Enorme run op winterbanden zorgt voor opschudding

Auteur: , 113 Reacties

De term 'het zwarte goud' is dezer dagen niet van toepassing meer op olie, maar op winterbanden.

RS5-winterbanden

Hadden we het eerder vandaag al niet over het spreekwoord ‘als het kalf verdronken is, dempt men de put’? Hier in het zonnige Zuiden heeft de sneeuw alweer grotendeels zijn vloeibare vorm aangenomen, maar kennelijk is er in het hele land een enorme run op winterbanden ontstaan. Twijfelaars die gegokt hadden op een zachte winter en/of een broos vertrouwen hebben in hun skills achter het stuur, togen alsnog massaal naar de bandenboer om winterrubber te laten monteren. Dit met alle gevolgen van dien.

Regionale kranten als De Stentor en Omroep Zeeland reppen over overwerkte garagisten die een stuk of vijftig sets banden verwisselen per dag. Dan nog lopen de wachtlijsten op, in sommige gevallen tot wel twee weken. Dat laatste leidt dan weer tot korte lontjes en ergernis van mensen die ‘druk, druk, druk’ zijn. Gerrit Rook van Profile Tyrecenter in Kampen meldt:

Je probeert wat te regelen als mensen nu bellen, maar dat lukt niet altijd. De planning staat al weken vol. Het is echt aanpakken. We proberen iedereen zo goed mogelijk te bedienen, maar het houdt een keer op.

Gerrit’s concullega Marion Kalvenaar voegt er aan toe:

Het was al druk, maar er komen ook mensen die denken dat ze à la minute geholpen kunnen worden. Dat is zo jammer. Als het sneeuwt denken ze er pas aan. Da’s elk jaar hetzelfde, daar verandert niets in. We kunnen kijken of we zo snel mogelijk kunnen helpen, maar we hebben al veel afspraken. We moeten wel prioriteiten stellen. Niet dat particulieren niet belangrijk zijn, maar we hebben ook veel zakelijk verkeer en we hebben de gemeentelijke voertuigen, zoals de strooiwagens van de ROVA. Als die een lekke band hebben gaan ze wel voor.

Volgens de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland (VACO) moeten klanten een beetje geduld opbrengen. Hun leden doen heus hun best:

Veel mensen komen bij de bandenbedrijven om winterbanden (video) vragen en willen dan natuurlijk ook snel geholpen worden. Als dat niet meteen kan, dan stuit dat soms wel op onbegrip. Het is ontzettend druk, de normale afspraken moeten uiteraard ook doorgaan en de bandenspecialisten draaien heel veel uren. Ze proberen echt iedereen zo goed mogelijk te bedienen.

Volgens de VACO rijdt slechts 35 procent van de Nederlanders op winterbanden, ondanks dat het voor de meeste leaserts standaardprocedure is om de switch te maken. Dit cijfer suggereert dat de meeste particulieren niet zoveel heil zien in wintersloffen. Maar de recente code rood en de daaruit volgende ellende heeft de discussie weer doen oplaaien of winterbanden (bij winterse omstandigheden) niet verplicht moeten worden zoals in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Laat je eigen bespiegelingen los over deze kwestie, in de comments.

Image-Credit: Audi RS5 op winterbanden in de zomer via autojunk



113 reacties

Gewoon thuis de bandjes in de schuur hebben staan. Dan kun je ze er onder doen wanneer jij het zelf wilt en niet wanneer de bandenboer tijd heeft.
@Hubert: inderdaad, en gewoon zelf vervangen die banden, zo moeilijk is het niet!
@Hubert: moet je ze wel hebben liggen in die schuur. Neem aan dat je incl. Velg bedoelt.
@blo3to3t: en je moet een schuur hebben…
@hubert: Wat dacht je van gewoon doorrijden op een goede zomerband met ruim profiel, is bewezen beter onder bijna alle omstandigheden in ons vlakke landje.
Die 1x per 5 jaar dat wij hier sneeuw hebben is onzin om op winterbanden te gaan rijden.
Aanpassen aan de omstandigheden is het allerbelangrijkste.
@m54b30: winterbanden zijn voor de winter, niet voor sneeuw. Daar heb je sneeuwbanden voor.
@dampu020: dat wat wij winterbanden noemen zijn sneeuwbanden, ze zijn gemaakt om sneeuw vast te grijpen. Water afvoeren (in een Nederlandse winter belangrijker) doen ze zelfs minder goed dan een zomerband. De 7 graden grens (de temperatuur waarop het rubber van een zomerband verhard) die in 1978 ofzo geldig was ligt inmiddels ruim onder 0. Als je met sneeuw wilt of moet rijden dan heb je winterbanden nodig maar anders eigenlijk gewoon niet.
@mashell: dumbo 2
@m54b30: aangezien ik veel op de weg zit en voor mijn werk toch wel van ’s lands wegen afhankelijk ben, vind ik winterbanden wel fijn. Is toch wel degelijk verschil, vooral in de gebieden waar niet gestrooid wordt.

