Verkoopknaller: Model S is vaker verkocht dan S-Klasse en 7 Serie

Auteur: , 118 Reacties

Wie had dat gedacht: van duizenden dollars verbrand, naar Duitsers verslaan in eigen land.

Verkoopknaller Model S vaker verkocht dan S-Klasse en 7 Serie

Tesla-fans, deze is voor jullie.

Elon Musk lacht vast hardop in zijn vuist bij het lezen van de keiharde cijfers. De elektrogigant timmert al jaren aan de weg om zoveel mogelijk schone auto’s aan de man te brengen. Afgezien van alle problematiek die daarbij komt kijken, wil het toch WEL aardig vlotten. In de Verenigde Staten verkoopt zijn Model S alweer enkele jaren beter dan de Duitse rivalen uit het luxe segment, maar in 2017 realiseerde hij deze prestatie voor het eerst ook in Europa.

Volgens onderzoeksbureau JATO Dynamics, die dergelijke feiten bijhoudt, maakte de Model S afgelopen jaar een enorme sprong. Met een totaal van 16.132 verkopen groeide het aantal verkochte Model S’en in Europa met liefst 30 procent, ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarmee zijn ze ruim beter dan Mercedes, die bleven steken op 13.359 verkochte S-Klasses. BMW deed het nog veel slechter. Waar Mercedes nog 3 procent meer verkocht, zagen de Beieren het aantal verkochte 7 Series met 13 procent dalen naar 11.735 stuks.

De verkopen van de Model S waren niet de enige die storm liepen. Zo vertelt JATO dat de Model X vorig jaar ongeveer 12.000 keer over de toonbank ging op Europese grond. Daarmee bevonden ze zich op gelijke hoogte met de verkopen van de Porsche Cayenne en zetten ze zelfs 2.000 stuks meer af dan de BMW X6.

Dergelijke cijfers laten maar weer eens zien waarom nagenoeg iedere autofabrikant stevig inzet op het elektrificeren van haar vloot. De tijd begint echter te dringen, want hoe groter de achterstand, hoe lastiger deze is om weer bij te halen.



118 reacties

En ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de verkopen wanneer de leasetarieven gelijk worden getrokken met de rest van de “reguliere” vloot.
@rdamnn:

Tarieven lopen gelijk ..

Stichting aap doet alleen graag discrimineren ..
Daar zijn het tenslotte apen voor ..
@rdamnn: Bedoel je niet de bijtellingspercentages?
@rdamnn: de marges (%) van leasemaatschappijen op stroomtrekkers, dieselstokers of benzineslurpers is gewoon hetzelfde hoor. Geen noodzaak om iets gelijk te trekken.
@rdam: Een reguliere auto schrijft over een paar jaar veel sneller af Els een electrische. Dit omdat verbruik en onderhoud van een electro veel goedkoper is. Dus met een jaar of 8 zit niemand meer op een benzine/diesel slurper te wachten als vervoersmiddel.
Ik vind helemaal hartstikke mooi!
Is het niet eerder een concurrent van de e-klasse en 5-serie?
@lodewijkyolo: inderdaad een beetje aparte vergelijking. Maar wel gunstig voor Tesla op deze manier.
Ik heb in de model S nou niet het gevoel dat ik in hetzelfde segment als een S klasse zit..
@volvonerdy70: nee dat heb ik nou ook niet, Model S heeft wel wat goedkopere bouwkwaliteit/afwerking als je het mij vraagt..
@volvonerdy70: qua afmetingen en prijs is het echt wel een S-klasse concurrent.
@mashell: wat vind je dan van de Skoda Superb?
@mashell:qua prijs wel, qua afmeting heb ik nog niet een Tesla long wheel Version gezien ? De tesla wordt vergeleken met een S vanwege de extreme stilte van binnen, ongetwijfeld een van de stilste auto’s op de markt. Of de head of states en captain of industries serieus naar een Tesla kijken om rondgereden te worden, dat betwijfel ik
@mashell: ben zeker voorstander van de model-s maar ga maar eens een flinke rit achterin zitten in de Tesla….. dan betaal ik liever 200 euro brandstof voor die s-klasse. En laten we wel wezen de 7 serie en S-Klasse zijn luxe people carriers…. de tesla komt achterin niet in de buurt van dat comfort
@volvonerdy70: Het is ook geen 5-serie niveau eigenlijk.
@lodewijkyolo: eens. De E klasse en 5 Serie zijn de directe concurrenten. Deze vergelijking slaat nergens op.
@cupsport:

Welke vergelijking ??

