• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EV 10-daagse 2025 – lekker stekkeren

Auteur: Wouter, gepost 27 oktober 2025 om 08:23 – 15 Reacties

Porsche Macan EV 10-daagse 2025

Elektrificatie van het wagenpark is niet iets waar we nog onderuit kunnen. Dus praten we je 10 dagen lang in meer detail bij.

Laten we ook meteen de olifanten in de kamer benoemen, en nee dit gaat een keer niet over het gewicht van het accupakket. Niet iedereen wil elektrisch (of deels elektrisch) gaan rijden, we begrijpen deze weerstand. Het is niet altijd handiger, ook niet altijd goedkoper en zeker niet altijd leuker. We begrijpen het.

Er zijn ook fans van elektrisch rijden, toch?

Het is altijd moeilijk voorbij de e-vangelisten en veel van de Tesla-rijders die te kijken. Ze hebben allemaal iets uitgevonden wat beter is dan gesneden brood en vertellen je er graag over. Te graag zelfs.

Toch zijn er óók voordelen van elektrisch rijden. Thuis inpluggen en altijd met een volle accu wegrijden bijvoorbeeld. Je motor niet eerst 20 km warm te hoeven rijden voordat je een beetje gas mag geven, de stilte, het koppel wat er altijd is. Elektrisch rijden (of de plug-in hybride): het is niet allemaal kommer en kwel.

Wordt elektrisch rijden straks verplicht?

In 2022 kwam de Green Deal tot stand, waarin de EU onder andere verplicht stelt dat alle auto’s zero emission worden per 2035. Als het aan GroenLinks-PVDA ligt, loopt Nederland weer eens voor op de muziek en mogen we hier vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s aanschaffen. Weer een andere politieke partij (de D66) wil dat alle zakelijke auto’s vanaf 2027 elektrisch zijn.

Grote woorden en goede voornemens allemaal. Tot je kijkt wat politici zelf rijden, of wat voor soort auto’s de politie heeft en dat de gemeente Amsterdam nog even snel dieselvuilniswagens heeft aangeschaft. Het is makkelijker om over je principes te praten, dan daadwerkelijk principieel te zijn in je acties.

Het jaartal van “2035” staat overigens in Europa nogal onder druk. Kosten voor de consument, gebrek aan capaciteit om in Europa accu’s te produceren, netcongestie en kopers (en dus kiezers) die er nog niet aan willen. Persoonlijk geloof ik niet dat het doel van 100% elektrisch rijden in 2035 reëel is, maar hé ik investeerde ook nooit in bitcoin. Aan mijn voorspellingen heb je dus ook niet altijd wat.

Elektrisch rijden is here to stay

Daar kunnen we het wel over eens zijn. In de “brandstofmix” is er ruimte voor elektrische mobiliteit en het biedt voordelen. Of dat dan met volledig elektrische auto’s is, plug-in hybrides of extended-range electric vehicles is feitelijk om het even.

Het zou overigens wel fijn zijn om de PHEV en E-REV rijders te dwingen of te stimuleren om zo veel mogelijk te stekkeren. Natuurlijk hebben we veel video’s, maar er zijn ook meerdere artikelen waarin we elektrisch rijden zullen belichten.

Snelladen in Nederland: hoe staat het er mee en wat vinden jullie ervan!? We brengen veel informatie over de leverbare modellen, maar ook de financiële kant van elektrisch rijden komt uitgebreid aan bod.

Net als afgelopen jaren besteden we ook weer aandacht aan de plug-in hybride. Bijtellingsvoordeel voor de zakelijke rijders is er allang niet meer, maar belastingvoordeel bij de aanschaf is er nog wel. En meer dan eens komen er ook nog eens erg interessante auto’s uit, ook voor petrolheads!

PS: met zo’n fijne Porsche Macan is elektrisch rijden geen straf.

Ook interessant!

  • EV 10 Daagse 2024
  • InterClassics 2025: Top 10 betaalbare auto's
  • InterClassics 2025: Top 10 coole auto's
  • Geef je mening over snelladen 2025!
    Geef je mening over snelladen 2025!

