De volgende financiële crash: goedkope deals op het gebied van autofinanciering.
Toezichthouders en banken maken zich namelijk steeds meer zorgen over de enorme schuldenlast die is ontstaan door de populariteit van private lease. Volgens de Britse Financial Conduct Authority heeft de opkomst van deze lease-constructies geleid tot een structurele verandering in de manier waarop mensen een auto kopen. Op dit moment worden 90% van de nieuwe auto’s gefinancierd met een soort persoonlijk krediet, in 2009 was dat nog 50%. Naast een toenemende inflatie, een slechte munt en een Brexit, hebben de Britse banken dus nog een extra probleem waar ze rekening mee moeten houden. De autoriteiten uit Groot-Brittannië en ook de Verenigde Staten gaan daarom onderzoeken hoe de markt voor autofinancieringen strakker geregeld kan worden.
De gevaren rondom private lease zijn divers. Zo kijken de financiële instellingen lang niet altijd of de betreffende persoon die het leasecontract afsluit dat wel kan betalen. Ook is het mogelijk dat de rente gaat stijgen en dat mensen hun maandelijkse betalingen niet meer kunnen voldoen. Daarnaast is het gevaar dat de restwaarde van de auto’s veel lager dan gedacht blijkt te zijn. In de financiële wereld wordt al gevreesd dat niet-terugbetaalde autofinancieringen kunnen leiden tot een soortgelijke crash als wat er in 2007 met hypotheken gebeurde.
The next debt bubble is building before our eyes – the only hope is that this time the Bank and the FCA aren’t asleep at the wheel.
Image credit: Evoque schaalmodel van hartphotography op autojunk.nl.
postzegel zegt
Wie had dàt nou verwacht..
*proest*
De mijne is betaald..
Donstil zegt
@postzegel: Never invest in a depreciation.
Jaymz zegt
@postzegel: het was inderdaad wachten op ellende. Mensen willen een luxe leven leiden met een Aldi budget
kimhung zegt
@jaymz: het is meer dat ze willen pronken met wat ze niet hebben. Er proberen bij te horen bij een groep wat niet voor ze zijn weggelegd. En met minder niet genoegen nemen.
Je kan het jaloezie noemen, of afgunst
Welkom in het leven van social media waar je perfecte leven kan showen voor de wereld en hopen dat mensen je ego strelen met een “like”.
heidekonijn zegt
@kimhung: In de UK is dat een dingetje, geholpen door EVO en co.
https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1062532
Maar in belgenland ook al simpele zielen tegen het lijf gelopen die geloven dat iedereen recht heeft op een beemervandezaak en desnoods zelf maar beginnen te lenen of leasen.
Lijkt me in NL wat minder, met al die Picanto’s e.d. op de weg?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@heidekonijn: Als er 1 klasse is waar Private Lease groot is, is het het A segment! Aaaaaalllll die Picanto’s, Ups en Aygo’s zijn PL…
heidekonijn zegt
@svenska_aeroplan_ab: No shit? Waarom in godsnaam? Koop toch gewoon een 2hands Fiesta mensen!
RickB zegt
@heidekonijn:
En vaak doen ze het nog best, lijken soms net gewoon auto’s!
Mijn Clio 1.2 uit 1999 met 220.000 op de klok heeft in die 20.000 kilometer dat ik hem heb, mij 1 homokineet gekost. Als hij er nu mee kapt flikker ik ‘m weg hoor, daar niet van. Maar geeft aan dat die oude besjes toch hun best willen doen.
heidekonijn zegt
@rickb: Precies. Zit ook meer ziel in ook.
tttijn zegt
@svenska_aeroplan_ab: kansloos als je een paar jaar geleden niet zo’n ding bij elkaar kon sparen.
heidekonijn zegt
@postzegel: Precies. Wat je niet cash kan betalen laat je beter staan.
Of zoals Glickenhaus eens zei: moest ik geen geld hebben maakte ik een mini of TR3 op en was ik ook gelukkig.
driver38 zegt
@heidekonijn: dat is ook wel onzin, een persoon met een salaris/winst van 10k per maand en dus een jaarinkomen van 120k zou best een auto kunnen betalen van 60-80k, aangenomen dat hij eenmaal per 4-5 jaar een auto koopt. Is maandelijks echt wel te betalen, maar cash 80k sparen is gewoon niet slim. Ben het voor de rest wel eens dat er te veel mensen rondlopen/rijden die proberen boven hun budget te leven.
mashell zegt
@driver38: op welke wijze is 80k cash sparen niet slim? Sparen is altijd slim. Ook als de rente laag staat. Ook als je vermogensrendementsheffing moet betalen. Spaargeld is op z’n minst altijd een buffer. En je hebt het uiteindelijk nodig om je aflossingsvrije hypotheek mee af te lossen.