Ze verkopen toch gewoon beter ..
@lincoln: Nee, dat doen ze niet. Qua formaat zijn de directe concurrenten van de Model S de MB E Klasse en BMW 5 Serie. De verkopen van deze modellen zijn vele malen hoger dan de verkopen van de Tesla.

Dan zou je ook kunnen stellen van een VW Golf beter verkoopt dan een Tesla Model S… dat is namelijk ook een onzinnige vergelijking van modellen uit verschillende segmenten.
@cupsport: het gaat natuurlijk om vergelijkbare prijsklasse niet het formaat. Een Tesla S start bij 86.000 euri voor de instappert 75D terwijl een BMW 520i “slechts” 56.000 euri kost. Als je dus wat te besteden hebt in de prijsklasse Model S, dan kom je uit bij een S klasse of 7 serie.
@vroaaar: conclusie: een Tesla is dus zwaar overpriced!
@quinn: net als iPhones, water in flesjes, printer cartridges, popcorn in de bioscoop, Starbucks koffie, designer jeans, de minibar in je hotelkamer, en meer van dat soort spul dat we desondanks gewoon blijven kopen.
@vroaaar: als je kijkt naar TCO dan weet ik zeker dat je met een 25000duurdere tesla binnen redelijke termijn veel goedkoper uit bent dan zon 5serie
@dutchneon: als je naar kale leaseprijzen kijkt dan niet maar wellicht met de “brandstof” erbij gerekend zou dat zomaar kunnen…
@lodewijkyolo: Zeker. En ik zal nu wel Tesla-fanboys op me afkrijgen met het verhaal dat je daar niet op moet letten en dergelijke. Maar wat het interieur betreft kan een Model S ook ten opzichte van de 5-serie en E-klasse lang niet meekomen. Afwerking, materiaalgebruik, comfort, luxe, opties en noem maar op.
@viezefreddyw: daar moet je niet op letten!!!1!
@2wheeler: en dergelijke
@granlusso: en dergelijke ja!!1!!!! Wat je bromt!!
@viezefreddyw: De auto’s worden met een hele andere filosofie gemaakt en benaderen luxe en comfort vanuit een heel ander perspectief. Mercedes en BMW gooien er een gedateerde spotgoedkope aandrijflijn onder waardoor er een groot budget voor luxe in de cabine over blijft, Tesla spendeert 1/4e van het budget aan de aandrijflijn waardoor de rijbeleving velen malen luxer aanvoelt met een minder luxe cabine. BMW heeft een superieure coach terwijl de Tesla een superieur chassis heeft. In een recente review met Chris Harris hoor ik hem de P100D vaker vergelijken met de S-Klasse en 7-Serie vanwege het extreme hoge rijcomfort dat beter is dan van de laatstgenoemden.

