Let even op he. Het is inmiddels meer dan tweeënhalf jaar geleden dat we riepen dat 80 km-zones juist voor méér files zorgen. We bleven er maar op hameren, maar vandaag heeft verkeersminister Eurlings ons dan eindelijk gelijk gegeven.
Hij had er even een momentje voor nodig, maar het is Camiel nu toch duidelijk dat de zones in veel gevallen de doorstroming sterk verslechteren. Maar goed, ze waren wel een mooi excuus voor de invoering van de trajectcontroles. De luchtkwaliteit in de zones schijnt wel verbeterd te zijn – wat best vreemd is als iedereen met draaiende motor stilstaat. Maar dat zal wel aan mij liggen.
De grootste drama’s zien we op de A20 bij Rotterdam en op de A12 bij Voorburg. Eurlings wil nu proberen om daar een variabele maximumsnelheid in te voeren. Die hadden we toch al? 70 en 50… In ieder geval wordt dit proefje nummer 473849, want als de variabele snelheid blijkt te werken krijgen de naaizones in Utrecht en Amsterdam deze ook. (bron: nos)
Mr. J zegt
lkkr duidelijk variabele snelheid zeg
betekent dit dat je er ’s nachts legaal op mag vlammen
of dat je overdag stapvoets moet rijden??
Ties zegt
Maak er maar allemaal 120 zones van!
Ringfan zegt
En dit heeft een partij geld gekost!!!
RenJie zegt
Amsterdam wil de 80 km-zones behouden en Rotterdam wil er vanaf. Laat de staat eens 150 km/u max. proberen.. doen ze in Italie ook en dat valt best wel mee.
Bedazzling zegt
@Ringfan
en een hoop geld opgebracht qua boetes!
niels zegt
150km/h dat is een leuk idee :) laten we dan wel de 50km/h overschrijding behouden voordat je je roze papiertje moet inleveren… wordt denk ik toch wel een behoorlijke onveilige boel…
knaakje zegt
Hoor de juridische messen al geslepen worden… Fijn stof heeft al heel wat stilgezet in Nederland, het zou me verbazen als Camiel dit erdoor kan krijgen.
RenJie zegt
@niels
jup, laat ze maar alle auto’s keihard gaan keuren, want ik ben er wel zeker van dat een max. van ong. 150 km/h (op droog wegdek en wegsoort), max. van 130 (op droog wegdek en wegsoort) en een max van. 110 km/h (bij nat wegdek(+ABS) en slechte omstandigen) niet veel onveiliger wordt dan 120 km/u overal.
CarAddict zegt
Eindelijk wordt het toegegeven! Het Falen van de 80 km zones wie had dit nou verwacht!?
Ik in ieder geval wél!
Het invoeren van variabele snelheden klinkt waarschijnlijk beter dan dat het is. Ik versta hier onder op rustige tijdstippen, lekker door rijden met maximum snelheden van 150-160. En als het drukker wordt en deze snelheden gevaarlijk worden weer terug naar de 120. En bij file het conventionele 70-50 systeem
Dan kan het autorijden zelfs weer leuk worden in Nederland (maar dit wel weer niet het geval zijn.
rubber ducky zegt
Hoe sneller je mag, hoe sneller je er door bent, hoe minder vuile sh*t er op die plek wordt uitgestoten toch?
RobertJ zegt
@CarAddict: je bent wel extreem optimistisch.. hehe.. we hebben écht te veel domme linkse politici om zoiets in te voeren. Harder dan 120 komt hier 99%zeker niet door, helaas.
Phils zegt
120 is toch compleet achterhaald??
Mijn grootvader reed 30 jaar geleden ook al zo snel op de autosnelweg, en mijn inziens zijn de huidige wagens toch al een hééél stuk degelijker en veiliger op 150 km/u dan mijn grootvader’s auto van 30jaar geleden!
RobertJ zegt
@rubberduck: Als je per kilometer meer gaat verbruiken, ga je dus ook meer uitstoten per kilometer, die redenering gaat dus niet op. Wel ben je minder lang op de weg dus is er meer ruimte en minder file.
helaas kunnen in Nederland weinig mensen fatsoenlijk invoegen/afstand houden waardoor snelheden sowieso al beroerd zijn op veel plaatsen. Sommigen(teveel) staan echt vol op de rem als er iemand tussen moet en dat betekent vertraging dus meer file.
Tieuwtje zegt
Jongens gewoon min. 120 hoe harder je rijdt hoe verfijnder alle stofjes uit je uitlaatje komen dus knallen maar laat die katalysator maar lekker warmt draaien dan werkt hij ook nog eens op zijn best, dus mannen lekker vlammen!
