Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters

Auteur: , 90 Reacties

Roetfilter verwijderd? De APK-keurmeester's gonna get you!

Er komt een verbod op het verwijderen van roetfilters

In theorie zijn roetfilters de redding van onze planeet. Ze filteren uitlaatgassen van dieselauto’s op fijnstofdeeltjes, waardoor moderne zelfontbranders louter bloemetjes en elfenstof uitstoten. In de praktijk raken deze ondingen razendsnel verstopt – zeker als je niet doortrapt – en zorgen ze veelvuldig voor storingen. Maar ja, milieu hè.

Uit recent TNO-onderzoek blijkt dat op 1 januari ongeveer 60% van alle dieselauto’s in Nederland een roetfilter had. Klein probleempje: een steekproef laat zien dat bij circa 5 tot 7 procent het affabriek ingebouwde filter is verwijderd. Immers, zonder deze obstructie in het uitlaatsysteem heb je meer vermogen en statistisch gezien minder last van storingen. Ook tunen gaat prettiger.

In een brief aan de Tweed Kamer laat staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu Mansveld vandaag weten dat ze dit een “onacceptabele ontwikkeling” vindt en auto’s wil gaan controleren op de aanwezigheid van roetfilters. Iets dat onderdeel van de APK moet worden:

“Om de werking van affabriek roetfilters te controleren, moet de huidige APK-roetmeting worden aangepast.”

Er wordt in de tweede helft van 2015 onderzoek gedaan naar de controlemogelijkheden, waarna de Kamer begin 2016 zal worden ingelicht over de bevindingen. Reken er dus op dat er medio 2016 een wijziging in de APK-regelementen komt die de aanwezigheid van een affabriek gemonteerd roetfilter verplicht.

Verder meldt Mansveld dat er ook jacht zal worden gemaakt op bedrijven die roetfilters verwijderen en daarmee adverteren. Ofwel: verkoop je roetfilter niet meteen aan de eerste de beste kamper. Je zult hem waarschijnlijk weer nodig hebben tijdens de APK.



