Heb je eindelijk de sleutels van je Scion FR-S (het Amerikaanse broertje van de Toyota GT86 en de Subaru BRZ) gekregen, probeer je een bocht te nemen met de tractiecontrole op ‘OFF’ terwijl je dat eigenlijk niet kunt. Komt die paal!
Toyota & Subaru hebben een scheurijzer neergezet dat ook zeker in de VS al een trouwe schare fans kent. En daarbij: aan de overkant van de grote plas begint deze 200 pk sterke driftjongen bij $24.930. Da’s net even iets minder dan de 40k voor een GT86 op gele platen.
De FR-S in kwestie behoort toe aan een lid van FT86club.com, en deed daar uitgebreid verslag van het ongeluk. Hieronder het hartverscheurende relaas van de 24-jarige die ‘m tegen een telefoonpaal parkeerde:
Hey everyone.
I’m the idiot that crashed the FR-S. Not really sure where to begin, so I’ll start with how it happened.
I was on my way to lunch with a coworker. There’s a right turn I’ve taken a million times over the past 4 years that’s very wide and has huge visibility, and I would sometimes get on the gas a little in my B16-swapped CRX through the turn. I never went over the speed limit, and I only did it if there was absolutely no one else around. Being a FWD, the front tires would break free a little and it would make the turn a bit more fun. Well, before leaving work I decided it would be a good idea to turn off the traction control and try something similar in the FR-S. That was my first mistake. I entered the turn at about 20mph, and halfway through it I got on the gas and I honestly can’t remember exactly what happened after that. I remember being extremely surprised and then all of a sudden I was careening for a telephone pole, and then bam. I don’t even think I hit the brakes. I must’ve hit the clutch pedal at some point because the car was still running when I stopped. Both airbags deployed. My passenger said he didn’t even touch the airbag, I grazed it a little bit and it felt like I got hit in the face with a soft pillow. I must’ve been going 15-20mph at the impact. I couldn’t believe how much the car just crumpled. I just looked at it and sat on the ground. I can’t even describe to you the feeling of seeing it like that. I just wanted to cry.
I’m 24 years old, been driving since 16, and this is my first accident/ticket. I was ticketed for “failure to maintain reasonable control”, which honestly was extremely generous given the circumstances. I feel like the world’s biggest idiot. I feel like I’ve shamed myself and done a huge disservice to the community. Sorry just doesn’t say enough. I swore I wouldn’t be one of those guys everyone was saying would do something stupid and wreck the car and drive up the insurance rates. Now I’m not only that guy, but it seems I’m the _first_ guy. Not exactly the best way to make an impression. I want you guys to know that I truly feel awful about the whole thing. I am truly sorry for letting my fellow FR-S owners down, and through making a complete ass out of myself, I feel I’ve learned a valuable lesson, albeit a hard one. I know some of you (a lot of you) will hate me, call me an idiot, tell me I shouldn’t have even tried anything like that on a public road, etc. And I agree with you 100%. I made a stupid, stupid, irresponsible choice, and now I’m paying for it. I don’t think any of you can hate me more than I hate myself.
I hope I can stand as an example of what can happen even at relatively low speeds when you’re being stupid. Please for the love of god don’t be me. Drive safe, keep traction control on on public roads, and don’t try to be Ken Block. Unless you are Ken Block, in which case, keep being awesome.
Zo, die heeft spijt. We hopen voor hem dat zijn achterwielaangedreven speeltje snel weer op de weg rondrijdt. En nu het liefst met de tractiecontrole aan. Oh, en de eerste crash was trouwens met dit glijmonster.
Met dank aan Martijn voor de tip!
Da’s een zure die heeft z’n lesje wel geleerd.
So die moet balen!
als je op die manier een bocht neemt moet je het wel kunnen
Moeilijk he auto rijden …
Wat een verhaal man. Get over it, het is een stuk blik en er zit een deuk in. So what, fixen die hap en verder tuffen.
@freezzr: Voor sommige mensen is hun auto veel meer dan een stuk blik. Ik denk dat er zelfs mannen zijn die meer met hun auto spreken dan met hun vrouw. Het is altijd zoeken naar de balans tussen emotie en rationaliteit.
@freezzr: Voor jou geen emotie dus, als je auto kapot is…
@freezzr: Waarom zit jij op dit soort sites als het je geen reet boeit?
