• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europa gaat ESP, PSM en ASC verbieden

Auteur: Alwood, gepost 15 augustus 2011 om 20:05 – 63 Reacties

Vanaf nu heet alles ESC


Al die verschillende moeder-elektronica is maar lastig. Tijd voor de Europese Commissie om er een stokje voor te steken. Vanaf 2014 mag het niet meer.

“Het is de vrijheid voor iedere fabrikant om het elektronisch tractie- en stabiliteitssysteem een eigen naam te geven.” Die vrijheid krijgen ze niet meer, uit de deur. Ondanks dat de merken er hun eigen systemen met verschillende werking op na houden, moeten zij het vanaf 2014 allemaal als “ESC” verkopen. Alle elektronica die de grip van een (vrij) rollend of aangedreven wiel controleert krijgt dezelfde naam. Gewoon Electronic (Traction and..) Stability Control.

Dit strenge beleid is het gevolg van verplichte ESC op alle (nieuwe) auto’s in Europa vanaf 2014. Zelfs in het kleinste goedkoopste conservenblik niet meer ongecontroleerd van de weg af glibberen.

Nuttig? Niet echt, de verplichting om het systeem met dezelfde naam te duiden althans. Auto’s kopen wordt er misschien een heel klein beetje overzichtelijker door. Toch zullen de meeste Porsche-kopers zich wel inlezen in de systemen (PSM). Anders is de fabrikant meestal vriendelijk genoeg om de afkortingen uit te leggen. Ach, als het maar uit kan. (via: telegraaf.nl)

Ook interessant!

  • Het gaat keigoed met de bedrijfswagen verkopen, kijk maar
    Het gaat keigoed met de bedrijfswagen verkopen, kijk maar
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
  • Golf-segment keldert in populariteit in Europa
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, Techniek

Vorig bericht: « Lotus Evora GTE Road Car Concept: 420 pk
Volgend bericht: Chinezen vinden Audi het meest bevredigend »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    15 augustus 2011 om 20:07

    Toch wel makkelijk om dingen die hetzelfde zijn ook dezelfde naam te geven .

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      15 augustus 2011 om 20:12

      @norge: ik weet niet of Porsche Active Suspension Management hetzelfde is als Electronic stability program ?????????

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 augustus 2011 om 20:15

        @sebasjuhh: Ik heb het ook over dingen die het zelfde zijn!!!!!

        Login om te reageren
        • sebasjuhh zegt

          15 augustus 2011 om 20:16

          @norge: pfft, we hebben het hier toch zeker over ESP PASM en ASC ofwa?

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            15 augustus 2011 om 20:17

            @sebasjuhh: ik citeer ”dingen die hetzelfde zijn ook dezelfde naam” :P

            Login om te reageren
            • sebasjuhh zegt

              15 augustus 2011 om 20:19

              @dennisr: nou :( ik hoor het alweer, ik ga lekker weg doei!

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                15 augustus 2011 om 20:24

                @sebasjuhh: ik bedoelde aleen maar dat hij niet verwees naar een bepaald systeem, maar dat hij het gewoon handig vind dat alles wat hetzelfde is, ook dezelfde naam heeft.. ;)

              • Bart_V zegt

                15 augustus 2011 om 22:43

                @sebasjuhh: volgens mij neem jij de ESCape

      • bram89 zegt

        15 augustus 2011 om 23:44

        @sebasjuhh: PSM = Porsche Stability Management = ESC

        Login om te reageren
    • Alwood zegt

      15 augustus 2011 om 20:22

      @norge: das dus het hele ‘dingetje’ van de fabrikanten. de systemen zijn niet hetzelfde, ze hebben slechts een gemeenschappelijk doel maar gebruiken verschillende middelen om daar te komen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 augustus 2011 om 21:17

        @Alwood: Helemaal waar, maar om dingen in hetzelfde werkingsgebied een gemeenschappelijk naam te geven maak je het voor de doorsnee consument wel een stuk eenvoudiger.
        Een fabrikant kan altijd nog een extra naampje aan de officiële toevoegen om hun systeem te verklaren .

        Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    15 augustus 2011 om 20:09

    maakt mij niet uit, als het maar werkt op de juiste momenten, en als het maar uit kan op de juiste momenten..

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      15 augustus 2011 om 20:10

      @dennisr: scherp geplaatst!!!!

      Login om te reageren
    • MAB zegt

      15 augustus 2011 om 21:49

      @dennisr: +1

      Login om te reageren
    • Cantago zegt

      15 augustus 2011 om 23:17

      @dennisr: Helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • vincenzo zegt

      16 augustus 2011 om 08:21

      @dennisr: zat dit ook al op de uber golf dan in 1988? Zou mij niks verbazen, die duitsers zijn hun tijd ver vooruit!

