• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Milieudefensie richt Vmax-pijlen nu op A10 Amsterdam

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 november 2013 om 08:02 – 41 Reacties

KEIHARDE AKSIE!


Na de glorieuze overwinning op de A13 heeft Milieudefensie de smaak te pakken gekregen. De Ring Amsterdam is hun volgende project in de queeste om heel Nederland 80 te laten rijden.

Amsterdammers die in de buurt van de A10 West wonen, leven gemiddeld 79 dagen korter door de snelheidsverhoging van tachtig naar honderd kilometer per uur, aldus Milieudefensie, dat zich baseert op GGD-metingen.

De concentratie stikstofdioxide komt uit op 55 microgram per kubieke meter, terwijl de Europese norm veertig microgram per kubieke meter is. Bovendien is de extra vervuiling bijna vijf keer hoger dan door verkeersminister Schultz van Haegen was voorspeld, aldus Milieudefensie.

Ouders met kinderen van 10 die Type 2-diabetes en een BMI van 30 hebben zijn het hier roerend mee eens: ‘mijn kinderen hebben recht op schone lucht, en ik sta niet toe dat het autoverkeer hun goede gezondheid in de weg staat’, aldus mevrouw Diana Speklap uit stadsdeel West, terwijl ze een nieuw pakje Lucky Strike openmaakt. ‘Als ze na school met een zak chips en een fles cola op de bank aan hun PS3-spelletjes beginnen doe ik de ramen dicht, hoor. De gezondheid van je kind is je toch alles waard.’

Komende vrijdag is de zitting in de rechtszaak van Milieudefensie tegen de snelheidsverhoging op de A10. Hun onderzoek naar de luchtvervuiling is HIER te vinden.

Als trouwens per ringweg een aparte rechtzaak wordt gevoerd, dan gaan de rechters het nog druk krijgen. Maar ze hadden toch niks te doen, dus dat scheelt.

Ook interessant!

  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam
  • Amsterdam verbiedt reclame voor benzineauto's in metrostations
  • Video - Politie achtervolgt BMW 3 Serie op de A10

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

a10-rijksweg, maximumsnelheid, milieu, Verkeer

Vorig bericht: « Kinderen in de auto leiden meer af dan mobieltjes
Volgend bericht: Hamann Mystère, nog steeds een enorme bullebak [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrrallycross zegt

    28 november 2013 om 08:14

    Tjonge jonge dat weet je toch voordat je er gaat wonen.

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      28 november 2013 om 08:41

      @mrrallycross: Precies en als je er geboren bent dan rot je toch lekker op?

      Ergens in de blauwe gebieden bijvoorbeeld!
      http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2004/10/no2_levels_over_europe_-_zoom_for_detail/10316365-2-eng-GB/NO2_levels_over_Europe_-_zoom_for_detail_large.jpg

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        28 november 2013 om 09:03

        @C6_R: Als jij vindt dat ze gelijk hebben dat er maar 80km gereden wordt prima. Maar dan wel doortrekken dat idee. Meest vervuilde gebied van Europa is de Rotterdamse Haven. Ik zeg : DICHT GOOIEN DAT VERVUILENDE ZOOITJE. Ohhh, daar gaat het dan zeker niet voor gelden? Ik weet zeker dat ik 3 jaar minder leef door die vervuiling van de haven. Sorry hoor C6, maar we wonen nu ernmaal in een heel dichtbevolkt gebied in west Europa. En dan heb je gewoon meer en minder vervuilde gebieden. Wil je schoner eonen, verhuis naar Groningen. Daar schijnen nog wat huisjes voor een prikkie te staan. ;-(

        Login om te reageren
        • mightymike zegt

          28 november 2013 om 09:34

          @autogek123: beetje appels en peren vergelijken vind je niet? Rotterdamse haven is een belangrijk financieel apparaat voor NL. Een weg langs een sloeber flat waarvan de mensen de hele dag binnen zitten is weer totaal wat anders.