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ev10daagse-2025

Vorig bericht: « Beschonken BMW-rijder ramt politieauto op de A1
Volgend bericht: Moet je straks verplicht laden met een PHEV?! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark_mulder zegt

    27 oktober 2025 om 08:25

    Bedankt voor de waarschuwing. Zie ik jullie over 11 dagen weer :)

    Login om te reageren
  2. Specht zegt

    27 oktober 2025 om 08:57

    Was tostiapparaatblog.nl niet meer vrij hiervoor?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 oktober 2025 om 09:59

      Vroeger had Autoblog ook nog groen7.nl
      Wie herinnert zich dat nog? Gesloten bij gebrek aan clicks, vermoed ik.

      Ik plan overigens wel de aanschaf van een EV tussen nu en eind 2027. Er zijn de laatste jaren genoeg auto’s op de markt gekomen die een relatieve betaalbaarheid aan een redelijk bereik weten te koppelen, en die beginnen nu qua aanschafprijs steeds meer binnen mijn bereik te komen.

      Login om te reageren
  3. utregcity zegt

    27 oktober 2025 om 09:14

    Nice!

    Login om te reageren
  4. LeoPeter zegt

    27 oktober 2025 om 09:18

    De komende 10 dagen Autoblog overslaan. Woke geneuzel.

    Login om te reageren
    • Mini Joe zegt

      27 oktober 2025 om 11:26

      Woke? Doe eens gewoon Nederlands

      Login om te reageren
  5. lecomte zegt

    27 oktober 2025 om 09:20

    Komkommertijd zeker?!

    Login om te reageren
  6. ericc zegt

    27 oktober 2025 om 09:31

    Brengen jullie ook berichten over het ontginnen van de grondstoffen voor batterijen, de fabricage van batterijen, transport naar deze fabrieken en transport naar de EV-bouwers? Of wordt het enkel een plus-verhaal om EV’s te promoten die de site sponseren???

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      27 oktober 2025 om 10:03

      Dat is zeker niet best voor het milieu. Toch blijkt uit meerdere studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto. Het omslagpunt ligt al tussen 20K-40K km, (dat ligt nogal uit elkaar en komt doordat de een wat milieuvriendelijker opereert dan de ander..).

      Verder kleven er natuurlijk ook best wel wat nadelen aan EV’s.. Ik heb een EV en een sportieve auto.. Beiden presteren op bepaalde vlakken beter dan de ander.. Op de Ring heeft mijn EV niks te zoeken, maar effe de kids afzetten en naar het werk doe ik echt liever met de EV, heerlijk dat instant koppel en rust en voor een fractie van de kosten..

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      27 oktober 2025 om 10:04

      Ja en hopelijk ook over alle milieurampen door oliewinning, de effecten van verbranding van olieproducten en de enorme hoeveelheid energie die er in raffinage zit. Dat voor verbrandingsmotoren met een slecht rendement!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2025 om 10:08

      Er staan ook nooit artikelen over bauxiet mijnen, de vervuiling van de aardolie industrie (wat Shell in Nigeria heeft uitgespookt…) en de consequenties van olie raffinage. Dus om de boel in balans te houden hoeven we het bij EV’s ook over de productie processen niet te hebben. Dus gewoon leuke verhalen over hoge efficiëntie, geen uitstoot en koeien tussen de zonnevelden en windmolens.

      Login om te reageren
      • ericc zegt

        27 oktober 2025 om 16:59

        Ik ga verder op wat AB is begonnen. Dat ze na de 10 dagen over de verbrandingsmotor een tiendaagse organiseren, is dan mooi meegenomen. Dat AB dan ook de inpakt op de economie en de arbeidsplaatsen een deftige uitleg uitbrengen , mag ook wel de komende tien dagen.

        Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    27 oktober 2025 om 09:56

    Ahh de 10 dagen autoblog links laten is begonnen…. nog meer EV propaganda, wel mooie timing zo met de verkiezingen

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      27 oktober 2025 om 10:21

      Reactie van paardenhandelaren toen de auto in opkomst was. Einde paardenhandelaren…

      Login om te reageren
  8. lekkerlinksrijden zegt

    27 oktober 2025 om 10:21

    Bij snelladen wordt meestal alleen maar het piekvermogen aangegeven, terwijl het belangrijker is hoe de hele laad curve is. Zo, dat was mijn bijdrage voor de EV handel en nu weer terug naar het dinosap

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North