• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Probeer om te draaien: ProRail gaat zelf overwegen sluiten

Auteur: RubenPriest, gepost 10 oktober 2018 om 10:26 – 49 Reacties

Spoorwegovergang met slagbomen


De Nederlandse spoorinfrastructuurbeheerder is het wachten zat.

In ons land staan nog tientallen onbewaakte overwegen. Overgangen waar geen camera’s, slagbomen, of andere vorm van veiligheid is. Normaal gesproken zijn er toeters en bellen die omstanders waarschuwen dat er een trein nadert, maar bij bijna 120 onbewaakte overwegen in Nederland is dit niet zo.

ProRail maakt zich al een tijdje hard om deze overwegen zo snel mogelijk te sluiten. De organisatie zit echter vast in een web aan bureaucratie. Zo lopen er bijvoorbeeld inspraakprocedures waarbij omwonenden de kans krijgen om bezwaar te maken tegen de sluitingen. Dit soort procedures vertragen de stappen die ProRail wil zetten enorm. Het bedrijf is het wachten zat en gaat nu zelf ingrijpen, aldus topman Pier Eringa tegenover de Telegraaf.

Dat gaat omrijden worden voor omwonenden die te maken hebben met onbewaakte overwegen in de buurt. ProRail gaat namelijk betonblokken plaatsen, waardoor oversteken onmogelijk wordt. De navigatiesystemen houden hier geen rekening mee en dus zal dit ook weer tot frustraties gaan leiden. Dat ProRail dit op eigen initiatief doet is niet zonder risico. Omwonenden kunnen bijvoorbeeld een rechtszaak aanspannen tegen de maatregelen. Een eventuele rechtszaak ziet de organisatie met vertrouwen tegemoet. ProRail denkt niet dat de rechter moeilijk gaat doen over de veiligheidsmaatregelen die de spoorinfrastructuurbeheerder gaat treffen.

Ook interessant!

  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie
  • Video: wat gaat er hier nu mis?
  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, prorail, trein

Vorig bericht: « Opel: deze modellen gaan verdwijnen, dit gaat er komen
Volgend bericht: Er komt een raceklasse exclusief voor vrouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    10 oktober 2018 om 10:32

    In mijn ouderlijke dorpje waar ik opgeroeid ben, was voorheen ook een onbewaakte maar daar ligt nu gewoon een mooi betonnen tunneltje, waar je zelfs met een traktor nog onder door kan. Lijkt mij verreweg de beste optie. Waarschijnlijk ook de duurste maar wat heb je liever, meer geld of meer dodelijke ongelukken?

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      10 oktober 2018 om 10:39

      @ghost: het gekke is dat het hier dus niet om geld gaat, de omwonenden maken de aanleg van betere overwegen onmogelijk door overal bezwaar en beroep tegen aan te tekenen. Ivm overlast en zo.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        10 oktober 2018 om 10:58

        @dondeboer: hoe? Echt oprecht, hoe heb je overlast van een tunnel? ?

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          10 oktober 2018 om 11:49

          @ghost: tja, de aanleg kan even wat lastig zijn, maar verder zou ik ’t ook niet weten. Misschien bang voor ’t licht aan ’t eind van de tunnel?

          Login om te reageren
        • povel zegt

          10 oktober 2018 om 16:03

          @ghost: dan gaan mensen weer over hangjongeren zeuren.

          Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        10 oktober 2018 om 13:25

        @dondeboer: precies, overal tegen protesteren, als het maar anoniem via een papiertje kan, daar zijn we in NL goed is.

        Login om te reageren
      • dracae zegt

        10 oktober 2018 om 13:34

        @dondeboer: Een beetje te kort door de bocht. Er zijn verschillende problemen bij verschillende overgangen, soms zijn dat omwonenden, soms is het onzin, maar dat is niet altijd het geval.

        Het gaat dus vaak WEL om geld en om het kiezen voor de goedkoopste, maar voor omwonenden lastige oplossing zoals het aanleggen van lange parallelwegen, geen fatsoenlijk overleg met grondeigenaren , emotionele chantage richting hen en ook gewoon ruimte problemen.
        Een tunnel kost bijvoorbeeld veel meer ruimte en dat is er niet altijd zomaar even.

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          10 oktober 2018 om 13:44

          @dracae: Zit wat in, elke locatie is verschillend. Het is natuurlijk ook vreemd om een paar miljoen stuk te slaan op een overgang die maar een paar keer per dag wordt gebruikt. Feit is wel dat het artikel vooral ingaat op bureaucratie en niet op financiering, vandaar mijn wat kort door de bocht reactie.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 oktober 2018 om 10:39

      @ghost: Eigenlijk is het te gek voor woorden dat het überhaupt nodig is, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die niet begrijpen dat ze moeten stoppen en opletten bij een spoorwegovergang.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        10 oktober 2018 om 12:41

        @berlinetta: denk dat dit een groter probleem is inderdaad. Rood betekent stoppen echter zijn er mensen die er gewoon schijt aan hebben en niet stoppen(uitzonderingen daargelaten).

