• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese autoverkopen 2014: Nederland stijf onderaan

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 januari 2015 om 08:43 – 43 Reacties

VW Golf verkocht in Europa traditiegetrouw goed


De Europese verkoopcijfers over 2014 zijn binnen, en Nederland was vorig jaar een absolute Europese uitblinker – zij het in negatieve zin. Geen enkel land presteerde zo slecht als het onze.

Over de gehele linie was in Europa na het teleurstellende 2013 een stijging van de verkopen te zien. Alle 12 maanden presteerden beter dan in 2013, en 24 van de 27 gemeten EU-lidstaten (van 28ste lidstaat Malta is geen data) vertoonden een stijging ten opzichte van het jaar ervoor.

De enige dalers waren België (-0,6%), Oostenrijk (-4,9%), en Nederland (-6,9%). Hoera, we zijn ergens de beste in!

Europese markt groeit 6%

In totaal werden 12.550.771 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 11.879.573 stuks in 2013, een stijging van 5,7%. De Europese automarkt is overigens vele miljoenen kleiner dan de Amerikaanse en Chinese, maar desalniettemin qua omvang belangrijk, als je er van uitgaat dat er jaarlijks wereldwijd zo’n 80 miljoen auto’s verkocht worden.

Stijgers

Van de grote automarkten deed vooral Spanje het goed, met 18,4% meer verkopen. Hiervoor zijn 2 zaken aan te wijzen: ten eerste kreeg het land vorig jaar al de grootste klap – en wat hard omlaag gaat veert ook weer hard op – en ten tweede stimuleerde de overheid de koop van nieuwe auto’s. Het was dus niet puur de vrije markt die zijn werk deed.

Hieronder de 10 grootste stijgers en de 5 grootste Europese markten (bron: ACEA):

LandJan - Dec '14Jan - Dec '13% Chg 14/13
Portugal 142.827105.921+34.8%
Ireland96.34474.367+29.6%
Croatia33.99727.802+22.3%
Romania70.17257.710+21.6%
Greece71.21858.694+21.3%
Hungary67.47656.140+20.2%
Lithuania14.50312.152+19.3%
Spain855.308722.689+18.4%
Cyprus8.3477.102+17.5%
Latvia12.45210.636+17.1%

LandJan - Dec '14Jan - Dec '13% Chg 14/13
Germany3.036.7732.952.431+2,9%
United Kingdom2.476.4352.264.737+9,3%
France1.795.8851.790.456+0,3%
Italy1.359.6161.304.648+4,2%
Spain855.308722.689+18,4%

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Ferrari doet uitstekende zaken, ook in Nederland
  • Autoverzekeringen EV
    Tesla had een topjaar, maar niet dankzij Nederland
  • Nederland op een na beste EV jongetje van de Europese klas

Nieuwste artikelen

  • Configureer een BMW alsof het weer 2005 is
  • ‘Verboden’ versie van de Toyota GR Supra bestaat nu alsnog
  • Controversiële crossover gaat nóg controversiëler worden
  • Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
    Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, autoverkoop, europa-eu, lijstjes, top10, top5

Vorig bericht: « BMW 1 Serie facelift heeft volop 20% bijtelling
Volgend bericht: Oogverblindend – met goud behangen Lamborghini Aventador »

Lees Interacties

Reacties

  1. lpgbarrel zegt

    16 januari 2015 om 09:13

    En toch moet de bpm weer omhoog… Gekkies daar in Den Haag

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      16 januari 2015 om 09:27

      @lpgbarrel: Tja, die lage BPM inkomsten door de lage verkoop moeten toch op een of andere manier worden gecompenseerd… dat daardoor nog minder auto’s worden verkocht snappen ze blijkbaar niet.

      Ik heb geen economie gestudeerd, maar dit lijkt mij een ideaal voorbeeld van de Laffer curve.

      Login om te reageren
      • marinepower zegt

        16 januari 2015 om 10:13

        @motoragent:Ik heb nu al medelijden met de gene die de laatste automobiel in NL koopt, die gaat een heleboel bpm betalen, ter compensatie van de genen die niet meer kunnen/willen betalen.

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        16 januari 2015 om 11:37

        @motoragent:
        Lijkt mij ook, daarnaast:
        -Algehele lastenverzwaringen drukt zwaar op de koopkracht.
        -Diepere crisis dan omringende landen ivm huizenmarkt (meer aflossen en sparen ipv nieuwe auto).
        -Klein en dichtbevolkt land dus men is eerder geneigd tot alternatieven zoals fiets/scooter//ov/deelauto etc.

        Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        16 januari 2015 om 12:49

        @motoragent: sowieso kunnen ze daar niet rekenen en bereiken ze elke keer een averechts effect :-(

        Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    16 januari 2015 om 09:15

    Niet verwonderlijk! Wij worden ook het meeste financieel uitgekleedt in Europa.