driver38 zegt
@mashell: Spaargeld als buffer hebben is slim, ben ik het met je eens. Maar zowat een ton sparen om dat vervolgens aan een auto uit te geven is dom, dat wilde ik zeggen. Of je lost (een deel) van je hypotheek direct af zodat het scheelt in rente, kan ook.
shadowbroker zegt
@driver38: investeer in vastgoed!
driver38 zegt
@shadowbroker: haha, wilde ik er nog bijzetten, maar tegenwoordig lijkt dat met 80k in Nederland niet echt mogelijk, maar wellicht dat jij daar meer van weet!
shadowbroker zegt
@driver38: Er is genoeg te investeren in zakelijke objecten of vakantiewoningen. Gewoon goed kijken en de markt kennen.
Mensen willen graag het geinvesteerde geld er zsm mogelijk uit hebben. Van mij hoeft dat niet perse. Want een goede investering in een bedrijfspand van 60k, kan zo’n 500 tot wel meer dan 1000 euro per maand opleveren. Dat ligt natuurlijk aan de voorzieningen, ligging, bouwjaar en andere zaken. Maar als je het altijd verhuurt hebt, dan heb je wel een mooi extra inkomen. Daar hoef je dan vrij weinig voor te doen als je je zaken op orde hebt. Tuurlijk gaan er nog kosten af. Maar na 10 jaar kun je die 60k al bijna weer terug hebben. Daarom is vastgoed in mijn ogen de beste investering die er is. Niet iedereen heeft gelijk veel eigen vermogen, maar een klein huisje van 20k op het plaatselijke vakantie parkje is al een goed begin.
radeox zegt
@shadowbroker:
Voorsbeeld:
Je hebt 80k gespaard en je wil 80k uitgeven aan een auto.
Als jij met je vastgoed een hoger rendement pakt dan dat de kosten zijn om bij de bank te lenen, is het financieel slim om een lening af te sluiten.
Wel minder zekerheid, een hoger risico, maar dat neem je dan voor lief.
lekbak zegt
@driver38: een auto van een ton rijden is altijd dom, maar kopen is een stuk minder dom dan leasen. Sparen is altijd slim. Ongeacht waar je het voor gaat gebruiken.
flutterby zegt
@lekbak: tenzij die elektrisch is en op de zaak staat.
tttijn zegt
@driver38: en als je dat gedaan hebt is er niets leuker dan 80k of meer aan een auto uitgeven.
boomhauwer zegt
@mashell: omdat de inflatie groter isb
boomhauwer zegt
@boomhauwer: groter is dan de rente. Als je nu 10000€ hebt, is dat over 10 jaar minder waard omdat de inflatie dus groter is dan de rente.
heidekonijn zegt
@boomhauwer: Dat gaat alleen op als dat zo is. Ten eerste kan niemand 10 jaar in de toekomst kijken, ten tweede mag je me gerust komen vertellen wanneer we de laatste keer hebben gehad dat de inflatie 10 jaar aaneensluitend hoger was dan de rente. Maw niet alleen een gok, maar een gok met behoorlijk lage slaagkansen.
heidekonijn zegt
@driver38: Dat je dat kan wil nog niet zeggen dat het slim is om te doen, of dat het onzin is om niet te doen. Ik kan gerust een Giulia Q kopen maar die afwaardering hoef ik niet zo. Komt nog bij wat @mashell zei, plus eens de rente weer aantrekt sta ik klaar om mijn geld te laten renderen.
Maar bovenal: lenen brengt niet op. Lenen kost geld. Altijd. Banken zijn er niet voor de liefdadigheid.
driver38 zegt
@heidekonijn: wat ik ermee wil zeggen is dat iemand met een dergelijk inkomen zo een auto van genoemd bedrag gemakkelijk kan betalen zonder in de problemen te komen of eerst te moeten sparen. Lenen kost altijd geld, maar veel mensen sluiten ook een telefoonabonnement af omdat ze dat makkelijk kunnen betalen, terwijl die ook los te koop is.
heidekonijn zegt
@driver38: Klopt ook niet. Je kan altijd in de problemen komen, bv door je werk te verliezen, door ziek te worden en een dure ongedekte behandeling nodig te hebben, door plots je kinderen moeten bij te springen… Dan beginnen de domino’s pas lekker te vallen. En dan staat de bank klaar met de kleine lettertjes.
driver38 zegt
@heidekonijn: dan moet je ook geen huis kopen.
heidekonijn zegt
@driver38: Hangt af van de markt en hoeveel eigen vermogen je hebt. Overigens is mijn huis enkel meer waard geworden.
radeox zegt
@heidekonijn:
Wat ik doe is slim, de ander is dom.