90 reacties

Apk, dus na de apk er weer lekker onderuit schroeven
@johanhummer9: Precies, net als met de katalysator. Daar heb ik de oplossing voor gevonden in de vorm van een 200 cels racekat. Komt er nu ook een race roetfilter?
@dutchdriftking: koop gewoon een auto na 2007. Als er geen storingen in ECU zitten, hoeft er niet eens een cat onder. Ideaal! Zeker als er 2 cats onder zitten.
@themaster: wel eens nagedacht waarom mensen in een bv vw polo uit 94 rijden en niet uit ’14????
@g40freak: ja, geen geld voor een recenter exemplaar. Lijkt me vrij logisch
@blo3to3t: mij ook , maar themaster niet.
Ik vind mijn polotje hartsikke leuk hoor, maar als ik het geld zou hebben, weet ik genoeg ander spul waar ik wel in wil rijden
Dus de opmerking: koop gewoon iets van na 2007, is voor zat mensen met mij denk ik, niet altijd haalbaar.
@themaster: visueel moet er dan nog steeds een cat onder zitten. Die vlieger gaat dus helaas niet op. Wel is een decat met verdikking een optie, maar ook dan is het de vraag of de auto door de viergasmeting komt.
@johanhummer9: gewoon doorslijpen en er een mooie flensverbinding op laten lassen. Ik heb voor de apk ook de downpipe even verwisseld en daarna gelijk weer terug. Zie het probleem ook niet. En dat bedrijven aanpakken is ook een loos verhaal. Scooters opvoeren mag ook niet en dat doet ook iedere 2wieler zaak. Niks aan het handje.
@marc94: wat voor auto heb je?
@scottishcarspotter2000: 2005 impreza prodrive. Maar die haalt dus met de downpipe die er nu onder zit de 4gas test niet. Dus heeft mijn garage er een paar liggen voor mensen die voor apk moeten. Top service.
Lekker puhh!
@mars: haha, precies!
wij rijd er dan ook met de brandstof van de duivel…
@jorritgroen: ik.. en ik durf het met mijn diesel tegen heel veel andere auto’s op te nemen, kwa sprint kwa topsnelheid, kwa zuinigheid win ik het zeker .
@Soulmaster: Tesla P85D.
@Soulmaster: Achterhaalde brandstof welke over 10 jaar niet meer te koop zal zijn, sta je toch stil met je oliestokertje!
@toniominestrone: ga ik toch op olijfolie rijden of frituurolie. werkt ook prima
@toniominestrone: oh ja? Waar gaan vrachtwagens dan op rijden?
Wat een kul, ik zie al die roetfilters al netjes gelabeld in een schap liggen.
Zo ken ik ook garages waar ze dat met katalysatoren doen.
Dit is in belgie al langer zo..,ieder jaar die downpipe eraf,dpf erop endan keuring,dpf openslijpen en ‘leeg’ maken is natuurlijk een optie..
Meer vermogen zonder roetfilter? Over hoeveel vermogen hebben we het dan? 5 tot 10 pk? Ik ben oprecht benieuwd.
@franserommel: al vaker gedaan. Ga maat eens had lopen met je keel dichtgeknepen. 5 of 10 pk…. zal vast maar rijd zeker fijner, trekt beter, en vooral zuiniger
@franserommel: Mwah… maak er bij een turbo diesel maar 30 tot 35 pk van. Turbo spoelt veel sneller op en leeft langer.
@franserommel: tis meestal niet alleen het roetfilter.
Maar roetfilter weg, egr weg, swirlkleppen in de inlaat weg , miss iets grotere uitlaat. De 1900 diesel van opel doet dan ongeveer met een chip op maat +-200 pk en 450-500nm
@franserommel: hangt van wagen tot wagen af,en vooral hoe dicht hij zit..,of het de moeite is ? Zeker weten zowel qua geluid als vermogen,en vooral het is beter voor de motor,egr en dpf is goed en leuk voor het milieu maar niet goed voor je wagen,heb ze zelf altijd meteen eraf gehaald,en alleen voordeel ervan gehad.
@franserommel: max 5 pk maar dat zal je voornamelijk onderin toeren merken door het sneller opspoelen van de turbo. Het verbruik word wel vele malen gunstiger
@rossi46audi: bij mijn Passat kwam er na het verwijderen van het roetfilter 178pk uit. Origineel 170pk en 171 gemeten voor het verwijderen, scheelde dus 7pk. Na het afstellen op de bank 204pk en 435nm. Tutbo spoelt veel sneller op. Niet eerst ff wachten masr gelijk gaan.
@franserommel: vermogen is het minst interessant. Zonder roetfilter rij je zelfs met grote auto’s makkelijk 1 op 20. Wel ff je chipje er op aanpassen! Je rijstijl hoef je er dan weer niet op aan te passen ;-)
En dan mogen we weer gaan roet meten. Eindelijk blij dat we nou via het eobd systeem mogen kijken of de alles goed is. Gaan we nu weer trappen.
Er zijn ook veel mensen die het roetfilter leeg maken en er een pijp in lassen. Gaan we dan ook op las sporen controleren?
Gewoon erop laten, en als ie op is laten vervangen. Ik ben noch groen, noch links, maar laten we alsjeblieft een beetje om het milieu denken als het even kan. Zo’n potje in de uitlaat is goed voor de planeet.
@knipperlichtje: Het is vooral beter voor je eigen leefomgeving. Dat fijnstof blijft immers min of meer op z’n plek hangen (in dezelfde regio dan toch), dus je ademt het zelf anders weer in…
@henrie: weet je wat een roetfilter doet? De grove roetdelen filteren. Die fijnere delen komen dieper in de longen en het milieu terecht. Nee bedankt, doe mij maar een dampende Mercedes 190d dat zie je tenminste
@almera-ga16det: Ja, want als de fijne deeltjes niet eruit gefilterd worden, dan hoeft dan met de grotere deeltjes ook niet. Nergens voor nodig… Pfff… Wat een drogredenering…
@knipperlichtje: eens. We mogen best wel wat meer aan het milieu denken. Gelukkig vindt de overheid dat nu ook (autobrief II).
@stfu: Die maakt het alleen maar duurder.
@knipperlichtje: Dat fijn stof gaat wel dieper je longen in… De wereld moet gewoon af van fossiele brandstoffen, hoe graag we dat ding ook in toeren trekken… Egoistisch van de mens dat we niet aan onze kinderen denken en dat geld en macht boven alles gaat.
@davidovic: een beter milieu begint bij jezelf, daar zit zeker wat in. Maar stel ik koop een Tesla, dan wordt de stroom die ik verbruik grotendeels opgewekt in kolencentrales. En als ik dan die beelden van Chinese steden vol met smog en andere rotzooi zie, dan denk ik, wat voor verschil maken al die regels en wetten…?
@gremalibur: Je hebt helemaal gelijk. Al denk ik dat ze in de Aziatische landen er zich ook van bewust zijn dat de klimaatsverandering zo niet verder kan, maar een groot schip laat je ook niet in 2 seconden van koers veranderen.
Om Hamburg maar een voorbeeld te noemen die de strijd aangaat tegen de klimaatsverandering, daar sta ik volledig achter. http://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/citytrips/hamburg-wil-autovrij-worden/article-normal-471423.html
@davidovic: Recente onderzoeken van NASA geven aan dat CO2 helemaal niets te maken hebben met klimaatverandering. Het blijft een leuk verdienmodel en iedereen trapt er in.