K-Kalkan zegt
@ RobertJ; Ben het volledig met je eens.. Vlakbij Breda trapte mijn pa onze BMW op zijn staart.. Rond de 200 gingen we ongeveer en toen ineens komt er een wijfie rond de 25 met 80 naar links vliegen.. Te laat we schoten naar rechts (gelukkig niet tegen een auto aan) en belandde op de vluchtstrook.. Grote gebaren gemaakt naar dat vrouwtje en verder gereden.. Het is dat mijn vader ervaring heeft anders was er een grote ongeluk geweest vrees ik :(
Maar het gaat er dus om dat de 80km-zones verdwijnen.. Dat is fijn maak er gewoon in de stad 100km zones van en buiten de stad 120/130 en wanneer het regent dalen de snelheden, neem voorbeeld van Duitsland!
Betere doorstroming, eerder bij bestemming, dus minder lang overweg, betekend ook dat je motor minder lang draait, dus minder uitstoot, want volgens mij was het toch echt dat als je vlot doorrijdt(120 à 130) dat je minder uitstoot als je 80 gaat rijden en telkens moet remmen en weer moet optrekken..
Dus mijn conclusie, neem voorbeeld aan Duitsland :D
Jandepandaman zegt
@K-Kalkan- 100km zones in de stad…? Alsjeblieft breng Camieleke niet op ideeën!!! Dat betekent hier Nederderland dat we straks vanaf de Moerdijkbrug tot aan Alkmaar zo ongeveer aan één stuk nog maar 100 mogen!!!
Turbo zegt
Constant rijden, dat is de sleutel, naast niet boven de 160km/u komen waar luchtweerstand pas echt kwadratisch toeneemt.
RobertJ zegt
@turbo, leg eens uit waarom pas bij 160? Volgens de natuurkunde is de luchtweerstand over de gehele snelheid kwadratisch gekoppeld. Wel veranderen er diverse coëfficiënten als gevolg van veranderde luchtstroom op hoge snelheid, en gaat de rolweerstand een mindere rol spelen, maar of dat pas bij 160 is? ergens een wetenschappelijke bron oid?
Floris zegt
Juig niet te vroeg…
Amsterdam wil 80-zone uitbreiden
AMSTERDAM De gemeente Amsterdam wil de 80 kilometerzone op de A10 West uitbreiden. Dat zei een woordvoerster maandag in een reactie op het voornemen van Verkeersminister Camiel Eurlings om te gaan experimenteren met alternatieven voor die maatregel.
Aantoonbare verbetering
Volgens de woordvoerster heeft onderzoek van de GGD aangetoond dat de luchtkwaliteit in de gebieden waar verkeer op de autosnelweg niet harder mag dan 80 kilometer per uur aantoonbaar is verbeterd.
Uit een studie van de gemeente blijkt bovendien dat op de A10 West ook de doorstroming beter is geworden.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=87739&tijdlijn=1
http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERKEER/article/detail/19472/2008/06/23/Amsterdam-wil-80-kilometerzone-uitbreiden.dhtml
Marco zegt
Bij variabel denkt iedereen natuurlijk aan 150 rijden om 3 uur ’s nachts, maar ik denk dat ze de 100km zones lekker laten voor wat het is en alleen de snelheden maar naar beneden schroeven bij drukte. Sowieso moeten dan alle flitspalen worden aangepast dus ik denk dat je variabele snelheden (en helemaal hogere snelheden dan nu) op je buik kan schrijven.
JP zegt
Variabele snelheid?
Dit kan ik wel uitleggen denk ik.
Wanneer het druk is en de doorstroming van groot belang is, dan een hogere maximum snelheid wat volgens laatste onderzoek de doorstroming verbeterd.
Wanneer het rustig is en de kans op file nihil dan gaat de snelheid omlaag zodat de uitstoot verminderd.
Niet dat ik dit wil, maar weddenschap dat dit hierachter schuilt??!!
mart(w)in zegt
het zandloper effect,veel door weinig ruimte geeft vertraging…..dus wat moet je doen,meer snelheid in de massa brengen om dezelfde snelheid te behouden bij groter aanbod..
versnellen dus met z`n allen…dus niet remmen om te laten invoegen maar gas geven zodat er meer ruimte komt,al moet wel iedereen er aan mee werken anders zit je op je voorganger.
marcel zegt
@k-kalkan: wie kan er dan niet rijden??? Dat “wijffie” of jouw stoere vader die 200 kmh gaat rijden en niet kan anticiperen op automobilisten die geen enkele reden hebben om te verwachten dat er een debiel met die snelheid aankomt.
Benjamin1 zegt
@ Marcel
Goed Punt
@K-Kalkan
200 in NL is echt knap! En da’s niet positief bedoeld, die snelheden zijn natuurlijk superleuk, maar vraag je pa of jullie volgende keer niet beter naar duitsland kunnen rijden om daar lekker te gassen!
