• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese autoverkoop in februari: -18.3%

Auteur: ricardo, gepost 13 maart 2009 om 13:59 – 16 Reacties

Auto

De verkoopcijfers in autoland over de maand februari zijn, net als in januari, dramatisch. Met een totaal van 968.159 verkochte units zijn er, in vergelijking met de maand februari van vorig jaar, 18,3 procent minder auto’s verkocht. Dit geldt overigens niet voor Duitsland, daar steeg de verkoop met een stunning 21,5 procent. Oftewel: de sloopregeling in Duitsland is een groot succes.

Naast Duitsland verkocht ook Luxemburg meer auto’s in februari met een stijging van maar liefst 0,3 procent. En dan nu de losers: Ijsland kan naast banken ook al geen verkoopcijfers overeind houden met een daling van 83,6% als gevolg. Andere dalers zij onder anderen Spanje (-48,8%), Italië (-24,4%) Groot Brittannië (-21,9%) en Frankrijk (-13,2%). Ook Nederland doet mee aan de trend en verkocht in februari 31,4% minder. In totaal is de verkoop van nieuwe auto’s in Europa de eerste 2 maanden van dit jaar gedaald met 22 procent.

De Nederlandse regering heeft nog geen concrete plannen om dit probleem aan te pakken. Ex-minister Herman Heinsbroek heeft daarentegen wel een puik plan: schop de BTW omlaag! (bron: autokompas.nl)

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Autoverkoper denkt niet na
    Video: autoverkoper denkt niet helemaal goed na
  • Ferrari doet uitstekende zaken ondanks pandemie

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carmageddon

Vorig bericht: « Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, Girls uit Geneve [bekend]
Volgend bericht: Video: met een Audi R8 scheuren over het ijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 maart 2009 om 14:11

    Kijk, Nederland doet nu eindelijk mee met de grote jongens!
    :D

    Login om te reageren
  2. BOL zegt

    13 maart 2009 om 14:12

    Stelletje domme lutsers die ons land besturen.. Vooral niets stimuleren maar wel bezuinigen :?

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    13 maart 2009 om 14:19

    Niet zijken in de autobrache. Van uitstel komt géén afstel.
    Over twee jaar als alles overgewaaid is gaan mensen alsnog tot aanschaf over en gaan de verkopen sky-high.
    De onrendabele bedrijven vallen om en de gezonde blijven over. Dat zijn de simpele wetten van de economie.

    Login om te reageren
  4. Snuf zegt

    13 maart 2009 om 14:23

    Van mijn belastinggeld liever geen steun aan auto dealers (autofabrikanten telt NL immers niet, afgezien van enkele toeleveringsbedrijven); en waarom zou ook specifiek de autoindustrie gestimuleerd moeten worden? Daarnaast is het een heel tijdelijke inpuls die het eigenlijke probleem niet oplost. (Verkapte) staatssteun is nutteloos en daarmee belastinggeld verspilling. Investeer liever in de toekomst: stimuleer nuttig onderzoek aan universiteiten en andere instellingen. In stand houden van ‘oude’ bedrijven is uitstel van executie.

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    13 maart 2009 om 14:28

    Ik weet niet of februari vorig jaar een goede of slechte maand was, maar dit valt me mee.

    De auto industrie kampt al jaren met chronische overcapaciteit. Als de overcapaciteit in deze crisis afgebouwd wordt, komen we er sterker uit. Wel blijft het lastig dat de fabrieken van de diverse producenten zo’n variërende bezettingsgraad hebben. De merken doen daar veel aan via het uitbrengen van nieuwe modellen op bestaande platforms (VAG misschien wel het beste voorbeeld), welke dan weer op dezelfde locatie gemaakt kunnen worden.

    Maar misschien is het beter dat merken auto’s in gaan kopen bij onafhankelijke producenten. Die producenten kunnen dan afhankelijk van hoe het gaat met een bepaald merk, switchen naar een ander merk. Beetje het Nedcar idee, alhoewel het daar nog niet zo lijkt te werken.

    Risico is wel dat de merkonafhankelijke producenten dan allemaal verhuizen naar lage lonen landen, omdat de klant het niet meer interesseert waar een auto gemaakt wordt (standort Deutschland enzo), waardoor we hier helemaal geen producenten overhouden. Design en ontwerp is hoogwaardige arbeid, dat zal voorlopig nog wel hier blijven.

