• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elon Musk hint naar grote sprong in accucapaciteit

Auteur: machielvdd, gepost 25 augustus 2020 om 18:03 – 38 Reacties

Elon Musk blikt alvast vooruit. Zoals hij meestal doet.

Het is nog geen Battery Day, maar Elon Musk lichtte wel alvast een tipje van de sluier op. Battery Day vindt volgende maand plaats, samen met de jaarlijkse aandeelhoudersbijeenkomst. Elon zal dan als het goed is uitgebreid uit de doeken doen wat de stand van zaken is qua accutechnologie.

Er wordt online al volop gespeculeerd over mogelijke zaken die er aangekondigd worden. De speculaties gaan onder ander over een elektrisch vliegtuig van Tesla. Momenteel schiet de accucapaciteit nog een beetje tekort om zoiets van de grond te krijgen.

Als fervent Twitteraar leest Elon Musk ook mee met de speculaties. Dat niet alleen, hij reageert ook regelmatig. Zo ook nu: hij liet weten wanneer we accu’s met een significant hogere energiedichtheid kunnen verwachten. In grote aantallen geproduceerde accu’s die 400 Wh per kg kunnen leveren kunnen we in zo’n 3 á 4 jaar verwachten, aldus de Tesla-baas.

Ter vergelijking: de energiedichtheid van een Panasonic accu die in de Model 3 gebruikt wordt is 260 Wh per kg. 400 Wh is dus een behoorlijke sprong. Een dusdanig grote sprong dat dit genoeg is om Tesla’s het luchtruim te laten kiezen. 400 Wh/kg was namelijk de grens die Elon Musk eerder noemde. Maar voor de Tesla’s die aan de grond blijven is dit natuurlijk ook (lees: vooral) goed nieuws.

Ook interessant!

  • Video: Elon Musk legt Cryptocurrency uit
  • Elon Musk uitgeroepen tot Persoon van het Jaar 2021
  • Musk Volkswagen
    Elon Musk: Volkswagen zal slagen!
  • Elon Musk trekt extra aandacht met rijdende Tesla Cybertruck

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, Elon Musk, Tesla, vliegtuig

Vorig bericht: « Curator stuit op puinhoop bij het failliete Spyker Services
Volgend bericht: BMW deelt eerste bewegende beelden M3 Touring »

Lees Interacties

Reacties

  1. roelth zegt

    25 augustus 2020 om 18:43

    Hoi Machiel, interessant stukje. Ook de stap richting luchtvaart. De energiedichtheid van accu’s wordt uitgedrukt in Wh. Dus hoofdletter W(att) en kleine letter h(our). Het is misschien muggenziften, maar het staat toch professioneler als het correct is opgeschreven.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      25 augustus 2020 om 18:54

      Je hebt helemaal gelijk, ik heb het aangepast!

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      25 augustus 2020 om 19:25

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
  2. lekbak zegt

    25 augustus 2020 om 19:15

    Dat klinkt wel veelbelovend. Van 75kwh naar 115kwh met hetzelfde gewicht is een leuke stap. Of natuurlijk honderd kilo minder gewicht. Maar volgens mij ligt daar de prioriteit voorlopig nog niet.

    Login om te reageren
  3. Diesel Rocks zegt

    25 augustus 2020 om 19:28

    In 1990 werden ook al accu’s beloofd die binnen 4 jaar zouden verdubbelen in capaciteit. En in 1995, en 2000 en 2005 etc. Het is blijkbaar niet mogelijk met de huidige Li-Ion technologie, dat overigens al bestaat sinds 1986 en in 1990 geperfectioneerd is. Daarna staat de ontwikkeling feitelijk stil, op wat verbeteringen in de productie na. Eerst zien dan geloven dus. Ik heb te vaak deze belofte voorbij zien komen. Als Tesla dat lukt, dan heeft dat invloed op veel meer zaken dan alleen auto’s en hoeft het bedrijf geen auto’s meer te maken om veel geld te kunnen verdienen. De licentie alleen al op een betere batterij technologie zal jaarlijks vele miljarden dollars opleveren.

