Elon Musk: ‘Er komt een Tesla Model Y’

Auteur: , 52 Reacties

Met falcon deuren!

Elon Musk on speed

De naamstrategie van Tesla is eigenlijk één grote trollactie van ceo Elon Musk. Na de Model S en de Model X zette hij voor het derde en meer betaalbare model zijn zinnen op de naam Model E. Inderdaad, daarmee vormen de drie letters samengevoegd het woord ‘SEX’. Oh, Elon.

Helaas voor Tesla claimde Ford de rechten voor de denominatie van ‘Model E‘, waardoor het EV-merk noodgedwongen uitweek naar ‘Model 3’. Ofwel, S3X. Close enough. In interviews en aandeelhoudersvergaderingen grapte Musk al eens dat het vierde model daarom logischerwijs Model Y zou moeten heten. Voelt u hem?

De komst van de Model Y is door Musk ook bevestigd op de sociaalmedia. Iemand vroeg op Twitter of de Model 3 falcon deuren zou krijgen, waarop hij antwoordde dat óf de Model 3 óf de Model Y met deze deurconstructie zal worden uitgerust. Aangezien de Model 3 een kleine sedan is, gaan we er vanuit dat de Model Y zijn crossover-broertje wordt. Mét hippe knikdeuren die omhoog gaan.

Elon heeft de Tweet inmiddels verwijderd, dus dan weet je dat hij te veel heeft gezegd. Gelukkig vergeet het internet niets.

UPDATE 15-03-2019: het is officieel, dit is de Tesla Model Y!



52 reacties

Zolang het niet zo’n lelijk hok als de Model X wordt… Wel een briljante naamstrategie 😂
But why?
@arii: * insert Ryan Reynolds gif *
@boomhauwer: DOE DAN!
Ik kan eigenlijk niet wachten tot de model 3 in Nederland uit komt. De betaalbare EV van Tesla.

De service en het concept van Tesla is gewoon beter op dit moment dan van iedere andere autofabrikant.
@martinus: Betaalbaar is relatief hé. Reken er maar op dat een kale Model 3 nog steeds een rug of 60 zal kosten
@Edge: Als je dat niet wilt uitgeven, kun je altijd nog de opties aanvinken van:
[x] Overheidsubsidie
[x] Gesubsidieerde en eigen energie uit zonnepanelen.
[x] Bijtellingsvoordeel
[x] Lage onderhoudskosten.
[x] Geen brandstofkosten
[x] lage afschrijving.
[x] Lagere wegenbelasting

Een nieuwe 159 2.2/2.4D kopen, en daar 150K mee rijden is duurder. Zelfs als je 0 onderhoud aan de alfa hebt.
@martinus: Ben het alleen niet eens met ‘gratis brandstof’. Los van de superchargers, die niet zijn bedoelt voor woon-werk verkeer, wie betaalt jouw elektriciteit?

Waar haal je trouwens lagere afschrijving vandaan?
@amg65: Praktisch alle multinationals die aan greenwashing doen hebben wel meerdere laadpalen staan waar het personeel gratis uit mag tappen, daarnaast biedt tesla ook voor onderweg palen aan, voor €8K tot €16K (zonder subsidies) heb je ook genoeg panelen om zelf zo’n tesla te voorzien van genoeg umpfh.

De Tesla maar zelfs PHEV’s behouden hun waarde meer doordat ze: gunstig belast worden, nauwelijks onderhoud nodig hebben, en lage verbruikskosten hebben per km.
@martinus: ja, totdat je aan een nieuwe accu toe bent…
@hzr: over mss 15 jaar pas. Dan is het de vraag of je alles moet vervangen of maar een deel. En accus worden goeikoper
@Edge: 35.000 dollar is het doel. Hoe kom je in hemelsnaam bij 60?!
Ik ben erg beniewd naar de Model 3. Een kleinere, goedkopere en lichtere versie van de Model S lijkt me een erg prettige auto.
Hopelijk wordt het design ook anders. De Model S is schitterend, maar de Model 3 mag daarvan afwijken. Het moet tenslotte geen eenheidsworst worden. De Model X vind ik ronduit lelijk dus hopelijk gaat ie niet daarop lijken.
Dit is gewoon weer een slim trucje van hem. Als je een nieuwtje weg geeft op twitter staat het al overal op internet. Maar als je dat tweetje ook weer verwijderd nou dan gaat het pas echt los!
@clarkson: joh, echt?
Wat mij nou het meeste verbaasde aan de eerste model X “hands on” video’s op YouTube was de voorruit. Wat een fantastisch ding zeg. Tony, uuhh Elon is goed bezig daar!
degene die zo positief zijn over tesla hebben er zeker nooit in gereden, voor mij nooit meer, zeker niet voor een ton
@bas_bzb: Verklaar je nader.
@berlinetta:

Ik zit geregeld in een Model-S, en inderdaad voor ca. € 100.000,- is het product zelf niet geweldig.