Tuurlijk met een zomerband valt te rijden, maar vele mensen die met zomerbanden door blijven rijden, rijden of dat ze met winterbanden rijden zonder sneeuw..
@m54b30: het is een investering, maar op beiden rijdt je de helft van de tijd dus je doet er ook langer mee. Echt onzin is het niet.

Maar toevoegend aan wat jij zegt:een A merk zomerband met goed profiel doet het beter dan de C merk band die veel mensen “effe snel” gaan halen.
@m54b30: ik rijd een gepeperde 30d met Michelin Pilot SuperSport 255 achteraan. Ik kon niets. Helemaal niets. Zelfs vertrekken op een recht stuk was problematisch. Normaal steken m’n winterbanden al, maar ik was te lui en zat met de gebakken peren. Een goede zomerband haalt het niet van een goede winterband. En ja op verse sneeuw heb je meer grip met winterbanden. Als het platgereden ijs wordt, dan deugen die ook niet meer.
@hollow: mee eens: op de Michelin PS 2’s is absoluut niet te rijden onder winterse omstandigheden; winterbanden zijn dan een must
@hollow: Daarom zijn winterbanden ook veel smaller, pa zn 530d ging van 275 naar 215 in de winter haha.
@hollow: Geen enkel probleem met mijn 330ci, 225 17 inch
@hollow: michelin PSS is idd helemaal ruk, vind ze zelfs mega slecht in de regen voor een straatband. Laatst in duitsland met mn M3 (255 breed) doodsangest uitgestaan op die banden, en ja er zit meer dan voldoende grip op! In de droog zijn ze opzich wel prima, maar als ze op zijn komen ze er bij mij absoluut niet meer onder!
@m54b30: dumbo
@m54b30: dit is al het 2e jaar op rij dat ik blij ben dat ik ze heb. Vorig jaar ook al, toen lag er die ijsprak, en toen kon ik met rustig rijden nog wegkomen. De rest kwam niet de straat uit. Gisteren ook nergens problemen ondervonden. I.t.t. mijn collega’s met zomerbanden…. en onder de 3 graden ben je ook al beter af want zachter rubber dus meer grip. Kale winterbanden uitgezonderd natuurlijk.
@peug206: De marketing heeft gewerkt bij u zie ik.
Ik rij al dik 20 jaar met RWD, nooit problemen gehad, enkel rustig aan doen.
@m54b30: zeker niet. Ervaring is een goede leermeester, ik heb het verschil gewoon kunnen ondervinden.
@m54b30: heb je een linkje daarvan?
@hplh: Zoek en gij zult vinden, zijn genoeg vergelijkende tests die dat uitwijzen.
@Hubert: helemaal gelijk. Maar als je zo’n doofus bent dat je nog geen wiel kunt verwisselen dan ben ik wel blij dat je uberhaupt denkt aan winterbanden :)
Ik heb nog een setje liggen waar er maar 10 sets van gemaakt zijn. Hebben maar 50km gereden (fabriekskilometers), stonden onder een auto met atmosferisch blok, met handbak en achterwielaandrijving!

Voor 3500 euro mogen ze weg.
Maatje 205/55/17
@cossiekiller: 3500 euro…

Is dat inclusief de auto met atmosferische motor, handbak en achterwielaandrijving of zijn het alleen 24 karaats gouden velgen met premium met de hand geassembleerde Hankook winterbanden afgevuld met opgeklopte gebakken lucht…
@moveyourmind: Enkel voor de banden. Ik hoop dat die figuurlijke bubbel erin zit…
De witte letters op de rand zijn wel van olifantenslijpsel gemaakt en de smeerpasta om ze op te leggen is verrijkt met Pandasperma!
@cossiekiller: succes met de verkoop.
P.s. volgens mij staat de komma niet helemaal goed.
Ik had in afgelopen warme winters 2 van de 4 banden op gereden, ik was van plan nog even te wachten met wisselen, maar had wel alvast prijzen gecheckt. Deze zijn nu gewoon 30-40% per band gestegen. Idioot!
@dutchdriftking: vraag en aanbod heet dat, niet meer dan logisch dat je de prijzen massaa verhoogt als ondernemer als er zoveel vraag is in ene
@dutchdriftking: Nee marktwerking.
@fanboy: is de term winterband niet erin gegooid voor de commercie. Volgens mij zijn het sneeuwbanden. In een Duits onderzoek weleens gelezen dat ze ten opzichte van zomerbanden pas rond de 0 graden een voordeel geven qua remweg. En uiteraard op sneeuw. Maar hoe vaak sneeuwt het in Nederland? Het vriest misschien wel redelijk vaak in de ochtend maar in de middag is het ook in de winter vaak dik boven 0. Dus hoe vaak heb je echt profijt van de sneeuwbanden?
@lekkerlinksrijden: Ja deels mee eens. Maar sneeuwbanden zijn wat anders dan winterbanden. De meeste terreinwagen banden hebben wel zo’n sneeuwvlokje, kun je het sneeuw beter afvoeren. Maar dat is wat anders dan een winterband met zachtere compound, die dus in de slechtste gladde omstandigheden meer plakt.
Echter is dat in Nederland inderdaad zeer weinig, daarom er ook maar vanaf gestapt voor de gewone wagen.

