Elektrische auto’s zijn eenvoudiger qua techniek, dus goedkoper in onderhoud, zo blijkt men veelal te denken. Men heeft het daarbij niet altijd juist.
Eén van de redenen dat veel mensen lyrisch zijn over elektrische auto’s is de eenvoud van de techniek. In tegenstelling tot in veelvoud bewegende onderdelen in ’traditionele’ auto’s, hebben elektrische auto’s maar één bewegend deel wat voor aandrijving zorgt. Geen gedoe met cilinders en zuigers, maar ook geen olie of andere smeermiddelen. Als het beweegt kan het slijten en theoretisch is er dus minder slijtage. En dus minder onderhoud. Klinkt logisch, nietwaar?
WESP
Kijk je echter per beurt, dan lijkt de conclusie tegengesteld te zijn. In de Nationale Autoshow op BNR vanmiddag schoof Bas Wintjes aan. Wintjes is directeur bij WESP, wat staat voor We Support Performance. Zij kunnen op basis van gegevens en data van aangesloten garages de statistieken inzien. Handig: vroeger hadden ze enquêtes nodig waar steekproefsgewijs resultaten uitkwamen, nu hebben ze de data van meer dan een miljoen auto’s om te analyseren. Het onderwerp ging over corona en de autowerkplaats, waar in het kort sprake was van een kleine daling van de omzet in het tweede kwartaal (2,6 procent), maar ondertussen is het herstellende. Geen paniek dus.
Vervolgens verschoof het onderwerp naar meer info over WESP en wat zij allemaal kunnen uitlezen. Bijvoorbeeld kosten van een onderhoudsbeurt. Per auto, dus ook per brandstof.
Elektrisch duurder
En dan gaat de vlieger van goedkopere beurten voor elektrische auto’s niet helemaal op. Het gemiddelde van alle gemeten data ligt op ongeveer 551 euro per beurt. Elektrische auto’s zitten daar iets boven: ongeveer 584 euro per beurt. De theorie van minder slijtage op motoronderdelen klinkt plausibel, maar het zijn juist andere zaken die het duur maken. Met name banden maken een groot verschil. Gemiddeld wordt er bij een elektrische auto per beurt 162 euro voor banden betaald. Bij overige brandstoffen is dat 49 euro. Bij elektrische auto’s is de band meestal uniek en is de maat niet veel voorkomend. Dat maakt de banden uniek, waardoor het geen ’trek een set van de plank’-werk wordt. Overige invloeden zijn het kaliber auto: een Audi e-tron of een Tesla Model S is nieuwer en duurder dan de Peugeots 106 en Suzuki Alto’s die bij de andere categorie horen. Over langdurige kosten en onderhoud van accu’s van elektrische auto’s kan met de data van WESP nog niet veel duidelijk gemaakt worden.
Geen onderhoud
Verder opmerkelijk: kijkend naar de afgelopen twee jaar, zijn er ook auto’s die geen onderhoud hebben gehad. Dat getal is hoger dan je denkt: 48 procent. De verklaring hiervoor is simpel: apk wordt niet meegerekend. Veel mensen krijgen hun auto door de apk en zien dat als ‘voldoende onderhouden’. Dat is voor die mensen genoeg. Maar echt onderhoud is wanneer er ook iets aan de auto wordt gedaan. Het is het verschil tussen aanpakken wat echt hoognodig is en voor lief nemen dat er ‘wellicht binnenkort onderhoud verricht moet worden’.
De aflevering van De Nationale Autoshow op BNR ging verder nog over ‘Superasfalt’, de tijdelijke sluiting van het Louwman Museum in verband met corona, toenemende drukte op de weg ondanks de coronacrisis en een rijtest van Meindert met de Porsche Panamera 4S E-Hybrid. Terugluisteren als podcast kan op de website van BNR.
dees zegt
Een ander probleem is dat een van de grotere fabrikanten (Tesla) niet toelaat dat bij sommige defecten alleen het onderdeel te vervangen dat kapot is, maar alleen het onderdeel en alles dat er aan vast zit waardoor de reparatie bizar duur is (paar duizend).
