Er komt een raceklasse exclusief voor vrouwen

Auteur: , 105 Reacties
Er komt een raceklasse exclusief voor vrouwen

Professioneel racen in een supersnelle single-seater. Me too, me too, roepen de vrouwen!

Na de opmars van het vrouwenvoetbal kunnen wij petrolheads ons opmaken voor de volgende sportmanifestatie met dames in de hoofdrol. Er komt een speciale raceklasse waar enkel vrouwen aan mee mogen doen. Het initiatief gaat gebukt onder de naam W Series. De W staat hier niet voor wasmachine.

Doel van deze exclusieve klasse is om vrouwen sneller in een Formule 1-zitje te krijgen. Who run the world? Girls! Zou Beyoncé met de finishvlag gaan zwaaien? De dames gaan racen in een Tatuus F3-spec. Onder meer David Hasselhoff Coulthard en Adrian Newey zijn onderdeel van dit nieuwe project.

Het eerste kampioenschap gaat in mei 2019 van start. Er zullen zes races worden gereden in Europa. Een race duurt 30 minuten. Op de lange termijn moet W Series ook naar Australië, Azië en Amerika komen. De totale prijzenpot bedraagt 1,5 miljoen dollar. De winnares van het kampioenschap krijgt met 500.000 dollar het meeste geld. Het is de bedoeling dat dit bedrag als financieel hulpmiddel gaat dienen in het krijgen van een zitje in de Formule 1.

Opmerkelijk is dat de selectie anders verloopt in vergelijking met andere autosporten. Zo worden teams niet geselecteerd op sponsoren en doekoe, maar op talent. Zo kunnen rijke meiden niet met daddy’s money een plekje kopen in de W Series. De dames zullen zich echt moeten bewijzen. Een prima maatregel.



105 reacties

“They don’t have the strength!” “They’ll never win!”. En om dat te weerleggen gaan de ze de competitie met de mannen uit de weg. Juist.
@edge: Net als in elke andere sport, dus wat is je punt?
@donvincenzo: motorsport en autosport zijn een van de weinig sporten waar er geen/nauwelijks onderscheid is/was tussen vrouwen en mannen. Ik vond dat een mooi aspect. Volgens mij is er afgelopen week een dame WK geworden in de Supersport 300 klasse, tussen allemaal mannen. Ik denk dat dat meer van waarde is dan een speciaal kampioenschap voor vrouwen (of mannen). Dan ben je alleen de beste van je sekse, gemixt ben je de beste van iedereen in de klasse.
@thijsj: Heeft iemand dat ooit een bezwaar gevonden bij voetbal, atletiek, zwemmen, of whatever? Heb je ooit een vrouwelijke zwemster horen klagen dat ze slechts kampioene van haar sekse was geworden?
@thijsj: als er geen/weinig onderscheid is/was tussen mannen en vrouwen, hoe kan het dan dat er nauwelijks/geen vrouwen meedoen in hogere raceklassen? Linksom of rechtsom is dat onderscheid er dus wél, alleen ontbrak het officieel in de reglementen. Op zich vind ik deze ontwikkeling wel mooi: nu kunnen vrouwen zich ontwikkelen in een aparte klasse, en dan als ze de ambitie en kwaliteiten hebben doorgroeien naar de absolute topklasses. Noem nog eens een tak van sport die die mogelijkheid heeft?
@donvincenzo: Het is niet zijn punt, maar de punten die in het filmpje worden aangehaald.
@donvincenzo: in andere sporten is het net zo fout om mannen van vrouwen te scheiden in mijn optiek. Jouw argument slaat dan ook nergens op. Het terechte punt wat @edge maakte is dat er uitspraken worden gedaan over de ogenschijnlijk mindere kwaliteiten van vrouwen. Deze worden in de video gepresenteerd als zijnde dat die uitspraken onwaar zijn en het tegendeel bewezen moet worden. Dus vervolgens worden ze in een klasse apart genomen waardoor we geen vergelijking meer kunnen maken met de mannen. Dat was het punt van @edge
@c4seum: Fijn dat je nog even uitlegt wat zijn punt was. Ik snap best wat zijn punt is en ik vind het een onzinnig punt. Het gaat niet om ‘ogenschijnlijk mindere kwaliteiten’. Vrouwen hebben daadwerkelijk mindere kwaliteiten als het aankomt op fysieke sporten. Racen is ook voor een belangrijk deel een fysieke sport, dus het is volkomen logisch dat vrouwen in de autosport op het hoogste niveau nauwelijks uit de verf komen.