Daarbij komt dat als je die dingen er in Oktober al op hebt, dat je ze volgens mij snel verslijt. En in eerste instantie juist een langere remweg hebt.
Nog maar niet te spreken over allerlei emissie zaken, banden veroorzaken ook fijnstof, verkeerde compound voor verkeerde tijd van het jaar maakt het erger. Dat zal ook nog wel een keer naar boven komen over een paar jaar.
@fanboy: dat sneeuwvlokje (officieel: alpine symbool) zit op een winterband (want het is een sneeuwband). Net als de letters m+s (mud + snow). Winterbanden voeren sneeuw juist niet (helemaal) af, ze pakken het sneeuw vast zodat rond de band een dun laagje sneeuw blijft hangen. Want sneeuw heeft grip op sneeuw (iets wat je zelfs kunt onderzoeken door een sneeuwpop te bouwen).
@mashell: Je hebt een hoop terreinwagen banden (of all season banden) waar een sneeuwvlokje op staat of M+S bijvoorbeeld. Dit zijn banden die bedoelt zijn om het hele jaar mee te rijden. Deze hebben niet een ander type rubber dat beter blijft plakken, dat zijn echt winterbanden. Want met dat zachtere type rubber kun je niet heel veel kilometers maken, terwijl sommige terreinwagen banden (met sneeuwvlokje) wel gigantische kilometrages halen terwijl ze het hele jaar door worden gebruikt.
@lekkerlinksrijden: nee vanaf +6 zijn de winter pneus beter. Ook voorgeschreven hiero dat je vanaf november ze d’r onder moeten liggen, door verzekeringen, anders gaat je eigen aandeel bij schade fijn omhoog.
@dutchdriftking: Daarom bestel ik mijn winterbanden altijd in de lente/zomer..
Ooit…..toen ik net mijn nieuwe auto had in 2008 dacht ik het ook zonder winterbanden te kunnen doen. De nieuwe auto stond op 235 mm/45 R17 . Niet zo heel bijzonder meer deze dagen maar voor mij was dat toen wel een forse stap van (ik geloof) 195/70 of zo iets. Met die 195 bandjes op mijn FWD, ben ik zonder problemen over de A61 in D bij Koblenz in volle sneeuwbui over de heuveltjes gereden. Met die 235 bandjes kwam ik bij mij thuis niet eens de oprit op!! Conclusie: tegenwoordig met de “hoe breder en platter”mode, ben je het wel verplicht om aan winterbanden te gaan. Helaas…..
@ttr6: Dat snap ik niet. Bredere banden= meer rubbercontact= betere grip. Wellicht dat de hoogte van de band er nog iets mee te maken heeft maar de breedte zou toch alleen voordelig moeten zijn?
@pomoek: bredere banden = meer contact = minder druk en daardoor minder grip.

Vergelijk het met schaatsen: doordat je in het ijs snijdt, kan je afzetten en een bocht maken. Op schoenen is dat niet te doen.
@escort77: Volgens mij geldt dat dan weer niet voor de fiets. Met dit weer is het volgens mij handig om je banden een beetje leeg te laten zodat het raakoppervlak groter wordt.
@berlinetta: er zijn ook winterbanden voor fietsen.
@berlinetta: is dat zo? Helpt het op dit moment om je zomerbanden wat meer leeg te laten lopen? Ik heb dat nooit uitgeprobeerd.
@pomoek: normaalgesproken (met zomerbanden) klopt dat. Echter in winterse omstandigheden wil je zoveel mogelijk druk per cm2, om zo de grip te krijgen (als het ware door de sneeuw heen).
Kijk maar naar rally-auto’s die over een sneeuw/ijs-parcours moeten, allemaal van die smalle bandjes eronder.
@kars: Nope, ook met zomerbanden klopt dat niet. Een lotus Elise rijdt als op sporen, en heeft vooraan 175 mm brede banden.
@pomoek: Het is niet een regel die geldt voor alle situaties en dat maakt het zo’n lastig onderwerp met steeds een wel-niet discussie. IJslanders rijden op ballonbanden en laten deze een behoorlijk stuk leeglopen terwijl Rally auto’s in de sneeuw op extra smalle banden staan. Dit heeft er mee te maken dat IJslanders een zo laag mogelijke kg/cm2 willen hebben om niet door het sneeuw te zakken terwijl een rally auto zoveel mogelijk kg/cm2 wil hebben om het profiel of spijkers so diep mogelijk in de sneeuw te kunnen zetten en daardoor meer grip levert.

