• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

En Spyker leent nog wat extra centjes

Auteur: Dennis, gepost 19 juni 2007 om 21:34 – 60 Reacties

Spyker D12 SSUV

Vorige week liep ik op de Coolsingel in Rotterdam toen een junk mij om een euro vroeg om een broodje te kopen. Als ik zeker zou weten dat de beste man werkelijk een broodje zou kopen, had hij nog steeds geen geld van mij gekregen, maar had ik misschien iets langer nagedacht. Daar moest ik om één of andere reden meteen aan denken toen ik zojuist las dat Spyker het opnieuw voor elkaar heeft gekregen om weer wat miljoentjes te lenen. Persoonlijk zou ik momenteel nog geen tientje in Spyker durven beleggen, maar ik ben dan ook geen lefgozer met teveel geld.

Lef -of noem het (blind) vertrouwen- hebben de grootaandeelhouders van Spyker gelukkig wel, ze moeten wel. Voor de herfinanciering heeft onze trots uit Zeewolde de nodige euro’s geleend van z’n grootaandeelhouders en daarnaast heeft het bedrijf opnieuw een aantal onderdelen verpand aan Friesland Bank.

De Arabische investeerder Mubadala Development Company leende 10 miljoen euro en Strongwind (lees: de papa van Michiel Mol) 4,3 miljoen euro. Daarmee leende Spyker dit jaar in totaal ruim 29 miljoen euro van z’n aandeelhouders. Dit geld is voor een deel nodig voor de ontwikkeling van sportwagens en de F1-bolide voor volgend jaar.

Eerder verpande Spyker z’n merknaam aan de Friesland Bank en daar zijn de aandelen in de onderdelen Spyker Automobielen, Spyker Squadron, Spyker Cars UK en Spyker of North America aan toegevoegd.

Ik draag Spyker een absoluut een warm hart toe, maar kan mijn sarcasme helaas moeilijk bedwingen door de hele soap rond onze Hollandse trots. (via: dft.nl)

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Brabus gaat volledig op de Mansory-tour
  • Getest: Maakt een lege accu je PHEV trager? [video]
  • In deze gigafactory schroeft Tesla de productie op
  • Dit zijn de populairste importauto’s (met BPM-rekenvoorbeelden)
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker

Vorig bericht: « Volkswagen Golf W12-650 kan rijden en klinkt lekker
Volgend bericht: Toyota Scion xP mini-pickup in 2010? »

Lees Interacties

Reacties

  1. ninabrink zegt

    19 juni 2007 om 21:38

    dit is een zeer betrouwbare beleging met op korte termijn een hoog rendement

    Login om te reageren
  2. august zegt

    19 juni 2007 om 21:42

    En Nina heeft daar kijk op. Count me in.

    Login om te reageren
  3. JPM zegt

    19 juni 2007 om 21:45

    Nope, ik geloof er nog steeds in. Het enige is dat er een keer een waardig management moet komen, niet alleen vrienden van Muller.

    Login om te reageren
  4. Job zegt

    19 juni 2007 om 21:50

    Als een accountantskantoor zegt dat een bedrijf niet levensvatbaar is, moet je dat geloven. Accountants hebben er niet voor niets voor gestudeerd.

    Login om te reageren
  5. Hugo zegt

    19 juni 2007 om 21:51

    Hahah @ Nina :D

    Login om te reageren
  6. stiggie zegt

    19 juni 2007 om 21:51

    spijker is bezig met een groot zwembad te vullen wat nog lang niet vol is maar is het zwembad water dicht dat weet nog niemand

    Login om te reageren
  7. Jordey zegt

    19 juni 2007 om 22:01

    Bad news,
    vinden jullie dit niet een beetje op TVR lijken? bijna failliet, geld lenen. ( maar TVR heeft uiteindelijk t rijtje weer op orde ) nu maar hopen dat dat ook geldt voor onze Spykertjes.

    maarja, die prijzen kunnen/moeten wel echt even omlaag.
    die zagato kost hoeveel? 850.000 voor 500 pk. yeah right. koop dan ‘6’ M6’en.

    Login om te reageren
  8. PieterA zegt

    19 juni 2007 om 22:09

    De idioten ook, wie, wat, waar een F1 team beginnen. Diegene die daarvoor het licht op groen heeft gezet is een idioot formaat olietanker.