Fijne vent ben jij.
heidekonijn zegt
@radeox: En waar zeg ik dat een ander dom is, per favore?!
lekbak zegt
@driver38: er komt zelden iemand in de financiële problemen terwijl het inkomen gelijk blijft. Tienduizenden mensen komen jaarlijks in de financiële problemen omdat het inkomen daalt (ontslag oid). Daarom is een hoge vaste last altijd dom. Geen uitzondering mogelijk, geen smoesjes mogelijk.
radeox zegt
@heidekonijn:
Als je eigen geld meer oplevert dan het geleende geld kost, dan kost het geen geld.
heidekonijn zegt
@radeox: lol!
rufctr01 zegt
@postzegel: de auto’s hier ook!
Ik snap wel dat sommige mensen een nieuwe auto nodig hebben en een paar duizend euro lenen om een blikkie te kopen. Je bent in mijn ogen niet fris als je een auto van 30K of 40K financiert met een PL.
anakiet zegt
Sinds de crisis is er zo’n 60.000 miljard bij getoverd door de bankiers.
We zitten in een grote bubble.
Of je gelooftMaio Dragi, die zegt van niet…..
st33fie zegt
@anakiet: ja ik snap je beweegreden wel .
Maar jij denkt dat geld er eerder was als de mensch…
Het is door mensen bedacht en gemaakt en net als toen word er maar een slecht groepje beter van.
anakiet zegt
@st33fie:
Nee dat denk ik niet homo sapiens lopen 200.000 jaar rond
desjonnies zegt
@anakiet:
Regel 1: Geloof nooit een italiaan.
Draghi zit er voor Italië en om de rijke vermaledijde Noordelingen uit te kleden.
Maar dat mag je niet zeggen…….
mashell zegt
@anakiet: en dat moet toch? Als er niet meer geld gecreerd werd konden we niet allemaal steeds rijker worden. En dat is wel de bedoeling, dat is welvaart.
De omvang van de economie van Europa was in 2015 €14.600 miljard. Als er dus sinds 2010 (einde crisis) €60.000 miljard is gecreerd dan hadden we dat wel gemerkt, dat is immers 4x de hele economie van Europa. Ik denk dat je in nep nieuws getrapt bent.
anakiet zegt
@mashell: geld printen zorgt voor inflatie, wordt je geld minder waard, dus minder welvaart.
Dragen is 1 bankier
anakiet zegt
die officieel geen geld mag printen en nu wel doet, kwantitatieve verruiming.
Die 60000 is natuurlijk wereldwijd, draghi doet slechts 80 miljard per maand, nu ruim 1 jaar. Globaal voor crisis alle schulden 200 % wereldeconomie nu 300 %. 1 keer de wereldeconomie erbij geleend om uit de kredietcrisis te komen. Waarom denk je dat de rentes zo laag zijn? Net een bus deels gefinancierd, geen rente.
Japan 30 % begroting gaat naar de staatsschuld, na oa 10 keer aan kwantatieve verruiming aka ” abenomics”
Ps Je schulden kunnen ook groeien zonder dat de economie groei, toen we de banken moesten redden bvb.
En probeer niet mensen weg te zetten als debiel met je fake news, vraag gewoon wat ik bedoel als het niet begrijpt. Wel zo netjes
mashell zegt
@anakiet: de economie kan alleen groeien als er geld bij komt. Inflatie is een must. Geld “bijdrukken”dus ook.
defl8 zegt
Auto’s zijn niet overal zo duur als in NL en laat er nou eens af en toen iemand op z’n plaat gaan met een auto van 30-40k. 15k afgeschreven, 10k inruil, dan blijft er een heel ander bedrag over dan een huis van 3 ton waarvan altijd beweerd werd dat die meer waard werden. Inbeslagname en handel is ook veel eenvoudiger dan vastgoed.
realhustler zegt
Ik neem ook aan dat private lease werkt met een vaste rente, en een gegarandeerde inruilwaarde.
Alleen als je schade maakt en dat niet meldt, tja dan ben je aan de beurt.
phevtreb zegt
@realhustler: inderdaad, in bovenstaand verhaal wordt privé lease en krediet opnemen voor een auto door elkaar gehaald.
Bij privelease is het risico van restwaarde, onderhoud ed het risico van de leasemij. Bij een auto op krediet kopen liggen deze zaken uiteraard bij de eigenaar/bestuurder en is er veel minder zekerheid.
