Private lease groeit enorm

Auteur: , 146 Reacties
Leuk voor de Private Lease: Twingo

Steeds meer mensen kiezen ervoor om via private lease een auto te gaan rijden. In een jaar tijd verdubbelde het aantal private lease-auto's bijna.

Eind 2015 reden er ongeveer 36.000 private lease-auto’s rond, eind 2016 waren dat er volgens brancheorganisatie VNA al 64.000. Een groei van 78 procent dus. Daarmee lijkt Private Lease een vaste plek te hebben ingenomen op de Nederlandse automarkt. In totaal rijden er naar schatting overigens 798.000 leaseauto’s rond (alle leasevormen bij elkaar opgeteld). Dat is net geen 10% van het totale, 8 miljoen auto’s tellende vaderlandse wagenpark.

Steeds meer leasebedrijven bieden private lease aan. Bij private lease betaalt een consument een vast bedrag per maand voor een nieuwe auto, die na afloop van het contract weer ingeleverd wordt. De enige variabele kosten zijn in principe die van de brandstof. Zaken als wegenbelasting, onderhoud en verzekering zijn doorgaans inbegrepen. Het heeft echter niet alleen voordelen, je moet je er bewust van zijn dat een private lease contract invloed kan hebben op bijvoorbeeld de aanvraag van een hypotheek.



146 reacties

Tja, in een paar jaar tijd de nieuwwaarde van de auto aftikken, en de restwaarde is voor de dealer. Je moet het maar willen…..
@dutchdriftking: ik heb het pas voor iemand uitgerekend en het is in ieder geval niet veel duurder dan zelf een auto kopen, als een auto je niets interesseert dan kan ik mij wel voorstellen dat je kiest voor privé lease.

Rekenvoorbeeld Renault Twingo:

Kosten in 3 jaar.

Koop:
Afschrijving €6000,-
Mrb+verzekering € 1800,-
Onderhoud €800,-

Totaal €8600,-

Privé lease:
36 maanden X €220,-
€7920,-

Dit is grotendeels gebaseerd op aannames, maar echt veel zit ik er denk ik niet naast.

Om bij voorbaat iemand onverstandig te vinden die kiest voor privelease is dus, in mijn optiek, een beetje dom.


Ik moet er zelf trouwens niet aan denken om een Twingo te rijden en bij auto’s die ik interessant vind is lease niet mogelijk, dus ik doe er niet aan mee ;)
@phevtreb: Maar na 3 jaar kun je je gekochte Twingo ook weer verkopen. Je lease-Twingo lever je in en je krijgt er niks voor terug.
@berlinetta: ja maar je krijgt niet de aankoopwaarde terug. En ik denk dat in 3 jaar zo’n €6.000,- afschrijft, zoals je ziet in m’n rekenvoorbeeld.

Neemt niet weg dat je met een oud gebakje waarschijnlijk veel goedkoper kunt rijden, maar dan ben je appels met peren aan het vergelijken.
@phevtreb: Als je er inderdaad vanuit gaat dat hij 6.000 euro afschrijft, dan zit je qua kosten ongeveer gelijk. Als hij al bijvoorbeeld 1.000 minder zou afschrijven, dan wordt private lease alweer een stuk duurder.
Daarnaast heb je geen rekening gehouden met een eventueel eigen risico of bijbetaling bij kilometeroverschrijding oid.
@berlinetta: eigen risico is niet aan de orde, dat is juist het voordeel van privé lease.

De kosten voor meer km bedragen €0,07 voor minder gereden km krijg je €0,06 terug. Allemaal heel overzichtelijk en duidelijk.

Als je met je eigen aangeschafte auto meer km gaat rijden krijg je ook hogere kosten. (Afschrijving, onderhoud ed)
@phevtreb: Ik heb die leasecontracten vaak genoeg onder ogen gehad. Ik werk bij de rechtbank namelijk. In de kleine lettertjes is heel vaak een clausule opgenomen dat er toch sprake is van een eigen risico.
@berlinetta: dat is inderdaad waar, maar dat is, als je zelf een auto verzekerd, niet anders, daar heb je ook heel veel “kleine lettertjes”

Leuk dat je in de rechtbank werkt! Als mensen zoiets zeggen moet ik altijd aan die Mac donalds reclame denken van enkele jaren terug. Waarin enkele kinderen opscheppen over het werk van hun vader. Mijn papa werkt bij Mac donalds…

Hierbij een link:

https://youtu.be/PTlDfAQNXkI
@phevtreb: Ook daar moet ik jou weer gelijk in geven. Wel een interessante discussie zo. En die reclame blijft voor mij een klassieker ;)
@berlinetta: zeker interessant én leuk! Gaat wel veel tijd in zitten, terwijl ik geen belangen heb :)
@phevtreb: verschil is wel dat je met de koop auto langer kan doen en dus gemiddeld per jaar waarschijnlijk lagere kosten behaald
@pixeltrooper: ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar dan ben je dus appels met peren aan het vergelijken.

Waarschijnlijk kun je voor je leaseauto ook wel een langere looptijd kiezen, waardoor de maandtermijnen lager worden.
@berlinetta: klopt dat je geen rest bedrag hebt bij private lease, je hebt immers ook niets ingebracht..

Neemt niet weg dat het rekenvoorbeeld van @phevtreb wel klopt.

@gtipower: Het klopt alleen als het waar is dat die auto in 3 jaar tijd 6.000 euro afschrijft.
@berlinetta:

Klopt, ik zie twingo staan van 2012 met startprijs 6000 euro, die dingen hadden een prijs van startend 9500 euro. Paar opties erop war duurder ma na 5 jaar zou die volgens de 2000 euro afschrijving gratis opgehaald kunnen worden ?
@berlinetta: dit is wel een beetje een pijnlijke opmerking hoor.

Mensen gaan er altijd vanuit dat je bij aankoop van een product direct je geld kwijt bent. Onzin natuurlijk. Je ruilt een bepaalde hoeveelheid geld met waarde x in voor iets anders net waarde x. We hebben niet voor niets de term afschrijving uitgevonden, want dat product blijf (meestal) niet x waard gedurende de tijd.
@poes: Ik weet wat afschrijving in houdt. Ik twijfel er alleen aan dat je in 3 jaar tijd 6.000 euro afschrijft. Lijkt me redelijk veel. En alleen bij 6.000 euro afschrijving zijn de lasten net zo hoog als bij private lease. Aangezien de afschrijving volgens mij lager is, is koop dus ook goedkoper.
@phevtreb:

6000 euro afschrijving op zo een kleine auto, dat is echt teveel.

Als auto voor mij vrouw kopen we vaak in dit segment en hebben vaak 1000 euro afschrijving max 1300-1400 euro.

Private lease is op een duurdere auto waarop je meer afschrijft mogelijk voordeliger Maarja koop gewoon een mooie 4-6 jarige voordeliger gaat niet lukken.
@johanw: ik denk dat €6.000,- afschrijving reëel is.

