• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen

Auteur: RubenPriest, gepost 15 maart 2019 om 07:27 – 132 Reacties

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen


Een Model 3 die wat hoger op zijn pootjes staat.

Afgelopen nacht (Nederlandse tijd) heeft Tesla het doek getrokken van de Model Y. Het is het vierde model binnen de actuele line-up van de Amerikaanse autobouwer en maakt daarmee de ‘S3XY’ benaming die Elon Musk voor ogen had compleet.

De volledig elektrische Model Y deelt zijn basis met met de Model 3. De crossover lijkt daardoor ook sterk op de sedan. Net als de Model 3, komt de Model Y in de varianten Standard Range, Long Range, Dual-Motor All-Wheel Drive en Performance op de markt. Prijzen moeten volgens Tesla in de VS beginnen bij 39.000 dollar voor het goedkoopste model.

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen

Ondanks het compacte design kunnen (optioneel) maximaal zeven volwassenen mee in de Model Y. Het topmodel doet het sprintje naar de honderd in 3,7 seconden en de topsnelheid ligt op 241 km/u. De Model Y Standard Range heeft een actieradius van circa 350 kilometer. Voor de Long Range spreekt Tesla over een actieradius van 540 (WLTP) kilometer, waarbij we wederom kunnen concluderen dat er geen concurrentie is voor de techniek van het Amerikaanse automerk.

Het interieur van de Model Y komt geheel overheen met de Model 3. Dit betekent vrijwel geen knoppen en een centraal 15-inch scherm voor de bediening. Net als de Model 3 beschikt de Model Y over een glazen dak.

Officieel: Tesla Model Y, inclusief Nederlandse prijzen

Het is de bedoeling dat de Model Y Performance, Long Range en Dual-Motor All-Wheel Drive in de herfst van 2020 geleverd gaan worden. Het instapmodel voor die 39.000 dollar volgt pas in de lente van 2021. Dit zijn overigens de Amerikaanse levertijden. Plak voor Nederlandse orders er gerust een jaartje bij.

De Nederlandse prijzen zijn al wel bekend. De achterwielaangedreven Model Y is er vanaf 56.000 euro. De Long Range met Dual Motor AWD kost 60.000 euro en de Performance kost 69.000 euro.

Ook interessant!

  • Moet de Nederlandse politie ook aan de Tesla Model Y?
    Moet de Nederlandse politie ook aan de Tesla Model Y?
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, model-y, Tesla

Vorig bericht: « BMW E30 rijden zonder oubollige techniek? Dat kan!
Volgend bericht: Vrije Trainingen Australië: Mercedes snelste, Max komt mee »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    15 maart 2019 om 07:30

    Ziet er prima uit. Toch bijzonder hoe een merk dat 15 jaar geleden niks voorstelde, nu marktleider is in het elektrische segment.

    Login om te reageren
    • chrisvonmeer zegt

      15 maart 2019 om 08:10

      @jamesbond007: je hoopt alleen van een nieuwe fabrikant dat ze de zwakke punten van een model proberen te verbeteren bij het uitbrengen van een nieuw model. Dat ze bijv. het roemloze interieur zouden aanpakken. Helaas is in dit geval de model 3 onder een kopieerapparaat gelegd en wat opgerekt. Wat mij betreft niet “S3xy”.

      Login om te reageren
      • bmohnee zegt

        15 maart 2019 om 09:07

        @chrisvonmeer: omdat het jouw smaak niet is, hoeft dat de design directie van Tesla niet op de schop te doen.

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 maart 2019 om 09:21

        @chrisvonmeer: kwestie van smaak. Gelukkig is er een merk wat wel zijn eigen weg durft te nemen.

        Login om te reageren
        • vondudenstein zegt

          16 maart 2019 om 02:19

          @flutterby: Mazda ofzo?

          Of hebben we het over deze duffe Tesla? Weer smaakloos ding. Het is na de Model S gewoon nie veel beter geworden. 3, X, Y. Het lijkt echt alsof ze gewoon in photoshop de S als basis hebben gepakt en een beetje zijn gaan rekken en vervormen.

          Doe mij die Porsche Taycan maar. En ik ben echt geen VW groep fan ofzo.

          Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        15 maart 2019 om 16:31

        @chrisvonmeer: heb je er weer 1 die zijn Nokia 6310 wil houden, je mist het punt dat de kopers binnen 2 dagen helemaal gewend zijn aan het kale interrieur en daarna niet anders meer willen

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        13 april 2019 om 23:46

        @chrisvonmeer: het ‘kale’ interieur is geen zwak punt van de Tesla. Integendeel, het is een van de sterke punten van het het merk. Andere ’traditionele’ fabrikanten geven zodanig veel geld uit aan frutsels in het interieur, dat ze per auto, ongeacht de investeringen die ze moeten afschrijven voor de switch naar EV, verlies maken. Dat is bij Tesla niet het geval. Per auto maken ze winst. Die winst wordt nu nog disproportioneel in nieuwe investeringen gepompt, waardoor ze rode cijfers schrijven. Maar die rode cijfers zijn bij traditionele fabrikanten nog erger, als je hun ICE-inkomsten uit de vergelijking zou halen. Los daarvan: al die frutsels in het interieur zijn uiteindelijk niet meer dan ‘sacochen voor venten’, oftewel handtasjes voor mannen die schrik hebben dat de keuze voor de ‘verkeerde’ soort auto hun gepercipieerde viriliteit zou aantasten.

        Login om te reageren
    • fnouco zegt

      15 maart 2019 om 10:41

      @JamesBond007: een rijdende smartphone altijd leeg ……

      Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    15 maart 2019 om 07:39

    Dit is een goed idee. Nu moeten de investeringen uitgemolken worden. Men neemt alle techniek die al voor de Model 3 in productie is, en propt het in een ander schilletje. Het enige dat je hoeft te doen is nieuwe matrijzen voor het plaatwerk en de interieurbekleding te bestellen, en wat aan het onderstel hannessen. Iets zegt mij dat dit een uitstekende auto gaat worden, vanwege de tijd die Tesla neemt om het product dat grotendeels al bestaat op de markt te brengen.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      15 maart 2019 om 08:02

      @Jochempie: zo gezegd klinkt het heel simpel om ‘even’ een nieuw model toe te voegen… er komt in de praktijk iets meer bij kijken!

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        15 maart 2019 om 08:47

        @ukbob:
        Inderdaad, er moet ook nog een naam verzonnen worden…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 maart 2019 om 09:21

          @StijnB: Why?

          Login om te reageren
          • vondick zegt

            15 maart 2019 om 10:26

            @flutterby: Stomme vraag

            Login om te reageren
          • b00st zegt

            15 maart 2019 om 11:07

            @flutterby: Inderdaad, Y

            Login om te reageren
            • witteman zegt

              20 maart 2019 om 07:52

              @b00st: model Y, spreek uit: WHY
              Inderdaad, waarom?

              Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        15 maart 2019 om 08:53

        @ukbob: Ligt eraan hoe je er naar kijkt, het is relatief simpel!!

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      15 maart 2019 om 09:52

      @jochempie: “Iets zegt mij dat dit een uitstekende auto gaat worden, vanwege de tijd die Tesla neemt om het product dat grotendeels al bestaat op de markt te brengen.”

      Dan moet die omgekatte Jeep Compass van Alfa Romeo toch wel de beste auto ooit ever worden

      Login om te reageren
    • nijhofp zegt

      15 maart 2019 om 22:24

      @Jochempie: iets wat ieder merk doet met zijn modellen. Niks nieuws, niks vreemd en dus ook niet verkeerd.

      Login om te reageren
  3. supercarboy zegt

    15 maart 2019 om 07:43

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      15 maart 2019 om 08:18

      @supercarboy: Wat bedoel je? Wat is heel erg jammer?

      Login om te reageren
      • basjaski zegt

        15 maart 2019 om 13:41

        @9000cse: nja, het is een model 3 die 2cm verhoogd is en andere banden heeft.

        Login om te reageren
  4. jeroen20vt zegt

    15 maart 2019 om 07:43

    Zeven volwassenen met zo’n aflopende daklijn?

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      15 maart 2019 om 07:55

      @jeroen20vt: lukt ook in de Model X als lang persoon

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        18 maart 2019 om 21:24

        @stfu: Normaal zit je alleen in een elektrische stoel.

