
Deze auto’s gaan niet in Nederland gebouwd worden, en ergens anders ook niet.
In de wereld van EV start-up is niets zeker. Het kan een enorm succes worden, maar de toko kan ook ieder moment op de fles gaan. Dat is buitengewoon lastig voor een bedrijf als VDL, die nieuwe klanten vast wil leggen. Zo hadden ze in 2021 een contract met het Amerikaanse Canoo, maar die trokken zich hetzelfde jaar terug. En nu bereikt ons het nieuws dat de tent failliet is.
Even een hele korte geschiedenis: Canoo werd in 2017 opgericht onder naam Evelozcity. Het is een Amerikaans bedrijf, maar de oprichters zijn twee Duitsers: Stefan Krause en Urlich Kranz. Dit waren geen nobody’s: Krause is CFO geweest bij BMW en Deutsche Bank, terwijl Kranz de scepter heeft gezwaaid over BMW’s i-divisie. In 2018 werd ook nog Karl-Thomas Neumann erbij gehaald, de voormalige CEO van Opel.

Canoo wilde de markt bestormen met een futurisch busje á la ID. Buzz en een pick-upversie daarvan. Dat leek aardig te lukken. Canoo wist grote orders in de wacht te slepen van Walmart en leasemaatschappijen Zeeba en Kingbee. NASA bestelde zelfs enkele exemplaren om astronauten te vervoeren. Dat was geen grote order, maar wel een mooi PR-moment natuurlijk.
Helaas is er allemaal weinig van terecht gekomen. Canoo is nu failliet gegaan, voordat de productie (in Oklahoma) überhaupt op gang is gekomen. De verliezen over de afgelopen jaren lopen in de honderden miljoenen dollars. De eerder genoemde grote namen hebben trouwens al geruime tijd het bedrijf verlaten. Zij zagen de bui misschien al hangen.
Kale Canoo
Toegegeven, op het plaatje ziet het er allemaal prachtig uit. Een mooi goed ogend en modern EV busje emissieloos rond rijdend in de koude woeste bossen. Alleen zitten er nu eenmaal een aantal onoverkomelijke nadelen aan dit Utopia verhaal en niet in het minst dat koude en EV zo zijn beperkingen met zich meedragen.
En jammer voor VDL maar kijkende naar de staat van de economie in grote Europese landen en met name Duitsland vrees ik dar er bij VDL in de nabije toekomst geen auto’s meer geproduceerd gaan worden. Alle signalen zijn nl. onberekenbaar, de staat van de economie, de toekomst van EV en/of brandstof auto’s en met stip bovenaan de politieke besluitvorming hieromtrent.
Jammer, veel leuker en origineler dan die id.spruitjesbuzzzzz.
Ze waren al aardig ver richting productie, benieuwd of iemand de failliete boedel en IP voor een prikkie op gaat kopen.
CEO’s enzo hoeven helemaal geen verstand van zaken te hebben, kijk maar naar bijvoorbeeld Ghosn van Renault/Nissan, die eigenhandig Nissan kapot heeft gemaakt door alle slechte van Renault in Nissans te stoppen, of Brickland, die ondanks dat hij Subaru naar Amerika heeft gebracht, zo’n beetje elke poging van buitenlandse auto’s importeren hebben gefaald, of Stempel, die als eerste Opel/GM baas is ontslagen, ooit.
Nasser van Ford, die zoveel dingen fout deed dat Ford familie zelf ging ingrijpen. Winterkorn met zijn dieselgate door voor de VS markt te vragen wat VW engineers niet konden leveren. Of Schremp, die 50 miljard tjopte van Chrysler, of Wagner van GM… Die eigenhandig Saturn, Pontiac en Hummer om zeep hielp, en Smith, die bijna heel Detroit om zeep hielp.
Of Musk… die ‘as we speak’ Tesla om zeep helpt. En ja, ook ik wil van mijn Tesla’s af.
Doe dan! Verkoop hem of koop je leasecontract af, en voeg de daad bij het woord.
Dat gratuite gedreig voor wat likes zet geen zoden aan de dijk.
Er valt wel wat af te dingen van al jouw beweringen. Laat ik er kort twee aanstippen, te beginnen met Ghosn. Volgens mij heeft hij Nissan juist gered van de ondergang. Toegevend dat de samenwerking tussen Nissan en Renault later niet optimaal was, wat onder andere geleid heeft tot zijn demasqué en het weer uit elkaar gaan. Winterkorn was niet per sé een slecht bestuurder maar hij was er een die in het toemalige tijdsgewricht past. De autoindustrie kon de wens van overheden naar minder uitstoot niet waarmaken en greep naar frauduleuze hulpmiddelen. VAG heeft daarvoor een hoge prijs betaald maar vele andere concerns zoals onder andere Mercedes en Stelantis maakten dezelfde fouten. We zouden hier hier uren over door kunnen praten, wellicht leuk artikel idee voor Autoblog;-). Voor VDL- Nedcar blijft het zuur. Vorig jaar ging Electric Brands (Xbus) al failliet, die zouden ook gaan produceren bij Nedcar nu deze weer. In tegenstelling tot bij Xbus, waar behalve wat voorbereidend werk is gedaan geen financiële positie is ingenomen, zou VDL 7mio geïnvesteerd hebben in Canoo. Ik hoop voor VDL dat ze daarvan wat terugzien, maar ik vrees het ergste.
de emissie eisen waren wel haalbaar met de technologie van toen, maar men wilde het geld sparen. De uitlaatgasnabehandeling(-sonderdelen) kost in onderdelen nu net zo veel als de motor zelf, voor kleine motoren is de verhuiding scheef (kosten motor – Uitlaatgasnabehandeling) daarom zal de diesel enkel voor grotere motoren / voertuigen nog interessant blijven. Dat van VW was gewoon ordinair bedrog om geld te sparen.
Wel jammer van VDL NedCar, Canoo, Rivian en een 3e hadden interesse, maar niets werd omgezet.
Nu weten we hoe het met Rivian en Canoo gaat, dus de vraag is wat dat voor VDL NedCar zou hebben betekent.
Er is al vele jaren overkapaciteit in de EU Autofabrieken, de markt in de EU krimpt verder. Sinds 2005 hebben de EU autofabrikanten het “meer” in NAFTA en Asie behaald.
Als de grote bedrijven aan die EV al bijna failliet gaan, dan is dit toch geen verrassing? Wat hadden ze gedacht? Dat het eens lukt alle 20j zoals bij Tesla is een uitzondering. Weg met al die dromers die ons en het geld van de belastingbetaler verbranden.