Het zal best gebeuren dat vrouwen het in de wat lagere klassen goed doen. Daphne Schippers was bij de jeugd waarschijnlijk ook een stuk sneller dan de meeste jongetjes. Op het hoogste niveau zou ze echter geen enkele kans maken op een prijs als ze meedeed tegen de mannen. Idem met autosport: in lagere klasses zijn er vrouwen die het heel goed doen, maar in de F1 heeft er nog nooit eentje iets bereikt.

Kortom; goed plan om een aparte raceklasse voor vrouwen te maken, maar het is niet erg realistisch om te veronderstellen dat die vrouwen vervolgens door kunnen stromen naar de F1, laat staan dat ze daar mee gaan doen voor de prijzen.
@donvincenzo:
Het verschil met andere sporten is dat ze uiteindelijk dus wel tegen mannen willen strijden in F1 en F2. Dus dit Formula Woman verhaal is een beetje vreemd. Gelijkheid willen maar wel eerst de vrouwen in een apart hokje stoppen. Lichte ironie daar.
@donvincenzo: behalve bij korfbal… En tegenwoordig ook bij de duiksport als ik de berichten van defensie mag geloven :)
@donvincenzo: ho ho, wat te denken van korfbal ;)
Vicki Henderson, sla je slag
@porschepdk: die past niet meer in een stoeltje.
Is een f3 fysiek dan zoveel minder zwaar dan een f2/1 auto?
@peug206: jazeker! Ookal gaan ze nog steeds ontzettend hard, ze halen de snelheid van de F1 wagens bij lange na niet. Daarbovenop is de hoeveelheid downforce ook stuk minder.
@jasbelle: een bugatti veyron kan nog harder. En dan zit je comfortabel in je massagestoel. En downforce? Voel je niks van. Wat je wel voelt zijn de opgewekte G-krachten, de kracht die nodig is om het stuur te draaien (stuurbekrachtiging) en pedaalkracht. En die cijfers ben ik wel benieuwd naar. Want 2 van de 3 kunnen ze namelijk gewoon aanpassen…
@peug206:
meer downforce = harder door de bocht = meer g-krachten
@harrie: joh. Nog even en dan vertel je me dat je aan de hand van V (gem) ook nog een rondetijd kunt berekenen… een F1 doet volgens de beelden rond de 3,5/4G max? Maar waar zit een F2? En een F3?
@harrie: Als je rechtdoor gaat. Dan heb je toch ook downforce? Maar dan voel je die alleen niet. Je kunt wel zooveeeel downforce hebben. Maar als je die niet benut, heb je er nog niks aan
@peug206: Aanpassen is niet echt heel erg mogelijk, want het is een spec series en daarbovenop genereer je die G-krachten door downforce, dus het maakt wel degelijk uit.
@jasbelle: uhh als je even ontleed waar je mee bezig bent zijn er 3 (hoofd)activiteiten die energie vragen van het lichaam. Gaspedaal intrappen, rempedaal intrappen, beide in mindere mate tot sturen en kijken waar je heen gaat. De energie die daarvoor benodigd is, is afhankelijk van je spieren, de intensiteit waarop ze functioneren en de duur van de inspanning. Pedaalkracht kun je aanpassen voor een zachter rempedaal = minder verbruikte energie/kracht. Stuurbekrachtiging wat meer laten doen = wat minder kracht. Blijft hoofdzakelijk je nekspieren nog over. Die moet je trainen. De rest is aanpasbaar.
@peug206: maar dan blijft mijn vraag dus: wat is de g (max) in een f3 auto vergeleken met een f1?
@peug206: google
@vroaaar: ik kan het niet vinden, behalve een aanname dat het rond de 3g ligt. Anders had ik het ook niet gevraagd ;-)
@jasbelle: das 2.6g. Vind ik eerlijk gezegd wel meevallen als de f1 4 doet. En dan is dat zeker trainbaar.
@peug206: Jazeker, al weet ik uit betrouwbare bronnen wel dat je er inderdaad wel echt voor moet trainen en echt niet zomaar in zo’n ding kan stappen!
@jasbelle: maar als je in zo’n ding kan stappen dan kun je ook gewoon trainen voor een f1. Want ik durf rustig te zeggen dat ik een dame zover kan trainen dat ze in staat is om die kracht aan te kunnen.
Die Doreen Seidel & Stefane Cox mogen er anders prima zijn. Zie ik liever dan MV33.
Allemaal hartstikke leuk hoor, zulke bedoelingen. Maar vrouwen kunnen zich gewoon niet meten met mannen in een sport. Of het nou autosport of voetbal is doet er niet toe. Fysiek gezien gaat dat gewoon niet. Alleen je mag het niet roepen want dan krijg je gezeik van mensen over ‘gelijke rechten en gelijke behandelingen, vrouwen in de top feministen SJW’.

