• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bussen en trucks moeten een alcoholslot krijgen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 februari 2018 om 14:54 – 36 Reacties


Er wordt korte metten gemaakt met een voortdurend probleem.

De Europese Transport Veiligheidsraad heeft genoeg drankgerelateerde verkeersdoden zien vallen om een verandering door te willen voeren. Het adviesorgaan van Brussel ziet jaarlijks 5.000 ongevallen in tranen eindigen en acht de oplossing gevonden te hebben. Bestelauto’s, bussen en trucks moeten voorzien worden van een alcoholslot, zo vertellen ze.

Het klinkt als een gigantische onderneming, maar momenteel zijn er al talloze maatregelen genomen om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Hoewel gedacht wordt dat de doelstelling om het aantal doden tegen 2020 terug te dringen tot 20.000 per jaar niet gehaald zal worden, lijken er genoeg stappen te worden gezet om het aantal op termijn wel te halen.

De Veiligheidsraad hoopt dat het voorstel om alcoholsloten bij nieuwe voertuigen in te bouwen aankomende mei wordt aangenomen door de Europese Commissie. De Commissie zal die maand nieuwe voorstellen bekijken om het probleem te tackelen.

Of alcoholsloten de oplossing zullen bieden moet nog maar blijken. In het verleden presteerden verschillende Europese landen het namelijk al om het aantal incidenten op andere wijzen aan te pakken. Zo hanteert Oostenrijk een ontwenningsprogramma, waarbij bestuurders die in het verleden onder invloed gepakt zijn weer de weg op mogen, mits ze een alcoholslot laten inbouwen. Estland deed het op een andere manier, door stelselmatig ademtesten langs de wegen te houden. Door met forse straffen te dreigen en streng te controleren, wist het land het aantal verkeersdoden in tien jaar met 90 procent te verminderen.

Beeld: omgevallen truck uit dit filmpje.

Ook interessant!

  • Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
    Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
  • Naar de Noordpool en terug met de nieuwste Arctic Trucks
  • Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
    Duizenden Defensie trucks te hoog en mogen de weg niet op
  • Video - vrachtwagen heeft onverwachte lading

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

alcohol, alcoholslot, busje, europa-eu, trucks

Vorig bericht: « Verkoopknaller: Model S is vaker verkocht dan S-Klasse en 7 Serie
Volgend bericht: Hoe lang zijn er nog Porsche diesels? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkaah zegt

    20 februari 2018 om 14:59

    Tsja, en het heeft tijd nodig, het moet een taboe worden. Voor sommige oudere mensen is het “doodnormaal” om met een “paar borrels” nog te rijden. Mooie cijfers uit Estland.

    Login om te reageren
  2. rijnounsdoor zegt

    20 februari 2018 om 15:04

    Ik wil graag vaker op alcohol gecontroleerd worden! Nu is het 1 keer per 1 miljoen kilometer bij mij. Wie komt er nog wel eens een alcoholcontrole tegen?

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      20 februari 2018 om 15:07

      @rijnounsdoor: En nee, ik zweef niet in een Tesla Roadster richting Mars. Don’t Panic!

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 februari 2018 om 15:07

      @rijnounsdoor:

      Spijker + kop.

      Ik heb nu 12 jaar mijn rijbewijs, ca. 300.000km gemaakt, en in totaal 3x moeten blazen waarvan 2x op één avond. (stonden op 2 punten te controleren in het dorp)

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 februari 2018 om 15:21

        @jack_abarth: Zo vaak joh? Ik heb vergelijkbare ervaring achter het stuur maar heb nog nooit als automobilist hoeven blazen (eenmaal op de brommer). En dan ben ik zelfs al jaren geregeld chauffeur voor vrienden en (tegenwoordig voornamelijk jongere) familie op stapavonden. Zo ben ik ook nog nooit staande gehouden op de snelweg en ik rij toch altijd flink te snel als de weg en het verkeer het toelaat.