    Maar als vorm van ontwikkelingshulp lijkt de strategie me wel effectiever dan 0.7% BNP besteden aan derde wereld corruptie :-)

    Login om te reageren
  6. Rik3 zegt

    13 maart 2009 om 14:31

    @Robert: zijken? :p

    BTW naar 6% is wel een erg grote verandering, maar hij kan wel tijdelijk wat omlaag natuurlijk.

    Login om te reageren
  7. ZOEF zegt

    13 maart 2009 om 14:32

    Sloopregeling = subsidie oldtimerprijzen.

    Login om te reageren
  8. C6.R zegt

    13 maart 2009 om 14:33

    Oftewel: de sloopregeling in Duitsland is een groot succes.

    Uitstel van executie, op een gegeven moment hebben de meeste mensen toch wel van deze regeling gebruik gemaakt en dan? Volgens mij krijgt ook Duitsland dan alsnog een harde klap!

    Login om te reageren
  9. bmw zegt

    13 maart 2009 om 15:07

    Niet zeuren over Ijsland: bekijk de inflatie ginds, de toename van de werkloosheid en de gevolgen van de bankcrisis en je begrijpt dat dit geen kwestie van “rechthouden” is, maar wel van prioriteiten aan de kant van de consument. Zelfs als geen enkele Ijslander de komende vijf jaar een auto koopt, dan nog zal iedereen ginder vrolijk kunnen rondrijden. Een auto is niet na vier jaar versleten, beste mensen. Dus het tempo waaraan in de voorbije jaren werd verkocht, is gewoonweg niet realistisch. Ook al zal het pijn doen bij de werknemers: de capaciteit moet afgebouwd worden. En we moeten niet focussen op de cijfers van 2008.

    Login om te reageren
  10. VivelaFRANCE zegt

    13 maart 2009 om 15:12

    Waarom kopen mensen geen auto’s? Ik bedoel maar, je geld is de op bank niet meer veilig, dan kan je het nu toch beter besteden aan de mooie deals van autodealers?

    Login om te reageren
  11. arokh zegt

    13 maart 2009 om 15:14

    de klap gaat in Duitsland alleen maar harder aankomen straks. Je zult het zien, in augustus heeft Nederland nog altijd een verkoopachterstand van 30% tov vorig jaar, maar dan is Duitsland opeens aan een terugslag van 60% bezig… Ik zie geen enkel heil in het van de weg halen van 9 jaar oude auto’s in ruil voor veelal zwaardere nieuwe auto’s, waardoor het milieu er ook nog eens niet echt mee opschiet…

    Login om te reageren
  12. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 maart 2009 om 15:46

    LOL @ Vive le France!

    Goeie!
    :D

    Geld moet rollen, het liefst op 4 wielen!

    Login om te reageren
  13. bradley zegt

    13 maart 2009 om 16:20

    hetgeen ik wel hoor bij dealers van de betere duitse merken, lees bmw mercedes, dat er minder wordt verkocht, maar wel meer duurdere wagens worden verkocht.

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    13 maart 2009 om 17:56

    De verkopen per merk:
    http://www.acea.be/images/uploads/files/20090313_PRPC-FINAL-0902.pdf

    Over heel 2009 zijn er maar 3 merken die een plus(je) laten zien:
    Alfa Romeo (+9,1%), Jaguar (+18,1%) & Hyundai (+2,9%).

    Harde dalers (30% of meer)?
    Luxe merken VAG -52,6% (Bentley, Lamborghini, Bugatti)
    Volvo -31,9%
    Saab -55,2%
    GM US (Cadillac, Corvette, Hummer) -73,1%
    Lexus -44,9%
    Mercedes -32,9%
    MINI -40,2%
    Mitsubishi -36,4%
    Land Rover -56,7%

    Login om te reageren
  15. Rob USA zegt

    13 maart 2009 om 18:56

    Ik ben voor het plan van Heinsbroek: van 19% > 6% is snelste manier om de economie weer een boost te geven.

    Login om te reageren
  16. BananaFlip zegt

    14 maart 2009 om 14:54

    Hup Herman! Hup Herman!
    Eindelijk een slimme jongen!
    Wel lullig dat ie met dat puike plan komt als ie al lang niet meer meedoet met de ‘grote’ jongens in Den Haag.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North