Daarom is de ene niet per se beter dan het andere, het is maar net wat je belangrijk vindt aan een auto.
@bassx: matige afwerking wordt ook in het hogere segment voor lief genomen als daar een prettig belastingregime tegenover staat. Dat heeft vrij weinig te maken met ontwerpkeuzes of visies van waaruit een auto voortvloeit.
@apekool: De reden van het goedkope interieur van de Model S is puur een kwestie om de kostprijs en inherent de verkoopprijs relatief laag te houden. Met een heel erg duur aangekleed interieur zou zelfs het instapmodel ruim over een ton gaan en mis je niet alleen een hele grote doelgroep maar kom je ook in een segment waar je niet wil concurreren. Bij het ontwerp van een auto wordt altijd de verkoopprijs in acht genomen, want de prijs bepaald je doelgroep. Omdat Tesla meer dan het dubbele investeert in de aandrijving dan de concurrentie zal het moeten bezuinigen op andere vlakken; het interieur. Subsidies hebben deels meegeholpen aan het success van de Model S maar subsidies hebben weinig te maken met de kwaliteit van het interieur van de auto.
@bassx: prijs is wat je betaald, waarde is wat je krijgt. Als Tesla echt goed was wisten ze auto’s in eenzelfde segment voor een hogere prijs te verkopen en dat kunnen ze blijkbaar niet. Wat mij betreft is aandrijflijn ook niet interessant, dat is gewoon een stuk functionaliteit die elke autobouwer levert, hetzij elektrisch hetzij op brandstof. Het is dat uitstoot nu opeens relevant lijkt te zijn maar dat hou je bij elektra net zo goed. Het komt toch allemaal uit de lengte of de breedte en dan krijg je bij Tesla dus een fisherprice interieur, het is maar waar wat je belangrijk vind
@apekool: “Als Tesla echt zo goed was…” Waarom kan VAG, een van de grootste spelers in automotive engineering, geen e-Golf maken die net zo duur is dan het instapmodel met een verbrandingsmotor? De E-Golf is een ontzettend magere EV en gaat de prijs van de GTI ver voorbij. Met dank aan onze BPM betalen we in Nederland aan het eind van de streep ietsje meer voor de GTI maar dat heeft niets met de waarde van de auto te maken. Volkswagen is niet de enige, hetzelfde zie je bij Ford bijvoorbeeld. Of zijn deze groepen met hun autofabrieken ook zo slecht?