    Login om te reageren
  9. kay zegt

    19 juni 2007 om 22:11

    Of een Carrera GT, een Cayenne Turbo S, een Corvette Z06 en daarna nog een M6.

    6 dezelfde auto’s lijkt me nutteloos ;)

    Maar aangezien er genoeg nutteloos geld verpest wordt aan andere dingen die me helemaal niets interesseren, mag er van mij meer geld in Spyker, ze maken leuke autootjes :)

    Login om te reageren
  10. luc zegt

    19 juni 2007 om 22:11

    volgens mij ziet dit er niet goed uit over een jaar

    Login om te reageren
  11. Rolo zegt

    19 juni 2007 om 22:23

    Als Amerika nou is zou stoppen met oorlog voeren en dat geld…
    Nee dat werkt niet he :P uhmm misschien die prijzen omhoog ik bedoel die prijzen omlaag gooien heeft geen zin aangezien ze aan hun maximale productie zitten.
    En de mensen die een Spyker willen, kopen hem toch wel, een tonnetje meer of minder is wisselgeld voor hun.
    Misschien moeten ze.. nee ik zou het echt niet meer weten nu.
    Maar ik hoop dat ze het in Zeewolde wel weten anders gaat het heel slecht aflopen.

    Login om te reageren
  12. bramwillemse zegt

    19 juni 2007 om 22:35

    @Nina Brink: briljant :D hahaha ik lig dubbel :P

    Login om te reageren
  13. bradley zegt

    19 juni 2007 om 22:37

    op zich is het formule 1 avontuur niet zo een slechte zet. Wat voor een publiciteit en naamsbekendheid geeft dit niet voor spyker?
    HOe zou je het merk anders leren kennen?

    maar de prijzen die ze vooropstellen, lijken me veel te hoog om voet aan wal te krijgen in de supercarmarkt. Als je toch enkele dozijnen autos wil verkopen.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    19 juni 2007 om 22:44

    @JOB .. accountants hebben NOOIT gelijk .. het zijn altijd bange berekende wezels .. ik heb nog nooit een ondernemende accountant meegemaakt in ieder geval.

    Login om te reageren
  15. Dennis zegt

    19 juni 2007 om 22:45

    @bradley: Ik vraag me af of een merk als Spyker de F1 nodig heeft voor de publiciteit. De personenauto’s van Spyker bevinden zich in een dusdanig hoog geprijsd luxe segment dat ik verwacht dat mensen die zich zo’n auto kunnen veroorloven en op zoek zijn naar iets exclusiefs, heus wel weten wat er in de wereld te koop is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Spyker vervolgens niets aan marketing hoeft te doen, maar om daar nu een heel F1 team op te tuigen? Spyker gelooft echt in de F1, want anders zouden ze er niet aan beginnen. Daar zou het namelijk een veel te dure marketingstunt voor zijn.

    Login om te reageren
  16. marex zegt

    19 juni 2007 om 22:46

    Mocht ik iemand tegenkomen die in een Spyker tijdt ( ook al kan ik hem zelf niet betalen) dan zeg ik: kon u niet uw geld investeren in een ander merk. FF serieus voor dat geld koop ik alles echt alles bealve een Spyker! Wat een k**** merk. Krijg ik een propellor op mn wagen. Doe mij maar een stier of paard. Ik voel echt totaal niets bij dit merk.

    Maja dat is maar mijn mening.

    Van mij mogen ze iig zo snel mogelijk failliet.

    Login om te reageren
  17. marex zegt

    19 juni 2007 om 22:48

    tijdt is rijdt :)

    Login om te reageren
  18. Jurgen zegt

    19 juni 2007 om 22:48

    Mja als dat lenen nog maar terugbetaald kan worden. Persoonlijk vind ik ze VEEL te vroeg in de Formule 1 zitten. Daarnaast VEEL te weinig auto’s verkocht, en Spyker Squadron was ook niet op orde.

    Eerst je huiswerk doen Muller !

    Leuk die targets en publiciteit, zo krijg je idd een klap orders binnen voor je auto’s door je deelname aan de F1. Helaas kun je die orders niet nakomen.