          Login om te reageren
          • autogek123 zegt

            28 november 2013 om 09:53

            @mightymike: Nee, het is hetzelfde. Waarom moet in het ene gebied wel rekening gehouden worden met de bewoners mbt vervuiling en bij een ander niet. Dat betekend dan dat de mensen die naast een snelweg wonen belangrijker zijn dan de mensen die naast ern havengebied wonen. Dus discriminatie. Ze moeten gewoon niet zeuren 50 meter naast een snelweg wonende. Anders gewoon verhuizen.

            Login om te reageren
            • mightymike zegt

              28 november 2013 om 12:00

              @autogek123: haha volgens mij praten we langs elkaar heen. ik vind ook dat ze niet zo moeten zeiken hoor, NL is nou eenmaal klein

              Login om te reageren
        • C6_R zegt

          28 november 2013 om 09:46

          @autogek123: Zeker niet dichtgooien de haven, volgas door laten stoken en vooral niet meten of reguleren!

          Login om te reageren
      • launchcontrol zegt

        28 november 2013 om 11:48

        @C6_R: Bedankt voor het kaartje! Woon ik even mooi buiten die grote rode vlek!

        Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        28 november 2013 om 15:06

        @C6_R: pfff wat een onzin, alsof op 1 weg 80 rijden in eens heel veel uit gaat maken? Wij wonen nou eenmaal in eens zeer industrieel en dichtbevolkt gebied, en wat ook niet helpt is dat het Ruhrgebeid/Antwerpen/Londen om de hoek liggen.
        Daarnaast ligt naast de A10 west ook energiecentrale Hemweg, stoot ook genoeg NO2 uit. Onnozel plan dus van Milieudefensie.

        Login om te reageren
        • C6_R zegt

          28 november 2013 om 15:41

          @audirs3: Precies, we leven nou eenmaal in een zeer ongezond gebied, kunnen we niks aan doen, dus gaan we er ook niets aan doen!

          Login om te reageren
          • audirs3 zegt

            28 november 2013 om 15:50

            @C6_R: dan zijn we het gelukkig met elkaar eens!
            Tenzij je sarcastisch bent… Maar gezien jouw username gebruik je genoeg gallons benzine om je niet druk te maken over uitlaatgassen :)

            Login om te reageren
  2. autogek123 zegt

    28 november 2013 om 08:22

    Straks mogen we overal nog maar 80km/uur. :-(((

    Login om te reageren
  3. jehoofd3 zegt

    28 november 2013 om 08:31

    Triest dit. Als je naast het spoor gaat wonen ga je toch ook niet zitten zeiken over al die treinen. Moet je er maar niet gaan wonen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      28 november 2013 om 13:40

      @jehoofd3:
      Het mooiste is nog dat de vervuiling op dit moment überhaupt toeneemt, ongeacht de snelheid die er gereden wordt.
      Direct ingespoten muesli gebakjes mogen dan weinig Co2 uitstoten, maar ze zijn dankzij hun fijnstof uitstoot veel vervuilender dan auto’s die normaal ingespoten worden.
      Laat die muesli milieuterroristen daar maar niet achter komen..

      Login om te reageren
  4. mo112 zegt

    28 november 2013 om 08:32

    Wat een bullshit kunnen we eens doorrijden is het ook niet goed. Wij hebben best schone lucht in vergelijking met grote steden in China

    Login om te reageren
    • johannes79 zegt

      28 november 2013 om 08:45

      @mo112: vind jij 100 doorrijden? Je merkt echt het verschil met 80 niet hoor. Gewoon 120 maar dan schoner

      Login om te reageren
      • mo112 zegt

        28 november 2013 om 09:09

        @johannes79: ik rijd dagelijks ring West en je merkt het echt. En de trajectcontrole werkt niet overdag

        Login om te reageren
        • bierbuik zegt

          28 november 2013 om 11:18

          @mo112: ik rij er ook vaak genoeg, en 100 is echt een stuk fijner rijden dan 80.
          En die trajectcontrole doet het dus mooi wel overdag… kostte me zo’n 130 eurotjes laatst

          Login om te reageren
          • mo112 zegt

            28 november 2013 om 14:04

            @bierbuik: echt niet ik rijd er dagelijks met wel 120 nooit iets binnengekregen kijk eens goed op je boete!