Ja hij is supersnel, ja het is een grote auto, ja de wegligging is aardig voor het gewicht.
Maar het interieur, nee dat gaat ‘m echt niet worden voor dat bedrag.
Stoelen zijn zo plat als een plank, en over het leder wil ik nog niet eens beginnen. Dat gaat meer richting het SKAI dan wat anders.

Stel een dikke 5-serie, of een gewone 7-serie heeft bijvoorbeeld een verdeling van 50-50. Dus 50% van de aanschaf prijs zit in het rijgedrag en techniek, en 50% zit verwerkt in het interieur. Dan moet je de tesla zien als 80-20. 80% zit in de techniek, en 20% zit in het interieur. Het maakt het nog geen slechte auto, maar de verhouding ligt niet helemaal lekker om het zo maar te noemen.
@jack_abarth: Ik heb hem ook proefgereden en daarna een paar keer meegereden. En het amerikaanse interieur is ook het gene dat mij weerhoudt om de overstap te maken naar zo’n tesla.

Tegelijkertijd, het model s is de eerste generatie. Dus wellicht zit er in hiernakomende generaties verbetering in.
@jack_abarth:
Ik ben het volstrekt met je eens, ik heb zelf nooit de gelegenheid gehad om daadwerkelijk in de Model S te mogen rijden, maar ik heb op de IAA zowel afgelopen keer als die keer daarvoor in de Model S gezeten. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar je moet geen dingen aanraken, dat is één grote deceptie, daar mist het kwaliteitsgevoel volledig.
Het leer voelt dun en goedkoop aan, raamstijlen voelen gammel en de plastic soorten zijn wonderlijk. In het panoramadak tpv de hoofdsteunen van de voorstoelen zit bijvoorbeeld plastic U vormig ding over de hele breedte. De vorige editie van de IAA was dit gewoon keihard glimmend plastic (materiaal waar een koffiezetapparaat van gemaakt wordt zeg maar). Deze editie van de IAA was dit ding beplakt met een lapje veloursachtige stof. Ziet er prachtig uit tot je er tegenaan stoot.
Oja, en met je hoofd zit je achterin dus gewoon klem tegen het dak, ik ben dus 1.87m, en ik kon niet fatsoenlijk zitten. Oké, ik ben niet klein, maar ook echt niet mega-lang. Dit kan je echt niet maken in deze klasse.
@stationcar: heeft die MS het Panoramadak? Ik ben 1m92 en kan prima achterin zitten. Zonder Pano-dak wrijft m’n kruin.
@jack_abarth: vergelijk het nu is met een andere auto. De 7 serie was als eerste productie model 500 jaar geleden ook niet je van het. Voor een fabrikant welk nooit een auto echt heeft geproduceerd is dit toch wel een mooie goede auto.
@mightymike: dat is geen excuus en zal het nooit worden. Op dit moment is de tesla slechter afgewerkt. Feit.

Wat er in de toekomst gebeurt of wat er in het verleden gebeurde heeft niks te maken met deze auto en met het vergelijk van deze auto met een auto als de 7 serie.
@lekbak: ik snap je nickname nu wel, je lekt allemaal onzin.
@mightymike: dus jij wilt zeggen dat een product goed is omdat het van de eerste serie is? Je moet toch kijken naar wat het nu is?