@michaelb: Misschien trap jij wel in hun onderzoek.
@gremalibur: Zo geredeneerd hoef je nooit (eerst) zelf wat te doen, want er is altijd wel ergens iemand/een bedrijf/een overheid te vinden die ook niks doet…

Overigens, elektriciteit wordt misschien (nog) wel vooral met kolen (en andere fossiele brandstoffen) opgewekt, maar dat gebeurt wel een stuk efficiënter dan een dieselmotor (of benzinemotor) die een auto aandrijft. Immers, bij verbandingsmotoren wordt de brandstof voornamelijk in warmte omgezet. Bij een elektriciteitscentrale ligt het rendement beduidend hoger…
@gremalibur: ” En als ik dan die beelden van Chinese steden vol met smog en andere rotzooi zie, dan denk ik, wat voor verschil maken al die regels en wetten…?”
Blijkbaar een enorm verschil. Als ze in China ook zulke strenge regels invoeren als in Europa dan hebben ze daar ook minder smog.
@davidovic: En dan? Door ploffen op slaolie of voort zoemen op elektriciteit. Das geen oplossing maar het uitstellen van het “probleem”. Ik denk persoonlijk niet dat ons auto gedrag echt een probleem is maar een gevolg, de wereld is gewoon te vol en wordt alleen maar voller. Dat los je niet op met een roetfilter of hybride. Ik ben van menig dat het enige wat we nu kunnen doen is ons minder voortplanten en maar afwachten wat er gaat gebeuren: of het lost zich vanzelf weer op of het komt nooit meer goed.
@robert110: Heb ik iets gezegd over slaolie of elektriciteit? Ik weet ook wel dat het al te laat is, maar ach laat maar… Is toch een eindeloze discussie…
@davidovic: Nee dat heb je niet gezegd maar het was eigenlijk bedoeld als een serieuze vraag. Misschien heb ik hem niet goed gesteld, ik zal het nog eens proberen:
Wat zie jij dan als goed alternatief voor fossiele brandstof?