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        16 augustus 2011 om 11:25

        @vincenzo: waar heb jij het nou weer over ? komt ook aleen maar onzin van jou kant..

        Login om te reageren
  3. bozewolf zegt

    15 augustus 2011 om 20:20

    Het is een beetje regelneukerij, maar wel praktisch.

    Voor ons auto-liefhebbers is het verschil hier en daar duidelijk en weten we wat er met de meeste afkortingen bedoeld wordt. Maar voor veel mensen zijn het allemaal andere dingen waar ze geen weet van hebben.

    Het zou toch ook verdomd verwarrend zijn als ABS bij elke autoboer een andere naam had.

    Login om te reageren
  4. Design_Driven zegt

    15 augustus 2011 om 20:21

    Op zich handig maar…………..moeten ze zich nou met alles bezig houden!?
    Ik heb in de auto industrie gewerkt en de hoeveelheid regels is echt niet te doen. Geen wonder dat alle auto´s op elkaar lijken.

    Login om te reageren
  5. diffus zegt

    15 augustus 2011 om 20:32

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      15 augustus 2011 om 21:20

      @diffus: Nice! vanaf nu een Esc-toets plakken bij iedere crashfoto ;)

      Login om te reageren
  6. Pallas zegt

    15 augustus 2011 om 20:33

    Straks groeien er hele generaties op die niet meer ‘echt’ kunnen rijden. Potentieel gevaarlijk als deze groep plots weer een mechanische auto besturen uit pak ‘m beet 1995.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 augustus 2011 om 20:44

      @Pallas: Neem het maar van mij aan… binnen 50 jaar rijdt niemand nog zelf.. merken zoals Ferrari en dergelijke hebben hun beste tijden gekend. De super-/hypercar is iets van vorige eeuw. Nu zijn er nog merken die koppig blijven voortbouwen (Lambo met de Aventador,…) maar ook zij zullen binnen dit en 20-30 jaar van koers moeten veranderen of een stille dood kennen. Heel spijtig maar pure realiteit. Kortom rijden als hobby of omdat je het graag doet zal dan niet meer kunnen (tenzij op circuit?) want iedereen wordt passagier.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        15 augustus 2011 om 20:52

        @xilver: gelukkig hebben we dat als comsument ook gedeeltelijk in de hand.. als we met zn allen weigeren die rotzooi te rijden/kopen.. (zoals ik) dan is er niks aan de hand :) tenslotte zijn we altijd nog eigen baas.. en als iedereen als passagier door het leven wil.. is dan hun keuze.. ik zal altijd zelf rijden..

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          15 augustus 2011 om 23:17

          @dennisr: Dat is eigenlijk het probleem… 3/4 van de bevolking heeft echt geen interesse in autorijden en zien het maar als een last. Je moet maar eens nagaan, als jij over auto’s en rijden begint hoeveel mensen er dan wel denken ‘NOT interested at all…’. Er zijn meer voorstanders dan tegenstanders van downsizen van motoren en mueslimeuk.

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            15 augustus 2011 om 23:28

            @xilver: nouja beter toch, als 3/4 van de bevolking in die verotte eco karretjes gaat rijden is er ook nog meer benzine voor onze echte auto’s :P zoals ik er nu tegenaan kijk (zeg ik bewust, omdat het natuurlijk kan veranderen) zal ik nooit eco gaan rijden.. alle mooie auto’s zijn namelijk niet eco :)

            Login om te reageren
            • xilver zegt

              15 augustus 2011 om 23:34

              @dennisr: Ik zeg dat ook en bij ons thuis hebben ze niet direct de neiging om te downsizen (we zitten met een 4.3l V8 en nog wat andere 200pk+) maar ik vrees dat ik uiteindelijk ook in zo’n ecogeval zal terecht komen… of ik het nu wil of niet.

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                15 augustus 2011 om 23:43

                @xilver: Tja als ze met een mooie Eco auto komen, die standaard of met een aanpassing toch een mooi geluid maakt.. tjaa dan valt er over te praten.. :)

              • xilver zegt

                15 augustus 2011 om 23:47

                @dennisr: De Citroen GT Concept in productie zou al een mooi begin zijn ;-) Of de Lightning GT.

