
Als PHEV-rijders niet uit zichzelf laden, dan maar verplichten.
Het is al tot vervelens toe geroepen: PHEV’s zijn alleen op papier goed voor het milieu, want mensen laden niet. Het is sowieso een feit dat de WLTP-cijfers ver van de realiteit verwijderd zijn. Vanuit de Duitse autolobby komt nu een opmerkelijk voorstel om praktijk en papier dichter bij elkaar te brengen.
Je denkt misschien: waarom wil de autolobby dit überhaupt? De EU kijkt toch naar de uitstoot op papier? Dat klopt, maar Brussel dreigt de uitstoot van PHEV’s anders gaan berekenen. Dat kan desastreus uitpakken voor fabrikanten. Ook willen de lobbyisten graag dat PHEV’s uitgezonder worden van het verbod op verbrandingsmotoren in 2035.
De Duitse autolobby VDA stelt nu voor om laden min of meer te verplichten. Ja, dat lees je goed. Het idee is dat automobilisten die niet laden gestraft worden door het motorvermogen in te perken. Nu heb je sowieso niet je maximale vermogen als je alleen op de verbrandingsmotor rijdt, maar VDA wil de motor dus echt afknijpen.
Dit is een maatregel die de keuzevrijheid van de klant nogal inperkt, dus het is bijzonder dat de auto-industrie hier zelf mee komt. Het motto van de autolobby is echter ‘Red de plug-in hybride’. Het is dus dit, of helemaal geen plug-in hybrides.
Overigens heeft Toyota een minder ingrijpende oplossing bedacht: een app genaamd ChargeMinder. Deze stuurt onder andere reminders. Volgens onderzoek van Toyota gaan mensen door deze app 10% vaker laden. Maar ja, is dat genoeg?
Bron: Franfurter Algemeine Zeitung
Foto: Een willekeurige plug-in hybride aan de lader, gespot door @ecnarualcars





En dan lekker lang laadpalen blokkeren voor degene die t echt nodig hebben… want ja als je je phev met 18kwh accu op vrijdag om 17:30 aan de paal in de wijk zet kan die best blijven staan tot je op zaterdag om 10:30 naar de bouwmarkt gaat.
Als ik een PHEV (van mijn werk) om 17:30u aan de paal zet is deze alsnog niet klaar voor 00:00u (zeker niet wanneer er 2 auto’s staan te laden, dus om nu in de nacht mijn nest uit te komen om die auto van de paal te halen lijkt me wat overbodig. Dit is het geval bij alle palen in mijn woonwijk.
Das dus de reden waarom een phev in mijn ogen geen oplossing is. Sta je 6 uur aan de paal en dan kan je wat, 50-60km elektrisch rijden? Een EV zit in 6-8 uur vol en dan kan je 400-500 km rijden.
De nederlandse automobilist kijkt alleen naar de portomonee. Dus een paar pk minder gaat niemand meer door laden. De particuliere plug in rijder gaat wel netjes stekkeren, want dat is gewoonweg goedkoper rijden. De zakelijke rijder met een tankpas gaat natuurlijk niet laden. Dus oplossing, tankpas afpakken en alleen de laadpas overhouden. Moet jij is kijken hoe keurig de zakelijke rijder gaat laden.
De zakelijke rijder krijgt boze emails van de wagenpark beheerder. Die laden echt wel.
Haha ja ik weet er alles van. Die mailtjes gaan automatisch naar de onbelangrijk box toch
Dan is het een kwestie van de arbeidsvoorwaarden aanpassen en een bedrag inhouden bij iedereen die niet laad.
Ik ben een zakelijke rijder en regelmatig een PHEV rijder. Wanneer deze leeg is zet ik hem toch echt aan de paal. Anders gaat de baas vragen waarom ik vaker mijn tankpas gebruik ipv laadpaal.
Men had het leasevoordeel van een (PH)EV moeten koppelen aan de verplichting tot de aanschaf van zonnepanelen, of als je die zelf niet kunt plaatsen, participatie in een project voor groene stroomopwekking.
Wat lost dat op? Er is dan nog steeds geen stimulans om te laden.