Je hebt al bedrijfjes die hierop inspringen en het beschadigde onderdeel vervangen voor een paar 100.
Maar als je een lease bak hebt mag je gewoon de volle mep betalen.
room850 zegt
@dees: even reagerend wat betreft tesla prijzen, zijruit model 3, bij tesla 1300 euro, zelfde ruit bij Carglass, 290 euro incl montage. Absurd prijsverschil
dvaerden zegt
En dan zijn de prijzen van Carglass gewoonlijk al pure op verzekeringsmaatschappijen terende diefstal.
hiostu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gorre zegt
Dikke zever dit onderzoek , kosten per onderhoud van onze Zoë zijn minder dan de helft dan van onze Clio
Dat de banden van Tesla rijders die altijd zoals een gek optrekken na 10000km versleten zijn is ook normaal maar dit heb je ook met elke sportwagen
Rij je normaal en zuinig zoals het de bedoeling is liggen de onderhoudskosten veel lager , 150 € per 2 jaar , banden en remmen niet bijgeteld maar met 12.500 per jaar zijn deze nog niet versleten dan , voor de Clio 320€
ar156sw zegt
@gorre: Het wordt terloops genoemd, maar inderdaad: het type auto speelt heel erg mee en er zijn naar verhouding veel grote en dure EV’s nu. Daarnaast zal het nieuwe van de techniek wellicht meespelen. En dingen zoals afwijkende bandenmaten… dat zal denk ik mettertijd wel normalisen.
Bij twee dezelfde auto’s met alleen de aandrijflijn als verschil zal een EV vermoed ik wel echt voordeliger zijn qua onderhoud.
flutterby zegt
@gorre: Het is een no-brainer. Grote fabrikanten verkopen hun EVs opeens inclusief 3 tot 5 jaar onderhoud.
Dit is een stuiptrekking van een stervende branch, auto onderhoud en proberen hiermee mensen in een brandstofauto te houden.
Met de verkeerde data kunnen conclusies uit statistieken heel gevaarlijk zijn. In de politiek zie je dit vaker met verhouding tussen man en vrouw of met en zonder migratie-achtergrond.
timh zegt
@gorre: wow jouw persoonlijke ervaring komt niet overeen met een post gebaseerd op duizenden ervaringen.
Vertel alsjeblieft meer over hoe verkeerd zij zitten. ?
garp zegt
@timh: mwoa, hij heeft een punt. Groot deel van de EV uitkomsten worden beinvloed omdat we het over lomp zware Tesla’s hebben. Model 3 LR? ~450pk, direct leverbaar. Model S? ~540pk. Zou het dan aan de bandenmaat liggen? Of aan gewicht, vermogen, en hoe makkelijk dit direct voorhanden is? En hoe rijden mensen met deze auto’s? Een nogal grote Tesla lease maatschappij gaf korting op verzekering als je op *hun* kosten een lesje met Prodrive deed. Dat kon uit. Waarschijnlijk omdat al die leaserts van een 150pk schraapdieseltje kwamen, en nogal wat schades reden.
davelepeef zegt
@garp: hij heeft geen punt, hij vergelijkt een gemiddelde aanname met een concrete vergelijking….
laptom zegt
@davelepeef: hij heeft wel een punt. Dit spreekt over de prijs per beurt. Ik ga met de Tesla niet iedere 20.000km naar de dealer. Overigens maar 1x geweest in 100.000km. Daarvoor heb ik overigens geen €600 voor hoeven te betalen. Als ik nu een bmw 330 of zo had gehad was ik met gemak al 4000€ aan onderhoud kwijt geweest. Echt een raar onderzoek dit die alleen de gemiddelde prijs per beurt weergeeft. Dit is incl een Peugeot 106 met een kleine beurt van €200 wat het gemiddelde drukt.
