• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 Ecoboost

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 juni 2014 om 14:02 – 26 Reacties

Afbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 EcoboostAfbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 EcoboostAfbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 EcoboostAfbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 EcoboostAfbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 EcoboostAfbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 EcoboostAfbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 EcoboostAfbeelding Ford Fiesta Sport: 140 pk uit een 1.0 Ecoboost

Ford Fiesta 140 pk
Als de Fiesta ST een tandje te hardcore is voor je, dan kom je met een 125 pk sterke Sport weinig tekort. Ford dicht het gat tussen deze modellen nu nog verder, en komt met een 140 pk sterke Fiesta Sport.

Dit is een nieuwe piek in het opvoeren van Fords driecilinder-motor, 140 pk in een productiemodel zagen we nog niet eerder. Dat het nog gekker kan bewees het concern met zijn Formule Ford, maar dat is geen huis-tuin-en-keukenwagen als de Fiesta natuurlijk.

De nieuwe opvoerfase stelt de PR-afdeling meteen in de gelegenheid om trots te verkondigen dat het blokje meer pk’s per liter heeft dan een 458 Speciale of een Bugatti Veyron. Daar is geen speld tussen te krijgen inderdaad.

Deze Fiesta verbruikt op papier 4,5 l/100 km, heeft een CO2-uitstoot van 104 g/km, en topt net boven de 200 km/u. De acceleratie naar de 100 valt wat tegen, hiervoor zijn 9 volle seconden nodig. De vorige generatie Polo BueGT, met een viercilinder en eveneens 140 pk, deed hier 7,9 seconden over.

Qua kleurtjes zien we rood, zwart, of een mix van beide. De auto komt later dit jaar op de markt.

Ook interessant!

  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
    De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!
  • Ford Fiesta facelift
    Ford Fiesta facelift officieel, meer kracht ST

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, fiesta, Ford

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Peugeot 508, nog steeds met 14% bijtelling
Volgend bericht: Ruim 26.000 Europese verkeersdoden in 2013 »

Lees Interacties

Reacties

  1. sjeppie156 zegt

    18 juni 2014 om 14:08

    zo’n blok haalt toch gewoon de 2 ton niet ?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juni 2014 om 14:20

      @sjeppie156: waarom niet? 140pk per liter is niet echt exotisch. De motor heeft maar 3 cilinders en dus relatief weinig onderdelen die kunnen verslijten, is compact en past goed in de motorruimte en kan dus de restwarmte goed kwijt. Heeft een turbo en dus maar weinig toeren nodig om normale prestaties te leveren. Ik zie eigenlijk geen reden waarom het niet duurzaam zou hoeven zijn.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        18 juni 2014 om 22:34

        @mashell: maserati heeft heel lang 2.0 V6 Biturbo’s gebouwd (speciaal voor de italiaanse markt) en die had precies het dubbele vermogen. En die gingen ook nooit kapot ;-)

        Login om te reageren
    • schellekens006 zegt

      18 juni 2014 om 14:58

      @sjeppie156: amg45 haalt ook 180pk uit 1 liter als je het zo berekent. Das nog 40 pk meer per liter inhoud. Dus dat blijft echt wel heel.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      18 juni 2014 om 16:15

      @sjeppie156:
      Even een voorbeeldje?
      M’n Roadster zat op 144pk per liter en na zijn laatste upgrade zit hij op 157pk per liter, hij staat nu op 170K en loopt nog als nieuw. Vorige week alleen de krukassensor stuk maar dat was zo gefikst.
      Gewoon rustig warmdraaien voor je gaat trappen en zelfs die blokjes halen gewoon 2 ton.

      Ik zie het wel zitten om dit Ford torretje erin te plempen mocht er een conversiemogelijkheid komen.

      Login om te reageren
  2. Rob zegt

    18 juni 2014 om 14:17

    Oei, dat kan wel eens een heel leuke wagentje worden!
    140pk, 900kg, handbak, strak sturend, ziet er kek uit; laat maar komen! Vergeef ik Ford dat ze een aarslelijk interieur ontworpen hebben…

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 juni 2014 om 15:38

      @Rob: 1090kg, DIN ongeveer 1000kg. Anders met je eens :)

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        18 juni 2014 om 16:01

        @Onehp:
        Zou best kunnen. Ik keek op de autovergelijker van een website waarvan ik de naam hier niet mag noemen (censuur!! ;-)) en daar trof ik 941kg aan (Fiesta, 3 deuren, 1.0 ,125 pk) en heb voor het gemak even afgerond naar 900 kg ;-)

        Login om te reageren
      • Rob zegt

        18 juni 2014 om 16:30

        @Onehp:
        Over de Fiesta 3-deurs 1.0 ecoboost 125pk gesproken; die is op papier slechts een fractie langzamer….
        Dus ik zou de extra knaken die deze versie kost lekker in de zak houden en de 125pk versie halen.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          18 juni 2014 om 16:54

          @Rob: Inderdaad beter waarschijnlijk. Ik ben eigenlijk benieuwd of er iets aan de hardware verandert is. Ik had mijn Focus 1.0 getuned naar 145pk maar ben terug naar 125pk gegaan, dan loopte hij toch mooier en viel de turbo niet zo hard op.
          Als er geen hardware veranderingen zijn kan je mss beter je geld sparen en de 125pk met het tuningpaket van pumaspeed kopen, andere inlaat, IC en uitlaat en remap krijg je 155pk die waarschijnlijk erg goed afgewogen zijn…

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            18 juni 2014 om 16:56

            @Onehp: Of als je al het vermogen eruit wilt, 170pk… http://www.pumaspeed.co.uk/product-Ford-Fiesta-10T-Ecoboost-167-bhp-Power-Upgrade_16253.jsp

            Login om te reageren
  3. Kvgorp zegt

    18 juni 2014 om 14:43

    Let op. Deze komt strax zo in de mondeo.