    Login om te reageren
  19. DeAuogids.nl zegt

    19 juni 2007 om 22:51

    Ik denk zo dat men nu zo’n beetje de productie heeft opgezet en we zullen zien dat de productie straks op volle toeren gaat lopen.

    Login om te reageren
  20. JPM zegt

    19 juni 2007 om 22:55

    Hallo voor de miljoenste keer. Spyker F1 team staat los van Spyker cars NV!! Kijk meer eens naar hun financiele jaarrekening. Als je die niet gelezen hebt, is het nutteloos hier door te praten over dingen die je maar klakkeloos aanneemt van andere debielen.

    Login om te reageren
  21. robbie zegt

    19 juni 2007 om 23:04

    Als je het persbericht goed leest dan valt het mij op dat de 4 grootaandeelhouders (fam. Mol, Mubadala, Muller en Hugenholtz) in ruil voor hun lening van 29,3 miljoen euro de aandelen van Spyker F1 Racing Holding BV als onderpand hebben gekregen.

    De aandelen van de overige BV’s (Spyker Automobielen BV, Spyker Squadron BV, Spyker Cars UK Ltd en Spyker of North America LLC) en de Intellectual Property Rights op het merk Spyker liggen bij de Friesland Bank. Mocht de boel dus uit elkaar klappen dan zullen de aandeelhouders (fam. Mol, Mubadala, Muller en Hugenholtz) dus de eigenaar worden van een F1 team wat misschien niet geweldige prestaties levert maar zeker wel de nodige waarde bezig.
    Ik ben dan ook bang dat de Friesland Bank bij die scenario wel eens de %^* kan zijn want bij een fallisement hebben ze de rechten op een merk wat achteraf een grote zeepbel bleek te zijn…

    Login om te reageren
  22. Luna 07 zegt

    19 juni 2007 om 23:08

    Toch blijf ik al die berichten maar vreemd vinden hoor! Spyker geeft keer op keer aan dat ze veel orders hebben genoteerd voor diverse modellen, maar er komt maar niets van terecht. Wellicht zal hun grootste klantenkring in Dubai zitten. Die houden wel van de extra vagante modellen van Spyker. In NL nog nooit een model zien rijden, sterker nog nog nooit één op straat gezien.

    Login om te reageren
  23. RScosworth zegt

    19 juni 2007 om 23:09

    Ok. Of ik weet niet wat er gaande is, of Spyker is zo roekeloos als wat. Een f1 team is wel het laatste wat Spyker nodig heeft. Er zijn zó veel goedkopere manieren om de rijken te bereiken. De beste manier van reclame maken blijft toch nog wel gewoon goede auto’s maken. Wanneer je dit koppelt aan een geheel eigen herkenbare stijl kom je er vanzelf wel. Dit is altijd nog goedkoper dan een bejaard f1-team runnen.
    Daarnaast gaat iemand die iets bijzonders zoekt op zoek.

    Login om te reageren
  24. robbie zegt

    19 juni 2007 om 23:11

    @JPM, bekijk dit plaatje eens goed:

    Spyker F1 Racing Holding BV is een 100% dochter van Spyker Cars NV net zoals bijvoorbeeld Spyker Squadron BV en Spyker Automobielen BV dat zijn.

    Voor zo ver ik het zie is Spyker Cars NV de holding waar alle activiteiten (F1, autproductie, GT racing, etc) onder vallen.
    Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat als Spyker Automobielen BV (autoproductie) failliet gaat dat het F1 team ook omvalt maar Spyker Cars NV moet de klap wel op kunnen vangen. En helaas is het nu wel zo dat het F1 team elke maand geld moet overmaken aan Zeewolde om Spyker Automobielen drijvende te houden.

    Login om te reageren
  25. J. zegt

    19 juni 2007 om 23:24

    It can go either way. Er zitten een aantal investeerders die kosten wat kost het merk in leven willen houden en er geld in zullen blijven pompen.

    Zie het als een puzzel, normale mensen starten een bedrijf door het eerste stukje neer te leggen, en breiden het uit stukje voor stukje.

    Spyker dondert alle stukjes in één keer op tafel, en kijkt daarna pas hoe ze in elkaar passen. Als ze daar snel genoeg achter komen zou het zomaar kunnen dat het in één klap de goede kant op gaat, één punt in de F1 kan daar genoeg voor zijn aangezien ze dan grote kans hebben op in ieder geval 18 miljoen aan televisierechten.