LaLancia zegt
En iedere Brit dacht zich zo redelijk gemakkelijk de ‘eigenaar’ van zo’n Duits premium product te mogen noemen. In het vervolg misschien toch maar een Fiestaatje nemen?
lekkaah zegt
@LaLancia: Lancia’s schrijven niet af
fmgarcia zegt
@lekkaah: Als ze nu technisch goed
zijn en rijden. Zullen Lancia’s zeker minder dan een nieuwe c350 of 330e afschrijven.
lekkaah zegt
@fmgarcia: want? (de relevantie van jouw theorie daargelaten..)
heidekonijn zegt
@lekkaah: Je kan ze nagenoeg enkel 2ehands kopen en het waardeverlies is al geleden. Straks nog een curiositeit ook, kan enkel meer waard worden.
fmgarcia zegt
@heidekonijn: @lekkah. Juist hier om! Een nieuwe Lancia is nog al lastig momenteel.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: @lekkaah. Staat precies hierboven.
LaLancia zegt
@lekkaah:
Ik begrijp je comment niet. Leg is uit?
teammate zegt
Het probleem is de uitgestelde betalingsmethode, waarbij tot max 5 jaar niets afgelost hoeft te worden. De zin / mogelijkheid om nog de nieuwprijs af te lossen op een 5 jaar oude auto ontbreekt bij veel mensen.
lichtmetalenbelg zegt
*start zijn C-Kadett, kijkt in zijn achteruitkijkspiegel naar zijn zelf bij elkaar gespaarde tweedehands Insignia en glimlacht nog een keer naar de hebberige buurman met zijn privé lease C4 Cactus
kimhung zegt
@lichtmetalenbelg: hahaha held!
mashell zegt
@lichtmetalenbelg: en de buurman in de C4 catcus snuift nog een keer de plastic dampen die het nieuwe dashboard nog vrijgeeft op en denkt: “hmm lekker. Beter dan de buurman die in z’n oude kadett moet blijven rijden omdat die 2e hands Insignia hem eigenlijk te duur is in gebruik”.
Moraal van het verhaal: iedereen denkt anders en iedereen heeft wel een beetje gelijk.
fiestacruizer zegt
@lichtmetalenbelg: Neerbuigend zijn over de autokeuze van een ander. Terwijl je zelf moet rondrijden in twee oude opeltjes.. :X
E34M5Touring zegt
@fiestacruizer: Nou doe je het zelf ook….
tomv zegt
-edit: juist, zo objectief zijn we-
amersfoorter zegt
Mario draghi is zelf een old bankier bij Goldman Sachs geweest. Ja die partij die een dubieuze rol speelde is de kredietcrisis. Maar goed de EU is een banencarrousel ohne ende
hoddenbagh zegt
-edit: juist, zo objectief zijn we-
icewhite zegt
-edit: juist, zo objectief zijn we-
Edge zegt
Het klinkt ook zo verleidelijk, voor slechts [maandbedrag] een gloednieuwe auto voor de deur waarbij je alleen de brandstof als bijkomende kosten hebt. Zeker bij die A-segmenters is het maandbedrag zo laag dat het erg aanlokkelijk klinkt. Maar mij niet gezien. Ik zit in de fase dat het afstuderen en de arbeidsmarkt steeds dichterbij komen, en daarmee ook het punt dat vriendinlief en ik van onze huurappartement over willen naar een koopwoning. Dan wil je geen autofinanciering(en) op je naam hebben staan, want dan keldert het hypotheekbedrag enorm.
Los van het feit dat je voor het maandelijkse privéleasetarief natuurlijk ook heel snel een leuke auto bij elkaar kunt sparen die echt van jou is. Daar zit dan weliswaar geen onderhoud, verzekering en wegenbelasting bij inbegrepen maar daartegenover staat dan weer dat je hem kunt verkopen en die kosten daarmee (deels) terug kunt verdienen.
driver38 zegt
@edge: sterker nog, als je een fatsoenlijk aantal kilometers per jaar wilt rijden wordt het leasebedrag over bijv. 4 jaar zo hoog, dat je voor dat bedrag eigenaar had kunnen worden van die auto.
mashell zegt
@edge: er is natuurlijk ook nog een kans dat je na je afstuderen een baan krijgt met een auto van de zaak. Dat heeft ook impact op je salaris (bij banen met een auto van de zaak verdien bruto vaak net iets minder) maar niet zoveel. En helemaal aan de top gaan zitten met een hypotheek is nog nooit verstandig geweest.
