• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verkoopknaller: Model S is vaker verkocht dan S-Klasse en 7 Serie

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 20 februari 2018 om 14:01 – 118 Reacties

Verkoopknaller Model S vaker verkocht dan S-Klasse en 7 Serie


Wie had dat gedacht: van duizenden dollars verbrand, naar Duitsers verslaan in eigen land.

Tesla-fans, deze is voor jullie.

Elon Musk lacht vast hardop in zijn vuist bij het lezen van de keiharde cijfers. De elektrogigant timmert al jaren aan de weg om zoveel mogelijk schone auto’s aan de man te brengen. Afgezien van alle problematiek die daarbij komt kijken, wil het toch WEL aardig vlotten. In de Verenigde Staten verkoopt zijn Model S alweer enkele jaren beter dan de Duitse rivalen uit het luxe segment, maar in 2017 realiseerde hij deze prestatie voor het eerst ook in Europa.

Volgens onderzoeksbureau JATO Dynamics, die dergelijke feiten bijhoudt, maakte de Model S afgelopen jaar een enorme sprong. Met een totaal van 16.132 verkopen groeide het aantal verkochte Model S’en in Europa met liefst 30 procent, ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarmee zijn ze ruim beter dan Mercedes, die bleven steken op 13.359 verkochte S-Klasses. BMW deed het nog veel slechter. Waar Mercedes nog 3 procent meer verkocht, zagen de Beieren het aantal verkochte 7 Series met 13 procent dalen naar 11.735 stuks.

De verkopen van de Model S waren niet de enige die storm liepen. Zo vertelt JATO dat de Model X vorig jaar ongeveer 12.000 keer over de toonbank ging op Europese grond. Daarmee bevonden ze zich op gelijke hoogte met de verkopen van de Porsche Cayenne en zetten ze zelfs 2.000 stuks meer af dan de BMW X6.

Dergelijke cijfers laten maar weer eens zien waarom nagenoeg iedere autofabrikant stevig inzet op het elektrificeren van haar vloot. De tijd begint echter te dringen, want hoe groter de achterstand, hoe lastiger deze is om weer bij te halen.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, autoverkoop, BMW, cayenne, Elektrisch, europa-eu, Mercedes, model-s, model-x, Porsche, s-klasse, Tesla, Vergelijkingen, x6

Vorig bericht: « Hiermee keert Alfa Romeo terug naar de F1
Volgend bericht: Bussen en trucks moeten een alcoholslot krijgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. rdamnn zegt

    20 februari 2018 om 14:05

    En ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de verkopen wanneer de leasetarieven gelijk worden getrokken met de rest van de “reguliere” vloot.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 februari 2018 om 16:23

      @rdamnn:

      Tarieven lopen gelijk ..

      Stichting aap doet alleen graag discrimineren ..
      Daar zijn het tenslotte apen voor ..

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      20 februari 2018 om 16:52

      @rdamnn: Bedoel je niet de bijtellingspercentages?

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      20 februari 2018 om 19:26

      @rdamnn: de marges (%) van leasemaatschappijen op stroomtrekkers, dieselstokers of benzineslurpers is gewoon hetzelfde hoor. Geen noodzaak om iets gelijk te trekken.

      Login om te reageren
    • ronnys zegt

      20 februari 2018 om 19:43

      @rdam: Een reguliere auto schrijft over een paar jaar veel sneller af Els een electrische. Dit omdat verbruik en onderhoud van een electro veel goedkoper is. Dus met een jaar of 8 zit niemand meer op een benzine/diesel slurper te wachten als vervoersmiddel.

      Login om te reageren
  2. joostie zegt

    20 februari 2018 om 14:06

    Ik vind helemaal hartstikke mooi!

    Login om te reageren
  3. lodewijkyolo zegt

    20 februari 2018 om 14:10

    Is het niet eerder een concurrent van de e-klasse en 5-serie?

    Login om te reageren
    • volvonerdy70 zegt

      20 februari 2018 om 14:14

      @lodewijkyolo: inderdaad een beetje aparte vergelijking. Maar wel gunstig voor Tesla op deze manier.
      Ik heb in de model S nou niet het gevoel dat ik in hetzelfde segment als een S klasse zit..

      Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        20 februari 2018 om 15:04

        @volvonerdy70: nee dat heb ik nou ook niet, Model S heeft wel wat goedkopere bouwkwaliteit/afwerking als je het mij vraagt..

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        20 februari 2018 om 16:52

        @volvonerdy70: qua afmetingen en prijs is het echt wel een S-klasse concurrent.

        Login om te reageren
        • poes zegt

          20 februari 2018 om 16:55

          @mashell: wat vind je dan van de Skoda Superb?

