Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen

Auteur: , 132 Reacties

Een Model 3 die wat hoger op zijn pootjes staat.

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen

Afgelopen nacht (Nederlandse tijd) heeft Tesla het doek getrokken van de Model Y. Het is het vierde model binnen de actuele line-up van de Amerikaanse autobouwer en maakt daarmee de ‘S3XY’ benaming die Elon Musk voor ogen had compleet.

De volledig elektrische Model Y deelt zijn basis met met de Model 3. De crossover lijkt daardoor ook sterk op de sedan. Net als de Model 3, komt de Model Y in de varianten Standard Range, Long Range, Dual-Motor All-Wheel Drive en Performance op de markt. Prijzen moeten volgens Tesla in de VS beginnen bij 39.000 dollar voor het goedkoopste model.

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen

Ondanks het compacte design kunnen (optioneel) maximaal zeven volwassenen mee in de Model Y. Het topmodel doet het sprintje naar de honderd in 3,7 seconden en de topsnelheid ligt op 241 km/u. De Model Y Standard Range heeft een actieradius van circa 350 kilometer. Voor de Long Range spreekt Tesla over een actieradius van 540 (WLTP) kilometer, waarbij we wederom kunnen concluderen dat er geen concurrentie is voor de techniek van het Amerikaanse automerk.

Het interieur van de Model Y komt geheel overheen met de Model 3. Dit betekent vrijwel geen knoppen en een centraal 15-inch scherm voor de bediening. Net als de Model 3 beschikt de Model Y over een glazen dak.

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen

Het is de bedoeling dat de Model Y Performance, Long Range en Dual-Motor All-Wheel Drive in de herfst van 2020 geleverd gaan worden. Het instapmodel voor die 39.000 dollar volgt pas in de lente van 2021. Dit zijn overigens de Amerikaanse levertijden. Plak voor Nederlandse orders er gerust een jaartje bij.

De Nederlandse prijzen zijn al wel bekend. De achterwielaangedreven Model Y is er vanaf 56.000 euro. De Long Range met Dual Motor AWD kost 60.000 euro en de Performance kost 69.000 euro.



132 reacties

Ziet er prima uit. Toch bijzonder hoe een merk dat 15 jaar geleden niks voorstelde, nu marktleider is in het elektrische segment.
@jamesbond007: je hoopt alleen van een nieuwe fabrikant dat ze de zwakke punten van een model proberen te verbeteren bij het uitbrengen van een nieuw model. Dat ze bijv. het roemloze interieur zouden aanpakken. Helaas is in dit geval de model 3 onder een kopieerapparaat gelegd en wat opgerekt. Wat mij betreft niet “S3xy”.
@chrisvonmeer: omdat het jouw smaak niet is, hoeft dat de design directie van Tesla niet op de schop te doen.
@chrisvonmeer: kwestie van smaak. Gelukkig is er een merk wat wel zijn eigen weg durft te nemen.
@flutterby: Mazda ofzo?

Of hebben we het over deze duffe Tesla? Weer smaakloos ding. Het is na de Model S gewoon nie veel beter geworden. 3, X, Y. Het lijkt echt alsof ze gewoon in photoshop de S als basis hebben gepakt en een beetje zijn gaan rekken en vervormen.

