
Er komen niet één, maar twee 911-smaakjes bij. Goed nieuws: deze zijn zeer de moeite waard voor de petrolhead.
Porsche 911’s zijn er in allerlei soorten en maten. Van een eenvoudige Carrera tot een supersnelle Turbo of een hardcore GT3. Dan zijn er nog Targa’s, Cabrio’s, versies met vierwielaandrijving, GTS’en en de RS-versies moeten nog komen, evenals een Speedster.
Het grappige is: die RS staat op de planning, maar Porsche is daarnaast ook al bezig met de facelift-versie van het huidige model, die door door intimi liefkozend 992 wordt genoemd. En met die facelift komen twee nieuwe Porsche 911 smaakjes en beide zijn briljant.

Twee 911-smaakjes
We beginnen met het goede nieuws. De Sport Classic moet terugkeren, aldus Carscoops. De Sport Classic was destijds (in 2009) een speciale editie van Porsche Exclusive en had een bijzonder dak, fraai interieur, Fuchs-velgen en een ducktail-spoiler. In technisch opzicht liep de auto voor op de GTS die later op de markt kwam.
Qua techniek zal de nieuwe Sport Classic het meeste delen met de GTS. Deze levert in de huidige GTS precies 480 pk, dus 500 pk voor het facelift-model zal ons niet verbazen. Verwacht een lage oplage en hoge prijs.
Atmosferische zescilinder!
We gaan verder met het HELE goede nieuws van de twee 911-smaakjes die gepland staan. Want er komt nóg een Porsche 911 die tussen de GTS en de GT4 gepositioneerd staat. Het gaat om een Porsche 911 met slechts 400 pk. Maar hoe die 400 paarden worden opgewekt maakt ons blij: dankzij een atmosferische 4-liter motor!
Volgens een insider van het doorgaans goed geïnformeerde Motor1 gaat het om de motor die zijn architectuur deelt met die van de Cayman GTS. Qua vermogen moeten we denken aan iets meer dan 400 pk. Daarmee zou de motor minder vermogen leveren dan de 3.0 turboboxer doet in de huidige Carrera S.
Hoe Porsche dat specifieke 911-smaakje moet positioneren is lastig, maar wij hopen een kale 911 zonder poespas, die 4-liter motor en een handbak. Een soort 911 Carrera T 4.0 Club Sport. Porsche kennende zal het een flinke duit gaan kosten.
Meer lezen? Deze 8 smaakjes maakt Porsche nog niet!
Komt er niet ook een iets verhoogde safari aan?
@ghini: offtopic, die iets verhoogde groene turbo s met rode interieur die laatst voorbij kwam met 333.300km op de klok is geveild voor maarliefst 80k !!
Het wordt tijd voor een Turbo met de iconische taartschep.
@erwinlagcher1977: baas
Het wordt tijd voor een Turbo met de iconische taartschep
@erwinlagcher1977: lijkt me een goed idee!
@enricoleerdam: nu nog iemand die renders kan maken?
@erwinlagcher1977: Dat is nog eens een icoon. Goed idee, stel het voor zou ik zeggen
@anthwan: Ja, de targa is al goed geslaagd maar de huidige turbo mist de uitstraling van de oude.
De sport classic blijft toch wel een geniale uitvoering. Leuk dat deze weer komt. Wat betreft de 400pk atmosferische variant, is 911 GT4 niet de enige juiste naam?
Upsizing en downpowering. Een beetje onlogisch, maar wel heel lekker.
Wat is de Sport Classic toch een mooie Porsche. Vooral toen die uitkwam met de led achterlichten was wat bijzonders. Hopelijk kan Porsche dat weer herhalen met de moderne versie.
In Beilen staat een clubsport te koop. Deze in bij 9ff langs geweest. 1050 pk !!! Kenteken JL-721-P Na dit model hebben ze bij porsche geen mooie auto’s meer gemaakt.
De Porsche Dakar komt ook nog en wat met de hybride turbo? Ps: denk dat er een foutje staat in de tekst ivm facelift.. volgens intimi de 992 genaamd? De 992.2 bedoelen jullie?
@flyerbunch: ja toch een dakar / safari uitvoering, dacht ik ook..
Ik zal wel is en keer en ander model willen zien van een porsche turbo
moet het niet tussen the GTS en GT3 zijn (niet GT4)
@mrbasa: ja