Europa loopt warm voor slimme verkeersdrempel

Auteur: , 106 Reacties

De oplossing tegen hardrijders.

Actibump

Verkeersdrempels: wij haten ze. Kijk, het is prima om hardrijders te bestrijden, maar moet dat op een manier dat zelfs bij redelijke snelheid de gehele inhoud van je auto op en neer stuitert? Ik hoor u zeggen: dan moet je niet te hard rijden, maar zelfs binnen de snelheidslimiet is een enorme bult in de weg vaak vrij irritant. Om nog maar te zwijgen over voorrangsvoertuigen.

De oplossing is wellicht simpeler dan je denkt. Edeva, een Zweeds infrastructuurbedrijf, maakt furore met de Actibump. Het is vrij simpel: als je je aan de juiste snelheid houdt, is er niks aan de hand. Rijd je te hard, dan registreert het systeem dat via een radarsysteem (denk aan die LED-borden in de bebouwde kom die met een blije smiley aantonen dat je niet te hard rijdt) en zakt een ijzeren plaat 6 cm naar beneden. Het resultaat is dat alleen mensen die de hard rijden last hebben van een teistering voor de vering.

In Zweden hebben al meerdere steden de Actibump geplaatst en de resultaten zijn prima. Zo prima dat ook Engeland, Tsjechië en zelfs Australië het systeem gebruiken in hun steden. In Nederland is er tot dusver niks concreets over het gebruik van de drempels, maar onze oosterburen gaan in de stad Hanau de Actibumps ook plaatsen.

Bekijk zelf hoe het systeem werkt in de video hieronder.

Overigens haalden we in de eerste alinea voorrangsvoertuigen aan. Het is niet de bedoeling dat ambulances met patiënten worden geregistreerd als hardrijders. Daarom kunnen zij, met behulp van een zender gelijk aan wat bussen hier gebruiken om de stoplichten te bedienen, het systeem omzeilen. De Actibump klinkt compromisloos, misschien wel een goed idee voor Nederland dan.



106 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik denk dat ik maar een bandencentrum open in de buurt van zo’n ding!
@caferacer: zal niet in Nederland zijn, hier valt niks aan te verdienen voor de roverheid
@kennone: wat hebben we het slecht hè.
Ga lekker in het buitenland wonen dan.
@foramen: hoe ist zure, maandag is al even voorbij he. Zeg alleen waar het op staat, dit ding gaat de staatskas alleen maar geld kosten en zal dus geen flitspaal vervangen hier. Verder wel een prima oplossing bij bijvoorbeeld scholen of een speelplaats in de buurt.
@kennone: in mijn reactie is niets zuurs te bekennen, het benadrukt juist hoe goed we het hebben.
In tegenstelling tot jouw reactie en ieder ander die “roverheid” aanhaalt.
@foramen: toch moet ook jij toegeven dat er veel plaatsen zijn waarbij de overheid met plezier in ons zakken zit. Vb, bpm. Wat ze doen met dat geld is een andere kwestie.
@acizane80: ga ik zeker niet ontkennen. Iedereen wil minder betalen, alleen mogen de voorzieningen er niet op achteruit.

Ik zou het best oké vinden om de verzorgingsstaat een tikje terug te draaien en zo minder voorzieningen te hebben in ruil voor bpm verlaging.
@foramen: 100% eens. Gezeik altijd.
In Noord Groningen werd jaren geleden al met zo’n actieve drempel getest, ik denk wel 15 jaar terug. Ding is uiteindelijk weggehaald door een combinatie van storingen en mensen die er aan de ‘verkeerde’ kant van de weg overheen reden, want dat registreerde die drempel niet…
@astra: klinkt fantastisch!
Ik heb ‘m niet van mezelf, maar deel de mening wel: wat nou als je als bijrijder op een motor zit en je maat rijdt te hard….. Moet jij daar dan voor gestraft worden?!
@dsdh: absoluut. Je hoort zelf te rijden op die motor en alleen een vrouw mag achterop. Geen man heeft iets te zoeken achterop een motor. Eigen schuld dus!