Doe mij die Porsche Taycan maar. En ik ben echt geen VW groep fan ofzo.
@chrisvonmeer: heb je er weer 1 die zijn Nokia 6310 wil houden, je mist het punt dat de kopers binnen 2 dagen helemaal gewend zijn aan het kale interrieur en daarna niet anders meer willen
@chrisvonmeer: het ‘kale’ interieur is geen zwak punt van de Tesla. Integendeel, het is een van de sterke punten van het het merk. Andere ‘traditionele’ fabrikanten geven zodanig veel geld uit aan frutsels in het interieur, dat ze per auto, ongeacht de investeringen die ze moeten afschrijven voor de switch naar EV, verlies maken. Dat is bij Tesla niet het geval. Per auto maken ze winst. Die winst wordt nu nog disproportioneel in nieuwe investeringen gepompt, waardoor ze rode cijfers schrijven. Maar die rode cijfers zijn bij traditionele fabrikanten nog erger, als je hun ICE-inkomsten uit de vergelijking zou halen. Los daarvan: al die frutsels in het interieur zijn uiteindelijk niet meer dan ‘sacochen voor venten’, oftewel handtasjes voor mannen die schrik hebben dat de keuze voor de ‘verkeerde’ soort auto hun gepercipieerde viriliteit zou aantasten.
@JamesBond007: een rijdende smartphone altijd leeg ……
Dit is een goed idee. Nu moeten de investeringen uitgemolken worden. Men neemt alle techniek die al voor de Model 3 in productie is, en propt het in een ander schilletje. Het enige dat je hoeft te doen is nieuwe matrijzen voor het plaatwerk en de interieurbekleding te bestellen, en wat aan het onderstel hannessen. Iets zegt mij dat dit een uitstekende auto gaat worden, vanwege de tijd die Tesla neemt om het product dat grotendeels al bestaat op de markt te brengen.
@Jochempie: zo gezegd klinkt het heel simpel om ‘even’ een nieuw model toe te voegen… er komt in de praktijk iets meer bij kijken!
@ukbob:
Inderdaad, er moet ook nog een naam verzonnen worden…
@StijnB: Why?
@flutterby: Stomme vraag
@flutterby: Inderdaad, Y
@b00st: model Y, spreek uit: WHY
Inderdaad, waarom?
@ukbob: Ligt eraan hoe je er naar kijkt, het is relatief simpel!!
@jochempie: “Iets zegt mij dat dit een uitstekende auto gaat worden, vanwege de tijd die Tesla neemt om het product dat grotendeels al bestaat op de markt te brengen.”