        Login om te reageren
    • evdw zegt

      15 maart 2019 om 08:03

      @jeroen20vt: Je wist het misschien nog niet maar kinderen zijn ook personen.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        15 maart 2019 om 08:32

        @evdw: In de tekst wordt gesproken over volwassenen, niet personen. Al moet ik toegeven dat sommige kinderen meer volwassen kunnen zijn dan sommige volwassenen.

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          15 maart 2019 om 10:24

          @berlinetta: die tekst van AB klopt volgens mij niet (zoals wel vaker) en op de site van Tesla wordt gesproken over 7 personen, niet over 7 volwassenen.

          Login om te reageren
        • evdw zegt

          15 maart 2019 om 12:55

          @berlinetta: En het feit dat iemand ouder dan 18 is wil niet zo heel veel zeggen over de lengte.
          Kan grofweg van 1.40m tot 2.20m zijn.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            15 maart 2019 om 20:21

            @evdw: Daar heb je gelijk in.

            Login om te reageren
    • crusader zegt

      15 maart 2019 om 08:20

      @jeroen20vt: is niet moeilijk als je met je knieen bijna op borsthoogte moet zitten, dan krijg je iedereen wel onder die daklijn. Is zowat slechtst zittende auto ooit voor achterpassagiers. Idem voor de model S.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 maart 2019 om 09:23

      @jeroen20vt: in dit segment is de derde zitrij altijd behelpen. Als volwassen kan je er wel zitten, maar dat wil je niet.

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      15 maart 2019 om 10:52

      @jeroen20vt: ze hebben het over zeven volwassenen, niet over zeven Nederlanders.

      Login om te reageren
    • witteman zegt

      20 maart 2019 om 07:53

      @jeroen20vt: Er kunnen (optioneel) ook 25 volwassenen in een 2cv, met de nadruk op ‘kunnen’

      Login om te reageren
  5. baklava zegt

    15 maart 2019 om 07:44

    Range van 350km. In werkelijkheid dus 200km. Nee doe mij maar gewoon een brandstof auto

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 maart 2019 om 07:53

      @baklava: maar ook brandstof wagens halen in de dagelijkse praktijk veel minder actieradius dan in folder staat. Dat komt gewoon door het verschil tussen test omstandigheden en praktijk gebruik.

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        15 maart 2019 om 07:59

        @mashell: Maar je hebt wel vaak 1.000km range:-)

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          15 maart 2019 om 08:33

          @unknown32: en een brandstof aangedreven auto is met 2/3 minuten weer ready voor de volgende 1000km ;-)

          Login om te reageren
          • pantarhei zegt

            15 maart 2019 om 09:40

            @rutgerg: Zeker! En deze afstanden legt de gemiddelde automobilist dagelijks af…. Zeker in NL ;-)

            Login om te reageren
            • unknown32 zegt

              15 maart 2019 om 11:45

              @pantarhei: klopt, mar ik soms wel:-) Maar dit is sowieso niks voor ons, afwerking binnenin is niet op niveau van de duitse 3. Prive zou ik wel zoiets overwegen puur voor de rijbeleving maar ik denk dat ik me wel snel zou ergeren aan die afwerking…

              Login om te reageren
              • basjaski zegt

                15 maart 2019 om 13:42

                @unknown32: Afwerking binnen is niet op niveau Chrysler Sebring van AVIS met 600K op de teller.

        • b00st zegt

          15 maart 2019 om 11:10

          @unknown32: 1000km range met een crossover die in 3.7s naar de 100 gaat, welke zijn dat juist?

          Login om te reageren
        • Jochen zegt

          15 maart 2019 om 19:25

          @unknown32: in mijn beginjaren als bestuurder reed ik een Kadett GSi, 220-230km op een volle tank. Met veel snelweg kwam hij nog wel eens in de buurt van de 300. Nooit problematisch gevonden.

          Login om te reageren
      • baklava zegt

        15 maart 2019 om 08:53

        @mashell: klopt. Maar dan heb je vaak nog steeds 500/600km range. Met 350km in het allergunstigste geval haal ik zuid Limburg niet eens. Dat is toch niet te doen?