OT: 80km zones halen de snelheid uit het verkeer, dus zorgt het voor meer files. Wat was het idee er eigenlijk achter, zeker iets als minder uitstoot?
Bas zegt
Eurlings wil 80 km-zones dumpen
Ik wil Eurlings dumpen.
Zoef zegt
Nee Bas, Eurlings is een verademing voor automobilisten na al zijn voorgangers.
MrSelected zegt
@Benjamin: Ik rijd dagelijks in de randstad met 200 kmph. Ben ik nu een gevaar op de weg?
Het kán in NL. Maar sommige mensen willen het gewoon niet zien..
Die 80-zone bij de ring Amsterdam irriteer ik mij nog steeds dood aan. Kom je aan met een lekker gangetje van 130-140 moet je ineens terug naar 80. Zonder cruise control had ik nu toch echt een paar boete’s te pakken..
Dus ik hoop dat het snel weg is. En snel voor onze overheid is binnen 10 jaar.. :S
boostah zegt
@benjamin
ik rijd in belgie wel 200km/h, en heb je onze autostrades al eens bekeken, daartegenover zijn deze in nederland billiartlakens
tis gewoon waar en wanneer dat telt bij deze snelheden
markieanta zegt
Stoer zeg 200, ik hoop toch echt dat ze jullie een keer pakken.
Je kunt je toch nog wel een beetje gedragen, stel er voegt er eens een uit met 80 naar de linkerbaan die een vrachtwagen in wil halen, dan ben je wel lekker plat namelijk en neem je waarschijnlijk ook die andere bestuurder mee de dood in.
Ben je dan trots op jezelf. Er zijn mensen die niet zo heel goed snelheden in kunnen schatten, deze mensen hebben toch echt hun rijbewijs gehaald, dus moeten ze verder toch wel aardig kunnen rijden.
Ga dan maar eens ff lekker je kreukelzones testen. Mensen die meer dan 50 km te hard rijden zijn in mijn ogen een gevaar voor de overige weggebruikers.
En o ja, nee, je bent dan echt niet stoer.
Ook misterselected en boostah niet die zo hard durven te rijden….
smoke zegt
@markieanta
Ook met 200+ kan je met een aardig reactievermogen en goede remmen nog ongeluken voorkomen:
http://nl.youtube.com/watch?v=Nkk_LNZ8liY
Audi zegt
MrSelected, stoer hoor ;) doe je dat op A2 racer?! Je kan hier en daar best wel eens de 250 aantikken maar alleen als je alleen bent en er geen mogelijke in/uitvoegstroken zijn die gevaar kunnen opleveren voor anderen dan jezelf..
On topic, een aantal zones schijnen de milieukwaliteiten niet te verbeteren (daar waar het om ging) vraag is nu echter of dit komt door de zone of de extra auto’s die in het gebied rijden. Oorzaak en gevolg is niet 1:1 en deze beslissing is een snelle politieke uitspraak maar wacht er voorloopig nog maar niet op want er staan nu al tientallen organisaties klaar die strijd zullen leveren. Verwacht nog niets op korte termijn iig ;) !! Zie ze ook graag verdwijnen hoor maar zie het niet gebeuren voorlopig… :(
markieanta zegt
@Sir Smokalot, of ben jij ook zo’n hardrijder?
Arnoud zegt
@ K-Kalkan:
Jullie hebben grote gebaren gemaakt naar dat wijffie van 25??? Iedereen in jullie buurt had grote hamer gebaren moeten maken op die kut-BMW van je vader!!! Wat een idioot dat hij in het verkeer zich zo onverantwoord gedraagt. Hij reed bijna zichzelf, jouw dat “wijffie” en misschien nog een aantal anderen zo de dood in. Dat je dat niet in de gaten hebt… Hoe oud ben je? 6?
On-topic:
Die 80km/h zones hebben helemaal niks met het verkeer zelf te maken. Maar alles met de bouwplaatsten naast de snelweg. Volgens de Europese richtlijnen moet de luchtkwaliteit aan bepaalde waarden voldoen voordat er ergens gebouwd mag worden. En die was rond deze 80km/h zones in het geding. Het is dus gewoon een truc geweest om die bouwprojecten door te kunnen laten gaan. Nu is de bouw klaar en zijn de 80km/h zones niet meer nodig. Het is één grote farce. Politici zijn goed in het bedenken van regels, maar ze blinken uit in het ontduiken en ontwijken ervan.
Viv. S zegt
dus er word maximaal gereden op de snelwegen en iedereen die te langzaam rijdt krijgt een flinke boete. DIE ZIJN HET GEVAARLIJKST. rij je 120 en dan knal je bijna op een mongool die 70 rijd…., nog een keer te langzaam en je bent je rijbewijs kwijt. heerlijk!!!!