In het geval van de Twingo uit het rekenvoorbeeld was de aanschafprijs €12.500,- (incl. paar opties, wat dealerkorting)

Als je gaat zoeken naar een Twingo van 3 jaar oud met 45.000km dan worden die aangeboden voor ongeveer €5.500,- tot €6.500,- Dat is dus de verkoopprijs van de dealert, die berekend ook marge, moet dat ding afleverklaar maken en nog een beetje garantie verlenen, dus de mensen die de Twingo ingeruild hebben, hebben dat bedrag nooit als inruilprijs gekregen en hebben dus meer dan €6.000,- afgeschreven.

Een gebruikte auto van een 4-6 jaar oud kopen en daar een tijd mee rijden is waarschijnlijk goedkoper inderdaad, maar dat is geen eerlijk vergelijk.
@phevtreb: interessante rekensom. Private lease biedt in deze dan wel meer zekerheid. Maar tegenvallers kunnen ook in dat geval ontstaan als je ineens heel veel meer of minder kilometers gaat maken dan in je contract staat. Als je al wat terug krijgt bij minder km’s, dan is dat meestal een klein bedrag, terwijl je vaak voor extra km’s dik bijbetaalt.
@vroaaar: bij de auto die ik berekend heb was 15.000 km per jaar meegenomen in het contract. De meerprijs per km was €0,07 en de minderprijs €0,06.

Ook hierin volkomen duidelijkheid dus.
@phevtreb: dat (verschil) valt me reuze mee! :)
@phevtreb: Eens inderdaad. Vergeet ook niet het stukje “onbezorgd rijden” -> Auto stuk is niet jouw verantwoording, uitzonderingen daargelaten.
@phevtreb: slecht reken voorbeeld.
Een twingo van 9k gaat in die korte tijd zeker geen 6k afschrijven!
Daarbij heb heb je de eerste jaren ook geen bijzonder onderhoud dan een beurtje en misschien goedkope bandjes voor.
Private lease is in alle gevallen duurder. Die lease bedrijven verdienen er lekker aan.

Het is alleen leuk als je die +- 10k zelf niet kan neerleggen en vervolgens een franssoos van 2k koopt en vervolgens elk jaar 1k aan onderhoud moet verspijkeren :-)
@kappenou: aankoop Twingo zou €12.500,- zijn. Ik zie ze van 3 jaar oud nu te koop staan voor €6.000,- ik ben dus van mening dat de afschrijving klopt. En waarschijnlijk zelfs te laag is ingeschat.

Ik heb €800,- in 3 jaar gerekend voor onderhoud. Om je garantie te behouden wil de dealer toch elk jaar ff je auto zien en ik denk dat je ook 2 bandjes moet vervangen. Dus ik denk dat €800,- onderhoud (het eerste jaar niet meegeteld dus €400,- per jaar) zeker reëel is.
@phevtreb: huidige model twingo’s van 2014 beginnen rond de €7500 welke rond de €11000 nieuw waren en een relatief hoge km stand wat je met zo’n lease regeling niet eens kan rijden zonder heel veel bij te betalen. Daarbij list price betaal je nooit. Korting is altijd te bedingen helemaal in deze tijd.


Je komt dus uit op max €4000 in het geval van een renault. Een vw up heeft al minder afschrijving

Daarbij reken jij niet de te rijden km’s mee. De meeste goedkoopste autos hebben ook minimaal 20k km per jaar gereden. Dan kan je niet eens rijden met zo’n instap lease regeling. Dat is alleen leuk als puur stads autotje maar niet als daily woon werk auto waar je minimaal 20k per jaar mee gaat rijden.
@kappenou: ff op jouw “feiten” schieten.

In februari 2014 was het huidige model Twingo er nog niet. Deze was er pas vanaf december 2014 en de auto waar jij het over hebt is dus feitelijk max. ruim 2 jaar oud.

De prijs waar deze auto voor te koop staat is de verkoopprijs, de aankoop/inruilprijs is substantieel lager geweest en de afschrijving dus hoger.

De Twingo uit mijn vergelijk koste inclusief opties en dealerkorting €12.500.

@phevtreb:

Als je kijkt naar model twingo vanaf 2012 dan wordt daar op Autoscout 6000 euro voor gevraagd. Nieuwprijs startend voo zelfde motor etc 9500 euro

Die autootje zijn bijna 5 jaar oud en dus afschrijving van nog geen 1000 euro per jaar en dat is normaal voor deze Atos.

Heb nog nimmer 2000 euro per jaar afgeschreven in dit segment.

Je rekensom klopt echt niet.

800 euro onderhoud? De eerste 3 jaar met 12500 per jaar kom je enkel aan wat olie etc
@johanw: wij zijn op dit moment bezig om de 2015 Smart ForFour van mijn vrouw in te ruilen. Ding is dus 1 jaar en 3 mnd oud. Heeft krap 10.000 km gelopen en is echt in nieuwstaat. Wij hebben er in december 2015 €13.500,- voor neergeteld. Nu bij inruil krijgen we er met veel moeite €7.200,- voor terug.

In ruim een jaar dus €6.300,- afschrijving. Natuurlijk gaat de afschrijving in de volgende 2 jaar veel minder hard, maar feit is dat we dit nu al kwijt zijn. Afgelopen december heeft de Smart z’n eerste beurt gehad (dat moet voor de garantie en om de pechhulpdienst te behouden) en die koste €336,-

Je ziet dus dat we na 1 jaar al aan de afschrijving zitten van de Twingo in mijn rekenvoorbeeld na 3 jaar en al bijna aan de helft van de onderhoudskosten.

Mijn rekenvoorbeeld klopt dus wél en is waarschijnlijk nog veel te positief.
Als je me je mailadres geeft ben ik zelfs bereidt om je de offerte te mailen zodat ik het kan bewijzen.

Disclaimer:
Ik weet ook wel dat het niet handig is om een nieuwe auto na een jaar in te ruilen, maar wij vinden dat leuk.
@phevtreb: je gaat toch niet vergelijken met inruil? Als je geld letterlijk wil weg geven ruil je in. Zo’n garage wil ook minimaal 2 a 3k pakken anders is het de moeite niet.
Daarbij is het eerste jaar de meeste afschrijving. Maar de conclusie blijft dat een lease bedrijf veel geld aan je verdient.
Als je het heel dom aan pakt is Zelf een auto kopen duurder. Maar dan moet je het ook echt heeeel dom aanpakken ;-)
@kappenou: mijn conclusie is dat leasen in de meeste gevallen goedkoper, of niet veel duurder is.

Ik onderbouw dat met rekenvoorbeelden en praktijk ervaring.

Als u een discussie met mij wil voeren, dan vind ik dat u met feiten en cijfers moet komen, niet met ik weet dit, ik denk zo en ik zeg zus.

Iemand zoals u, die blijkbaar niet openstaat voor deze FEITEN, daar ga ik geen tijd meer in steken.

Zalig zijn de onwetenden.
@phevtreb: dan is leasen dus niet handig voor jouw, want dan zit je zomaar 3 jaar aan dezelfde auto vast.

Maar waarom niet kopen als je er binnen een jaar flauw van bent?
@ronnys: daarom lease ik ook niet.. Smart is van m’n vrouw overigens.
@kappenou: ‘korting is te bedwingen, helemaal in deze tijd’ no way, sherlock!

