• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk: een BMW met friggin lasers in de koplamp

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 september 2011 om 09:58 – 35 Reacties

BMW laserlight


Volgens mij is het BMW technologieweek deze week. Na eerder bestookt te zijn met persberichten over de zelfrijdende auto en een dubieus pb met de titel ‘looking for the next gram’ (we hebben ze doorverwezen naar de dealer op de straathoek), plopt vandaag een pb van historische waarde op onze deurmat. De Austin Powers-grappen mogen weer uit de kast worden getrokken, want BMW ontwikkelt laserlicht voor auto’s.

De Full LED koplamp kennen we al (mede te zien in de nieuwe 6 Serie, en natuurlijk al veel eerder op de Audi R8), dus het wordt tijd de koplamptechnologie naar het volgende niveau te tillen. Hier komen ontwikkelingen met klinkende namen als “Anti-dazzle High- Beam Assistant” en “Dynamic Light Spot” om de hoek kijken. Dit laatste is een soort schijnwerper die voetgangers onder de aandacht moet brengen, zeg maar net zoiets als een lichtbak op een Amerikaanse politieauto of -helikopter.

Lasertechnolgie kan ‘binnen jaren’ serieproductie halen, en ik vermoed dan ook dat we het voor het eerst tegen gaan komen in de experimentele i-modellen. Op het i8 concept wordt het reeds toegepast (zie foto), en ook voor andere automotive toepassingen wordt het onderzocht, zoals bijvoorbeeld als vervangers van bougies. BMW omschrijft de lichttoepassing als volgt:

Laser light could then facilitate entirely new light functions for even more safety and comfort and at the same time contribute significantly through its higher degree of efficiency towards a saving in energy and fuel respectively.

Verder is het wederom een bijzonder droge technische uiteenzetting, net zoals het ‘next gram’ verhaal (waar dan ook helemaal niemand over schreef). Ik begrijp dat het Duitsers zijn, maar misschien moeten ze de stof wat aantrekkelijker maken zodat ook iemand het leest? Ik stel voor: een powerpoint-presentatie door topless vrouwen met dikke jetsers, eventueel gevolgd door een partijtje (modder)worstelen en een lapdance. Een stukje ‘dumbing down’ voor de meer visueel ingestelde medemens. Mocht je toch hunkeren naar een PDF’je vol lumens en diodes, klik dan HIER.

Om het niet geheel off-topic te maken: een laserkoplamp kan een nagenoeg paralelle lichtbundel produceren met een intensiteit die 1000 keer groter is dan conventionele LEDs. Bovendien consumeren ze slechts de helft van de energie die ene led-lamp verbruikt, oftewel: ze dragen bij aan een lager brandstofverbruik. En dat is prettig voor de door EfficientDynamics gedreven medemens.

En misschien is een laserlamp een beetje te tweaken, zodat het een mooi wapen wordt. Hebben we ook weer iets nieuws in de Death Race, wat natuurlijk een heel realistisch toekomstscenario is.

Wat hebben we nu allemaal: de gewone gloeilamp, halogeenlicht (die mooie gele Franse pitjes), (bi-)xenon, LED-lampen, en laserlicht dat er aan komt. Ben ik nog iets vergeten?
-=UPDATE: jazeker. Magnetronverlichting. Bedankt Jantje_555!=-

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Je mag eindelijk driften van BMW met de M440i Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, lampen, laserlicht, Techniek

Vorig bericht: « Smart Forvision: Fortwo in extreme conceptverpakking
Volgend bericht: Video: Citroën teasert hun nieuwe concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. sir_smokalot zegt

    1 september 2011 om 09:59

    http://www.youtube.com/watch?v=Bh7bYNAHXxw

    Login om te reageren
  2. divine zegt

    1 september 2011 om 10:05

    Wat betekent “friggin”?

    Login om te reageren
    • trisx zegt

      1 september 2011 om 10:06

      @divine: ik heb werkelijkgeen idee

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        1 september 2011 om 10:07

        @trisx: Internettaal; staat voor ‘freaking’

        Login om te reageren
        • enveekaa zegt

          1 september 2011 om 11:13

          @kaasboerin: Geen internettaal… meet straattaal:)

          Login om te reageren
          • divine zegt

            1 september 2011 om 13:28

            @enveekaa: de schrijver van het artikel heeft ofwel een zeer beperkte woordenschat ofwel geen respect voor zijn eigen taal.

            Login om te reageren
    • Renesis zegt

      1 september 2011 om 10:14

      @divine: “that music frigging sucks” meestal betekend het freaking of fucking.

      Login om te reageren
    • adyton zegt

      1 september 2011 om 10:14

      @divine: eigenlijk zegt hij steeds ‘fricking’ dan is het al beter te achterhalen wat hij echt bedoelt.

      OT: Ik vraag me af of ze dit echt doen omdat het een verbetering is, of omdat de lichten er gewoon specialer uitzien op esthetisch vlak, waar altijd veel aandacht voor is.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        1 september 2011 om 10:17

        @adyton: Ik vind het wel een slimme move, lichten op een auto worden steeds mooier en stralen ook vaak luxe uit, helaas zie je o.a. de LED verlichting tegenwoordig op bijna elke (niet-premium) nieuwe auto terug, dus is het hoogste tijd voor BMW om koploper te worden in de nieuwe lichten-hype.. :lol:

        Login om te reageren
  3. kaasboerin zegt

    1 september 2011 om 10:08

    Kunnen we over een paar jaar allemaal zeggen dat elke auto ‘BMW’ verlichting heeft ipv de huidige Audi LED’s.