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          15 maart 2019 om 09:08

          @baklava: 350km? Er staat 530km en Teslas halen die ook als je normaal rijdt. Want je neemt uiteraard de Long Range als je actieradius belangrijk vindt. Rij je echt met regelmaat verder per reis, dan koop je een diesel met grote tank. Mijn benzine met gelijkaardig prestatieniveau als deze komt niet verder…

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            15 maart 2019 om 09:09

            @onehp: 540km…

            Login om te reageren
        • kempenaer zegt

          15 maart 2019 om 10:16

          @baklava:
          350 km zal lastig worden. Tenzij je de door fansla’s veel gebruikte rijtechniek gebruikt: het meezeilen achter vrachtwagens op de linker rijstrook met 80 km/u…

          Login om te reageren
    • kobus1967 zegt

      15 maart 2019 om 08:01

      @baklava: dit is een Tesla, geen Jaguar/Audi/mercedes of BMW dus die 350 km haal je makkelijk.

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        15 maart 2019 om 10:14

        @kobus1967:
        Wishful thinking icm cognitieve dissonantie zorgt voor dit soort overdrijvingen.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          15 maart 2019 om 12:37

          @kempenaer: nee, de praktijk wijst het uit. Dat is wat anders dan willekeurig 2e jaar Bedrijfskunde gebruiken. Straks ga je het ook nog hebben over switching costs.

          Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      15 maart 2019 om 08:04

      @baklava: Ben benieuwd wat jij voor een commentaar gaat leveren over de brandstofprijzen in de lente van 2022. Veel plezier dan met je brandstofauto en z’n restwaarde.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        15 maart 2019 om 08:36

        @9000cse: wat gaat er dan gebeuren in 2022? Ga je een aanslag plegen op de brandstofdepots van shell?

        Login om te reageren
        • kempenaer zegt

          15 maart 2019 om 10:13

          @rutgerg:
          LOL! Hij heeft een glazen bolletje aangeschaft. Mooi man, die fansla’s!

          Login om te reageren
      • StijnB zegt

        15 maart 2019 om 08:48

        @9000cse:
        Zijn 250 GTO zal ook dan nog wat waard zijn denk ik, nee?

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 maart 2019 om 09:25

      @baklava: ach en in een kwartiertje kan je er weer 250 km tegenaan. Het past dus perfect in de richtlijn en op Tesla forums wordt nu zelfs geklaagd dat de auto te snel gaat laden voor een toiletbezoek en een hapje eten..

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        15 maart 2019 om 10:12

        @flutterby:
        Hahaha, geloof je het zelf?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 maart 2019 om 18:41

          @kempenaer: wat geloof je precies niet? Supercharger V3 is er voor de Y en plassen en eten in 15 minuten is krap. Heeft niets met geloof te maken.

          Login om te reageren
        • laptom zegt

          15 maart 2019 om 21:05

          @kempenaer: Lees je eens in de werkelijk. De toekomst is al begonnen. Het nieuwe Tesla netwerk werkt op deze auto en dat betekend dat je snel naar de wc moet als de auto aan de lader hangt.

          Login om te reageren
    • crepito zegt

      15 maart 2019 om 09:53

      @baklava: Werkelijk dus 300km, en 250kW laadsnelheid. Prima hoor.

      Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      15 maart 2019 om 09:59

      @baklava:
      Klopt. Bij normaal gebruik zal 250-300 km echt de max zijn en je wilt ook nog 50 km buffer overhouden, dus na 200-250 km moet je weer een uur gaan laden of langer afhankelijk hoe ver je nog moet.
      Je moet veel tijd en geduld hebben als je een bev wilt rijden. Of fansla zijn, dat helpt ook…

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        15 maart 2019 om 12:55

        @kempenaer: vochtige babydoekjes halen bij de supermarkt. Bij voorkeur die van de pampers. Daarna een beetje Vaseline op smeren. Hielp bij mijn kids ook altijd prima tegen de zere billetjes… ;-)

        Login om te reageren
      • laptom zegt

        15 maart 2019 om 21:06

        @kempenaer: Als je iets bak genoeg zegt ga je het zelf ook echt geloven.

        Login om te reageren
    • Erik zegt

      15 maart 2019 om 12:47

      @baklava: range is simpel op te lossen met een aanhanger met dieselaggregaat. Stroomlevering on the road.

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      15 maart 2019 om 21:01

      @baklava: Er is geen 1 Tesla met 200km range. Mijn oude S reed probleemloos 275km als het vroor. De nieuwe haalt 350-375km nu en zal in de zijner 425-450km aantikken. Dit is met 140-150km/u op de snelweg.