Dafne Schippers kan onwijs hard rennen. Maar naast Usain Bolt lijkt het net of ze de snelheid van een slak heeft. Lieke Martens kan een aardig balletje trappen maar naast Messi is ze net de linksbuitenadem van Abbekewalde 6.
@viezefreddyw: Ik heb de ballen verstand van voetbal, maar zijn het niet de Leeuwinnen die momenteel de prijzen naar Nederland brengen. #WinnenIsNietAllesMaarVerliezenIsNiets
@crashingduke: Ja, ze hebben een EK gewonnen. Was ook hartstikke leuk. Het niveau van het Nederlandse vrouwenvoetbal is sinds een paar jaar ook aan het groeien. Maar nog steeds is het een niveau van lik m’n vestje. Maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Waar het om gaat is dat vrouwen fysiek gezien gewoon niet mee kunnen met mannen in een fysieke sport.
@crashingduke: Ajax a1 zal van ze winnen bijvoorbeeld.
@viezefreddyw: Natuurlijk kun je de dat zeggen. Niemand die daar ook maar iets tegen in kan brengen.

Juist omdat bij veel sporten de fysieke eigenschappen tellen en de verschillen groter worden, mag, nee, moét het benoemd worden.



@viezefreddyw: Ik vraag me wel
serieus af of de achterstand in fysieke capaciteiten echt het verschil gaat maken in de autosport, ondanks dat je fysiek fit moet zijn is het geen Tour de France of een Ironman evenement. Daarom vind ik een aparte klasse voor vrouwen volslagen onzin, goede vrouwelijke coureurs zouden zich gewoon moeten kunne meten met de mannen. Daarnaast is er in de World Supersport 300 klasse een dame wereldkampioen geworden, op een motorfiets notabene, waarbij er fysiek echt wel meer van je gevraagd wordt dan in een auto. Of ze een 600cc Supersport of zelfs Superbike/MotoGP machine met evenveel succes zou kunnen besturen vraag ik me af, aangezien dat wel aardig fysiek werk is.
@racerx: Ooit van dichtbij de nek van een formule 1 coureur gezien? Stiekem best een fysieke sport, ondanks dat er een motor voor de aandrijving zorgt ;-).
@willeme: Een nek kun je trainen, dat kunnen ook vrouwen. Er zijn ook vrouwelijke Indycar coureurs geweest, hoewel dat niet niveautje F1 is qua krachtenspel, denk ik dat het er nou niet enorm voor onder doet. Fair point, dat wel, maar ik koop het niet helemaal. ;-)
@racerx: Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat een vrouwelijk toptalent zich niet kan meten met een Formule 1 coureur in dezelfde Formule 1 auto. Het lijkt misschien niet zo, maar het besturen van een Formule 1 auto komt aardig wat fysieke kracht bij kijken.
@viezefreddyw: klopt, maar dat is trainbaar. Kost wellicht wat meer moeite maar het is alsnog geen Ironman…