    Wanneer komt de fiesta RS?

    Login om te reageren
  4. maseratizzzzzzzz zegt

    18 juni 2014 om 14:43

    De speciale heeft geen turbo dus die vergelijking slaat al nergens op. Zelfde als; Koenigsegg one 270 pk per liter meer als een 458 speciale woooow!

    Login om te reageren
  5. knipperlichtje zegt

    18 juni 2014 om 14:45

    Dit soort autootjes zijn ronduit geweldig, zo veel lol voor relatief weinig geld en nog best zuinig ook. Alleen die acceleratie 0-100 van 9 seconden vind ik wat raar gezien de pk’s en het geringe gewicht.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      18 juni 2014 om 14:54

      @knipperlichtje: Niet zo heel raar, zal wel weer zo’n eco versnellingsbak achter hangen…

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        18 juni 2014 om 16:17

        @griffendahl:
        Hij zal ook wel minder koppel hebben dan die 1.4 TSi uit de Polo GT. 40% meer motor inhoud levert nu eenmaal meer koppel op.

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          18 juni 2014 om 16:36

          @jrk68: Misschien wel minder, maar toch zeker genoeg om sneller dan 9 sec naar de 100 te sprinten. Mijn oude 205 1.9 GTi had al ruim minder koppel als de 125pk Ecoboost en redde met +/- 900 kg een 0-100 sprintje in 7,8 sec… (161Nm voor de 205 vs 200 voor de 125pk Ecoboost)

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            18 juni 2014 om 16:59

            @griffendahl:
            Ik heb ze even opgezocht, de Polo heeft 220NM bij 1400 toeren en een 7 traps DSG, de Fiesta heeft ((125pk) 170nm bij 1400 toeren en moet het met een 5 bakje doen. Dan kijk ik niet op van het verschil.
            De Fiesta schreeuwt dus om een 6bak.

            De vergelijking met een 205 1.9GTi gaat mank op de bak, ja die heeft ook slechts 5 trappen maar hoeveel toeren draait zo’n ding bij 100km/u?
            Zomaar 1500 meer dan de huidige generatie auto’s. Helaas maken ze auto’s als die GTi niet meer.

            Login om te reageren
            • griffendahl zegt

              18 juni 2014 om 19:40

              @tupperware: Volgens mij gaat de vergelijking dus helemaal niet mank, want ik probeer aan te duiden dat het verschil niet zozeer in koppel zit, maar in de versnellingsbak (en evt eindreductie) dat klopt dus precies… Eigenlijk zeg jij dat ook volgens mij ;)

              Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              18 juni 2014 om 19:53

              @tupperware: Zoveel toeren maakt de 8V uit de 205 ook niet. Denk dat het vooral het gemis in koppel is. En als je dan lange bakverhoudingen hebt, wat waarschijnlijk wel het geval is (5bak) trekt ie daar niet doorheen. Jammer want het onderstel is puik.

              Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      18 juni 2014 om 16:15

      @knipperlichtje: de huidige versie van de Fiesta Sport (125pk 1,0 Ecoboost) heeft een 5 vijfbak met imho veel te lange versnellingsbak verhoudingen. Je moet hem echt hoog in de toeren houden om er “leuk” mee te kunnen rijden. Ik vrees dat de nieuwe versie weliswaar mag pronken met 140pk, maar dat er idd weer zo’n rottige vijfbak in ligt, of anders een zesbak met iets langere verhoudingen. Plus dat zoals renkema zegt de 140pk alleen per overboost beschikbaar is.

      Login om te reageren
  6. metal zegt

    18 juni 2014 om 14:49

    Mijn Fiesta Metal, een 1.6 met 134 pk (soort gelijke versie van deze alleen van van voor de facelift) trekt de 0-100 in bijna een seconde sneller. Wel jammer dit.

    Login om te reageren
  7. zakar36 zegt

    18 juni 2014 om 14:53

    9 seconden naar de 100??? Kan haas niet anders of het ligt aan de versnellingsbakverhoudingen.
    Wel jammer want het recept beloofd veel goeds…

    Login om te reageren
    • renkema zegt

      18 juni 2014 om 15:39

      @zakar36: Wellicht is de 140pk alleen aanwezig tussen de 5580 en 5600 toeren… Ik zou de vermogens- en koppelkromme wel eens willen zien van dat blokje

      Login om te reageren
  8. norge zegt

    18 juni 2014 om 21:21

    Net zoveel peeka als mijn 2,3….Maar die loopt na 31 jaar nog als nieuw..

    Login om te reageren
  9. marc94 zegt

    19 juni 2014 om 00:21

    Sorry hoor ford. Voor een leek en als marketingpropaganda zal het fantastisch werken maar je hoeft geen kenner te zijn om te snappen dat het verschil met de 458 speciale is dat die pk’s atmosferisch zijn en daar zit de grote kunst vind ik en dan geeft ook een deel karakter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North