
Wat is het verschil in tijd en prijs tussen het reizen met de auto en de Eurostar naar Londen?
Wie graag een tripje naar Londen maakt, heeft een aantal mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld vanaf Schiphol of Eindhoven Airport vliegen naar Heathrow. Daarnaast kun je gewoon met de auto Het Kanaal oversteken of de Eurostar pakken. Kies je voor de Eurostar, dan heb je sinds vandaag een wat kortere reistijd.
Treinreizigers hoeven niet meer over te stappen in Brussel. De paspoortcontrole gebeurt vanaf maandag 10 februari weer op Amsterdam Centraal Station in de Amstelpassage. Daar is de UK terminal opgefrist. Voor wie vaker deze trein pakt is er minder leuk nieuws. Eind maart tot eind april gaat de terminal alweer dicht door werkzaamheden van ProRail. Je moet dan dus een maandje weer uitstappen in Brussel.
Eurostar is duurder dan de auto
Wie nu een ticket bestelt voor een enkele reis met de Eurostar van Amsterdam naar Londen, is minimaal € 247 kwijt. Je moet daar nog wel de reiskosten van jouw huis naar het station van de hoofdstad meenemen. Daar later meer over. Ga je met de auto naar het station, dan komen er uiteraard ook nog parkeerkosten bovenop.
En met de auto?
Ik ga er even vanuit dat je al een auto hebt als je met de auto naar Londen wilt gaan. Ik zou daar ook nog allerlei kosten aan kunnen hangen, maar reken jij maar even de gemiddelde afschrijving, verzekering, onderhoud uit voor de tijd dat je naar Londen gaat. Dus, wat ben je voor reis zelf allemaal kwijt?
Voor dit voorbeeld gaan we er even vanuit dat je een benzineauto hebt de 1 op 15 verbruikt. Omdat de trein ook vertrekt vanuit de hoofdstad, beginnen we de autoreis ook vanuit Amsterdam.
Van Amsterdam naar Calais ben je dan volgens de ANWB € 48,95 aan benzine kwijt. Voor je richting Engeland gaat, is het handig om alvast een vignet te scoren. Die kost nog eens minimaal € 18,03 voor een enkele reis. Vervolgens koop je een ticket voor de Eurotunnel Le Shuttle. Dit kaartje kost minimaal € 71,- (afhankelijk van hoelang je in Londen blijft). Daarna kom je aan in Folkestone en moet je nog naar Londen rijden. Dat kost nog eens € 15,09 aan brandstof. Hou tot slot rekening met de emissiezones in Londen.
Blijf je netjes buiten de (U)LEZ-zones, dan ben je in totaal € 153,04 kwijt voor een enkele reis vanuit Amsterdam naar Londen.
Update: inderdaad, ik was vergeten de parkeerkosten te noemen voor degenen die met de auto naar Londen gaan. Omgerekend ben je gemiddeld € 6 per uur kwijt of € 50 per dag. Dat tikt dus behoorlijk aan. Voor wie langer in Londen verblijft, is het verstandig om deze kosten vooraf uit te rekenen en goedkope of zelfs gratis parkeermogelijkheden te zoeken (zoals bij het hotel).
Wanneer is de Eurostar sneller dan de auto?
De Eurostar doet er vanaf Amsterdam ongeveer 3 uur en 20 minuten over nu je niet meer hoeft uit te stappen in Brussel. Dat is in de basis een stuk sneller dan met de auto. Alleen al van Amsterdam naar Calais ben je dik 4 uur kwijt. Vervolgens sta je 35 minuten op de trein naar Engeland en ben je vanaf Folkestone tot Londen zo’n drie uur kwijt. In totaal dus bijna 8 uur kwijt.

Dat geldt dus voor Amsterdammers. Wie bijvoorbeeld vanuit Breda vertrekt, wint al ruim een uur reistijd terug door de ligging, maar ook dan kom je niet in de buurt van de 3 uur en 20 minuten van de Eurostar.
Kortom: ja, de Eurostar is wat duurder dan met de auto naar Londen, maar je bent er wel een stuk sneller. En als je niet goed oplet, is de auto nog duurder ook. Zeker als je een paar flink het gaspedaal intrapt.
Vorig jaar ben ik voor 130 euro retour geweest met de Eurostar, inclusief treinticket Eindhoven -> Rotterdam. Daar kon zelfs de goedkope Ryanair vlucht niet tegenop (naar Stansted en daar weer de trein). Van deur tot deur was het zelfs niet eens veel trager dan met het vliegtuig, en met de trein was oneindig veel chiller. Zoveel bagage als je wilt mee, eigen eten en drinken mee, ruimte, comfort.