            Login om te reageren
    • C6_R zegt

      28 november 2013 om 14:55

      @mo112: Wij hebben ook prima misdaadcijfers vergeleken met Detroit, waarom hebben we überhaupt nog politie?

      Login om te reageren
  5. jipino zegt

    28 november 2013 om 08:34

    Haha, lekker subjectief geschreven ook, heerlijk! Als je schone lucht zo belangrijk vindt, moet je niet naast een snelweg gaan wonen.

    Login om te reageren
  6. johan_deklein zegt

    28 november 2013 om 08:46

    Laat ze lekker naar Loppersum komen, zeer schone lucht met af en toe een trillende grond :-)

    Login om te reageren
  7. toroloco zegt

    28 november 2013 om 08:49

    Dat die mensen elders een appartement zoeken, de wijk laten slopen en laat er vervolgens bomen planten langs de snelweg, die zuiveren al een deel van de vervuilde lucht. Verander de naam autosnelweg niet in trageweg, waar je maar 80 mag rijden. Laat de bevolking gewoon 130 cruisen op alle autosnelwegen in de Benelux.

    Login om te reageren
  8. pomoek zegt

    28 november 2013 om 08:58

    Recent is de maximoum snelheid verhoogd van 120 naar 130 op de NL snelwegen. Op een plek is de snelheid weer teruggegaan naar 80km/h. Is dat nu werkelijk reden om hier met z’n allen te gaan zitten huilen en doen alsof we in heel Nederland opeens niet meer mogen autorijden? Wat een gezeur.

    Login om te reageren
    • johannes79 zegt

      28 november 2013 om 09:00

      @pomoek: precies!

      Login om te reageren
  9. Alfarobert zegt

    28 november 2013 om 09:00

    Diane Speklap,en pakje Lucky Strike.Dit stukje is spottend bedoeld.Er is nooit bewezen dat iemand eerder dood gaat door langs een snelweg te wonen.Zou mooi zijn als dat kon.Dat huis komt binnenkort te koop te staan want meneer hupeldepup gaat dan en dan dood.Ze moeten gewoon weer wat te zeiken hebben.

    Login om te reageren
  10. RiKe zegt

    28 november 2013 om 09:31

    What’s next, we mogen geen scheten laten omdat het de gezondheid van de overige mensen beinvloed?
    Krijgen we een scheten tax?
    Of een maximum aan scheten wat we mogen laten per dag omdat Brussel dat heeft beslist met een bullshit norm?

    Die mensen moeten niet zeiken als ze naast een snelweg gaan wonen.
    Ik ben VOOR een clausule dat als je naast een snelweg gaat wonen, je akkoord gaat met de “risico’s” (die door objectieve onderzoeken zijn vastgesteld) en dus niet er over mag janken.

    Dat er aandacht wordt besteed aan het milieu, prima, ben ik ook voorstander van.
    Maar je kan er te ver mee gaan.

    Login om te reageren
  11. hans75 zegt

    28 november 2013 om 09:36

    ik vraag me altijd af of die geitenwollensokkenprius helden al die onzin zelf geloven, of het alleen maar als argument in hun pestfrustraties gebruiken..

    als het waar zou zijn, zou de gemiddelde levensverwachting in een willekeurig aziatisch, afrikaanse of zuidamerikaanse stad uitkomen op -100

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    28 november 2013 om 09:40

    MilieuDefensie…. Moet altijd denken aan soldaten in juten pakken, met tanks die vlinders en bloemetjes schieten ipv kogels… Maak dr gewoon 180km/h van. Staan ze ook minder lang op dezelfde plek.

    Login om te reageren
  13. JaxDryke zegt

    28 november 2013 om 09:44

    Wat een flauwekul. ‘U leeft 79 dagen minder ‘. Knap dat U exact weet wanneer ik in eerste instantie zou overlijden. Oh, dat weet U niet? Wat is dat dan voor gelul?

    Ik snap werkelijk waar niet waar men mee bezig is. Ik emigreer naar Curaçao! Daar hebben ze geen autobanen!

