• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk! Dealers moeten adverteren met echte prijzen

Auteur: robbie, gepost 29 juni 2012 om 18:13 – 56 Reacties

Ik maak een goede deal voor je!


Het is al 4 jaar verplicht, maar de komende maanden gaat de Consumentenautoriteit eindelijk scherp controleren of dealers en garagebedrijven wel echt met “all-in prijzen” adverteren. Oftewel: De prijs die in de advertentie wordt genoemd moet ook daadwerkelijk de prijs van de auto zijn. Dus inclusief zaken af ‘afleveringskosten’ en allerlei andere bijkomende kosten. Het zou eens tijd worden!

Volgens Arnold Koopmans (juridisch specialist Bovag) bestaat deze regel al zo’n vier jaar, maar werd er eigenlijk niks mee gedaan. Hij ligt even toe hoe het precies zit:

“Het gaat om reclame-uitingen waarbij een consument direct wordt uitgenodigd een product te kopen. Geen billboards met imagoreclame langs de snelweg dus, maar wel advertenties in kranten, tijdschriften en op websites. Het is van belang dat in een advertentie niet alleen de aanschafprijs inclusief BTW wordt vermeld, maar ook alle bijkomende kosten zoals leges en afleveringskosten. Je kunt dat op verschillende manieren doen, door een complete all-in prijs te communiceren, of door een helder overzicht te tonen, waarmee de consument in een oogopslag zijn eigen rekensommetje kan maken. Zolang er maar volledigheid wordt betracht.”

Eindelijk! Bij de prijzen van vliegtickets was dit ook jarenlang een doorn in het oog van vele mensen. Bij auto’s werd echter klakkeloos geaccepteerd dat als er met grote letters 9.995 euro op de voorruit stond dat je daarna nog allerlei heffingen en extra kosten moest betalen. Pure misleiding van de consument.

Negen maanden geleden heeft de branche van de Reclamecode Commissie al tijd gekregen om de boel aan te passen, maar daar is weinig haast mee gemaakt. Dus wordt het nu tijd om hard in te grijpen. Als je misleidende prijzen communiceert maak je kans op een boete die kan oplopen tot duizenden euro’s.

Helaas is het nog niet zo dat ook de prijzen in folders etc moeten worden aangepast. Als we het goed begrijpen gaat het op dit moment alleen om reclame-uitingen. We zullen dus nog steeds persberichten ontvangen van importeurs dat je (bijvoorbeeld) een Mercedes A-Klasse vanaf 28.995 euro kan kopen. Terwijl we allemaal weten dat daar nog een hele berg aan milieuheffingen, kentekenleges, afleveringskosten en weet ik veel wat nog meer bij komt.

In het Verenigd Koninkrijk hebben ze het wat dat betreft een stuk beter geregeld daar kennen ze een zogenaamde On The Road Price. Oftewel het bedrag dat je moet betalen om je nieuwe auto de showroom uit te kunnen rijden.

Wat mij betreft voeren ze dat ook per direct in Nederland in. Het zal een keer ‘pijn’ doen omdat alle prijzen (optisch) hoger worden, maar uiteindelijk hoef je als consument natuurlijk geen cent extra te betalen. (via: bovagkrant.nl)

Ook interessant!

  • 'Gooi de showroom open op afspraak'
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Prijzen vernieuwde Kodiaq
    Prijzen vernieuwde Kodiaq bekend gemaakt

Nieuwste artikelen

  • Pluk deze onbegrepen sportwagen met V6 van Marktplaats
  • Is de Audi 80 cabrio een klassieker?
  • Hoera, de bekendste BMW Sharknose bestaat 50 jaar!
  • Fabrieksnieuwe Pagode schittert in Laren
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bovag, dealers

Vorig bericht: « Video: Zo klinkt de Pagani Zonda R Evo @ Goodwood
Volgend bericht: The Game rolt in een matgouden Porsche Panamera »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob zegt

    29 juni 2012 om 18:18

    Leasemaatschappijen ook? Just-lease leest u even mee?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 juni 2012 om 18:24

      @Rob: of leasemaatschappijen er ook onder vallen durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. De Bovag heeft het zelf over het volgende:

      De regels gelden overigens niet alleen voor autodealers en onafhankelijke autobedrijven, maar ook voor andere retailers die producten verkopen met bijkomende kosten, zoals onder anderen caravan- en camperbedrijven, fietsretailers en motorzaken.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        30 juni 2012 om 11:41

        @robbie: geldt dit dan ook voor louche 2e hands autodealers ? Of alleen voor nieuw-verkopers.