Vrouwen zijn wel gewend aan heftige op en neer bewegingen terwijl ze rechtop zitten dus dat maakt helemaal niks uit…
@lekbak: hahaha Hij bedoelt je maat naast je op een andere motor..
@sirprize: als je naast mekaar rijd, rijd je even hard…
@lekbak: God!
@dsdh: op de motor rijd je ook achter elkaar en niet naast elkaar
@sirprize: volgens mijn kan je op school nog iets opsteken bij de les begrijpend lezen.
@jerudo: Volgens mij ook.
@jerudo: Asami masai masasi wasiwa fankilaminarai meda.
Ben benieuwd wie als eerste een set banden en/of velgenset erop kapot rijdt. Er rijden ook voertuigen met verlaagd onderstel rond.
@dailydriver: dus? Als hij zich aan de snelheid houdt is er niks aan de hand
@rolov: Want jij hebt nog nooit in je leven iets harder dan toegestaan gereden zeker ?
@johnhert: Als je veel te hard over een drempel rijdt klapt je hele voorkant eraf? Je gaat toch ook niet veel te hard over een normale drempel lijkt me
@johnhert: dan krijg je dus consequenties. If you cant do the time dont do the crime. Als ik te hard reed deed ik dat met het idee dat ik gepakt kon worden en niet moest zeiken
@rolov: Het punt is dat je niet constant je snelheid in de gaten kan houden. Rij je tegenwoordig 75 waar je 80 mag, vreten de achterliggers hun stuur al op. Rij je eventjes te hard op bijv. een motorfiets en je verwacht de hobbel niet kan dit lelijke gevolgen hebben. We moeten gewoon met zijn allen accepteren dat de wereld niet perfect is en al helemaal niet perfect gemaakt kan worden. Dit zijn extreem dure maatregelen met extra risico. Een drempel is er altijd en helpt altijd. Simpel, goedkoper en effectief…
@johnhert: Drempels kunnen ook niet gehackt worden, of storingen krijgen, of defect geraken.
@johnhert: we leven in een wereld waar we overal excuses willen zoeken ipv naar jezelf te kijken. Het laffe gedrag van tegenwoordig zie je overal terug. Ouders die boos worden op een leraar ipv hun eigen kinderen. Mensen die iedereen overal de schuld van geven ipv hunzelf en nu krijgen we dit jank verhaal over een paar km te hard en vooral de straf. Gedraag je normaal en er gebeurt niks. Kijk naar jezelf ipv overal excuses te verzinnen.
@rolov: amen!
@johnhert: Die dingen komen toch alleen binnen de bebouwde kom / 30 zones? Prima.

Snelheidsovertredingen kunnen niet hard genoeg gestraft worden in mijn optiek.
@olivier420: ben het met je eens, als dit in de plaats van drempels binnen de bebouwde kom komt ben ik voor.
maar dan vind ik het volgende een beter idee:
https://www.youtube.com/watch?v=qjlfEuXFg1k

ik vind 6cm naar beneden, 90 graden hoek, wel wat fors namelijk. je wilt ook geen motoren die vallen en kapotte wielen door dit soort geintjes.
@shogun: als je het fors vind moet je je aan de snelheid houden. Het kan zo simpel zijn
@rolov: “kleuter komt onder motor doordat deze macht over het stuur/wiel verliest door actibump”

-had hij zich maar aan de snelheid moeten houden….

daarom het voorbeeld wat ik deel, zelfde effect, minder risico op materiele schade die kan leiden tot immateriele schade. Op die manier vind ik 6cm fors.
@shogun: rijbewijs afpakken. Als je bij zoiets de macht over je stuur verliest ben je geen rijbewijs waard. O en de zielige kinderen die ook snachts over straat rennen erbij halen. Grow up.
@rolov: zelf wel eens met een 2 wieler een stoeprand van 6cm opgereden? en werkt het systeem alleen ’s nachts?