davelepeef zegt
@laptom: je maakt dezelfde fout terwijl je wel het punt bevestigt: dat jouw individuele ervaringen niet overeenstemmen met het onderzoek wil niet zeggen dat het onderzoek onzin is. Beetje de cultuur van nu, “het zit zo want ík merk/vind/doe”. Iemands’ individuele ervaring of mening is niet representatief voor ’n groep. Ik ben 100e per jaar kwijt aan onderhoud. Wat doe jij dan fout dat je meer betaalt?? Zie je, zo werkt ’t niet…
hape zegt
Het simpele feit dat een BEV per beurt meer dan 3x hogere kosten zou hebben voor banden, zonder dat hiervoor een duidelijke verklaring wordt gegeven, laat natuurlijk al vragen ontstaan.
Zijn de banden meer dan 3x zo duur (nee) of is de onderhoudsinterval beduidend groter ? Of ragt een elektrische coureur ze in 5000km op en is het dan fair om ze bij de onderhoudskosten te rekenen?
Wat is het verschil in onderhoudskosten per KM tussen elektrische voertuigen en alternatieve brandstoffen? Dat geeft een veel eerlijkere vergelijking.
Worden de voertuigen onderverdeeld in de bekende segmenten of worden van alle auto’s de kosten over één kam geschoren, het artikel suggereert het laatste en met alle elektrische modellen van Tesla’s, Audi, Mercedes, Jaguar, Kia etc is het onderste segment dus vrijwel niet vertegenwoordigd.
Dus ja, zoals het onderzoek gedaan is zullen de resultaten kloppen, echter mag je rustig kritische vragen stellen als je deze getallen wilt gebruiken om aan te tonen dat elektrische auto’s per definitie meer onderhoudskosten hebben.
flutterby zegt
@garp: het gewicht is geen probleem, het raadplegen van het vermogen wel. Dat geld net zo voor brandstofauto’s, vrachtwagens en zelfs vliegtuigen.
degrotemuis zegt
@timh Allebei hebben ze gelijk, want een andere insteek.
De kreet Lies, damn Lies and statistics komt niet helemaal uit de lucht vallen. Statistieken zijn wel vaker op meerdere manieren te interpreteren. Zo ook hier.
Nergens zegt men dat EVs duurder zijn in onderhoud dan een vergelijkbare brandstofmobiel. Alleen dat de beurten per stuk bovengemiddeld uitvallen en dat het aandeel banden fors hoger is. Niets over de frequentie van de beurten, leeftijden van de auto’s, het segment waarin de auto valt etc.
Op dezelfde manier kan je ook zeggen dat de kosten per beurt voor EVs ongeveer 15 procent lager uitvallen. Banden niet meegeteld, want banden vervangen gebeurt net als reparaties bij de APK regelmatig buiten onderhoudsbeurten. Zelfde cijfers, andere conclusie.
utregcity zegt
@gorre: ben ‘t helemaal met je eens.
goodvibrations zegt
Nou, bij Mazda Knoop in Maarssen betaal je wel de hoofdprijs hoor. Bijna 500 euro voor de eerste grote beurt voor een MX30 van 2 jaar. Daar heb je bij Lexus met je benzine auto red carpet treatment voor…
En dit is enkel de beurt en geen banden oid.
Las in een artikel op autoweek dat Hans knoop zei, je moet wel meer vragen voor elektrisch vanwege de investeringen in nieuwe kennis en aparatuur… Gelukkig is het bij jou renault Zoe anders!
realhustler zegt
Onderzoek is achterhaald door de tijd. Tot en met 2018 waren bijna alle elektrische auto’s een Tesla van 65K en meer, en i3’s, wat Zoës en Leafs. Daarna nog steeds veel Tesla’s maar ook een boel model 3 vanaf 50K. De MG’s kwamen, de Kia en Hyundai, eCorsa, e208 etc. Echter alle auto’s die in 2019 en later geleverd werden, die komen nu zo’n beetje voor de eerste beurt.