Gisteren hadden we te maken met een combi van ijs en sneeuw en dat maakt het extra lastig. Op ijs geldt hetzelfde als op asfalt en is een zo groot mogelijk oppervlak is belangrijk voor grip, het profiel heeft geen functie op dat moment. Op sneeuw wil je dat je profiel van de band meehelpt om meer grip te krijgen, een band die zich dieper afzet in de sneeuw heeft dan ook meer grip. In geval van sneeuw zal een smallere band t.o.v. van een brede band meer voordeel bieden.
@bassx: & @kars: & @escort77: Dank je! Weer wat geleerd.
@pomoek: de bredere, lagere banden zijn heel vaak ook voor hogere snelheden toegelaten. Ze hebben daarvoor een andere rubbersamenstelling, en juist deze snellere compound verhard eerder bij lage temperaturen.
Toen ik 195/80 TR 17 banden (TR is Max 185 kmh) onder mijn toenmalige auto had, kon ik in Oostenrijk besneeuwde bergweggetjes op rijden, met mijn huidige 285/35 ZR 20 (ZR is 300+) kom ik nog niet eens de hobbel voor mijn garagepad over
@560pk: Ik heb ook ZR Y banden en idd erg weinig grip de afgelopen dagen. Dus je verhaal klopt. Winterbanden hebben ook een lagere snelheidsrating op mijn auto.
50 wissels per dag, dat zijn garages hoop ik.
Een beetje bandenboer doet er minimaal 200 per dag.
@arjontje: Wat is dit voor bullshit dan? Ligt er toch puur aan hoeveel personeel er loopt? Een bandenboer met 3 monteurs doet echt geen 200 wissels per dag. Ik werk bij een garage, wij doen er max 10 per dag met 3 monteurs, het gewone onderhoud/reparatie werk gaat namelijk ook gewoon door.
@oemplus: tuurlijk gaat het werk door. Maar 10 voor een bedrijf met 3 monteurs vind ik erg weinig. 10 wissels doet 1 bandenmonteur in een halve dag of minder. Kijk als je jouw aantal klanten met 10 per dag over een periode van 1,5 a 2 maand(en) kan weg werken is het een normaal aantal. De bandenboer die zo rond de 7000 sets in opslag heeft staan is 200 wel het aantal wat er per dag weg gewerkt moet worden. Ja daar heb je zeker ook de monteurs en bruggen voor nodig. Er worden dan ook veel extra (uitzend)krachten voor opgeroepen.
@arjontje: en waar haal je de ruimte van de bruggen en dergelijke vandaan?
Wat doe je met de bruggen buiten ‘het seizoen’?
Wat denk je dat een brug kost? En dan nog jaarlijks onderhoud en dergelijke?
Dit kan niet stil staan en de ruimtes kunnen niet onbenut zijn. Dan rendeer je niet met de winst die je op een bandje maakt.
Wanneer ik jouw opmerkingen lees, vraag ik mij af of je wel weet wat het allemaal inhoud. En hoe het gaat.
De meeste wissels zijn tegenwoordig losse banden. Dus wielen demonteren. Banden eraf. Andere banden erop, balanceren. Enz. Zeker met de maten van tegenwoordig, een klein uur per wissel is zo voorbij. En een werkdag heeft er 8. Dus reken maar uit.
@pa045: Precies. Ik heb een paar jaar geleden een jaartje bij een bandenboer gewerkt (bij gebrek aan beter) Hier deden we met 4 man max 30 wissels per dag. Losse banden en complete sets gecombineerd. Het is niet alleen het wisselen hè, banden opzoeken in de opslag, profielen opmeten en noteren, bandenmerk, maat etc noteren, in de computer zetten, stickers uitprinten en de nieuwe set weer in de opslag zetten. Een beetje fatsoenlijk bedrijf loopt gelijk ff onder de auto door, vloeistoffen checken etc.. Dus 200 wissels per dag? Echt niet.
@oemplus: 200 banden waarschijnlijk, niet 200 sets
@arjontje: ligt eraan hoeveel bruggen etc je hebt?
@arjontje: Ik heb nog werk voor je! Supermannen kunnen wij ALTIJD gebruiken. Zijn er helaas niet zoveel van.
@pa045: ik wou dat ik uw aanbod aan kon nemen. Maar helaas zit dat er voor mij niet meer in.
Sommige basisgedachten gaan er blijkbaar moeilijk in bij veel mensen die naar hun mening niet snel genoeg geholpen kunnen worden bij de bandenboer; een bandenboer wil zoveel mogelijk klanten helpen en heeft geen belang bij lang laten wachten
Als je veel rijdt, het niet erg vindt om 2 keer paar jaar een uur bij de bandenboer rond te hangen, dan zeg ik: Doe maar winterbanden. Als je minder vaak rijdt kun je die tijd beter gebruiken. Als het gesneeuwd heeft: Even de weg op gaan en een paar rondjes draaien op een lege parkeerplaats. Even slippen, even hard optrekken, dat soort dingen. Gezond verstand is zinvoller dan 2 keer per jaar verlepte autoweeks te lezen bij de kwikfit. Of koop een auto met AWD als je zelfs daar geen zin in hebt.
@pomoek: Onzin. Als je om de veiligheid van jezelf en van anderen geeft, kwak je er gewoon winterbanden onder tijdens de winterperiode. ‘Even oefenen’ slaat nergens op.
Ik heb afgelopen vrijdag mijn auto (met wb) kunnen redden van een aanrijding met een Audi A8 (zonder wb) die dacht dat ‘ie het wel kon. Ik kon uitwijken, hij niet.
@kars: Hij rijdt een Canta..
@lekkaah: mocht ik willen. Gewoon op de fiets vandaag.
@kars: Tja. Als je echt om veiligheid geeft ga je gewoon de weg niet op. Blijf je lekker achter de verwarming zitten.
@kars: ik had zondag inderdaad ook nog bijna een aanrijding met zo’n quattro held (met sticker op de ruit en al). Kwam met een noodgang van links op een gelijkwaardig kruispunt, waarna ie met vier geblokkeerde banden, incl. Afgeslagen motor de kruising over gleed. Gelukkig had ik door dat het niet goed zou gaan en ben ik maar stil gaan staan voor de kruising.
@kars: heb jare in een hotel boven op een Oostenrijkse berg gelogeerd. Altijd met mijn achterwiel aangedreven BMW (met winterbanden) 2x per dag omhoog en omlaag. Iedere avond alle Quattro’s lachend omhoog zien rijden naar het naastgelegen restaurant (“ik heb geen winterbanden nodig, want Quattro, dus 2x zoveel grip”), iedere ochtend er minimaal 2 in de naastgelegen greppel zien liggen ( een Quattro heeft bergaf net zo veel/weinig grip als mijn BMW, maar zonder winterbanden dus nul komma noppes).
@pomoek: AWD op zomerbanden is ook maar de helft. Het is beter dan FWD of RWD op zomerbanden maar weer minder dan FWD of RWD op winterbanden.
@robert110: Ligt er aan waar je naar kijkt. Voor dingen zoals wegrijden, grip in bochten e.d. werkt het toch wel lekker. Behalve dan echt hard moeten remmen.