Heeft niks met opgroeien te maken, ik zie risico’s in het ontwerp van dit systeem, en denk dat er betere systemen op de markt of te bedenken zijn dan deze, zoals bijvoorbeeld de drempel in het filmpje wat ik stuur.

Wordt zelf volwassen, grow up is wel een van de meest kinderachtige toevoegingen die ik ken. gebruik dat maar bij je vrouw.
@shogun: “gebruik dat maar bij je vrouw” haalt meteen jou argument onderuit dat hij niet volwassen reageert.
Denk eerst even overleg met wat advocaten en experts om te kijken hoe groot de kans is dat dit ding schade toebrengt aan je auto.
@dees: 0, als je aan de wet houdt. Of kan ik die advocaten van jou ook inzetten om onder verkeersboete uit te komen? Dat is tenslotte ook schade.
@flutterby: Zelfs als je je aan de snelheid houd kun je hiermee een velg beschadigen. 6cm is meer dan je denkt.
Of lekker in de regen op de motor 6cm.
@dees: die plaat zakt alleen bij te hard rijden 6cm naar beneden, met als gevolg dat je het voelt. Bij correcte snelheid is het een, vrijwel, naadloze overgang. Vergelijk het bij correcte snelheid met het overrijden van een putdeksel die gelijk ligt aan het wegoppervlak. Zelfs met een motor is dat goed te doen ;)
@rvm1200s: heb met motorrijles geleerd nooit over putdeksels te rijden, want die kunnen glad zijn.
Maar dat is ‘zeikmodus aan’, ga er van uit dat ze een stroeve laag grit op deze drempel maken en dan vind ik dit een super idee, zolang het maar niet op het laatste moment wegzakt. (Wil het wel zien aankomen)
Klinkt goed. Ik heb nooit gesnapt waarom iedereen van het gas moet, en daarna weer moet accelereren om ervoor te zorgen dat niemand te snel rijdt. Het is namelijk heel erg zeldzaam dat je een drempel kan nemen met de toegestane snelheid. En vandaag de dag, met al ons milieubewuste gedrag is de drempel echt achterhaald voor dit doel (remstof, bandenstof, super veel CO2 uitstoot en extra roet van het accelereren). Alleen op sommige kruispunten, waar je auto’s echt af wilt remmen tot stapvoets is er nog iets voor te zeggen. Maar vaak is 30 dan ook gewoon heel overzichtelijk.
@lekbak: Hier wil ik graag de verouderde stoplicht systemen aan toevoegen die op rood blijven staan terwijl er s’nachts geen overig verkeer aanwezig is. Ik rij regelmatig in de late avond uren over een N-weg waar om de haverklap stoplichten staan die nagenoeg altijd op rood staan, dan kom je lekker met 90km/h aan tokkelen, niemand van links, niemand van rechts, en nog moet je afremmen tot 20km/h voordat de stoplichten op groen springen.

Altijd afgevraagd wat sukke stoplichten en wat u zojuist noemt nou zouden schelen in brandstof/uitstoot.
@SpeedGeek: in België kan je helemaal tot stilstand komen en nog een paar minuutjes wachten aan een leeg kruispunt midden in de nacht. Nog meer fun dus …
@SpeedGeek: je zegt het zelf al, stoplicht! Dat is de reden dat je moet stoppen.

Als je max. 80 rijdt i.p.v. 90 zal de sensor bij het verkeerslicht ‘zien’ dat je de juiste snelheid rijdt en er voor zorgen dat je rustig door kunt rijden door op het juiste moment op groen te gaan.
@erik2907: oh sorry heilige Erik. Even een korte berekening:

90km/h = 25m/s
80km/h = 22,22m/s

Laten we even stellen dat detectielussen 100m voor de stopstreep liggen.

Bij 90km/h doe je er dus 4,0sec over om van begin detectielus tot stopstreep te rijden.
Bjj 80km/h doe je er dus 4,5sec over om van begin detectielus tot stopstreep te rijden.

Die 0,5 seconden is niet het probleem. Bij 150m detectielus tot stopstreep scheelt het 0,75 seconden.

