Epiese! Dit is de allereerste BMW M voor de straat ooit

Auteur: , 30 Reacties

Kijk eens wat een schoonheid.

Tegenwoordig zijn de producten van M GmbH niet meer weg te denken uit de line-up van BMW. Van bijna elk model is er wel een ‘échte’ M-variant, of toch op zijn minst een M Performance-variant. Zelfs al is dat niet het geval, kan je in ieder geval nog een M-Sport pakketje op je 218i Active Tourer laten schroeven inclusief kekke badges. Diep van binnen zijn we immers allemaal Sjonnies.

Toch bestaan de M-producten eigenlijk nog niet zo héél lang, als je je bedenkt dat BMW zelf inmiddels al dik honderd jaar oud is. De meesten van onze lezers weten wel dat de eerste echte M3 en M5 in navolging van de M1 ontstonden in dat prachtige op een-na-laatste decennium van het vorige millennium. Trouwe lezers die al enkele jaren rondhangen in deze contreien van het wereldwijde web weten ook dat deze iconen op basis van BMW’s productieknallers niet zomaar uit de lucht kwamen vallen, maar dat M GmbH op dat moment al wat ‘proefballonetjes’ had opgelaten in de jaren ’70 (special). Dit artikel gaat over één van die proefballonetjes, namelijk de BMW 530 MLE uit 1976, volgens sommigen de eerste straatauto die BMW M ooit bouwde.

Zoals het geval is bij wel meer dikke BMW’s, onder andere de E23 745i Turbo en de E30 333i, was de 530 MLE alleen leverbaar in Zuid-Afrika. Tegenwoordig is het vaste prik dat autofabrikanten fabrieken opzetten in verre uithoeken van de wereld, maar toen BMW in 1975 het bedrijf Praetor Monteerders overnam om BMW South Africa te vormen was dat best een big deal. De fabriek gold direct als de meest moderne van heel Afrika.

Het duurde vervolgens niet lang voordat de 530 MLE geboren werd. Net als veel andere epische auto’s, was de 530 MLE een homologatiespecial. BMW wilde graag haar profiel vergroten in Zuid-Afrika en met de E12 5-serie meedoen aan ’s lands Modified Production Racing Series. Daarvoor moesten ook wat auto’s voor de straat gebouwd worden. Niemand minder dan Jochen Neerpasch, op dat moment de baas van BMW Motorsport, ontfermde zich over de ontwikkeling van de auto. En zo werd de eerste ‘M’ geboren.

De auto was uiteraard voorzien van een botermalse zes-in-lijn, in dit geval met een grootte van 3.0 liter. De motor leverde 200 pk en 277 Nm. Puike, maar niet per se wereldschokkende waardes, ook niet voor die tijd. Doch bij M GmbH ging het dan ook nooit alleen maar om pure power, de BMW werd namelijk ook veel lichter gemaakt. Sommige delen van de koets, zoals de motorkap, werden vervaardigd uit aluminium. De achterbank werd ontdaan van zijn stalen frame en andere plaatwerkdelen werden geperforeerd. Added lightness in optima forma dus.

klep

Van de 530 MLE werden uiteindelijk 227 stuks gemaakt. 110 exemplaren ontstonden in 1976 (type 1) maar door de overweldigende vraag besloot BMW er nog een serie van 117 units uit te knallen in 1977 (type 2). Alle auto’s werden uitgevoerd in wit en getooid met de nu zo kenmerkende Motorsport-striping op de koets. Zoals te zien is op de foto’s, hebben niet al deze auto’s sindsdien een makkelijk leven gehad. Maar er is hoop!

BMW heeft het exemplaar dat je ziet in de gallery namelijk gekocht met de intentie om ‘m helemaal op te knappen. Het is de 100ste 530 MLE die van de band afliep en werd destijds gereden door Peter Kaye-Eddie, die destijds zowel teambaas als coureur was van het team waarmee BMW aan de start kwam in de Modified Production Racing Series. Voor de gelegenheid zijn er ook wat ex-fabrieksarbeiders verzameld die destijds aan de auto’s hebben gewerkt en is er een filmpje gemaakt. Mooi.