En het is nog niet te laat. We hebben nog wel een paar generaties voordat het goed fout gaat. Het vraagt alleen wat doorzettings vermogen en samenwerking, en dat is er op dit moment helaas vrij weinig.
@knipperlichtje: Als ze daadwerkelijk aan het milieu dachten, lieten ze het ding er wel uit..
ben benieuwd hoe ze dat gaan invullen, aangezien diesels na 2005, met een goede afgeronde EOBD test tijdens apk(tot nu toe) geen roetmeting hoeven te doen..
Gewoon zorgen dat je goede brandstof tankt, goede motorolie, geregeld een flesje Forté fuel conditioner en turbo cleaner erin.. Dat scheelt een hele jas…
En uiteraard is het zo.. Korte ritjes met een diesel is niet bevorderlijk…
Paupervolk dat geen geld heeft om een defect roetfilter te laten vervangen hoort sowieso geen auto te rijden.
@parker: Verwijderen van een DPF is vaak net zo duur als vervangen… niet dat ik iedereen aanmoedig het ding te verwijderen…
Vaak zijn het wel de kilometer verslindende “petrol”heads die zich om hun privéauto bekommeren…
Open slijpen leegkloppen buis erin lassen en uitleren. Nooit dat je gaat zien dat het filter weg is
@rossi46audi: behalve dan aan de roetwolk achter de auto. 1 dot gas en de keurmeester weet hoe het zit…
@dondeboer: officieel is een roetmeting bij de nieuwste auto’s niet nodig. Maar alsnog is de regel bij roetmeting dat je binnen enkele seconden vollast bereik(zo staat in APK handboek) doe je dit zo krijg je bijna geen roet. Roet is puur vanuit een constante stand van de motor ineen veel of vol gas geven waarbij de motor in het eerste moment niet instaat is om alle diesel te verbranden
@dondeboer: Een roetfilter dat vol zit, zorgt juist voor grote zwarte wolken. Zonder roetfilter zie je aan de achterkant van de auto niks van.
Ik had voor een paar jaar terug een dodge pickup met cummins diesel. Roetfilter en egr verwijderd, chip erop, 175pk erbij en verbruik 40procent omlaag. Hoezo goed voor het milieu.
@ejvdl: En het rijd zooooveel fijner!
Mensen die een roetfilter noodzakelijk vinden, moeten eens goed gaan nadenken hoe zo’n ding nou eigenlijk werkt. Een voorbeeld: Mijn broer heeft jarenlang een Seat leon FR 170pk tdi gereden met roetfilter, verbruik kwam niet boven een gemiddelde van 1:16 uit met meerendeels snelwegkilometers. boven de 110km per uur was het verbruik echt dramatisch om naar niet te spreken over het vele ‘roeteneren’ en vaak onregelmatige loop van de motor. Daarnaast gebeurde dat proces van de roetfilter schoonmaken zo om de 1500km en dat merkte je behoorlijk en zo nu en dan kwam er tijdens dat proces er toch een rookwolk uit de uitlaat waar je u tegen zegt. Ook had de auto enorm veel last van storingen in het egr systeem, en de roetfilter zelf. Advies zelfs vanuit de dealer: dpf, roetfilter dus laten verwijderen. Gedaan en de auto reedt als een zonnetje, soepeler, sneller, zuiniger, van krap 1:16 naar dik 1:20 gemiddeld, nooit problemen gehad meer met foutmeldingen. Mensen die denken dat het milieu geholpen word door een simpel roetfilter zijn in mijn ogen hypocriete dombo’s.
@jeanclaude: helemaal mee eens. Roetfilter en egr is een lapmiddel. Troep gewoon. Maar ja. Ze willen een schoon uitlaatje. Dat het ten koste gaat van het verbruik maakt dan weer niet uit. Alleen maar jammeren over co2 uitstoot(voer voor plantjes).
@ejvdl: kan je de roetfilter niet omzeilen met een andere uitlaatpijp en een klepsysteem? Zit die roetfilter er wel onder, maar wordt het niet gebruikt. Af en toe schrik ik van mijn eigen creativiteit.
@jeanclaude: Amen! In de testcyclus voor de verbruik/uitstootnorm zal het nut hebben, in de praktijk smoor je de motor en dat kan nooit goed wezen.
Ahhh, dit doet mij denken aan de hele katalysator hype van eind jaren 80 begin jaren 90. Auto’s zonder kat waren aanmerkelijk smeriger en sneller.