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      25 augustus 2020 om 19:37

      @DIESEL435D.,

      Je begint het zowaar te snappen dat Tesla meer dan alleen een autofabrikant is ?

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        25 augustus 2020 om 20:48

        Dit samen met het open stellen van hun Europees laadnetwerk tevens een energieleverancier, das pas kassa.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 augustus 2020 om 19:41

      @diesel435d: die techniek van 1986 was echt niet in staat om een moderne smartphone een uur van stroom te voorzien hoor.. Er zijn gigantische stappen gemaakt en daardoor zie je de techniek ook in steeds meer apparaten.

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        25 augustus 2020 om 21:02

        De Li-Ion techniek uit 1990 leverde nagenoeg dezelfde capaciteit per cell als vandaag de dag. Een moderne smartphone werkt daar langer dan een uur op uiteraard, nu gaat je smartphone ook minimaal een dag mee. Maar toen was Li-Ion nog niet in grote aantallen te produceren en vreselijk duur, dus bijna ongebruikt.

        Login om te reageren
        • monsieurleloure zegt

          25 augustus 2020 om 21:36

          Mijn vader had begin jaren 90 een Nokia Cityman die ging 8 uur mee voordat ie leeg was (-;
          Dat waren tijden….
          Volgens mij nog ATF netwerk zonder sim en alleen bellen .

          Zoiets had ie

          http://www.mobilecollectors.net/files/10hetkep_jpg_medium.jpg

          Login om te reageren
        • Robin zegt

          26 augustus 2020 om 12:00

          In gewicht is er misschien geen spectaculaire verbetering, daar vind ik niet zo direct data van. Tot op heden was dat geen zo’n issue.
          Vooral Wh/liter was van belang.

          Daar zijn we van 200Wh/l in 1990 naar 650-700 gegaan momenteel!

          https://www.imec-int.com/static/3808ac896b855bd07d58a7ac50955d33/ad85c/YKbDlpCPW4AAAAAElFTkSuQmCC_13.webp

          Wat verder zoeken geeft 88Wh/kg in 1991 naar 202Wh/kg in 2005.

          Eind 2018 zat Tesla/Panasonic op 247Wh/kg voor hun 2170 cell.

          https://batteryuniversity.com/images/parttwo-55h.gif

          Login om te reageren
      • geenidee zegt

        25 augustus 2020 om 21:11

        @flutterby: Het zijn vooral de processors en andere chips die zuiniger met energie omgaan, niet de batterijen die beter geworden zijn.

        Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      25 augustus 2020 om 21:03

      De verdubbeling in capaciteit is er wel degelijk en was slechts in een paar jaar gepiept. VW e-Up (2016 – ’19) heeft een bruikbare accucapaciteit van 16 kWh, inmiddels heeft de VW e-Up de beschikking over een accupakket van 32 kWh. Een en ander heeft behalve met de ontwikkeling van de techniek vooral ook van doen met dalende prijzen. Bij de BMW i3 eenzelfde verhaal, bij de vroegste modellen (2013- ’17) kon niet voor niets worden gekozen voor een benzinehulpmotor want een capaciteit van 19 kWh is niet echt om over naar huis te schrijven, laat staan om mee thuis te komen. Sinds eind 2018 heeft dezelfde auto een accu met 38 kWh aan capaciteit. Zowel met benzinehulpmotor, of officieel Range Extender, als met het huidige accupakket bedraagt het rijbereik ongeveer 300 kilometer. Zowel bij VW als BMW was het niet nodig om het ontwerp te wijzigen om de accupakketten met een grotere capaciteit passend te maken.