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        15 maart 2019 om 21:07

        @laptom: zijner = zomer. Als ik 120 rij zal de 500km mogelijk worden.

        Login om te reageren
  6. allesmetturbo zegt

    15 maart 2019 om 07:46

    Y would someone buy this?

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      15 maart 2019 om 07:55

      @allesmetturbo: Reken maar van Yes!

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 maart 2019 om 07:56

      @allesmetturbo: ik zou willen dat ik het kon betalen.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        16 maart 2019 om 19:30

        @rolov: precies het probleem, het is veel te duur en dat zal t ook nog wel even blijven. Voor de suffe verplichte nummertjes zoals woon/werk en familiebezoekjes zou ik best een Model 3 willen rijden, het interesseert me werkelijk waar geen hol hoe het eruit ziet en/of rijdt, maar het moet vooral zo min mogelijk kosten. Rijden we de plezier km’s wel in de cabrio van de vrouw. Helaas zijn dit soort auto’s volstrekt onbereikbaar voor een beetje bovenmodaal verdienende mensen. Wie koopt er nog een nieuwe auto van 50K of meer tegenwoordig..? Geen hond, want het geld gaat op aan de debiel hoge levenskosten in Nederland. /zeikmodus uit.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      15 maart 2019 om 13:08

      @allesmetturbo: https://youtu.be/q-QVKMOD_hU
      Performance modelltje zeg ik geen nee tegen, het is vooral dat we in een appartement wonen en op straat parkeren, anders was ik binnenkort aan de BEV…

      Login om te reageren
  7. g60gti zegt

    15 maart 2019 om 07:46

    Die even tussen de pers gezet

    Login om te reageren
  8. chrisvonmeer zegt

    15 maart 2019 om 07:52

    “Elon, we hebben weer wat cash nodig, jij een idee?”. Elon: “Jazeker, we introduceren snel even een nieuw model en starten de pre-orders. Even kijken… laten we het dak van de 3 oprekken. Dat is goedkoopste manier”.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 maart 2019 om 07:57

      @chrisvonmeer: eh ja zoals elk ander merk. Laat ze het doen er moet geld blijven gaan.

      Login om te reageren
    • elemento zegt

      15 maart 2019 om 08:05

      @chrisvonmeer: over 1 jaar komt station versie. En toch heb ik respect. Alle andere merken blijven simpel.achter omdat zij met oliegiganten onderling belang hadden. Dit kon men 10 jr geleden ook doen

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        15 maart 2019 om 09:27

        @elemento: een station haalt niet zulke CW waardes en voor de ruimte, rijgedrag of sportiviteit hoef je het niet te doen. Het enige wat over blijft is uiterlijk. Ik ben zelf meer van function over form.

        Login om te reageren
  9. 2wheeler zegt

    15 maart 2019 om 07:55

    Vind de Model 3 in levende lijven niet zo heel mooi, deze lijkt warempel wat betere verhoudingen te hebben. De US prijs is prima en de NL prijs imo net te hoog, maar dst is in principe niets nieuws. Als je hem least tegen 4% bijtelling rij je toch een apart iets voor niet al te veel. Voor mijn woon-werk zou hij iig voldoende range hebben.

    Login om te reageren
  10. lebeaunl zegt

    15 maart 2019 om 07:57

    Tikkie praktischer dan de 3 lijkt me, dus prima aanvulling op het gamma.

    Login om te reageren
  11. str8six zegt

    15 maart 2019 om 07:58

    Dit maakt doet de “S3XY” reeks nou niet bepaald eer aan.

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    15 maart 2019 om 08:02

    Prijs in de VS ~ 39.000 dollar, zo’n 35.000 euro, maar toch kost dit milieuwonder hier 56.000 euro. Way too much money te beseffen wat voor leuks je daarvoor allemaal kan kopen..

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      15 maart 2019 om 08:15

      @ghost: €56.000 is voor de Long Range. Niet de basis versie. In de VS is ook van de model 3 de basis versie met RWD $35.000, de Model Y dus $40.000. De Long Range zit ook op $50K+.