Dan moet die omgekatte Jeep Compass van Alfa Romeo toch wel de beste auto ooit ever worden
@Jochempie: iets wat ieder merk doet met zijn modellen. Niks nieuws, niks vreemd en dus ook niet verkeerd.
-edit: nutteloze bijdrage-
@supercarboy: Wat bedoel je? Wat is heel erg jammer?
@9000cse: nja, het is een model 3 die 2cm verhoogd is en andere banden heeft.
Zeven volwassenen met zo’n aflopende daklijn?
@jeroen20vt: lukt ook in de Model X als lang persoon
@stfu: Normaal zit je alleen in een elektrische stoel.
@jeroen20vt: Je wist het misschien nog niet maar kinderen zijn ook personen.
@evdw: In de tekst wordt gesproken over volwassenen, niet personen. Al moet ik toegeven dat sommige kinderen meer volwassen kunnen zijn dan sommige volwassenen.
@berlinetta: die tekst van AB klopt volgens mij niet (zoals wel vaker) en op de site van Tesla wordt gesproken over 7 personen, niet over 7 volwassenen.
@berlinetta: En het feit dat iemand ouder dan 18 is wil niet zo heel veel zeggen over de lengte.
Kan grofweg van 1.40m tot 2.20m zijn.
@evdw: Daar heb je gelijk in.
@jeroen20vt: is niet moeilijk als je met je knieen bijna op borsthoogte moet zitten, dan krijg je iedereen wel onder die daklijn. Is zowat slechtst zittende auto ooit voor achterpassagiers. Idem voor de model S.
@jeroen20vt: in dit segment is de derde zitrij altijd behelpen. Als volwassen kan je er wel zitten, maar dat wil je niet.
@jeroen20vt: ze hebben het over zeven volwassenen, niet over zeven Nederlanders.
@jeroen20vt: Er kunnen (optioneel) ook 25 volwassenen in een 2cv, met de nadruk op ‘kunnen’
Range van 350km. In werkelijkheid dus 200km. Nee doe mij maar gewoon een brandstof auto
@baklava: maar ook brandstof wagens halen in de dagelijkse praktijk veel minder actieradius dan in folder staat. Dat komt gewoon door het verschil tussen test omstandigheden en praktijk gebruik.
@mashell: Maar je hebt wel vaak 1.000km range:-)
@unknown32: en een brandstof aangedreven auto is met 2/3 minuten weer ready voor de volgende 1000km ;-)
@rutgerg: Zeker! En deze afstanden legt de gemiddelde automobilist dagelijks af…. Zeker in NL ;-)
@pantarhei: klopt, mar ik soms wel:-) Maar dit is sowieso niks voor ons, afwerking binnenin is niet op niveau van de duitse 3. Prive zou ik wel zoiets overwegen puur voor de rijbeleving maar ik denk dat ik me wel snel zou ergeren aan die afwerking…
@unknown32: Afwerking binnen is niet op niveau Chrysler Sebring van AVIS met 600K op de teller.
@unknown32: 1000km range met een crossover die in 3.7s naar de 100 gaat, welke zijn dat juist?
@unknown32: in mijn beginjaren als bestuurder reed ik een Kadett GSi, 220-230km op een volle tank. Met veel snelweg kwam hij nog wel eens in de buurt van de 300. Nooit problematisch gevonden.
@mashell: klopt. Maar dan heb je vaak nog steeds 500/600km range. Met 350km in het allergunstigste geval haal ik zuid Limburg niet eens. Dat is toch niet te doen?
@baklava: 350km? Er staat 530km en Teslas halen die ook als je normaal rijdt. Want je neemt uiteraard de Long Range als je actieradius belangrijk vindt. Rij je echt met regelmaat verder per reis, dan koop je een diesel met grote tank. Mijn benzine met gelijkaardig prestatieniveau als deze komt niet verder…
@onehp: 540km…
@baklava:
350 km zal lastig worden. Tenzij je de door fansla’s veel gebruikte rijtechniek gebruikt: het meezeilen achter vrachtwagens op de linker rijstrook met 80 km/u…
@baklava: dit is een Tesla, geen Jaguar/Audi/mercedes of BMW dus die 350 km haal je makkelijk.
@kobus1967:
Wishful thinking icm cognitieve dissonantie zorgt voor dit soort overdrijvingen.
@kempenaer: nee, de praktijk wijst het uit. Dat is wat anders dan willekeurig 2e jaar Bedrijfskunde gebruiken. Straks ga je het ook nog hebben over switching costs.
@baklava: Ben benieuwd wat jij voor een commentaar gaat leveren over de brandstofprijzen in de lente van 2022. Veel plezier dan met je brandstofauto en z’n restwaarde.
@9000cse: wat gaat er dan gebeuren in 2022? Ga je een aanslag plegen op de brandstofdepots van shell?
@rutgerg:
LOL! Hij heeft een glazen bolletje aangeschaft. Mooi man, die fansla’s!
@9000cse:
Zijn 250 GTO zal ook dan nog wat waard zijn denk ik, nee?