    Als ze de stukjes niet snel genoeg in elkaar weten te passen is er echt een groot probleem.

    Login om te reageren
  26. 666 zegt

    19 juni 2007 om 23:52

    ik denk er het mijne van, die arabier en Mr. Mol, hebben hun centjes op deze manier toch maar even kunnen witwassen hé.

    Login om te reageren
  27. Job zegt

    20 juni 2007 om 00:09

    @ Lincoln:

    Daarom zijn accountants ook zo hard nodig, omdat ze altijd onzin beweren. Je zult de leiding van Spyker nooit horen beweren dat het slecht gaat, simpelweg omdat dat helemaal slecht is voor het imago van Spyker (het vertrek van Muller was eigenlijk al een voorteken dat er door het management niet meer geloofd wordt in een positief einde). Natuurlijk hoop ik dat ze er een winstgevende business van weten te maken, maar ik zie dat met al hun geleen niet snel lukken.

    Login om te reageren
  28. matt zegt

    20 juni 2007 om 00:23

    @ Robbie: mooie deal dan voor die financierders: 29,3 miljoen betalen voor de rechten van een F1-team waar net – meen ik – zo’n 80 miljoen voor is betaald. Gaat het wel goed met Spyker, dan komt dat geld wel weer terug. Gaat het niet goed met Spyker, dan hebben ze een F1-team voor prikkie. Zo wil ik ook wel investeren!

    Login om te reageren
  29. Winky zegt

    20 juni 2007 om 02:06

    @666

    lul niet zo slap

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    20 juni 2007 om 06:39

    @JOB .. accountants staan altijd negatief tegenover vernieuwing , en dat komt om dat ze rekenen .. ik weet niet hoe jong/oud je bent maar als je ooit voor je zelf wil beginnen …… doe dat dan met hart en ziel .. en niet met een calculator .. als de passie er is komt het ALTIJD goed.

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    20 juni 2007 om 08:27

    Tjonge, wat zijn er toch veel stuurlui! :)

    Login om te reageren
  32. chrizzzie zegt

    20 juni 2007 om 08:35

    @ JPM: Zo zit het Nederlandse zakenleven nu eenmaal in een en dit zal niet snel veranderen.

    @ Job: Ik weet niet of dit waar is of niet maar na wat rechtzaken zijn de accountants tegenwoordig voorzichtiger en geven al snel een negatief advies.

    @ PieterA: Daarvoor moet je bij Michiel Mol zijn

    @ Bradley: Ik hoop dat ze het voor de publiciteit doen want voor de prestaties doen ze duidelijk niet mee.

    @ de autogids.nl: De nieuwe productielijn is opgebouwd langs de oude, en deze oude wist in Q1 40% minder te verkopen. Het zal interesant zijn om te zien wat ze in Q2 doen. Cijfers verwacht ik eind July.

    @ JPM: Het is te simpel om dit te zeggen. Op papier heb je gelijk maar als Spyker auto´s failiet gaat zal de formule 1 tak er ook mee ophouden. (waarom zouden ze anders nog de publiciteit nodig hebben?) Daarnaast zitten in beide bedrijven dezelfde aandeelhouders. (Michiel Mol, Mubadala, Marcel boekhoorn.)

    @ Robbie: Helemaal gelijk

    Login om te reageren
  33. mart(w)in zegt

    20 juni 2007 om 08:38

    eeeeeen enkel puntje in de F1 levert heeeeel veel geld op….bijna hadden ze die punt…….bijna uit de zorgen……maar genoeg data is er wel…

    Login om te reageren
  34. 666 zegt

    20 juni 2007 om 09:38

    @ Winky: nog nooit over boekhouden gehoord zeker? Wees er maar zeker van. Geen uil steekt anders zoveel geld in een bedrijf dat geen fluit meer waard is. Zelfs al is je zoontje de directeur.
    P.S. als je echter zoals je naam doet vermoeden uit de Teletubbies periode komt (Tinky Winky) ben je idd. nog te jong om dat te begrijpen. Mijn zoontje is nl. ook uit die periode en is nu 11 jaar.