@syliaca: +1
@syliaca: sorry hoor maar dit slaat weer nergens op. Je kan toch van autos houden maar een deuk in rijden is toch niet heel boeiend? Als je een zonda op je 18de verjaardag met 270 om een boom vouwt ja dat is zonde. Maar dit is een plastic bakkie dus niet zo lopen zeiken. Ik vind ook gewoon beetje plastic er tegen aan, verzekeringswerk, en klaar.
@mightymike: Eens, als je meer met je auto dan met je partner praat moet je eens naar de sigipater en een relatietherapeut (of scheidingsadvocaat, dat kan ook).
Auto’s zijn om mee te rijden en kapotte auto’s om te repareren.
@freezzr: Die kerel vindt de deuk in z’n auto wellicht nog het minste. Het is vooral de deuk in z’n imago die hem dwars zit, net als de deuk in het imago van andere liefhebbers. Hij heeft gefaald (voor een keer niet denigrerend bedoeld), waarmee hij alleen maar het stereotype versterkt. En daar voelt hij zich oprecht schuldig over.
Mensen die in zulk soort auto’s rijden en er al eens gek mee doen, daar wordt vaak op neergekeken. En des te meer als ze crashen, wij autoliefhebbers incluis, kijk maar eens hoeveel er “dombo” en “flutchauffeur” ropen als er iemand z’n auto plooit. En dat blijven ze roepen tot ze zelf eens in de fout gaan als ze zo’n streek uithalen – en dat doet iedereen wel, sommigen bewust van het “gevaar”, anderen niet.
Shit happens.
Echt zielig voor die jongen, hij zit er blijkbaar wel heel erg mee! :S
@masterstig: dat snap ik goed ja
@masterstig: En terecht. Maar het siert hem. Ik mag er niet aan denken dat ik ook tegen een paal terechtkom door wat overmoedig te zijn. Ik zou me alleszins ook doodschamen.
@Revvji: Klopt, ik vind het gewoon knap dat hij daar een stuk over durft te schrijven. Hij had zich ook zo erg kunnen schamen dat hij het gewoon geheim hield.
@masterstig: Jep. Of stoer doen, zo van: “Kijk eens wat voor rebel ik ben..
@Revvji: Precies, en dat zou nog het allerdomste zijn, dan zet je jezelf echt helemaal voor gek! :D
@masterstig: Er was er toch eentje die dacht van niet..
Schade valt gelukkig nog mee
@zender: Ik denk dat het stiekem toch heel erg tegen valt. Heb je gezien hoe ver de motorkap korter is geworden? Da’s in de motorruimte dus ook.. Het hele subframe waar alle componenten aan hangen.. koelers, radiator, koplampen, etc.. da’s allemaal krom. Maak je niet goed met een nieuw motorkapje en twee schermpjes en een bumper.
@Freewarefreak: Dat zal best ja. Leuke klus voor een schade bedrijf :p goed voor de economie zo’n crash..
Zielig voor die gast, goed dat het niet zo’n stoer-doen typetje is en hij gewoon z’n oprechte excuses aanbied.
Lullig, maar als je net je auto heb, ga je toch niet gelijk als een beest rijden
@bonkers: 20mph is niet echt beestachtig hard of wel ?
Waarom doe je dan ook zoiets… Doe dat dan op een circuit!
@G-Ammo: Op ’n circuit staan weliswaar geen telefoonpalen, maar wel andere obstakels waar je je auto op stuk kunt rijden. Dat had hem hooguit die boete bespaard…
Overigens liever dit dan scheren, ogen opmaken, boeken lezen, of wat mensen zoal nog meeer uitspoken achter het stuur!
@benzinehoofd: ”Zoiets doe je maar lekker op een circuit” is het nieuwe ”Er zal maar een kind oversteken” …
die jap ziet er een stuk beter uit na deze facelift..
@hans75:
Haha originele reactie of ben je vannacht iets te kort gekomen?
Bent u op zoek naar een leuke auto? Voer het merk en type in op google en voeg daar het woord “crash” aan toe. De auto met de meeste hits, is de leukste!
@Jochempie: Huh?
@Jochempie: BMW?
@Onehp: Auto’s die relatief veel crashen zijn kennelijk het leukst, anders geef je niet zoveel gas!
