• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese autoverkopen veren (beetje) op in maart

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 april 2012 om 14:03 – 27 Reacties

Autoverkopen EU27 - Bron: ACEA


Na de rampmaand februari (-9,7%) is maart voor de Europese autoverkopen iets minder funest verlopen. Hoewel: met een daling van 7% t.o.v. vorig jaar kan je niet echt de vlag uithangen. Italië (-26,7%) en Frankrijk (-23.2%) trekken als grote partijen Europa naar beneden, terwijl Duitsland (+3.4%) en de Britten (+1.8%) de boel nog een beetje overeind houden.

Onder de automerken heeft Fiat het het zwaarst te verduren. Het zag de verkopen met 26,1% dalen en kukelde uit de top10 van de autoverkopers. Ook PSA (-19,4%) en Renault (-20,6%) kregen tikken, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met hun grote aanwezigheid op de sterkst dalende markten.

Nederland volgde in maart braaf het Europese gemiddelde, en daalde in de qua volume traditioneel sterke maart-maand met 7,2% naar 52.549 verkopen (was 56.601).

De gegevens, die zijn verzameld door het Europese automakerscollectief ACEA (en waarvan Fiat-CEO Sergio Marchionne momenteel voorzitter is), tonen in maart een totaal aantal verkopen van 1.453.407 nieuwe auto’s in de EU27. De nieuwste 12 toetreders zijn met elkaar overigens verantwoordelijk voor niet meer dan 5,1% van alle verkopen.

UPDATE: het aantal registraties van 1,45 miljoen auto’s is het laagste getal voor de maand maart sinds 1998.

Autoverkopen EU27 - Bron: ACEA

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Volvo C40 vs. XC40
    Nieuwe autoverkopen maart 2021 wederom dik in de min
  • Golf-segment keldert in populariteit in Europa

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, autoverkoop, europa-eu

Vorig bericht: « Kijk, een Porsche 911 GT3 RS met extra downforce
Volgend bericht: BMW 1M Coupé RS van Tuningwerk: 521 pk baby! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benjamin1 zegt

    17 april 2012 om 14:06

    En de verkoopcijfers van de moffen?

    Login om te reageren
    • zender zegt

      17 april 2012 om 14:09

      @Benjamin1: Google???????

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 april 2012 om 14:16

      @Benjamin1: Germany = Duitsland…

      Login om te reageren
      • barry zegt

        17 april 2012 om 16:37

        @robbie: +1

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 april 2012 om 14:17

      1) Staan gewoon netjes in het tabelletje dat nota bene in het artikel staat
      2) Als je dat al over het hoofd hebt gezien dan wordt er ook nog gelinkt naar de ACEA, alwaar je een schat aan informatie wacht.
      3) Zucht.

      Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        17 april 2012 om 14:25

        @sir_smokalot: ik bedoel dat je wel Fiat Peugeot en Renault de grond in drukt maar de verkoopcijfers van VAG BMW en Mercedes niet noemt.

        Login om te reageren
        • Benjamin1 zegt

          17 april 2012 om 14:26

          @Benjamin1: moffen is inderdaad de bevolking, had beter de nazifabrieken kunnen gebruiken oid.

          @Robbie ORLY!?

          Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            17 april 2012 om 14:29

            @Benjamin1: conclusie: BMW
            VAG, Mercedes doen het beter en stijgen zelfs licht.

            Zag ik nou dat Jag 25% deed? Zal wel door de lage aantallen komen….

            Login om te reageren
            • sir_smokalot zegt

              17 april 2012 om 14:33

              1 woord: Evoque (en ook wel een beetje de nieuwe XF)

              Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          17 april 2012 om 14:29

          Ik druk niemand de grond in, ik geef de uitersten in de cijfers weer, dat is alles. Ik ga niet alles kopiëren, zonde van de tijd.

          Login om te reageren
          • Benjamin1 zegt

            17 april 2012 om 14:33

            @sir_smokalot:
            ja ok, toch is Mitsubishi niet interessant? -35%, of Kia 19%?

            Ik had liever het tabelletje wel gezien, aan ds andere kant hebben jullie wel het verband getoond tussen thuismarkt en verkoop in EU.

            * stopt met zeiken *

            Login om te reageren
            • sir_smokalot zegt

              17 april 2012 om 15:18

              @Benjamin1: Mitsu verkoopt 3 auto’s per jaar in Europa. Om dezelfde reden heb ik IJsland ook niet bij de grootste stijgers gezet (is trouwens ook niet EU, maar stond wel in het originele overzicht)

              Login om te reageren
  2. bempi zegt

    17 april 2012 om 14:15

    Mensen hebben wel geld, maar geven het niet uit. Vooral grote aankopen worden steeds vaker uitgesteld, wat leidt tot verlies.
    Vroeger was het een norm om na de 3 jaar je auto te vervangen voor een ander. Nu is het een gewoonte om je auto pas na 8 tot 10 jaar te vervangen.
    Tel daarbij de stijgende benzineprijzen en overige kosten.
    Autodealers zullen steeds sneller met nieuwe en schonere modellen komen, om enigszins nog wat te verkopen. Maar ook dat zal niet helpen. Een prijsverlaging wel, maar dat zullen de dealers niet 1 2 3 doen. Kortom in deze tijd is het verkopen wat je kan verkopen, ook al levert dat minder winst op. Elke verkochte model is beter dan niets.

    Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    17 april 2012 om 14:20

    Hoorde vanmorgen een interview met Machionne die van mening is dat de europese markt tot 2014 in het slop zal zitten.
    Overproductie en merken die Europees zijn (FIAT – PSA – Opel) hebben het zwaarder dan de rest. Hoewel FIAT en PSA in Zuid AMerika weer dicht bij het vuur zitten.

    Dit neemt echter niet weg dat ook de Duitse merken op hun hoede moeten zijn, als de Europese ziekte overslaat naar de zgn booming markten, is voor hun het leed ook niet te overzien.
    Goede graadmeter is dat de Chinese economie minder hard groeit.
    Wat gebeurt er in de VS met de presidents verkiezingen.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 april 2012 om 14:27

      De Chinese economie groeit minder hard omdat de overheid hier duidelijk op aangestuurd heeft. Ze willen een zgn soft landing maken om oververhitting tegen te gaan. Maar de Europese markt blijft nog wel een tijdje bagger idd. Ondertussen lachen de Duitsers (behalve Opel).

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      17 april 2012 om 14:31

      @desjonnies: Minder hard groeien in China betekend van explosieve groei naar heel harde groei. En dat zal de komende 10 jaar nog blijven. Daar zit hem dan ook het ‘probleem’ van FIAT en PSA, ze zijn daar gewoon niet aanwezig. Niet alleen niet in China maar, Maleisie, Indonesie, Korea etc.

      Login om te reageren
  4. huupe zegt

    17 april 2012 om 14:20

    België wtf, doen ze goed.

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      17 april 2012 om 17:43

      @huupe: Wij houden van wagens hé :D

      Login om te reageren
  5. bempi zegt

    17 april 2012 om 14:35

    Kia verkoopt ook goed en 7 jaar garantie ! XD !

    Login om te reageren
  6. Sciurida zegt

    17 april 2012 om 15:03

    Hoeveel % van de Belgische verkopen zal stiekem in Nederland rondrijden? ;)

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      17 april 2012 om 15:59

      @Sciurida: Weinig want in België zijn de auto’s per saldo duurder. Dat wij hier meer betalen heeft te maken met BPM. Omdat Nederland dat heeft zijn de auto’s zelf goedkoper dan de landen om ons heen!

      Login om te reageren
  7. sir_smokalot zegt

    17 april 2012 om 15:20

    Wat ik ook wel bijzonder vind is de positie van het VK. Het heeft uit mijn hoofd zo’n 60 mln inwoners, wat ongeveer hetzelfde is als Frankrijk, en 20 mln minder dan Duitsland.

    Maar toch de dikste verkopen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 april 2012 om 16:20

      @sir_smokalot: ondanks de hoge verzekeringskosten, de dure brandstof kopen die Britten graag een nieuwe auto. Het is daar nog echt een status symbool (waar in Nederland status aflenen van een auto al lang niet meer kan). Natuurlijk is het zo dat qua leen cultuur en schulden maken de Britten ook de nummer 1 in Europa zijn. De grote afhankelijkheid van de financiele sector maakt de UK eigenlijk een economische tijdbom.

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      17 april 2012 om 16:20

      @sir_smokalot: De Engelsen lijken qua economie veel op de VS. Harde krimp gevolgd door snelle groei. In continentaal europa zijn de dalen minder sterk maar duren langer. Daarbij hoort ook een vrij koopgrage consument. Wat dat betreft staan de amerikanen stipt op 1 wat autoverkopen betreft. Wij doen liever wat langer met auto’s en zijn minder gefocust op status. De leasemarkt zal er ook nog wat mee te maken hebben.

      Login om te reageren
  8. LaLancia zegt

    17 april 2012 om 15:50

    Is niet zo heel raar hoor. In maart worden er altijd de meeste auto’s verkocht in het VK. Dat komt omdat er dan nieuwe kentekenseries uitkomen. Ik geloof dat in maart ongeveer 12 % van het jaartotaal wordt verkocht.
    Fiat is trouwens lekker bezig. Straks gaat zelfs Skoda er voorbij. De eerst volgende Fiat die gaat uitkomen is de 500L en dat gebeurt pas eind dit jaar. 2012 belooft dus een spannend jaar voor Fiat te worden…

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    17 april 2012 om 18:21

    jee…mogen ze in Finland tegenwoordig op rendierenpoep rijden ofzo ? +82% !!!

    Login om te reageren
  10. autoblogger zegt

    17 april 2012 om 18:58

    UPDATE: het aantal registraties van 1,45 miljoen auto’s is het laagste getal voor de maand maart sinds 1998.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North