      Vergelijk dat eens met de eerste pogingen tot elektrisch stadsvervoer (https://www.autoblog.nl/nieuws/6-elektrische-stadsautos-uit-het-recente-verleden-109970) en het wordt duidelijk dat de fabrikanten de juiste weg zijn ingeslagen om dit autotype tot wat meer te maken dan boodschappenwagens. Hierbij uiteraard geholpen door Tesla, dat van meet af aan heeft ingezet op grote accupakketten en ruim rijbereik. De traditionele fabrikanten hebben ev’s te lang als niche beschouwd, geschikt voor een bescheiden publiek en zeker niet bedoeld om enorme afstanden af te leggen.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      26 augustus 2020 om 09:05

      Ware het niet dat Tesla de batterijen inkoopt bij (blijkbaar) Panasonic en het grote geld dat er met die technieken verdient kan worden dus voornamelijk naar die laatste partij zou gaan. Tenzij ze het in samenwerking hebben ontwikkeld natuurlijk, daar weet ik het fijne niet van.

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        26 augustus 2020 om 09:28

        @Gulli: Samenwerking. En overigens gaat Tesla het nu ook zelf produceren.

        Login om te reageren
      • Robin zegt

        26 augustus 2020 om 12:06

        @Gulli: Panasonic maakt de batterijen (cellen) waarvan Tesla de chemische samenstelling heeft ‘ontwikkeld’. Panasonic mag deze dus niet zomaar gaan verkopen aan andere fabrikanten.
        En zelfs al moest dat gebeuren, dan nog hebben die andere fabrikanten niet de knowhow om er een efficiënt battery-pack van te maken.

        Velen staan er niet bij stil welk hoogtechnologisch pareltje dat is.

        Login om te reageren
    • crepito zegt

      26 augustus 2020 om 09:33

      @diesel435d: Hij zegt letterlijk ‘not in a lab’. Maar goed, EV’s bekritiseren is je nieuwe hobby geloof ik.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      26 augustus 2020 om 18:11

      @diesel435d: onteikkeling sinds 1990 stil ??. Ben jij nog wel buiten geweest na 1990?

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    25 augustus 2020 om 19:54

    Mogen tezijnertijd ze wel een flinke energiecentrale in de buurt van de luchthaven zetten voor als er een paar electrische passagiersvliegtuigen tegelijk aan de supercharger hangen, luchtvaartmaatschappijen hebben echt geen zin om een toestel een uren aan de grond te houden om de accu’s op te laden.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 augustus 2020 om 20:26

      @moveyourmind: ik verwacht niet dat Elon Musk zich richt op commerciële luchtvaart. Plezier vluchten, training en mogelijk privé jets kan wel enorm profiteren van elektrische vliegen omdat de kosten (met name onderhoud) enorm zullen dalen.

      Voor de commercieel luchtvaart zie ik enkel een alternatief in waterstof in combinatie met een flinke accu voor piekvermogen (opstijgen). Volgens mij heeft de CEO van Ryanair hier ooit ook iets over geroepen.

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        25 augustus 2020 om 20:52

        Als hij maar eens eerst een opvolger lanceert voor model S …. dat is bijna een youngtimer Flutter…
        Tesla’s batterijtechniek is t.o.h. met voorsprong nog steeds nummer 1, maar wagens bouwen is niet zijn specialiteit.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 augustus 2020 om 10:34

          @dwfc: hoezo? De S verkoopt nog steeds prima en straks een boost met de Plaid versie. Enkel het interieur vind ik wat ouderwets ogen.

          Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      25 augustus 2020 om 21:12

      Om een Boeing 737 te kunnen laten opstijgen tot kruishoogte is 150.000 kWh aan energie nodig, of te wel 15.000 liter kerosine (diesel). Dat wil dus zeggen dat je alleen al om in de lucht te komen 1500 accu’s moet meenemen van het formaat 100 kWh en deze moeten allemaal volgeladen zijn. Dit weegt bij elkaar 900.000 kilo. De kerosine die je nodig hebt om op te stijgen weegt ongeveer 12.500 kilo, maar dat gewicht ben je kwijt zodra je op kruishoogte bent.