              • dennisr zegt

                15 augustus 2011 om 23:50

                @xilver: zou een geweldig begin zijn, maar op een of andere manier zal het nooit beter worden dan zo’n prachtige Ford Mustang uit 69.. ^^ jaa persoonlijke favoriet.. :mrgreen: het spijtige is dat ik in mijn pensioens jaren niet zo iets zal bezitten.. aangezien een dergelijek Ford Mustang dan al ruim 90 jaar oud is.. jaa wij allen zijn in de verkeerde tijd geboren.. :P

              • xilver zegt

                15 augustus 2011 om 23:57

                @dennisr: Ah, heel goed, ieder zijn ding natuurlijk ;-). Ik heb het persoonlijk niet zo voor oude wagens (zeker al niet Amerikaans). De huidige Mustang kan ik beter appreciëren, maar ik ben enorm voor hoogtechnologische wagens. Vandaar mijn voorliefde voor de Veyron. Ondanks dat jouw Mustang tegen dan 90 jaar oud is blijft die betaalbaar en realiseerbaar. Die Veyron, daar weet ik nu al van dat ik die nooit zal kunnen bezitten ;-) But we keep on dreaming ;-)

              • dennisr zegt

                16 augustus 2011 om 00:03

                @xilver: dromen houden ons in leven :P de huidige mustang is ook een geweldige bak :D en al dat gedoe over de wegligging enzo zegt me niet veel omdat het toch niet een auto is voor dagelijks gebruik :D verder hou ik ook heel erg van hoogtechnologische wagens hoor, een Veyron is egt fenomenaal.. maar wat je al aangeeft.. veeeel te duur..

                Ik droom nog even over schatrijk worden, zodat ik alles gewoon betalen :):P

              • xilver zegt

                16 augustus 2011 om 00:10

                @dennisr: Amen to that ;-)

    • dawwg zegt

      15 augustus 2011 om 20:44

      @Pallas: Je bedoelt auto’s zonder elektronisch gaspedaal en zonder stuurbekrachtiging; waarin je voelt wat de auto doet ? Nee, die oude auto’s zijn veel te onveilig ;)

      Login om te reageren
  7. mylvan zegt

    15 augustus 2011 om 20:41

    Er zal haarfijn uitgeschreven moeten worden wat er precies met ESC bedoeld word. Is het alleen electronisch, mag het systeem remmen, valt actieve wielophanging er ook onder enz. en. En wat als je je auto laten tunen en de software van je traction controlle wordt aangepast mag dat nog? Leuk dat er gemeld wordt dat diverse soorten rijhulp 1 naam krijgen maar geef dan ook wat meer informatie. Ik kan me niet voorstellen dat de ABS van een Dacia dezelfde naam krijgt als het active suspension managment van Porsche.

    Login om te reageren
  8. dawwg zegt

    15 augustus 2011 om 20:43

    En waarom noemen we het niet gewoon ESP; die term is veel gangbaarder dan ESC/ASR/WTF/BBQ overheidsgereutel … ?

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 augustus 2011 om 20:45

      @dawwg: Omdat de EU-boys nu niet zo enorm veel van auto’s kennen als de gemiddelde AB’er ;-). En omdat ze het simpel niets kan schelen hoe dat noemt, zolang ze maar regeltjes kunnen maken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 augustus 2011 om 08:30

      @dawwg: die naam is vast een trademark van Bosch, de EU zal voor een neutrale naam moeten kiezen.

      Login om te reageren
  9. KaCh1ng zegt

    15 augustus 2011 om 20:49

    wat een belangrijke beslissing?

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      15 augustus 2011 om 21:24

      @KaCh1ng: ze hebben er tot laat in de avonden over vergadert

      Login om te reageren
  10. harriehandrem zegt

    15 augustus 2011 om 20:56

    Kijk mensen. Daar is Europa nou goed voor! Ik had mezelf al bijna verhangen, omdat het zo onduidelijk was allemaal bij die verschillende fabrikanten. Werd er confuus van. En dan nu: “Wat zullen we met al die miljardenschulden doen?” of “Wat gaan we doen aan al die mensen die 7 uur vliegen hiervandaan omkomen van de honger?”. Nee, breng aub eerst duidelijkheid over de maximaal toegestane breedte van mijn autodeurhendel. Ik word gek van al die verschillende!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 augustus 2011 om 21:07

      @harriehandrem: “Wat gaan we doen aan al die mensen die 7 uur vliegen hiervandaan omkomen van de honger?”.

      nou ehm… helemaal niks ?

      Login om te reageren
  11. Hubert zegt

    15 augustus 2011 om 21:01

    Jaren terug had je ABS en ALB (Anti Lock Brakes)
    Nu heeft iedereen het alleen nog maar over ABS.
    Dus het regelt zich zelf wel.
    Daar heb je geen EU voor nodig (en het scheelt weer miljarden aan belastinggeld….)

    Login om te reageren
  12. floryn zegt

    15 augustus 2011 om 21:02

    Nou ik voel me enorm veilig, want de EU heeft de wereld weer een stukje overzichtelijker gemaakt. Wat is dit nou weer voor kul wetgeving?