Korting op een gebruikte bolide wordt minder en minder! Op nieuw is dit wel bespreekbaar, maar omdat elk gerenommeerd dealer/autobedrijf een concurrent op internet heeft worden de occasions steeds strakker geprijsd. Waarom denk je dat er zoveel geïmporteerd wordt? Omdat er meer vraag dan aanbod is: deze marktwerking hoidt jn dat er dus minder korting gegeven wordt en als je dit als klant niet aanstaat: boeien! Er zijn genoeg mensen die het met minder korting doen! Én service is niet gratis mensen! We willen allemaal die 3 jaar garantie op die 7jaar oude Polo met 300.000km, meteen geholpen worden als er een kapot lampje is (liefst nog gratis) en tijdens het wachten een voetenmassage!

Times are changing in gebruikt auto land!
@phevtreb: 800 Europa onderhoud op 45000 kilometer? Die auto zit gewoon in de garantie hoeft in die paar kilometer hooguit 1× een paar liter olie met een filter. Dus meer als 150 Euro voor een beurt en als je hem mishandelt 150 Euro voor twee banden dan heb je het wel bekeken.
Wij hebben een starlet die 25 jaar is en wij 16 jaar hebben en er is nog nooit een jaar geweest dat die 400 Europa aan onderhoud nodig had!

Tot slot ken ik niemand die een auto koopt en hem met 3 jaar en 45000 kilometer weer inruilt.
@ronnys: Smart forfour van mevrouw Phevtreb, was in december 1 jaar oud, moest een beurt hebben om de garantie en pech-hulp te behouden. Stond pas 7500 km op het tellertje.. of we ff €336,- Europa (die houden we erin ;) ) wilden overmaken..

Overigens zijn wij mensen die na 3 jaar en waarschijnlijk nog eerder dat autootje inruilen.
@phevtreb: Je bent niet verplicht de auto bij de dealer te onderhouden voor garantie!
Maar ik schrik hier wel van moet ik zeggen. Dat geld betaal ik nog niet voor een grote beurt voor mijn mondeo diesel met 420.000 kilometer op de teller.
Laten we voor het gemak aannemen dat ze er na 7500 km nieuwe olie in gooien met een nieuw filter. Kosten 80 Euro. Ik betaal bij de anwb voor europadekking met aanhangwagen service 120 per jaar. Waar die laatste 140 Euro in zitten weet ik niet. Zeker een soort verzekeringspremie tegen onverwachte kosten de eerste 2 jaar (ala media markt). Ook wacht dat had je al, want garantie….
@phevtreb: ik mis de aanbetaling/borg bij het Private Lease voorbeeld…
@e1000bmw523i: borg zou 3 maanden lease zijn. Dus €660,- dit krijg je aan het eind van de looptijd terug, dus als je dit als kosten wilt zien dan zou je 3 jaar de rente van €660,- als kosten kunnen berekenen. Spaarrente is op dit moment een half procent dus dat is dan welgeteld €9,90 over 3 jaar.

Nu we het toch over rente hebben, tellen we dan de rente van de aanschaf van de auto ook even mee? €12.500,- keer dezelfde halve procent rente is over 3 jaar €187,50. Ook daar is lease €177,60 in het voordeel dus.
@phevtreb: rente verlies mag je ook nog rekenen. Rente is weliswaar laag momenteel, maar je kunt het bedrag ook ergens anders insteken.
@phevtreb: €800,- onderhoud aan een nieuwe auto? Wat dacht je van 1 onderhoudsbeurtje van €250,- meer heb je echt niet nodig bij zo’n nieuwe auto.
De restwaarde is het verdienmodel. Na drie jaar mag je de sleutel inleveren. De Twingo is dan nog minimaal zo’n €7000,- waard. Die is voor de leasemij.
@dutchdriftking: Je hebt wel een stukje zekerheid. Je weet precies hoeveel je auto is afgeschreven als de looptijd is afgelopen. Voor die zekerheid en de overige gemakken betaal je iets meer. Voor mij hoeft het ook niet, maar ik snap dat er een markt voor is. Wat mij trouwens wel afschrikt zijn de maximaal aantal kilometers die je mag rijden. Misschien dat ik over een jaar ineens wel veel kilometers moet maken of juist veel minder (maar wel voor die dure kilometers moet blijven betalen).
@dutchdriftking: Wordt vaak gedacht dat het duurder is, maar dat is het niet of nauwlijks.
Ga maar eens proberen om een nieuwe auto te kopen en na een paar jaar weer te verkopen, met alle kosten (los van brandstof) rond de 200 eu per maand uit te komen. Dat is een hele uitdaging, toch kun je voor rond de 200 euro in de maand een hoop hatchbackjes leasen, er is veel keuze.

En waarom zou je dan nog een auto willen bezitten? Het is onaantrekkelijk, zo niet onverstandig. Alle risico’s van dien. Nu betaal je 200 euro in de maand, iedere maand weer, geen ongein, geen verrasingen.
Enige risico is je eigen risico.

Als je voor dit soort auto’s shopt, zie ik ook niet echt een reden meer om ze te kopen.
Anders dan dat je de vastigheid niet wil hebben, en de impact op eventueel hypotheek bedrag. Maar als dat geen probleem is, prima idee om te leasen.
@fanboy: Daar geef ik je gelijk in, deze eindeloze discussie (134 reacties tot heden) bied geen uitkomst. Kopen of Leasen kan allebij het ligt er maar net aan waar je prioriteit ligt en hoe je huidige situatie erbij staat. In het ene geval leasen en het andere kopen. Ik merk ook dat deze nieuwe vorm van financieren nogal tegen de traditionele denkwijze schopt, omdat menig Nederlander liever iets bezit dan puur te betalen voor gebruik. Heb zelf een privatelease Polo (nagenoeg volopties) met bouwjaar 2016 als stempel waar ik geweldig van geniet. Kopen was voor mij geen optie dus was de keuze simpel, goedkoper en bovendien snel. Advies, doe wat voor jouw het goedkoopst is, rijden tenslotte allemaal in Nederland
@fanboy: ja zekerheid duhhh. Zekerheid kost geld. Geld lenen kost geld. Zekerheid is duur betaalde schijnveiligheid. Als je door een domme fout schade rijdt of je leent ‘m uit en de persoon rijdt schade. Hoe zit het dan met de kleine lettertjes? Dan kun je wel eens van een koude kermis thuis komen.
@bartsmit: Ja die kleine lettertjes kun je gewoon lezen.

Iedereen doet daar heel bang over, maar je kunt gewoon je contract lezen of vragen hoe het werkt.
Als jij zelf ergens tegenop rijdt is het gewoon eigen risico werk. Zelfde als met nieuwe auto, beide gevallen all-risk. In beide gevallen check je wat je eigen risico is.
En zo ook met andere bestuurders.

Heel veel mensen hebben een lease auto van de zaak, en daarbij zijn dezelfde zaken van toepassing. Zo is het wel vaker dat alleen je partner in de lease auto mag rijden en verder niemand.

Dus ik zie echt totaal niet wat het probleem is.