Ik ben niet overtuigd, ik ken genoeg vrouwen in mijn werk bij Defensie die fysiek prima een F1 wagen zouden kunnen handelen, ook worden er in fysieke zin dames goedgekeurd om F-16 te vliegen, stapje hoger dan een F1 wagen op fysiek vlak. Valt of staat gewoon met trainingsdiscipline.
@racerx: Tot zover is er 1 vrouw geweest ter wereld die F-16 vloog. Maar dat doet er verder niet toe.

Je zou kunnen zeggen dat het trainbaar is. Maar de spieren in het mannelijke lichaam ontwikkelen zich natuurlijk heel anders dan de spieren in een vrouwelijk lichaam.

Wel is het zo dat ik het leuk zou vinden als mijn ongelijk bewezen zal worden. Als er vrouwen zijn die zich uitstekend kunnen meten met de mannen in de Formule 1 zal ik de laatste zijn die het niets zal vinden. Sterker nog, ik zou het prachtig vinden als Verstappen zoek gereden zal worden door een vrouw.
@viezefreddyw: alleen in NL waren het er uit mn hoofd al twee, maar dat terzijde. Ook België heeft volgens mij een dame in dienst als F-16 vlieger. De persoon die jij beschrijft heeft ook daadwerkelijk operationele inzet gekend als enige vrouw, ik denk dat je daar op doelt. Daarnaast, fysiek goed bevonden worden om een F-16 te vliegen en ook daadwerkelijk de opleiding volbrengen zijn twee heel verschillende dingen natuurlijk.