@baklava: ach en in een kwartiertje kan je er weer 250 km tegenaan. Het past dus perfect in de richtlijn en op Tesla forums wordt nu zelfs geklaagd dat de auto te snel gaat laden voor een toiletbezoek en een hapje eten..
@flutterby:
Hahaha, geloof je het zelf?
@kempenaer: wat geloof je precies niet? Supercharger V3 is er voor de Y en plassen en eten in 15 minuten is krap. Heeft niets met geloof te maken.
@kempenaer: Lees je eens in de werkelijk. De toekomst is al begonnen. Het nieuwe Tesla netwerk werkt op deze auto en dat betekend dat je snel naar de wc moet als de auto aan de lader hangt.
@baklava: Werkelijk dus 300km, en 250kW laadsnelheid. Prima hoor.
@baklava:
Klopt. Bij normaal gebruik zal 250-300 km echt de max zijn en je wilt ook nog 50 km buffer overhouden, dus na 200-250 km moet je weer een uur gaan laden of langer afhankelijk hoe ver je nog moet.
Je moet veel tijd en geduld hebben als je een bev wilt rijden. Of fansla zijn, dat helpt ook…
@kempenaer: vochtige babydoekjes halen bij de supermarkt. Bij voorkeur die van de pampers. Daarna een beetje Vaseline op smeren. Hielp bij mijn kids ook altijd prima tegen de zere billetjes… ;-)
@kempenaer: Als je iets bak genoeg zegt ga je het zelf ook echt geloven.
@baklava: range is simpel op te lossen met een aanhanger met dieselaggregaat. Stroomlevering on the road.
@baklava: Er is geen 1 Tesla met 200km range. Mijn oude S reed probleemloos 275km als het vroor. De nieuwe haalt 350-375km nu en zal in de zijner 425-450km aantikken. Dit is met 140-150km/u op de snelweg.
@laptom: zijner = zomer. Als ik 120 rij zal de 500km mogelijk worden.
Y would someone buy this?
@allesmetturbo: Reken maar van Yes!
@allesmetturbo: ik zou willen dat ik het kon betalen.
@rolov: precies het probleem, het is veel te duur en dat zal t ook nog wel even blijven. Voor de suffe verplichte nummertjes zoals woon/werk en familiebezoekjes zou ik best een Model 3 willen rijden, het interesseert me werkelijk waar geen hol hoe het eruit ziet en/of rijdt, maar het moet vooral zo min mogelijk kosten. Rijden we de plezier km’s wel in de cabrio van de vrouw. Helaas zijn dit soort auto’s volstrekt onbereikbaar voor een beetje bovenmodaal verdienende mensen. Wie koopt er nog een nieuwe auto van 50K of meer tegenwoordig..? Geen hond, want het geld gaat op aan de debiel hoge levenskosten in Nederland. /zeikmodus uit.
@allesmetturbo: https://youtu.be/q-QVKMOD_hU
Performance modelltje zeg ik geen nee tegen, het is vooral dat we in een appartement wonen en op straat parkeren, anders was ik binnenkort aan de BEV…
Die even tussen de pers gezet
“Elon, we hebben weer wat cash nodig, jij een idee?”. Elon: “Jazeker, we introduceren snel even een nieuw model en starten de pre-orders. Even kijken… laten we het dak van de 3 oprekken. Dat is goedkoopste manier”.
@chrisvonmeer: eh ja zoals elk ander merk. Laat ze het doen er moet geld blijven gaan.
@chrisvonmeer: over 1 jaar komt station versie. En toch heb ik respect. Alle andere merken blijven simpel.achter omdat zij met oliegiganten onderling belang hadden. Dit kon men 10 jr geleden ook doen
@elemento: een station haalt niet zulke CW waardes en voor de ruimte, rijgedrag of sportiviteit hoef je het niet te doen. Het enige wat over blijft is uiterlijk. Ik ben zelf meer van function over form.
Vind de Model 3 in levende lijven niet zo heel mooi, deze lijkt warempel wat betere verhoudingen te hebben. De US prijs is prima en de NL prijs imo net te hoog, maar dst is in principe niets nieuws. Als je hem least tegen 4% bijtelling rij je toch een apart iets voor niet al te veel. Voor mijn woon-werk zou hij iig voldoende range hebben.
Tikkie praktischer dan de 3 lijkt me, dus prima aanvulling op het gamma.
Dit maakt doet de “S3XY” reeks nou niet bepaald eer aan.
Prijs in de VS ~ 39.000 dollar, zo’n 35.000 euro, maar toch kost dit milieuwonder hier 56.000 euro. Way too much money te beseffen wat voor leuks je daarvoor allemaal kan kopen..
@ghost: €56.000 is voor de Long Range. Niet de basis versie. In de VS is ook van de model 3 de basis versie met RWD $35.000, de Model Y dus $40.000. De Long Range zit ook op $50K+.
@stephane8200: Standard range komt pas 2021….en dat is musk tijden dus erm…2024?