          Login om te reageren
        • slickrick zegt

          20 februari 2018 om 18:36

          @mashell:qua prijs wel, qua afmeting heb ik nog niet een Tesla long wheel Version gezien ? De tesla wordt vergeleken met een S vanwege de extreme stilte van binnen, ongetwijfeld een van de stilste auto’s op de markt. Of de head of states en captain of industries serieus naar een Tesla kijken om rondgereden te worden, dat betwijfel ik

          Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          20 februari 2018 om 20:51

          @mashell: ben zeker voorstander van de model-s maar ga maar eens een flinke rit achterin zitten in de Tesla….. dan betaal ik liever 200 euro brandstof voor die s-klasse. En laten we wel wezen de 7 serie en S-Klasse zijn luxe people carriers…. de tesla komt achterin niet in de buurt van dat comfort

          Login om te reageren
      • frederik zegt

        20 februari 2018 om 17:27

        @volvonerdy70: Het is ook geen 5-serie niveau eigenlijk.

        Login om te reageren
    • cupsport zegt

      20 februari 2018 om 14:21

      @lodewijkyolo: eens. De E klasse en 5 Serie zijn de directe concurrenten. Deze vergelijking slaat nergens op.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        20 februari 2018 om 16:26

        @cupsport:

        Welke vergelijking ??

        Ze verkopen toch gewoon beter ..

        Login om te reageren
        • cupsport zegt

          20 februari 2018 om 19:07

          @lincoln: Nee, dat doen ze niet. Qua formaat zijn de directe concurrenten van de Model S de MB E Klasse en BMW 5 Serie. De verkopen van deze modellen zijn vele malen hoger dan de verkopen van de Tesla.

          Dan zou je ook kunnen stellen van een VW Golf beter verkoopt dan een Tesla Model S… dat is namelijk ook een onzinnige vergelijking van modellen uit verschillende segmenten.

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            20 februari 2018 om 20:01

            @cupsport: het gaat natuurlijk om vergelijkbare prijsklasse niet het formaat. Een Tesla S start bij 86.000 euri voor de instappert 75D terwijl een BMW 520i “slechts” 56.000 euri kost. Als je dus wat te besteden hebt in de prijsklasse Model S, dan kom je uit bij een S klasse of 7 serie.

            Login om te reageren
            • quinn zegt

              20 februari 2018 om 20:34

              @vroaaar: conclusie: een Tesla is dus zwaar overpriced!

              Login om te reageren
              • vroaaar zegt

                20 februari 2018 om 21:05

                @quinn: net als iPhones, water in flesjes, printer cartridges, popcorn in de bioscoop, Starbucks koffie, designer jeans, de minibar in je hotelkamer, en meer van dat soort spul dat we desondanks gewoon blijven kopen.

            • dutchneon zegt

              20 februari 2018 om 20:53

              @vroaaar: als je kijkt naar TCO dan weet ik zeker dat je met een 25000duurdere tesla binnen redelijke termijn veel goedkoper uit bent dan zon 5serie

              Login om te reageren
              • vroaaar zegt

                20 februari 2018 om 21:10

                @dutchneon: als je naar kale leaseprijzen kijkt dan niet maar wellicht met de “brandstof” erbij gerekend zou dat zomaar kunnen…

    • viezefreddyw zegt

      20 februari 2018 om 14:44

      @lodewijkyolo: Zeker. En ik zal nu wel Tesla-fanboys op me afkrijgen met het verhaal dat je daar niet op moet letten en dergelijke. Maar wat het interieur betreft kan een Model S ook ten opzichte van de 5-serie en E-klasse lang niet meekomen. Afwerking, materiaalgebruik, comfort, luxe, opties en noem maar op.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        20 februari 2018 om 14:57

        @viezefreddyw: daar moet je niet op letten!!!1!

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          20 februari 2018 om 16:05

          @2wheeler: en dergelijke

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            20 februari 2018 om 16:15

            @granlusso: en dergelijke ja!!1!!!! Wat je bromt!!

            Login om te reageren
      • bassx zegt

        20 februari 2018 om 16:51

        @viezefreddyw: De auto’s worden met een hele andere filosofie gemaakt en benaderen luxe en comfort vanuit een heel ander perspectief. Mercedes en BMW gooien er een gedateerde spotgoedkope aandrijflijn onder waardoor er een groot budget voor luxe in de cabine over blijft, Tesla spendeert 1/4e van het budget aan de aandrijflijn waardoor de rijbeleving velen malen luxer aanvoelt met een minder luxe cabine. BMW heeft een superieure coach terwijl de Tesla een superieur chassis heeft. In een recente review met Chris Harris hoor ik hem de P100D vaker vergelijken met de S-Klasse en 7-Serie vanwege het extreme hoge rijcomfort dat beter is dan van de laatstgenoemden.

        Daarom is de ene niet per se beter dan het andere, het is maar net wat je belangrijk vindt aan een auto.

        Login om te reageren
        • apekool zegt

          20 februari 2018 om 20:02

          @bassx: matige afwerking wordt ook in het hogere segment voor lief genomen als daar een prettig belastingregime tegenover staat. Dat heeft vrij weinig te maken met ontwerpkeuzes of visies van waaruit een auto voortvloeit.