De filosofie van Tesla is meer dan duidelijk anders dan van de gevestigde orde. Persoonlijk heeft de Model S mijn voorkeur niet maar dat komt omdat ik dan de auto beoordeel middels selection en confirmation bias en niet objectief ben. Maar wanneer ik mij er in verdiep zijn er best veel dingen superieur aan andere premium modellen tot zelfs de S-Klasse en 7-Serie. Dat interieur is gewoon een bewuste keuze om een goede positie in de markt te krijgen. Maak het onconventioneel en noem het next-gen en mensen letten er minder op maar het is gewoon om kosten te drukken.
@bassx: elektromotoren in auto’s bestaan al honderdtwintig jaar, dus ik weet niet precies wat je verstaat onder een hypermoderne aandrijflijn in een Tesla. Ik denk toch echt dat een Euro6+ brandstofmotor iets complexer is.
@maarten123: Sinds wanneer staat complexiteit voor modern?
@viezefreddyw: charmes van een Italia… Uh Amerikaanse auto.. ;-)
@viezefreddyw: en als je er zoveel pecunia voor de Tesla betaald , dan graag wel een prachtig en top afgewerkt dash en interieur.
@lodewijkyolo: Misschien omdat de prijs in Duitsland vergelijkbaar is? Anders slaat de vergelijking inderdaad nergens op. Dacht dat het in het artikel wel nader toegelicht zou worden…..
@lodewijkyolo: Klopt, maar qua prijs niet. Sterker nog, de model S is gebaseerd op de Mercedes CLS. Toch wordt wél veel de vergelijking gemaakt met S-klasse’s etc. Redelijk veel eigenaren hadden voorheen ook S-klasse’s / 7-series. Misschien is een CLS500 en een snelle A7 beter vergelijkbaar (immers wel prestaties meenemen en prijs).
Helaas kun je in deze vergelijking niet echt in hokjes denken, wat natuurlijk gebruikelijk is in de traditionele auto-industrie.
Is ook wel logisch omdat het ding helemaal suf gesubsidieerd is. Als ondernemers het echte bedrag voor deze auto zouden moeten betalen zouden ze hem angstvallig links laten liggen.
@rhellema: ik ga niet zeggen dat het niet helpt maar als je denkt dat dat het gene is wat Tesla rijders triggerd dan heb je het mis, waar jullie maar niet aan willen is heel simpel, petrolhead of niet maar zodra je woonwerk/dagelijks rijden elektrisch heb gedaan en zeker in een tesla dan wil je nooit meer anders. Het is simpelweg een superieure rijervaring, de hele automotive industrie heeft dat ook in de gaten nu die autobloggers nog
@thierryvth: Ik wil niet teveel haten hoor maar dat is echt onzin. Als al die voordelen er niet waren geweest dan was deze tesla voor 90% van de zakelijke kopers gewoon buiten bereik geweest. En ook voor leaserijders want het is een hele hoge cataloguswaarde om bijtelling over te betalen.
@lekbak: dat die bijtellingsregeling is heel europa en de US is ingevoerd wist ik niet
@thierryvth: Zie je wel, je bent totaal niet op de hoogte!!!
@thierryvth: ken jij alle bijtellingsregelingen per land uit je hoofd dan?
@thierryvth: woonwerk/dagelijks rijden zie ik niet als een ‘superieure rij-ervaring’…hard over bergwegen rijden echter wel. Heb een poosje in ee Model S 70D mogen rijden en heb ook ervaring met een V12 7-serie voor dagelijks gebruik…raad eens welke ik met afstand het fijnst vond? ;-)
@skinnybmw: Met een 7-serie hard over de in Nederland ontzettend veel tellende bergwegen rijden… knap.
@ikleesookoverautos: Wat een ontzettend kansloze reactie…waar in vredesnaam heb ik het over bergwegen in NL, knappe kop? Begrijpend lezen en reageren is ook een kunst…
@thierryvth: ik heb het genoegen gehad om een keer met een Model S p85 te mogen rijden. Ja het rijd niet verkeerd, ja het accelereert als een gek ventje, maar een auto welke netto zo veel geld kost dan zijn er legio merken te verzinnen die het kwalitatief een stuk beter voor elkaar hebben dan Tesla. En ik weet haast wel zeker dat alle nieuwe Tesla’s die hier verkocht worden door ondernemers gekocht worden om de simpele reden dat de prijzen van de Model S niet op particulier niveau liggen.
@thierryvth: Jij vind het een superieure rij ervaring. Ik vond die simpele spec niet bepaald bijzonder qua sturen oid (een P85D is 3sec langzamer op Willow Springs dan een E60 550i ondanks veel meer vermogen en koppel). Wellicht is een P100D anders maar dan zit je ook meteen ver boven de 150k en dan rijdt er wel meer spul ‘superieur’ hoor.
@e34m5touring: ik weet niet wat jij doet in het woonwerk verkeer maar ik sta in de file en rijd gewoon als een oud wijf naar huis, dat jullie overal naar toe rijden als een verstappen dat zal wel maar dat is niet hoe 95% van de mensen hun auto gebruikt
@thierryvth: Ik rij meer dan alleen woon werk verkeer en sta zeker niet constant vast. Bovendien doen nagenoeg alle auto’s dat trucje van in de file staan superieur. Dat vind ik nou niet bepaald een prestatie, stilstaan. Ik vind het geen bijzondere rij ervaring buiten het accelereren, qua sturen enz zeker niet classleading of superieur.
@thierryvth: hoe kan jij dan over een superieure rijervaring spreken?
@rhellema: dat valt mee hoor voornamelijk in Nederland en Noorwegen maar het is niet zo dat Tesla enkel opereert in die landen.
absoluut de waarheid, zelf in BE doe je een fiscale zaak voor je bedrijf en je privé inkomen
@rhellema: suf gesubsidieerd, ow… Vertel eens…
@pramm:

BTW teruggave
MIA regeling
Geen BPM
Geen wegenbelasting
@rhellema: Dus nogmaals, welke subsidies… ;)
De Tesla heeft in Nederland inderdaad wel een aantal fiscale voordelen. Dat klopt. Maar in veel andere landen is dat niet zo. In duitsland zijn de voordelen voor elektrische auto’s bijvoorbeeld bewust zo gekozen dat de Tesla’s daar buiten vallen.
Je zou trouwens eens moeten nazoeken hoeveel de Duitse overheid de Duitse merken subsidieert. Niet op aankoop van een auto, maar wel enorme fiscale voordelen voor de producent, die dat weer kan doorrekenen in de auto prijs. (geldt overigens ook voor de Franse en VS merken). Tesla heeft in het verleden een fiscaal aantrekkelijke lening ontvangen, maar die wel vroegtijdig afgelost.
Gelukkig kun je een Tesla ook niet met een S- A8- of 7 vergelijken. Dus prima.
@str8six: die tesla rijd die dingen wel zoek
@thierryvth: Mijn motorfiets van 2500 euro ook. Kan je ook niet vergelijken.
@thierryvth: Ik vind dat altijd zo’n dom argument. Alsof kopers in dit segment om die reden de auto kopen die ze willen, om anderen zoek te rijden.
@berlinetta: no worry, was een beetje pesten
@thierryvth: Tesla-fan much? Waarom zo defensief reageren op alles dat ook maar een beetje tegen Tesla klinkt?