Alleen iedereen denkt nog dat het goedkoper is om zelf te kopen etc. Nou, dat is het dus niet meer.
Bekende van me heeft een A-segment wagentje geleased, voor 180 euro in de maand. Alles behalve benzine. En kilometrage moet ik even checken, is natuurlijk niet gigantisch.
Maar ga maar eens een A segmenter kopen en na 4 jaar verkopen, ondanks de geringe afschrijving en onderhoudskosten zal het niet meevallen om dat bedrag te halen van 180 euro per maand.

Ook als het wel lukt om goedkoper uit te zijn, zal dat beperkt zijn. Maar je hebt wel allerlei nadelen. Voornamelijk dat je dus even het geld neer moet leggen voor de auto, terwijl je dat geld ook anders zou kunnen inzetten (in iets wat rendement oplevert ipv geld kost). En dus geen zekerheid van maandelijkse lasten.

Tja, als starter die nog een huis wil kopen, of student die nog niet weet wat voor baan die over een jaartje heeft, voor die mensen is het niet handig.
Ik zie het hele nut er in van, ja je rijd in een leuke auto en de buren denken dat je een nieuwe auto hebt die van jezelf is, maar is dat wel boeiend?
Je rijdt 5 jaar rond in een auto, je betaalt er maandelijks dik voor en de auto wordt nooit van jou. Ik zou zeggen jammer van je geld, spaar wat op en koop een leuke auto voor jezelf.
@dieselkameel: dat hangt toch helemaal van de rekensom af.

Daarbij geeft je dit zekerheid. Je weet (buiten de brandstofkosten) precies hoeveel je kwijt bent aan je auto.

Dat het niet veel goedkoper (of soms duurder) ik dan normaal een auto kopen is logisch, de leasemaatschappij gaat er geen geld op toeleggen.
@poes: ik vind persoonlijk de onzekerheid van een oude oldtimer altijd wel lekker, je weet dat je er iets mee krijgt, maar wanneer is de vraag.
Misschien ben ik ouderwets in zulke dingen, maar ik snap niet waarom je dingen zou moeten huren/leasen terwijl je het ook kunt kopen en dan niemand meer wat schuldig bent. Het zelfde geld voor telefoons
@dieselkameel: Bij telefoons is het gewoon koop op afbetaling dat nauwelijks duurder is. Niet zo gek dat mensen daarvoor kiezen.
@berlinetta: dat zou in feite natuurlijk niets uit moeten maken. Het gaat om hoeveel je per “periode” aan iets kwijt bent. Linksom of rechtsom.
@poes: Maar als je linksom of rechtsom evenveel kwijt bent en je hebt het totaalbedrag even niet op zak, dan snap ik dat mensen kiezen voor koop op afbetaling.
@dieselkameel: het gaat niet om wanneer (nieuwe auto’s laten je ook in de steek), maar om de kosten.
@poes: maar het reken voorbeeld dat hier voorbij komt met 3 jaar. Wat voor kosten kan je dan tegenkomen? Je hebt haast geen beurt nodig en de rest is garantie,
@dieselkameel: Vrijwel het grootste deel van de bevolking heeft een telefoon op afbetaling en huurt (geld) voor dak boven hun hoofd. Wat is er precies mis mee met een auto huren/lenen/leasen?

De zakelijke wereld let op de centen en is al lang overtuigd van leaseauto’s.
Onbegrijpelijk dat er zoveel mensen zijn die niet kunnen rekenen en blindelings in de enorme marketingcampagne trappen die de autofabrikanten het afgelopen jaar gelanceerd hebben.

Er zijn in Nederland nog altijd een hoop mensen die denken dat alleen een nieuwe auto betrouwbaar kan zijn en elke auto na een ton op is. Tja, als je zelf niet genoeg geld bijeen kunt sparen voor een nieuwe auto is dit natuurlijk een makkelijke manier om boven je stand te leven. Want het zijn echt niet de kopers van nieuwe auto die ze aanspreken. Dit gaat ten koste van de tweedehands aankopen.
@lekbak: helemaal niet onbegrijpelijk. Als je ziet hoeveel mensen er een telefoonabonnement voor 40 of 50 euro per maand afsluiten zodat ze een “gratis” telefoon krijgen dan is het niet vreemd dat diezelfde mensen aan private lease mee gaan doen.
@mashell: Als je ziet hoe duur telefoons tegenwoordig zijn, vind ik het niet gek dat iedereen een abbo afsluit. Uiteindelijk ben je wel iets duurder uit, maar als je die kosten spreidt over de looptijd dan valt het reuze mee. En tegenwoordig zijn de kosten netjes opgesplitst dus je kunt precies zien hoeveel je kwijt bent. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om een (groot) deel van de koopprijs van de telefoon te betalen zodat je maandlasten flink lager worden. Ik vind het best prettig.
@berlinetta: Ik denk dat @mashell dat wel begrijpt, ik denk alleen dat zijn punt is dat het altijd op die manier gaat. Je wilt niet weten hoeveel mensen in de financiele moeilijkheden komen DOOR al die abonnementjes.. (Ken je ze? “Ja maar dat kost maar (…) per maand…”) Maar ondertussen hebben ze 10 leasecontracten/abonnementen tegelijk lopen… Bedrijven willen juist het liefst leasen/lenen, want dan hebben zij een ‘vast’ inkomen voor een bepaalde periode, wat een stuk ‘stabieler’ is dan klanten die in 1x betalen.

Ironische is wel, dat het idd ‘nodig’ is om mensen te verwittigen dat je minder geld kan lenen bij de bank, als je dus al ergens anders een lening (lees: leasecontract) hebt lopen..
@lekkaah: Dat soort mensen bestaan jammer genoeg inderdaad.
@berlinetta: heb zelf laatst een vergelijking gemaakt tussen een losse iPhone 7 kopen met een sim-only abo erbij versus een totaalpakket bij een telecom aanbieder en bleek dan goedkoper uit te zijn met het totaalpakket. Telecom aanbieders kopen namelijk groot in en kunnen toestel dus goedkoper wegzetten. Scheelde trouwens niet enorm hoor, maar gespreide betaling van je toestel is best fijn…
@vroaaar: voor mij geldt hetzelfde. Tijdje terug een S7 edge gehaald met een 2-jarig abbo. Was voor mij nauwelijks duurder dan mijn oude HTC houden en een sim only nemen.
@vroaaar: Telefoons zijn in NL vrij duur. Kom je wel eens in Hong Kong, de VS, Maleisië of in het Midden Oosten dan was je altijd veel goedkoper uit om daar een losse telefoon te kopen. De koersval van de Euro heeft het voordeel echter voor een groot gedeelte doen vervallen.
@mashell: lol, koop eens een S7 los toestel met sim only, ga je echt zeer weinig besparen hoor op twee jaar, als je überhaupt iets bespaard…

OT: Snap dat dit voor een Volkswagen wel interessant is, onderhoud is inbegrepen :p
@crackdavid: werk bij KPN, als je het toestel per maand betaald ben je 0,0 duurder uit dan per maand.. was vroeger idd wel anders ?
@lekbak:

Ik ben zelf ook tegen financieren van alles behalve vastgoed, maar ik kan me wel een situatie bedenken dat de keuze gemaakt wordt.

vb) Jong stel met kinderen, allebei een leuke baan met een schappelijk inkomen en net een nieuwe huis gekocht en verbouwd. Spaarrekening is een heel eind gekelderd en er staat een kleine reserve op voor weet ik veel wat. Plots gaat je auto kapot, je hebt per direct een andere nodig en kom je voor de keuze: “Tweede hands voor pakweg € 4.000,- + € 1.000,- reserve en je bankrekening op 0,0 of ga ik voor private lease en daarmee voor zekerheid en smeer de kosten uit over de toekomst.
@jack_abarth: Klinkt bekend dit scenario.
@jack_abarth: jazz. En als je in bovenstaande je baan verliest of andere inkomsten mist, komt de leasemaatschappij mooie de auto ophalen. Hiervoor worden kosten gerekend en tevens zijn er boeteclausules in de contracten voor voortijdig opzeggen.