    Login om te reageren
  35. Brutus zegt

    20 juni 2007 om 10:41

    Ze moeten gewoon stoppen met Formule-1 en Le Mans.. Kost veel te veel geld en ze winnen bar weinig.. Beter dat ze eerst veel auto’s gaan verkopen in Dubai ofzo en daarna pas gaan racen met een goed budget en geen totaal geleent budget. Als ze zo door blijven gaan geef ik ze nog een jaar..

    Login om te reageren
  36. Winky zegt

    20 juni 2007 om 11:31

    @666

    Nogmaals: “Lul niet zo slap” Ik ben 25 en mijn vader is RA dus van boekhouden weet ik ook wel het e.e.a.

    Login om te reageren
  37. thijs zegt

    20 juni 2007 om 11:41

    tja spyker… what to say.. een beginseizoen in f1 wat volgend jaar middenmootwerk wordt (*wel goede technische mensen in dienst, 2 windtunnels..) ferrari engine, etc… dus dat heeft best potentie.
    spyker squadron kost 5 of 6 miljoen per jaar, of dit nu dé publiciteit genereerd etc? wellicht beetje onzin, heeft muller zich ook aardig op verkeken.

    hopelijk gaat de productie lekker lopen en minimale tegenslag & halen ze financieel het volgende jaar in de F1..

    vind het toch prachtige wagens.

    Login om te reageren
  38. Lotus7 zegt

    20 juni 2007 om 11:53

    Het volgende stond ruim een jaar geleden in een comment op dit blog. Iemand met verstand schreef dit kennelijk.

    “Victor Muller is een geweldige vent! Hij heeft het familiekapitaal verpatst, toen Wijsmuller in problemen gebracht, zit in justitiële perikelen wegens koersorchestratie bij McGregor en leeft nu ruim op kosten van de Spyker-aandeelhouders.

    Geweldig toch als je zonder morele problemen zo kan leven?”

    Login om te reageren
  39. robbie zegt

    20 juni 2007 om 12:06

    @chrizzzie, de resultaten over eerste half jaar zullen bekend gemaakt worden op 31 augustus. Dit zullen zowel financieele halfjaarcijfers zijn als gegevens over de productie. Maar in het persbericht van gister stond al dat Spyker verwacht dat de productie in Q3 & Q4 sterk zal toenemen. Mijn gevoel zegt dus dat er in Q2 ook weinig auto’s geproduceerd zijn (en er weinig geld is binnengekomen).

    Ook geeft Spyker aan dat de productie van LWB auto’s (oa met automaat) zal starten in Q4. Het aparte aan dit verhaal is dat de LWB modellen (C8 Double 12 & La Turbie) al lange tijd geleden gepresenteerd zijn. Zo is de C8 Double 12 al in 2002(!) gepresenteerd en de La Turbie zou volgens Spyker al in Q4 van 2006 in productie zijn gegaan. Blijkbaar zijn er in al die jaren slechts enkele exemplaren geproduceerd en ging dit op een zeer intensieve (en dure?).

    Login om te reageren
  40. Jonas zegt

    20 juni 2007 om 12:54

    Als ik geld genoeg had, dan had ik spyker terug tot leven geblazen maar jammer genoeg gaat dat niet :p

    Login om te reageren
  41. JLJ zegt

    20 juni 2007 om 14:37

    Een nieuwe auto ontwikkelen (de Super-SUV) kost nu eenmaal geld, en dat moet ergens vandaan komen. Spyker is een nieuw merk, dat eerst moet zaaien. Het oogsten moet nog komen. Iedereen denkt zo korte termijn. Laat ze eerst eens hun modellenreeks (en daarbij klantenkring) uitbreiden.

    Login om te reageren
  42. huub Vanderlubbe zegt

    20 juni 2007 om 14:48

    Gewoon een kleine kopie van het John Delorean verhaal! Lenen, lenen en nog eens lenen, aandelen verkopen, noem maar op. Als ze daar in Zeewolde nou eens een mooie betaalbare auto gaan maken en dus het bestaande kitcherige model elimineren, die ervoor gaat zorgen dat er nu eens geld verdiend gaat worden, want dat wordt knap tijd! Op deze manier blijft het eigen vermogen alleen maar bestaan uit geleend geld(wat wel terugbetaald moet worden) en aandelen handel.
    Ik zou zeggen: Stuur een E-mail naar huub want jullie denken het te begrijpen maar snappen er geen ene TIFUS van!!