    Login om te reageren
  3. rammillius zegt

    16 januari 2015 om 09:16

    Hebben ze in het buitenland ook BPM, bijtelling, enorme accijnzen en wegenbelasting? Volgens mij drukken deze kosten enorm op de autoverkoop.

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      16 januari 2015 om 09:25

      @rammillius: In Nederland snappen ze het nog steeds niet, hogere belastingen (accijnzen, bpm, btw etc.) is geijk aan hogere inkomsten denken ze. Maar dan houd juist iedereen de hand op de knip. Niemand wil graag genaaid worden dus gaat andere oplossingen zoeken. Simpele economie les die je op de middelbare school krijgt.

      Als ze nu eens wat teruggeven aan de werkende man dan is deze ook bereid wat te spenderen en dat zal uiteindelijk veel meer opleveren voor de staatskas. Geld maakt geld en in een gezonde economie gaat het rond.

      Login om te reageren
      • GH zegt

        16 januari 2015 om 11:34

        @KUYL: Goed gezegd. Economisch gezien noemen ze dit prijselasticiteit (inderdaad geleerd op de middelbare school). Kan je er 3 voor € 10.000,- verkopen, maar verkoop je er 5 omdat een auto maar € 8000,- kost… €30.000,- of € 40.000,- opbrengst, alleen omdat het voor de kopers leuker is om te doen.

        Lang leve Den Haag, zucht…

        Login om te reageren
  4. c-ad zegt

    16 januari 2015 om 09:16

    Ik ben ook wel eens stijf onderaan. Hoor ik mijn vriendin niet over klagen.

    Login om te reageren
    • celicatwincam zegt

      16 januari 2015 om 14:25

      @c-ad: als ze tijdens die ene keer per jaar al gaat klagen zou ik haar verlaten; )

      Login om te reageren
  5. hehehehe zegt

    16 januari 2015 om 09:17

    Ik heb toch medelijden met de Nederlanders. Vorige week aan het surfen op de website van skoda en ik dacht: “dat kan toch niet zoveel kosten??” Ik zat op de Nederlandse website..

    Logisch dat er zo weinig auto’s worden verkocht bij jullie.

    Login om te reageren
  6. toempf zegt

    16 januari 2015 om 09:20

    Het is de schuld van de hoge heren in Den Haag!!1! Door alle belastingen hier kan niemand meer een nieuwe auto kopen!

    Zo, hebben we die ook weer gehad.

    Login om te reageren
    • timmieeee zegt

      16 januari 2015 om 09:26

      @toempf: nouja, je kunt er grappig over doen, maar wat is dan volgens jou de oorzaak?

      Login om te reageren
  7. granlusso zegt

    16 januari 2015 om 09:25

    Ik denk niet eens dat het direct aan de BPM ligt… Ook het kleine, betaalbare spul blijft achter op de verkopen. Nederlandse consumenten zijn toch wat minder happig op het kopen van een nieuwe auto. En het feit dat we een regering hebben die het gebruik van de auto juist wil beperken (m.u.v. de VVD, maar die kunnen niet alles alleen natuurlijk), helpt ook niet echt… :(

    Login om te reageren
    • GH zegt

      16 januari 2015 om 11:32

      @granlusso: Dat kan je twee kanten uitleggen. Het is goedkoop en dus haalbaar… Maar voor pak hem beet € 9000,- kan je tweedehands een degelijke leuke tweedehands kopen. Ikzelf zou ook voor het tweede gaan.

      Login om te reageren
  8. RiKe zegt

    16 januari 2015 om 09:29

    Je probeert het als een grap te brengen Toempf, maar het is wel de waarheid.

    Login om te reageren
  9. motoragent zegt

    16 januari 2015 om 09:32

    Zo te zien heeft Mark Ruttes “Koop gewoon die nieuwe auto” speech zijn vruchten afgeworpen…

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      16 januari 2015 om 22:10

      @motoragent: Men dacht zeker massaal dat hij huren bedoelde…

      Login om te reageren
  10. okmer zegt

    16 januari 2015 om 09:33

    Typisch Haags beleid: de BPM moet steeds verder omhoog om de inkomsten (voor de staat) gelijk te houden of zelfs te laten stijgen bij een tegenvallende verkoop. Dat hierdoor nog minder auto’s verkocht worden, dealers massaal failliet gaan en mensen op straat komen te staan negeren we gewoon want dat stond niet in het rekensommetje van de ambtenaar die de berekening deed.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    16 januari 2015 om 09:39

    Italië… 1,3 miljoen stuks en hoeveel van Fiat Spa? Daar gaat iets niet goed…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 januari 2015 om 09:59

      Dunno. We maakte FCA vandaag bekend in Europa (EU28+EFTA) 768.000 verkopen te hebben gedaan. Italie steeg 1%