        Login om te reageren
        • kle500 zegt

          10 oktober 2018 om 13:47

          @bmwfreak038: Is het probleem niet de ONBEWAAKTE overgangen?

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            10 oktober 2018 om 22:38

            @kle500: ook daar staan wel eens lampen bij maar geen slagbomen.

            Login om te reageren
            • pogostick zegt

              11 oktober 2018 om 13:00

              @peug206: No.

              Login om te reageren
              • bmwfreak038 zegt

                15 oktober 2018 om 12:54

                @pogostick: ja lampen staan er altijd?

              • pogostick zegt

                15 oktober 2018 om 12:59

                @bmwfreak038: Ik help je een handje:
                https://nl.wikipedia.org/wiki/Overweg#Niet_actief_beveiligde_overwegen

                Basisscholieren leren het ook:
                https://kids.vvn.nl/encyclopedie/spoorwegovergangen

                Even jezelf informeren!

    • Tonnie zegt

      10 oktober 2018 om 12:59

      @ghost: ford rekende gewoon uit hoeveel kosten ze aan de dodelijk verongelukten zouden hebben met de Pinto en hoeveel ’t zou kosten om de Pinto veiliger te maken. Meer doden was toch goedkoper, dus werd de Pinto (in eerste instantie) niet veiliger gemaakt. Dus als ’t om geld gaat.. ;)

      Login om te reageren
  2. rob636 zegt

    10 oktober 2018 om 10:43

    Die onbewaakte overgangen staan veelal in buitengebieden. In buiten gebieden heb je boerderijen. Op boerderijen heb je trekkers. Met een trekker zetten ze de betonblokken weer opzij.

    Login om te reageren
  3. zelfbenoemdingenieur zegt

    10 oktober 2018 om 10:46

    Gewoon uit je doppen kijken als je een overweg oversteekt. Is niet moeilijk.

    Login om te reageren
    • keesieboy2 zegt

      10 oktober 2018 om 11:02

      @zelfbenoemdingenieur: niet moeilijk? Waarom gebeuren er dan toch zoveel ongelukken?

      Login om te reageren
      • zelfbenoemdingenieur zegt

        10 oktober 2018 om 11:08

        @keesieboy2: Omdat mensen niet goed uit hun doppen kijken.

        Nu moet ik straks anderhalve kilometer omfietsen naar mijn werk omdat er een handjevol mensen niet goed uitkijkt. Heb ik geen trek in.

        Login om te reageren
        • erwh zegt

          10 oktober 2018 om 11:48

          @zelfbenoemdingenieur: en niet kunnen nadenken, zoals die malloot vorig jaar met z’n hoogwerker die zorgde voor het compleet ontsporen van een trein. Hij stak nota bene een enkel spoor over. Kwestie van wachten tot de eerste de beste trein voorbij is, dan weet je dat je daarna in ieder geval even hebt.
          Maar ja, daar heb je het al. In wachten zijn wij mensen niet erg goed.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            10 oktober 2018 om 22:07

            @erwh: Denk je? Er kan ook een trein komen uit de andere richting, gewoon twee seconden later…

            Login om te reageren
            • Kvgorp zegt

              10 oktober 2018 om 22:21

              @Esprit_de_Flandre: Enkel spoor…?

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                10 oktober 2018 om 22:28

                @kvgorp: Ach zo. Ja, kennen we niet in Belgique. Hier is het dubbel of niets. En altijd met lampjes èn slagbomen…

                En putten tussen de rails natuurlijk ook…

  4. rickthestig zegt

    10 oktober 2018 om 10:53

    Ken genoeg overwegen op bospaden waar alleen iemand komt met suïcidale ideeën. Die zijn prima te sluiten.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      10 oktober 2018 om 11:51

      @rickthestig: het is niet zo dat je per se een overweg nodig hebt om voor de trein te springen.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        10 oktober 2018 om 12:43

        @dondeboer: ik moest gniffelen..?

        Login om te reageren
  5. mashell zegt

    10 oktober 2018 om 10:56

    Ik denk dat Pier misschien wel teleurgesteld gaat worden. De rechter zal waarschijnlijk gewoon oordelen dat de procedures gevolgd dienen te worden en niet een bedrijf op eigen houtje overwegen mag gaan sluiten vanwege de veiligheid.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      10 oktober 2018 om 11:06

      @mashell: als men aantoont dat de veiligheid serieus in het geding is, zal de rechter snel toestemming verlenen hoor. Simpel als dat.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 oktober 2018 om 11:15

        @ghost: maar de rechter zal waarschijnlijk zeggen die onbewaakte overwegen bestaan al jaren, daar is de afgelopen jaren niets aan de veiligheid veranderd, dus hier is gewoon ruimte de normale procedures te volgen. Prorail wil de snelle weg nemen want als de overgangen al een tijdje dicht zijn is de kans op een upgrade in plaats van permanente sluiting veel kleiner en zo bespaard Prorail veel geld.