En je staat dan meteen midden in London. Echt super.
Knap duurder geworden die Eurostar.
Laatste keer dat ik in Londen moest zijn – 2009 – betaalde ik €. 99 voor een enkeltje.
Maar sneller dan het vliegtuig en sneller dan de auto. En je komt in hartje Londen aan en niet een uur verder.
als je genoeg op voorhand plant is een ticketje er soms al enkel London voor 39€ of zelfs lager…
Het is ook helemaal niet waar. Als je nu op de site van Eurostar kijkt, kun je vanaf € 49 een enkele reis boeken. Voorwaarde is wel dat je dat ruim van tevoren doet. Anders kan het inderdaad een stuk duurder worden.
Even ter aanvulling: zowel bij Calais áls bij Dover moet je als automobilist door de douane heen. Dat kost je, afhankelijk van het tijdstip zo maar 2x 30-60 minuten incl. wachttijden. Of 2x 2 uur, als er een aantal touringcars voor je zitten.
Ook aan het rijden van Dover naar London is eigenlijk geen tijdspad aan te hangen. Londen is qua oppervlakte zo groot als de provincie Utrecht en het ligt er dus maar net aan waar in Londen je precies moet zijn. En ga je door het centrumdeel heen, dan moet je behalve de congestion tax aftikken, ook nog over een goede portie geduld beschikken. De stoplichten zijn (dag en nacht!) zo afgesteld dat elke cyclus 8 seconden groen wordt afgewisseld met 2 minuten rood.
Ten slotte nog even over de Eurostar; die treinkaartjes hebben ook flexibele prijzen. Vroeg boeken is minder betalen. Datzelfde geldt voor het tijdstip van vertrek: vroeg vertrekken = goedkoper kaartje. Ik weet niet wat ze nu precies kosten, maar twee jaar geleden heb ik die trip gemaakt en toen kon je als voor 74 euro enkele reis naar de andere kant van de Noordzee. Dan moest je echter al wel tussen 4 uur en half 5 ’s nachts(!) inchecken op Amsterdam Centraal, om rond half 6 met de eerste trein te kunnen vertrekken.
Wat een onzin. Wachttijd bij Calais is niet zo lang. Ik ga elke zomer met de trein met caravan naar Engeland. Ze willen graag dat je een uur voor vertrek aanwezig bent. Ik pak om 0600 meestal de trein. Vanuit noord Flevoland is het 400 km naar de trein en dus in 4 uur te rijden zonder caravan. Vaak om 0600 is het nog redelijk rustig en als je op tijd bent kun je zo op een trein eerder geplaatst worden. Douane doorgaan kost slechts 10 min. Vanaf Folkstone naar ring Londen is maar 1 uur rijden. Zonder caravan rijd ik in 12 uur vanaf huis naar Noord engeland. Lees 1 uur onder Schotse grens. Met Caravan doe ik er 16 a 17 uurtjes over. Afstanden vallen dus reuze mee en rijtijden ook.
Ik heb het wel anders meegemaakt, helaas. Ik maak de trip elke drie tot vijf jaar. En inderdaad, tot aan de ring rond Londen is nog goed te doen, maar daarna begint de ellende pas echt. De allereerste keer ging ik trouwens met een georganiseerde busreis, dat nooit weer.; we verloren al een uur in Roosendaal en daarna nog eens 3,5 uur tijd bij de douane in Calais resp. Dover. Daarna meerdere keren gevlogen, met KLM of (beter nog) BA op Heathrow. Twee jaar geleden met de trein was geen slechte ervaring, maar op de terugreis wel omgeleid vanwege een andere Eurostar die was gestrand in een van de treintunnels in Nederland.
Sorry maar het was kudt, het is kudt en het blijft kudt. Leuker kan ik het niet maken. Reizen met de trein door Europa is gewoon een drama
Hoezo, het is sneller, goedkoper en relaxed reizen.
Vorig jaar nog een poging gewaagd vanuit AMS centraal naar de city. Heen ging nog wel terug één en al dikke ellende. Op paar minuten je aansluiting missen daarna valt het hele kaartenhuis in. Het zal vast allemaal toeval zijn maar mijn auto laat mij niet in de steek. Nee hier geen treinliefhebber. Daarvoor is er vast een treinblog
Binnen Nederland heb ik ook altijd gedoe. ik denk dat ik het aantrek.
Maximaal twee keer per jaar moet ik met de trein, meestal om een motor op te halen of ik ben gestrand met een Franse auto. En altijd gaat het fout. Station afgesloten omdat er iemand zijn pistool uitprobeert, een wissel storing, iemand beëindigt zijn leven met grof geweld. Dus ik neem zo weinig mogelijk de trein, echt voor iedereen leuker.