          Login om te reageren
          • bassx zegt

            21 februari 2018 om 15:44

            @apekool: De reden van het goedkope interieur van de Model S is puur een kwestie om de kostprijs en inherent de verkoopprijs relatief laag te houden. Met een heel erg duur aangekleed interieur zou zelfs het instapmodel ruim over een ton gaan en mis je niet alleen een hele grote doelgroep maar kom je ook in een segment waar je niet wil concurreren. Bij het ontwerp van een auto wordt altijd de verkoopprijs in acht genomen, want de prijs bepaald je doelgroep. Omdat Tesla meer dan het dubbele investeert in de aandrijving dan de concurrentie zal het moeten bezuinigen op andere vlakken; het interieur. Subsidies hebben deels meegeholpen aan het success van de Model S maar subsidies hebben weinig te maken met de kwaliteit van het interieur van de auto.

            Login om te reageren
            • apekool zegt

              21 februari 2018 om 19:36

              @bassx: prijs is wat je betaald, waarde is wat je krijgt. Als Tesla echt goed was wisten ze auto’s in eenzelfde segment voor een hogere prijs te verkopen en dat kunnen ze blijkbaar niet. Wat mij betreft is aandrijflijn ook niet interessant, dat is gewoon een stuk functionaliteit die elke autobouwer levert, hetzij elektrisch hetzij op brandstof. Het is dat uitstoot nu opeens relevant lijkt te zijn maar dat hou je bij elektra net zo goed. Het komt toch allemaal uit de lengte of de breedte en dan krijg je bij Tesla dus een fisherprice interieur, het is maar waar wat je belangrijk vind

              Login om te reageren
              • bassx zegt

                22 februari 2018 om 14:43

                @apekool: “Als Tesla echt zo goed was…” Waarom kan VAG, een van de grootste spelers in automotive engineering, geen e-Golf maken die net zo duur is dan het instapmodel met een verbrandingsmotor? De E-Golf is een ontzettend magere EV en gaat de prijs van de GTI ver voorbij. Met dank aan onze BPM betalen we in Nederland aan het eind van de streep ietsje meer voor de GTI maar dat heeft niets met de waarde van de auto te maken. Volkswagen is niet de enige, hetzelfde zie je bij Ford bijvoorbeeld. Of zijn deze groepen met hun autofabrieken ook zo slecht?

                De filosofie van Tesla is meer dan duidelijk anders dan van de gevestigde orde. Persoonlijk heeft de Model S mijn voorkeur niet maar dat komt omdat ik dan de auto beoordeel middels selection en confirmation bias en niet objectief ben. Maar wanneer ik mij er in verdiep zijn er best veel dingen superieur aan andere premium modellen tot zelfs de S-Klasse en 7-Serie. Dat interieur is gewoon een bewuste keuze om een goede positie in de markt te krijgen. Maak het onconventioneel en noem het next-gen en mensen letten er minder op maar het is gewoon om kosten te drukken.

        • Maarten123 zegt

          20 februari 2018 om 20:14

          @bassx: elektromotoren in auto’s bestaan al honderdtwintig jaar, dus ik weet niet precies wat je verstaat onder een hypermoderne aandrijflijn in een Tesla. Ik denk toch echt dat een Euro6+ brandstofmotor iets complexer is.

          Login om te reageren
          • bassx zegt

            20 februari 2018 om 22:14

            @maarten123: Sinds wanneer staat complexiteit voor modern?

            Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        20 februari 2018 om 18:40

        @viezefreddyw: charmes van een Italia… Uh Amerikaanse auto.. ;-)

        Login om te reageren
      • barry355gtb zegt

        20 februari 2018 om 21:28

        @viezefreddyw: en als je er zoveel pecunia voor de Tesla betaald , dan graag wel een prachtig en top afgewerkt dash en interieur.

        Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      20 februari 2018 om 14:58

      @lodewijkyolo: Misschien omdat de prijs in Duitsland vergelijkbaar is? Anders slaat de vergelijking inderdaad nergens op. Dacht dat het in het artikel wel nader toegelicht zou worden…..

      Login om te reageren
    • amg65 zegt

      20 februari 2018 om 15:12

      @lodewijkyolo: Klopt, maar qua prijs niet. Sterker nog, de model S is gebaseerd op de Mercedes CLS. Toch wordt wél veel de vergelijking gemaakt met S-klasse’s etc. Redelijk veel eigenaren hadden voorheen ook S-klasse’s / 7-series. Misschien is een CLS500 en een snelle A7 beter vergelijkbaar (immers wel prestaties meenemen en prijs).
      Helaas kun je in deze vergelijking niet echt in hokjes denken, wat natuurlijk gebruikelijk is in de traditionele auto-industrie.

      Login om te reageren
  4. rhellema zegt

    20 februari 2018 om 14:12

    Is ook wel logisch omdat het ding helemaal suf gesubsidieerd is. Als ondernemers het echte bedrag voor deze auto zouden moeten betalen zouden ze hem angstvallig links laten liggen.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      20 februari 2018 om 14:48

      @rhellema: ik ga niet zeggen dat het niet helpt maar als je denkt dat dat het gene is wat Tesla rijders triggerd dan heb je het mis, waar jullie maar niet aan willen is heel simpel, petrolhead of niet maar zodra je woonwerk/dagelijks rijden elektrisch heb gedaan en zeker in een tesla dan wil je nooit meer anders. Het is simpelweg een superieure rijervaring, de hele automotive industrie heeft dat ook in de gaten nu die autobloggers nog

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 februari 2018 om 15:04

        @thierryvth: Ik wil niet teveel haten hoor maar dat is echt onzin. Als al die voordelen er niet waren geweest dan was deze tesla voor 90% van de zakelijke kopers gewoon buiten bereik geweest. En ook voor leaserijders want het is een hele hoge cataloguswaarde om bijtelling over te betalen.

