Er klopt iets niet aan deze Ferrari

Auteur: , 56 Reacties

Occasion van de week! Deze keer geen mismaakte replica, maar een bolide die gemaakt werd door Ferrari zelf.

Nee, wat we hier zien is geen reguliere Ferrari. Deze langwerpige Italiaan is namelijk een samenraapsel van onderdelen, afkomstig van diverse modellen. Het chassis is van een 348, aangevuld met 360 Modena-onderdelen, en voor de wielophanging werd een beroep op de F355 Challenge gedaan. De reden voor dit Frankenstein-project? Met deze gemuteerde Ferrari werd aan het begin van dit millennium de aandrijflijn van de Enzo op een onopvallende manier getest. Onder de motorkap ligt namelijk een van de eerste 6,0-liter V12’s, gekoppeld aan een zestraps semi-automaat. Om ruimte te creëren voor dit blok moest het chassis met 25 cm worden verlengd. Vandaar die vreemde maar toffe stance.

Ferrari heeft in totaal drie van deze mules gecreëerd. De eerste twee zijn na de introductie van de Enzo weer uit elkaar gehaald, alleen het laatste model werd intact gehouden en een aantal jaar later te koop aangeboden. Best uniek, wanneer een fabrikant zoiets doet.

Hij werd voor het eerst van de hand gedaan in 2005. Daarna maakte de auto een tocht langs diverse autoshows en circuit, om in 2011 bij de Duitse handelaar Modena Motorsport te verschijnen. Of hij is daar nooit verkocht, óf iemand heeft hem weer terugverkocht, want de auto staat er opnieuw te koop. Lijkt ons een mooi moment om één van de meest bijzondere Ferrari’s ooit op de kop te tikken. Zo maken ze zelfs bij Tailor Made niet. Het is alleen niet bekend wat ‘ie op moet brengen. Iemand die een schatting durft te maken?



56 reacties

Voorkant? Ok.
Achterkant? Ok.
Zijaanzicht? Barf
@krokant: Veel mooier dan de Enzo imho!
@krokant: het is dan ook een mule…geen design studie. Looks doe, er niet veel toe.
@boomhauwer: de Jaguar XK120 was ook alleen bedoeld om de motor te testen, 1 van de mooiste auto’s ooit. Het kan dus wel.
@mashell: XK120? Was toch een productiemodel? Bedoel je niet een ander?

Daarnaast, als een auto mooi gemaakt wordt, is dat meestal omdat men het op autoshows wil gebruiken, het echte testwerk is dan al lang gebeurd met verbouwde productiemodellen…
Gaaf toch. Een 348 Longtail.
Gaaf ding!
Het is bij dit soort dingen niet alleen “wat de gek ervoor geeft” maar vooral “wat de gek ervoor vraagt”.
@escort77: en voor welke gek je versleten wordt. Want menig ‘kenner’ zal deze auto voor kitkar aanzien, gezien z’n eh… opmerkelijke verschijning.