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      16 januari 2015 om 12:10

      @w0o0dy:
      Fiat Chrysler Group: +3,4%
      Fiat: +2.4%
      Lancia/Chrysler: -3,5%
      Alfa Romeo: -8,6%
      Jeep: +70,6%
      Other: +100% (Include Dodge, Ferrari, Maserati)

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        16 januari 2015 om 12:14

        @Gulli: Totale verkopen Fiat zelf ligt trouwens op 576.860 binnen de EU28

        Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    16 januari 2015 om 09:42

    Denk ook niet dat het komende jaren beter word met die idiote regels hier in dit belastingland

    Login om te reageren
  13. eelco74 zegt

    16 januari 2015 om 09:47

    Een gevolg van jarenlange lastenverzwaring, hogere belastingen en dus blijft de consument de hand op de knip houden. Logisch toch…

    Login om te reageren
  14. Sracerr zegt

    16 januari 2015 om 09:57

    koop toch die nieuwe auto: Bedankt Rutte! wat een giller die vent zeg!

    Login om te reageren
  15. Tonnie zegt

    16 januari 2015 om 10:01

    Malta heeft geen wegen, dus auto’s verkopen doen ze er niet. Stabiele markt.

    Ik vind nog steeds dat er in nl best veel nieuwverkopen zijn als je ziet hoe klein ons landje is!

    Login om te reageren
    • celicatwincam zegt

      16 januari 2015 om 14:27

      @thijsj: malta heeft wel wegen, als ik afgelopen zomer zag hoe ze daar rijden dan hebben ze vaak een nieuwe auto nodig!

      Login om te reageren
  16. mick09 zegt

    16 januari 2015 om 10:17

    @motoragent: Goed gevonden die Laffercurve, uw opmerking is ‘spot-on’.

    Als lichtpuntje zie ik de lage olieprijs en het economisch herstel in ons land. Echter, de automobilist wordt constant gepakt door het beleid in Nederland. Er gaat geen jaar voorbij of de wetgeving (motorrijtuigenbelasting / kilometerheffing / bijtelling / BPM / BTW/ accijnzen) is niet rigoureus veranderd de afgelopen jaren. Er wordt constant veranderd en de consument houdt het helemaal niet meer bij. Het is dat ik van mijn werkgever een Ford Fiësta als leasewagen krijg, anders had ik ook nooit en te nimmer een nieuwe auto gereden, omdat het gewoon niet te betalen is als jonge gast.

    Login om te reageren
  17. eklasse zegt

    16 januari 2015 om 10:27

    Is het aantal nieuwe auto’s per inwoner ook onderzocht?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      16 januari 2015 om 10:55

      Nee. Maar dat is wel te doen door ze naast de inwonertallen van de EU staten te leggen. Hier heb je alle cijfers van de landen: http://www.acea.be/press-releases/article/passenger-car-registrations-5.7-over-twelve-months-4.7-in-december

      Mail je even met het eindresultaat? ;-)
      Oh, en als het even kan ook per land de inwoners boven de 17-18 jaar vermelden, alles wat daaronder zit is per definitie uitgesloten.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        16 januari 2015 om 16:17

        @sir_smokalot: ik ben het CBS niet.. Heb wel een beetje gegoogled.

        08-01-12 schreef je een interessant artikel over autobezit in Nl tov Be. Dat wordt overigens uitgedrukt in -auto’s per 1000 inwoners-. Leeftijden uitsluiten vinden de onderzoekers blijkbaar ook teveel moeite.

        Login om te reageren
  18. maniaxdream zegt

    16 januari 2015 om 10:37

    Eigenlijk moet iedereen gewoon een auto van 40jaar oud kopen en daarin gaan rijden. Het is wel duidelijk wie leased en wie koopt. – edit: hou je een beetje in – struikrovers uit Den Haag maken niet alleen de autoindustrie kapot ze gaan eerst de zorg verzieken.

    Ik gun ze daar ook gewoon niets meer, ze snappen er geen enne sodemieter van en denk door bezuinigingen en ontslagen er wel mee weg te komen. Lekker iedereen grof meer laten betalen en aan de buitenkant er steeds meer afschaven, hoe lang nog voordat wij hier alles kunnen inleveren bij -=edit: knip=-

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      16 januari 2015 om 11:41

      @maniaxdream: Ik heb er eentje van >40 jaar, die ik verre van dagelijks gebruik, maar met het brandstofverbruik van de meeste oude auto’s betaal je flink mee in de vorm van BTW en accijnzen.

      Login om te reageren
  19. motiondrive zegt

    16 januari 2015 om 10:59

    Goed bezig Nederland, lekker de gewone man aanpakken, dat is hard nodig… NOT!!! Laat ons AUB weer normale auto’s kopen… en schnell een beetje!

