• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische ‘premium’ SUV: de keuzes (50.000+ euro)

Auteur: Loek, gepost 13 oktober 2021 om 19:00 – 24 Reacties

Voor wie wel wat meer uit durft te geven: voor premium elektrische SUV’s van meer dan 50.000 euro is de keuze tegenwoordig aardig groot.

Afgelopen week kon je alles lezen over de huidige selectie aan ‘betaalbare’ elektrische SUV’s. Met een budget van 45.000 euro kom je al een heel eind. Maar wat nou als je wat meer kunt uitgeven en dan ook wat meer auto wil hebben. Wat zijn je ‘premium’ keuzes?

Elektrische ‘premium’ SUV

Gelukkig zijn ook die er nog. Sommige van deze auto’s waren ooit fiscaal interessant, maar nu gaat het vooral om dat je gewoon wat meer keuze hebt als je wil kiezen uit het aanbod van de elektrische ‘premium’ SUV voor meer dan 50.000 euro. Alfabetisch gesorteerd, trouwens.

Audi Q4 e-tron

We beginnen bij de Audi Q4 e-tron, die trouwens qua prijs nog maar net in dit overzicht premium elektrische SUV’s past. Er is namelijk bijvoorbeeld een basisversie genaamd 35 (zonder quattro) en die is gewoon goedkoper dan 50 mille.

Als dat je minimumbudget is, blijven er nog twee versies over: 40 en 45 quattro. De 45 quattro is met 265 pk en een sprinttijd van onder de 7 seconden het snelste, maar levert daar wel wat rijbereik voor in. Daarvoor moet je de 40 met 516 km en 204 pk hebben, of wat bagageruimte (in de hoogte dan, onder de hoedenplank is de Sportback iets groter) inleveren voor de Sportback die als basiseditie alleen als 40 verkrijgbaar is. Die komt namelijk 528 km ver. Met RWD, dus lekker premium. Tussen dat drietal zijn de verschillen klein.

De Q4 e-tron Sportback 45 quattro is namelijk de snelle jongen. Deze krijgt meer pk dan de 45 quattro zonder Sportback, 299 stuks. De actieradius neemt ietsje toe en de sprinttijd daalt tot net iets boven de zes seconden. Om de 45 quattro bij de Sportback te bemachtigen moet je wel iets meer uitgeven: alles vanaf 65.410 euro. Dan krijg je de ‘Advanced Edition’, terwijl alle andere motoriseringen er als basisversie ‘Edition’ zijn.

4045 quattroSportback 40Sportb. 45 quattro
204 pk265 pk204 pk299 pk
516 km486 km528 km494 km
8,5 sec6,9 sec8,5 sec6,2 sec
RWDAWDRWDAWD
51.360 euro56.610 euro53.410 euro65.410 euro
  • Audi etron
    Audi Q4 e-tron
  • De Audi Q4 e-tron Sportback heeft een prijs
    Audi Q4 Sportback e-tron

Audi e-tron

De grote broer van de Q4 heet simpelweg e-tron. Dit is de eerste premium SUV van Audi en één van de oudste auto’s uit dit overzicht. Initieel kwam hij alleen als 55 quattro met vierwielaandrijving, die initieel zo’n 400 km ver kwam. Ooit werd het cijfer 480 kilometer genoemd qua bereik, maar Audi durft nu nog maximaal over 440 km te spreken voor de 55 quattro. De basisversie 50 quattro is tegenwoordig slechts een fractie goedkoper en levert wel bijna 90 pk en 100 km rijbereik in, dus wat dat betreft kun je beter gewoon doorsparen voor een 55. Als je echt veel geld wil uitgeven en een echte 503 pk op de achterwielen wil hebben, kun je voor meer dan 100.000 euro een e-tron S kopen.

50 quattro55 quattroS
313 pk408 pk503 pk
341 km440 km371 km
6,8 sec5,7 sec4,5 sec
AWDAWDAWD
66.150 euro69.950 euro102.745 euro
Audi e-tron Black Edition

Audi e-tron Sportback

Voor de Sportback geldt in dit geval niks unieks ten opzichte van de ‘normale’ e-tron. Behalve dus wat meer rijbereik. De 55 quattro is de versie die je wil hebben als je zo ver mogelijk wil komen met de e-tron. Voor elke versie van de e-tron Sportback geldt dat je zo’n drie mille duurder uit bent dan de normale.