Maar de ponzi is dan toch allang ontploft dus denk niet dat dat ding ooit komt.
@basjaski: het ging om de vergelijking van de prijzen. Niet jouw geniale economische inzichten. Maar toch bedankt voor de moeite.
@ghost: Waarom vergelijk je de Amerikaanse Standard Range Model Y prijs met de Nederlandse Long Range prijs? (Standard Range model heeft nog geen Nederlandse prijs. Net als dat de Model 3 ’35k’ pas na een paar jaar een NL prijs kreeg. ) De Long Range Model Y kost in de VS 42.700 dollar, hier 56.000 euro.

Daarnaast is het totale onzin om dollar klakkeloos om te zetten naar euro zonder belastingen en importheffingen mee te rekenen. De genoemde dollarprijzen zijn bijv in de VS altijd zonder lokale belastingen, omdat staten verschillende belastingtarieven hanteren.
@RubenPriest: precies. Als je uitgaat van 6% Sales Tax (gemiddeld) zit je op $50K+, zoals ik ook al zei. Dan nog 10% invoerrechten en de €57K klopt al aardig.
@RubenPriest: dat laatste geloof ik ongetwijfeld. Dat eerste komt in het artikel niet duidelijk naar voren met alle respect. Er staat 1 Amerikaanse prijs en het lijkt/leek alsof het er staat dat 39.000 dollar de versie is die in NL voor €56k wordt aangeboden..

Alleen daarom is Tesla al kut..ieder normaal merk komt gewoon met een basisversie auto, zij komen eerst met dure varianten en daarna goedkoop. Tuurlijk, strategie en vraag en aanbod, maar eigenlijk zouden we het massaal de kop in moeten drukken.
@ghost: Wat Tesla doet is niet zo vreemd. In de techwereld komen duurdere producten waar meer marge opzit ook eerder op de markt. Voorbeeldje: iPhone XS (Max) kon je halverwege sept 2018 kopen, de goedkopere (eveneens op dezelfde avond aangekondigde) iPhone XR kwam pas eind oktober. Zo kopen mensen sneller de duurdere variant.
@ghost: er zijn zoveel merken die eerst met de duurdere versies komen. Kijk maar naar de duitse 3 bijvoorbeeld. Nieuwe A6 kwam in eerste instantie ook alleen met dikke motoren
@ghost: Dit slaat echt nergens op. Ieder merk komt juist met de duurdere merken en later pas met de meer basis versies.
@ghost: als dit kabinet z’n zin krijgt, dan rij je hier voor 56k ook niet veel meer dan een Golf R-line met een 1.0tsi.
@ghost: Eerst gaat er 10% import tax overheen en daarna 21% BTW. Dus een Tesla kost ook flink wat belasting net als een brandstofauto.
Tesla Model saaY
https://i.redd.it/wkp37w32e5m21.png ;-)
@volvov70: BK?
@onehp: Niemand weet wat BK is.
@Onehp: bankruptcy
@volvov70: aha, typisch, het is natuurlijk Bank-Ruptcy, niet Ban-Kruptcy, maar dat is teveel verwachten…
Eerlijk is eerlijk deze ziet er zo op t eerste gezicht beter uit dan dat gedrocht van een model X.
Ben ik de enige die dit ding schuin van voren op een Prius vindt lijken?
@epic001: Waterdruppel is nou eenmaal het best voor de cw waarde.
@epic001: kijk aan, je hebt een medestander: @toyotavenray
Lekker praktisch, maar niet bepaald mooi.
Ze kunnen nog wel wat modellen uitbrengen. S3xy is er al. Nu de rest nog van S3xy Mother Fucka.
Was wel te verwachten dat hij lelijk ging worden, maar het zal waarschijnlijk wel een belachelijk succes worden.
Geen optie voor zakelijk hier. Gewoonweg te lelijk..
Lijkt wel een oude Prius die hoger op de wielen staat.
Je modellen zo noemen dat je S3XY kunt maken ervan komt toch gewoon erg dom over…
@boomhauwer: Echt een domme vent die Musk. Kan niet vergelijken met jou, gelukkig heb jij al een nieuwe markt aangeboord in de ouderwetse automobiel industrie, nieuw bank systeem geïntroduceerd en raketten gelanceerd die voor Mars geproduceerd worden…
@laptom: hij geeft gewoon een algemene mening over de modelbenaming, ik vind het ook infantiel. Maarja, lekker makkelijk, iemand op de persoon afjanken achter je toetsenbordje.