Gewoon onderdeel maken van de APK en klaar. Zo’n ding zit er niet voor niets op.
@gtwillem: “zo’n ding zit er niet voor niks op”beetje naïef niet? Dus alles wat er op of aan een auto gemonteerd word word de auto ook beter van?

Die roetfilter zit er alleen maar zodat hij tijdens de rollerbank test een mooie waarde laat zien. In praktijk redeneerde dat ding iedere 6-800 km en brand met 700 graden alle rotzooi er uit en waar gaat dat naar toe? Juist het milieu in!
@cgreg: nee. Niet naïef. Die klassificatie behoud ik voor aan mensen die halstarrig blijven vasthouden van vage meningen.
@cgreg: dat is geen roet meer, dan verbrandt het roet en wordt het CO2 en H2O (water)
Muhahaha onze Freelander TD4 heeft er standaard geen. Niks om zorgen over te maken dus.
@dvt093: gefeliciteerd, u rijdt een land rover dus heeft zat andere zorgen
@almera-ga16det: Haha dat klopt! Alles wat elektronisch open en dicht kan is al aan de vervanging geweest.
Maar die motor heeft nooit één probleem gehad, dus dat is top.
@dvt093: die is volgende keer aan de beurt. Begin maar te sparen :)
Zoals al gezegd word, roetfilters, EGR sytstem zijn goed voor het milieu. Maar het is wel slecht voor je verbruik, power, degelijkheid van je auto, gevoeligheid voor storingen noem het eigenlijk maar op.

Maar goed, weer een reden om oldtimer te blijven rijden.
@reistje: oldtimer ontbeert alle veiligheidsvoorzieningen die het verschil maken tussen leven en dood (of een leven in een rolstoel). Gewoon oliedom om daar dagelijks in te gaan rijden. Airbags, ABS, ESP, gordelspanners, anti whiplash hoofdsteunen, kreukelzones, zij-airbags, knie-airbags: bij een flinke klapper toch echt wel het verschil.
Ik heb ook zo’n roetfilter in m’n TDItje.

Ieder 1000 km regenereren incluis witte walm of rook.

Het is alleen leuk als er een cabrio achter je staat in de file.
@jrsmoke: weet iemand trouwens hoe het zit als je volgens de RDW geen roetfilter af fabriek hebt terwijl het er wel in zit?

Kan ik hem dan zonder problemen laten verwijderen? Auto is van laat 2012.
@jrsmoke: Dit is een korte uitleg:
Vraag: Mijn auto heeft een roetfilter maar uit jullie gegevens blijkt dat dit niet zo is. Hoe kan dat?

Antwoord: Het kan zijn dat bij uw auto in de fabriek wel een roetfilter is ingebouwd, maar dat uw voertuig daarmee toch nog meer dan 0,005 gram/km roetdeeltjes uitstoot. De RDW registreert in dit geval dan geen ‘Affabriek roetfilter’, maar ‘Nee’.

Waarschijnlijk weet de RDW dus wel dat je een roetfilter hebt, maar staat dan niet op het kentekenbewijs of bij de gegevens op de website aangegeven.

Daarnaast is een roetfilter , voor zover ik kon vinden, verplicht bij alle nieuwe auto’s vanaf 1 januari 2011.

Kortom, je mag er helaas niet aan komen voor zover ik weet.
mijn roetfilter is al twee jaar leeggemaakt en terug dichtgelast, en nog nooit één enkele opmerking gehad op de (Belgische) keuring, die op dat vlak toch wel wat strenger is dan die grap die men APK noemt. geen énkel probleem met de jaarlijkse uitlaattest.
Ik heb nu mijn tweede dieselauto. De vorige (BMW 320d automaat) kwam uit 2005 en kreeg korte tijd na mijn aankoop (toen was de auto 8 jaar oud) te maken met dikke zwarte rookwalmen. Een vervuilde EGR klep en verstopt roetfilter waren de oorzaak. Na het afdoppen van het EGR en leeg laten halen van de roetfilter (en uit laten programmeren) was er een groot verschil. Het verbruik ging van 1:13 naar 1:17 gemiddeld en de auto had merkbaar meer vermogen en de motor draaide veel soepeler.