        Login om te reageren
        • rnej zegt

          20 februari 2018 om 16:26

          @lekbak: ik was tot afgelopen kerst ook nooit staande gehouden… ik heb ’t geweten ;-)

          ’t is meer een kwestie van domme pech dan van pakkans…. net als met alcoholcontroles… je zou eigenlijk zeker moeten weten dat als je een stad uitrijdt op zaterdagnacht om 2u dat je even mag blazen.. maar dat kost onnoemelijk veel geld en mankracht.

          Login om te reageren
    • rnej zegt

      20 februari 2018 om 15:52

      @rijnounsdoor: ik ben op 300.000 km (in 7 jaar) 2 keer gecontroleerd. veel en veel te weinig. waar is die vrijmibo-controle op het industrieterrein/kantoorpark? voer maar in wat mij betreft…

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        20 februari 2018 om 16:17

        @rnej:

        Inderdaad. VrijMiBo en in het weekend rondom de “sport” kantines. Dan lost het probleem al vrij vlug op.

        Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      21 februari 2018 om 08:39

      @rijnounsdoor: 13 jaar mijn rijbewijs, 130.000 km (ok, niet superveel voor deze tijdsspanne), van het weekend voor het eerst een blaastest gehad.

      Login om te reageren
  3. ihrte zegt

    20 februari 2018 om 15:06

    Ja want een alcoholslot is waterdicht, dat hebben we hier in NL wel gezien. Het wordt tijd dat de EU stopt met het verzinnen van deze belachelijke regels. Gewoon levenslange rijontzegging, ook na 1x alcohol op achter het stuur. Jammer dan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 februari 2018 om 16:40

      @ihrte: keihard aanpakken! Gewoon stoer zeggen dat ze nooit meer mogen rijden. Gaan ze dan ook heus echt nooit meer doen☹️
      Zo simpel is de wereld niet.
      Misschien hebben we ook een naïviteitsslot op toetsenborden nodig, zodat fora verschoond blijven van de kortzichtige “keihard aanpakken” en “gewoon verbieden” onzin.

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        20 februari 2018 om 16:44

        @mashell: nee 99,99% van de bestuurders opzadelen met een alcoholslot omdat een paar mensen een probleem hebben. Dat is een goed idee! Graag een naïviteitsslot voor jouw toetsenbord.

        Login om te reageren
        • stijnvermeersch zegt

          20 februari 2018 om 20:22

          @ihrte: tja, de resutaten voor mensen met een probleem blijft toch ergens tussen de 1 à 2 procent schommelen. Dit afhankelijk van hoe goed de sociale media hun werk doen om de controles te verklappen. Als we nu dit laatste niet meer zouden doen, dan kan het probleem pas echt aangepakt worden.

          Login om te reageren
  4. daihatsucuore zegt

    20 februari 2018 om 15:11

    Het is deels een cultuuromslag. Een aantal decennia geleden was het vrij normaal om met een paar (of veel paartjes) glazen op achter het stuur te kruipen. Door veel campagnes en bewustwording is dat redelijk goed veranderd in Nederland, maar bij onze zuiderburen is dat bijvoorbeeld al een stuk minder.
    Het andere gedeelte – zoals zo veel verkeersproblemen – ligt denk ik bij de handhaving. Zolang mensen nog steeds ongestraft over de weg zwalken omdat de pakkans zo klein is zullen ze het blijven doen.
    Wat betreft het artikel gaat het hier om beroepschauffeurs. Als het je baan is om tientallen uren in de week op de weg te zitten dan hoort alcohol daar niet bij. Zo’n alcoholslot is dan een extra stok achter de deur om dit tegen te houden. Hopelijk werkt het. Alhoewel het me lijkt dat de gewone jan met de pet vaker met een slok achter het stuur kruipt dan de vrachtwagenchauffeur. Als die gepakt wordt is hij zijn rijbewijs kwijt.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    20 februari 2018 om 15:11

    Gewoon meer controleren. Ik heb nu 8 jaar mijn rijbewijs, en in al die tijd slechts 1 maal hoeven blazen. En op dat moment was ik stom toevallig met de brommer. Kortom, controleren!