      Leuk idee dat elektrisch vliegen, voor piepkleine toestellen misschien. Voor serieuze vluchten absoluut onhaalbaar.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        26 augustus 2020 om 08:45

        @diesel435d: met die insteek kom je nergens. Eerst de makkelijk uitdagingen (stadverkeer) daarna de moeilijke (met de caravan naar zuid Frankrijk).

        Login om te reageren
      • krisp zegt

        26 augustus 2020 om 09:01

        Dan veronderstel je dat een straalmotor op kerosine dezelfde efficiency heeft als een straalmotor op elektriciteit. Aangenomen dat hier een straalmotor op kerosine dezelfde efficiency heeft als een automotor, dan gaan het om ±0% efficiency vs 95% efficiency. Scheelt toch weer een factor 3 accu’s. Ik ga niet zegen dat het daarmee haalbaar is, maar er speelt wel meer. :)

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          26 augustus 2020 om 09:38

          @krisp: Volgens mij zijn er geen straalmotoren op elektriciteit hoor, meestal worden dan propellers gebruikt.

          Login om te reageren
          • krisp zegt

            26 augustus 2020 om 11:14

            Goede. Vliegen moet domweg opnieuw doordacht worden. Zal eerst inderdaad voor korte vluchten gaan gelden, later voor langere vluchten. Waterstof (jawel, hier wel) kan een interessante oplossing zijn.

            Login om te reageren
          • Robin zegt

            26 augustus 2020 om 11:42

            https://interestingengineering.com/this-electric-jet-engine-could-lead-to-carbon-neutral-air-travel

            Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          26 augustus 2020 om 12:27

          @krisp: Efficiency is perfect vertaalbaar naar rendement, hoor.

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        26 augustus 2020 om 09:40

        @diesel435d: voor het opstijgen zijn ultra capacitors ook een goeie optie. Kortstondig veel energie opslaan in laag volume en gewicht.

        Login om te reageren
  5. Dutchcarwizard zegt

    25 augustus 2020 om 21:07

    Vliegtuigen, quads, auto’s, raketten, wanneer komt er een motorfiets?

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      25 augustus 2020 om 21:39

      @baidu: Harley Davidson heeft al een elektrieke 2 wieler. Het is dat er Harley op staat, maar als je de “tank” er afhaalt, dan kun je er alle soorten namen aan geven. Het is een sprong voor Harley, maar er is volgens mij nog 1 merk welke stroombikes maakt, dus…

      Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      25 augustus 2020 om 22:24

      Zero en Energica zijn twee merken die van elektrische motorfietsen hun specialisme hebben gemaakt.

      Login om te reageren
      • f31bmw320d zegt

        25 augustus 2020 om 23:35

        @stekkerkoning: zelfs Ducati heeft toch één, de e-scrambler

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      26 augustus 2020 om 09:07

      Sla je slag! https://manofmany.com/rides/motorcycles/best-electric-motorcycles

      Ok ze zijn niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar maar er is genoeg keus inmiddels. Bright.nl maakt toevallig momenteel een videospecial over elektrische motoren op Youtube. Van de week legden ze nog uit hoe je van een Energetica Ego van 35k ongeveer 28k aan milieubonussen en ondernemerskortingen af kunt snoepen. Zakelijk zijn ze dus zeer interessant.

      Login om te reageren
  6. Abdelaziz zegt

    25 augustus 2020 om 22:26

    Aangezien zijn vader de formule heeft gepikt kan die alles doen en blijf de strijd oneerlijk

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    26 augustus 2020 om 07:52

    Eerlijk is eerlijk, dit is wel dé manier om elektrische auto’s lichter te krijgen. Erg benieuwd hoe ver hij dit gaat schoppen.

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    26 augustus 2020 om 09:08

    Ik heb zelf ook batterijen van Panasonic in de la liggen, dit komt nu wel heel dichtbij!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North