@Jochempie: LOL. Ben jij echt zo dom?
@jeffreym3: Hoe zie jij het dan? Volgens mij is het aandeel gecrashde exemplaren van een model auto een goede indicator voor hoe uitdagend het is om lekker gas te geven.
@Jochempie: Dat is GEEN goede indicator, maar gewoon een conclusie die jij trekt. Vandaar dat ik vraag of je echt zo beperkt denkt.
Volgens jou beredenering kan een VW polo bluemotion zelfs de leukste auto zijn om in te rijden. Een ferrari kan het niet zijn, want die crashen lang niet zo vaak als een ieder ander willekeurige veel voorkomende auto. Het raakt kant noch wal. Probeer wat verder te kijken dan je neus lang is.
@Jochempie: ??? Is dit zoiets als de inhoud van een spam mail van Jamba ofzo? Waar je bijvoorbeeld je ‘gansternaam’ wil weten door in een italiaans boek te bladeren waar je leeftijd staat voor het aantal woorden ver (Vb 21 jaar zoek je het 21ste woord in het boek en dat is je ‘gangsternaam’).
@Nv: Eh nee.. Als je veel gecrashde exemplaren van een auto voorbij ziet komen, wordt er waarschijnlijk te hard in gereden. Waarom rijd je te hard in een auto? Omdat het leuk is. En sommige auto’s nodigen daar meer voor uit. Met andere woorden, een gesloopte auto is waarschijnlijk een leuke auto.
@Nv: Maar serieus, spammail van Jamba? Bestaat dat nog? Op wat voor sites laat jij je emailadres achter…
Lulverhaal; hij probeerde gewoon te driften en faalde…
Typisch gevalletje van het onderschatten van RWD denk ik ook. Ookal is het maar 200 pk.
Gewoon terug naar de dealer en met een pokerface beweren dat er onbalans in het stuur zat:mrgreen:
Heb ik iets gemist waarom die auto waardig genoeg is om een artikel te maken van een crash? Die auto is toch niet meer dan eens standaard auto die je iedere dag ziet.
@Nv: het heeft RWD hè. Daar geilen mensen blijkbaar op.
@jeffreym3: rwd is goed :D
zou miks abders willen
@smartye36: “niks anders meer willen”
@smartye36:
wat is er “goed” aan dan ??
@lincoln: de voorwielen hoeven dan alleen te doen waar ze voor gemaakt zijn. Sturen. En niet sturen, aandrijven, veren blablabla. Geen homokineten die elk jaar om je oren vliegen enzo. En vooral het gevoel met de besturing, zeker zonder stuur bekrachtiging is 100x beter als een fwd auto:) ik rijd zelf met een golf 5, maar heb daarnaast ook nog een bmw 323i E30 en een bmw 2002 van 73. Qua rijdersgevoel heb ik veeeel liever de bmw’s:)
@dragspert: Als de homokineten je elk jaar om de oren vliegen doe je toch ook echt wel iets fout..
@dragspert:
mooi zo .. na al je prietpraat kwam je al snel bij “gevoel” terecht ..
@dragspert: Dat verhaal over ”doen waar ze voor gemaakt zijn” is zo achterhaald. Er zijn tegenwoordig zulke goede ophangingsystemen die vermogens ver boven de 300pk op de voorwielen goed onder controle kunnen houden. Een sperdifferentieel doet ook wonderen. En wat betreft het rijdersgevoel, ik heb ook RWD gereden en het gevoel met de auto is toch wel beter bij een FWD auto. Je weet precies waar die hem heen gaat sturen. Met RWD wil dat nog wel is anders zijn. Enige echte + punt aan een RWD is dat je er goed mee kan driften. Maarja, dat doe je ook 1 of 2 keer bij wijze van spreken.
@Nv: Hij wordt in de markt gezet als zijnde de ultieme auto voor de ‘rijders’ onder ons. Veel mensen hebben er lang op gewacht dus is het wel de moeite een artikeltje eraan te wagen wanneer iemand hem om een paal heeft gevouwen denk ik… Je kunt je ook afvragen; waarom niet?
Komt er wel eerlijk voor uit, da’s dan wel weer groot van em.
Zuur om zo je splinter nieuwe bak naar de vernieling te helpen! Niet slecht bezig als je op je 24 zo’n auto koopt.
@varry: Kost daar geen drol hè.