Edge zegt
@mashell: Nee, uiteraard is op de maximale hypotheek gaan zitten niet verstandig. Maar ik las een tijdje terug een artikel op Tweakers waaruit bleek dat een lullige Samsung Galaxy S8+ van 900 euro bij je abonnement al betekent dat je bijna 11000 euro minder hypotheek kunt krijgen. Dan wil ik niet weten wat een B-segmenter met een paar opties van een euro of 18000 met het hypotheekbedrag doet.
offroad zegt
@edge:
Kan je een ton aan hypotheek schelen. 2% van de lening wordt als (fictieve) maandlast gerekend. Dat gaat af van je maximaal te verwonen maandbedrag. Dan heb je het bij €18000 euro al over €360. Voor €360 p.m. kun je bij een hypotheekrente van 2% €97000 lenen.
benzinehoofd zegt
Lekker genuanceerd verhaal weer. Of je nu een auto koopt van geleend geld of een auto least maakt qua schuldenlast weinig verschil. Bovendien heb je bij private lease doorgaans meer zekerheid omtrent totale maandlasten omdat onderhoud e.d. vaak inclusief is.
bmwfreak038 zegt
Haha wat een giller, boontje leased een dikke bak met zn minimum loontje.
gregorius zegt
Banken die een private lease afsluiten aan klanten voor een auto. Kunnen de klanten niet betalen, vorderen ze het onderpand: de auto.
Die zeg 5% rente die je daarvoor betaalt is een stuk hoger dan die 1-2% voor je hypotheek. Daar zit dus inbegrepen dat er meer klaten zullen zijn waar de leningverstrekker een probleem meer krijgt.
Als je daar als kredietverstrekker mee nat gaat; dan ben je gewoon echt slecht bezig in je risicoanalyse.
Echter, er zit geen bubbel in de nieuwe&occasion-automarkt. Die is redelijk competatief en de afschrijving van bijna elk model is prima in te schatten. En zelfs dan rekenen de kredietverstrekkers nog vaak met ruim 10-20% van de restwaarde in hun voordeel.
KAN het misgaan. Ja, als een bubbel barst omdat de kredietnemers die auto niet meer kunnen betalen. Echter, het onderpand is redelijk safe: de 2e hands automarkt is redelijk stabiel. Afgelopen jaren hebben we een sjoemelgate gehad. Is de waarde van VW-dieseltjes in elkaar gezakt? Nee.
Of de bijtelling voor plug ins. Niemand wil die dingen 2e hands hebben in NL. Help! O nee, we konden ze gewoon exporteren voor een stuk meer dan dat de NLer er 2e hands voor wilde betalen.
Kortom; het valt wel mee met het risico voor de samenleven op auto-kredieten.
leefvrij zegt
Problemen die hier genoemd worden lijken niet op private lease, maar als het gaat om financiering van een auto.
Bij Private Lease bezit je de auto niet, heb je ook geen last van schommelende rente en restwaarde.
Wel moet natuurlijk elke maand een bedrag neerleggen.
Als je auto bezit (zonder financiering) moet je datzelfde bedrag opzij leggen voor afschrijving en onderhoud.
Mijn nieuwe private lease auto is maandelijks even duur als de vorige tweedehands auto die ik in bezig had. Rekening houdend met afschrijving en onderhoud. Ik betaal nu alleen elke maand en niet één keer per jaar bij onderhoud en heel veel bij een volgende auto.
Als je maandelijks het lease bedrag kan ophoesten is er geen probleem, bij baan verlies wordt het een ander verhaal.
lekbak zegt
@leefvrij: en daar zit gelijk het probleem. De auto die je leased kan de trigger zijn voor heel veel problemen. Als je koopt heb je de keus om geen nieuwe auto te kopen. Je maandlasten zijn een enorm stuk lager en je bent veel flexibeler. Nu kan het best zijn dat je bij ontslag zelfs je huis in moet leveren, met alle gevolgen van dien voor zowel jou als de bank.
wijsneus zegt
Het is denk ik vooral een probleem voor mensen die zich rijker willen voordoen dan ze zijn. Het probleem is er vooral bij private lease (leningen) waarbij (veel) minder afgelost word dan de afschrijving. Mn eerste gevoel zegt dat het de eigen schuld is van de leasers zelf. Maar mijn vertrouwen in de mensheid wat dat betreft is niet zo groot dus ik hoop eigenlijk dat aflossingsvrije leningen verboden zouden moeten worden.
Orichy zegt
Wat hebben Britse en Amerikaanse toestanden, te maken met ons Hollanders.?
Behalve dat wij met belastinggeld in Europees verband garant staan voor hen, is er hier in Nederland niet zoveel “loos” mee.