        Login om te reageren
        • lolikbenbol zegt

          10 oktober 2018 om 12:13

          @mashell: hoe dan ook: leken die voorspellen “wat de rechter er van zal vinden” is altijd koffiedik kijken.

          Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    10 oktober 2018 om 11:00

    Was dat de beste foto (dus met slagbomen) die te vinden was.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      10 oktober 2018 om 11:06

      @thomasthomas: @jaapiyo is nog niet wakker geloof ik, anders had ie er wel een paar pijlen in willen shoppen voor Ruben ;-)

      Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    10 oktober 2018 om 11:57

    Ik snap er geen reet van.
    De afgelopen 100 jaar gaat het in principe prima met deze overwegen.
    De afgelopen 100 jaar hebben we iedereen geleerd dat je beide kanten op moet kijken als je een drukke weg of een treinovergang over wil steken. Gaat prima.
    En nu willen we die dingen sluiten?
    En heeft het nu te maken met die vrouw+kiddos+elektrische badkuip die niet op tijd weg was bij een (bewaakte) overgang?

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      10 oktober 2018 om 13:35

      @gregorius: ProRail maakt zich al een tijdje hard om deze overwegen zo snel mogelijk te sluiten. Staat dus los van het badkuip incident. Er gebeuren klaarblijkelijk toch nog te veel ongelukken aldus Prorail.

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        10 oktober 2018 om 13:50

        @ikleesookoverautos: Prorail wordt aangekeken als het mis gaat, want onbewaakte overgang. Maar vervolgens krijgen ze niet de mogelijkheid de situatie aan te passen. Dus nu gooien ze de knuppel in het hoenderhok om er beweging in te krijgen..

        Login om te reageren
    • dracae zegt

      10 oktober 2018 om 13:39

      @gregorius: Nee het heeft niet met die vrouw te maken.. maar met een aantal ongelukken bij onbewaakte overgangen en met de moderne maatschappij waar dit soort dingen nu groot nieuws zijn. Ongelukken zijn niks nieuws, maar we weten meer en de normen zijn veranderd.

      Login om te reageren
  8. kle500 zegt

    10 oktober 2018 om 13:53

    Wie wordt wr aangekeken als het mis gaat? Prorail want onbewaakte overgang. Maar een overga g veiliger maken wordt ze onmogelijk gemaakt. Nu gooien ze dus de knuppel in het hoenderhok om de boel wat te versnellen. Soms moet je iets forceren.

    Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      10 oktober 2018 om 22:25

      @kle500: in dekken geef dat. Stel dat er morgen weer iets gebeurd kunnen ze roepen. Zie je wel. Wij wilde hem sluiten. Maar mocht niet.

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        10 oktober 2018 om 22:25

        @kvgorp: heet

        Login om te reageren
  9. lowrider zegt

    10 oktober 2018 om 13:56

    Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan gewoon ouderwets uit je doppen kijken en begrijpen dat als die lampjes knipperen je niet door moet lopen/rijden

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      10 oktober 2018 om 15:18

      @lowrider: Bij onbewaakte overwegen knipperen geen lampjes. Daarom heten ze ook onbewaakt.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        10 oktober 2018 om 22:10

        @henrie: Kunnen ze dan niet gewoon die lampjes zetten? Moet toch kunnen voor een zacht prijsje…

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          10 oktober 2018 om 22:25

          @Esprit_de_Flandre: Lampjes plaatsen zal niet zo duur zijn. Maar er moeten ook voedingskabels naar toe. Dat kost al een stuk meer. En er moet detectieapparatuur geplaatst en geïnstalleerd worden die ‘zien’ wanneer er een trein aan komt. Dat is echt niet zo simpel en/of goedkoop, anders had het er al lang gestaan…

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            11 oktober 2018 om 21:48

            @henrie: Voeding? Zonnepaneeltje met batterij. Detectie? Camera van een slimme foon en een beeldherkenningsappje.

            Al bij al zou het met moderne techniek niet veel moeten kosten…

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              11 oktober 2018 om 23:50

              @Esprit_de_Flandre: Leuk bedacht en vast ook best uitvoerbaar, maar dit soort dingen moet natuurlijk aan allerlei veiligheidsmaatregelen en standaarden (je wilt geen specials) voldoen. Dus zo simpel is het echt niet. Zeker niet in Nederland, maar zelfs ook in Belgie niet… ?

              Login om te reageren
        • peug206 zegt

          10 oktober 2018 om 22:40

          @Esprit_de_Flandre: goedkoper dan een zak cement?

          Login om te reageren
          • lowrider zegt

            11 oktober 2018 om 08:27

            @peug206: goedkoper dan een mensenleven?

            Login om te reageren
  10. zjos zegt

    10 oktober 2018 om 20:13

    Waardeloze reactie van ProRail. Het afsluiten van onbewaakte overwegen is met name voor het platteland waar deze het meest voorkomen vaak een ramp. Het betekend veelal vele kilometers omrijden met je auto maar ook tractor of landbouw voertuig. En dat gewoon omdat ze het vertikken geld te steken in die overwegen door ze te beveiligen en nu hun probleem afwentelen op de burger.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North