Simpel, een beurt voor een BMW 5 serie is vast iets duurder dan voor een BMW 1 serie. En een Tesla zit daar misschien tussenin, maar die heeft juist de aparte banden, die zo hard slijten door het gewicht en snelheidspotentieel.
Lijkt me dat bv een Kia eNiro niet duurder in onderhoud is dan een Kia Niro. Hij is wat zwaarder, moet misschien iets eerder nieuwe banden maar zullen normale maten zijn, en pas als de auto’s ouder worden, dan krijg je draagarmen, schokbrekers, vering etc, wat door het toegenomen gewicht sneller zal slijten, of er zitten duurdere onderdelen in vanwege de extra massa.
Ik denk dat je het nu nog niet kan zeggen, door het grote aantal Tesla’s, en pas over 3-4 jaar is er voldoende populatie van normale elektrische auto’s om er wat mee te kunnen.
gregorius zegt
Als je nog voor de dagwaarde van de auto’s compenseert (de elektrische auto’s zullen gemiddeld een stukkie duurder zijn, zeker omdat we het niet over alle nieuwe autos hebben), valt het helemaal mee.
Want als je kijkt naar de bandenkosten van Tesla;s (de 21 inch versie staat op 245/35 R21) dan valt het best mee; aangezien de gemiddelde snelle 3 serie, 5 serie of X3/5 ook op dit soort rubber staat (en zn concurrenten).
Dus dan kan je zelfs zeggen dat het onderhoud van je Testa Model S dus toch goedkoper is dan bij de concurrent.
Kortom: je kan iig zeggen dat de conclusie van deze bevindingen in het artikel een beetje te snel zijn getrokken.
ouwedibbes83 zegt
@gregorius: dit onderzoek kijkt naar NL data, ik denk dat de gemiddelde auto (of zelfs BMW) hier op een kleiner maatje dan 21” rolt. De gemiddelde NL Tesla Model S wss ook, want 21” was een optie en je range wordt er minder van.
Maar sinds wanneer zijn je banden de bepalende kostenpost bij het onderhoud, we driften ons niet allemaal een slag in de rondte?
flutterby zegt
@ouwedibbes83: bij een EV is het praktisch enkel alleen de banden die slijten. Een Tesla heeft nou eenmaal dure banden op elk vlak wat een band duur maakt (breed, grote velgen en een hoge topsnelheid). Als je dat vermogen op de weg wilt zetten slijt dat snel.
gregorius zegt
maar het punt is dat (een groot deel van de)Tesla rijders, en dan voornamelijk de Model S en X (want de 3 zal nog niet erg meegerekend zijn), vroeger waarschijnlijk ook iets bovengemiddelds reden. Dus voor hun zal het verschil in de kosten van de banden niet erg groot zijn en zal de slijtage eerder te maken hebben met hun rechtervoet.
florisje zegt
Dit onderzoek lijkt al systematisch gedoemd vanaf het begin.
henkp1 zegt
Lijkt mij niet helemaal te kloppen dat onderzoek; het enige dat aangehaald wordt dat het onderhoud duurder zou maken, zijn de banden. En dan wordt er gekeken naar de kosten per beurt, niet hoe veel beurten er per jaar worden uitgevoerd. Maat van mij heeft acht jaar lang een Zoe gehad, totaal 150.000km mee gereden gemiddeld €200 per jaar kwijt aan onderhoud. En dan liet hij de dealer ook kleine dingen doen, zoals ruitesproeier bijvullen, want hij vond het zo zielig dat ze bijna niks verdienden.