    Login om te reageren
  43. matt zegt

    20 juni 2007 om 14:49

    @ Mart(w)in: onze Jos had ook altijd na 10 ronden veel data. :-)

    Login om te reageren
  44. DeAutogids.nl zegt

    20 juni 2007 om 14:53

    @Huub: Dat merk had niet failliet hoeven gaan.

    Login om te reageren
  45. RA999 zegt

    20 juni 2007 om 15:33

    Ze hebben voor deze lening ook hun F1-team verpandt -edit: link –

    Login om te reageren
  46. 666 zegt

    20 juni 2007 om 16:01

    @Winky: wat is een RA? ik vond alleen maar reumatoïde artritis als verklaring voor deze afkorting terug. Ik veronderstel dat het iets met accountants te maken heeft, maar dan zeg ik je het volgende: ga eens wat meer langs bij je vader, want witwasoperaties ken je duidelijk nog niet zo goed.
    Ik heb deze methode die momenteel bij Spycker aan de gang is, reeds van dichtbij meegemaakt, dus ik denk niet dat ik zo slap lul zoals jij zo mooi kan verwoorden.

    Login om te reageren
  47. ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt

    20 juni 2007 om 16:11

    Geef ze een kans ik ben nog steeds trots op het merk

    Login om te reageren
  48. huub Vanderlubbe zegt

    20 juni 2007 om 16:15

    Deze uitdrukking zegt praktisch ALLES!
    “RUNNING BEFORE WALKING”

    (p.s. het IDEE van ‘JZD’ was gewoon goud waard! Hij dacht groot, groter, grootst. Dit is prima, maar: THINK BIG, ACT SMALL…………………..handel op z’n Hollands!)

    Login om te reageren
  49. Winky zegt

    20 juni 2007 om 16:45

    @666

    =>RA = Register Accountant (universitair geschoolde accountant)

    =>Je zegt dat spyker geen fluit meer waard is. Ze hebben een grote orderportefeuille en mijns inziens een korte termijn liquiditeits probleem. Er zit dus nog wel heel veel potentiele waarde in, om die er uit te kunnen halen/ continuiteit te garanderen moet er nu geld bij. Misschien geven ze wel standaard te veel uit maar op lange termijn moet hier iets moois van te maken zijn.

    Met jouw opmerkingen schoffeer je iedere durfinvesteerder tot witwasser. Dat jij “dergelijke methodes” al hebt meegemaakt wil toch niet zeggen dat dit voor iedere investering dus wel zal gelden.

    Login om te reageren
  50. d_vdm zegt

    20 juni 2007 om 17:21

    De grootheidswaanzin en geldverspilling met betrekking tot de ubersaaie Formule 1 wordt hun ondergang. Ze hadden dat geld (en de centen voor het even slaapverwekkende Le Mans rondjes rijden) beter in de ontwikkeling van nieuwe auto’s kunnen steken.
    Heel jammer.

    Login om te reageren
  51. 666 zegt

    20 juni 2007 om 17:47

    Mark my words, volgend jaar spreken we nog steeds over spycker, zei het in de verleden tijd

    Login om te reageren
  52. w0o0dy zegt

    20 juni 2007 om 18:43

    in de comments hierboven stikt het van de fouten. De meest storende die van Job aan het begin…. de accountants hebben niet gezegd dat Spyker niet levensvatbaar zou zijn. Ze hebben gezegd dat er (vanwege de verliezen in het verleden en de minimale financiering) zorgen zijn omtrent het voortbestaan van het bedrijf.

    Dat er nu geld in moet dat is logisch. Je kunt geen bedrijf opbouwen en een nieuw model ontwikkelen zonder veel vermogen. Ieder bedrijf dat sterk wil groeien zit met dit soort problemen, zeker als er ook nog nieuwe producten ontwikkeld moeten worden. In plaats van allerlei conclusies te trekken zouden de mensen eens moeten kijken naar de (financiële) geschiedenis van succesvolle autobedrijven…. Zelfs in de tijd dat auto’s ontwikkelen niet veel meer was dan een motor lenen een chassis maken en wat plaatwerk kloppen gingen er meer bedrijven failliet dan dat er succesvol waren. In de huidige tijd kost een nieuw model tientallen miljoenen.

    je kunt je dan ook afvragen of Spyker de draagkracht heeft om een nieuw model op de markt te zetten…… nee dus en daarom moet er geld bij tot de aantallen afgeleverde auto’s voldoende kasstroom opleveren om de ontwikkeling te betalen….. het zou zelfs wel eens zo kunnen zijn dat ze die ontwikkeling NOOIT uit de normale vrije kasstroom kunnen betalen….. tja het blijft een lastige tak van sport dat auto’s bouwen….. alleen snappen maar weinig mensen dat (of ze willen niet verder kijken dan hun neus lang is).

