Hoe lang zijn er nog Porsche diesels? [updated]

Auteur: , 70 Reacties

Rudolf draait zich om in zijn graf.

Macan

Het besluit hing al een tijdje in de lucht als de roetdampen van een net langsgekomen Porsche Cayenne S diesel. Aan het begin van dit millennium achtte Porsche het nog een puik idee om diesels aan te gaan bieden. Dat paste bij de strategie van het merk, dat zich steeds meer verplaatste van een ouderwetse sportwagenfabrikant naar een aanbieder van premium luxobarges. Met name in Europa waren dieselmotoren toentertijd erg populair in dat soort auto’s.

De afgelopen jaren ondervindt Porsche echter meer lasten dan lusten van de oliestokers in hun gamma. De trotse toko van wijlen Ferdinand bleef niet verschoond van de uitstootschandalen waar moedertje VAG in verzeild raakte. Immers betrekt/betrok het merk haar diesels van broertje Audi. Opeens verdwenen de dieselmotoren soms uit de configurator en kon je ze niet meer bestellen. Een situatie die toen nog als ‘tijdelijk‘ aangeduid werd. In Zwitserland weigerden de lokale autoriteiten zelfs Cayenne diesels op kenteken te zetten. Niet wat je wil als preeeemijum merk.

Uit woede voor het besmeurde blazoen en de kosten die dit met zich meebrengt, kwam het zelfs tot een potsierlijke broedertwist met Audi. Tweehonderd miljoen Euro wilden ze op Porsche’s hoofdkantoor graag zien van de boksbeugel. Misschien moeten we nog eens uitzoeken hoe die soap uiteindelijk verder is gegaan…

Hoe dan ook heeft Porsche inmiddels maar vast zelf een beslissing genomen. Een kleine tien jaar na het verschijnen van de eerste Cayenne diesel, valt het doek voor Rudolf Diesel’s motor in Porsche’s. De Macan diesel S zal de laatste der Mohikanen zijn. In april krijgt de kleinere van de twee Porsche SUV’s een facelift. Een en ander zou daarom te maken kunnen hebben met het feit dat Porsche niet de moeite wil doen de diesel nog een keer een update te geven om deze aan de nieuwe WLTP-norm te laten voldoen.

Volgens Porsche signaleert de beslissing dat het merk meedenkt met haar klanten, die steeds meer neigen naar het kopen van (Plug-in) hybrides. Juist ja. Enfin, het besluit is ongetwijfeld goed nieuws voor de puristen die in 2009 moord en brand schreeuwden toen Porsche met een diesel op de proppen kwam. Nu alleen nog al die turbo’s van de motoren schroeven. En de vierwielaandrijving, PDK’s en elektrogizmo’s. En niet te vergeten de waterkoeling. Toch? (via Autocar)

UPDATE 1: na het plaatsen van dit bericht heeft Porsche Nederland even een lijntje naar ons uitgegooid met de mededeling dat bovenstaande nog niet zo definitief is als we het brengen. Wel bevestigen ze dat de laatste diesels in het gamma (de Panamera en Macan) voorlopig het veld moeten ruimen. De vraag of deze varianten dan nog een LL Cool J-esque comeback zullen maken, konden ze echter niet beantwoorden.

Daar staat tegenover dat men in Stuttgart kennelijk nog altijd van plan zou zijn een dieselvariant van de nieuwe Cayenne op de markt te brengen. De vraag hoe dat dan vorm zou moeten krijgen, daar de meest logische optie zou zijn dat de auto dezelfde motor als de Panamera diesel onder de kap krijgt, kon men echter ook niet beantwoorden.

Enfin, volgens Porsche Nederland zijn we desalniettemin iets te enthousiast geweest met deze berichtgeving, waarvan akte.

UPDATE 2: Bij deze de officiële party line van Porsche over dit issue:

Diesel engines traditionally play a subordinate role at Porsche. Porsche does not develop or build diesel engines itself. Currently, the demand for diesel models is falling, whereas interest in hybrid and petrol models is increasing significantly. In light of these facts as well as the ongoing consultation with the authorities in relation to another software update, Porsche has made changes to its production planning and has set the End-of-Production date for the Macan S Diesel to 15 February 2018. This decision means that all orders for the vehicle type Macan S Diesel have already been taken out of the production program.