Dutchdriftking zegt
Tja, beetje scheve vergelijking. De bandenslijtage van een Tesla Model 3 moet je vergelijken van die van een rappe 3-serie, die zal ook ongeveer de zelfde maat hebben. Dan valt het ineens wel mee.
flutterby zegt
@dutchdriftking: niets mis met de slijtage van de banden van de Model 3. De variabele is de bestuurder, idem voor de 3 serie.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: dat is natuurlijk waar, maar het valt me wel op dat er onevenredig veel ‘gebinkt’ wordt bij verkeerslichten door Tesla Model 3-rijders. Dan gaat het hard met de bandjes. Model S-rijders zie je dat zelden tot nooit doen.
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Nou heb ik een iets langzamere EV dan de Tesla, maar ik moet zeggen, het snelle optrekken verveelt niet.
Ik doe het toch ook regelmatig, als het overzichtelijk is. En ook al ga ik niet altijd 100%, trek ik nog altijd wel vlot op. Ik zal het wel merken aan de voorbandjes.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: klopt, maar de banden zijn duurder, en zullen sneller slijten dan die van bijvoorbeeld een Aygo. De Model 3 is dan ook véél meer auto. Daarom is de vergelijking ook scheef en trek ik hem recht door een Model 3 met een 3-serie te vergelijken. Dan zal het redelijk overeen komen.
nore zegt
Vind het helemaal niks die ev’s. Geen geluid, rijdt voor geen meter en veel minder onderhoud en omzet, wat moet ik straks met de monteurs? Aldus een autoverkoper afgelopen zomer.
En als je geen i3 hebt of niet de klinkers uit de straat rijdt met je tesla valt het met die banden ook reuze mee.
banderas zegt
@nore: rijdt voor geen meter? Pardon? Een 3 cilinder torretje wel zeker? Niks rijdt soepeler dan een ev.
grasvreter zegt
Een lexus met een v8 met nog geen 300pk.
Maar voor de rest ben ik het met je eens hoor.
nore zegt
Eerste zinnen aldus een auto dealer die ev’s haat,
laatste zin aldus mij ; )
Johnkort zegt
Als ik eerlijk mag zijn ga ik liever van de polestar
dwfc zegt
Het businessmodel van de dealers zal in de toekomst wijzigen.
De onderhoudsruimtes zullen krimpen en de showrooms vergroten.
Momenteel is de toegevoegde waarde uit onderhoud veel groter dan deze van de verkoop.
Dit zal net andersom zijn in de toekomst.
Ikzelf rij een 745 e als daily driver en het onderhoudscontract ( 4 jaar ) is € 46 excl btw per maand
Niet inbegrepen, banden, schijfremmen, remblokken.
Garantietermijn van 4 jaar.
Een koopje voor een wagen van 6 cijfers.
dare2think zegt
“Wat moet ik met de monteurs…” .. typisch weer. Een belangrijke poot van het business model van automerken(regelmatig onderhoud) is aan het verdwijnen.
Voor specialisten zal altijd een plaats blijven, maar de mainstream monteurs zullen moeten omscholen of een andere baan moeten zoeken. Onderhoudsbeurten zullen korter gaan duren en in grotere garages uitgevoerd moeten worden met meer omloopsnelheid om nog genoeg marge te kunnen halen. Dat, of de prijs van het onderhoud aan een elektrische auto wordt onvermijdbaar hoger.
Wat kunnen fabrikanten eraan doen? Nou, in de garantievoorwaarden zetten dat de garantie alleen geldt wanneer elk jaar een (volstrekt onnodige) inspectie wordt uitgevoerd..
alfapeter zegt
Er wordt hier melding gemaakt van de kost van een onderhoudsbeurt maar geen enkele toelichting over de gereden km. Ik dacht te weten dat dat bij EV’s anders lag dan bij ICE’s.
goodvibrations zegt
Volgens mij valt het wel wat mee.. Maar bij schade ben je denk ik wel meer de klos bij een aantal elektrische auto’s.. Tesla wil de accu straks onderdeel gaan maken van de carrosserie… Om gewicht te besparen.. Maar dan ben je helemaal de klos bij schade.. En krijg je “wegwerp” gedrag als de accu op is of de schade groot is.. Liever modulair en enigszins te repareren door een schadehersteller… Of een ervaren DIY
flutterby zegt
@goodvibrations: de crashbar wordt bij Tesla vervangbaar. Als bij elke auto het frame aangetast zijn ze meestal snel total loss. Dat soort schades wil je niet repareren want je hersteld het nooit naar orgineel.