Dus je gaat er helemaal aan financieel gezien als je financiële situatie verandert.

Indien je een eigen auto koopt kan je deze juist nog verkopen wat altijd nog wel wat oplevert.

@z4coupe30si:

“Als”… Het verkoopwoordje van een verzekeringsmaatschappij…
@jack_abarth: je hebt het bijna over mijn situatie nu. Alleen ben ik alleenverdiener. Juist nu zou ik geen hoge maandelijkse lasten willen. Als mijn auto stuk gaat heb ik genoeg geld achter de hand om te repareren. Dan is mijn auto weer goed. Of die auto gaat weg en ik ga voor 300 euro een koekblik van apk naar apk rijden totdat ik genoeg vlees op de botten heb om iets goeds te betalen.

Maar juist in deze situatie is het dom om te gaan leasen. Als je eerst spaart en daarna wilt kopen en je raakt werkeloos heb je lagere maandlasten. Dat betekend dat je waarschijnlijk nog rond kunt komen zonder te sparen, en anders heb je nog de keus om die nieuwe auto niet te kopen en in te teren op spaargeld. Heb je die nieuwe auto al dan heb je een goede betrouwbare auto voor de deur met dus wederom lage maandlasten, want je was alweer aan het sparen voor de volgende als het goed is. Daarbij heb je ook nog de keus die auto (weliswaar met verlies) te verkopen om wat extra geld achter de hand te hebben. Lease blijft alleen maar onverstandig.
@lekbak:

Zoals jij het nu omschrijft zou ook mijn manier van handelen zijn maar zoals ik bij mijn bovenstaande post in het begin vermeld, ik kan mezelf inbeelden dat mensen voor de gevoelsmatige veilige keus gaan.
@lekbak: Beetje doordenken mag wel..

Er zijn zat mensen die het lekker vinden om nergens naar om te kijken en zorgeloos rond te rijden. Private lease is dan gewoon een goede overweging.
Als je alles uit gaat rekenen ben je duurder, maarja.. niet iedereen zit zo op zijn centjes als jij.
@audijob: jij bent dus ook zo iemand die denkt met een tien jaar oude auto niet zorgeloos rond te kunnen rijden.

Maar dat kan dus wel. Tegen zoveel lagere lasten dat je ook nog eens zorgeloos een appeltje voor de dorst aan kunt leggen. Zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de toekomst. Lekker zorgeloos dus!
@lekbak: Daar zit je helaas fout. Ik rij een S4 uit 2004. Echter kan ik mij zeker het gemak van private lease voorstellen.
Jij bent gewoon een beetje bevooroordeeld.
@audijob: jij laat heel duidelijk blijken dat je vind dat je niet zorgeloos met een 10 jaar oude auto kunt rijden want anders had je dat niet als voordeel genoemd van private lease. Daar is dus helemaal niks bevooroordeeld aan maar dat is een constatering op basis van je eigen uitspraken.

Je hebt het nu opeens over gemak ipv zorgeloosheid. Nogal een verschil.
@lekbak:
Hier komt helemaal geen rekenen bij kijken
Zo werkt de maatschappij, iedereen duwt zijn schulden vooruit, naar de toekomst toe, we willen het hebben, maar kunnen het niet betalen.
Maar we willen het toch hebben, omdat….
Alles wat in de VS gebeurt, krijgen wij een jaar of tien – vijftien later, koop het toch, geniet ervan. Ik geniet van een tweedehandsje wat ik lekker goedkoop heb kunnen scoren, maar ieder zijn meug.
Wat denk je overigens van wie de Megane, de 308, de Golf, de Passat, de Audi de BMW en de Mercedes zijn?
Vijfentwintig jaar geleden vertelde een Volkswagen manager me met droge ogen al da Volkswagen een financiële instelling was, die toevallig autofabrieken had.
@desjonnies: volgens mij kloppen je eerste zinnen niet over “hebben”… Bij lease heb je het EIGENDOM namelijk NIET, je huurt als het ware. Je wilt het dus niet hebben enkel huren voor een paar jaar. En je kan het WEL betalen, namelijk een vast bedrag per maand, wat regelmatig niet heel veel meer is dan kopen (met afschrijving)…
@lekbak: je kunt het ook anders uitleggen.

Waarom zou je eerst moeten sparen voor een auto, terwijl je je te verwachten inkomsten ook direct te gelden kunt maken? Hier zit natuurlijk een risico aan vast (wat als je inkomsten onverhoopt tegenvallen), maar de algehele gedachte is helemaal niet raar.

In bijvoorbeeld Engeland gebeurt dat al veel meer dan in Nederland. Ik wil daar niet mee zeggen dat het dus beter is, maar met het op afbetaling gebruik maken van een goed is in de basis niets mis. Mits je niet boven je stand gaat leven, daar schuilt wel een gevaar.
@poes: juist vanwege dat risico. In de praktijk blijkt dat risico namelijk groter dan dat de mensen denken.

Eigenlijk helemaal niet erg want mijn ouders en andere familie verdienen hun brood met zulke lui. Dat is trouwens ook hoe ik weet hoe schadelijk private lease constructies enzo zijn.
@lekbak: ik ken bijzonder weinig mensen waarbij het inkomen de afgelopen jaren schrikbarend veranderd is, zonder dat zij daar zelf invloed op hadden. Werkloos raken kan altijd, maar als je een fatsoenlijke cv hebt kom je wel weer aan het werk. Niets aan de hand dus. Mits je niet te duur least, maar daar zitten regels aan verbonden.
@poes: goed voor je, dan ken je een hoop mensen met een gezonde financiële situatie. Helaas is dat niet voor iedereen zo. Met name 50+ers komen moeilijk aan een baan, maar ook een hoop jongeren. Ondanks de goede cv.

Zoals ik zei, een aantal familieleden verdienen hun brood met het helpen van mensen in de financiële problemen. Hierdoor weet ik één ding: hoge maandlasten, en dan met name lease constructies en kopen op afbetaling verergert de situatie enorm mocht het financiëel wèl slechter gaan. Het is vaak het verschil tussen ff op een houtje bijten en alles kwijt zijn.

Nogmaals, ik verzin dit dus niet zelf. Wees gewaarschuwd want jij onderschat het enorm.
@lekbak: als het goed is zou een jongere zonder gedegen werkervaring geen leasecontract af kunnen sluiten.Je schiet er als leasemaatschappij ook weinig mee op. Als het risico te groot is dan kun je fluiten naar je centen. Al zit dat dan wel weer verwekt in het rente percentage. Maar zo wordt het een beetje een cirkeltje.