Verder met je eens, ik zou meer dames in de top van de motor/autosport willen zien. Vond het dan ook gaaf dat de Supersport 300 klasse dit jaar een vrouwelijke wereldkampioen kent.
@racerx: Het verschil tussen F1 en, zeg, een ironman is dat je voor F1 “genoeg” kracht en uithoudingsvermogen moet hebben (en da’s best veel), daarna maakt vaardigheid het verschil. Bij een Ironman win je uiteindelijk op meer kracht/uithoudingsvermogen. De vraag is dus of de hoeveelheid benodigde kracht en uithoudingsvermogen voor F1 haalbaar is voor vrouwen, of dat dat voor (het merendeel van) de vrouwen toch voorbij de fysieke potentie gaat. Het zal hoe dan ook een kleiner percentage zijn dan onder mannen, maar ben wel benieuwd of er een aantal de top weet te halen.
@ar156sw: daar kan ik me in vinden.
@ar156sw: eindelijk iemand die snapt dat vaardigheid en kracht wat anders is…
@viezefreddyw: hoe zou het zitten met darten? Je zou zeggen dat ze daarbij geen fysiek nadeel hebben. Doch zie ik ze nog niet meestrijden om de wereldtitel;)
@retsok: dat is omdat vrouwen niet dezelfde hoeveelheid bier aankunnen tov mannen.
@retsok: is geen sport… dat is gewoon iets waarbij mannen kunnen meten wie de het laagste promillage heeft.
@retsok: darten is geen sport maar een tijdverdrijf…
@retsok: is ook de enigste sport waar je een bierbuik krijgt
@cthijs: Dat lukt sommigen bij voetbal anders ook wel aardig.
@viezefreddyw: Waar zitten al die militante SJW’s toch? Ik kom ze maar zelden tegen, in tegenstelling tot de mensen die over ze klagen: daar struikel je haast over… en dan begeef ik met toch regelmatig in behoorlijke progressieve kringen ;)
@ar156sw: Overal ter wereld zijn ze. Je hoeft maar iets te zeggen (in de media bijvoorbeeld, zie Johan Derksen en consorten) of ze staan in de rij om je kop er af te zagen.
@viezefreddyw: typisch… misschien heeft dat met gevoeligheid te maken, ik ervaar dat toch niet zo. Kan ook komen doordat ik denk dat de wereld mooier wordt als ze Derksen z’n kop d’r af zouden zagen natuurlijk… maar goed.
@viezefreddyw: Joh.. je hoeft maar wat verkeerds te zeggen op AB of er komt weer zo’n moraalridder uit z’n grot gekropen.
@viezefreddyw: Als je wat zinnigs zegt en dat kunt onderbouwen is er een groot verschil met de kreten van Johan Derksen oid, die ik met de beste wil van de wereld niet beter dan als kroegpraat kan omschrijven. Dat is andersom noet anders, gezien het aantal groepen online en reacties op bv. Facebookberichten waar een ieder die ook maar enigszins genuanceerd reageert als landverrader/hippe/ buitenlander of SJW (want heel erg) wordt neergezet.
@viezefreddyw: en juist daarom moeten de organisatoren van deze raceklasse de casting couch inzetten om nieuw talent te selecteren… ;-)
@ar156sw: het is meer wat je een SJW noemt. In de ogen van veel mensen ben je zodra je een poging tot nuance doet direct een SJW, wat natuurlijk bedoeld wordt als belediging…
Dat er nooit een aparte vrouwen klasse is geweest heeft misschien te maken met het feit dat de gemiddelde vrouw nul komma nul interesse heeft in een autorace kijken.
Commercieel niet interessant. Leuk initiatief, maar ben bang dat het een stille dood gaat sterven.
@harrie: Precies. Vrouwen interesseert het niet en mannen gaan er pas naar kijken als die vrouwen in hun blote tetten gaan rijden en de top 3 elkaar na de race in bikini gaat natspuiten met champagne. Gaat niks worden dus.
@berlinetta: Hahaha ik moest lachen.
@berlinetta: Dat is podverdikkeme een prima plan. Waarom ga jij niet even bij de FIA solliciteren?
@kilum: Ja dag dan krijg ik dadelijk een hoop SJW’ers op m’n dak.
@harrie: Staat de W voor “Welke afslag moet ik nemen voor de pits?”
@donvincenzo: Nee voor: ‘We hadden volgens mij deze afslag moeten hebben’
Ik vind het een prima initiatief. In tegenstelling tot wat de meesten denken, is deze klasse niet in het leven geroepen om “de competitie met de mannen uit de weg te gaan”, maar om meer vrouwen in hogere raceklassen te krijgen. Het is immers al lastig genoeg (voor mannen en vrouwen) om sponsorgeld bij elkaar te verzamelen en gezien de verhouding man/vrouw in de autosport nogal scheef is momenteel, is het m.i. prima om op deze manier meer dames aan de top te krijgen. Betere promotie voor jonge meisjes bestaat er niet.

Overigens is het niet gezegd dat er straks ineens allemaal vrouwen in de Formule 1 rijden. Deze raceklasse geeft ze simpelweg de kans hun talent te tonen in hun eigen serie, zodat ze fundering kunnen krijgen voor de opstapklasse. Lukt het ze in F3 of F2 dan nog niet, dan is F1 natuurlijk geen optie en moeten ze hun heil maar ergens anders gaan zoeken.
@ikschrijfookoverautos: terwijl je toch zou denken dat het makkelijker is voor een vrouw op hoog niveau om sponsorgeld te regelen, aangezien dat een redelijk uniek selling point is ten opzichte van de vele jongens daar.
@jasbelle: Ik dacht precies hetzelfde, maar bedrijven/sponsoren kijken schijnbaar vooral naar de statistieken en zien daarom dat de kans dat een vrouw echt goed gaat scoren vrij laag is. Zodoende is het lastig voor dames om sponsoren binnen te hengelen.
Dit is al een veel beter plan dan dat onzalige idee om de uiteindelijke kampioene een wildcard te geven naar de opvolgende klasse.

