• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk gaat Fiat aan de hybride

Auteur: willeme, gepost 8 januari 2020 om 18:58 – 28 Reacties

Alleen is het wel een heel voorzichtig teentje in het water.

In principe zijn kleine auto’s vrij milieuvriendelijk. Er hoeft immers weinig gewicht meegenomen te worden. Ook de rol- en luchtweerstand is valt mee. Veelal zitten er kleine motortjes in die weinig brandstof behoeven. Zelfs als je een Renault Twingo constant volgas rijdt, haal je 1 op 14.

Dat je daarbij maar net met het verkeer mee komt, laten we even buiten beschouwing. Als er een type auto niet direct voorzien hoeft te worden van een hybride aandrijving, is het wel de kleine stadsauto ofwel de A-segmenter.

Mild Hybrid

Toch is het Fiat dat dan ein-de-lijk met een hybride komt, in dit geval de 500 Hybrid. Nu is het geen plug-in hybride ofzelfs een reguliere hybride. De 500 Hybrid heeft een BSG-systeem, waarbij de afkorting staat voor Belt-integrated Start Generator. De 12-volt sterke systeem kun je heel oneerbiedig zien als een opgevoerde startmotor. Deze generator werkt samen met de nieuwe 1.0 driecilinder FireFly motor. In totaal is het systeemvermogen goed voor 70 pk.

Dat wil niet zeggen dat het de verkeerde keuze is van Fiat om dit systeem toe te passen. Zo’n 12-Volt generator is namelijk heel erg licht en relatief eenvoudig te monteren. De kosten blijven ook laag. In het geval van de 500 is de 70 pk sterke Hybrid 20% lager uit.

Panda Hybrid

De aandrijflijn wordt ook beschikbaar voor de Panda. De auto heet dan, jawel: Panda Hybrid. Ook hierbij is de besparing zo’n 20%. Kies je voor de Panda Cross met Hybride aandrijflijn, dan kun je 30% besparen, aldus de Italiaanse autobouwer.

De nieuwe 500 Hybrid en Panda Hybrid komen er als exclusieve Launch Edition. Dat is op zich niet opzienbarend. Het meest belangrijke is echter de ‘Seaqual Initiative’ bekleding. Deze is gemaakt van gerecycled plastic, 10% komt uit de zee, de andere 90 van plastic van het land. Ook is er een nieuwe kleur ‘Verde Rugiada’. De 500 Hybrid is vanaf februari 2020 leverbaar, de Panda Hybrid volgt een maandje later.

Ook interessant!

  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Dit is de bruutste Fiat Panda ooit
  • Lapo Elkann geeft iconische Panda elektrische energie
  • Hybride BMW X5
    Hybride BMW X5 gaat kopje onder in Schoonebeek

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

500, Fiat, Hybrid, panda

Vorig bericht: « Gezocht: nieuw baasje voor KITT
Volgend bericht: Ampera-E op slag interessanter dan Tesla Model 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. quadrajeep zegt

    8 januari 2020 om 19:07

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    8 januari 2020 om 20:00

    Ze hadden nog wat startmotoren van de Punto over?

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      8 januari 2020 om 20:55

      @dutchdriftking: Nee van de Bravo HGT jonguh!!!. Launch control effect alles.

      Login om te reageren
  3. Calimero zegt

    8 januari 2020 om 20:32

    Vergis je niet, ook met A-segmenters wordt veel woon-werk verkeer gereden. Kijk maar eens wat je (gedurende de spitsen) tegen komt op de provinciale wegen. (vaak dezelfde auto’s die je ‘s-ochtends ziet kom je ook laat in de middag tegen) in die zin is het in mijn beleving dan ook zeker zinvol.
    Overigens kom ik met mijn Panda met zijn 60 pk’s prima mee met het verkeer, zowel provinciale weg als snelweg. Ik rij dan ook met het overige verkeer mee en het autootje weegt ook maar iets meer van 830/840 kg.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      8 januari 2020 om 22:24