@str8six heeft een valide punt. Je kan zo’n Tesla qua luxe en bouwkwaliteit niet vergelijken met de topklasse van de Duitse Drie. Tesla heeft een pioniersrol op vlak van elektrisch rijden waarvoor alle respect. Maar om op het niveau S/7er/A8 te komen moet het nog FLINK groeien op vlak van bouwkwaliteit en luxe. Een groter iPad scherm op het dashboard zal daar niets aan veranderen.
@misterdrogba: je kan een S klasse ook niet vergelijken qua comfort in aandrijflijn dus redelijk subjectief waar je nu mee komt. Ik vind een Model S super fijn rijden door een schakelvrije aandrijflijn en koppel ten alle tijden. Reken daarbij de Autopilot, het heerlijke acceleratievermogen, ontbreken van motor vibratie en je hebt een heerlijke reisauto. Misschien eens wat vaker met Tesla eigenaren spreken. Daarbij komt nog eens dat een model S die nu van de band komt een wereld van verschil is met een model S uit 2014. Jeremy clarkson durft zelfs te zeggen dat de model X het meest comfortabele is waar hij ooit in heeft gereden. Eens dat Audi bmw of Mercedes qua afwerking in een hogere klasse zitten maar die hebben ook al ‘wat’ meer ervaring. Maar als het zo blijft ontwikkelen als nu streeft Tesla daar ook wel voorbij (zoals ik al aangaf vergelijk een S uit 2014 met een Model S van nu. Uiteindelijk vind ik het toch een wat kromme vergelijking het is gewoon appels met peren vergelijken. Mij kan je namelijk altijd wakker maken voor het geluid van een dikke atmosferische 12 cilinder of een mooie 6 in lijn van bmw / V6 busso van alfa. Echter qua rijden vind ik dat je het nergens mee kunt vergelijken.
@thierryvth: haha dat is ook het enige waar Tesla het wint van haar directe concurrenten. Afwerking en kwaliteit (waar het in dat segment nog meer om draait) daar leggen ze het af. Maar dat telt dan weer niet volgens de fanboys.
@thierryvth: *rijdt
@thierryvth: wil wel eem wedstrijd doen. Ga ik met de s klasse naar Oostenrijk en jij met de Tesla…kijken wie er het eerste is
@nautique206: Dat is nou precies het punt, daar draait het niet om. Het gaat er in dit segment niet om hoe snel je er komt, maar hoe je er komt. Op dat gebied heeft Tesla nog een paar stappen te maken tov bijvoorbeeld de ‘duitse drie’. Desalniettemin is het knap wat de aandrijflijn van Tesla presteert.
@mausk: klopt, wil alleen maar duidelijk maken dat het zoek rijden totaal geen aankoop argument is.
De 7serie zie ik lang niet zo veel rijden als de vorige, heb niet het idee dat het zo’n enorm succesnummer is en de verkoopcijfers lijken dat te staven. En de S klasse loopt alweer een tijdje mee (ondanks de recente facelift). Persoonlijk vind ik een Model S meer een 5serie concurrent maar goed, dat is persoonlijk.
@E34M5Touring: je zou de model s met een 5 serie en 7 serie kunnen vergelijken qua afmetingen, binnenruimte, uitrustingniveau en prijs en kijken waar die dichterbij ligt. Dan kun je gefundeerd uitleggen wat de concurrenten van de model s zijn.
@thijsj: in marketing kijken ze welke doelgroep die auto aanschaft en wat het bedrag is wat ze spenderen, daar een eigen theorie op loslaten kan maar dat veranderd niet voor de marketeers van die toko’s
@thierryvth: die marketeers moeten de juiste doelgroep aanspreken. Als ze zich richten op de verkeerde doelgroep, zie je dat terug in de verkopen en zal tesla naar een ander marketingburo gaan. Dus er is geen eigen theorie op los te laten. Een bedrijf heeft een doelgroep en weet ook wat z’n concurrenten zijn.