Dit is weer zo’n discussie waarin ik in twee kampen zit;

Voor:
Goed dat er een aparte raceklasse is, dit werkt met het idee van ‘inclusiveness’. Net als de verplichte quota voor dames in Boards of Directors bij grote bedrijven. Als er alleen maar mannen in het wereldje zitten, en één ervan vertrekt wordt er als opvolger sneller naar een andere man gekeken. Onbewust krijgt een vrouw hier dus niet snel een kans. Met deze raceserie kunnen de dames zich beter in de kijker spelen en daarmee hopelijk een eerlijke kans maken om in de uiteindelijke F1 terecht te komen op basis van hun prestaties.

Tegen:
Bewijs maar dat je het kunt en dat je net zo snel of zo niet sneller bent dan de mannen. Verdien je zitje. Dit is namelijk precies hetzelfde als wat de mannen nu ook moeten doen. Denk maar niet dat Gasly is binnengekomen vanwege zijn puppy-oogjes. Die heeft keihard moeten knokken en moeten laten zien dat hij de beste en meest betrouwbare rijder op dat moment was. Net als alle andere (op de paydrivers na) mannen die er nu rondrijden. Er zijn ontelbare jongens die niet snel genoeg zijn gebleken die geen carrière meer hebben in de autosport en die ook geen eigen raceklasse hebben gekregen.
@gulli: je tegen is eigenlijk een voor, want dat is het hele punt. De raceklasse is in het leven geroepen zodat ze zich kunnen bewijzen.
@ikschrijfookoverautos: ja daar heb je wel een punt. Het zou een betere tegen zijn geweest als ze idd die wildcard hadden gekregen.
Waarom geven ze de dames niet een Formule E auto? Vele teams zitten onder de vleugels van fabrikanten. Kunnen ze in hetzelfde weekend meerdere wedstrijden aanbieden naaste de wedstrijd voor de heren en de Jaguar-cup!
Vraagje: Mogen de marshals deze dames bij een acident uit de wagen helpen of enkel vrouwelijke marshals?
@ericc: Formule-e lijkt me inderdaad logischer aangezien het toch een beetje de experimentele progressieve speeltuin van de racerij is. 1 man 1 vrouw per team oid.
Feministisch gezeik, weet je wat nou zo gek is, gelijkheid en betrokkenheid voor vrouwen is enkel een spreekpunt bij leuke dingen, maar je hoort nooit een feminist zeiken dat er te weinig vrouwen werken als vuilnisman/vrouw.
@goodolddays: En dat terwijl vrouwen uitermate geschikt zijn voor opruimen. Inderdaad bizar.
@berlinetta: en in schoonmaken. 25 jaar geleden werd een vrouw marketingdirecteur bij Mercedes. Zij werd door de grote baas als volgt aangezocht: “Ik heb gehoord dat jij goed kunt poetsen. En het imago van ons merk moet opgepoetst worden.”
@goodolddays: dienstplicht voor vrouwen idem
@kunstomdathetmoet: die zijn er meer dan vrouwen op hooggeplaatste posities heb ik me eens laten vertellen.
Ik ben best benieuwd, in de autosport zouden de verschillen tussen mannen en vrouwen moeilijk zichtbaar moeten zijn..
@jochempie: het blijft een fysieke sport dus ik denk dat je ongelijk hebt
@deeberton: Iedereen kan trainen op de G-krachten, ook vrouwen.
Boeh! Rascistisme!
Dus als ik het goed begrijp wordt er een raceklasse opgericht omdat vrouwen niet goed genoeg zijn om tegen mannen te racen?!