        Login om te reageren
  2. kickass zegt

    29 juni 2012 om 18:18

    Oke, het is wat onhandig, maar met wat research weet je toch hoe veel de auto werkelijk kost?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      29 juni 2012 om 18:23

      @kickass: dat neemt niet weg dat het misleidende advertenties zijn.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        29 juni 2012 om 18:43

        @robbie:
        Mee eens, ken nog genoeg merkdealers die een auto op de site zetten en als je ze dan belt blijkt er ineens voor een rug of 3 opties op te zitten.

        Vaak demo’s waar men gewoon de nieuwprijs voor vraagt.

        Dat dit verboden was wist ik nog niet dus zeker goed dat ze dat eens gaan aanpakken.

        Login om te reageren
    • W115 zegt

      29 juni 2012 om 18:25

      @kickass: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan

      Login om te reageren
    • zender zegt

      29 juni 2012 om 18:45

      @kickass: valt tegen, met name als auto’s importeert

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    29 juni 2012 om 18:23

    Zo, opeens worden de auto’s een stuk duurder . En nou de koppel verkoop nog aanpakken. Als u dit pakket koopt moet u het Andere pakket ook kopen meneer…..

    Login om te reageren
    • tritone zegt

      29 juni 2012 om 19:19

      @norge: Dat is toch een vrije keuze?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        29 juni 2012 om 19:22

        @tritone:
        Helaas is dat niet zo.
        Maar al te vaak moet je 2 of meerdere opties nemen als je er maar 1 wil.

        Login om te reageren
      • robbie zegt

        30 juni 2012 om 02:55

        @tritone: nope. ‘Verplichte’ opties (of gecombineerde) zijn aan de orde van de dag.

        Login om te reageren
  4. pininfarina zegt

    29 juni 2012 om 18:25

    Zaken waar de prijzen met grote letters op de ruiten staan vermijd ik sowieso maargoed. Een degelijk overzicht met aanschafprijs en eventuele kosten rijklaarmaken is in de meeste gevallen ook wel gewoon netjes voor elkaar. Bij dealerbedrijven altijd.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 juni 2012 om 18:44

      @pininfarina:

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 juni 2012 om 18:46

      @pininfarina:
      dat ging ff fout.
      Wat ik wilde zeggen is dat ook merkdealers zich schuldig maken aan dit soort praktijken.
      Weet dat uit eigen ervaring van 2 VAG dealers die dit doen.

      Login om te reageren
  5. bonkers zegt

    29 juni 2012 om 18:57

    Eindelijk die irritant renault reclames weg, of anders

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    29 juni 2012 om 18:59

    Moordende concurrentie en dalende verkoopcijfers.
    Consumenten die denken dat je drie ruggen overhoudt aan Een autootje van 14 mille en die je nog geen 200 Euries winst gunnen.
    Lease maatschappijen die je uitmelken.
    Grote, door de importeur geleide dealers die de onafhankelijke dealers quota door hun strot duwen.
    Dure huisstijlen die je maar hebt te voeren als dealer.
    “Uw vloer is niet conform de BMW huisstijl”
    “Maar het is een nieuwe vloer!”
    “Jammer dan”
    Ik ben stomverbaasd dat er nog ondernemers zijn die dealer willen spelen.

    Login om te reageren
    • tritone zegt

      29 juni 2012 om 19:21

      @desjonnies: Je hebt vast de autovisie gelezen, ene bekende nederlander zei precies hetzelfde.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        29 juni 2012 om 19:27

        @tritone:

        ordinairy common sense ..

        dit is nml al 20 jaar realiteit ..