Ik zeg niet dat er geen risico aan zit, maar met een beetje gezond verstand kun je prima zo’n keuze maken.

We kopen wel massaal een huis op afbetaling, maar bij dit soort producten kan het dan ineens niet. Dat is krom. Mits de wetgever beide zaken op dezelfde wijze behandelt.
@poes: we kopen een huis op afbetaling omdat dat niet anders kan. Een auto kan je prima voor sparen. Een koelkast ook, en een tv, en een telefoon. Je kunt ze ook allemaal op afbetaling kopen.

Overigens liggen de grenzen om te mogen lenen/leasen erg laag. Lager dan verstandig is. Maar het is goedkoper zo nu en dan je verlies te nemen als leasemaatschappij en wat meer auto’s weg te zetten. Zo ook met leningen.
@lekbak: boven je stand leven moet je zeker niet doen. Maar zulke mensen kopen anders een renault modus van €2500 en hebben elk jaar €1000+ aan onderhoud dingetjes buiten hun reguliere onderhoud om ;-) dan beter een twingo/up! Leasen en komen ze niet in onverwachte kosten/schulden
@kappenou: ik zou voor de tussenweg kiezen. Die is er ook namelijk. En dàt is de weg die je moet bewandelen.
@kappenou: maar hoe kan je nu jaarlijks 1000+ aan extra kosten aan een modus hebben? Er zit niks op en ze hebben ook geen elektrische storingen. Het kan 1 jaar gebeuren, maar echt niet jaarlijks dan word ’t je ergens gekieperd!
@ronnys: heb je ooit die test gezien dat ze een stekker los trekken en naar n aantal willekeurige garages gaan voor diagnose? Ik hoor dagelijks mensen die koppig naar die goeie vent die al jaren in t dorp zit en kosten maken waar je u tegen zegt omdat alles maar vervangen wordt. Autootje moet tenslotte wel goed zijn
Het is uiteindelijk natuurlijk een rekensom van waar je meer aan kwijt bent. Om een nieuwe auto te rijden ben je vaak toch meer geld kwijt en schrijf je flink op af, hetgeen ook uit jouw portemonnee komt. Je bent echter wel verzekerd van een nieuwe auto voor 3, 4, 5 jaar zonder je zorgen te hoeven maken om onderhoudskosten etc.
@driver38: Ik ben persoonlijk sowieso tegen nieuw kopen, omdat ik vind dat je enkel de staatskas helpt spekken door nieuw te rijden. Liever koop ik een net ingereden occasion waar de kop al van af is.
@driver38: Maar bij dat soort auto’s vraag ik me altijd af, waarom koopt iemand een nieuwe auto om hem vervolgens binnen een jaar weer te verkopen met dik verlies. Zal dan toch wel de nodige problemen hebben denk ik dan…
@crackdavid: Nja, hoeft niet helemaal niet het geval te zijn hoor. Ken een aantal zeer vermogende personen die jaren in verschillende bmw 7’s hebben gereden. Wel altijd eentje geïmporteerd uit Duitsland, max 1 jaar oud en onder de 10.000 km. In dit specifieke geval zijn die auto’s waarschijnlijk zeer dik aangekleed ook en de kop is er vanaf.

Daarnaast is er een zeer groot aanbod in zeer jonge occasions op marktplaats. Dat zijn natuurlijk geen probleemauto’s allemaal.
@driver38: Iemand moet die auto toch ooit gekocht hebben.
@poes: juist, die persoon zal ik dus nooit worden.
Typisch voorbeeld van hoe er anno nu naar auto’s wordt gekeken. Het is veel meer een modeobject geworden. Het moet rijden, er leuk uitzien, en over 5 jaar rij je in een andere. Het bezit van een auto is geen “levensbehoefte” meer voor de jongere generaties. Op zich niets mis mee.
Ik rij zelf een private lease V40. Beste keuze die ik had kunnen maken. Geen grote uitgave, waar we na de aanschaf van een huis even niet op zaten te wachten. Geen onzekerheid over onderhoud, te veel mensen in mijn omgeving die tegen onverwacht hoge reparaties aanliepen. Plus een gloednieuwe mobiel in plaats van een tweedehands. Wat m’n buurman ervan denkt boeit me niet. Die heeft 2 Priussen (!).
@ffrankycashh: Rijdt je er dan ook minder zuinig in? Zo van: ‘Als het kapot gaat is, wordt te toch gefixed’?
@gregorius: Ik rij er niet anders in dan wanneer het mijn eigendom zou zijn. Als mijn banden binnen 10.000km aan gort zijn gok ik dat ze mij er toch op aan gaan kijken. Ik ben er wel voorzichtiger mee als het op uitlenen aankomt. Alleen vrouwlief en ik rijden er in, that’s it. In dat opzicht ben ik er misschien zelfs zuiniger op.
@ffrankycashh: En hoeveel km mag je dan per jaar rijden?
@berlinetta: Ik heb een contract voor 10.000km. Eigenlijk al te veel. Ik heb de auto sinds april en heden ten dagen 6200km op de teller.
@ffrankycashh: Voor jou wel fijn dan idd. Persoonlijk vind ik 10k heel erg weinig. 2x per jaar op vakantie en je zit al snel op 3,5k aan km’s.
@berlinetta: Klopt. Maar ik ga sporadisch met de auto op vakantie en gebruik de auto voornamelijk voor ritjes in de stad. Echter ivm gezinsuitbreiding was een auto noodzakelijk.

Maar voor ieder wat wils. Over 3 jaar loopt het contract af. Misschien nemen we de auto over, misschien leasen we weer iets anders. We shall see.
@ffrankycashh: Afhankelijk van het doel van de auto kan het inderdaad interessant zijn.
@ffrankycashh: puur interesse. Waarom zo’n (in de prijslijst) dure wagen met minimale binnenruimte terwijl je amper rijdt? Dan kan je toch beter een Focus/Auris/308 etc leasen? Zal allicht goedkoper in maandelijkse kost zijn.
@thomasbol: In de lease was de Volvo niet duurder dan jouw alternatieven. Prijzen gaan alle kanten op, net telefoonabonnementen. Daarbij sprak de uitrusting, service (ik lease direct bij de dealer) en het uiterlijk van de auto mij het meeste aan.

Gebrek aan ruimte heb ik overigens nog geen moment gehad. Achterbank is flink. En achterin zit een koter van 5 maanden, geen trio pubers. Dan zou het verhaal anders zijn geweest.
Ik versta de charme er wel van..
Ik rij zelf ook graag rond in een nieuwe wagen…
Maar als ik nu zelf een wagen moet kopen, dan toch liever een mooie occassie dan dit systeem.
Op het einde van de rit zal je het verschil wel zien in kosten denk ik zo..
Wat sommigen vergeten is dat veel mensen niet 12 000 euro op de spaarrekening hebben staan, maar wel prima 250 euro per maand kunnen missen. Dan is private lease zo gek nog niet.
@LaLancia: zo weet je tenminste zeker dat je ook nooit 12.000 op de spaarrekening krijgt.
@lekbak: is dat erg? Kapitaal wat je uiteindelijk niet besteedt heeft geen waarde.
@poes: de waarde zit in je eigen financiële veerkracht en in een stuk risicobeheer. Het heeft dus zeker wel waarde.

