
Elektrificatie van het wagenpark is niet iets waar we nog onderuit kunnen. Dus praten we je 10 dagen lang in meer detail bij.
Laten we ook meteen de olifanten in de kamer benoemen, en nee dit gaat een keer niet over het gewicht van het accupakket. Niet iedereen wil elektrisch (of deels elektrisch) gaan rijden, we begrijpen deze weerstand. Het is niet altijd handiger, ook niet altijd goedkoper en zeker niet altijd leuker. We begrijpen het.
Er zijn ook fans van elektrisch rijden, toch?
Het is altijd moeilijk voorbij de e-vangelisten en veel van de Tesla-rijders die te kijken. Ze hebben allemaal iets uitgevonden wat beter is dan gesneden brood en vertellen je er graag over. Te graag zelfs.
Toch zijn er óók voordelen van elektrisch rijden. Thuis inpluggen en altijd met een volle accu wegrijden bijvoorbeeld. Je motor niet eerst 20 km warm te hoeven rijden voordat je een beetje gas mag geven, de stilte, het koppel wat er altijd is. Elektrisch rijden (of de plug-in hybride): het is niet allemaal kommer en kwel.
Wordt elektrisch rijden straks verplicht?
In 2022 kwam de Green Deal tot stand, waarin de EU onder andere verplicht stelt dat alle auto’s zero emission worden per 2035. Als het aan GroenLinks-PVDA ligt, loopt Nederland weer eens voor op de muziek en mogen we hier vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s aanschaffen. Weer een andere politieke partij (de D66) wil dat alle zakelijke auto’s vanaf 2027 elektrisch zijn.
Grote woorden en goede voornemens allemaal. Tot je kijkt wat politici zelf rijden, of wat voor soort auto’s de politie heeft en dat de gemeente Amsterdam nog even snel dieselvuilniswagens heeft aangeschaft. Het is makkelijker om over je principes te praten, dan daadwerkelijk principieel te zijn in je acties.
Het jaartal van “2035” staat overigens in Europa nogal onder druk. Kosten voor de consument, gebrek aan capaciteit om in Europa accu’s te produceren, netcongestie en kopers (en dus kiezers) die er nog niet aan willen. Persoonlijk geloof ik niet dat het doel van 100% elektrisch rijden in 2035 reëel is, maar hé ik investeerde ook nooit in bitcoin. Aan mijn voorspellingen heb je dus ook niet altijd wat.
Elektrisch rijden is here to stay
Daar kunnen we het wel over eens zijn. In de “brandstofmix” is er ruimte voor elektrische mobiliteit en het biedt voordelen. Of dat dan met volledig elektrische auto’s is, plug-in hybrides of extended-range electric vehicles is feitelijk om het even.
Het zou overigens wel fijn zijn om de PHEV en E-REV rijders te dwingen of te stimuleren om zo veel mogelijk te stekkeren. Natuurlijk hebben we veel video’s, maar er zijn ook meerdere artikelen waarin we elektrisch rijden zullen belichten.
Snelladen in Nederland: hoe staat het er mee en wat vinden jullie ervan!? We brengen veel informatie over de leverbare modellen, maar ook de financiële kant van elektrisch rijden komt uitgebreid aan bod.
Net als afgelopen jaren besteden we ook weer aandacht aan de plug-in hybride. Bijtellingsvoordeel voor de zakelijke rijders is er allang niet meer, maar belastingvoordeel bij de aanschaf is er nog wel. En meer dan eens komen er ook nog eens erg interessante auto’s uit, ook voor petrolheads!
PS: met zo’n fijne Porsche Macan is elektrisch rijden geen straf.





Bedankt voor de waarschuwing. Zie ik jullie over 11 dagen weer :)
Was tostiapparaatblog.nl niet meer vrij hiervoor?
Vroeger had Autoblog ook nog groen7.nl
Wie herinnert zich dat nog? Gesloten bij gebrek aan clicks, vermoed ik.
Ik plan overigens wel de aanschaf van een EV tussen nu en eind 2027. Er zijn de laatste jaren genoeg auto’s op de markt gekomen die een relatieve betaalbaarheid aan een redelijk bereik weten te koppelen, en die beginnen nu qua aanschafprijs steeds meer binnen mijn bereik te komen.
Nice!
De komende 10 dagen Autoblog overslaan. Woke geneuzel.
Woke? Doe eens gewoon Nederlands
Komkommertijd zeker?!
Brengen jullie ook berichten over het ontginnen van de grondstoffen voor batterijen, de fabricage van batterijen, transport naar deze fabrieken en transport naar de EV-bouwers? Of wordt het enkel een plus-verhaal om EV’s te promoten die de site sponseren???
Dat is zeker niet best voor het milieu. Toch blijkt uit meerdere studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto. Het omslagpunt ligt al tussen 20K-40K km, (dat ligt nogal uit elkaar en komt doordat de een wat milieuvriendelijker opereert dan de ander..).
Verder kleven er natuurlijk ook best wel wat nadelen aan EV’s.. Ik heb een EV en een sportieve auto.. Beiden presteren op bepaalde vlakken beter dan de ander.. Op de Ring heeft mijn EV niks te zoeken, maar effe de kids afzetten en naar het werk doe ik echt liever met de EV, heerlijk dat instant koppel en rust en voor een fractie van de kosten..
Ja en hopelijk ook over alle milieurampen door oliewinning, de effecten van verbranding van olieproducten en de enorme hoeveelheid energie die er in raffinage zit. Dat voor verbrandingsmotoren met een slecht rendement!
Er staan ook nooit artikelen over bauxiet mijnen, de vervuiling van de aardolie industrie (wat Shell in Nigeria heeft uitgespookt…) en de consequenties van olie raffinage. Dus om de boel in balans te houden hoeven we het bij EV’s ook over de productie processen niet te hebben. Dus gewoon leuke verhalen over hoge efficiëntie, geen uitstoot en koeien tussen de zonnevelden en windmolens.
Ik ga verder op wat AB is begonnen. Dat ze na de 10 dagen over de verbrandingsmotor een tiendaagse organiseren, is dan mooi meegenomen. Dat AB dan ook de inpakt op de economie en de arbeidsplaatsen een deftige uitleg uitbrengen , mag ook wel de komende tien dagen.
Ahh de 10 dagen autoblog links laten is begonnen…. nog meer EV propaganda, wel mooie timing zo met de verkiezingen
Reactie van paardenhandelaren toen de auto in opkomst was. Einde paardenhandelaren…
Bij snelladen wordt meestal alleen maar het piekvermogen aangegeven, terwijl het belangrijker is hoe de hele laad curve is. Zo, dat was mijn bijdrage voor de EV handel en nu weer terug naar het dinosap