Jij hebt ook een part-time 4×4 toch? Met terreinwagen banden, eventueel met sneeuwvlokje? Geen echte winterbanden, je hoeft dus ook geen illusies te hebben over rem afstanden. Maar wegrijden vanuit sneeuw, of grip in de bochten als je gas geeft is zoveel beter.
@fanboy: Part- time inderdaad. het is inderdaad makkelijker om de auto onder controle te houden en te corrigeren, zeker in vergelijking met de RWD die ik anders heb. Daar schuilt in mijn ogen ook het “gevaar” van 4×4 en AWD, zolang je rijd lijkt het alsof je harder kan dan de rest, terwijl je remweg net zo of zelf misschien nog wel hopelozer is dan de rest.
Het remmen is inderdaad drie keer niks met de AT banden (zonder sneeuwvlokje) die er onder zitten, het ontbreken van elke vorm van elektronische assistentie helpt ook niet echt mee. Een wat lagere bandenspanning compenseert het wel weer een beetje maar zeker niet genoeg.
Ik was de afgelopen paar dagen blij dat ik 4×4 had (en die Volkswagen in de berm gisteren ook) maar het is zeker geen wondermiddel zoals sommige dat denken.
@robert110: Ik was blij dat ik lekker daar kon rijden waar niemand dat deed. Dat kon door de 4×4, en had ik ook meteen de ruimte voor de langere remweg.
Op de binnenwegen waar iedereen erg traag reed (want die waren nog niet schoongeveegd) reed je al helemaal alles en iedereen voorbij. Maar inderdaad wel rekening houden met de lange remweg, dus altijd de ruimte kiezen.
@pomoek: Dus een AWD heeft geen winterbanden nodig? Je hebt gelijk wanneer je zegt dat een AWD beter weg komt dan een 2wd. Maar remmen doet een Panda fwd net zo goed op 4 wielen als een Audi Quatro. Eens kijken hoe lang het duurt voordat die stil staat!
@pa045: ik reed gisteren in een AWD met winterbanden overigens ;-). Het verschil tussen met en zonder AWD vond ik opmerkelijk. Met of zonder winterbanden vond ik het verschil, tussen 2 verschillende auto’s dus niet heel goed vergelijkbaar, niet opmerkelijk groot. Ik reed in beide auto’s met aangepaste snelheid, hield flink afstand, geen gas geven in een bocht enz.
@pomoek: Tuurlijk is dat verschil groot. Ik heb zelf ook de luxe van AWD en winterbanden. Maar wat ik zeg, de Panda van mijn vrouw remt ook op 4 wielen. Die staat net zo snel of langzaam stil Dat is volledig afhankelijk van je gemonteerde banden.
@pa045:

Die gast heeft helemaal geen rijbewijs ..
Komt niet verder dan de coffeeshop met zijn fiets ..
Ik heb ze er ruim een maand geleden al lekker zelf weer onder gegooid. Ook mooi een maatje smaller dan de zomersloffen, gaat perfect in zowel regen (significant minder last van aquaplaning) als sneeuw. En als klap op de vuurpijl verbruik ik ook nog minder benzine dan (omdat ze smaller zijn) én verslijt ik m’n dure zomerjetser niet nu er toch weinig rijplezier te beleven is. Dat beetje meer onderstuur neem ik graag voor lief.
Kortom, koop die set winterbanden er gewoon bij stelletje gieren!
@trustmeiamanengineer: Huh, beetje meer onderstuur? Je zou toch juist (in dezelfde omstandigheden!) meer grip moeten hebben met winterbanden?
@fanboy: Ligt eraan wat diezelfde omstandigheden zijn. Op droog asfalt bij het lekker vlot nemen van een bocht hebben die winterbandjes duidelijk minder grip, maar in de sneeuw/ veel regen echt wel meer. M’n zomerbanden zijn Vredestein Ultrac Vorti’s in 225 breed. En m’n winterbandjes zijn wat cheaper én aanzienlijk smaller. Waardoor je dus wat inlevert qua (bochten) prestaties. Maar zoals ik zei in (veel) regen e.d. doen ze het een stuk fijner.
@trustmeiamanengineer: Ja dus is de conclusie dat op die momenten dat jij meer onderstuur / minder grip hebt (droog asfalt), ook een langere remweg hebt.
Zo’n winterband moet gewoon meer grip bieden, niet minder. En dat kunnen ze ook wel, alleen is het window waarin dat kan gewoon erg klein in Nederland.
Een goede all round (all season?) band komt dan wellicht beter uit. Ik had vroeger meestal sportieve banden, die niet lang mee gingen (zachter) die deden het niet eens dramatisch in de winter.
@fanboy: Ja, en daarom ga ik dus op winterbanden minder hard de bocht door. Waarschijnlijk is de remweg dan inderdaad langer, maar dat zou ook al het geval zijn bij de standaard gemonteerde 215 zomerbanden i.p.v. mijn 225 brede, of bij goedkopere banden. Bovendien is de compound anders van de winterbanden waardoor het verschil bij droog maar koud weer best wel klein kan zijn. Uiteraard is het altijd een compromis, élke band is een compromis.
@fanboy: als je winter en zomerbanden onder dezelfde droge of natte omstandigheden vergelijkt dan heeft de zomerband altijd meer grip. De reden daarvoor kun je gewoon zien, het profiel van een winterband is meer open. Daar waar geen rubber zit om contact te maken met de weg heb je geen grip op de weg. De meer open winterband heeft dus per definitie minder grip (race wagens met slicks, hebben geen profiel dus veel grip en kunnen dus hoge bochtsnelheden halen). Meer onderstuur op winterbanden is vanwege de mindere grip dus volstrekt normaal. Temperatuur maakt, anders dan de reclame beweert, amper nog uit en op ijs hebben beide sowieso geen grip. Maar… op sneeuw glijdt je zomerband gewoon over de sneeuw, waar de winterband de sneeuw pakt en zo grip houdt op sneeuw.
@mashell: Met jouw redening zou je dus al helemaal geen winter/sneeuwbanden moeten nemen, want dan helpen ze alleen op die drie dagen dat het sneeuwt, de rest van het jaar dus zwaar in het nadeel.
@fanboy: dat is geen redenering, dat is een feit. Elk jaar is er de Autobild winterbanden test, die testen tussen alle winterbanden altijd 1 zomerband mee. Die zomerband is de beste op rijden en remmen op nat en droog wegdek (scheelt meestal 10 tot 20%} behalve het rijden en remmen op sneeuw, dan winnen de winterbanden met een enorme marge van wel 40%. In een winter zonder sneeuw is de zomerband (misleidende naam, het is de normale band) de veiligste maar in een winter met sneeuw kun je eigenlijk niet zonder winterbanden.
@mashell: bullshit. Ook op ijs heb je net winterbanden veel meer grip. Jij bent zeker zo’n malloot die zegt ‘als je glijd, dan ga je toch’. Iedereen gaat ooit dood, maar toch verkies ik het dragen van een gordel om het risico van vroegtijdige dood te beperken. https://youtu.be/GlYEMH10Z4s voor filmpje met demonstratie met zomerband/allseason/winterband. Ben blij dat ik er zondag winterbanden onder had liggen. Alleen jammer van die malloten die langzamer dan stapvoets bochten maken en nog glijden terwijl met winterbanden en iets hogere snelheid zonder glijden geen probleem is. Van mij mogen winterbanden verplicht zijn wanneer er sneeuw ligt. Als je zo weinig rijd dat winterbanden some van het geld zijn, en dan ook niet als er sneeuw ligt want je rijdt toch weinig.
@stropdas: dat filmpje bewijst juist mijn punt, je ziet geen grip versus geen grip. Met marginale verschillen. De reden dat de winter en all seasons het net iets minder slecht doen is dat ze wat rijp kunnen vastgrijpen. Nu rijdt ik nooit op een ijsbaan en in de winter wel op winterbanden (woon in Duitsland) maar ik weet dat het geen wondermiddel is en ze onder de meeste omstandigheden zelfs minder presteren.
Een echte kerel rijdt het hele jaar op slicks!
@maxidyne:
Stoer hoor.
Ik leg ze er ook ieder jaar standaard onder. Natuurlijk vanwege veiligheid en voor dat ene weekje wintersport per jaar, maar ook omdat mijn zomerbanden erg duur in aanschaf zijn. Scheelt een hoop slijtage! Daarnaast passen er ook geen sneeuwkettingen om mijn zomerset…
@friez: Zo doe ik het ook, gewoon 16 inch lichtmetaal met zo goed als nieuwe Michelins die ik via Marktplaats voor de helft van de nieuwprijs heb gekocht…