Ik ga het niet eens berekenen maar mijn 330i e46 zal echt geen remmen hebben die de benodigde vertragingssnelheid behalen.

Die 80km/h of 90km/h maakt geen fuk uit. Dit gaat over verouderde stoplicht systemen.
@speedgeek: dank je wel, voor mij vereerd dat ik heilig ben verklaard.

Punt is, je rijdt te hard dus springt het verkeerslicht niet op groen.

Speciaal voor jou, het zal altijd rood blijven als je het een STOPlicht blijft noemen. Dan zul je eerst moeten stoppen alvorens het op groen springt. Stukje magie ….
@erik2907: Ik snap het verschil tussen een verkeerslichten reeks waarin logaritmes een groene golf implementeren. Die heb je rondom Hoorn ook en dat werkt perfect en ja als je op de ring van Hoorn keurig aan de snelheid rijd dan gaan de lichten keurig op groen.

Maar op de weg waar ik het over heb is deze groene golf techniek er niet. Overigens, ik rij niet altijd 90km/h. Het gebeurt OOK als ik 80km/h rij en het is me ook gebeurt dat ik achter oma vast zit die 70km/h rijd.

U kunt overigens helemaal niet weten of die stoplichten allemaal op groen springen als je 80km/h rijd tenzij u op de AC de Graafweg hebt gereden. En die kans lijkt mij zeer klein. Ik spreek hier dus uit ervaring en ik denk u niet.
Lijkt me behoorlijk gevaarlijk.
@baklava: want?
@sirprize: glad in de regen voor tweewielers, ook al houden die zich aan de opgelegde snelheid.
@boomhauwer: Je kunt die plaat toch laten bekleden met een anti-slipmateriaal?
@boomhauwer: tip: doe een keer een VRO. Een motor kan meestal meer dan de berijder durft. Uitwijken in stilstaand water ✔️ noodstop in nat gras ✔️ noodstop op los zand ✔️ het kan allemaal.
@sirprize: jaja, kan allemaal. Toch ben ik mooi op mijn plaat gegaan met 15km p/u omdat ik te hard in mijn voorrem kneep met een licht vochtig wegdek. Noodstop in nat gras is simpelweg onbegonnen werk met een oudere motor.
@2wheeler: daarom: doe een voortgezette rijopleiding, beste wat ik ooit heb gedaan om veiliger te kunnen rijden. VRO’s kun je ook doen op ’n fiets zonder ABS, dan leer je een andere remtechniek aan.
Juist, en de geleden schade aan mn lip, of bumper of wat dan ook hierdoor? kan je zeggen niet te hard rijden, maar als de band van oma dr aygo klapt door zo een ding, en zichzelf ermee dood rijdt zal iedereen uberhaupt de overheid aankijken voor de drempel, dus hoe is het dan met alleen schade…
@spykerboy: het gaat om 6cm, als je lip dan al raakt doet die dat ook bij een kuiltje of elke drempel en is die allang stuk. En ik kan me niet voorstellen dat er scherpe randen op zitten waarop je banden kapot rijdt.
@lekbak: mijne hangt zo’n 4cm vd grond, en gaat al tijden goed, dus kan prima.
@spykerboy: Bij een systeemfout kan je de schade verhalen. In elk ander geval ben je zelf degene die te hard reed, net zoals dat bij de drempels nu ook het geval is.

Sterker nog, drempels waar echte sportwagens/petjesmobielen nu ook met lage snelheid niet zonder schampen overheen komen zouden tot het verleden moeten horen.
@karhengst: lol, toon jij maar aan dat ‘ut systeem’ fout zat aan een ambtelijk instituut..
@karhengst: precies dat laatste, als ik is kijk hoeveel schade ik al heb door de drempels in mijn buurt… moet zelfs achteruit tegen het verkeer in mijn eigen wijk in omdat ze de drempels zo raar aangelegd hebben (mijn buurman komt met zn Ftype niet eens onze steeg in, en een ander komt ook amper met zn porsche de wijk binnen, en dat is wat ik weet van mn directe buren, en nog niet vd andere sport auto bezitters in mijn wijk (waar er een redelijk aantal van zijn)
@spykerboy: Leuke buurt woon je, uit automobiel perspectief.