Desondanks geldt denk ik: de aanhouder wint. Gezien z’n ‘one-off’ status én het feit dat dit ondanks de samenraapselconfiguratie (Toevoegen aan woordenboek) een echte Ferrari is, is dit over dertig jaar een waardeobject van redelijk astronomische proporties. En daarmee een leuk en betrouwbaar beleggingsobject.
Zeker een uniek apparaat! Leuk voor de verzamelaars maar zo’n ding op de openbare weg krijgen kun je denk ik wel vergeten…
@rickr:
Dat gaat in de UK echt wel lukken, daar kan je zelfs een kenteken krijgen op een bankstel….
http://i.ytimg.com/vi/nKpsZOvQfu4/maxresdefault.jpg
@jrk68: die heb ik een keer gezien op de ring. Of hij hard ging weet ik niet, ik stond bij start finish. ;)
@rolov:
Topsnelheid van 140 hele kilometertjes per uur, sta je toch raar te kijken als dat je in de linkerbaan voorbij komt….
Leuk artikel, nooit geweten dat die bestond.
Ziet er uuhhmm… Apart uit.
Ik denk wel dat ie een tonnetje of 5 op kan brengen.
Volgende week bij autoleitner te bezichtigen…..
3 pizza’s en een augurk. Dan wil ik ‘m! De rest van me geld voor de benzine en onderhoud……
Ik weet nog dat deze werd geveild. Vlg mij ging hij toen voor een ton of 3.
@rolov: vlg mij Was fifth gear er toen aan het filmen. En stond deze ook te koop bij Ferrari samen met nog heel veel meer. Doen ze bij Ferrari eens in de zoveel tijd.
Super tof! Houd ik wel van.
Wat een bazen ding, hebbe
Alleen omdat het zo’n bijzonder model is, zou ik ‘m wel willen. Niet omdat ie zo mooi is, want dat izzie niet……
Ik dacht dat het een acura nsx was met Ferrari ombouw
Wow hebben! Dat is nog eens iets moois een ontwikkel mule. En dan via Engeland het op kenteken krijgen en importeren. Bijna als oldtimer.
Vindt iedereen deze auto zo lelijk? Vind ‘m nog mooier dan die Lagonda.
Zou best het type aanduiding op het kenteken wel eens willen zien…
De auto is in bezit van Uwe Meissner, de eigenaar van Modena Motorsports.
Persoonlijk vind ik de f355 één van de mooiste, al dan niet de mooiste ferrari ooit gemaakt, dus deze kan me zeker smaken.
@mybuzz95:
Pssst, het is een verlengde 348.
Om te zien wat er 355 aan is moet je eronder kruipen….
@jrk68: de achterkant is toch echt van een f355
@rovadepo:
I stand corrected….
Mooi om met zoiets naar een Ferrari meeting te gaan. Is kijken hoeveel ‘kenners’ dr rond lopen. Lijkt wel een beetje een dragster met een silhouette body. Ik vind hem wel cool!
Wreed, mooi hoor, potver.
Als je dit koopt koop je dus eigenlijk een hele crappy ferrari met een veel te snelle motor erin.

Waarom zou je, ben je beter af met een dragster of een amerikaans powerhok.
Cool apparaat, lekker ruw engineers-monster. Zou het liever hebben dan een Enzo. Zou ook wel cool zijn als ze er een maken met een Fiat Multipla top… of een busje zoals Jaguar deed bij de xj220…
Tja… als RAUH WELT liefhebber, kan ik niet anders zeggen dat hij die longtail en erg brede heupen bijzonder goed kan hebben : ) heel vet dus …maar beauty lies in the eyes of the beholder.
@mipmip: helemaal eens, liever deze dan een Enzo !
Volgens mij is er een paar jaar terug ook al een artikel over geschreven
Ik zou even een oude Evo Magazine moeten opzoeken, maar volgens mij stond deze mule voor zo’n 150k in ponden te koop. Tevens was de auto uiterlijk een samenraapsel zoals boven staat beschreven. Maar het chassis is wel van een Enzo (evenals bijna alle andere techniek).
Ferrari F355 Hayabusaaaaaaaaaa
Staat ook nog een zwarte in Maranello in ’t museum…
@snorrie: Oh ja, heb je daar dan een foto van?
Anders zou Ferrari deze mule maar terug moeten kopen voor hun museum.
@bullgod76: jazeker, ik zoek ‘m vanavond even.
@bullgod76: /Users/wouterklinge/Pictures/iPhoto-bibliotheek/Previews/2013/09/20/20130920-114452/oaRxWrmfRvqb0L8NlSN2uw/IMG_1990.jpg
/Users/wouterklinge/Pictures/iPhoto-bibliotheek/Previews/2013/09/20/20130920-114729/ICQC0dk3SpeBb0a8TM1COw/IMG_1991.jpg
/Users/wouterklinge/Pictures/iPhoto-bibliotheek/Previews/2013/09/20/20130920-114452/jUvJOmVAQ5m6OZL56pZddg/IMG_1992.jpg
@snorrie: klopt idd. Maar dit rode exemplaar ziet er wel beter uit dan de zwarte. Die zwarte lijkt meer op een Mad Max mobiel zo slecht afgewerkt.

http://images.pistonheads.com/nimg/27679/FerrariMuseum_06-L.jpg
@snorrie: Best Mac gebruiker. Je kan niet vanuit iPhoto plaatjes hierheen slepen. Je moet ze via internet toegankelijk maken en vervolgens een link hier dumpen.
@snorrie: only god knows…
Miljoen euro moet ie toch wel opleveren
Staat bij dat bedrijf ook nog een aantal oud F1 te koop + een R10 TDI. Dat moet een leuke showroom zijn daar.
Best vet eigenlijk het is niet moeders mooiste maar who cares het is toch maar een mule
Doe maar! Ziet er wel bijzonder uit hoor, ik vind hem wel tof!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).