De autobedrijven en de financiële sector ervan, moeten toetsen bij het BKR bij zo’n grote aanschaf, in Nederland zelf is dat dus “dichtgetimmerd”. Zelfs bij aanschaf van een mobiel boven de €250 moet men sindskort een BKR-toetsing doen, dus maak je niet teveel zorgen.
Geblaat over “mensen leven boven hun stand” en zo, laat het los het niet jouw verantwoording en als het men niet gaat lukken, zitten zij op de blaren en zijn zij hun spulletjes kwijt. Anders hebben zij een andere vorm van inkomsten en die komt ook vanzelf aan het licht, als de Belastingdienst en Gemeente hun werk doen, qua controleren.
Mensen blijven vindingrijk en de mazen in de wet vinden, of worden crimineel.
Of je werkt gewoon hard en kan je dingen veroorloven, dat zou het mooist zijn, natuurlijk.
cpp1 zegt
Mensen die een auto financieren zijn volstrekt gestoord. Werk er eerst maar eens voor om je geld bij elkaar te krijgen. Heb zelf 4 auto en er komt er deze zomer een bij, e39 M5…niks gefinancierd, gewoon voor gewerkt.
camber24 zegt
@cpp1: gefeliciteerd!
alfablog zegt
@cpp1: tof een M5 e39
Calimero zegt
@cpp1: Vinden je ouders dat goed, zo veel auto’s op de oprit? ;-)
of je hebt gewoon een steengoed betaalde baan en vanaf het spaarpot stadium flinke stappen gemaakt met sparen.
Knap dat jet het kan. Ik vind het soms als moeilijk genoeg om mijn bijna 17 jaar oude Mazda en bijna 25 jaar oude Panda bij te houden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@cpp1: Precies, 90% van alle Nederlanders is volstrekt gestoord… Sterker nog, ik denk eigenlijk iederen! Behalve jij natuurlijk.
porsche928 zegt
En onder dit stuk een advertentie van BMW private lease ????
Dutchdriftking zegt
Precies dat. En wat mensen vaak vergeten is dat je met een private lease geen fatsoenlijke hypotheek kan krijgen daar de bank het gewoon als schuld ziet….. kortom, gewoon ouderwets “eerst werken, dán uitgeven”
dirkiii zegt
@dutchdriftking: precies, geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.
spylegion zegt
Dat is toch de hele bedoeling; iedereen muurvast in een negatief saldo.
joostie zegt
Ik haat private lease… Als je het geld wat je aan lease kwijt bent een jaar (of zelfs een half jaar) opzij legt, kan je gewoon een prima starters-auto kopen. Dan ben je voor 2.500 klaar. Leg in de jaren daarna de helft van het maandbedrag apart voor onderhoud en klaar. Kan je hem daarna zelfs nog verkopen voor 500 euro.
dakarbemo zegt
@joostie: als je puur een auto wil prima maar er zijn ook mensen die graag er voor willen betalen om iets nieuws/moderns/veilig/hips etc te rijden. Tis een andere doelgroep.
rrssvo zegt
Grappig, in de autoblog app staat onder deze post een advertentie voor BMW privelease…
cpp1 zegt
Hoe grappig, as we speak staat er bij mij recht onder dit artikel, op de app, een ad van BMW: privé leasen “maar” voor 399,-…
jaso013 zegt
Geld lenen kost geld.
desjonnies zegt
De grap is dat ik nog steeds beweer dat we nog lang niet uit de crisis zijn, Italië enFrankrijk hebben schijt aan de EU, Italië heeft -van ons geld- een paar slechte banken gered en in Frankrijk smeult er een burgeroorlog en Frankrijk is economisch de zieke man van Europa.
Draghi koopt ieder maand voor miljarden aan staatsobligaties op met een waarde van WC papier en wij leven er vrolijk op los en maken elkaar wijs dat het zo goed gaat.
Dat iedereen een berg staatsschuld op zijn rug heeft waar je eng van wordt, dat vergeten we maar, toch?
cpp1 zegt
@desjonnies: wijze woorden, dit roep ik zelf ook al tijden.
lincoln zegt
@desjonnies:
It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system ..
for if they did ..
I believe there would be a revolution before tomorrow morning ..
(Henry Ford .. professioneel anti-kapitalist) ..
heidekonijn zegt
@lincoln: Meh. Geschiedenis toont dat je mensen kan jennen wat je wil, pas als ze honger krijgen gaan ze gek doen.