Maarten G zegt
‘naaizones’ :D
100 op de ring A10 lijkt me een grote verbetering.
Beaten zegt
Ik denk eerlijk gezegd, dat als we ons allemaal een béétje aan de maximum snelheid zouden houden, er een stuk minder opstoppingen en ongevallen voor zouden doen.
Waar je 120 mag rijd de een 110, de ander 140, weer een ander 125..
Als we nou eens allemaal een stukje zelfbewustzijn zouden hebben, en ook eens aan een ander denken in het verkeer..
Met ongeveer dezelfde snelheid en voldoende tussenafstand komt iedereen zonder al teveel problemen aan bij z’n bestemming!
Wat je nu ziet, is dat je vaak een rups-effect krijgt door die verschillende snelheden.
Wat ik ook vaak zie, is dat de *notoire leaserijders* hard rijden, bumper aan bumper.. Telefoon aan de kop, laptop op schoot, terwijl ze hun notules doornemen met een warme bak koffie in de hand.
Sorry hoor, maar ondernemen doe je toch echt achter een bureau!
En kom dan niet aanzetten met smoesjes dat je op tijd bij een vergadering moest zijn, daar hebben ze namelijk een woord voor: plannen! [houd gewoon rekening met de knelpunten, en vertrek dan ook wat vroeger].
Wat betreft de vrachtwagens, bij 2 banen een algeheel inhaalverbod invoeren.
Ik rijd regelmatig op de A58 waar tussen 10 en 3 gewoon ingehaald mag worden. Nou heb ik niets tegen vrachtwagenchauffeurs [mijn pa heeft zelf 25 jaar in het vak gezeten]. Maar die inhaalmanoeuvres zorgen verslechteren wel vaak de doorstroming. Als jouw vrachtwagen 88 op de teller rijd, en je voorganger 85, dan heb je gewoon pech! [er zijn nog van die figuren die roepen dat je op een traject van 1000km veel tijdswinst kan behalen, dmv anderen die een fractie langzamer rijden in te halen. Maar als je een keer voor een brug moet wachten, langer moet wachten bij een laad- losadres of andere onvoorziene omstandigheden. Dan ben je die zogenaamde ‘ingehaalde tijd’ wel gewoon kwijt].
Die 80km zones vond ik destijds ietwat overdreven, 90 was misschien beter geweest [ivm met vrachtwagens]. Maar de files en opstoppingen liggen vaak niet alleen aan de snelheidslimieten, maar ook aan de mensen ZELF.
Meer asfalt is een goede oplossing, maar daar los je niet het geïrriteerde gedrag van veel mensen niet mee op.
Ik denk dat deze maatschappij meer heeft aan variabele werktijden, telewerken en een betrouwbaarder OV-netwerk.
Een aantal mensen zal mijn ideeën eerder als een ‘vrijheidsbeperking’ aanschouwen. Ergens kan dit kloppen, maar aan de andere kant heeft iedereen zich gewoon aan de verkeesregels te houden.
Het word hoog tijd dat we Wouter Bos de Tweede Kamer uitknikkeren, en het geld terruggeven aan de automobilisten en transporteurs.
In de vorm van meer asfalt en een praktischer wegennetwerk welteverstaan!
Beaten zegt
^ excuseer mij voor de soms wat vreemde zinsbouw, en ontbrekende leestekens.
Ik ben iets te overhaast geweest [now get back to work!]
smokin zegt
200+ is helemaal geen rare asociale snelheid. Je kunt het lang niet altijd rijden, de omstandigheden moeten er gunstig voor zijn, en je kunt niet met gigantische snelheidsverschillen inhalen. Maar de snelheid op zich is niks mis mee. Je moet het zelf goed inschatten, maar dat moet je met iedere snelheid.
Het feit dat het bij de oosterburen toegestaan is, en dat Italië en Oostenrijk ook met hogere snelheden experimenteren geeft alleen al aan dat dergelijke snelheden op zich niet onverantwoord zijn.
Wally zegt
Iedereen praat maar over de veiligheid bij het rijden op hoge snelheid, maar denk ook eens aan het verbruik. 120 en 150 scheelt minstens 1 liter op 100km.
SJ zegt
Daar zitten nogal wat variabelen in verwerkt. Versnelling en bijbehorend toerental, het motormanagement, de max. prestaties (pk, koppel, max. snelheid), cw-waarde, en vast nog wat meer. Van 120 naar 150 zal in bijv. een M5 bijna niets uitmaken, terwijl dat in een Cuore een heel ander verhaal is. De sleutel tot succes ligt (zoals al zo vaak aangegeven hier) bij constante snelheden rijden. Versnellen kost namelijk de meeste brandstof.
PeteJ zegt
Op naar de 160 km/u, zou ik zeggen, val ik tenminste niet in slaap.