Bizar dat zulke noodgrepen nodig zijn. Zijn die krengen van het begin af aan verkeerd aangelegd, of woon je in een buurt waar de boel verzakt?

Voor zover ik weet moeten toegelaten auto’s, dus niet verder verlaagde sportwagens gewoon door de straat kunnen volgens de regels.
@karhengst: zelfs met normale autos zijn de drempels de wijk in hoog… zelfs met mijn ouders hun mitsubishi pajero raak ik de bodem nog als ik niet genoeg afrem… maakt niet uit hoevaak we klagen, vorige zomer zijn ze gekomen om aan te passen…. hebben de drempel zelf verbreed en toen was het goed en volgens de regels…. niet dus, is alleen maar nog erger geworden…

sterker nog, 2 weken geleden zijn ze geweest de steeg te checken gezien de Ftype etc, maar die kant was goed bevonden en niks aan gedaan, de steeg in aan onze kant van het huis hebben ze verhoogd omdat het te laag was… nu kan ik amper met mn M3 bij mijn eigen garage komen nog, altijd schrapen nu bij thuis komst of als ik weg ga helaas…. wat we eerst niet hadden…

Uit auto perspectief woon ik zeker in een leuke buurt :)
Allemaal goed en wel… Maar ik begrijp1 ding niet goed. 6cm is toch enorm. En de hulpdiensten gaat een drempel wel sneller zien en zich inhouden dan zoiets lijkt me. Dan wil je er niet inliggen achteraan als je met spoed naar ziekenhuis moet
@bloodseaker: heb je het artikel überhaupt gelezen?
@sirprize: ja maar de laatste alinea had ik niet gezien onder het filmpje.excuus!
dit bestond 15 jaar geleden al in De Kiel Drenthe. Was niet echt een succes en na een jaar alweer verwijderd. Had wel weer een vermogen gekost natuurlijk
Ik hoop dat dat ding goed getest is voor motoren en scooters met een passagier achterop. Kan me goed voorstellen als je achterop zit en het niet aan ziet komen, zo’n onverwachte klap ervoor kan zorgen dat je van het zadel afglijdt
@frenkyboy: die kunnen er langs. Heb je hrt filmpje gekeken? Kolere zeg. Zoveel mensen die reageren zonder het filmpje te hebben gezien of de tekst te hebben gelezen
@rolov: ja ik heb het filmpje gekeken ja. Jij ook? Zo ja, dan heb je dus ook die motor die in dat filmpje voorkomt gezien die er niet omheen rijdt. En dat is best een klap. Je kan daarin niet zien of iemand achterop zit. En dan nog, als je achterop zit en je ziet niet dat die drempel er is of je weet niet of de bestuurder zich aan de snelheid houdt, is het behoorlijk schrikken. Er langs rijden met een brede motor met koffers lijkt me overigens niet verstandig. Of je raakt met je koffers de paaltjes ernaast (ongeacht of je te hard rijdt of niet), of je rijdt precies over de richel aan de zijkant. Die is van staal en glad, helemaal als het regent.

Vandaar mijn kanttekening/opmerking; ik hoop dat ze dit goed getest hebben met motoren.