Vraag me af wat zo’n door policor en multicul moegetergde Italianen, Duitsers, Fransen zouden doen als er straks hyperinflatie is.
lincoln zegt
@heidekonijn:
Ach .. geld is ook maar een geloof ..
lekbak zegt
@desjonnies: des te meer reden om niet te leasen. Schulden en financiële verplichtingen laag houden voor optimale flexibiliteit. Private lease is zo’n beetje het meest onnozele wat een particulier kan doen. Samen met aflossingsvrij wonen (en dat hebben mensen ook massaal gedaan).
mashell zegt
@desjonnies: De beste manier om in de crisis te blijven is je dat zelf aan te praten. De crisis was in 2010 afgelopen. Echt waar. Daarna ging het normaal. Nu zitten we in hoogeconomie. En volgend jaar in de penarie.
Dat opkopen van die staatsobligaties zorgt er voor dat ze bij de meest stabiele partij liggen, de ECB en dus het kleinste risico vormen. Ook heeft de lage rente, dank Draghi, er voor gezorgd dat de staatsschulden hergefinanceerd zijn en dus niet meer zo drukken op de begrotingen.
Probleem alleen is dat we door de lage rente en lage olieprijs een volgende crisis amper kunnen dempen. En dat die volgende crisis gezien de varkenscyclus en de verkiezingen die er in vele Europese landen zijn dit jaar (nieuwe regering doen altijd acties de economie schaden) niet lang meer op zich kan laten wachten.
lincoln zegt
@mashell:
Je pensioenpot weggeven aan zwervers is ook een goeie manier om in de crisis te blijven ..
desjonnies zegt
@mashell:
Afgelopen regeringen hadden zich nooit zo in de schulden moeten werken da’s nummer 1. (Balkenende en consorten)
Daar plukken we nu nog de wrange vruchten van, vraag het maar aan de gemiddelde Griek,Griekenland heeft zich de tyfus geleend en nu mag de bevolking bloeden om partijen als Goldman Sachs en grote Duitse financiële instellingen terug te betalen waarbij ze sponsorgeld van de EU krijgen om de heilige Euro in de lucht te houden. Uiteindelijk betalen de rijke noordelijke landen de rekening.
Dan komen ze nu als vliegen op de stroop op de Nederlandse pensioenpotten af, dankzij die mankpoot van een Kleinsma , laat Europa (lees Draghi) op onze pensioenen passen, komt het allemaal goed.
Van mij mag vandaag nog de fik in die hele EU, dat hele zgn machtsblok dat geen vuist kan maken tegen niemand niet, als twee EU charlatans gaan staan schreeuwen in Kiev over freedom en democracy, komt er een gozert uit het Oosten zetten die ff de Krim terug inpikt, wij staan erbij en we kijken er naar.
Europa had moeten stoppen, bij het vrije verkeer van goederen en personen binnen de Unie en niet dat een Duitse kanselier gaat uitmaken dat andere landen een deel van de mensen die zij heeft uitgenodigd in haar land ook over andere landen van de unie verdeeld moeten worden.
Dat is te bezopen voor woorden, ze bepaalt ook niet wanneer ik ga pissen ! En ik moet nu !
thomasthomas zegt
Als je private lease uitrekent dan zie je toch gelijk hoe duur het is en je na een paar jaar nog niets hebt opgebouwd. Snap niet dat je daar zo blind voor kunt zijn.
lincoln zegt
@thomasthomas:
Nieuwe auto moeten tenslotte ergens vandaan komen ..
dakarbemo zegt
@thomasthomas: financieen opbouwen doe je sws niet in een auto… die schrijft altijd af zij t desnoods in onderhoud. Een oudere auto van zeg 5000 vereist soms ook gewoon 1000 aan onderhoud tja en nieuw zijn de onderhoudskosten toch wel anders. Om nog maar te zwijgen over de evt behaalde brandstofbesparing die een nieuwere automobiel kan bieden (niet altijd ofc)
lekbak zegt
Ik roep al vanaf het begin van private lease dat het ontzettend onnozel en gevaarlijk is. Elke keer krijg ik weer een shitload aan comments over me heen maar het is gewoon een feit. Maar idioten blijven idioten. Het zelfde type volk wat eerst een “goedkope” aflossingsvrije hypotheek had gaat nu leasen. En als ze door hun stommiteiten in de problemen komen mogen de verstandige lui het weer oplossen (extra belastingdruk omdat ze gered moeten worden dus).
2wheeler zegt
@lekbak: je krijgt een shitload aan comments over je heen omdat je heel uitgesproken en ongenuanceerd een grote groep mensen onterecht idioten noemt. Dat lokt reacties uit. In heel veel gevallen is het inderdaad dom om te doen, maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn.