Mijn 30 zonnepanelen leverden afgelopen november 160 kwh, december 113 kwh, januari 150 kwh en februari 301 kwh. En dat alleen op de momenten waarop ik met mijn auto naar kantoor was. En mijn warmtepomp trok tot 1000 kwh per maand weg als het koud is.
Over ruim een jaar mag ik niet eens meer salderen. Heb ik een fortuin in zonnepanelen en een warmtepomp gestopt 2,5 jaar geleden voor jan joker. Wij doen ons best en gebruiken ongeveer 30% van wat we zelf opwekken, doen we overdag de was, afwas, etc.
Als de zon schijnt heb je een enorm overschot (tot 70 kwh per dag) en als je stroom nodig hebt voor je warmtepomp heb je een tekort (tot 60 kwh per dag). Daarnaast kan ik een auto alleen laden als ik thuis ben en dat ben ik onder kantooruren niet vaak.
Ga even langs bij batterijblog.nl
Nee. Die dingen renderen in een eeuwigheid nog niet als je er niet mee gaat handelen.
Ik heb een hoop klassiekers staan, die stijgen in waarde en leveren zo ook op. Het is een pak leuker dan het zelfde bedrag in 30 zonnepanelen, een warmtepomp en een thuisbatterij steken. Enkel de soundtrack alleen al van die 60s Mustang V8. Dan heb ik nog een VW ook.
Het een sluit het ander niet uit. Ik heb twee oldtimers voor de hobby, i5 quattro’s, een geblazen met 400+ pk en een ongeblazen 10V met redelijk ordinaire RVS pijp zonder al teveel demping. Klinken beide niet gek. Maar als je nieuw bouwt mag je geen gasaansluiting meer en moet je BENG bouwen, dus ik had geen keus voor die installaties.
Voordeel had gekoppeld moeten worden aan laad gedrag, niet aan de auto. Te beginnen met afschaffen van energiebelasting op stroom voor openbare laadpalen (thuis laden is een luxe).
Die tankpas afschaffen is nog niet zo een slecht idee. Of limiteren naar 1 tankbeurt/maand.
Ik stekker braaf met mijn hybride en moet maar 1x om de 2 maand tanken
De zakelijke auto is een stuk gereedschap. Het is de werkgever die voor het gereedschap betaald en niet de werknemer. Als je maar één keer om de twee maand tankt dan kun je beter overstappen op een echte EV. Zeul je geen overbodige verbrandingsmotor door het land en hoef je minder vaak te laden.
Het is dan weer de werknemer die de auto mag kiezen. En die kiest voor de Plug-in want hij/zij wil graag een caravan kunnen trekken.
Zelf betalen voor brandstof voor je zakelijke auto, moet niet gekker worden. Het is gewoon gereedschap hoor.
even off topic maar heeft die Ferrari niet een aparte plek voor de laadpoort. De laadkabel hangt over het spatbord (dat zal bij ferrari anders genoemd worden) heen. Paar korrels zand op de kabel en je trekt krassen in de lak.
Die Ferrari heeft een PPF van 12572€ om die vijftien tot zevenentwintig krassen te voorkomen.
Het failliet van de elektrificatie van het wagenpark kan niet beter weergegeven worden dan met deze de lobby van de auto industrie dat je verplicht moet gaan laden. Dus nadat je je PHEV verhikkel hebt gekocht wordt je achtervolgt door de verkoper die zich blijft bemoeien met jouw bezit en eigendom en hoe je het moet gebruiken simpelweg omdat de klant niet naar hun pijpen danst. Beter zou het zijn dat de auto industrie een dikke middelvinger opsteekt naar de EU met al hun stupide bureaucratische idioterie waarmee ze de Europese auto industrie om zeep aan het helpen zijn.
Nu willen ze dus het vermogen van je auto gaan afknijpen. Dit is nog maar het begin. Want wat is straks het volgende ? Dat je alleen maar mag laden wanneer de zon schijnt en de wind waait ? Of verplicht stroom moet gaan leveren omdat het stroomnet dreigt ineen te storten ? Ik bedoel maar, eens de bemoeizieke overheid en aan hun leiband het bedreigsleven steeds meer de kans krijgen zich met jou eigendom te bemoeien is het hek van de dam en gaan ze steeds verder.
Gewoon benzine richting 10 euro per liter. Opgelost.