        Login om te reageren
        • tritone zegt

          29 juni 2012 om 19:29

          @lincoln: Dat is makkelijk, ben jij nou zo slim of zijn die dealers zo stom.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            29 juni 2012 om 19:35

            @tritone:

            in mijn geval is een contract met een importeur geen “wijsheid” ..
            voor andere mensen misschien wel ..

            maar verdienen in de showroom met nieuwe auto,s lukt niemand ..

            Login om te reageren
            • tritone zegt

              29 juni 2012 om 19:47

              @lincoln: Ach iedereen klaagt, te weinig marge op een nieuwe auto, maar is dat werkelijk zo!
              Ik wil ECHTE cijfers zien.
              Ik ken(misschien niet zo heel goed) een eigenaar van een Ford garage, hij komt mij niet bepaald armoedig over, maar klaagt ook steen en been (of zoiets).
              Mijn werkgever zit ook altijd te piepen, maar dat is het nieuwe signaal wat ze willen afgeven, ze zijn bang dat je meer wilt.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                29 juni 2012 om 19:56

                @tritone:

                ik denk dat er weinig zijn die een kluis nodig hebben ..
                en er zijn er nog minder met een eigen pand ..

              • tritone zegt

                29 juni 2012 om 20:04

                @lincoln: Maar dat is niet al 20 jaar aan de gang, of bedoelde je iets anders.
                Het blijft altijd een beetje gokken wat je bedoeld.

              • lincoln zegt

                29 juni 2012 om 20:18

                @tritone:

                klopt ..
                merk dealers moeten het nu verdienen met stagelopers voor 65 euro per uur wegzetten en benodigde onderdelen factureren ..
                ook de merk dealers die populaire lease meuk verhuurt doet het goed ..
                als je creatief bent met inruilen kan je ook nog wat verdienen ..

                maar ik denk niet dat je nu als Daihatsu dealer bijv. centjes kan maken ..

              • desjonnies zegt

                29 juni 2012 om 22:21

                @tritone:
                Mijn beste vriend vanaf de schoolbanken zo’n beetje is dealert.
                Mag concurreren met dochters van de importeur in de regio.
                Heeft het geluk dat het pand van hem is.
                Maar komen er ff 10 nieuwe auto’s binnen, mag hij de rekening wel ff binnen 30 dagen betalen.
                Wordt gedwongen zoveel demo’s te nemen.
                En maar zien of hij van de inruilerts afkomt.

                En hoeveel kroegbazen liggen erniet aan de geeuwhonger en zijn overgeleverd aan de grillen van de brouwerij?

                Kom ik in het verre Oosten voor zaken verbaas ik me altijd over de gigantische hoeveelheid kleine ondernemers die daar zijn.
                Want al die kleintjes, die houden de boel echt aan het draaien.
                In iedere economie.

                En concurrentie houdt je scherp, maar helaas heb je in de auto branche weinig tot geen meerwaarde meer behalve de prijs.

              • Megakix zegt

                30 juni 2012 om 11:45

                @desjonnies: klopt volledig wat je schrijft…de door importeurs gestelde quota aan dealers is ‘van den zotte’…Pon is hier een zeer goed / slecht voorbeeld van.

    • tritone zegt

      29 juni 2012 om 20:22

      @desjonnies: Dat noemen ze ondernemen, de risico’s durven nemen die anderen niet durven, dat is niet alleen in de autobranche, ook bv in de horeca heb je moordende concurrentie, toch is er geld in te verdienen.
      Tegenwoordig heb je overal zware tegen partijen, maar ja is dat niet altijd zo geweest?
      Een goede ondernemer lacht erom!