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          20 februari 2018 om 15:32

          @lekbak: dat die bijtellingsregeling is heel europa en de US is ingevoerd wist ik niet

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            20 februari 2018 om 16:04

            @thierryvth: Zie je wel, je bent totaal niet op de hoogte!!!

            Login om te reageren
          • rhellema zegt

            20 februari 2018 om 17:25

            @thierryvth: ken jij alle bijtellingsregelingen per land uit je hoofd dan?

            Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        20 februari 2018 om 15:12

        @thierryvth: woonwerk/dagelijks rijden zie ik niet als een ‘superieure rij-ervaring’…hard over bergwegen rijden echter wel. Heb een poosje in ee Model S 70D mogen rijden en heb ook ervaring met een V12 7-serie voor dagelijks gebruik…raad eens welke ik met afstand het fijnst vond? ;-)

        Login om te reageren
        • ikleesookoverautos zegt

          21 februari 2018 om 11:57

          @skinnybmw: Met een 7-serie hard over de in Nederland ontzettend veel tellende bergwegen rijden… knap.

          Login om te reageren
          • skinnybmw zegt

            21 februari 2018 om 16:11

            @ikleesookoverautos: Wat een ontzettend kansloze reactie…waar in vredesnaam heb ik het over bergwegen in NL, knappe kop? Begrijpend lezen en reageren is ook een kunst…

            Login om te reageren
      • rhellema zegt

        20 februari 2018 om 15:23

        @thierryvth: ik heb het genoegen gehad om een keer met een Model S p85 te mogen rijden. Ja het rijd niet verkeerd, ja het accelereert als een gek ventje, maar een auto welke netto zo veel geld kost dan zijn er legio merken te verzinnen die het kwalitatief een stuk beter voor elkaar hebben dan Tesla. En ik weet haast wel zeker dat alle nieuwe Tesla’s die hier verkocht worden door ondernemers gekocht worden om de simpele reden dat de prijzen van de Model S niet op particulier niveau liggen.

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        20 februari 2018 om 15:48

        @thierryvth: Jij vind het een superieure rij ervaring. Ik vond die simpele spec niet bepaald bijzonder qua sturen oid (een P85D is 3sec langzamer op Willow Springs dan een E60 550i ondanks veel meer vermogen en koppel). Wellicht is een P100D anders maar dan zit je ook meteen ver boven de 150k en dan rijdt er wel meer spul ‘superieur’ hoor.

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          20 februari 2018 om 16:27

          @e34m5touring: ik weet niet wat jij doet in het woonwerk verkeer maar ik sta in de file en rijd gewoon als een oud wijf naar huis, dat jullie overal naar toe rijden als een verstappen dat zal wel maar dat is niet hoe 95% van de mensen hun auto gebruikt

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            20 februari 2018 om 16:49

            @thierryvth: Ik rij meer dan alleen woon werk verkeer en sta zeker niet constant vast. Bovendien doen nagenoeg alle auto’s dat trucje van in de file staan superieur. Dat vind ik nou niet bepaald een prestatie, stilstaan. Ik vind het geen bijzondere rij ervaring buiten het accelereren, qua sturen enz zeker niet classleading of superieur.

            Login om te reageren
          • rhellema zegt

            20 februari 2018 om 18:50

            @thierryvth: hoe kan jij dan over een superieure rijervaring spreken?

            Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      20 februari 2018 om 16:01

      @rhellema: dat valt mee hoor voornamelijk in Nederland en Noorwegen maar het is niet zo dat Tesla enkel opereert in die landen.

      Login om te reageren
    • dwfc zegt

      20 februari 2018 om 16:04

      absoluut de waarheid, zelf in BE doe je een fiscale zaak voor je bedrijf en je privé inkomen

      Login om te reageren
    • pramm zegt

      20 februari 2018 om 20:55

      @rhellema: suf gesubsidieerd, ow… Vertel eens…

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        20 februari 2018 om 23:45

        @pramm:

        BTW teruggave
        MIA regeling
        Geen BPM
        Geen wegenbelasting

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          21 februari 2018 om 09:51

          @rhellema: Dus nogmaals, welke subsidies… ;)
          De Tesla heeft in Nederland inderdaad wel een aantal fiscale voordelen. Dat klopt. Maar in veel andere landen is dat niet zo. In duitsland zijn de voordelen voor elektrische auto’s bijvoorbeeld bewust zo gekozen dat de Tesla’s daar buiten vallen.
          Je zou trouwens eens moeten nazoeken hoeveel de Duitse overheid de Duitse merken subsidieert. Niet op aankoop van een auto, maar wel enorme fiscale voordelen voor de producent, die dat weer kan doorrekenen in de auto prijs. (geldt overigens ook voor de Franse en VS merken). Tesla heeft in het verleden een fiscaal aantrekkelijke lening ontvangen, maar die wel vroegtijdig afgelost.