    Login om te reageren
  13. raoulkroes zegt

    15 augustus 2011 om 21:07

    Dat is toch net zoiets als ABS, dat word ook door iedereen gebruikt. Dus waarom dit niet? Ik vind het een goed idee!

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      15 augustus 2011 om 21:20

      @raoulkroes: mjah… alleen is ESP dan weer een meer gangbare naam dan ESC, beetje natuurlijk verloop zoals @Hubert beschrijft zou daar juist prima voor zijn.

      Aan de andere kant kunnen we nu wel allemaal creatief aan de gang met het plaatje van @diffus, lol!

      Login om te reageren
  14. sacha zegt

    15 augustus 2011 om 21:20

    Ik koop echt nooit meer een nieuwe auto!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 augustus 2011 om 21:22

      @sacha: niet liegen he!

      Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      15 augustus 2011 om 22:03

      @sacha: Sowieso zonde geld om een nieuwe auto te kopen;)

      Maar laten we de markt zichzelf maar regelen en op de consument vertrouwen dat ze het zelf wel uitzoeken als ze willen weten waar een afkorting voor staat. Een afkorting/naam aan banden leggen lijkt mij minder belangrijk dan de kwaliteitseisen van een systeem. En dat zit volgens mij op dit gebied altijd wel goed. Ik snap het niet, maar er zal vast een vergaande logica achter zitten.

      Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 augustus 2011 om 23:49

      @sacha: Geen probleem… eventjes een stickertje maken met ESP/PASM op geschreven en over het knopje ESC plakken. Kan je met een gerust hart een nieuwe Black Series kopen ;-)

      Login om te reageren
  15. the-budel-guy zegt

    15 augustus 2011 om 21:23

    ik zeg al zo lang ik weet ESP.

    Login om te reageren
  16. diffus zegt

    15 augustus 2011 om 21:29

    @ Alwood: Doen we..!! Haha, wie verzint zo’n naam nou!?

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    15 augustus 2011 om 22:21

    @xilver: beetje typisch om zo’n betoog te horen van iemand die idolaat is van de Veyron…

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      15 augustus 2011 om 23:16

      @w0o0dy: Klinkt inderdaad een beetje hypocriet, maar dat is wat er nu eenmaal gaat gebeuren.

      Login om te reageren
      • vincenzo zegt

        16 augustus 2011 om 08:26

        @xilver: volgens mij moet je op de kermis zijn met deze voorspellingen.

        Login om te reageren
    • Relief zegt

      16 augustus 2011 om 10:01

      @w0o0dy:

      Wat voor debiele opmerking is dat. Dat je fan bent van een merk, betekent niet dat je maar blind bent voor de realiteit.

      xilver heeft het over 3/4 van de bevolking, maar ik durf zelfs te beweren dat 95% rijdt omdat het handig is en niet omdat ze het autorijden zo geweldig vinden. Bedenk maar een nieuw vervoermiddel wat jou in een mum van tijd overal kan brengen zonder de flexibiliteit te verliezen van de auto dan is de auto gedoemd te verdwijnen.

      Voor liefhebbers hebben we dan tracks.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        16 augustus 2011 om 12:19

        @Relief: Dat is inderdaad waar ik op doelde…

        Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        16 augustus 2011 om 17:09

        @Relief: dat jij het niet kan volgen maakt het in he geheel geen debiele opmerking, in tegendeel zelfs. Gelukkig snapte xilver zelf mijn opmerking wel. De groeten…

        Login om te reageren
  18. Benjamin1 zegt

    15 augustus 2011 om 22:59

    Had het dan ESP gemaakt! Petisie!!1!1!

    Spelvaut is opzettelijk trouwens…

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      15 augustus 2011 om 23:28

      @Benjamin1: Kan niet, die naam is eigendom van Bosch…

      Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    15 augustus 2011 om 23:20

    Jonge, daar gaan we weer. Wanneer gaan mensen zich nu eens met belangrijke dingen bezig houden? En voor al die verschillende termen heb ik ook een mooie afkorting: RTFM!

    Login om te reageren
  20. F1Tim zegt

    16 augustus 2011 om 09:26

    Dit is weer iets om alles te vereenvoudigen zeker? Vooral voor de laagste segmenten zal dit echter slecht nieuws zijn…

    Login om te reageren
  21. PeugeotGTI zegt

    16 augustus 2011 om 10:11

    ESP lijkt me op dit moment de meest gangbare naam in de volksmond.
    Maar als ESC de EC het gevoel geeft dat ze nuttig bezig zijn, prima.
    Ik blijf het gewoon ESP noemen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North