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      1 september 2011 om 10:27

      @kaasboerin: met led van audi wordt bedoeld de full led dus ipv hallogeen/xenon is dat ookn LED

      Login om te reageren
  4. baasbas zegt

    1 september 2011 om 10:13

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      1 september 2011 om 10:16

      @baasbas: inderdaad! Ik eindelijk denken dat ze een systeem hebben bedacht om de linkerbaan leeg te schieten.. Jammer.. Weer niet :-/

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        1 september 2011 om 10:31

        @Alwood: dat bestaat al. Is zelfs al 40x toegepast deze maand….

        Ot: techniek staat voor niks tegenwoordig!

        Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      1 september 2011 om 10:28

      @baasbas: het interieur van BMW is er dan wel op vooruit gegaan.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      1 september 2011 om 10:33

      Jaaa, Death Track. Bazig spel was dat.

      Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      1 september 2011 om 11:07

      @baasbas: haha supercool, dit speelde ik vroeger ook! De graphics waren in die tijd echt vet.

      Login om te reageren
      • Sciurida zegt

        1 september 2011 om 11:28

        @audir8v10: En ik maar braaf Whacky wheels spelen omdat dat andere spel te agressief was…

        Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      1 september 2011 om 11:41

      @baasbas: Dikke TomTom d’r in

      Login om te reageren
  5. alexlaba zegt

    1 september 2011 om 10:37

    lightsaber komt er dus ook aan :) nice

    Login om te reageren
  6. vale46 zegt

    1 september 2011 om 10:52

    Ik denk dat lichten met 1000X de intensiteit niet zo gezond zijn voor je tegenliggers :)
    Tis maar een ideetje ;)
    Lasers kunnen je ogen beschadigen, daar staan ze bekend om. dus ik vrees dat ze toch gaan moeten oppassen met die technologie. Maar daar vinden ze wel iets op bij BWM!

    BTW: ontbranding d.m.v. lasers, dat lijkt mij nog een zeer goede toepassing! Geen bobijnen en bougies meer, gewoon een klein laserstraaltje. Met een laserstraal kan je zelfs de ontbranding eender waar in de cilinder laten beginnen, afhankelijk waar de focus zit, waar bij een bougie de ontbranding altijd bij de bougie moet beginnen. Dus hoogstwaarschijnlijk nog betere prestaties ook! :)

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      1 september 2011 om 10:54

      @vale46: “BWM” moet natuurlijk BMW zijn.

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      2 september 2011 om 11:17

      @vale46:

      een laser is alleen gevaarlijk als je het licht bundelt.
      dus veel licht in een heel klein puntje.
      als je er gewoon een lens voor zet die het licht verstrooit (zodat je gewoon een brede bundel krijgt) is er niks aan de hand

      Login om te reageren
  7. d15b2 zegt

    1 september 2011 om 11:01

    AAAAH?! The return of the angel eyes?

    Login om te reageren
  8. F1Tim zegt

    1 september 2011 om 11:02

    Waauw, een disco-BMW. Oh wacht, dat is Land Rover…

    Login om te reageren
  9. dennisr zegt

    1 september 2011 om 11:39

    ik weet niet beter dat lasers verblinden, en nog doen ze het in de koplampen ? juist.. :lol:
    Die powerpoint presentatie is nog niet zo’n gek idee trouwens.. :)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      1 september 2011 om 11:44

      Heeft te maken met het feit dat je geen directe licht-/laserbundel krijgt, maar dat deze door de koplamp wordt afgebogen. Ja, ik heb het document daadwerkelijk gelezen…

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        1 september 2011 om 11:51

        @sir_smokalot: ja sorry ik niet, ik wacht nog op die powerpoint presentatie :)

        Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    1 september 2011 om 12:37

    Tuurlijk zijn jullie nog een lichtbron vergeten, jullie hebben er trouwens zelf iets over geschreven:

    magetron verlichting, ook van BMW!
    kijk hier: http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/06/na-xenon-en-led-komt-magnetronverlichting

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      1 september 2011 om 12:43

      @Jantje_555: na het herlezen van het artikel is het van Ceravision en dus niet van BMW, maar toch, hoe zou het eigenlijk ondertussen zijn met magnetronlighting?

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      1 september 2011 om 12:48

      Check!

      Login om te reageren
  11. clubbtraxx zegt

    1 september 2011 om 16:12

    Enne smokie, die ‘gele franse pitjes’ zijn er als gewone gloeilamp en tevens als halogeen versie hoor. Waar ik maar mee wil zeggen dat halogeen per defintie niks met gele lampen te maken heeft.

    Login om te reageren
  12. HDM zegt

    1 september 2011 om 19:52

    Kernfusie verlichting?

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    1 september 2011 om 20:59

    Ik geloof dat ik s’nachts ook maar een zonnebril op ga zetten. Wanneer krijgt BMW knippperlichtten die het doen?

    Login om te reageren
  14. timberleek zegt

    2 september 2011 om 11:25

    het is overigens niet enkel laser verlichting.
    het laserlicht wordt eerst nog geconverteerd door een fosforlaag (beetje tl balk idee) en dan pas naar buiten gebracht. hierdoor krijg je heel fel spierwit licht.

    dat laatste lijkt me overigens wel prettig. xenon vind ik al veel lekkerder kijken als gewoon licht (veel bleker) en om dezelfde reden heb ik nog ‘ouderwetse’ spierwitte tl’s boven mijn knutselhoek hangen. je ziet er ontzettend goed mee

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North