Sterker nog: het gebrek aan dit soort kapitaal is de hoofdreden dat de crisis van 2008 zo uit de hand gelopen is. Als de bevolking iets meer geld had liggen had de bankencrisis nooit zo uit de hand kunnen lopen. Zo belangrijk kan een paar duizend euro extra op je rekening zijn.
@LaLancia: je slaat de spijker op zijn kop
Ik snap het wel, zeker bij de A-segmenters. Als je gaat kijken wat (om het aan de topicfoto te linken) wat een kale Twingo in wegenbelasting, all risk verzekering en onderhoud (beurten, winterbanden etc) per maand doet kom je toch al een heel eind in de buurt van de 195 euro leasepremie die je bij private lease kwijt bent. Per saldo betaal je dan maar een paar tientjes om direct een nieuwe auto onder je kont te hebben. Oké, de auto is niet van jou dus als je hem na (bijvoorbeeld) vijf jaar inlevert krijg je de restwaarde niet terug, maar je hoeft ook niet ineens de 11,5k op te hoesten die een kale Twingo je bij de koop zou kosten. Zeker als je toch al een hypotheek hebt kan het dan best een verleidelijk aanbod zijn.
@edge: Precies dit. Het is op termijn niet de verstandigste keus, maar het neemt wel een hoop zorgen weg. Ik kan er ook wel inkomen dat mensen hiervoor kiezen.
Past precies in deze moderne consumptie maatschappij waar alles om uiterlijk en status draait, dure telefoons kleding etc etc etc Veel van dit soort mensen leven bij de maand en hebben geen cent spaargeld te makken.

Ik ben van dat aardig ouderwets opgevoed, eerst sparen dan kopen, hecht je ook veel meer waarde aan iets lijkt me, enige waar ik voor geleend heb is een huis, maar is los maandelijks af en waar mogelijk meer.
@bofkont: de jongere generaties zijn niet zo geïnteresseerd meer in eigendom, iets huren voor een x periode, wat lease is, vinden ze ook prima, tis vaak ietsje duurder maar geeft ook gemak, zekerheid over de precieze kosten en steeds ‘het nieuwe/moderne spul’… Ik snap het ergens wel… ook als is het iets duurder.
Wij hebben hier naar gekeken toen we een andere auto (Toyota Aygo) kochten. Vaste kosten waren 75 euro per maand (wegenbelasting + all risk), daar bovenop komt nog onderhoud (400 euro per jaar) + afschrijving. Leasen was ongeveer 270 euro per maand. Blijft er pakweg 2000 euro per jaar over, waarmee je dus in 6 jaar effectief de auto betaald hebt. Een beetje degelijke Aygo van 6 jaar oud levert nog 4.000 euro op. Dat is de winst voor de leasemaatschappij.

Needless to say dat wij er één hebben gekocht (met de kop eraf, dat wel).
Waarom word er in dit artikel en in de reacties niet gesproken over tweedehands private lease en tweedehands privat financial lease waarbij je uiteindelijk eigenaar wordt van de auto? Zo veel opties die et zijn voor zakelijk lease, zoveel zijn er natuurlijk ook voor privat lease.
@jackass266: is gewoon een leenconstructie of een huurkoop. Heeft verder niet veel met lease te maken.
Ik zal hier niet zo gauw op toehappen. Als ik een nieuwe auto wil en heb daar de centen niet voor, kan je het beter lenen bij de bank. De wagen behoudt altijd een X-restwaarde, onderhoud is nihil in de eerste 4 jaar. Sluit daarbij nog een extra garantiepakketje af en je bent spekkoper. Uiteindelijk betaal je maandelijks minder en kan je zelf beslissing maken.
@thomasbol: precies dit ja!!! Nu hopen dat meer mensen het snappen.
Prima als je jezelf er in hebt verdiept en al een hypotheek hebt. Ik zelf ben er niet zo van, maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Ik moet een automaat rijden en dat is helemaal lachen als je die prijzen bekijkt. Een kale automaat kost al snel tegen de 350/400 euro per maand terwijl een aangeklede handgeschakelde met dezelfde catalogus waarde wel ineens voor 280 euro per maand gereden kan worden. De voorwaarden zijn ook beklemmend, voor elk stoeprandje dat je raakt betaal je eigen risico. Baan verliezen? Probeer maar eens 2 jaar voor het einde van je contract af te komen… Ik sta best open voor deze manier van autorijden, maar niet zoals het er nu voor staat.
Private lease kan in sommige gevallen misschien interessant lijken, maar kijk dan ook goed naar de kleine lettertjes. Max aantal kilometers, een dikke factuur voor kleine krasjes of gebruikssporen als je aan het einde van het contract de auto inlevert enz.
@escort77: Vooral het max aantal km’s kan een struikelblok zijn. Bij een klein stadsautootje dat wordt gebruikt door Truus voor haar wekelijkse boodschapjes kan private lease nog best interessant zijn, maar als je meer km’s maakt wordt private lease al snel erg duur.
In Amerika weten ze niet beter. Daar wordt in termen van leasen gedacht ipv kopen als men het over nieuwe auto’s heeft.

Ik denk dat het iets van mentaliteit is. Wij zijn zuinig en denken in sparen terwijl de Amerikaan voor in “op de pof” kopen denkt.

Denk dat allebei zo z’n voordelen en nadelen heeft en het er vooral op neerkomt welke van de twee opties bij jouw financiële situatie past.
@Rick-dos: het één levert meer welvaart op, het ander meer veerkracht.

Het één geeft hele grote problemen als het massaal mis gaat door een crisis en het ander zorgt ervoor dat je die crisis kunt beheersen. Het is maar net wat je wilt.
@lekbak: nu zijn de leaseprijzen daar ook veel gunstiger dan hier. De auto wordt daar tevens meer gebruikt. Dodge Challenger R/T Shaker met 375pk en een kekke hoodscoop va. $330 bij 36 maanden met 10k miles pj.
@thomasbol: Klopt, de lease is hier heel duur. Duitsland is ook bijna de helft van de prijs… Waarom moet het hier toch zo duur…
@thomasbol: Klopt, de lease is hier heel duur. Duitsland is ook bijna de helft van de prijs… Waarom moet het hier toch zo duur…
Zo… de discussies zijn weer lekker op gang en iedereen heeft zijn mening, wat overigens gerecht is.
Maar wat dit verhaal betreft: Leasen/abonnementen zijn altijd duurder dan zelf aanschaffen. Het is maar welke service en/of luxe de eindgebruiker wenst ge hebben.
Mooi toch, dat deze producten er zijn, want dit is wel waar mensen ook naar verlangen!
Puur business ??????
Heb een paar keer het verschil uitgerekend tussen leasen en kopen (nieuw)… het verschil was vaak maar klein… Ik zie het probleem dus niet zo als je er tenminste redelijk zeker van bent dat je het de 3 tot 5 jaren netjes kan betalen.