@boomhauwer: Man man wat een dom ventje die Musk Idd. Die snapt er gewoon geen klote van, vandaar dat ie miljardair is. (Sorry hoor deze voorzet moest ik er even inkoppen)
“waarbij we wederom kunnen concluderen dat er geen concurrentie is voor de techniek van het Amerikaanse automerk.”
Zie ik nu wat over het hoofd, of is de Hyundai Kona EV (64 kwh) van 40.000 en 400 km realistische actieradius wel degelijk concurrentie? Het goedkope Y-model gaat echt niet goedkoper dan 40.000 worden. Ok, de KONA is een ander verhaal qua interieur en technologie, maar bij het goedkope Y model zal je de software pakketten er waarschijnlijk ook nog los bij moeten kopen. Ik vind het een beetje tegen vallen eigenlijk. Wat zie ik over het hoofd?
In plaats van een enorme aangespoelde walvis is dit een iets kleinere. Elegant is anders. Ik mag hopen dat ze hier wel een hatchback van gemaakt hebben, dat is de grootste misser van de Model 3 naar mijn mening. Maar de achterruit lijkt helemaal door te lopen vanuit het dak dus het lijkt van niet.
@frederik:
Zo te zien juist wel een hatchback klep.
Snap ook niet waarom de Model 3 zo’n brievenbus heeft, voor mij een no go.
Wat een flauw design weer. Ik mis een spannend interieur design. S oké, 3 gewoonweg heel saai.
Ze hebben m ook echt Y genoemd! Wahaha. De lineup is nu compleet:
S 3 X Y
@tmon: dat besef je nu pas?
39.000 dollar of 56.000 euro.Hoe graag wil onze regering ons dan in een electrische auto hebben?
@alfarobert: idd. Volgens de huidige koers is $39000 slechts €34500 wordt er toch nog even €21500 bijgeteld. Dat is een 62.3% verhoogd prijs.
@Alfarobert: oh oh oh, nadenken blijft lastig
@Alfarobert: een 314i met 3-pitter vergelijken met een 330i prijs is wat je nu eigenlijk doet. Snap je dat wél?
@alfarobert:
Ja en maar op Trump schelden omdat ie wat aan de importheffingen aan het sleutelen is.
Krijgt deze net als zijn broer een trekgewicht? Iets van 1500kg. :)
Tesla is het nieuwe Apple, altijd het zelfde maar een beetje anders. De fanboys met een grote leegte bovenop hun nek smullen er van.
Geeuuuwwww, saaaai ik word er niet vrolijk van, slaapwerend Tesla
Ik vind het maar een duf busje. Laat die maar in 2 seconde uit mijn gezichtsveld verdwijnen.
Deze zou in Nederland wel eens goed kunnen scoren, veel praktischer dan de 3 met zijn kleine kofferklep.
Hij staat bij mij op de shortlist.
Tesla is het enige merk waarbij een nummerbord goed staat omdat de voorkant anders te minimaal en kaal is.
Had er misschien iets meer van verwacht maar ik vind het wel een mooie auto, deze Y.
Wat een graflelijk ding.
@basr32: we zijn hier niet geintresseerd in je vriendin
Ik vond hem niet echt mooi. Eigenlijk is die nieuwe Polestar de enige EV waar ik zelf wel in zou willen rijden.

Ik denk, als de andere fabrikanten hun EV zaakjes eenmaal op orde krijgen, dat het snel afgelopen is met ze.
@sudbina: dat wordt al 6 jaar geroeptoetert, tot nog toe is er geen EV gemaakt die qua performance EN bereik bij Tesla in de buurt komt. Maar ze zijn wel veeeeeeeel mooier en beter afgewerkt dat dan weer wel..
Even die neus aanpassen – gewoon de snavel er af en de aflopende lijn laten doorlopen tot in de bumper – en er staat een heel nette wagen.
Ik wil hem wel eens naast de 3 zien eigenlijk. Ziet er veel beter uit als de X in elk geval.

Zo te zien deelt de Y niet allen het platform met de 3 maar ook veel onderdelen. Op zich slim natuurlijk maar hij heeft geen eigen gezicht.

Het interieur vindt ik juist geweldig zo minimalistisch, voor mij is dat al een rede dat ik er een zou overwegen. Helaas wil mijn lease bedrijf niet aan de Tesla.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).