50 quattro55 quattroS
313 pk408 pk503 pk
349 km450 km377 km
6,8 sec5,7 sec4,5 sec
AWDAWDAWD
68.550 euro72.350 euro105.145 euro

BMW iX

De BMW iX is de eerste ‘dedicated’ EV van BMW en qua cijfers valt het niks tegen. De topversie is erg duur, maar geeft wel een puik rijbereik en met 523 pk op alle wielen valt de snelheid ook niet tegen. Als 105 mille té gek is, heb je ook nog een versie met 416 km rijbereik voor net geen 87.000 euro. De BMW iX is sowieso vrij duur, maar geeft daar wel een hoop technologie voor terug.

iX xDrive40iX xDrive50
326 pk523 pk
416 km617 km
6,1 sec4,6 sec
AWDAWD
86.995 euro105.515 euro

BMW iX3

De BMW iX3 is de elektrische versie van de X3 (duh) en zit qua actieradius precies tussen de twee versies van de iX in. Wel met achterwielaandrijving zoals zijn niet-EV broer. De iX3 is er in één versie die 462 km ver komt en met 69.000 al een stuk schappelijker geprijsd is dan de iX. Je moet het zo zien: de iX is gewoon meer auto, net als dat je voor een X5 ook meer betaalt dan een X3.

iX3
286 pk
462 km
6,8 sec
RWD
69.000 euro

Ford Mustang Mach-E

De omstreden geheten Ford Mustang Mach-E is een alleskunner. Je hebt hier namelijk veel keuze voor wat je wil en voor elke keuze is wat te zeggen. Zo heb je de auto in drie versies: RWD, AWD en GT. Bij RWD en AWD kun je vervolgens ook nog kiezen of je de ‘kleine’ 76 kWh accu of de grote 99 kWh accu wil.

De goedkoopste is de RWD met de kleine accu en dan ben je voor 50 mille ook klaar. Deze komt 440 km ver en heeft de minst snelle sprinttijd. Deze versie met AWD komt nog minder ver (400 km) maar sprint wel een beetje sneller naar 100 km/u. Helaas wel voor ietsje meer geld. De grote accu met RWD is wat de actieradius-fanaat wil: 610 kilometer is indrukwekkend in deze prijsklasse. Ook hier levert de AWD het in op de actieradius, 540 km, maar sprint deze weer sneller naar 100.

De supersnelle GT die ook het duurst is met net geen 77.000 euro is met 500 km actieradius prima-maar-niet-het-beste, maar deze maakt dan weer indruk met zijn 3,7 seconden naar de 100. Voor elk budget en met elke set cijfers: de keuze is reuze bij Ford.

76 kWh99 kWhAWD 76 kWhAWD 99 kWhGT
269 pk294 pk269 pk351 pk487 pk
440 km610 km400 km540 km500 km
6,2 sec6,1 sec5,6 sec5,1 sec3,7 sec
RWDRWDAWDAWDAWD
50.425 euro58.575 euro58.165 euro67.640 euro76.980 euro

Jaguar I-Pace

De Jaguar I-Pace was ooit een lekkere bijtellingsknaller in ons land. Vandaar dat je ze nog wel eens ziet. Want verder is deze auto momenteel niet echt interessant meer. Hij zet nette cijfers neer en voor een redelijk bedrag, maar zonder een iets teruggeschroefde basisversie gaat deze auto geen kopers wegsnoepen bij Audi, BMW of Mercedes. De enige mogelijke versie is de EV400 met 400 pk die 470 km ver komt.

EV400
400 pk
470 km
4,8 sec
AWD
83.072 euro

Kia EV6

Kia premium? Hoe durf je! Bovendien is de Kia EV6 stiekem eentje die onder de 50.000 euro kost. Dat is echter de basisversie die 400 km ver komt. Als je boven die 50.000 euro wil uitgeven, zijn er twee versies het benoemen waard. Ten eerste de EV6 Plus RWD. Qua auto ‘prima’ maar qua rijbereik uitstekend voor dit geld: 528 km!

