• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU wil dat auto’s (muis)stil worden

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 november 2013 om 13:53 – 37 Reacties

Make some noooise!


Dus niet meer dat aandachtstrekkende gejank met je open uitlaten. Hee, hadden we dat niet eerder gehoord? Inderdaad, maar nu zijn we weer een stapje dichterbij fluisterstille 68 dB-wagens. In Europa gebeurt nooit iets van de ene op de andere dag.

Gisteren stemde de milieucommissie van het Europarlement in met een verlaging van de lawaaigrens van de huidige 74 naar 68 dB. Autofabrikanten zouden hiervoor 12 jaar de tijd krijgen, en krachtigere voertuigen krijgen een extra marge van 1 tot 9 dB (dit was 2 tot 6 decibel, juist….).

Niet alleen auto zelf bepaalt hoeveel herrie er vrij komt, ook banden en wegdek spelen een rol.

Volgens insiders zouden de nieuwe regels rond 2016 in werking moeten treden, mits het plenum en de andere EU-staten ook met de nieuwe regels instemmen. Aan de andere kant van het spectrum wil de EU een harmonisering van het kunstmatige geluid dat geëlectrificeerde auto’s dienen te maken, hetgeen ook al jaren rondzingt in Europa.

Overigens werd eerder deze week ook een CO2-akkoord gesloten in Europa. Dit laat zich het beste in 2 woorden samenvatten: Duitsland wint. (weer)

Dan nog even het volgende: Persistent exposure to high levels of traffic noise can prove physically draining, disrupt organ functions and contribute to cardiovascular and other diseases, according to research by the European Environment Agency, which also shows that traffic exposes half the EU’s urban population to noise levels above 55 decibels (db). Sjeumig, als je al niet dood ging van fijne stofjes, dan ga je het wel van herrie. Zijn er nog wel mensen in Europa die de 60 halen?

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlandse Toyota GR86 prijs is niet om te lachen
    Liefhebbers opgelet: GR86 heel kort leverbaar in EU!
  • 1 op de 10 auto's in EU heeft nu een stekker

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, sound, Verkeer

Vorig bericht: « AC Schnitzer kan ook niet van de 4 Coupé afblijven
Volgend bericht: Is de nieuwe Subaru WRX in klassieke livery wél mooi? »

Lees Interacties

Reacties

  1. diehard zegt

    28 november 2013 om 14:07

    Auto rijden wordt echt leuk in de toekomst… :(

    Login om te reageren
    • reggie-boy_rood zegt

      28 november 2013 om 15:36

      @diehard: misschien wel leuk als ze kunnen vliegen!

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        28 november 2013 om 17:12

        @reggie-boy_rood: dat hebben ze al uitgevonden dat zijn vliegtuigen.

        Login om te reageren
    • hollow zegt

      28 november 2013 om 19:13

      @diehard: een verhoging van 3 decibel is een verdubbeling van hoe luid het is.

      Login om te reageren
      • draadloos zegt

        28 november 2013 om 19:46

        @hollow: verhoging van 3 is 6* zo luid

        Login om te reageren
      • darrock zegt

        29 november 2013 om 00:00

        @hollow: iets beter opletten bij natuurkunde.

        3db meer, is bij een verdubbeling van het aantal bronnen, dus 2 ipv 1 speakers. Klinkt niet 2x zo luid.

        10db word als een verdubbeling van het volume ervaren.

        Login om te reageren
  2. motoragent zegt

    28 november 2013 om 14:14

    Jammer dat dit soort regels verzonnen worden door mensen die totaal geen verstand van auto’s hebben, en dus niet snappen dat dit totaal onhaalbaar is.

    Daarnaast, ze willen auto’s stiller hebben, en lopen daarna weer te klagen dat elektrowagentjes te stil zijn en daarom een irritant deuntje moeten afspelen tot een bepaalde snelheid. Het zal wel aan mij liggen, maar zo’n deuntje is 1000x irritanter dan wat afrolgeluid van de banden.

    Login om te reageren
    • super zegt

      28 november 2013 om 16:57

      @motoragent:
      je spreekt jezelf een beetje tegen, maar dat is vast agenten logica…

      Login om te reageren
  3. endofline zegt

    28 november 2013 om 14:21

    De db schaal is een raar ding, het klinkt als een kleine vermindering maar technisch moet met de geluidsdruk met een veelvoud laten zakken. Volgens mij kunnen ze het technisch niet meer doen met stillere motoren. Het meeste lawaai komt immers van de banden.

    Dus ik denk dat we naar de toekomst daar wel wat veranderingen zullen zien. Grotere wielen met smallere banden en andere rubber compounds. Grotere wielen vind ik alvast niet mis staan en met een smallere band erop zorgen ze zelfs voor iets beter weggedrag bij slecht weer.