Blijven de 18 inch 24 spaaks velgen tenminste netjes. Dat zijn sowieso geen velgen voor de winter omdat die spaak voor spaak schoongemaakt moeten worden…

Met het fractioneel lagere brandstofverbruik op de smallere winterbanden en de zomerbanden die minder vaak vernieuwd hoeven te worden kost dat stukje extra veiligheid weinig extra.
Ik begin er nog niet aan. Ik heb er van de zomer wel over nagedacht om ze voor de winter aan te schaffen maar besloten dat de kosten niet in verhouding staan met het aantal km dat ik met echte gladheid moet rijden, daarnaast kan ik ze nergens kwijt.
Met een wat lagere bandenspanning en de 4×4 ingeschakeld scheelt het toch al een beetje en ben ik zonder problemen en met een hoop lol op de polderweggetjes het weekend en de maandag doorgekomen. Zelfs nog een mede weggebruiker uit de berm kunnen trekken.
Maar ik ben er wel degelijk mee bezig. De banden die nu onder de auto zitten moeten hoogstwaarschijnlijk voor de volgende winter nog vervangen worden. Ik ben al aan het zoeken naar een band die wat universeler is dan de huidige banden. Ik zit zelf momenteel te denken aan Toyo Open Country A/T’s.
@robert110: Ik heb Toyo Open Country A/T’s en op dit soort dagen doen ze het erg leuk :)
Verder gewoon een zware 4×4 dus als je moet remmen zal het niet veel helpen. Maar ik kan behoorlijk wat gas geven voordat je grip verliest (uiteraard in 4×4 en niet op ijs), en ik kan dus ook veel vlotter optrekken dan de meeste andere auto’s op zo’n dag als gisteren.
@fanboy: Bedankt voor het delen van je praktijkervaring.
@robert110: Ben overgegaan op de nieuwe General Grabber AT3. Met sneeuwvlokje dus legaal in Duitsland, Zweden etc.

Ik heb ze er in de zomer onder gelegd en was al heel tevreden. In de sneeuw dit weekend was ik zeer onder de indruk. Ik had hiervoor Hankook road-biased winterbanden als winterset naast mijn AT2’s voor de zomer en vind de AT3’s bijna zo goed als de winterbanden en beter dan de AT2’s. Ook zeer tevreden over de terreineigenschappen.

AT’s blijven een compromis maar kan ze zeker aanraden.
@sketcher: Bedankt voor de suggestie, die zal ik ook eens bekijken.
Dus hele volksstammen zijn er gisteren achtergekomen dat zomerbandjes niet werken in de sneeuw?
Beter laat dan nooit tot dat inzicht komen, ik heb er gisteren weer genoeg zien klooien en aan de kant zien liggen.
Misschien de Duitse wet eens overnemen, winterbanden zijn niet verplicht maar je moet wel rijden op banden die bij de omstandigheden passen. Doe je dat niet dan ben je in het geval van een ongeval de sjaak.
@jdeboer: Of voor die paar dagen sneeuw even je rijstijl aanpassen… Mafkees.
Misschien een idee voor Autoblog enquete.. welke autoblogbezoeker doet wát aan zijn auto zelf. En dan verschillende activiteiten oplopend qua moeilijkheid, van wassen/banden omwisselen/roestpreventie/…. tot distributie. Ik ben zeer benieuwd wat daar uit zou komen!
Ik rij al zeker 8 jaar in de winter op winterbanden. Niet alleen voor de wintersport, alhoewel dat wel heel fijn is. In stubai met -18 op de vertrekdag ook weer een bak sneeuw gehad, dan merk je echt wel het verschil. Zonder sneeuwkettingen de besneeuwde helling gehaald.
Afgelopen vrijdag werd de A12 ook even goed wit en glad en dan is een setje goede winterbanden ideaal, zeker met de C klasse. En voor het geld hoef je het ook niet te laten, of ik nu 2 sets een half seizoen gebruik of 1 set het hele jaar. Bovendien kost een 17” winterband net iets minder dan een 18” zomerband. Wel natuurlijk tijdig kopen, niet als de vraag het grootst is.
Ah, nuttige marktinformatie !

° setje velgen met winterbanden MP opslingeren doet °
Mensen met winterbanden zijn gewoon beter af.
Mensen die praten over beter anticiperen op zomerbanden, kletsen uit hun nek. 75% staat nu te schelden bij de bandenboer dat hij niet geholpen wordt. Dan val je voor mij al af voor wat betreft je vermogen tot anticiperen.
En de mensen die schermen over de marginaal betere afwatering bij +5 graden Celsius en de marginaal betere remweg, kletsen ook maar wat. Een Porsche GT3 remt in de zomer ook meters korter dan een Mini. Is een Mini dan meteen onveilig? Dacht het niet.
Gewoon van de straat afblijven met zulk weer wanneer je geen winterbanden gemonteerd hebt. Dat zou ik voordragen. Of zijn alle Duitsers nu gek?
Elk jaar weer dezelfde paniek met de eerste sneeuw…. Met mijn vorige auto’s heb ik het altijd gered met zomerbandjes, met de achterwielaandrijving van de slk toch gekozen voor een wintersetje. Volgens mij blijkt elk jaar weer dat de meeste ongelukken door gladheid met winterbanden gebeuren het is dus ook met winterbanden aanpassen aan de situatie.
Mensen zijn toch eigenlijk dom hé. 2 vlokjes sneeuw en volop paniek en naar de bandenboer rennen. In dat geval, ik ga verhuizen van een woning naar een woonboot, omdat 5 jaar geleden de straat een halve meter onder water stond, en m’n meubels waterschade hadden.