UPDATE 3: het is officieel!



70 reacties

Dus de nieuwe Panamera met 4.0 V8 TDI is nu al een collectors item?
@dutchdriftking: zou wat zijn als dat de nieuwe ‘911 R’ wordt hahahah
Inderdaad, gewoon die luchtgekoelde boxer weer terug. En al die hulpsystemen eruit om mannen van de watjes te scheiden.
@RRRobert: en 130pk in plaats van 400pk, gewoon net als in 1968. Wie meer vermogen nodig heeft om vlot te gaan, die kan gewoon niet goed rijden.
@mashell: maar begrijpt wel natuurkunde :P
@mashell: hahaha, opmerking van de dag maar eentje in de categorie ‘als een lul op een drumstel’…
Topnieuws! Gewoon wat meer betalen voor een schonere brandstof, niet moeilijk doen. Je kunt Porsche rijden? Dan kun je de peut ook wel betalen.
@Jochempie: dus alle porkers met lpg af-fabriek? 😁
Wat zou realistisch zuiniger zijn: een diesel panamera of een hybride panamera? Kijken naar officiële verbruik cijfers is kansloos omdat de hybride onrealistisch zuinig is. Vraag mij af wat de praktijk uitwijst!
@TimoBac: dat ligt er maar net aan hoe je de auto gebruikt.
Ik vind het in ieder geval een mooi statement naar VAG toe: optyfen met jullie sjoemeldiesels. Nu maar hopen dat ze in Brussel ook nog ballen hebben en daadwerkelijk iets ondernemen. Het intrekken van de typegoedkeuringen en VAG verplichten om de consumenten schadeloos te stellen, lijkt me een goede optie.
@berlinetta: keep on dreaming. Brussel heeft en zal nooit de ballen hebben om op de tenen van de duitsers te trappen. Sad but true..
@misterdrogba: Niet sad… juist goed. Het is ons aller belang dat brussel onze grote bedrijven een beetke beschermd tegen overheden (o.a. V.S.) die ze maar wat graag zien omvallen tbv hun eigen bedrijven (die net zo hard sjoemelden)
@vondick: Ik volg je volledig dat EU haar topbedrijven moet beschermen, maar de vraag is natuurlijk hoever ze daarin moeten gaan. Voor je het weet wanen die bedrijven zich boven alles & iedereen en dat mag niet de bedoeling zijn.
@misterdrogba: Eens, er zijn grenzen. Maar ik denk dat VAG al aardig op de blaren heeft mogen zitten toch?
@vondick: ik denk het niet in Europa. En het gaat om klanten die op blaren zitten.
@vondick: Bescherming van onze Europese bedrijven is niks mis mee, maar bescherming van criminelen wel. Die moeten gewoon aanpakken.
@berlinetta: en jij gelooft dat er in brussel geen criminelen zitten?
@justsomebody: zeg ik dat dan?
@vondick: dus crimineel gedrag vind jij prima? Waar ga je de grens trekken?
@rufctr01: Uiteraard moeten we crimoneel gedrag niet toestaan. Maar we moeten ook niet roomser dan de paus zijn als de rest van de wereld dan links en rechts voorbij gaat. Beetje in balans dus. Ik denk dat VAG zich inmiddels al lang de pluris geschrokken is, en ze hebben al aardig mogen betalen, dus denk dat de kous daarmee nu wel af mag zijn.
@vondick:

Bij VAG lachen ze zichzelf de tyfus om die domme corrupte varkens bij de EU ..

En terecht ..
@lincoln: Ik lach me de tyfus dat die gekke Amerikanen jaloers zijn op het feit dat wij betere auto’s bouwen en ons probeerden een hak te zetten, maar faalden.
@vondick:

Oooohhh .. dat domme gelul weer ..