SimonMc zegt
“Tesla wil de accu straks onderdeel gaan maken van de carrosserie…”
Volgens ik begrepen heb, gaan de accu’s structureel meespelen. Normaal zit er in het midden van de auto een dragend gedeelte, en dan afzonderlijk het batterijpack. Omdat de batterijen nu ook dragend gaan zijn, kan die dragende structuur in het midden gewoon weg.
Alsook: “After Tesla unveiled the radical new design last month, several people pointed out that it could be an issue with repair in case of a crash.
The CEO briefly addressed that today:
The crash absorption rails can be cut off and replaced with a bolted part for collision repair.”
grasvreter zegt
2 jaar geen onderhoud gehad, nou hopelijk doen ze zelf de olie dan. Niet best voor je auto anders.
(Als je een turbo-tor hebt, zeker de eerdere TSI ej TCE blokkies hoef je alleen maar olie bij te vullen, niet te vervangen).
bpc zegt
Lijkt me niet… De olie verbrand/lekt dan wel maar de vuildeeltjes spoelen nooit weg, , verstopte oliezeef en sludge tot gevolg…
mrdayoff zegt
Het is wel erg over één kam scheren, die kosten gelden niet voor elke elecrische auto. Ik heb zelf nu 5 jaar een Nissan Leaf, bijna 80.000 km gereden en 1x banden vervangen. Wat ik normaal per jaar kwijt was aan kosten van een tweedehands automaat ben ik nu per 4 jaar kwijt aan deze auto.
De banden van mijn Peugeot 407 sleten bijna net zo hard.
Juist vanwege de jaarlijkse kosten aan zo’n fossiele brandstof wagen ben ik electrisch gaan rijden. Sinds dien heb ik nauwelijks kosten.
– Stroomkosten volledige lading nog geen € 4,- voor 180 à 200 km.
– Geen wegenbelasting
– Goedkoper in verzekering in vergelijking met de 407
– Zeer lage onderhoudskosten (gemiddeld € 80,- per keer), en uiteraard 1x vier banden € 300,-
Ik bestempel dit artikel als ONWAAR.
Uiteraard kan het hoog uitvallen bij aparte banden met te grote velg (kosten zijn bij elke auto met dat type band duurder, mijn Peugeot 407 had overigens óók een aparte banden maat). Verder afhankelijk van merk wat je kwijt bent. Geldkloppers vragen uiteraard onnodig meer.
ronaldotour zegt
@mrdayoff: Hoe kom je aan 4,- stroomkosten per 200 km? De auto verbruikt 17 kWh per 100 km. dus totaal 34 x 0,22 = 7,48
Of bedoelde je per 100 km?
ronaldotour zegt
Het onderhoud van mijn e-Golf is inderdaad belachelijk duur, ieder jaar moet hij naar de garage en de laatste keer een kleine beurt zonder ook maar iets wat vervangen is was 300,- hij is duurder in onderhoud dan de gte.
Ik kon wel wachten op de beurt, na iets langer dan een uur was het gebeurd
grasvreter zegt
Wat staat er op de rekening dan? Anders ben je best genaaid. Iets anders dan wat filters vervangen kan het niet zijn als je banden/remmen niet gedaan zijn.
frank2b zegt
@ronaldotour: wat doen ze dan bij die kleine beurt? olie en filter vervangen, bougies oppoetsen, kleppen stellen, uitlaat vervangen?