De versie die het leed voor de petrolhead moet verzachten is de EV6 GT. Deze heeft een duizelingwekkende 585 pk: even veel als een Mercedes-AMG GT R. Ook de sprinttijd zit niet ver van deze supercar van Mercedes af: 3,5 seconden naar de 100. In een Kia! Dit kost natuurlijk wel actieradius, al is 400 km niet bizar slecht. Dit alles gaat je vanaf 63.595 euro kosten. Fors voor een auto die anders onder de 45.000 euro komt, maar gerechtvaardigd door zeer potente specs.

Plus RWDGT
229 pk585 pk
528 km400 km
7,3 sec3,5 sec
RWDAWD
52.095 euro63.595 euro

Mercedes EQA

De Mercedes EQA kost 49.995 euro als basisversie. Is dat even vervelend! Wij vonden het in ieder geval genoeg om hem toch mee te laten tellen. De versie voor op-vijf-euro-na-50-mille is de EQA 250 met voorwielaandrijving. Deze heeft nette cijfers, maar vooral bedoeld om de vanafprijs onder de 50.000 euro te houden. Want eigenlijk wil je ofwel de 300 of 350 4MATIC, die allebei een extra motor voor de achteras krijgen. Dat helpt met de sprint, helemaal bij de duurste 350, maar qua actieradius levert het slechts 6 kilometer op als je upgradet. Kortom: de verschillen zijn klein, behalve op de sprint.

250300 4MATIC350 4MATIC
190 pk228 pk292 pk
424 km430 km430 km
8,9 sec7,7 sec6,0 sec
FWDAWDAWD
49.995 euro55.440 euro58.162 euro

Mercedes EQC

De EQB volgt binnenkort, dus we springen eerst even naar de EQC. De eerste volledig elektrische Mercedes sinds het serieus aan is (we rekenen de SLS E-Drive en de B250 Electric even niet mee) en qua cijfers is het een directe concurrent voor de Audi e-tron 55 quattro en BMW iX3. De Mercedes delft wel het onderspit op basis van actieradius, maar de verschillen zijn niet gigantisch. Wel is de Mercedes nipt het goedkoopste van de drie.

400 4MATIC
408 pk
431 km
5,1 sec
AWD
68.095 euro

Tesla Model X

Dan de koningen der cijfers. Je kunt namelijk nog steeds de dure jongen van de premium elektrische SUV modellen, de Tesla Model X, kopen. Sinds de bijtellingsregels voor dure auto’s is deze auto fiscaal totaal oninteressant. Als zevenzits SUV is het misschien nog wat voor jou. De basisversie is al vrij duur, maar zet al goede cijfers neer. Net geen 600 km actieradius en 0 naar 100 in 3,9 seconden. Als je echt gelanceerd wil worden, neem de sportversie Plaid. Met 1.020 pk schiet deze naar 100 in 2,6 seconden en dat voor slechts 10 ruggen meer dan de Long Range. Zoals de naam zegt is laatstgenoemde wel iets beter qua rijbereik, maar ook dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Long RangePlaid
680 pk1.020 pk
580 km547 km
3,9 sec2,6 sec
AWDAWD
109.990 euro119.990 euro

Tesla Model Y

Bij de kleine broer Tesla Model Y meer van hetzelfde. Deze is schappelijker geprijsd met ook maar een klein prijsverschil tussen de Long Range en Performance. De Long Range komt een nette 507 km ver en naar 100 sprinten in vijf seconden is ook prima. Iets van die afstand inleveren en er slechts 3,7 seconden over doen, kan voor zes duizend euro meer. Zo simpel kan het zijn: kies je actieradius of brute kracht?

Long RangePerformance
441 pk571 pk
507 km480 km
5,0 sec3,7 sec
AWDAWD
64.000 euro70.000 euro
Tesla Model Y

Volkswagen ID.4 GTX

Ook de ID.4 is stiekem niet perse één van de premium elektrische SUV’s, want in basis is het een auto van minder dan 40 mille. De topversie GTX willen we toch even meenemen. De eerste elektrische VW met een sportief label is een goed gemiddelde qua specs, actieradius en prijs. En hier is het ook simpel: de ID.4 GTX is de enige versie waar alle wielen worden aangedreven, dus vandaar die 299 pk. Voor alles vanaf 52.990 euro mag je er één meenemen.