Een beetje basiskennis zou ook al veel helpen. En dan maar niet kunt begrijpen dat je met je 265 mm brede banden niet meer van de parking geraakt… En nóg steeds zijn er mensen die denken dat breder=meer grip. Meer tractie, akkoord, maar betere wegligging of beter in de bochten? Juist niet.

Moet je dan je 265 breed wegsmijten? Helemaal niet, voor die 2 dagen per jaar. Gewoon beetje anticiperen, dat is al. En iedereen winterbanden? Ja hoor, krijg je nog meer malloten die zich onoverwinnelijk voelen. Bij winterbanden wordt aangeraden trager te rijden dan anders en ook omwille van de rijgeluiden.
@simonmc: +1 Voor het gezonde verstand. En die types hier die winterbanden de hemel in prijzen zouden eens twee keer na moeten denken voor ze hun ”gelijk” uitspuwen.
Tsja, het zal allemaal wel. Vroeger deed ik ook altijd winterbanden onder de leasert, maar heb daar meer negatieve dan positieve ervaringen mee: minder goede wegligging en langere remweg. Maar ja, de afgelopen winters lag er dan ook geen sneeuw.
Gisteren met code rood op pad geweest met een BMW320d op gewone banden (door leken ook wel zomerbanden genoemd); ging prima hoor. Kon gewoon met het overige verkeer meekomen en ben heelhuids thuis gekomen. Net als heel vroeger (jaren 80 en 90) toen er nog geen winterbanden bestonden. Ben toen ook half Europa doorgereden zonder problemen.
Ik kon het ook merken op mijn werk. Gisteren en vandaag een enorme run op banden geweest… En vooral gisteren een top omzet gedraaid.
Wanneer houden mensen nou eens op met stoer doen over het feit dat ze geen winterbanden hebben en er niks aan de hand was. We kunnen met zn allen toch wel toegeven dat winterbanden meer grip hebben?
@911rsr: Wanneer houden mensen nu eens op met winterbanden de hemel in te prijzen? 350 van de 365 dagen brengen ze meer nadelen dan voordelen in Nederland en Belgiê.
Het is simpel, Duitse regel invoeren. Je auto moet aangepast zijn aan de weersomstandigheden, dus als het sneeuwt met winterbanden op de weg, anders bekeuring en niet verzekerd bij ongeluk. Twee dagen later als +5 graden is mag je weer op je zomer bandjes rijden.

Lijkt me helder, hoeven we ook niet eindeloos over discussiëren.
@slickrick: of gewoon even je rijstijl aanpassen voor die 3 dagen sneeuw per jaar.
@beetec: het grootste gevaar is niet het gebrek aan winterbandjes maar het gebrek aan aanpassingsvermogen van de persoon achter het stuur. Iemand kan met gemak brokken maken met een 4 bij 4 op winterrupsbanden waneer hij denkt dat ie Max Verstappen is.. winterbanden zijn een prima hulpmiddel voor de veiligheid maar alles behalve een wondermiddel.
Gewoon verplichten onder winterse omstandigheden, net als in Duitsland. Je verplicht dan niemand dure banden te kopen. Alleen die paar dagen per jaar mag je gewoon niet de weg op met zomerbandjes. Dus dan koop je winterbanden, of je gaat die enkele dag thuiswerken. Maar het is nu levensgevaarlijk op de weg.
Ik vind het heel interessant om te zien hoe sommige mensen om het hardst blijven roepen dat ze geen winterbanden willen aanschaffen ‘voor die paar dagen per jaar’. Dat ze hun rijgedrag wel aanpassen.

Dinsdagochtend reed ik in een straat met eenrichtingsverkeer. We stonden vast, want een paar auto’s naar voren kwam iemand niet over de drempel. Na een stuk of tien keer heen en weer, kwam hij er met een fikse aanloop overheen. Daarna remmen van die aanloop ging maar net goed. Die fietser was gelukkig alert.

Niks mis met rijgedrag aanpassen, goed om beter op te letten. Maar dat gaat je niet in elke situatie redden, op de weg kom je nou eenmaal onverwachte situaties tegen. Dus breng je ‘een paar dagen per jaar’ andere weggebruikers in gevaar. En waarom? Omdat je geld wilde besparen.

Ik ben heel benieuwd hoe je dat argument inzet als je iemand op een ‘van die paar dagen per jaar’ hebt aangereden.
Gelukkig hadden ze bij https://www.autobanden-prijsvechter.nl/ nog voorraad. Snel laten monteren via hun.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).