      @milan0: gek, ik kom de mensen in de ochtend nooit in de avond tegen. Wel is het in de avond altijd veel drukker dan vroeg in de ochtend. Heb soms echt het idee dat de gemiddelde Nederlander een werkdag van 6 uur heeft ofzo…

      Login om te reageren
  4. nopetrolnofun zegt

    8 januari 2020 om 20:39

    Kleine motoren en volgas op de snelweg en dan 1 op 14? 1 op 10 komt eerder, met een grotere atmosferische motor met wel een normale cilinderinhoud durf ik te wedden dat je het nog eerder haalt.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      8 januari 2020 om 20:42

      @nopetrolnofun: Klopt, mijn e46 330 doet 1 op 15 op de snelweg. Maar daar is ook wel alles mee gezegd.

      Login om te reageren
      • edward330d zegt

        8 januari 2020 om 20:49

        @SpeedGeek: de 330 diesel versie dan denk ik…

        Login om te reageren
        • SpeedGeek zegt

          8 januari 2020 om 21:23

          @edward330d: Nee het is een benzine. Alles wat hij “zuinig” doet op de snelweg maakt hij weer goed in de bebouwde kom. Kleine kanttekening, ik heb wel de rijstijl van een natte krant. 130km/h rij ik overdag nooit dus die 1 op 15 is een beetje gebaseerd op de digitale meter bij een snelheid van 110km/h a 120km/h.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 januari 2020 om 22:06

      @nopetrolnofun: Jep. Een panda TwinAir verbruikt meer benzine dan een 190 2.3 8v als ze achter elkaar aan rijden van Joure naar Den Haag.

      Is met twee verschillende panda’s getest. Een van die twee verbruikte zelfs meer dan 1:10.

      Login om te reageren
    • nietcreatief zegt

      8 januari 2020 om 22:43

      @nopetrolnofun: onze Puno 1.2 16v liep doodleuk 1:18. Maakte dan wel elke dag 90 km woon werk over voornamelijk snelweg dus stond alsnog elke week of anderhalf aan de pomp maar toch…

      Login om te reageren
    • berrychello zegt

      9 januari 2020 om 10:10

      @nopetrolnofun: met een C1 de hele weg 140/150, vanaf Frankfurt naar huis, resulteerde in 1:14,5. Een hoger verbruik is mij niet gelukt.

      Login om te reageren
  5. rutgerg zegt

    8 januari 2020 om 20:42

    Tja Fiat verkoopt niet veel anders dan a segmenters..

    Login om te reageren
  6. alfisstii zegt

    8 januari 2020 om 20:43

    Fiat is al jarenlang aan de hybride, technisch gezien wordt een start stop systeem geklasseerd als micro hybride.

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    8 januari 2020 om 20:51

    Opvallend dat Fiat deze 500 Hybrid nu nog introduceert. Eerder werd nog gespeculeerd dat Fiat tijdens de Autosalon van Geneve het doek zou trekken van een volledig nieuwe generatie 500, en dan specifiek de 500e. Daarom had ik hooguit nog een uitzwaaimodelletje met speciale stickers verwacht, maar geen BSG hybride

    Login om te reageren
    • berrychello zegt

      9 januari 2020 om 10:11

      @edge: ze moeten wel om tot die tijd nog wat te mogen registreren.

      Login om te reageren
  8. baserace zegt

    8 januari 2020 om 21:04

    Even off topic: wanneer worden de plaatjes weer normaal getoond? Is nu net of ik naar een .ppt presentatie zit te kijken met achter iedere bullit een plaatje (iOS)

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 januari 2020 om 22:08

      @baserace: ik ben ook wel benieuwd of dit het nou is, of dat het een tijdelijk iets is en ze achter de schermen nog steeds druk zijn.

      @WillemE: is het al tijd voor opbouwende kritiek of is het nog niet klaar?

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        8 januari 2020 om 22:26

        @lekbak: Kritiek mag altijd!