Volgens VW is er elke 30k km alleen een inspectie vereist…..
ronaldotour zegt
@frank2b: Ik weet niet wat ze doen, ik denk niet veel. Hij moet 1x per jaar, hoe weinig je ook rijdt anders vervalt de garantie op de accu
degrotemuis zegt
@frank2b bij de e-Golf iedere 30.000km of ieder jaar, alleen de eerste inspectie na aflevering is 30.000 of 2 jaar. En ondanks dat er geen olie plus filter vervangen wordt en de mechaniek simpeler te inspecteren moet zijn, schijnt de kale inspectiebeurt niet goedkoper te zijn dan bij een benzine Golf, want speciaal gekwalificeerd personeel. Even een willekeurige E-Golf ingevoerd in de planner: 235 euro. De prijzen voor remmen en 12v accu doen ook nogal pijn…
bbfix zegt
Als ik logisch nadenk (soms lukt dat) dan is het gewoon heel simpel. Minder onderdelen en bewegende delen = minder onderhoud = goedkoper.
Wat zit er in een EV wat ook in een ICE auto zit:
Ruitenwissers + vloeistof
Interieurfilter
Airco
Banden
Remmen zullen wat vaker losgehaald moeten worden door het weinige gebruik, maar vervangen? Zelden
Remvloeistof
Service reset
Software update
bpc zegt
Nieuwe softwareapperatuur dient aangeschaft te worden , personeel moet bijgeschoold worden en/of meer betaald worden, mogelijk specifiek (vaak duur) gereedschap moet aangekocht worden, mogelijk worden bepaalde onderdelen in kleinere oplages gemaakt waardoor ze hoger in geprijsd zijn en mogelijk moeten er componenten gecontroleerd worden die zelf niet aandrijfing gerelateerd zijn, een auto correct onderhouden houdt meer in dan olie wisselen natuurlijk en zeker als professioneel bedrijf zal er altijd geïnvesteerd moeten blijven om uptodate te blijven, en dat zal altijd in de rekening zichtbaar zijn lijkt mij…
arta zegt
Conclusies op basis van data; je kunt er soms alle kanten mee op.
Als alle Tesla’s op dezelfde hoop worden gegooid als de 107, Aygo, alto, etc. Dan snap ik de conclusie en is die nog waar ook.
Zoveel kost de olie en een filtertje voor zo’n auto niet.
Hyundai doet zn best om mijn Ioniq elke 15.000 kilometer binnen te vragen, maar dat gaat niemand buiten de garantie natuurlijk nog doen. Slinger aan de wielen, blik op de schijven en blokken, software even updaten en je kan weer.
De i3 hoeft maar eens per twee jaar en dan verwacht ik ook niet de wereld aan onderhoudstaken. Banden zijn daar wel afwijkend dus duurder.
timh zegt
Iedereen met kritiek; luister even naar de nationale autoshow op bnr (podcast) voor de nuanceringen.
FB_100003908191927 zegt
Bij onze elektrische 500 uit 2014 zijn 2 banden vervangen bij 50.000 kilometer (vervang ze in de werkplaats bij A segmenters regelmatig bij 30.000-35.000 kilometer) 2x APK , 3 keer remvloeistof , 1 keer airco gecontroleerd op vullingsgraad 2 sets ruitenwissers en 6 keer het interieur filter vervangen.
Aangezien ik zelf monteur ben zijn onze totale onderhoudskosten over 6 jaar/85.000 kilometer €340,-
Bij een benzine 500 1.2 of 1.4 waren daar nog 6 oliefilters, 21 liter olie, 3 sets bougies, 3 luchtfilters en een distributie met waterpomp en een paar liter koelvloeistof bijgekomen volgens het onderhoudsschema.
Dan ga je mij niet vertellen dat ik duurder uit ben met onderhoud.
Denk dat het eerlijker zou zijn om elektrische auto’s te vergelijken met benzineauto’s uit hetzelfde segment.