    Login om te reageren
  4. jessetje zegt

    28 november 2013 om 14:22

    Gaat niet lukken in Monaco met al die supercars enzo. Maar verder is het natuurlijk wel jammer

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 november 2013 om 14:36

      Gelukkig is Monaco dan ook geen EU

      Login om te reageren
  5. rnej zegt

    28 november 2013 om 14:30

    mijn motor is minder zichtbaar dan mijn auto. toen ik een keer een duitsland-legale uitlaat eronder had, werd ik bijna doodgereden door een doos die niet goed keek…

    mijn auto is fluisterstil, zeker als ik 30 kmu of minder rijd. leuk als je in een drukke stad rijdt met veel haakse bochten om gebouwen heen, regelmatig voetgangers en fietsers die zich kapot schrikken als ze voorrang nemen…

    ik denk dat het de verkeersveiligheid niet ten goede komt. daarnaast rotten uitlaten nog steeds onder auto’s vandaan, dus gaat het in de praktijk alleen maar geld kosten en niet werken. auto’s die een bepaalde performance willen halen, gaan deze ook niet meer halen, en ga zo maar door. bureaucratisch ten top en we schieten er niets mee op.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      28 november 2013 om 14:56

      @rnej:
      Mijn auto is bepaald niet stil, maar toch schrikken fietsers en voetgangers nog vaak genoeg.
      Met die oortjes in horen ze een F1 nog niet eens aankomen.

      Login om te reageren
  6. midasracer zegt

    28 november 2013 om 14:32

    En wanneer gaan wij uit de EU? Ik ben al dat gedoe helemaal zat. Zo meteen gaan ze ook nog eisen stellen aan de gladheid van ons wc papier en de thermische isolatie van sokken. Werkelijk 0,0 toegevoegde waarde dat enorme waterhoofd in Brussel of Straatsburg, afhankelijk welke week. Daar moeten ze eens wat aan doen, dat miljardenverslindende verhuiscircus elke keer.

    Login om te reageren
  7. trigger565 zegt

    28 november 2013 om 14:33

    Gewoon vlinderkleppen in de uitlaten. 68db onder 3000tpm, 120 erboven

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      28 november 2013 om 14:40

      @trigger565: maar kleppen zijn ontzettend duur en potentieel ook slecht voor (turbo)motoren als je niet de juiste gebruikt. Het is gewoon onzin, auto’s zijn al ontzettend stil. Te stil zelfs als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
  8. Dev zegt

    28 november 2013 om 14:36

    Banden die minder lawaai maken zijn banden die minder grip geven.

    Login om te reageren
    • endofline zegt

      28 november 2013 om 15:00

      @Dev: Niet correct, gripvolle zachte rubber compounds maken juist minder lawaai.

      Het lawaai van een band is recht evenredig met de breedte en de eventuele tekening. Het idee van slechte grip komt van die horror eco banden. Die hebben juist een hardere compound maar zijn wel stiller omdat ze veel smaller zijn dan de reguliere band en/of minder groeven hebben.

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      28 november 2013 om 15:14

      @Dev: Grip en geluid staat los van elkaar. Geluid wordt namelijk bepaald door breedte van de band (zoals endofline al toelicht) en profiel. Des te haakser het profiel op de rijrichting staat, des te meer rolgeluid zal er van de band af komen.

      Login om te reageren
  9. Corrado16v zegt

    28 november 2013 om 14:48

    Hoofdstuk 477 van de vertrutting van Nederland..

    Login om te reageren
  10. endofline zegt

    28 november 2013 om 14:51

    Zo het is al opgelost blijkbaar

    http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/news/meldungen/pr_2013_08_07_contisilent_en.html

    bandje met geluidsabsorberende coating aan de binnenkant en je rolt al gelijk x db stiller.

    Misschien hadden ze de regels nog iets strenger moeten zetten. 99 proc van de wagens op de weg maakt toch een geluid dat ik liever niet wil horen. En voor de liefhebbers van mooi motorgeluid maar zonder het geld om tot die 1 procent te horen is er nog steeds fake geluid uit de boxen. cfr BMW en andere…

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    28 november 2013 om 14:51

    Auto’s moeten stiller worden omdat er niet genoeg doden en gewonden vallen.Da’s slecht voor de ziekenhuizen en begrafenisondernemers.Snappen jullie dat dan niet?(alles draait om poen).