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        30 juni 2012 om 11:47

        @tritone: concurrentie is zéker niet erg…maar ‘opgelegde handelsgeest’ (zoals in de importeur-dealerwereld) getuigt niet van vrij ondernemerschap. Tevens is een dealer bij aanvang al akkoord met all ‘voordelen’ die een dealerschap hen biedt; niets ‘opbouwen van een onderneming’. Van de ene op de andere dag HEB je een onderneming. En dan buiten een vrije geest. Kortom, dat lachen van een ondernemer in concurrentiestrijd gaat hier niet op.

        Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    29 juni 2012 om 19:15

    In de historie zijn diverse merken geweest die geprobeerd hebben te adverteren met all in prijzen. De ervaring: er kwam geen kip meer in de showroom… Conclusie: de consument wíl gewoon misleid worden!

    Login om te reageren
    • tritone zegt

      29 juni 2012 om 19:22

      @Svenska_Aeroplan_AB: Daar heb je vast een bron van.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        29 juni 2012 om 19:29

        @tritone:

        ordinary common sense ..

        consument + misleiding zijn tegelijkertijd uitgevonden ..

        Login om te reageren
        • tritone zegt

          29 juni 2012 om 19:32

          @lincoln: Dat noemen ze reclame, je moet ze lokken, ook jij bent er ooit gevoelig voor geweest.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            29 juni 2012 om 19:36

            @tritone:

            yep .. en nog steeds ..

            iedereen is tenslotte consument ..

            Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        29 juni 2012 om 19:31

        @tritone: Ford, als ik het goed heb. In de tijd van de Escort (bj 1993/1998). Hadden all in prijzen die ook nog eens afgerond waren (dus 9000,- of 11000,-) Zelfde met de opties allemaal afgeronde prijzen (dus zeg maar airco voor precies 500,- ofzo

        Login om te reageren
        • tritone zegt

          29 juni 2012 om 19:37

          @E34M5Touring: Ik bedoel de bron voor de kip die dan niet meer komt.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            29 juni 2012 om 19:47

            @tritone: Excuus! verkeerd begrepen.

            Login om te reageren
        • tritone zegt

          29 juni 2012 om 20:15

          @E34M5Touring: Maar, er is een dealer bij mij in de buurt die NU wel adverteerde met een totaal prijs, het is maar een peug 107, maar in de advertentie stond heel duidelijk wat de totaalprijs was en is.
          Inclusief afleverings, kentekenplaten, mileubelasting,vloertappijten,en onzin kosten.
          Deze dealer is al gevrijwaard!

          Login om te reageren
          • timtussengas zegt

            30 juni 2012 om 00:38

            @tritone: gast, jij bent zo te zien niet echt thuis in de autobranche.
            En er praat hier ook iemand over een stageloper waarvoor 65 euro wordt gefactureerd, ook onzin.

            Login om te reageren
      • Pallas zegt

        30 juni 2012 om 09:09

        @tritone: Is waar, Citroën deed het hier halverwege de jaren tachtig.

        Login om te reageren
  8. tritone zegt

    29 juni 2012 om 19:27

    Wanneer je prijs ziet in een reclame, wordt je gelokt om naar de showroom te komen, dan is de koop nog niet gesloten.
    Een beetje slim persoon vraagt dan door, en dan kom je erachter wat de totale prijs is.
    Er zijn weinig mensen die gelijk beslissen om te kopen, bij dure aankopen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      29 juni 2012 om 19:31

      @tritone:

      een drempel .. dat is het enige dat consumenten bij verkopers weghoudt ..

      en drempels zijn er om verlaagt te worden ..

      Login om te reageren
  9. jordy14 zegt

    29 juni 2012 om 21:22

    Beter voor mensen die Zich niet in de prijs verdiepen en in de winkel in 1 eer schrikken van de prijs, maar als je echt een auto wil zoek je toch eerst ff op internetofzo hoe duur die werkelijk is.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      30 juni 2012 om 12:04

      @jordy14:
      En daar gaat het juist mis, op internet wordt juist jet meest geadverteerd met prijzen die totaal niet kloppen.
      Een Vag dealer hier in Rotterdam bijvoorbeeld bied demo’s aan voor de nieuwprijs, is niks mis mee daar je er van uitgaat dat dat dan inclusief opties is.
      Bij navraag mag je de opties er nog bij optellen + leges en rijklaar maken.
      Dat scheelt een paar ruggen.
      Meneer vraagt dus met droge ogen de nieuwprijs voor een demo met 10k km en adverteerd hem voor de basisprijs.

