
Porsche gaat toch een kleinere versie van de Cayenne bouwen. En dat terwijl die plannen eerder van de baan leken. Ze beginnen op Alfa te lijken in Stuttgart.
Alfa doet namelijk al jaren geheimzinnig over hun SUV plannen. Dan weer wel, dan weer niet, om gek van te worden. Bij Porsche doen ze nu hetzelfde. Toen de nieuwe Cayenne uitkwam leek er een goede mogelijkheid om een kleine Cayenne (in de klasse Audi Q5 / Tiguan) uit te brengen. Porsche antwoordde echter met een volmondig “Nein!” op die vraag. Men had geen zin om binnenshuis een concurrent neer te zetten voor de zeer succesvolle Cayenne, dat zou margetechnisch zeer onhandig zijn, aldus Porsche.
Maar nu gaat het dus toch gebeuren. De goedkeuring is er dan misschien nog niet, volgens ingewijden is dat nog slechts een kwestie van tijd. Aangezien moederbedrijf Volkswagen genoeg techniek in huis heeft is het dus wachten op een Porsche Tiguan. Op zich niks mis mee, de Cayenne is ook maar gewoon een dure, snelle Touareg.





bron?
@Stopwearingpants: doe maar op het linkje klikken… “toch gebeuren”
KAK, doe het nou niet!
vrouwenbak!
als ze nu dezelfde motoren van de cayenne er in steken kan ik ermee leven :D
@M-Power:
Waarschijnlijk zal het motor aanbod het zelfde zijn als de Q5. Ik zie geen enkele meerwaarde van deze auto. Voor de mensen die geen Cayenne kunnen betalen maar niet in een Q5 gezien willen worden ?
Porsche = VW en dat is duidelijk te merken aan het modellen gamma. Komt er nog een mini SUV, ala Polo avant aan?
Omgebouwde Audi Q5?
@robbie: Dat wordt dan een sport Q5 met Porsche badge? Zoiets? Alhoewel ik de Q5, een mooie SUV vind.
Zal deze mini Cayenne ook sterk genoeg zijn voor werk op het platteland?
FOUT!
Wat een pannekoeken die duitsers….
Ja hier wordt je toch wel treurig van…
Die 911 en boxer,cayman moeten toch wel genoeg centen in de la brengen dus waarom al die net niet auto’s?
Als het aan VW ligt zouden ze nog een sationwagen van Lambo op de markt zetten…
@Merry:
Die hebben ze toch al in de vorm van een RS6? oke er zitten ringen op de grill maar dat zijn slechts details..
@Vreddy_B:
heel scherp!
Porsche had nooit aan die SUV-meuk mogen beginnen, akkoord de Cayenne was/is een succes maar het hoort gewoon niet.
Net als een schoenmaker bij zijn leest moet blijven vind ik dat Porsche bij sportauto’s moet blijven. De grote Cayenne kan dan nog wel
http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/04/video-de-nieuwe-porsche-cayenne-kan-driften Zo wil ik hem wel hoor.
De nieuwe Cayenne is niet groter dan de groep Tiguan
motorenaanbod zal ook wel een beetje in de lijn caymann/boxter liggen denk ik zo…
@ 4991
Fout, de nieuwe Cayenne mag er dan kleiner uit zien dan de vorige hij is eigenlijk gegroeid!
Lengte = 4,85 m
Breedte = 1,94 m
Hoogte = 1,71 m
Ter vergelijk de Tiguan:
Lengte = 4,43 m
Breedte = 1,81 m
Hoogte = 1,69 m
Er reed laatst een leuk 356 spydertje door de buurt. Dat ding is pas echt gedownsized.
OT: dikke duitsers gaan dood.
dit is een heel slecht idee van porsche
“Op zich niks mis mee, de Cayenne is ook maar gewoon een dure, snelle Touareg.”
Nouja duur… $46.700 voor een Cayenne in de VS, dus nog geen €40k :-P
OT: Op zich slim om zo’n kleinere SUV te maken, maar moet Porsche dat wel doen?
@E320cdi: in de VS, wat hebben wij daaraan? ;)
@CasperH: klopt, maar in NL is eigenlijk elke auto duur natuurlijk… Dus de kreet dat een auto hier duur of duurder dan een ander apparaat is, is niet zo veelzeggend :-D Overigens, ik denk voor mezelf dat NL niet het eindstation is, maar toch eerder de VS. Niet alleen omdat de Cayenne daar voor minder dan de helft over de toonbank gaat :-)
Een kleine Cayenne, op basis van de A4 een kleine Panamera en op basis van de TT een kleine Boxster,…
Ik snap de beslissing wel, de Cayenne is goed voor een flink deel van de omzet van Porsche. Deze kleinere versie zal het ongetwijfeld ook goed gaan doen. Met alleen sportauto’s redden ze het tegenwoordig blijkbaar niet meer.
Wat ik zonde vind is dat het zo langzamerhand een steeds algemener merk wordt. Ik zie Porsche toch liever als de sportwagenbouwer die ze vroeger waren.
Just. Don’t.
Ik vraag mij af of de Porsche weer lelijker dan de VW gaat worden. Dat is nu ook het geval met de Cayenne/Touareg.
Ik ben het niet eens dat vwTouareg=Cayenne. Er zit hier echt veel verschil in, lees de verslagen maar.Ben er van overtuigt dat Porsche ook hier weer een top auto van maakt.
Dat er overeenkomsten qua afmetingen, bodemplaat ect in zitten is in de hedendaagse automobielindustrie niet te vermijden.Zelfde verhalen toen Volvo de V40 introduceerde: leek in nergens op de Mits, terwijl de bodemgroep (schijnt het ddurste te zijn) overeenkwam.DRive happy
Waaw, wat een verrassing! Dat had echt NIEMAND zien aankomen hoor.
Porsche = liegebeeeees!
In de klasse van de Tiguan of Q5? Wat is het nou? Ik gok toch de middenklasse van de Q5 omdat de tiguan een verhoogde Golf is.
@Tommy2: de Q5 en Tiguan gebruiken volgens mij dezelfde basis… en de baby-cayenne zal veel techniek van die auto’s gebruiken. Ouderwets badge-engineering dusl als zal de Porsche beter rijden dan die twee en flink duurder zijn (+20% minimaal)
@w0o0dy: Nee want de Q5 staat op het MLP-platform en is in feite eerder een verhoogde A4. De Tiguan slechts een verhoogde Golf en veel kleiner dus niet vergelijkbaar. Als autokenner zou je dat toch moeten weten! ;)
Echt niet zoek eerst een bron, toen de Cayenne 2010 net uit was heb ik even gebabbeld met een medewerker van Porsche Centrum Rotterdam die het wel grappig vond dat alle journalisten etc. dachten dat er een baby cayenne aankwam maar het was gewoon een Cayenne in de niet lompe vorm
doe het niet porsche
Mja … Ik zeg niet doen… maar ze hebben toch nog nooit naar mij geluisterd.. ;)
Klinkt goed! Waarom niet? Als ze hem maar net zo apart maken als bijvoorbeeld een 918;)