Laar me raden .. jij hebt verstand van voetbal van F1 en ook van cryptocrap ..
Nee slechts boerenverstand
@vondick:

Je weet niet eens waar het dieselschandaal over gaat ..
Halve tamme ..
@lincoln: Misschien is het goed om dingen in een wat breder perspectief te beschouwen. Met oogkleppen naar alleen de principiële bezwaren van het Dieselschandaal kijken, vertelt je niet het hele verhaal. Als je dat wel doet is inderdaad alles simpel. Er speelt helaas meer. Maar misschien ben jij wel de halve tamme die zich daar nog onvoldoende in heeft verdiept.
@vondick:

Je hebt echt geen flauw benul dus ..

Rutte mag in zijn handjes knijpen met jouw soort volk ..
@lincoln: Als we zo gaan beginnen: Trump mag zich in zn handjes knijpen met jouw soort volk.

Je beschuldigt mensen ervan geen inhoudelijke kennis te hebben en dan zijn dit je argumenten? Kun je beter op dumpert gaan zitten.
@timt: = timid ..

Daar draag ik geen belasting aan af ..

Dieselschandaal vond trouwens plaats tijdens “de Amerikanen” ..

Je weet wel .. die president tussen Bush en Trump ..
@lincoln: Nu begin je wat af te zwakken. Ik kom wel terug voor het volgende optreden;)
@misterdrogba: Ach, de US straft gelukkig wel.. die hebben wel de ballen. And Justice for all..
@berlinetta:

Mwah .. dat corrupte bolwerk zit allang en breed in de binnenzak van VAG ..
@lincoln: Dat is in Amerika en China net zo… beter vechten we een beetje terug, als we nog wat invloed in de wereld willen overhouden.
@vondick:

Kan mij dat verrotten waar dat allemaal zo is ..
Ik betaal hier belasting ..
Helaas (of gelukkig) zit de wereld wat complexer in elkaar dan “waar jij belasting betaald”. Hoop niet dat de autosector de Europese Techsector achterna gaat, want dan is er straks uberhaupt geen geld meer om belasting van te betalen.
@vondick:

En daarom ALTIJD eerlijk zaken doen ..

1+1=2 .. complexer gaat het niet worden knulletje ..
@lincoln: Vertel jij dat “de knulletjes” in China, Rusland en de VS ook nog even dan?
@vondick:

Daar betaal ik geen belasting ..

Ben je dom of doof ..
@lincoln: Geen van beide, wel geniet ik nu van een Lincoln-optreden in optima forma.
@vondick: @lincoln: Haha ben toch benieuwd wat voor keyboardridder er achter die Lincoln schuil gaat, lachwekkend, inhoud van 0,0.
@berlinetta: buiten dat sjoemelen met regels niet mag (alhoewel onze ambtenaren het wel uitlokken met toestaan van laboratorium tests door fabrikanten), zijn de moderne Euro 6 Diesels schoner dan menig benzineauto. Grootste probleem van vervuiling zit in vliegtuigen, scheepvaart, oude vrachtwagens, busjes en scooters. Eerst dat aanpakken, dan consumenten die een moderne Diesel kopen.
De huidige hetze tegen Diesel is er eentje door een linkse lobby die kort hiervoor nog zo tegen boeren, spuitbussen, benzine auto’s was. Maar ze vliegen wel regelmatig en graag naar hippe en verre bestemmingen met een Boeing of Airbus.
Slaan ze toch een grote afzetmarkt af.
Jammer. Nu maar hopen dat ze de verbrandingsmotor ook niet in de ban doen.
Jammer, laatst een Cayenne S diesel mogen proberen. Dat reed toch wel machtig mooi!
Mooi. Een sportautomerk met diesels is vloeken in de kerk. Het hoort niet.
@baklava: gelukkig kan je daarvoor nog bij Maserati terecht
@baklava: panamera, cayenne en macan hebben dan ook niets meer met sportwagen’s van doen..
Begrijpelijk als je best verkopende modellen Cayenne & Panamera (plug-in) hybride zijn.

De eerste Porsche (Cayenne) met diesel was er toch pas in 2007? Bij de facelift van de eerste Cayenne?