30 reacties

Soms vraag je je af hoe ze eraan beginnen…
@mrniesoe: met het strippen van alles.
@ikleesookoverautos: Dat lijkt al gedaan te zijn….
De Moeder alle M’s van BMW. Soort van MILF dus…
@grrrrommmmm: Denk eerder een GILF 😏
@isn1981: Een oma van 41 is wel erg jong hoor. Een MILF kan prima 41 zijn dus wat mij betreft een MILF.
Ik wil een E30 333i.
Zeer interessante foto’s……
Een foto van de loshangende binnenverlichting? En vooral van een wrak..Had graag de orginele foto’s gezien
Voor mij is de meest epische in die tijd de 2002 turbo ; met een episch turbogat. Kan daar een special aan gewijd worden? Please?
@gokartmozart: Aan dat Turbogat? Is opzich groot genoeg om een eigen artikel te rechtvaardigen…
Wel eens trouwens. 2002 Turbo is super gaaf.
@gokartmozart: Volgens mij kan BMW specialist Molenaar uit Heerhugowaard bij zo’n artikel wel helpen. De “ouwe Molenaar” heeft lange tijd een heel net exemplaar in zijn bezit gehad. Ook in t BMW magazine gestaan destijds.
Ik dacht dat ik vrij goed thuis was in oude BMW’s. Ik bedoel, ik ken alle in het artikel genoemde auto’s. Behalve de auto waar het artikel over gaat. En dat op een zondagochtend.
@ghengiskhan: En dat terwijl de auto echt nog niet eens zo heel oud is. Wel een kleine oplage natuurlijk, dat dan weer wel. Maar goed, wel weer wat geleerd :)
Ik vind de Afrika trim toch wat minder geslaagd
Zuid Afrika heeft wel vaker echte BMW pareltjes gehad. Zo was de Zuid Afrikaanse E23 745i namelijk voorzien van de M88 motor uit de E28 M5. Dit omdat het niet mogelijk was om het stuur rechts te monteren met de M30 motor die de rest van de wereld in de 745 kreeg. Die Afrikaanse E23 7’s zijn vandaag de dag zeer gewild. Het is tot op de dag vandaag de enige 7 die af fabriek met een echte “M” motor is afgeleverd.
Tof verhaal, weer wat geleerd
Dit is er dus 1 van het type 2 als ik het goed lees?
@evdw: nein nein nein! Hoewel…misschien. Ik denk dat het nummer 100 is dus nog net de eerste serie. Maar de ’77’ in het chassisnummer is dan wel verdacht. Misschien MY 1977.
@jaapiyo: Puur gebaseerd op het chassisnr idd, 770100 doet mij toch heel sterk vermoeden dat het om het 2e type gaat wat gebouwd is in 1977. Ze hebben ook niet doorgeteld dus er zijn 2 nummer 100 auto’s.
Zijn er geen uiterlijke kenmerken bekend waarmee dit hier is vast te stellen?
Ik kende de auto wel. Mooi dat ze deze gaan redden. Hij is wel aardig ver heen. Dus het zal wel de nodige stuivers gaan kosten. Lijkt me echter voor BMW Classic geen probleem.
Volgens mij kon je in Europa al in 1974 zo’n Motorsport 3.0 upgrade krijgen op de E12.
Daar gaat nog wel wat werk in zitten denk ik. Mooi dat chassisplaatje in het Engels en Afrikaans.
@milan0: klopt het nou dat hij 1.810 kilo weegt? Lijkt me veels te veel voor een lichter gemaakte auto uit die tijd. Zou denken dat die rond de 1400kg komt met dit dikke blok en de gewichtsbesparingen
En waar zijn de karbuffers…

Kon nog wel eens lastig worden die te vinden. Zulke karbuffers zijn misschien nog wel zeldzamer dan een bontgevlekte Afrikaanse kariboe.
Dit was dus eigenlijk niet de eerste, maar de honderste.
Leuk dat die weer opgeknapt word. De laatste foto, wat ziet die spiegel er raar uit
@flik2punt0: bmw M spiegel. Spiegeldesign is traditioneel een zwak punt bij BMW en bij de M spiegels maken ze er helemaal een rommeltje van, twee pootjes waar er maar één vast zit, hoe verzin je het.
En om dit soort projecten en auto’s ben ik dus een liefhebber van het merk BMW. De motoren, de rij-eigenschappen en de looks, vaak ongeëvenaard.
Dit is de ultralight versie van de allereerste M.

Niks meer aan doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).