      Login om te reageren
      • basjaski zegt

        15 maart 2019 om 15:30

        @stephane8200: Standard range komt pas 2021….en dat is musk tijden dus erm…2024?

        Maar de ponzi is dan toch allang ontploft dus denk niet dat dat ding ooit komt.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          15 maart 2019 om 15:33

          @basjaski: het ging om de vergelijking van de prijzen. Niet jouw geniale economische inzichten. Maar toch bedankt voor de moeite.

          Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      15 maart 2019 om 08:18

      @ghost: Waarom vergelijk je de Amerikaanse Standard Range Model Y prijs met de Nederlandse Long Range prijs? (Standard Range model heeft nog geen Nederlandse prijs. Net als dat de Model 3 ’35k’ pas na een paar jaar een NL prijs kreeg. ) De Long Range Model Y kost in de VS 42.700 dollar, hier 56.000 euro.

      Daarnaast is het totale onzin om dollar klakkeloos om te zetten naar euro zonder belastingen en importheffingen mee te rekenen. De genoemde dollarprijzen zijn bijv in de VS altijd zonder lokale belastingen, omdat staten verschillende belastingtarieven hanteren.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        15 maart 2019 om 08:30

        @RubenPriest: precies. Als je uitgaat van 6% Sales Tax (gemiddeld) zit je op $50K+, zoals ik ook al zei. Dan nog 10% invoerrechten en de €57K klopt al aardig.

        Login om te reageren
      • ghost zegt

        15 maart 2019 om 08:31

        @RubenPriest: dat laatste geloof ik ongetwijfeld. Dat eerste komt in het artikel niet duidelijk naar voren met alle respect. Er staat 1 Amerikaanse prijs en het lijkt/leek alsof het er staat dat 39.000 dollar de versie is die in NL voor €56k wordt aangeboden..

        Alleen daarom is Tesla al kut..ieder normaal merk komt gewoon met een basisversie auto, zij komen eerst met dure varianten en daarna goedkoop. Tuurlijk, strategie en vraag en aanbod, maar eigenlijk zouden we het massaal de kop in moeten drukken.

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          15 maart 2019 om 08:55

          @ghost: Wat Tesla doet is niet zo vreemd. In de techwereld komen duurdere producten waar meer marge opzit ook eerder op de markt. Voorbeeldje: iPhone XS (Max) kon je halverwege sept 2018 kopen, de goedkopere (eveneens op dezelfde avond aangekondigde) iPhone XR kwam pas eind oktober. Zo kopen mensen sneller de duurdere variant.

          Login om te reageren
        • jeroen13 zegt

          15 maart 2019 om 11:39

          @ghost: er zijn zoveel merken die eerst met de duurdere versies komen. Kijk maar naar de duitse 3 bijvoorbeeld. Nieuwe A6 kwam in eerste instantie ook alleen met dikke motoren

          Login om te reageren
        • laptom zegt

          15 maart 2019 om 21:10

          @ghost: Dit slaat echt nergens op. Ieder merk komt juist met de duurdere merken en later pas met de meer basis versies.

          Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      15 maart 2019 om 09:15

      @ghost: als dit kabinet z’n zin krijgt, dan rij je hier voor 56k ook niet veel meer dan een Golf R-line met een 1.0tsi.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      15 maart 2019 om 10:34

      @ghost: Eerst gaat er 10% import tax overheen en daarna 21% BTW. Dus een Tesla kost ook flink wat belasting net als een brandstofauto.

      Login om te reageren
  13. chills zegt

    15 maart 2019 om 08:07

    Tesla Model saaY

    Login om te reageren
  14. volvov70 zegt

    15 maart 2019 om 08:29

    https://i.redd.it/wkp37w32e5m21.png ;-)

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      15 maart 2019 om 09:57

      @volvov70: BK?

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        15 maart 2019 om 10:33

        @onehp: Niemand weet wat BK is.

        Login om te reageren
      • volvov70 zegt

        15 maart 2019 om 11:10

        @Onehp: bankruptcy

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          15 maart 2019 om 13:12

          @volvov70: aha, typisch, het is natuurlijk Bank-Ruptcy, niet Ban-Kruptcy, maar dat is teveel verwachten…

          Login om te reageren
  15. rutgerg zegt

    15 maart 2019 om 08:38

    Eerlijk is eerlijk deze ziet er zo op t eerste gezicht beter uit dan dat gedrocht van een model X.