@thijsj: Je vergeet afwerking. Bepaald niet onbelangrijk in deze klasse.
@lekbak: ja afwerking, materiaalgebruik etc, komt veel bij kijken natuurlijk
Dit is wel goed nieuws dat Tesla kan gebruiken. Zolang het bedrijf nog niet winstgevend is, is het gebaat bij het vertrouwen van de investeerders. Als dat ophoudt dan droogt de geldstroom ook op. En dat zou jammer zijn want het bedrijf heeft wel degelijk een voortrekkersrol.
Tja je betaald praktisch niks van belastingen op een Tesla terwijl je wordt leeggeplunderd op een S-klasse/7-Serie. Binnen enkele jaren worden de eerste belastingen geheven op elektrisch rijden en dan zal het wel stagneren.
@misterdrogba: maar met de snel dalende prijzen van batterijen zijn de ev’s door massa productie goedkoper dan een auto met conventionele aandrijving.
Des te zorgelijker dat Tesla zoveel verlies lijdt. Als andere fabrikanten straks goede alternatieven gaan neerzetten dan zijn ze nergens meer. Jammer, want heb wel sympathie voor Tesla, zie het alleen niet goedkomen. Dit zijn de jaren waarin ze moeten bufferen.
@ihrte: al die alternatieven hebben nog geen enkel supercharger station, dat je met een Tesla heel Europa of Noord Amerika kan bestrijken is een voorsprong die niet zomaar weg is. Je klinkt als 90’s consument die het nut van een mobiele telefoon niet ziet
@thierryvth: ja want andere fabrikanten zijn nog niet bezig met een laadinfrastructuur hahah, keep on dreaming.
@thierryvth: hier moet de EU dus eisen dat alle EV’s een universele aansluiting hebben. Anders krijg je dat gezeik weer. Ik vraag me af hoeveel voorsprong tesla heeft. Het is niet zo dat ze ingewikkelde techniek gebruiken. Denk dat de grote jongens in de auto industrie al lang kunnen produceren wat Tesla kan. Maar dat ze dan in hun eigen producten gaan roeren waar ze momenteel meer winst op kunnen pakken.
@cloverleaf: allememachies man, gaat niet om de techniek gaat er om dat Tesla overal laadstations neer plempt in een giga treinvaart waardoor je al vrij simpel nu heel Europa kan doorrijden. Het hele probleem van elektrisch rijden is long distance en Tesla heeft een heel groot stuk van dit probleem weggenomen door die supercharges overal als paddenstoelen uit de grond te laten schieten, dat gebeurd niet in een dag daar zijn ze een jaar of 5 mee bezig
@thierryvth: mede daarom pleit ik voor universele laadstations. Ik kan toch zowel met een bmw als met een fit terecht bij de shell? Met dit soort dingen zou de EU zich bezig moetn houden. Anders krijg je straks door heel europa een wirwar van verschillende laadstations. Allememagies
Ik zou denken dat je de Model S moet vergelijken met de e-klasse en 7-serie. Mercedes verkocht in 2017 127.000 e-klasses in Europa, dus de cijfers van Tesla stellen niet veel voor.
@saffie89: 5-serie bedoel ik natuurlijk
@saffie89: reactie was voor een andere post, sorry
@saffie89: verlies maken is geen probleem zolang er maar cash blijft binnenkomen.
Als je 1 auto verkoopt, maar de productie van 5 auto’s moet voorfinancieren maak je inderdaad verlies, uiteindelijk verkoop je die 5 auto’s weer, maar dan moet je 25 auto’s voorfinancieren, dus nog meer verlies. Op het moment dat orders stabiliseren zal ook de afnemen en uiteindelijk omgaan in winst. Enige risico is dat het vreemd vermogen opdroogt, dan heb je een probleem.
@saffie89: Inderdaad. De juiste vergelijking.