    Login om te reageren
  20. Gulli zegt

    16 januari 2015 om 11:31

    Niet verrassend met een kabinet dat al 20 jaar lang de automobilist gebruikt om het begrotingstekort te dichten.

    Login om te reageren
  21. Gulli zegt

    16 januari 2015 om 11:43

    Trouwens als je de lijst sorteert (hurray for xlsx geleverd door de organisatie) valt mij 1 ding op:
    De economisch sterke landen die de afgelopen jaren de EU uit de crisis hebben gesleept bungelen allemaal onderaan (Nederland (-6,9%), Oostenrijk (-4,9%), Zwitserland (telt misschien niet helemaal mee maar is wel sterk)(-1,9%), België (-0,6%), Frankrijk (+0,3%), Noorwegen (+1,4%), Finland (+2,7%), Duitsland (+2,9%)).

    De landen die bovenaan staan zijn allemaal landen die in het verleden of op dit moment hard bezig zijn geweest de hele EU-zone economisch onderuit te krijgen. Hebben allemaal dikke leningen openstaan bij de Europese Bank omdat ze staatssteun hebben gehad maar doen het blijkbaar prima in de auto-verkopen (Portugal, IJsland, Ierland, Griekenland, Spanje, Cyprus).

    Zijn wij nou gekke Henkie of ligt dat aan mij?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 januari 2015 om 14:56

      @Gulli: Heb hier niet de xlsx gedownload, maar staan er ook gegevens bij over de laatste 5 / 10 jaar. Hoe ziet t plaatje er dan uit? En hoeveel nieuwe verkopen per persoon is dit (en haal je jeugd eruit)?
      En mensen die blut waren in de knoflook landen, die zijn nog steeds blut. Die kochten eerst geen auto en nu niet. Er zijn ook nog altijd een hoop mensen die het gewoon erg goed hebben in die landen; zou zo maar kunnen dat die, nu we allemaal zeggen dat de crisis over is, het aandurven om nu die auto te kopen!?

      Login om te reageren
  22. tinustussengas237 zegt

    16 januari 2015 om 11:52

    Ik begrijp er niets van… Vrijwel ieder volwassen persoon heeft tegenwoordig een auto. Vaak pure noodzaak, alternatieven bestaan niet in Nederland… Een smerige, peperdure, overvolle maar vooral; onbetrouwbare trein met een zeer beperkt bereik en armoedige aansluitingen op bussen en dergelijke, is geen alternatief te noemen! Kijk eens hoe ze het in Zwitserland regelen! Dat is een alternatief bieden… Vooral niet in de provinciën, daar ben je hopeloos verloren zonder auto. Toch slikken we het allemaal, laten we ons gewoon volledig leegroven als het op mobiliteit aankomt… Waanzin! Wat is het doel?? Allemaal weer met een duwkar op pad? Thuis blijven, kippen en een moestuin nemen en ruilhandel drijven?? Den Haag zit vol idioten…

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 januari 2015 om 14:51

      @tinustussengas237: Nu moeten we niet gaan overdrijven. Ook in Zwitserland is het niet ideaal en is het OV niet altijd een goed alternatief.
      Rond om de (relatief) grote steden is er een hoop openbaar vervoer, maar omdat het een relatief klein land is, is dagelijks reizen met het OV ook in Zwitersland een stuk langzamer (zolang je een file-vrije auto route hebt). Woonde eerst 50km van mijn werk af, had me 1 uur 20 met het OV gekost, koste me 35 minuten met de auto. Ben in Dec verhuisd, ben nu op mn werk in 20-25 minuten, kost me met de trein nog steeds een uur. Voornamelijk de stoptreinen en aansluitingen richting waar mensen ook echt wonen, ’t kost een hoop tijd. En tijdens de spits kan je, ook in Zwitserland, niet zitten in de trein. Abotje kost je 3500 eur per jaar voor de 2e klasse. Wel zijn de treinen schoon.
      En op tijd rijden is ook maar relatief: op sommige stations kom je wel eens 3 – 5 minuten te vroeg aan; sta je daar dus te wachten; ja zo kan ik die trein ook altijd op tijd laten rijden.
      Overigens ben ik t met je eens dat er een hoop idioten in DH zitten; maar vergeet niet dat je NL vaak wel (deels) vergoed wordt voor woon-werk verkeer.

      Login om te reageren
  23. kliko zegt

    16 januari 2015 om 13:08

    Crisis in zuid-europa is over? Alle landen die (bijna) failliet waren/zijn staan in de top 10!

    Login om te reageren
  24. e1000bmw zegt

    16 januari 2015 om 22:09

    In Nederland worden geen auto’s meer verkocht. Zelfs geen tweedehandsje. In Nederland worden ze verhuurd…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North