          Login om te reageren
  5. str8six zegt

    20 februari 2018 om 14:13

    Gelukkig kun je een Tesla ook niet met een S- A8- of 7 vergelijken. Dus prima.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      20 februari 2018 om 14:49

      @str8six: die tesla rijd die dingen wel zoek

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 februari 2018 om 15:05

        @thierryvth: Mijn motorfiets van 2500 euro ook. Kan je ook niet vergelijken.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        20 februari 2018 om 15:14

        @thierryvth: Ik vind dat altijd zo’n dom argument. Alsof kopers in dit segment om die reden de auto kopen die ze willen, om anderen zoek te rijden.

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          20 februari 2018 om 15:34

          @berlinetta: no worry, was een beetje pesten

          Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        20 februari 2018 om 15:14

        @thierryvth: Tesla-fan much? Waarom zo defensief reageren op alles dat ook maar een beetje tegen Tesla klinkt?

        @str8six heeft een valide punt. Je kan zo’n Tesla qua luxe en bouwkwaliteit niet vergelijken met de topklasse van de Duitse Drie. Tesla heeft een pioniersrol op vlak van elektrisch rijden waarvoor alle respect. Maar om op het niveau S/7er/A8 te komen moet het nog FLINK groeien op vlak van bouwkwaliteit en luxe. Een groter iPad scherm op het dashboard zal daar niets aan veranderen.

        Login om te reageren
        • Paul58 zegt

          20 februari 2018 om 17:46

          @misterdrogba: je kan een S klasse ook niet vergelijken qua comfort in aandrijflijn dus redelijk subjectief waar je nu mee komt. Ik vind een Model S super fijn rijden door een schakelvrije aandrijflijn en koppel ten alle tijden. Reken daarbij de Autopilot, het heerlijke acceleratievermogen, ontbreken van motor vibratie en je hebt een heerlijke reisauto. Misschien eens wat vaker met Tesla eigenaren spreken. Daarbij komt nog eens dat een model S die nu van de band komt een wereld van verschil is met een model S uit 2014. Jeremy clarkson durft zelfs te zeggen dat de model X het meest comfortabele is waar hij ooit in heeft gereden. Eens dat Audi bmw of Mercedes qua afwerking in een hogere klasse zitten maar die hebben ook al ‘wat’ meer ervaring. Maar als het zo blijft ontwikkelen als nu streeft Tesla daar ook wel voorbij (zoals ik al aangaf vergelijk een S uit 2014 met een Model S van nu. Uiteindelijk vind ik het toch een wat kromme vergelijking het is gewoon appels met peren vergelijken. Mij kan je namelijk altijd wakker maken voor het geluid van een dikke atmosferische 12 cilinder of een mooie 6 in lijn van bmw / V6 busso van alfa. Echter qua rijden vind ik dat je het nergens mee kunt vergelijken.

          Login om te reageren
      • rhellema zegt

        20 februari 2018 om 15:33

        @thierryvth: haha dat is ook het enige waar Tesla het wint van haar directe concurrenten. Afwerking en kwaliteit (waar het in dat segment nog meer om draait) daar leggen ze het af. Maar dat telt dan weer niet volgens de fanboys.

        Login om te reageren
      • str8six zegt

        20 februari 2018 om 16:15

        @thierryvth: *rijdt

        Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        20 februari 2018 om 19:32

        @thierryvth: wil wel eem wedstrijd doen. Ga ik met de s klasse naar Oostenrijk en jij met de Tesla…kijken wie er het eerste is

        Login om te reageren
        • mausk zegt

          20 februari 2018 om 20:04

          @nautique206: Dat is nou precies het punt, daar draait het niet om. Het gaat er in dit segment niet om hoe snel je er komt, maar hoe je er komt. Op dat gebied heeft Tesla nog een paar stappen te maken tov bijvoorbeeld de ‘duitse drie’. Desalniettemin is het knap wat de aandrijflijn van Tesla presteert.

          Login om te reageren
          • nautique206 zegt

            20 februari 2018 om 20:12

            @mausk: klopt, wil alleen maar duidelijk maken dat het zoek rijden totaal geen aankoop argument is.

            Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    20 februari 2018 om 14:13

    De 7serie zie ik lang niet zo veel rijden als de vorige, heb niet het idee dat het zo’n enorm succesnummer is en de verkoopcijfers lijken dat te staven. En de S klasse loopt alweer een tijdje mee (ondanks de recente facelift). Persoonlijk vind ik een Model S meer een 5serie concurrent maar goed, dat is persoonlijk.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      20 februari 2018 om 14:37

      @E34M5Touring: je zou de model s met een 5 serie en 7 serie kunnen vergelijken qua afmetingen, binnenruimte, uitrustingniveau en prijs en kijken waar die dichterbij ligt. Dan kun je gefundeerd uitleggen wat de concurrenten van de model s zijn.

      Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        20 februari 2018 om 15:04

        @thijsj: in marketing kijken ze welke doelgroep die auto aanschaft en wat het bedrag is wat ze spenderen, daar een eigen theorie op loslaten kan maar dat veranderd niet voor de marketeers van die toko’s

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          20 februari 2018 om 17:00

          @thierryvth: die marketeers moeten de juiste doelgroep aanspreken. Als ze zich richten op de verkeerde doelgroep, zie je dat terug in de verkopen en zal tesla naar een ander marketingburo gaan. Dus er is geen eigen theorie op los te laten. Een bedrijf heeft een doelgroep en weet ook wat z’n concurrenten zijn.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        20 februari 2018 om 15:06

        @thijsj: Je vergeet afwerking. Bepaald niet onbelangrijk in deze klasse.

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          20 februari 2018 om 16:56

          @lekbak: ja afwerking, materiaalgebruik etc, komt veel bij kijken natuurlijk

          Login om te reageren
  7. daihatsucuore zegt

    20 februari 2018 om 14:14

    Dit is wel goed nieuws dat Tesla kan gebruiken. Zolang het bedrijf nog niet winstgevend is, is het gebaat bij het vertrouwen van de investeerders. Als dat ophoudt dan droogt de geldstroom ook op. En dat zou jammer zijn want het bedrijf heeft wel degelijk een voortrekkersrol.

    Login om te reageren
  8. misterdrogba zegt

    20 februari 2018 om 14:22

    Tja je betaald praktisch niks van belastingen op een Tesla terwijl je wordt leeggeplunderd op een S-klasse/7-Serie. Binnen enkele jaren worden de eerste belastingen geheven op elektrisch rijden en dan zal het wel stagneren.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      20 februari 2018 om 21:04

      @misterdrogba: maar met de snel dalende prijzen van batterijen zijn de ev’s door massa productie goedkoper dan een auto met conventionele aandrijving.

      Login om te reageren
  9. ihrte zegt

    20 februari 2018 om 14:24

    Des te zorgelijker dat Tesla zoveel verlies lijdt. Als andere fabrikanten straks goede alternatieven gaan neerzetten dan zijn ze nergens meer. Jammer, want heb wel sympathie voor Tesla, zie het alleen niet goedkomen. Dit zijn de jaren waarin ze moeten bufferen.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      20 februari 2018 om 14:56

      @ihrte: al die alternatieven hebben nog geen enkel supercharger station, dat je met een Tesla heel Europa of Noord Amerika kan bestrijken is een voorsprong die niet zomaar weg is. Je klinkt als 90’s consument die het nut van een mobiele telefoon niet ziet

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        20 februari 2018 om 14:59

        @thierryvth: ja want andere fabrikanten zijn nog niet bezig met een laadinfrastructuur hahah, keep on dreaming.

        Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        20 februari 2018 om 15:19

        @thierryvth: hier moet de EU dus eisen dat alle EV’s een universele aansluiting hebben. Anders krijg je dat gezeik weer. Ik vraag me af hoeveel voorsprong tesla heeft. Het is niet zo dat ze ingewikkelde techniek gebruiken. Denk dat de grote jongens in de auto industrie al lang kunnen produceren wat Tesla kan. Maar dat ze dan in hun eigen producten gaan roeren waar ze momenteel meer winst op kunnen pakken.

        Login om te reageren
        • thierryvth zegt

          20 februari 2018 om 15:42

          @cloverleaf: allememachies man, gaat niet om de techniek gaat er om dat Tesla overal laadstations neer plempt in een giga treinvaart waardoor je al vrij simpel nu heel Europa kan doorrijden. Het hele probleem van elektrisch rijden is long distance en Tesla heeft een heel groot stuk van dit probleem weggenomen door die supercharges overal als paddenstoelen uit de grond te laten schieten, dat gebeurd niet in een dag daar zijn ze een jaar of 5 mee bezig

          Login om te reageren
          • cloverleaf zegt

            20 februari 2018 om 16:45

            @thierryvth: mede daarom pleit ik voor universele laadstations. Ik kan toch zowel met een bmw als met een fit terecht bij de shell? Met dit soort dingen zou de EU zich bezig moetn houden. Anders krijg je straks door heel europa een wirwar van verschillende laadstations. Allememagies

            Login om te reageren
  10. saffie89 zegt

    20 februari 2018 om 14:35

    Ik zou denken dat je de Model S moet vergelijken met de e-klasse en 7-serie. Mercedes verkocht in 2017 127.000 e-klasses in Europa, dus de cijfers van Tesla stellen niet veel voor.

    Login om te reageren
    • saffie89 zegt

      20 februari 2018 om 14:36

      @saffie89: 5-serie bedoel ik natuurlijk

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        20 februari 2018 om 14:42

        @saffie89: reactie was voor een andere post, sorry

        Login om te reageren
    • b088y zegt

      20 februari 2018 om 14:40

      @saffie89: verlies maken is geen probleem zolang er maar cash blijft binnenkomen.
      Als je 1 auto verkoopt, maar de productie van 5 auto’s moet voorfinancieren maak je inderdaad verlies, uiteindelijk verkoop je die 5 auto’s weer, maar dan moet je 25 auto’s voorfinancieren, dus nog meer verlies. Op het moment dat orders stabiliseren zal ook de afnemen en uiteindelijk omgaan in winst. Enige risico is dat het vreemd vermogen opdroogt, dan heb je een probleem.

