Elektrische Saab 9-3: de eerste foto’s!

Auteur: , 59 Reacties

Potdikke wat was het lang wachten op die elektrische Saab 9-3, maar eindelijk heeft NEVS de eerste plaatjes vrijgegeven.

We mogen de naam Saab eigenlijk ook niet meer laten vallen want het gaat om de NEVS 9-3 EV, dat dat effe duidelijk is. Deze kar moet een heuse revolutie ontketenen op het gebied van mobiliteit. Het gaat namelijk om een deelauto die met name in overvolle Chinese steden moet zorgen voor minder drukte en vervuiling op de weg.

De 9-3 is voorzien van Always Clean Air Cabin dat vuiligheid uit de lucht filtert zodat inzittenden nergens last van hebben. Ondanks de nieuwe naam (zal ongetwijfeld iets met merkrechten te maken hebben) hamert het Chinese NEVS wel degelijk op de Zweedse heritage van hun 9-3 series.

Het model moet in 2018 op de markt komen en er zijn al 150.000 exemplaren besteld door verschillende Chinese bedrijven. De range bedraagt 300 kilometer, maar verdere technische details zijn helaas niet vrijgegeven.

Dank aan Tim voor het tippen!



59 reacties

Erg fijn dat er schot in de zaak zit! Stiekem wel jammer dat op de estate een andere bumper zit dan de huidige versies met een iets gewijzigde vorm van de achterlicht-units, was mooie frisse look geweest voor m’n 9-3.
@thundernet: volgens mij is de estate een “SUV”, het ding heet 9-3x, met eXtra plastiek dus.
@pomoek: de 9-3X was destijds al “niets” anders dan een 9-3 estate met extra plastic bumpers, en aangepast (hoger) onderstel. Body was verder hetzelfde.
@thundernet: Oftewel de 9-3X dus
@thundernet: icm de 1.9 TTiD volgens mij een heerlijke wintersportmobiel, waar ik vroeger altijd voor een RS Avant zou zijn gegaan neig ik nu eerder hiernaar. Stuk betaalbaarder ook en minder snel verdwenen van je oprit!
@gulli: oh absoluut :) enige nadeel is dat de dieselversie niet met vierwielaandrijving is geleverd.
@thundernet: niet!? Hmm dat is wel een beetje een desillusie. Dat was voor mij altijd een beetje de top-9-3. Misschien toch maar een 159 Q4 ;)
@Gulli: Of dan maar toch de 2.8 V6 Turbo X met die heerlijke grijze driespaakwielen :)
@thundernet: je hebt gelijk, het was meer een crossover oid, geen volwaardige off roader in ieder geval.
@thundernet: sodeju wat zijn die krengen duur! 16 mille makkelijk voor een niet eens zo opzienbarend 2e handsje.
@pomoek: vraag en aanbod he :) en vergis je niet, ze komen vaak een stuk verder dan je denkt :)
bodemvrijheid + goed rubber doet een hoop :)
@thundernet: Schot in de zaak? Een foto van een oude 9-3 wat aanpassen met Photoshop zou ik geen schot in de zaak noemen…
LELIJK
@thomassnelweg: INFANTIEL
@fanboy: REACTIE
@vonklausenburg: OBSERVATIE
@fanboy:
I DON’T KNOW WHAT WE’RE YELLING ABOUT!
LOUD NOISES!!
@fanboy: CONSTIPATIE!
@fanboy:
HOOFDLETTERS, NOU ÉN? ALS HIJ DAT KICKEN VIND?
BOVENDIEN HEEFT HIJ WEL GELIJK.
@stationcar: Mensen die in het openbaar schreeuwen hebben meestal helemaal niet gelijk …
Simpel ontwerp. Kan ik appreciëren in deze tijden van drukke ontwerpfoefjes en gekunstelde lijntjes en rimpels… onmiskenbaar Saab. Mooi gedaan. Is er een prijs bekend?
In een tijd waarin de Amerikanen de Chinese muur opnieuw willen bouwen in hun achtertuin kan een 15 jaar oud model als nieuw presenteren ook wel.
@mashell: zouden we hier ook moeten doen een muur bouwen scheelt een hele hoop bijstandsuitkeringen en het word weer een stuk veiliger. Grenzen stellen is zo slecht niet.
@kraai: *mompelt iets over een economie die met gierende banden tot stilstand komt*
via Android app
@kraai: als jij nou eens begint met leren wat interpunctie is, wordt Nederland ook weer een stukje beter.
@kraai: wij hebben geen muur nodig maar een enorme zeedijk. Als Amerika uit de klimaat verdragen stapt en nog meer CO2 uit gaat stoten en de zuidpool weer gewoon land wordt komt onze bedreiging uit het westen.
Ik leef van de open grenzen, ben dus geen voorstander van het sluiten ervan.
Modern en toch heel 9-3. I like.
Modern maar toch heel 9-3. I don’t like. We weten hoe het vergaat met modellen die opnieuw worden gebruikt (Seat Exeo)…
@stfu:

En toch blijven de Volkswagen Golf en Porsche 911 onverminderd goed verkopen.
Ze raken in Trollhatten maar niet uitgekeken op het ombouwen van Opel Vectra’s.
@riddertevoet: Dit zal wel in China gebouwd worden, denk ik.
@riddertevoet: Grappig dat we nog steeds spastisch doen over de gedeelde basis met de Vectra, terwijl we anno 2017 niet anders meer gewend zijn.
@riddertevoet: Trollhättan
Zijn ze vergeten de buitenspiegels te monteren of zijn dat hypermoderne camera’s?
@mashell: die zijn er af getrapt.
Tsjah…. Niet heel verfrissend ontwerp. Ik kan het idee waarderen. Hoop voor ze dat het een succes wordt.
In China kunnen nog best modellen van wat jaren oud, in een nieuw jasje gegoten worden, dat doen andere merken ook en het verkoopt nog best.
En het is nog niet eens zo gek gedaan. Mooi is anders, maar grappig vind ik het wel. Hoewel ik EV liefhebber ben, omdat ik vind, dat EV’s niet schoner zijn dan brandstofmotoren, maar dat heeft met de bouw en later de afval verwerking van de accu’s te maken. En de enorme toename van stroom opwekking, maakt het ook niet schoner, mooier, ook al doet men nog zo zijn best.
@orichy: als je kijkt waar ze op richten, gedeeld vervoer met alle services en infrastructuur daaromheen. Is het juist wel goed om voor een volledige EV te gaan, hiermee kunnen ze de uitstoot in ieder geval uit de chinese steden verplaatsen. (Vandaar ook de speciale luchterfiltersystemen in de auto).
via Android app
@thundernet: dan stap je uit de auto en dan krijg je een enorme klap in je smoel van de uitstoot. Wat schiet je daar mee op?
@orichy: Dat je die paar uur in de auto tenminste niet blootgesteld wordt aan die hoge concentraties.
In Chinese steden leveren mensen heel veel in van hun levensverwachting vanwege de slechte luchtkwaliteit.
Gigantische verschillen in leeftijden die je kunt halen, tussen platteland en stad.
@fanboy: Maar je moet ook niet in de Stad en zeker niet in China gaan wonen! ;)
Eindelijk… En al 150.000 in de orderportefeuille!! Dat is serieus veel! Laten we hopen dat het het begin is van veel moois
@svenska_aeroplan_ab: Ik heb specifiek op dit artikel geklikt in de hoop jouw mening te kunnen lezen. Dus wat vindt je ervan en weet je misschien ook of er Zweedse mensen van het oude Saab betrokken zijn bij de ontwikkeling?
@gekketurbo: er wordt zeker veel werk verzet bij NEVS in zweden :) zijn daar ook flink personeel aan het aantrekken.
@gekketurbo: Dank u. En jazeker! Er is weer volop bedrijvigheid in Trollhättan! NEVS (New Electric Vehicle Sweden) is een Zweeds/ Chinees/ Japans conglomeraat. Zo zijn er bijvoorbeeld Zweedse energiebedrijven (Vattenfall bijv.) bij betrokken. Na het faillissement is men al begonnen met deze ‘doorstart’. Met name voor de regio erg goed. Heel veel oud Saab medewerkers werken nu voor NEVS. De megadeal met enkele Chinese steden is nu door dus nu kan het snel gaan. Voor Europa is met name de volgende stap van belang. Er staat een elektrische midi SUV in de coulissen klaar die ook weer echt in Zweden geproduceerd gaat worden. Eind komend jaar gaan we écht los en is Saab terug (helaas zonder de naam)…
@svenska_aeroplan_ab: Dat is echt cool nieuws, bedankt!
Chinezen willen toch het liefste een Europees model maar dan “extended”?
Ik hoop dat de wielbasis langer is dan bij de originele 9-3 (maar aan de plaatjes te zien is dat niet aangepast), want heel veel ruimte op de achterbank had je daar niet.
Pro tip: NEVS niet voeren als merknaam.
Maar gewoon ” BAAS ” of de merknaam van die elektro-boer kopen: SABA.

