Het autoverkoopjaar begon in Europa zoals het vorige eindigde: dramatisch. Dankzij een sterke eindsprint bleef de schade echter beperkt. In totaal werden er 11,8 miljoen auto’s verkocht, een daling van 1,6%.
Dit blijkt uit cijfers die Europese automobielbranchevereniging ACEA zojuist bekend maakte. Op de helft van het jaar, na 6 maanden van verkoopdalingen, werd menig touw over een balk gegooid, maar in de laatste 4 maanden van 2013 werd groei genoteerd. December sprong er uit, niet alleen bij ons dus, met +13,3%. Het exacte totaal bedraagt 11.850.905.
Grote aanjager van de groei was het Verenigd Koninkrijk, dat het gehele jaar tegen de trend in prima cijfers noteerde, en het enige land is met dubbele groeicijders (+10,8%). Underperformers waren Duitsland (-4.2%), Frankrijk (-5.7%) en Italië (-7.1%). In Spanje wierp een stimuleringsprogramma aan het eind van het jaar zijn vruchten af: +3,3%.
Is bovenstaande reden voor een jubelstemming? Nee, voor het zesde jaar op rij kromp de Europese automarkt, en in de VS werd met 15,6 miljoen verkopen beduidend beter gepresteerd. Maar het had slechter kunnen zijn. Nederland deed het ronduit slecht, de autoverkoop daalde hier met bijna 10%.
De grootste Europese automarkten (2013)
#1 Duitsland – 2.952.431
#2 Verenigd Koninkrijk – 2.264.737
#3 Frankrijk – 1.790.456
#4 Italië – 1.303.534
#5 Spanje – 722.703
Ik had al begrepen dat in Nederland een sterke eindsprint was. Die was volledig verklaarbaar. Daar waar leasemaatschappijen auto’s normaal gesproken nooit op kenteken laten zetten na 15 november deden ze dat nu wel om de berijders tegemoet te komen in verband met de veranderende bijtellingsregels.
Ja, maar in Nederland zitten we onszelf een nationale depressie aan te praten. En als dan de self-fullfilling prophecy uitkomt dan kunnen we schreeuwen “zie je nou wel!”
En over een half jaar zitten de occasionverkopen in de lift, als die bijtellingswonders allemaal gedumpt worden.
En hoeveel procent hiervan is lease- of dealervoorraad? Wij zijn momenteel aan het oriënteren op een nieuwe lease auto, waarbij opvalt dat leasemaatschappijen en dealers grote aantallen hebben ingekocht ivm veranderende bijtelling en bpm regelingen (veel auto’s zijn duurder geworden?)