    Login om te reageren
  16. epic001 zegt

    15 maart 2019 om 08:44

    Ben ik de enige die dit ding schuin van voren op een Prius vindt lijken?

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      15 maart 2019 om 09:52

      @epic001: Waterdruppel is nou eenmaal het best voor de cw waarde.

      Login om te reageren
    • sanderp zegt

      15 maart 2019 om 09:53

      @epic001: ja

      Login om te reageren
    • skelter zegt

      16 maart 2019 om 01:02

      @epic001: kijk aan, je hebt een medestander: @toyotavenray

      Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    15 maart 2019 om 08:48

    Lekker praktisch, maar niet bepaald mooi.

    Login om te reageren
  18. utregcity zegt

    15 maart 2019 om 09:02

    Ze kunnen nog wel wat modellen uitbrengen. S3xy is er al. Nu de rest nog van S3xy Mother Fucka.

    Login om te reageren
  19. berlinetta zegt

    15 maart 2019 om 09:06

    Was wel te verwachten dat hij lelijk ging worden, maar het zal waarschijnlijk wel een belachelijk succes worden.

    Login om te reageren
  20. jagftype zegt

    15 maart 2019 om 09:42

    Geen optie voor zakelijk hier. Gewoonweg te lelijk..

    Login om te reageren
  21. toyotavenray zegt

    15 maart 2019 om 10:13

    Lijkt wel een oude Prius die hoger op de wielen staat.

    Login om te reageren
  22. boomhauwer zegt

    15 maart 2019 om 10:28

    Je modellen zo noemen dat je S3XY kunt maken ervan komt toch gewoon erg dom over…

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      15 maart 2019 om 21:13

      @boomhauwer: Echt een domme vent die Musk. Kan niet vergelijken met jou, gelukkig heb jij al een nieuwe markt aangeboord in de ouderwetse automobiel industrie, nieuw bank systeem geïntroduceerd en raketten gelanceerd die voor Mars geproduceerd worden…

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        16 maart 2019 om 19:35

        @laptom: hij geeft gewoon een algemene mening over de modelbenaming, ik vind het ook infantiel. Maarja, lekker makkelijk, iemand op de persoon afjanken achter je toetsenbordje.

        Login om te reageren
    • pantarhei zegt

      16 maart 2019 om 18:33

      @boomhauwer: Man man wat een dom ventje die Musk Idd. Die snapt er gewoon geen klote van, vandaar dat ie miljardair is. (Sorry hoor deze voorzet moest ik er even inkoppen)

      Login om te reageren
  23. japiejo zegt

    15 maart 2019 om 10:38

    “waarbij we wederom kunnen concluderen dat er geen concurrentie is voor de techniek van het Amerikaanse automerk.”
    Zie ik nu wat over het hoofd, of is de Hyundai Kona EV (64 kwh) van 40.000 en 400 km realistische actieradius wel degelijk concurrentie? Het goedkope Y-model gaat echt niet goedkoper dan 40.000 worden. Ok, de KONA is een ander verhaal qua interieur en technologie, maar bij het goedkope Y model zal je de software pakketten er waarschijnlijk ook nog los bij moeten kopen. Ik vind het een beetje tegen vallen eigenlijk. Wat zie ik over het hoofd?

    Login om te reageren
  24. frederik zegt

    15 maart 2019 om 10:39

    In plaats van een enorme aangespoelde walvis is dit een iets kleinere. Elegant is anders. Ik mag hopen dat ze hier wel een hatchback van gemaakt hebben, dat is de grootste misser van de Model 3 naar mijn mening. Maar de achterruit lijkt helemaal door te lopen vanuit het dak dus het lijkt van niet.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      15 maart 2019 om 15:05

      @frederik:
      Zo te zien juist wel een hatchback klep.
      Snap ook niet waarom de Model 3 zo’n brievenbus heeft, voor mij een no go.

      Login om te reageren
  25. fnouco zegt

    15 maart 2019 om 10:42

    Wat een flauw design weer. Ik mis een spannend interieur design. S oké, 3 gewoonweg heel saai.