    Login om te reageren
  6. bartsss zegt

    20 februari 2018 om 15:12

    Enigste straf die ze kunnen geven bij rijden met alcohol is: een boete van €100.000 en rijbewijs afpakken en noooooit meer terug geven. Ojah en niet kunnen betalen??? Tot op het bot kaalplukken. Huis auto uitkering. Alles

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      20 februari 2018 om 16:32

      @bartsss:

      Om vervolgens hele gezinnen te verwoesten omdat 1 iemand zich niet kon inhouden.
      Top idee.

      3 keer raden wat die mensen dan gaan doen… de criminaliteit in

      Login om te reageren
      • bartsss zegt

        20 februari 2018 om 16:42

        @timberleek: nee ik denk van niet. Ze laten het dan wel om te drinken. Weet je wat pas gezinnen verwoest?? En dronken l.l die iemand van een gezin de poeier in rijd.

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          20 februari 2018 om 16:57

          @bartsss:

          Helaas werkt de menselijke psychologie niet zo. Er is al heel veel onderzoek gedaan naar straffen en strafrecht. Extreem zwaar straffen heeft amper invloed op het voorkomen van het delict.

          Pakkans en vooral sociale controle doet veel meer.

          En ook al is die ene ouder een stuk vreten om te drinken, daarmee verdienen zijn/haar partner en kinderen geen verwoest leven.

          Dit is niet noord korea met 3 generaties strafkamp, en dat is maar goed ook

          Login om te reageren
          • bartsss zegt

            20 februari 2018 om 17:11

            @timberleek: zoals het in noord Korea is zal het hier nooit worden. Maar die zachte aai over de bol en niet meer doen cultuur en strafsysteem wat er nu is werkt blijkbaar ook niet.

            Login om te reageren
            • timberleek zegt

              20 februari 2018 om 18:14

              @bartsss:

              In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het Nederlandse strafsysteem heel streng. Over het hele systeem genomen zijn we de op 1 na strengste in Europa (op Engeland na).

              Het probleem wat nu vooral heerst is individualisering. Sociale controle wordt minder, want niemand mag zich met jou bemoeien.

              En de politie heeft de manschappen en het geld niet om daadkrachtig te controleren. Een boete mag zelfs heel laag zijn, als er maar een hele hoge pakkans is. Maar dat kost knaken. Als jij voor de derde keer deze maand een preek van oom agent moet aanhoren heeft dat een stuk meer invloed dan een paar enveloppen die weken later aankomen.

              Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    20 februari 2018 om 15:14

    Estland is de enige die het snapt. Er hoeven geen nieuwe regels en wetten en andere onzin bij. Er moet gewoon meer gehandhaafd worden. Door mensen en niet door robots en computers want mensen kunnen de omstandigheden inschatten (drank is drank. Maar bij snelheid, inhalen, parkeren etc is het anders)

    Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    20 februari 2018 om 15:21

    Ja hoor, wat en kansloze “oplossing”…. Meer controle en voorlichting, dat helpt wél. En ook het telefoongebruik en moe-zijn aanpakken. En verder elk voertuig voorzien van noodremsysteem, ook een technische oplossing, maar een veel betere die in alle bovengenoemde gevallen werkt.

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    20 februari 2018 om 15:21

    Doelzoekende raketten op ieder viaduct plaatsen die geheel automatisch geactiveerd worden door de automobilist die :
    – zit te Appen
    – zit te bellen
    – frikadellen zit te nuttigen
    – harder rijdt dan 30 km/uur op de snelweg
    – een rode auto heeft
    – in een Morris Marina rijdt
    – snordragend is (geldt ook voor vrouwen)
    – groene bekleding heeft.
    – luistert naar BNR
    – Chantal Janzen wil …….
    – Naar DWDD of naar GTST kijkt
    – Peter R de Vries een aimabele man vindt

    Het aantal verkeersdoden krijgt even een piek te zien maar zal daarna drastisch gedaald zijn

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      20 februari 2018 om 15:26

      @desjonnies: Frikandel speciaal uitdelen voor de beste comment dan maar?