    Login om te reageren
  53. Winky zegt

    20 juni 2007 om 19:27

    @w0o0dy

    ben jij ook zo’n voorstander van een systeem op Autoblog dat mensen “karma” (zo heet het op andere websites) kunnen verdienen voor zinvolle opmerkingen en je zodoende meteen weet of de reactie komt van iemand met verstand van zaken. Ik wel namelijk. Oh ja, mochten de mensen van autoblog.nl dit ook willen doen, s.v.p. alleen karma beschikbaar stellen op bepaalde onderwerpen.

    Login om te reageren
  54. C30CDIAMG zegt

    20 juni 2007 om 19:38

    @ Winky

    [email protected]?

    Login om te reageren
  55. lincoln zegt

    20 juni 2007 om 20:36

    goed idee .. maar als dan moeten wel de . BMW versus AUDI rubrieken in een karma vrije zone .. anders halveerd het aantal bezoekers.

    Login om te reageren
  56. de sjonnies zegt

    21 juni 2007 om 08:30

    Simpele truuc met al die BV’tjes die zo oud als de weg naar Kralingen is,
    je ’tankt’ het geld van de ene BV naar de andere, staan er schuldeisers te gillen bij de ene BV, dan laad je er nog wat meer schulden op, verkoopt de goederen met verlies aan de volgende BV en laat de BV waar schuldeisers staan te gillen gewoon klappen. De mensen die achter Spijker zitten hebben ervaring met dit soort constructies en als het goed met Spijker gaat zijn ze helden, zou Spijker ter ziele gaan, dan is het geld allang in hun zakken verdwenen en vissen vooral de kleine aandeelhouders achter het net. Daarnaast leent de ene BV geld aan de andere en zo pomp je het geld maar rond en niemand kan op een gegeven moment nog achterhalen waar het geld is !

    Login om te reageren
  57. 666 zegt

    21 juni 2007 om 09:47

    @de sjonnies: ji hebt het tenminste door. en laat Winky nu maar veel “karma” verliezen.

    @BMW M335D Touring: jij rijdt blijkbaar met dezelfde wagen als ik, superwagen hé, ik heb de mijne nu zo’n 4 weken in mijn bezit.

    Login om te reageren
  58. Brutus zegt

    21 juni 2007 om 13:03

    Ik citeer uit de Autovisie nummertje 13: “Spyker reed kleurloos mee in Le Mans. Beide auto’s vielen vroegtijdig uit, net als vorig jaar. Net als vorig jaar ook door mechanische pech. Wellicht wordt het tijd dat de kleine fabrikant zijn middelen op één auto concentreert, of concludeert dat deze race voorlopig even teveel van het goede is.”

    Compleet mee eens..

    Login om te reageren
  59. C30CDIAMG zegt

    21 juni 2007 om 13:11

    @ 666

    heb ´m zelf ook net 4 weken. Helemaal mee eens, mega!

    @ Brutus,

    De éne auto is toch gewoon een dubplicaat van de andere auto. Als je één goede auto maakt maak je er gewoon twee. Maar als die éne auto nou niet zo goed is en je maakt daar een tweede van…

    Login om te reageren
  60. Maak me niet druk zegt

    24 juni 2007 om 20:45

    Ik maak me niet druk over Spyker. Er zijn veel te veel rijke figuren bij betrokken die het veel te erg naar hun zin hebben met Spyker. Een paar miljoentjes meer of minder maakt voor hen echt niet uit. Zij zien Spyker natuurlijk wel als een bedrijf, maar ook zeker als een speeltje met status. Rijk ben ik niet, maar zij wel dus daarom heb ik er 15 ruggen op ingezet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North