    Login om te reageren
  26. tmon zegt

    15 maart 2019 om 10:45

    Ze hebben m ook echt Y genoemd! Wahaha. De lineup is nu compleet:
    S 3 X Y

    Login om te reageren
    • emping zegt

      15 maart 2019 om 13:06

      @tmon: dat besef je nu pas?

      Login om te reageren
  27. Alfarobert zegt

    15 maart 2019 om 10:47

    39.000 dollar of 56.000 euro.Hoe graag wil onze regering ons dan in een electrische auto hebben?

    Login om te reageren
    • loserboi932 zegt

      15 maart 2019 om 11:15

      @alfarobert: idd. Volgens de huidige koers is $39000 slechts €34500 wordt er toch nog even €21500 bijgeteld. Dat is een 62.3% verhoogd prijs.

      Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      15 maart 2019 om 11:41

      @Alfarobert: oh oh oh, nadenken blijft lastig

      Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      15 maart 2019 om 12:41

      @Alfarobert: een 314i met 3-pitter vergelijken met een 330i prijs is wat je nu eigenlijk doet. Snap je dat wél?

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      15 maart 2019 om 15:02

      @alfarobert:
      Ja en maar op Trump schelden omdat ie wat aan de importheffingen aan het sleutelen is.

      Login om te reageren
  28. jpoers zegt

    15 maart 2019 om 12:33

    Krijgt deze net als zijn broer een trekgewicht? Iets van 1500kg. :)

    Login om te reageren
  29. johnwaters zegt

    15 maart 2019 om 12:50

    Tesla is het nieuwe Apple, altijd het zelfde maar een beetje anders. De fanboys met een grote leegte bovenop hun nek smullen er van.

    Login om te reageren
  30. dwfc zegt

    15 maart 2019 om 14:18

    Geeuuuwwww, saaaai ik word er niet vrolijk van, slaapwerend Tesla

    Login om te reageren
  31. tge1 zegt

    15 maart 2019 om 14:53

    Ik vind het maar een duf busje. Laat die maar in 2 seconde uit mijn gezichtsveld verdwijnen.

    Login om te reageren
  32. harrie zegt

    15 maart 2019 om 15:01

    Deze zou in Nederland wel eens goed kunnen scoren, veel praktischer dan de 3 met zijn kleine kofferklep.
    Hij staat bij mij op de shortlist.

    Login om te reageren
  33. TimmiX zegt

    15 maart 2019 om 15:21

    Tesla is het enige merk waarbij een nummerbord goed staat omdat de voorkant anders te minimaal en kaal is.
    Had er misschien iets meer van verwacht maar ik vind het wel een mooie auto, deze Y.

    Login om te reageren
  34. basr32 zegt

    15 maart 2019 om 15:51

    Wat een graflelijk ding.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      15 maart 2019 om 16:33

      @basr32: we zijn hier niet geintresseerd in je vriendin

      Login om te reageren
  35. sudbina zegt

    15 maart 2019 om 16:58

    Ik vond hem niet echt mooi. Eigenlijk is die nieuwe Polestar de enige EV waar ik zelf wel in zou willen rijden.

    Ik denk, als de andere fabrikanten hun EV zaakjes eenmaal op orde krijgen, dat het snel afgelopen is met ze.

    Login om te reageren
    • pantarhei zegt

      15 maart 2019 om 19:12

      @sudbina: dat wordt al 6 jaar geroeptoetert, tot nog toe is er geen EV gemaakt die qua performance EN bereik bij Tesla in de buurt komt. Maar ze zijn wel veeeeeeeel mooier en beter afgewerkt dat dan weer wel..

      Login om te reageren
  36. frank2b zegt

    15 maart 2019 om 18:41

    Even die neus aanpassen – gewoon de snavel er af en de aflopende lijn laten doorlopen tot in de bumper – en er staat een heel nette wagen.

    Login om te reageren
  37. Design_Driven zegt

    15 maart 2019 om 21:29

    Ik wil hem wel eens naast de 3 zien eigenlijk. Ziet er veel beter uit als de X in elk geval.

    Zo te zien deelt de Y niet allen het platform met de 3 maar ook veel onderdelen. Op zich slim natuurlijk maar hij heeft geen eigen gezicht.

    Het interieur vindt ik juist geweldig zo minimalistisch, voor mij is dat al een rede dat ik er een zou overwegen. Helaas wil mijn lease bedrijf niet aan de Tesla.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North