GTX
299 pk
480 km
6,2 sec
AWD
52.990 euro

Volvo C40 Recharge

Ten slotte in deze lijst over de premium elektrische SUV hebben we nog de Volvo C40 Recharge. De coupébroer van de XC40 is typisch zo’n auto die niks fout doet, maar ook nergens in uitblinkt. Met 408 pk en 4,7 seconden naar de 100 is hij aardig rap, maar verlegt hij geen grenzen ten opzichte van een Model Y. Met 57.995 euro is hij goedkoper dan het meeste in deze lijst, maar het is geen budgetknaller voor onder de 50.000 euro. En ook de actieradius van 442 km ligt precies in het midden van vele rivalen. Kortom: je liefde dan wel aversie jegens Volvo moet bij de C40 voor de verkoopcijfers zorgen.

Recharge
408 pk
442 km
4,7 sec
AWD
57.995 euro

Ook interessant!

  • Model X wéér vertraagd
    Model X wéér vertraagd. Model S ook.
  • Eindelijk: een premium Tesla Model 3
  • populairste premium auto
    Model S en A8 populairste premium auto's ter wereld
  • Hertz bestelt 100.000 (!) Tesla Model 3's

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, C40, e-tron, eqa, eqc, EV6, Ford, GTX, i-pace, ID4, ix3, Jaguar, Kia, mach-e, Mercedes, model-x, model-y, mustang, recharge, sportback, Tesla, Volkswagen, Volvo

Vorig bericht: « Video – Golf R maakt kapitale fout bij dragrace
Volgend bericht: Buitenkansje: Diablo SV op te halen bij Domeinen »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    13 oktober 2021 om 19:16

    Elektrische thema avond?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      13 oktober 2021 om 19:24

      10-daagse

      Login om te reageren
  2. Sanitarium zegt

    13 oktober 2021 om 19:19

    Model Y wel goed aanbod eigenlijk als je m zo afzet tov de rest.

    Anyway. Ik mis de BMW i4 rijtest hier. Volgende week? Of mocht Wouter geen bandjes meer oproken van BMW.

    Login om te reageren
  3. quincy zegt

    13 oktober 2021 om 19:19

    Bijzondere lijst zo en genoeg keuze. De combinatie sprint/bereik is van de Model X wel echt knap te noemen.
    Toch zag ik een Engelse handelaar in EV’s (die ook op YouTube een kanaal heeft) switchen van een Model X naar een e-Tron. Dit vooral omdat de e-Tron sneller blijft laden.
    Als ik geld zou hebben zou ik het een lastige keuze vinden.

    Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    13 oktober 2021 om 19:27

    @Loek: met de Q4 Sportback lever je geen bagageruimte in. Hij heeft zelfs meer liters in de kofferbak omdat hij iets langer is. Pas als je gaat stapelen tegen het dak is de gewone ruimer.

    Login om te reageren
  5. roosbuikema zegt

    13 oktober 2021 om 19:48

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    13 oktober 2021 om 20:15

    Wat veel anderen er ook van vinden dd mooiste vind ik de EV6. Juist vanwege de controversiële achterkant. De Audi E-tron met de gewone SUV koets blijft ook een erg fraaie auto net als de Mustang.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      13 oktober 2021 om 22:23

      Afgelopen weekend met de Q4 gereden. Best een fijne wagen. Gekke van de Q4 Sportback is itt tot de E-Tron Sportback dat die totaal niet werkt op foto’s. Je moet hem in het echt zien.

      Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    13 oktober 2021 om 20:15

    Die BMW IX. Wat een gedrocht. Echt van geen enkele hoek is het acceptabel.

    Login om te reageren
  8. MrHyde zegt

    13 oktober 2021 om 20:44

    Dus dan hebben we het over premium, staat er een Ford tussen, een VW en een Tesla met de panel gaps van een IVECO uit de jaren ’90.