Maar. Recent moest ik voor een cursus naar Parijs, ergens op de rand van het centrum. Tot Rotterdam was het even afzien tussen de dampende zombies die je al schommelend tegen elkaar aan leunend niet níet kon aanraken. Bijkomen in de Eurostar ging echter prima! Gereserveerde plek, eerste klasse, want als je op tijd boekt is het helemaal niet zo duur. Ruime, rustige plek. Kopje koffie en een boekje erbij. En in 2,5u sta je in het centrum van Parijs.
Collega’s die absoluut weigerden de trein te pakken waren een heel stuk vroeger opgestaan, maar alsnog kwamen ze twee uur later aan, en lang niet zo ontspannen.
Met de motor ga ik nog wel Parijs in, maar met de auto zie ik de lol er niet zo van.
Toevallig vanmorgen nog gecheckt, ik zou retour 2,5 keer duurder uit zijn met de Eurostar ten opzichte van vliegen
Toevallig vanmorgen nog gecheckt, ik zou retour 2,5 keer duurder uit zijn met de Eurostar ten opzichte van vliegen
Het kan zeker goedkoper. Ik kan prijzen vinden van 155 euro vanaf Amsterdam. Het kan ook voor 100, maar dan ben je 5 uur onderweg met 2 keer overstappen in Brussel.
En stiekem kost een auto wel wat meer dan alleen benzine natuurlijk. Nog niet zo héél lang geleden schreven jullie nog dat de kilometerkostprijs van een auto toch op z’n minst €0,36 is (en voor een auto van meer dan €45000 zelfs €0,73), wat voor dat ritje naar Londen een kostprijs van zo’n €176 zou betekenen. Inclusief vignet en treinkosten zit je dan dus op zo’n €265 waarmee de auto duurder én langzamer is dan de trein.
Maak je de trip met twee personen, dan wordt de auto niet duurder. De trein wel.
Naar mijn mening is de reis via een boot vele malen leuker.
En de realiteit is dat je nooit alleen naar Londen gaat. Met vier personen in de auto is t wel een ander verhaal
Prijzen van de tunnel zijn vaak duurder dan hier verteld en de trein juist goedkoper dan hier vermeld. Dus dit artikel klopt niet als je 2-3 minuten zelf op internet aan het kijken bent. Komt erop neer dat de trein zeker een goed alternatief is voor London. Ik zou niet eens de moeite nemen om met de auto die kant op te gaan als je echt alleen naar London gaat voor een citytrip.
Die trein is veel goedkoper als je verder van tevoren boekt. Ik heb gisteren nog toevallig een retourtje London (vanaf Rotterdam) geboekt voor 158 pp om Wimbledon bij te wonen. En dat is tweemaal zonder overstap. Je auto parkeren bij je accomodatie is vaak ook een dure aangelegenheid. Dus zelf met meerdere personen is de trein (of vliegtuig) een goede optie
Treinkaartje enkele reis is in maart 44,- (88,- retour, goedkoopste dag retour 132,-).
Is dit een advertorial of gewoon een oneerlijke vergelijking?
Parkeren in London is schijnbaar gratis…
In algemene zin vind ik reizen naar steden als Berlijn, Parijs en Londen veel fijner met de trein. Pak een eerste klas ticket met zitplaats reservering. Je kunt gewoon lekker doorwerken tijdens je reis. Prima eten en drinken aan boord. En je komt relaxed aan op je bestemming. Het zal vast iets duurder zijn maar het is mij het comfort waard. In dit soort steden heb je met de auto toch niets te zoeken (file + hoge parkeerkosten).
Behalve dat je in met name Duitsland momenteel moet rekenen met vertragingen en rituitval, waardoor je zitplaatsreservering niet zelden waardeloos blijkt te zijn. Wellicht dat treinen richting Berlijn daar een uitzondering op zijn?
Eind december 2×2-3 uur gewacht bij de tunnel. Terwijl ik zelfs nog maximaal ge-(of mis-, afhankelijk van je standpunt tov laat invoegen) bruik heb gemaakt van vrije ruimtes.
Naar Londen zou trein zeker voorkeur hebben, geen verborgen kosten meer.
Beetje mager dit artikel…
1- Eurotunnel is met de auto meestal rond de 150 enkele reis
2- Drie uur van Folkestone naar London? Binnen 40 minuten zit je op de M25. Dat kan veel sneller…
Wij zijn voor de vakantie volgende week £396 kwijt voor Folkestone-Calais retour. En dat is ondanks dat we net na de zomervakantie al geboekt hebben!
Een benzine-auto 1 op 15? Dat zullen niet heel veel autoblog lezers halen.