Occasion van de week! Deze keer geen mismaakte replica, maar een bolide die gemaakt werd door Ferrari zelf.
Nee, wat we hier zien is geen reguliere Ferrari. Deze langwerpige Italiaan is namelijk een samenraapsel van onderdelen, afkomstig van diverse modellen. Het chassis is van een 348, aangevuld met 360 Modena-onderdelen, en voor de wielophanging werd een beroep op de F355 Challenge gedaan. De reden voor dit Frankenstein-project? Met deze gemuteerde Ferrari werd aan het begin van dit millennium de aandrijflijn van de Enzo op een onopvallende manier getest. Onder de motorkap ligt namelijk een van de eerste 6,0-liter V12’s, gekoppeld aan een zestraps semi-automaat. Om ruimte te creëren voor dit blok moest het chassis met 25 cm worden verlengd. Vandaar die vreemde maar toffe stance.
Ferrari heeft in totaal drie van deze mules gecreëerd. De eerste twee zijn na de introductie van de Enzo weer uit elkaar gehaald, alleen het laatste model werd intact gehouden en een aantal jaar later te koop aangeboden. Best uniek, wanneer een fabrikant zoiets doet.
Hij werd voor het eerst van de hand gedaan in 2005. Daarna maakte de auto een tocht langs diverse autoshows en circuit, om in 2011 bij de Duitse handelaar Modena Motorsport te verschijnen. Of hij is daar nooit verkocht, óf iemand heeft hem weer terugverkocht, want de auto staat er opnieuw te koop. Lijkt ons een mooi moment om één van de meest bijzondere Ferrari’s ooit op de kop te tikken. Zo maken ze zelfs bij Tailor Made niet. Het is alleen niet bekend wat ‘ie op moet brengen. Iemand die een schatting durft te maken?
56 reacties
Achterkant? Ok.
Zijaanzicht? Barf
Daarnaast, als een auto mooi gemaakt wordt, is dat meestal omdat men het op autoshows wil gebruiken, het echte testwerk is dan al lang gebeurd met verbouwde productiemodellen…
Desondanks geldt denk ik: de aanhouder wint. Gezien z’n ‘one-off’ status én het feit dat dit ondanks de samenraapselconfiguratie (Toevoegen aan woordenboek) een echte Ferrari is, is dit over dertig jaar een waardeobject van redelijk astronomische proporties. En daarmee een leuk en betrouwbaar beleggingsobject.
Dat gaat in de UK echt wel lukken, daar kan je zelfs een kenteken krijgen op een bankstel….
http://i.ytimg.com/vi/nKpsZOvQfu4/maxresdefault.jpg
Topsnelheid van 140 hele kilometertjes per uur, sta je toch raar te kijken als dat je in de linkerbaan voorbij komt….
Ik denk wel dat ie een tonnetje of 5 op kan brengen.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/31/uniek-koopje-ferrari-prototypo-enzo-m3
Nog een apart model te koop
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/ferrari-andere-pinin-einziges-exemplar-weltweit-lieferbar-hanau/188798171.html
http://www.autoblog.nl/nieuws/ferrari-pinin-wederom-te-koop-nu-een-ton-goedkoper-70063
Pssst, het is een verlengde 348.
Om te zien wat er 355 aan is moet je eronder kruipen….
I stand corrected….
Waarom zou je, ben je beter af met een dragster of een amerikaans powerhok.
Anders zou Ferrari deze mule maar terug moeten kopen voor hun museum.
/Users/wouterklinge/Pictures/iPhoto-bibliotheek/Previews/2013/09/20/20130920-114729/ICQC0dk3SpeBb0a8TM1COw/IMG_1991.jpg
/Users/wouterklinge/Pictures/iPhoto-bibliotheek/Previews/2013/09/20/20130920-114452/jUvJOmVAQ5m6OZL56pZddg/IMG_1992.jpg
http://images.pistonheads.com/nimg/27679/FerrariMuseum_06-L.jpg