        We zijn nog steeds bezig met een grote verbouwing. Op de website (waar verreweg de meeste bezoekers komen, 1.500.00 per maand) gaat het al heel aardig. De app (waar aanzienlijk minder mensen gebruik van maken, zo’n 50.000 per maand) wordt uiteraard ook aangepast, maar dat kan even duren. We zijn er druk mee bezig. Sommige dingen gaan veel sneller dan gepland, andere duren weer iets langer. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat de app veel beter functioneert dan voorheen. Dus ook alle opbouwende kritiek van toen is ter harte genomen en we zijn ermee aan de slag!

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          8 januari 2020 om 23:08

          @willeme: dan hou ik me nog even stil. Ik vind het super dat er gewerkt word aan vernieuwingen, want dat was ook wel tijd. Maar het heeft voor mij weinig zin om commentaar te leveren als jullie nog bezig zijn met verbeteringen doorvoeren. Tijdens elke verbouwing zijn er wat ongemakken.

          Ik ben ook allang blij dat dit er zomaar gratis allemaal is (ik ben te gierig om te betalen) dus echt klagen doe ik sowieso niet graag.

          Login om te reageren
  9. ablogjunk zegt

    8 januari 2020 om 21:04

    Wat zijn die plaatjes met puntjes ernaast irritant zeg!

    Oh ja…..ook leuk dat hybride.

    Login om te reageren
  10. mp014 zegt

    8 januari 2020 om 22:21

    Toch raar dit, ze hebben al een full EV 500 staan, verkochten die in California en hebben sindsdien rechtop zitten slapen!!!! Man man man wat hadden die Italianen veel 500 EV kunnen wegzetten in EU de laatste 4-5 jaar! Er zal toch zeker wel iemand ontslagen gaan worden nee??

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      8 januari 2020 om 23:03

      @mp014: Er moest bij elke geproduceerde elektrische 500 geld bij. FIAT verkocht ze in de VS om aan emissie voorwaarden te kunnen voldoen. (tegenwoordige kopen ze hun emissie rechten gewoon bij Tesla)

      Login om te reageren
      • mp014 zegt

        9 januari 2020 om 07:17

        @karaya: day is zo maar juist daarom moet je aantallen gaan maken! Je ontwikkelingskosten verdelen over 10 100 of 1000 stuks maakt verschil en ik ben er zeker van dat met een scherp oog ook de productie kosten omlaag gaan gedurende de levensduur van een wagen.
        Kijk maar naar tesla (en ik ben zeker geen fan), dat begint ook pas winst te maken nu de 3 in grote aantallen van de band rolt.
        Anyway, ik denk dat fiat hier een gouden lot voor de chocolade fabriek van Sjakie had en ze hebben het weg gegooid.

        Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      8 januari 2020 om 23:36

      @mp014: ik had begrepen dat ze de 500EV eigenlijk niet wilden verkopen, omdat ze er zoveel verlies op maken. Marge op de normale 500 zal wel een stuk beter zijn, die gaat alweer een poosje mee

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        9 januari 2020 om 06:23

        @ouwedibbes83: volgens mij geldt dit voor veel meer fabrikanten. Ik zal wel wat Tesla fans over mij heen krijgen maar ik geloof echt niet dat BMW, Audi, Mercedes etc geen of niet eerder met een waardig elektrisch model konden komen. De prioriteiten liggen elders. Men wil helemaal geen ev’s bouwen en verkopen omdat er jaren research in de brandstofmotoren zit en dit veel lucratiever is.

        Login om te reageren
        • ouwedibbes83 zegt

          9 januari 2020 om 10:56

          @rutgerg: precies! Die miljardeninvesteringen in de brandstofmotoren moesten idd zo lang mogelijk nog worden goedgemaakt. Een goede EV uitbrengen, zou weer enorme investeringen vergen en de terugverdientijd vd brandstof wagens verkorten.

          Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    9 januari 2020 om 09:01

    Zo. Dat is een achter de fanfare aanhollen wat Fiat doet. Het klinkt als een slim systeem, maar hier had Fiat 10 jaar geleden mee moeten komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North