      Login om te reageren
    • knalfa zegt

      20 februari 2018 om 14:57

      @saffie89: Inderdaad. De juiste vergelijking.

      Apart stemmingsmakerij nieuwsbericht. Een vergelijking die qua luxe uiteraard volledig uit proportie is.
      Het is juist bijzonder dat een 7-serie en S-klasse het schijnbaar nog zo goed doen, gezien de prijsklasse.

      Als de E klasse 127 duizend keer verkocht is in 2017 doet de Tesla het eigenlijk best beroerd.
      De audi A6 en BMW 5 zal vast vergelijkbaar zijn qua verkopen.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    20 februari 2018 om 14:54

    Toch heb ik 100x liever een S8 dan en P100D

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      20 februari 2018 om 21:02

      @dutchdriftking: da’s mooi, ik niet.

      Login om te reageren
  12. sollie1984 zegt

    20 februari 2018 om 14:56

    Als ik een M7760Li vind voor de prijs van een Model S dan is de keuze snel gemaakt.

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      20 februari 2018 om 15:00

      @sollie1984: ja in 2007 waren er ook mensen die liever een Nokia hadden dan een iphone

      Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        20 februari 2018 om 16:23

        @thierryvth: ik had toen al een Samsung en koop nog steeds liever een Samsung. Ik vind Tesla 3 keer niks.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 februari 2018 om 15:10

      @sollie1984: Dat moet wel een monster van een auto zijn zeg. Een v120 met 5000pk en 9000nm koppel lijkt mij ook wel wat!!

      Login om te reageren
      • sollie1984 zegt

        20 februari 2018 om 16:23

        @lekbak: het moet natuurlijk een M760Li zijn. Een kleine typfout gemaakt die ik helaas niet meer kon corrigeren.

        Login om te reageren
  13. ericc zegt

    20 februari 2018 om 15:10

    Mooi zo blijft er meer benzine over voor mijn opgefokte V8!!!!!! En is de linkerrijstrook op de “Autobahn” minder bevolkt want Tesla’s vind je in het kielzog van sleurhutten en vrachtwagens om minder stroom te verbruiken! hahahahahahahaha

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      20 februari 2018 om 15:31

      @ericc: je bent zelf ook een beetje opgefokt, Eric.

      Login om te reageren
  14. JamesBond007 zegt

    20 februari 2018 om 15:12

    Volgens statistieken verkoopt een Kia Rio met 1 liter tdgi motor en 100pk meer dan een Ferrari 488 GTB. Super goed van Kia!

    Login om te reageren
  15. skinnybmw zegt

    20 februari 2018 om 15:23

    Een Model S vergelijken met een S-Klasse en 7-serie? Wie heeft dat nu weer bedacht? Laat me niet lachen…

    Login om te reageren
  16. Teerdz zegt

    20 februari 2018 om 15:38

    In principe vind ik het nog steeds een debiele transitie, van alle auto’s die we nu al hebben gebouwd met alle faciliteiten erom heen die in de loop der tijd zijn aangelegd, naar iedereen een elektrische auto.. Als er gekeken wordt naar de hoeveelheid grondstoffen die daar weer voor nodig zijn en de kosten qua energie voor het recyclen van alle eerdere gebruikte grondstoffen die inmiddels in oudere auto’s worden gebruikt, wegen die helemaal niet op tegen het ‘groene’ rijden van elektrische auto’s. Iets dat al helemaal uit z’n verband wordt getrokken als die ‘schone’ auto’s ook nog eens op elektriciteit uit kolencentrales rondrijden.. Als mensen echt over een dergelijke strategie hadden nagedacht, zouden ze eerder werk gemaakt hebben van een kostenefficiënte manier van het omkatten van bestaande auto’s naar het rijden op waterstof (BMW had ooit een V12 op waterstof waar ze snelheidsrecords mee reden..). De wereld wordt zo gewoon helemaal niet beter, het is puur weer meer een nieuwe manier van een nieuw product slijten en geld uit de zakken van mensen kloppen, dan dat er daadwerkelijk ecologische vooruitgang wordt geboekt. Naast het feit dat het gewoon helemaal nergens meer naar klinkt natuurlijk..

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      20 februari 2018 om 15:48

      @teerdz: toot toot doing doing, de carbon footprint van een EV is vele malen lager, je natte vinger werk gaat echt niet op

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 februari 2018 om 16:15

      @teerdz: Er ligt al een groot gedeelte van de infrastructuur voor ev’s. Er moet wel wat koper bij in de grond maar dat is wel te overzien. Ze rijden echter wel over dezelfde wegen en staan op dezelfde parkeerplaatsen. Maar ze stoten niks direct uit. En dat is al een grote winst an sich.

      Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        20 februari 2018 om 20:20

        @lekbak: fijnstof van banden en remmen? Maar daar zijn de geleerden ook nog niet over uit

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 februari 2018 om 16:57

      @teerdz: BMW heeft waterstof al jaren terug opgegeven, is niet rendabel te krijgen. Elektrisch rijden heeft een paar enorme voordelen: niet meer afhankelijk van de olie produceerde en terrorisme financierende landen, geen uitstoot meer in de bewoonde gebieden, een geleidelijke overgang naar duurzame energie mogelijk en het rijdt ook nog eens lekkerder (met meer souplesse dan een V12).

      Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        20 februari 2018 om 19:38

        @mashell: Congo is een lekker stabiel land?

        Login om te reageren
      • ericc zegt

        21 februari 2018 om 12:18

        @mashell: we zullen maar zwijgen of de grote milieuverontreiniging die het ontginnen van de basiselementen van een batterij met zicht meebrengt zeker!

        Login om te reageren
    • pramm zegt

      20 februari 2018 om 21:01

      @teerdz: is dit jouw gevoel, of heb je ook feiten?
      Er is ook ooit gestart om de stoomlocomotief om te bouwen naar een diesel. Dat vergde ook een heel nieuwe infrastructuur. En later is men zelfs zo stom geweest om dat om te bouwen naar elektriciteit. Die bovenleiding en nieuwe treinen. Dat weegt toch nooit op…..

      Login om te reageren
  17. ardonjr zegt

    20 februari 2018 om 15:43

    Ik ben blij dat het F1 seizoen weer begint. Dan krijgen we elke dag posts over Max Verstappen i.p.v. Tesla.
    Serieus de laatste week is Autoblog wel heel erg Tesla minded. Overigens heb ik niets tegen Tesla maar het aantal berichten is wel een beetje veel..

    Login om te reageren
  18. LaLancia zegt

    20 februari 2018 om 17:45

    Wat een nieuws. Gooi wat subsidie tegen een S-klasse aan en dat model zou de Model S alle hoeken van de kamer laten zien.

    Login om te reageren
  19. rikus zegt

    20 februari 2018 om 20:00

    Wat is de overeenkomst tussen de Duitse topklasse en de Model S? Ik bedoel rijtjeshuizen verkopen ook beter dan vrijstaande villa’s.. Heb ik niet zelf onderzocht hoor, maar goed, het is net zo relevant als het “nieuws” in het artikel.

    Login om te reageren
  20. quinn zegt

    20 februari 2018 om 20:32

    Met alle respect voor het artikel, maar een Tesla Model S vergelijken met een Mercedes-Benz S-klasse raakt kant nog wal… Compleet ander segment…

    Login om te reageren
    • barry355gtb zegt

      20 februari 2018 om 21:31

      @quinn: Precies wat ik ook vindt. De vergelijking raakt kant noch wal.

      Login om te reageren
  21. kempenaer zegt

    20 februari 2018 om 21:36

    300-350 km en dan is de accu leeg en dan moet je naarstig naar een stopcontact op zoek en heel veel geduld hebben.
    Electrisch is best leuk met een pantograaf en een bovenleiding. Anders is het behelpen. Al vele jaren en nog steeds.
    Afwerking en materialen zijn erbarmelijk van tesla. Maar goed, dat doet er natuurlijk niet toe bij die freak car.

    Login om te reageren
  22. ty5550 zegt

    20 februari 2018 om 22:49

    De vergelijking is minder onlogisch als hij eruitziet. Qua grootte zou je idd een vergelijk verwachten met een 5 serie of e-klasse. De gemiddelde 5-rijder (520d) zal echter absoluut geen doelpubliek zijn voor een tesla. Daarvoor is het prijsverschil te groot en zit tesla te vissen in de categorie s-klasse, a8. Het beperkt aantal mensen met een tesla die ik ken zijn eveneens afkomstig van het F-segment maar willen iets speciaals en willen in plaats van een dikkere a8 of s-klasse wel eens een auto van de toekomst proberen zoals een tesla ergens wel is. En vergeet zeker niet dat in dit segment imago heel belangrijk is en dat Tesla hier best goed op scoort. En daarvoor neemt men de mindere afwerkingskwaliteit zeker voor lief.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      21 februari 2018 om 12:03

      @ty5500: precies!

      Login om te reageren
    • ericc zegt

      21 februari 2018 om 12:22

      @ty5500: Inderdaad, Met Tesla koop je een imago. Net zoals een Apple z’n producten. Deze CEO’s hebben de kunst om imago te verkopen goed begrepen. Maar het zijn net als de andere ordinaire multinationals die geld moeten opbrengen. Niet meer , niet minder!

      Login om te reageren
  23. mercedesgl500 zegt

    21 februari 2018 om 21:53

    Noem ik Geen concurrent zit gewoon geen luxe In een tesla, ja je krijgt gratis led verlichting dat is het enige voordeel

    Login om te reageren
  24. basr32 zegt

    22 februari 2018 om 19:39

    Jammer, hoop dat Tesla snel failliet gaat…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North