      Login om te reageren
  10. ThomasBol zegt

    30 juni 2012 om 00:01

    De prijzen worden niet door de dealers geadverteerd maar door de importeurs.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 juni 2012 om 02:59

      @ThomasBol: wie plaats die advo? Niet altijd de importeur. Maar ook vaak genoeg een dealer.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 juni 2012 om 15:58

      @ThomasBol: Des te makkelijker. Dan moeten er maar een stuk of twaalf bedrijven aangeklaagd worden, ipv een stuk of twaalfhonderd…

      Login om te reageren
  11. TDI-goeroe zegt

    30 juni 2012 om 00:01

    eindelijk duidelijkheid, hoop ik! van die afleveringskosten, die de 1000 euri benaderen, wordt je toch niet vrolijk?

    Login om te reageren
    • timtussengas zegt

      30 juni 2012 om 00:41

      @TDI-goeroe: de 1000 euro afleverkosten wordt uit de consumentenprijs gehaald, dit omdat je hier geen bpm over betaald. Een tijd terug zat er meer dan 35% bpm op een auto. Als je 1000 euro uit de auto haalt en dit als afleverkosten verkoopt bespaart de klant dus 350 euro. Oftewel, je moet blij zijn met die 1000 euro afleverkosten

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        30 juni 2012 om 11:52

        @timtussengas: dus…jij vraagt bij een vliegtuigbalie of ze de prijs willen verhogen, zodat je korting hoger wordt ? :lol:

        Login om te reageren
        • timtussengas zegt

          1 juli 2012 om 17:00

          @Megakix: hahah, volgens mij begrijp je het niet

          Login om te reageren
      • robbie zegt

        30 juni 2012 om 13:47

        @timtussengas: wat een onzin.

        Login om te reageren
        • pininfarina zegt

          30 juni 2012 om 16:16

          @robbie: Ik ben het vaak met je eens maar in dit geval heeft timtussengas wel gelijk. Zouden ze de kostenrijklaarmaken gewoon bij in de consumentenprijs doen betaal je daar BPM of bijtelling over. Nu niet aangezien het los van de consumentenprijs staat en dus niet “af-fabriek” is. Zolang de Consumentenprijs € 20.000 is en de kostenrijklaarmaken 1000 euro, en dit netjes onder elkaar staat plus totaal te betalen 21.000 euro is het volgens mij een situatie waarin beide partijen zich zouden moeten kunnen schikken maar zeurpieten en azijnpissers houden we natuurlijk altijd.

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            30 juni 2012 om 16:32

            @pininfarina: Dus, theoretisch, zou een bedrijf (als ze gek zijn) 1000 euro kunnen vragen voor een nieuwe auto, met daaroverheen 30.000 afleverkosten, om zo klanten te trekken?

            theoretisch hea.. even testen of ik em snap..

            Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    30 juni 2012 om 15:52

    “Helaas is het nog niet zo dat ook de prijzen in folders etc moeten worden aangepast. Als we het goed begrijpen gaat het op dit moment alleen om reclame-uitingen.”

    Is een folder dan geen reclame-uiting???

    Login om te reageren
    • kleinelettersengetallen zegt

      30 juni 2012 om 16:08

      @Esprit_de_Flandre: Denk dat hier eerder de prijslijst wordt bedoelt. En dat is geen reclame-uiting.
      In NL is het allemaal wel wat gecompliceerder. Er moet altijd BPM en afleverkosten worden bijgeteld. Dat heb je in België niet.
      De enige kost die je in België hebt is deze van de nummerplaat (30€), uiteraard nog BIV en wegentaks (maar dat zou ik al te belachelijk vinden om er bij te tellen).

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North