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      20 februari 2018 om 15:32

      @desjonnies: ziet er niet goed uit voor mij..

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      21 februari 2018 om 08:58

      @desjonnies: als je nou Matthijs van Nieuwkerk heet en bellend met 40km/u over de snelweg rijdt in een rode Morris Marina met groene bekleding terwijl BNR aan staat en je een appje krijgt van Chantal Janzen dat er nog frikandel in je snor zit?

      Hoeveel raketten krijg je dan op je lazer?

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        21 februari 2018 om 08:59

        Btw, _niemand_ vindt Peter R de Vries een aimabele man, ik denk zelfs Peter R de Vries niet

        Login om te reageren
  10. misterdrogba zegt

    20 februari 2018 om 15:26

    In plaats van mensen die alert en niet onder de invloed 10-20km/u te snel bollen af te straffen kunnen ze misschien investeren in meer alcoholcontroles. Maar dat brengt niets in de kassa natuurlijk. De duurste flitsers en trajectcontroles worden zonder schroom aangekocht maar meer alcoholcontroles? Ho maar. Meneer agent moet dan in de kou of in de hitte buiten staan zwaaien met een zaklamp terwijl hij anders lekker makkelijk in een busje/auto zit met de airco aan en broodje smos in de hand.

    Login om te reageren
  11. vonklausenburg zegt

    20 februari 2018 om 15:48

    Alcoholslot? Prima. Gaan ze ook wat doen aan de structurele uitbuiting van chauffeurs? Nee he? Dat is niet politieksexy. Of zoals een bekende van mij zei die chauffeur is: “Je hoort ze nooit over ons. Nooit over de lange weken tegen nauwelijks loon. Nooit over het gebrek aan respect dat se werkgevers voor ons hebben. En nooit over de onmenselijke toestanden die het Westen toestaan. Je hoort alleen over ons als een gek iemand dood rijdt, gedronken heeft en gewoon z’n rit begint of wanneer we weer eens iets anders fout doen. Je zou bijna denken dat het Westen ons ziet als vee: handig om te hebben, maar als puntje bij paaltje komt worden we wegsmeten als beesten. Nee, erger want jullie kennen dieren meer rechten toe dan aan ons.” Waarvan akte.

    Login om te reageren
  12. 900t zegt

    20 februari 2018 om 15:54

    Ik woon al 5 jaar in Rotterdam, nog nooit hoeven blazen. Ben ik ’s zomers in Zeeland is het om de week raak… Op een of andere manier zijn de controles nooit in de randstad…

    Login om te reageren
  13. raoufff zegt

    20 februari 2018 om 16:06

    Heb nooit hoeven te blazen in de 10 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en de halve wereld heb rondgereden, mijn vriendin daarentegen houdt wel van blasen dus dat doet ze regelmatig bij mij.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      20 februari 2018 om 16:52

      @raoufff: wow…. dit is echt de ultieme BADUMTSSSSSSSSSSSSSSSSS

      Login om te reageren
    • krokant zegt

      21 februari 2018 om 00:39

      @raoufff: Poah, lekker man…

      Login om te reageren
  14. wimof zegt

    20 februari 2018 om 18:32

    Ik heb mijn rijbewijs sinds 1977, en ja toen was het “normaal” dat na een avondje we nog naar huis reden.
    Nooit hoeven blazen.
    Het is sinds, laat ons zeggen +- 3 jaar dat ik met grote regelmaat heb moeten blazen.

    Login om te reageren
  15. ikleesookoverautos zegt

    21 februari 2018 om 11:37

    Dan roken ze dus gewoon een jointje voortaan. Is nog gezonder ook.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North