Het eerste wat ik daarom deed bij mijn huidige dieselauto (Volvo V50 1.6d) was EGR uit en roetfilter leeg. Ook nu een merkbaar verschil en een gemiddeld verbruik van 1:20 i.p.v. 1:16. Komt ook nog bij kijken dat de 1.6d van PSA die in mijn auto gebruikt wordt heel gevoelig is voor problemen met EGR/roetfilter en de motor hierdoor (bij verder goed onderhoud) langer mee zal gaan.

Zoals al eerder gezegd: het zijn alleen maar lapmiddelen. De auto gaat zonder veel langer mee en verbruikt minder. Hoe kan het dan zijn dat dit onder de noemer milieu wordt verkocht? De langetermijn effecten ervan zijn veel slechter voor het milieu. Wat dacht je dat de productie van een roetfilter en het iedere 100.000km (als je geluk hebt) vervangen van zo’n ding voor belasting is voor het milieu?
@crs86: precies dit dus.
@crs86: Helemaal gelijk! Zelfde ervaring!!
@crs86: Hier ook hetzelfde!

Tevens ook het regenereren wat pas bij 2000+ toeren begint…. super goed voor je spullen als dat gebeurt net voor je op je eindbestemming bent en onderweg verder geen pedaalridder bent in een BlueMotion…

Motorolie blijft ook velen malen schoner en carterdruk is een stuk minder!
Zelfs de uitlaat blijft minder aangekoekt van vettige roetdampen.

Juiste rijstijl en goed onderhoud zijn voor een goede verbranding belangrijker om het milieu minder te belasten… en ook de levensduur… en kosten
Het werd tijd, ik stel voor dat er ook buiten de APK op gecontroleerd wordt. Zwarte pluim dan staande houden en controleren die hap. En meteen even velgen en banden controleren bij al die 14% bijtellers, niet standaard dan gewoon 25% bijtelling naheffen.
@taxman: Zwarte pluimen zijn vaak het gevolg van een verstopt of defect roetfilter. Niet het ontbreken ervan. Dat heeft daar niks mee te maken.
@crs86: ook genoeg reden om van de weg te halen lijkt mij. Overigens vooral het gevolg van pompverstuivers of te wel de beruchte ‘voorsprong door techniek’, uche uche…
@taxman: en mensen die een volkomen overbodige fast en furious spoiler op hun Honda Civic monteren meteen ook bekeuren, hindert het zicht naar achteren. De petjes die ze vaak verkeerd om ophebben ook, dus hoppa dubbele boete. En mensen die hun auto verlaagd hebben ook bekeuren, die veroorzaken vaak opstoppingen bij drempels. Weg met alle vrijheid! Gewoon iedereen een zilvergrijze Polo bluemotion. Kun je die niet betalen dan mag je kiezen tussen de bus, de trein of een batavus. Maar niet alle 3 want dat is luxe en dat mag niet.
Of we lossen alleen de echte problemen op en laten jaloezielijders gewoon in hun sop gaar koken?
@mashell: snif snif betekend dit dat ik dan mijn Gazelle weg zou moeten doen????


:+
@mashell: Nur teile mit ABE bitte. Het is echt niet zo moeilijk hoor.
En wie betaald de onkosten dan die je krijgt als je hem laat zitten? Mevrouw Mansveld zeker niet….
Hehe dat werd tijd
@mrrallycross: Want..?
Is een achterhaald bericht, de minister heeft zelf toegegeven dat de wetgeving hier niets aan kan doen. Vanaf 2011 moet een diesel voertuig een roetfilter hebben.
De auto’s vanaf bouwjaar 2011 gaan waarschijnlijk in de toekomst rijdend gemeten worden. Door een analysesysteem op de einddemper met hierin lichtsensoren die de partikels meten.
Imitatie roetfilters die sowieso niet werken en roetfilters die verkeerd zijn gereinigd worden direct afgekeurd en boete dikke boete wanneer in een milieuzone.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).