2wheeler zegt
Mwoah, als je al een koophuis hebt, een lekker salaris, niet bijster veel spaargeld (kinderen extraatje gegeven, mooie vakantie gehad, verbouwing aan huis, apparatuur moeten vervangen etc.) en de auto van je vrouw raakt te water (agh, en schoonmoeder zat er ook in!) dan snap ik wel dat je gaat kijken naar private lease. Of dat goed of slecht is, is niet te zeggen. Je bent 4 jaar “ontzorgd” tegen een vast bedrag per maand. Zelf zal ik het niet zo snel doen omdat ik nu een auto op de zaak heb, maar anders prima met een ouder model uit de voeten kan.
lekbak zegt
@2wheeler: als je weinig spaargeld hebt in de door jou geschetste situatie zou ik vooral gaan sparen. Dan maar een tijdje een goedkopere auto voor de deur. Jij schetst nu hèt recept voor ellende. Vooral gaan leasen, lekker korte termijn denken (net als kinderen een extraatje geven van een dergelijke financiële waarde dat het je spaargeld aan kan tasten).
amersfoorter zegt
Grappig die reacties van mensen die blijkbaar makkelijk een auto van een ton kunnen kopen. Schaamteloos. Met een beetje klasse lul je niet zo. Verder; geld lenen om iets tijdelijks als een auto kopen is sowieso dom ja
stephane8200 zegt
Het gaat hier om de UK en de VS. Ik leef in de UK en het valt mij op hoeveel nieuwe auto’s er hier op de parkeerplaats staan. Gemiddelde kantoorklerk die met een bovengemiddelde middenklasse auto rijdt. Feit is dat veel fabrikanten hier je praktisch zo’n contract afdwingen door het aantrekkelijk te maken. Daar vallen mensen voor.
Ook in de VS is een lease of gefinancierde zaken in het algemeen heel normaal. Dat geldt niet alleen voor auto’s.
Of het goed is kun je je afvragen. Van de ene kant stimuleert het de economie maar anderszijds gaan mensen een langdurige betalingsverplichting aan die ze niet altijd na kunnen komen. Hierdoor kunnen ze ook weer in de problemen komen.
Iedereen moet het verder zelf weten hoe ze het doen. Ik kan ook niet bij andere mensen in hun portemonnee kijken. Als je ieder dubbeltje moet omdraaien om een auto te rijden en veel andere dingen moet laten heb je je prioriteiten alleen niet op een rijtje, is mijn mening.
dakarbemo zegt
Druk maken om private lease kan maar dat is zon probleem nog niet. Laten die banken zich maar druk maken om die enorme schuldenlast die zij en overheden hebben icm met gebakken lucht hoge beurskoers. Zodra de geldpers uit gaat en dus de rente op al die schulden omhoog wordt duidelijk dat van financieel herstel geen spraken is. Oftewel. Gaat op uw centjes zitten mensen! :)
oemliefhebber zegt
Het enigste waar je geld voor leent is een woning is mij altijd geleerd vanuit huis uit, en dan ook nog een woning die op 1 salaris makkelijk is te behappen. Maar die kinderen tegenwoordig willen alles, een dure smartphone/kleertjes en een bijpassende auto, groot doen met het geld wat ze niet hebben, daar komt ellende van vroeg of laat.
Sparen kennen ze niet, ze willen het nu en direct!
Geloof me als je ergens voor spaart zoals een mooie auto waardeer je hem des te meer.
raceeend zegt
Mooie discussie dit…. ik zit met het volgende:
Nieuwe baan, werkgever zit in het buitenland en betaald mij een vergoeding per maand en ik kan alle zakelijke kilometers declareren en worden uitbetaald a € 0,19 per km (belastingvrij). Nu ga ik voor deze baan, vergelijkbaar met die ik nu had, 45000km per jaar rijden. Ik heb gekeken naar private lease, maandbedrag rond de € 1000,- incl. btw en de auto zal rond de € 45000,- kosten. Ik houd nog geld over alle brandstof makkelijk te kunnen betalen. Werkgever verwacht dat ik een representatieve auto rijd passende bij de baan en niet met een oude bak aan kom zetten. Ik heb ook gekeken naar financieren, maar dan zijn de kosten van onderhoud, wegenbelasting en verzekering voor mezelf. Bovendien heb ik geen € 45000,- op de bank staan om een auto te kopen. Het is overigens wel zo dat mijn nieuwe werkgever de clausule betaald om de private lease te ontbinden, mocht de samenwerking niet goed zijn.
Maar wat moet ik nu doen? Auto kopen met financiering, bijvoorbeeld jong gebruikt importeren uit Duitsland of nieuwe auto met private lease? Verhuisplannen heb ik binnen nu en 3 jaar niet dus ook geen hypotheek stress vanwege het extra krediet van private lease.