Geen gekke opmerking, toch?
Hebben al die SUV kopers toch nog gelijk gehad
Ik vind het maar niks. Ik snap wel dat het irritant is als mensen te hard rijden. Maar als diegene nou net haast heeft met het brengen van iemand die bijvoorbeeld ziek
@omarrs6: ziek is. Ik kan me voorstellen dat de zieke persoon flink in elkaar wordt geschud in de auto.
@omarrs6: en drempels dan? Die voel je niet als iemand ziek is?
@rolov: drempels zie je aankomen. Dit worden meer “troll” drempels waardoor je je kapot schrikt…
@omarrs6: er staan toch borden? En sommige drempel zie je ook niet aankomen.
@rolov: ik heb de video nu pas gezien. je wordt in principe soort van gewaarschuwd. maar dan is het eigenlijk al te laat want die waarschuwingspalen staan bij de drempel zelf.
@omarrs6: dus je liep te jankeballen zonder alles te weten…. Typisch weer.
Hier in België noemen ze dat gewoon een snelweg… Pfff amper 6cm hoogteverschil!
Totaal onnodig. Gewoon even wachten nog totdat wel autonoom gaan rijden. Zijn we meteen van die idioten af die als een jecko met 60 door een 30 zone knallen.
@jaso013: dat kan nog decenia duren
Radardeflectieschildje aan en je hebt de poppen aan het dansen..
@ghost: heb je ooit een ‘radardeflectie schild’ gezien?
Ik ken wel een radarreflector, maar die zorgt er juist voor dat je beter zichtbaar bent voor radar.
Wat jij nodig hebt is stealth technologie, maar dan kom je er niet met een schildje.
Zal een soort Batmobile moeten worden. (Kun je ook over verkeersdrempels turbo-boosten)
@hehe: er gaat ws een wereld voor je open nu maar er bestaat zoiets dat de laser als het ware verstoord en dus blokt…een soort schild zou je het kunnen noemen/noem ik het.

Zie hier; https://laser-track.com/lasertrack-flare/
@ghost: je haalt radar en laser door elkaar ;)
@orion84: … en deflectie en disruptie ;-)
@ghost: Dat is alleen tegen Laserguns. Radars werken heel anders. Kort gezegd moet een laser fysiek op een bewegend object gericht worden om de snelheid te meten, een struikrover verscholen achter een boom kan je zo bekeuren.

Een radar kan een constante meting doen en is daarom geschikter als “mobiele flitspaal” langs de snelweg.

Dus dat apparaatje dat je linkt is compleet nutteloos tegen een radardetectie.
@ghost: Hm… ik denk dat je een hoedje uit zilverpapier verdient.
@ghost: lees het verschil maar:

https://www.politie.nl/themas/snelheidscontroles.html
@mopar: my bad, wist ik niet, helaas dus niet zo’n feestje als ik dacht dat het was..
Nu wachten op iemand die te hard voorbij komt en dat ding gauw even met een paar hechtjes vast last👌🏻
@jack_abarth: dat kan je beter doen als er geen verkeer is!
@lekbak:

Lol, dat natuurlijk!
Vanavond op tijd naar bed.
Volgende keer als je in het verkeer aan het appen bent, pleurt de agent naast de boete je telefoon op de grond. “Want je had geen schade als je je aan de regels hield.” Daar zijn de boetes toch al voor? Achterlijk ding dat het symptoom en niet het probleem bestrijdt.
@tuutertuuter: dus een auto die te snel rijdt is een symptoom en het probleem is de bestuurder? Zo kun je het zien, echter voor diegene (wij zelf of heb jij nooit last van hardrijders?) die in gevaar gebracht worden is de te snelle auto het probleem zelf en helemaal geen symptoom, de oorzaak van het probleem zit achter het stuur, dat wel.

Dit lijkt me goede probleembestrijding en eventuele schade aan het probleem heeft de oorzaker enkel aan zichzelf te danken.

Boetes achteraf zijn m.i. veel minder effectief om een gedragsverandering teweeg te brengen, de pakkans en dus de ‘mentale drempel’ is veel te laag…
@onehp:
Eerlijk gezegd heb ik nooit last van hardrijders. Bumperklevers ga je voor opzij en laat je lekker hun ding doen. Niet aan mij om de rijdende rechter te spelen.
Als er op bepaalde punten stelselmatig te hard gereden wordt, zegt dat meer over de maximumsnelheid dan over die mensen die te hard rijden. Daar heb je namelijk (weet ik niet precies meer) de 80/20 regel voor. als meer dan 20% procent te hard/zacht rijdt, dan is de maximumsnelheid op een bepaald stuk dusdanig te laag/hoog, dat zelfs mensen die zich aan de snelheid houden, ook harder gaan rijden. Om daar dus een flitspaal neer te zetten, gaat volledig tegen deze logica in.