    Het zal wel aan mij liggen, maar misschien is ‘premium’ in autoland hetzelfde tegenwoordig als ‘premium’ pilsener.

    Overigens mist de (semi) premium Polestar 2.

    Login om te reageren
    • Sanitarium zegt

      13 oktober 2021 om 21:28

      @mrhyde het ligt ook aan jou.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      14 oktober 2021 om 06:57

      @MrHyde: polestar 2 is toch geen SUV?

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        14 oktober 2021 om 08:30

        Nee is een iets hogere sedan. Overigens zijn alle auto’s uit dit lijstje crossovers, geen SUV’s.

        Login om te reageren
  9. dees zegt

    13 oktober 2021 om 20:58

    Zijn niet allemaal SUVs

    Login om te reageren
  10. gewerengerrit zegt

    13 oktober 2021 om 21:11

    Ik zit precies in dit keuze moment. De EQC is no-way de goedkoopste – een bijna zelfde uitrusting als een IX3 is ie 10k duurder.. totaal niet interessant.

    Login om te reageren
  11. Alfonso_Alfist zegt

    13 oktober 2021 om 21:28

    Diverse lijst zeg. Apart om te zeggen maar vindt de KIA de interessante keuze. Als BMW F23 225d-Fahrer kan ik me niet vinden in het huidige design van bovenstaande.
    De volgende leasert voor 2021 wordt een Volvo XC40 P8, overtuigend qua aandrijflijn, infotainment en rijgedrag.
    Met +400pk gaf het me een bredere smile qua rijden dan de Mach E(van binnen te Amerikaans), Iconiq(teveel op comfort gericht imo), VAG en Tesla vanwege de service op firma uitgesloten.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      13 oktober 2021 om 22:26

      Mag je nog opschieten in 2021. Bijna niks is meer leverbaar.

      Login om te reageren
  12. Ot92 zegt

    13 oktober 2021 om 23:44

    De E-Tron Sportback S is wel een mooi ding. In ieder geval de mooiste uit de lijst.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      14 oktober 2021 om 22:00

      @Ot92: jammer dat die range niet een beetje opgekrikt is door de jaren. Zou hem super graag willen, maar kon niet heen en weer zonder laden naar mijn kantoor op 150km.. Nou verbruik je met een proefrit vaak wel wat meer, maar effectief 400km lijkt me toch wel de ondergrens.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        16 oktober 2021 om 15:29

        @kareljansen Helaas valt ie op dat vlak inderdaad een beetje tegen.

        Login om te reageren
  13. audirs3 zegt

    14 oktober 2021 om 00:08

    Ook boven de 50k zou ik nog voor de Ioniq 5 gaan.

    Login om te reageren
  14. jpoers zegt

    14 oktober 2021 om 06:05

    In het lijstje mis ik het introductiemodel van de hyundi ioniq 5, vanaf 58.995.
    Bij de Ev6 de AWD versie, de plus 53.500
    En zus genesis gv 60? De premium versie van het drietal?

    Login om te reageren
  15. tinnemans zegt

    14 oktober 2021 om 07:20

    Achja, de BMW iX. Ik heb zo hard gelachen om de relame hier op de site;
    Er stond letterlijk ‘een hogere daklijn dan een X6’ in de tekst, alsof dat een voordeel is voor een merk als BMW. Ik kan niet wachten op de volgende advertentie’s; “Stukken zwaarder dan een 7 serie” en “Nog minder Freude Am Fahren dan een voorwielaangedreven 2 serie”.

    Nou was ik net een beetje gewend aan de definitie van @willeme van ‘premium’, krijgt opeens alles zo’n beetje dat label. Of komt het doordat je gewoon altijd teveel betaalt voor EV’s? 🤔

    Login om te reageren
  16. erics zegt

    14 oktober 2021 om 09:45

    Een suggestie om mee te nemen in de cijfers redactie AutoBlog ; het trekgewicht.

    Vrijwel hele rijtje auto’s kwam voorbij als kanshebber nieuwe lease….echter een must; trekgewicht van minimaal 1400kg. En als rotte appels aan de boom vallen ze bijna allemaal af… misschien iets minder Premium maar ik heb de Kia EV6 besteld met 1600kg trekgewicht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North