% bpm op een auto. Als je 1000 euro uit de auto haalt en dit als afleverkosten verkoopt bespaart de klant dus 350 euro. Oftewel, je moet blij zijn met die 1000 euro afleverkosten
Megakix zegt
@timtussengas: dus…jij vraagt bij een vliegtuigbalie of ze de prijs willen verhogen, zodat je korting hoger wordt ? :lol:
timtussengas zegt
@Megakix: hahah, volgens mij begrijp je het niet
robbie zegt
@timtussengas: wat een onzin.
pininfarina zegt
@robbie: Ik ben het vaak met je eens maar in dit geval heeft timtussengas wel gelijk. Zouden ze de kostenrijklaarmaken gewoon bij in de consumentenprijs doen betaal je daar BPM of bijtelling over. Nu niet aangezien het los van de consumentenprijs staat en dus niet “af-fabriek” is. Zolang de Consumentenprijs € 20.000 is en de kostenrijklaarmaken 1000 euro, en dit netjes onder elkaar staat plus totaal te betalen 21.000 euro is het volgens mij een situatie waarin beide partijen zich zouden moeten kunnen schikken maar zeurpieten en azijnpissers houden we natuurlijk altijd.
dennisr zegt
@pininfarina: Dus, theoretisch, zou een bedrijf (als ze gek zijn) 1000 euro kunnen vragen voor een nieuwe auto, met daaroverheen 30.000 afleverkosten, om zo klanten te trekken?
theoretisch hea.. even testen of ik em snap..
Esprit_de_Flandre zegt
“Helaas is het nog niet zo dat ook de prijzen in folders etc moeten worden aangepast. Als we het goed begrijpen gaat het op dit moment alleen om reclame-uitingen.”
Is een folder dan geen reclame-uiting???
kleinelettersengetallen zegt
@Esprit_de_Flandre: Denk dat hier eerder de prijslijst wordt bedoelt. En dat is geen reclame-uiting.
In NL is het allemaal wel wat gecompliceerder. Er moet altijd BPM en afleverkosten worden bijgeteld. Dat heb je in België niet.
De enige kost die je in België hebt is deze van de nummerplaat (30€), uiteraard nog BIV en wegentaks (maar dat zou ik al te belachelijk vinden om er bij te tellen).