Steeds minder mensen, vooral jongere generaties, hechten aan ‘bezit’, maar betalen liever voor gebruik voor een specifieke periode, vinden ze overzichtelijk. Ik zie het als een soort ‘lange huur’ niet veel duurder dan aanschaf.

Groot nadeel vind ik wel de beperking in km’s per jaar, en de verhalen over krasjes bij inleveren (maar weet niet of dat klopt, bij zakelijke lease hoor je daar iig niet veel over en zijn toch dezelfde leasebedrijven lijkt me…).
Zolang mensen 45 euro betalen 2 jaar lang zo’n 1100 euro voor een telefoon (die eigenlijk 650 euro waard is) zal deze discussie altijd blijven bestaan.
@thomasthomas:

In die € 1.100,- zit natuurlijk ook je abonnementskosten in en niet alleen de (af)betaling van je telefoon.
@thomasthomas: Het grootste deel van die 45 betaal je voor het abbo zelf. Die mb’s en belminuten groeien niet aan een boom.
Kort samengevat valt of staat het leaseprincipe bij de gebruiksduur.
Wil je elke 2 jaar een nieuwe mobiele telefoon, dan is meestal het betalen per maand goedkoper dan een lostoestel.
Maar doe je net zoals ik gemiddeld 3 à 4 jaar met een telefoon, dan is het verstandiger om ‘m los te kopen en een SIM-only af te sluiten.

Zoals hierboven al een keer genoemd, voor beide mogelijkheden zijn er situaties waarbij het één interessanter is dan het ander.
@jack_abarth: niet helemaal. Wil je welke twee jaar een nieuwe telefoon dan is het exact even duur. Doe je er langer mee dan is zelf koper goedkoper. Klein maar zèèr belangrijk verschil.
Mijn bezwaren tegen private lease zijn:
1. Elke maand betaal je de kosten, met kopen heb je de grootste post (afschrijving) alleen wanneer je de auto van de hand doet.
2. Je zit twee tot vijf jaar vast aan een contract en aan het eind heb je niks.
Ik private lease sinds kort naar tevredenheid, het totaalplaatje afschrijving/MRB/verzekering/onderhoud+banden was zeer interessant in vergelijk met eigen aanschaf van dezelfde auto en bij onvrijwillige werkloosheid kan ik de auto kostenloos inleveren. Ondertussen hoef ik geen €20k in een auto te stoppen (voorheen kochten we elke 5 jaar een nieuwe auto, dus geen gevalletje wel willen-niet kunnen).

En dan nog: heb je geen €20k voor een auto maar ben je het gedoe en relatieve onveiligheid van je 15 jaar oude station zat maar vind je €300 per maand ex brandstof prima in ruil tegen nieuw en onbezorgd rijden, dan is het een prima optie.
Ik heb zelf ook een privé lease auto. Ben er 280 in de maand voor kwijt, heb wel bewust een leasemaatschappij gekozen zonder BKR registratie, daar moet je wel goed op letten. Toen ik begon met werken had ik niet zomaar ineens 10.000 liggen. Heb een vast contract bij de overheid, dus ik ben zeker van mijn baan. Daarnaast zit ik niet te wachten op onverwachte onderhoudskosten, een auto die na 5 jaar niks meer waard is etc. Ja het is iets duurder, maar het is zo veel makkelijker. Ik snap wel dat mensen het steeds vaker doen. Je moet alleen opletten dat je het nu en in de toekomst kunt betalen.
De aanbiedingen lijken heel redelijk. Zij kopen niet alleen de auto’s goedkoop in maar ook het onderhoud, verzekering en pechhulp.

Nadelen; hoe gaan ze om met schade? Ik heb mijn bestelauto gewoon gekocht (jong gebruikt). Na een schade kan ik zelf kijken wat ik doe. Bijv. een geval wat niet mijn schuld was. Daarvoor 900,- ontvangen wat ik zie als compensatie van de licht gescheurde bumper. Andere eventuele schades zijn gewoon een waardevermindering van mijn bezit zodra ik het verkoop.

Hoe zo’n leasemaatschappij ermee omgaat zou ik niet weten bij het inleveren. Misschien taxeren zij elk krasje op 500,- en laten ze het zelf maken voor 100,- wie zal het zeggen…

Dan heb je nog andere veranderingen, stel je krijgt temaken met een andere gezinssamenstelling. Kan je dan makkelijk van auto wisselen? Of je kan goedkoop de auto van een kennis overnemen. etc etc.

Het grote voordeel is netjes voor de dag komen met voorspelbare kosten. Het nadeel is dat mensen al snel boven hun stand gaan rijden. En ja een nieuwe Aygo voor een medewerker tankstation is ook ‘boven je stand’ rijden.
@tstile: Zie mijn uitleg in mijn reactie. Ze tellen vaak hogere bedragen dan het jou zou kosten met een max van het eigen risico. Zo moest ik 130 euro betalen voor een kleine velgschade (stoeprandje).
Wat een onzin kramen mensen uit zeg; verdiep je eens in alle mogelijkheden. Ik heb zelf een DS3 in de private lease gehad en het beviel uitstekend. Het is zo dat je vooraf een kilometrage moet kiezen en na een jaar een hercalculatie kunt krijgen indien het niet klopt. De tarieven die je moet betalen of terugkrijgt verschillen echter sterk, bij DS krijg je bijvoorbeeld niets terug als je minder rijdt. Private lease is daarnaast zeer onaantrekkelijk indien je veel meer dan 15.000 rijdt, aangezien de prijzen dan zeer rap omhoog gaan. Verder verschillen de tarieven gigantisch; hierdoor heb je dat concurrenten soms zeer veel in prijs verschillen. Een Leon is bijv VEEEEEL voordeliger dan een Megane bij Renault zelf. Sommige merken letten bijv ook op schade vrije jaren en andere weer niet, iets om op te letten.

Mijn advies: zorg dat je wat buffer op je rekening hebt voordat je begint, maar dat lijkt me meer dan logisch. Daarnaast zou ik ook letten op het eigen risico. Deze zit vaak rond de 500, maar is te verlagen. Bovendien is het zo dat je voor schades moet opdraaien aan het einde van het contract. De reparatiekosten zijn vaak lager dan de boete die je aan de leasemaatschappij betaalt.
@thezwart: Oh en nog iets: de geadverteerde prijzen zijn vaak voor kale hokken op basis van 48 maanden en 10.000 per jaar. Dus verwacht niet voor 200 euro per maanden te kunnen rijden, zoals sommige mensen denken…
Zo al 0,8% van het hele wagenpark is private lease! Niet te stoppen die trend! Goed persbericht Leaseplan
Laten we niet vergeten dat je gewoon in een nieuwe auto stapt en ontzorgd bent, dat vind ik zelf al heel wat waard! Vier jaar naar volle tevredenheid private lease via Daimler gereden (voordat het ‘in’ was) en daarna gewoon weer in een nieuwe auto gestapt.
Ik snap het wel, mooie regeling
Ik zou haar wel willen doen btw. Lijkt me toch een stuk lekkerder rijden dan zo’n Renault Cliotoris.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).