Apart stemmingsmakerij nieuwsbericht. Een vergelijking die qua luxe uiteraard volledig uit proportie is.
Het is juist bijzonder dat een 7-serie en S-klasse het schijnbaar nog zo goed doen, gezien de prijsklasse.

Als de E klasse 127 duizend keer verkocht is in 2017 doet de Tesla het eigenlijk best beroerd.
De audi A6 en BMW 5 zal vast vergelijkbaar zijn qua verkopen.
Toch heb ik 100x liever een S8 dan en P100D
@dutchdriftking: da’s mooi, ik niet.
Als ik een M7760Li vind voor de prijs van een Model S dan is de keuze snel gemaakt.
@sollie1984: ja in 2007 waren er ook mensen die liever een Nokia hadden dan een iphone
@thierryvth: ik had toen al een Samsung en koop nog steeds liever een Samsung. Ik vind Tesla 3 keer niks.
@sollie1984: Dat moet wel een monster van een auto zijn zeg. Een v120 met 5000pk en 9000nm koppel lijkt mij ook wel wat!!
@lekbak: het moet natuurlijk een M760Li zijn. Een kleine typfout gemaakt die ik helaas niet meer kon corrigeren.
Mooi zo blijft er meer benzine over voor mijn opgefokte V8!!!!!! En is de linkerrijstrook op de “Autobahn” minder bevolkt want Tesla’s vind je in het kielzog van sleurhutten en vrachtwagens om minder stroom te verbruiken! hahahahahahahaha
@ericc: je bent zelf ook een beetje opgefokt, Eric.
Volgens statistieken verkoopt een Kia Rio met 1 liter tdgi motor en 100pk meer dan een Ferrari 488 GTB. Super goed van Kia!
Een Model S vergelijken met een S-Klasse en 7-serie? Wie heeft dat nu weer bedacht? Laat me niet lachen…
In principe vind ik het nog steeds een debiele transitie, van alle auto’s die we nu al hebben gebouwd met alle faciliteiten erom heen die in de loop der tijd zijn aangelegd, naar iedereen een elektrische auto.. Als er gekeken wordt naar de hoeveelheid grondstoffen die daar weer voor nodig zijn en de kosten qua energie voor het recyclen van alle eerdere gebruikte grondstoffen die inmiddels in oudere auto’s worden gebruikt, wegen die helemaal niet op tegen het ‘groene’ rijden van elektrische auto’s. Iets dat al helemaal uit z’n verband wordt getrokken als die ‘schone’ auto’s ook nog eens op elektriciteit uit kolencentrales rondrijden.. Als mensen echt over een dergelijke strategie hadden nagedacht, zouden ze eerder werk gemaakt hebben van een kostenefficiënte manier van het omkatten van bestaande auto’s naar het rijden op waterstof (BMW had ooit een V12 op waterstof waar ze snelheidsrecords mee reden..). De wereld wordt zo gewoon helemaal niet beter, het is puur weer meer een nieuwe manier van een nieuw product slijten en geld uit de zakken van mensen kloppen, dan dat er daadwerkelijk ecologische vooruitgang wordt geboekt. Naast het feit dat het gewoon helemaal nergens meer naar klinkt natuurlijk..
@teerdz: toot toot doing doing, de carbon footprint van een EV is vele malen lager, je natte vinger werk gaat echt niet op
@teerdz: Er ligt al een groot gedeelte van de infrastructuur voor ev’s. Er moet wel wat koper bij in de grond maar dat is wel te overzien. Ze rijden echter wel over dezelfde wegen en staan op dezelfde parkeerplaatsen. Maar ze stoten niks direct uit. En dat is al een grote winst an sich.
@lekbak: fijnstof van banden en remmen? Maar daar zijn de geleerden ook nog niet over uit
@teerdz: BMW heeft waterstof al jaren terug opgegeven, is niet rendabel te krijgen. Elektrisch rijden heeft een paar enorme voordelen: niet meer afhankelijk van de olie produceerde en terrorisme financierende landen, geen uitstoot meer in de bewoonde gebieden, een geleidelijke overgang naar duurzame energie mogelijk en het rijdt ook nog eens lekkerder (met meer souplesse dan een V12).
@mashell: Congo is een lekker stabiel land?
@mashell: we zullen maar zwijgen of de grote milieuverontreiniging die het ontginnen van de basiselementen van een batterij met zicht meebrengt zeker!
@teerdz: is dit jouw gevoel, of heb je ook feiten?
Er is ook ooit gestart om de stoomlocomotief om te bouwen naar een diesel. Dat vergde ook een heel nieuwe infrastructuur. En later is men zelfs zo stom geweest om dat om te bouwen naar elektriciteit. Die bovenleiding en nieuwe treinen. Dat weegt toch nooit op…..
Ik ben blij dat het F1 seizoen weer begint. Dan krijgen we elke dag posts over Max Verstappen i.p.v. Tesla.
Serieus de laatste week is Autoblog wel heel erg Tesla minded. Overigens heb ik niets tegen Tesla maar het aantal berichten is wel een beetje veel..
Wat een nieuws. Gooi wat subsidie tegen een S-klasse aan en dat model zou de Model S alle hoeken van de kamer laten zien.
Wat is de overeenkomst tussen de Duitse topklasse en de Model S? Ik bedoel rijtjeshuizen verkopen ook beter dan vrijstaande villa’s.. Heb ik niet zelf onderzocht hoor, maar goed, het is net zo relevant als het “nieuws” in het artikel.
Met alle respect voor het artikel, maar een Tesla Model S vergelijken met een Mercedes-Benz S-klasse raakt kant nog wal… Compleet ander segment…
@quinn: Precies wat ik ook vindt. De vergelijking raakt kant noch wal.
300-350 km en dan is de accu leeg en dan moet je naarstig naar een stopcontact op zoek en heel veel geduld hebben.
Electrisch is best leuk met een pantograaf en een bovenleiding. Anders is het behelpen. Al vele jaren en nog steeds.
Afwerking en materialen zijn erbarmelijk van tesla. Maar goed, dat doet er natuurlijk niet toe bij die freak car.
De vergelijking is minder onlogisch als hij eruitziet. Qua grootte zou je idd een vergelijk verwachten met een 5 serie of e-klasse. De gemiddelde 5-rijder (520d) zal echter absoluut geen doelpubliek zijn voor een tesla. Daarvoor is het prijsverschil te groot en zit tesla te vissen in de categorie s-klasse, a8. Het beperkt aantal mensen met een tesla die ik ken zijn eveneens afkomstig van het F-segment maar willen iets speciaals en willen in plaats van een dikkere a8 of s-klasse wel eens een auto van de toekomst proberen zoals een tesla ergens wel is. En vergeet zeker niet dat in dit segment imago heel belangrijk is en dat Tesla hier best goed op scoort. En daarvoor neemt men de mindere afwerkingskwaliteit zeker voor lief.
@ty5500: precies!
@ty5500: Inderdaad, Met Tesla koop je een imago. Net zoals een Apple z’n producten. Deze CEO’s hebben de kunst om imago te verkopen goed begrepen. Maar het zijn net als de andere ordinaire multinationals die geld moeten opbrengen. Niet meer , niet minder!
Noem ik Geen concurrent zit gewoon geen luxe In een tesla, ja je krijgt gratis led verlichting dat is het enige voordeel
Jammer, hoop dat Tesla snel failliet gaat…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).