Zolang de lettertjes dan ” los ” op de auto geplakt zitten kan iedereen die wil de hussle / shuffle doen er gewoon SAAB laten prijken op de kap/kont.

Lekker dit…dit model is gejat!!! Wat een vuile klootzakken! Een paar aanpassingen doen en dan doen alsof het hun ontwerp is…misselijk gewoon. Ik weet wie het orgineel, WAT VEEL MOOIER IS, heeft ontworpen en dat hebben ze bij SAAB onder ogen gehad en vervolgens flikken ze dit…BAH
@deejoy79: LOL. Jij weet echt hoe het zit…
Hoezo lol… En dat weet ik inderdaad. Jij blijkbaar niet. @svenska_aeroplan_ab:
Legaal kopiëren?
Niks legaals aan. Het waren geheime ontwerpen die niet gebruikt mochten/mogen worden ivm getekende NDA@dutchdriftking:
@deejoy79: je reactie intrigeert me. Kan je meer vertellen?
Wat ik begrijp is dat NEVS de resten van Saab heeft overgenomen en op basis daarvan, in de regio waar Saabs gebouwd werden, deze elektrische auto heeft ontwikkeld, die gebaseerd is op de laatste 9-3.
Wat is jouw kijk dan? Want je suggereert wel veel, maar zegt weinig. Of misschien lees ik ook dat verkeerd.
Het klopt inderdaad dat het eigenlijk geen SAAB meer is maar NEVS. NEVS is samen met 2 designbureaus ( waar ik geen namen van mag geven) en een staatsbedrijf uit een ander land (welke ik niet mag noemen) bezig geweest met een nieuwe auto op basis van de SAAB 9-3 …de ontwerpen hiervoor zijn al enige tijd geleden gemaakt. En dit zou mogelijk gaan om een electrische auto. Uit deze foto’s blijkt dat het ontwerp nu ondanks NDA toch gebruikt is. Ik kan vanwege mogelijke rechtzaken die gaan komen niet meer loslaten. @jeroenwz:
@deejoy79: waar slaat dat op? Nevs huurt designers in om de stokoude 9-3 nog een keer te faceliften. Dan is het niet gek dat dit ooit een keer op de markt komt? Daar is een NDA niet voor bedoeld. Ooit blijkt dus vandaag te zijn.
Rechtszaken tegen Chinezen om intellectuele zaken als design hebben over het algemeen geen enkele zin. Daar kan bijna elke autofabrikant van meepraten.
Misschien moet je het even goed lezen…duidelijk snap je het niet.@mashell:
Voor de Chinese markt zal het Chinese designteam van Nevs dit het meest aantrekkelijk gevonden is. Voor de EU markt (2020?) had ik liever wat designtaal van de concepts Aero X en 9-X en de NG 9-5 erin teruggezien… de 9-3 als een soortement mini NG 9-5 (de laatste van 2010 en 2011). Zoiets bv: http://i1253.photobucket.com/albums/hh587/Willem_Bierema/nevs%209-3%20eu%20specs%20ice_zpsier82rbv.jpg?t=1496143581
ce via iPhone app
Wellicht wat oudbakken, maar het verdwijnen van SAAB – ja Svenska Aeroplan AB 😆 – als merk, innovator en collectie historische modellen vind ik nog altijd een original sin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).