Met diezelfde logica zouden ze ook een speciale raceklasse voor mij moeten beginnen omdat ik Hamilton, Verstappen en etc. niet bij kan houden. (Kan ook komen doordat ik alleen een fiets heb)
@antoombom2000: Die is er ook, dat heet de JunkyardRace.
Ook met vrouwelijke pitcrew lekker kloten waar nou precies die krik moet en hoe werkt de sleutel om de wielen los te draaien
@rob5nismo: bij Racing Point Force India (wat een naam!) werkt een dame mee met verwisselen van de linker achterband. Sowieso in Rusland gezien, weet niet of ze vaker meedoet.
The proof of the pudding will be in the eating. M’n onderbuik zegt, dat dit initiatief niet tot (meer) vrouwen in de (huidige vorm van) F1 gaat leiden. Eens kijken of die onderbuik er verstand van blijkt te hebben.
Mooi op basis van talent! Carmen nog steeds achteraan dus.
Why tho. Vrouwen zouden toch prima mee kunnen tussen de mannen als het om racen gaat? Voorbeelden zat denk ik. Dat een vrouw niet dezelfde fysieke bouw heeft om bvb met de mannen op NHL niveau ijshockey te spelen is aannemelijk, maar voor sporten als de racerij zou dat in mijn ogen niet mogen uitmaken.
jammer dat de pitstop dan 3 minuten duurt omdat ze eerst moeten inparkeren (flauw weet ik)
@gove: Waarom denk je dat die races maar 30 minuten duren? Dat is net lang genoeg om nog zonder pitstop te kunnen racen.
Race van de keuken naar de badkamer? Wie als eerst alles schoon heeft 😉
Beetje de keukenkampioen divisie van het racen.
Wordt best leuk om te kijken, al die crashes.
Wat? Heeft Vettel nu zijn eigen klasse gekregen?
‘Who run the grid? Girls!!’
Ik ben overigens erg benieuwd of dit een FIA geaccrediteerd kampioenschap wordt. Ik kan me niet voorstellen dat de FIA enerzijds een Women in Motosport commission opzet die pleit voor gelijke kansen en steun voor meiden/vrouwen die de racerij in willen, en anderzijds segregatie in de hand werkt en de status quo behoudt door hier dan ook nog toestemming en superlicentiepunten voor verlenen.
Formule 3 coureur Sophia Flörsch en Indycar coureur Pippa Mann zijn in ieder geval niet te spreken over de W Series. Beide zijn het eens met de constatering van de W Series dat er veel vooroordelen zijn over vrouwen in de autosport, maar zien een aparte raceklasse niet als de oplossing en zien liever dat er gewerkt wordt aan iets waardoor vrouwen in de gewone autosportladder meer kansen krijgen. Mann noemt de serie zelfs gekscherend The Handmaid’s Racing Series.
@Edge: Wat zou er gebeuren als een vrouw in een GP2 auto’s dezelfde tijden rijdt als de snelle heren in dezelfde klasse/auto. Dan zul je ze haast wel moeten mengen. Bij fysieke sporten zal de scheiding altijd wel blijven, de top van de vrouwelijke kickbox zal denk ik geen match zijn voor Rico Verhoeven. In de F1 of autosport zijn die nekspieren over het algemeen wel te trainen denk ik, daar komt ook nog een stukje aanleg e.d bij kijken. Het zal mij niet verbazen dat er vrouwen zijn die niets onderdoen voor een Perez of Hulkenberg.
Het gaat gewoon om de pegels. Als niemand de meiden wil zien racen houdt het al gauw op.
Opzich is dit niet gek. Er zijn maar weinig sporten waar geen verschillende competities zijn voor zo wel mannen als vrouwen.
De Keukenkampioendivisie
wratten zijn er weg van!

https://youtu.be/-w0pCe7WW1s

(Oudje…)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).