Ik ben er ook van overtuigd dat tesla in de toekomst verbeterd, heb ook niet het tegendeel beweerd. Maar dat maakt deze tesla niet beter dan dat het nu in.
@mightymike:

De Tesla moet concurreren met de huidige auto’s en niet met die van 100 jaar geleden, zo simpel is het.
En nogmaals, ik zeg niet dat het een slechte auto is alleen het totaalplaatje is minder goed als van de gevestigde orde. Maar als het jouw ding is om super snel te accelereren, dan is de Tesla zeker een uitkomst.
@mightymike: dus volgens jou staat een 7 serie van eind zeventiger jaren (500 jaar geleden) gelijk aan een Tesla van nu…. Zal die Musk blij mee zijn….
@launchcontrol: man man man stel je toch niet zo aan. Gaat om het feit dat tesla een relatief nieuwe autofabrikant is en een model s het eerste echte massa product van ze is. Een 7 serie “bijvoorbeeld” is al meerdere keren opnieuw gestyled gelift en bij gepunt.
@mightymike: man man man, op je kleine piepie getrapt? Man man man, had dat dan gelijk goed gezegd dan had ik helemaal niet hoeven reageren…..
@jack_abarth: “… but numerous problems with its touchscreen, tires and drivetrain make it hard to recommend.” Het thuisfront bij monde van Edmunds zei vorig jaar na de lange termijntest dat de techniek eerder aanleiding geeft tot een Model U.
@stephanotis: S U X?
@FB_100002177943068: waarom?
@bas_bzb: Verklaar je nader inderdaad, ik heb in de Model S gereden en het was zeker niet verkeerd. Het grote beeldscherm met touchscreen lijdt niet zo erg af als ik had verwacht, wegligging is meer dan goed en de acceleratie is gigantisch. Vond alleen dat het dakraam erg veel lawaai maakte als je deze open deed tijdens het rijden.
@bas_bzb: vreemd hoor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand minder enthousiast is na het rijden in een model S. Integendeel, dat overtuigt juist het beste!
@12Esc: ik snap het wel. Het is een goede auto voor iemand die totaal geen fuck geef om mechanische techniek. Ik miste de verbrandingsmotor enorm. Het is een klinische versnelling zonder enig gevoel. Ff een tussenversnelling gaat zonder het gevoel en besef dat er iets voor moet werken.

Kortom, het is een hele goede auto voor de massa. De massa die het liefst zo weinig mogelijk mee wil krijgen van de reis. Het is de nachtmerrie van een liefhebber van mechanisch geweld.
@lekbak: ik ben best liefhebber ben van mechanisch geweld. Dat levert mijn TVR Tuscan voldoende. Maar voor dagelijks gebruik verkies ik de Model S. ’s morgens bijvoorbeeld (als liefhebber van techniek) geen zorgen over schade door een koude motor. Heerlijk…
@FB_100002177943068: inderdaad iemand die het snapt!
Nog even zo doorgaan en het moederbedrijf van Google (Alphabet) neemt Tesla over 😉
Deze man is echt een real-life Tony Stark. Wat een ongelofelijke held.
Alleen minder welbespraakt. Maar dat geeft niks. Hij is van niet lullen maar doen. Dus dikke 👍.
Model 3 ipv Model E, omwille van Ford.

Maar dan toch nog een Model Y lanceren?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_Y
@Esprit_de_Flandre: Dat is meer dan 50 jaar geleden. Volgens is dat de reden dat Tesla zich niet druk hoeft te maken. Wel als Ford NU met een Model Y zou komen.
@falcon: De Ford Model E is al meer dan een miljoen miljard jaar geleden, want heeft nooit bestaan. Wel hebben ze de naam eens geregistreerd en weer laten vallen. Toen Tesla registratie aanvroeg, deed Ford even later hetzelfde, en heeft Tesla z’n aanvraag ingetrokken. Bang om een grote concurrent boos te maken, of een dealtje geregeld?
Het idee is in ieder geval leuk toch?
“I’d sell my soul to Elon Musk…”

For fuck sake. You fucking retard!

Vroegah had je dit als geintje opgevat maar gelet op de hele Apple en Samsung massahysterie is het gewoon geen geintje meer.
Gaan er mensen dagen van te voren op de stoep bij een Tesla dealer slapen om zo als eerste één te bemachtigen. Hoe zielig zijn we als mensheid geworden…
Ben een groot Tesla fan maar die falcon doors….ze lijken me erg duur/zwaar/gecompliceerd/storingsgevoelig…..en traag, je moet lang wachten om “even” iets van de achterbank te pakken. Ziet er wel heel spectaculair en onderscheidend uit, dat wel.
Maar al bij al vrees ik dat ze er onnodig veel problemen mee veroorzaken.
Tesla model Griekse ij, andere naam aub
Lekker bezig!
Als de letters in volgorde van introductie staan, dan staat er toch SXE of SX3 en met een vierde model SXEY of SX3Y?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).