    Login om te reageren
    • jessetje zegt

      28 november 2013 om 15:12

      @Alfarobert: Haha. Net zoals met bijna al het andere dus;)

      Login om te reageren
  12. autogek123 zegt

    28 november 2013 om 15:21

    Alle melkbus-uitlaat auto’s en auto’s met plastic picnicktafels achterop van de weg verwijderen. Scheelt 100% in de herrie.

    Hier in de buurt een stuk fluisterasfalt. Dat scheelt ook ( bij de gewone auto’s) een heel stuk.

    Login om te reageren
  13. Simpson zegt

    28 november 2013 om 15:31

    Auto’s zijn te lawaaierig, EV’s te stil, ik snap het allemaal niet meer.
    Kan er bij dat verkeerspolitbureau niet iemand a la Neelie Kroes gaan zitten aub?

    Login om te reageren
  14. meteej zegt

    28 november 2013 om 15:48

    Mogen ze eerst beginnen bij de harleys etc.

    Login om te reageren
  15. toshtie zegt

    28 november 2013 om 16:12

    Verkeersgeluid van 55db… Een gesprek is ongeveer 60db. Alsof je ook dood gaat door tegen elkaar te praten… Wat een onzin.

    Login om te reageren
  16. dejviisz zegt

    28 november 2013 om 16:37

    ‘DE BEVOLKING ‘ (ja jullie lezen het goed) WIJ willen dat EU muisstil wordtdtdtdtdt :) ..

    Login om te reageren
  17. filip696 zegt

    28 november 2013 om 16:43

    Eerst was er gezeik dat elektrische auto’s veel te still waren en doordat er ongelukken zouden onstaan.

    Login om te reageren
  18. toroloco zegt

    28 november 2013 om 17:22

    Veel plezier in de EU, Ik keer mijn rug naar de EU en verhuis naar…dat vertel ik niet.

    Login om te reageren
  19. Onehp zegt

    28 november 2013 om 17:25

    Als je muziek te luid staat kunnen ze je uit je huis zetten, maar aso’s met een open uitlaat gaan meestal gewoon vrij…

    Gewoon die luidruchtige londonse supercars in beslag nemen, want die luide aftermarket uitlaten zijn gewoon illegaal volgens de reeds bestaande regels, maar er wordt niks aan gedaan. Idem met motorfietsen, een luide uitlaat tijdens de nacht maakt zo duizenden mensen wakker…

    Ik kan écht wel een mooi motorgeluid apprecieren, maar het volume moet redelijk blijven…

    Login om te reageren
  20. casperfcb zegt

    28 november 2013 om 17:41

    Achterlijk, stille auto’s zijn niks aan!

    Login om te reageren
  21. lacker zegt

    28 november 2013 om 18:14

    Als ik in een auto zit, gaat het mij erom dat ik het geluid hoor. Het maakt mij niet uit, dat een ander het wel of niet hoort. Er zijn voldoende mogelijkheden om het geluid uit de uitlaat te filteren, dat ik het alleen binnen in de auto hoor, bijvoorbeeld via de versterkers.

    Login om te reageren
  22. bartsmit zegt

    28 november 2013 om 19:06

    Waarom betalen wij zoveel aan onze auto en de Spanjaarden niet? Waarom zijn er zoveel verschillende snelheden, waarom zijn de bekeuringen niet overal gelijk enz enz…
    Ik stem voor dat de milieucommissie van het Europarlement haar biezen pakt en vertrekt. Europa bestaat niet en heeft ook nooit bestaan.

    Login om te reageren
  23. topless zegt

    28 november 2013 om 21:40

    @”……….en krachtigere voertuigen krijgen een extra marge van 1 tot 9 dB….”

    Een lichte auto met een relatief kleine motor (Elise e.d.) moeten dus ook stil zijn. Dus liefhebbers moeten maar een auto met een dikke motor kopen. Lijkt me ook niet echt conform de milieudoelstellingen.

    Login om te reageren
  24. alfista zegt

    28 november 2013 om 23:25

    zeker, dat is de oplossing: alleen maar elektrische auto’s met als gevolg duizenden dode fietsers en voetgangers omdat ze niets horen…Geweldig! En de elektrische centrales op olie maar extra draaien maar oh wat zijn we groen bezig zeg…

    Login om te reageren
  25. JaxDryke zegt

    29 november 2013 om 13:01

    Laat me raden:

    DIt heeft absoluut niéts met het milieu te maken, maar met het machtsgevoel van een paar IQ-loze ambtenaren die niets liever doen dan ons autoliefhebbers pesten, door ONS te straffen omdat zij vroeger gepest zijn om weet ik wat voor reden..

    Ze hebben vast een onderzoek laten uitvoeren, precies onder mensen die niets van auto’s moeten hebben en het enkel zien als een vervoersobject van A naar B.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North