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      28 november 2013 om 10:10

      @JaxDryke: Ik wil het niet opnemen voor Milieudefensie, maar er is zoiets als “Micromort” en “Microlife”. Daarmee kun je de kans berekenen hoe schadelijk iets is voor een mens. Je kan daarmee ook dit soort berekeningen maken met 79 dagen korter leven. Natuurlijk is dit gegeven nogal abstract en niet te controleren.

      Login om te reageren
  14. potver7 zegt

    28 november 2013 om 09:45

    Volgens mij is de V-Max op dat stukje A-10 maar een paar jaar 80 km/u geweest, daarvóór hoorde je Milieudefensie toch ook niet? En dan anderhalf jaar nadat het weer terug naar de 100km/u is gegaan, alsnog een rechtzaak beginnen. Ik wordt soms een beetje moe van die club…

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    28 november 2013 om 09:53

    Was te verwachten
    Is een ABC’tje
    Inkoppertje
    Op een presenteerblaadje gegeven.

    Me heeft er op zich gene moeite mee om even 80 te rijden, echter de strenge controles creëren een angst-gedrag bij automobilisten die met 60 of 70 per uur doorsukkelen en dit soort trajecten daardoor verstopt raken (wat volgens mij nog meer vervuild, maar ik ben dan ook persona non grata bij GreanPeas en miljeudevensie wegens mijn liefde voor de explosiemotor) en dan zijn deze bewoners waaronder de sympathieke Mevrouw Speklap -gescheiden bijstandsmoeder met 2 kinderen en Gauloise Blondes rookster Smoke !- mijns inziens nog slechter af.
    Die twee kinderen zijn trouwens vervelende rotjong !

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 november 2013 om 10:47

      Hoe weet jij dat ik vroeger Gauloises rookte? :)

      Login om te reageren
  16. azenomei zegt

    28 november 2013 om 10:58

    Wie bouwt er dan ook een snelweg in 2 flats? Je kan zo van het balkon de snelweg op. Trouwens, die mensen hebben nergens last van want alle ramen aan de kant van de snelweg zitten dichtgetimmerd of met rolluiken.

    Login om te reageren
  17. fit4fun zegt

    28 november 2013 om 11:03

    Ik neem aan dat milieudefensie een subsidieclubje is en dat wij allemaal aan hun acties mee moeten betalen?
    (Ik heb vaak geen idee meer hoe snel je ergens mag met die alsmaar wisselende maxima, hopelijk gaan ze die matrixborden eens duidelijk aandoen, met die vage bordjes langs de kant van de weg is het niet te doen vind ik)

    Login om te reageren
  18. autobart zegt

    28 november 2013 om 12:01

    Dikke kinderen die recht hebben op schone lucht, ze vervuilen de lucht zelf ook nog eens meer doordat je voor dat vet dat je meesleept ook extra energie nodig hebt. Onzin.

    Login om te reageren
  19. lemster zegt

    28 november 2013 om 14:35

    Ach ja ik woon strak aan de A10 West en ik stond te juichen toen we 100 mochten. Ik ging er trouwens ook wonen anderhalf jaar geleden en ik wist dat de snelheid omhoog zou gaan. Mij hoor je dus ook niet zeuren. 130 hoeft van mij ook niet (dan zit ik toch wat minder comfortabel op m’n balkon), maar het verschil tussen 100 en 80 merk je amper. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zo een veel zwaardere invloed heeft op de hoeveelheid fijnstof en dergelijke.

    Overigens staan ze 90% van de tijd in de file daar, dus of je nou 100 of 80 mag, maakt weinig uit.

    Login om te reageren
  20. kees66 zegt

    28 november 2013 om 16:47

    Ik zou zeggen,.. per direct die huizen die daar naast de weg staan “onbewoonbaar verklaren” want blijkbaar is het gevaarlijk. En dan de komende jaren allemaal slopen. Probleem opgelost

    Login om te reageren
  21. cthijs zegt

    28 november 2013 om 23:34

    Kunnen ze toch een tunnel van maken zijn ze toch goed in in amsterdam

    Login om te reageren
  22. alfista zegt

    29 november 2013 om 18:27

    @cthijs: hilarisch!!! zou die metrolijn dit millennium nog af komen??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North