Zoals iemand hierboven zegt, heb ik prima begrip voor verkeersdrempels bij kruispunten e.d. om op 1 stuk de snelheid te reguleren. Voor de rest kosten al die snelheidsmaatregelen (palen, drempels, actibumps en weet ik wat) miljoenen, en geeft het enorm veel vervuiling en schade. Ik zou dus veel eerder pleiten voor een rijontzegging bij 3 ‘ernstige’ overtredingen (in korte tijd te hard, door rood, bellen e.d. aan het stuur). Dan haal je de echte probleemgevallen van de weg.
En dat gaan we allemaal een Citroën rijden, of een S-klasse of iets anders met actieve lucht- of hydrolische vering. Knallen we d’r gewoon met 180km./uur overheen. Boeie!
6cm? Dat is wel heel veel
@hollandbest: heeft je vrouw je dat wijs gemaakt?
Lijkt me niet echt motor vriendelijk, is een verschil met over een bump gaan en in een gat te rijden.
Radar, zenders, led-borden…Nodeloos ingewikkeld dus. Dingen zijn waarschijnlijk 9 van de 10x uitgeschakeld omdat ze in storing zitten ofzo. Maar goed, de overheid hoort het woordje ‘veiligheid’ en alles is dan maar geoorloofd.

De consultant die deze dingen in zijn zoveelste ‘onderzoek’ aanbeveelt gniffelt in zijn vuistje. De handige verkoper van deze ondingen gniffelt in zijn vuistje. Het AnsaldoBreda-achtige bedrijf dat deze krengen mag bouwen gniffelt in zijn vuistje. De stratenmaker gniffelt in zijn vuistje. De storingsdienst gniffelt in zijn vuistje.
@rob: ze worden al jaren getest in Zweden, zo snel is er geen storing. Ook gewone drempels slijten, alsook al de wagens. Het bedrijf is een spinoff van een Zweedse universiteit en is onstaan puur om een probleem op te lossen. Dat probleem is dat iedere dag miljoenen auto’s collectief bestraft worden met drempels die in het beste geval wat ongemak veroorzaken, in het minder goed geval een beroepsgevaar zijn voor zij voor zij die of dagelijks heel veel drempels moeten doen, of zij die legitiem ze snel moeten nemen (hulpdiensten). Met deze oplossing hebben allen die zich netjes gedragen geen straf, enkel de schuldige worden aangepakt en dan ook direkt en quasi 100% (ipv 0,013% whatever met boetes).

Prima oplossing lijkt me.
In scandinavie hebben ze echt iets tegen motorrijders.. eerst hadden ze al eiersnijders als vangrail waar je als motorrijder gesliced wordt alsof je op tellsell zit ipv een motor, deze bump die er ineens kan zijn is voor een evenwichtsvoertuig ook levensgevaarlijk. Zeker net na een bocht zoals in het filmpje. Op een motor is het verschil tussen 70 en 71kmh echt in een seconde gedaan (de meeste zelfs van 50 naar 70kmh in een seconde). Ik zie liever het zwitsers systeem waarbij je als je te snel rijdt gewoon een rood stoplicht krijgt bij elke kruising.
Leuk als je afkomt gedonderd met je ambulance…
De voorrangsvoertuigen krijgen een zendertje zodat het systeem niet reageert. Hmmm, hier kun je al uithalen dat als dit systeem massaal in gebruik wordt genomen het snel nutteloos is. Alles is te hacken.
active drempels zijn onnodig complex en duur. Een niet Newtonse vloeistof kan het veel makkelijker: https://www.youtube.com/watch?v=2fng6gCjl58
Niets mechanisch, niets elektronisch, niets magisch; puur natuurkunde.
Zie je een drempel over het hoofd rij je je auto kort. Gaan ze sowieso betalen en anders hebben ze een probleem!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).