Hoe dan ook, begrijpelijk dat ze het doen. De dieselverkopen nemen in Europa waarschijnlijk alleen maar af, terwijl de wereldwijde SUV-markt alleen maar blijft toenemen. En laat de rest va de wereld nou gewoon op benzine rijden.
@granlusso: Volgensmij kwam de Cayenne diesel pas in 2009 op de markt.
@thomas20vt: he vergeet voor het gemak even de Porsche-Diesel 218 uit 1957.
Goede zaak. Hopen dat andere merken volgen.
Jammer. Diesel rijdt eigenlijk gewoon lekkerder en in zo’n grote zware SUV, hoort gewoon een diesel. Dit is een gevolg van de dominantie van de Chinese en Amerikaanse markt.
@mashell: turbo’s zijn prima diesel vervangers.. en dat weet Porsche & co ook wel, ze promoten ook trouwens hun hybdrids de moeder, ultieme diesel vervanger natuurlijk, nóg meer koppel (accu naast de geblazen benzineblokken)

Mja, het hangt allemaal van belastingen af puntje bij paaltje.
@lekkaah: ben ik met je oneens. Als hobby auto heb ik een hoogtoerige atmosferische benzine sportwagen maar voor de snelwegkilometers voldoet mn diesel veel beter. Hiervoor een benzine met turbo maar in de praktijk sta je (als je een beetje doorrijd) toch vaak bij de pomp.
Porsche maakte idd de leukste auto’s toen Amerikaanse tieners hun voornaamste klantenkring vormden ..
zo’n Panamera V8 TDI lijkt me toch de ultieme reismobiel
@tdi-goeroe: De Panamera op benzine is dat net zo goed. Die 1x extra tanken ga je heus niet dood van. Van die diesel wel (eerder).
Get your facts straight: Porsche lepelde pas omstreeks 2009 een dieselmotor in de Cayenne. Bij de introductie in 2002 kon je kiezen uit de benzineblokken 3.2, S en Turbo. Dat zinnetje in het artikel over zestien jaar is een beetje fakenieuws.
@goed_koopman: sterker nog. Bij de introductie in 2002 kon je alleen de S en Turbo krijgen. De 3.2 kwam pas 1 of 2 jaar later.
Zozo, wat vooruitstrevend voor een Duits merk…
Is het mijn verjaardag vandaag?
Iets van huilen met de wolven in het bos.
We zijn allemaal zo politiek correct dat de meuk die we kopen over de halve wereld wordt vervoerd.
Door Diesels!
Maar dat ziet geen hond, er wordt ff over gejankt, vervuilende containerschepen en vrachtwagens die Euro 93 moeten hebben, maar het zal ons verder een rotzorg zijn. Zolang die Fillipijnse matroos maar onderbetaald blijft varen en die Roemeen onderbetaald blijft trucken, kopen wij ondertussen een politiek correcte Porsha hybride. Toch?
Diesel Power!!!
Blijf nog lang rijden in mijn Range Rover V8 Diesel Top
Weer een voorbeeld dat autoblog de helft van hun verhalen uit hun dikke duim zuigen. En alles lekker aan dikken met onzin.
@raym: dat lijkt me wat prematuur van jouw kant. We zijn in deze afgegaan op een bericht van kwaliteitspublicatie Autocar, plus gezond verstand/recente historie. Ik durf zelf dan ook wel te wedden dat er gewoon geen Porsche diesels meer nieuw verkocht gaan worden. Echter Porsche Nederland claimt dat dit nog niet definitief besloten is en we vonden dat ze daarmee technisch gezien een punt hebben. Vandaar ook de update. De toekomst zal leren of het ‘onzin’ is, of niet.
Las van t weekend een bericht over vermeende sjoemelarij bij das Haus. Heb er nog geen bericht over gezien op autoblog, verder geen nieuws over?
De schuld van de overheden en hun tax-shifts. Verander de tax, en koopgedrag verandert bijna evenredig: de portemonnee blijft prio nr 1, wat soms jammer is!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).