
Steeds minder Nederlanders kopen een EV, maar toch blijft de vraag groeien. Hoe kan dat?
Ook afgelopen maand was het weer raak. Uit het overzicht van de verkopen van nieuwe auto’s in januari blijkt dat nieuwe EV’s nog steeds veel populairder zijn dan nieuwe benzineauto’s of diesels. Bijna twee keer zoveel nieuwe elektrische auto’s kregen gele platen dan nieuwe auto’s met plofmotoren.
Je zou dus zeggen dat het picobello gaat met de EV-transitie. Toch zit er nog iets dwars. Die nieuw geregistreerde auto’s zijn niet allemaal nieuw gekochte auto’s. Slechts 24,8 procent van de nieuw geregistreerde EV’s ging direct naar een eigenaar. In 2023 was dat nog 27,2 procent. Er is echter een groep automobilisten die de EV-transitie in Nederland in leven houdt: de leaserijders.
Van alle nieuwe elektrische auto’s die in 2024 naar Nederland kwamen was 66 procent een leaseauto. Dat komt met name door de zakelijke leaserijders. Het aandeel EV’s van de leaseauto’s op de zaak steeg van 35,8 procent in 2023 naar 48,2 procent in 2024. Bijna de helft van de zakelijke leaseauto’s is dus een EV.
Steeds meer leaseauto’s
De groei in EV-leases komt ook doordat steeds meer Nederlanders kiezen voor een leaseauto. Nog nooit gaven we in een jaar zoveel uit aan leaseauto’s als in 2024. De totale uitgaven (incl. belastingen en excl. eventuele kortingen) stegen tot een record van € 8,8 miljard.
Verklaring voor de leasebeweging
De Vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen (VNA) deelt de cijfers over de Nederlandse leasemarkt. De VNA verklaart deze marktbewegingen als volgt. Allereerst de stijging bij de zakelijke elektrische leaseauto’s: ”Naast een relatief hoge vervangingsvraag door aflopende contracten speelden ook de sterke werkgelegenheid, stijgende koopkracht en dalende rente een rol in de vraag naar nieuwe leaseauto’s”, schrijft VNA.
En waarom rijden private leaserijders dan nog niet zoveel in EV’s? ”Het einde van de SEPP en onzekerheid ten aanzien van de motorrijtuigenbelasting (mrb) doen particulieren twijfelen”, volgens VNA. Wat rijden de private leasers dan wel? Voor het grootste gedeelte toch nog een benzineauto, maar het verschil is minimaal. 23,2 procent van de private leaseauto’s rijdt op benzine (in 2023 was dit nog 33,6 procent). Bijna 22 procent heeft een hybride auto, 10,7 procent een PHEV. Diesels zijn niet meer aan te slepen; nog maar 0,3 procent rijdt op deze peut.
Foto: NIO ET5 Touring gespot door @Maurice16





Wellicht is lease voor BEV ook de betere keuze.. met name als je afgelopen jaren een Tesla had..
bizarre afschrijving afgelopen jaar…
Vraag me ook af (niet naar gekeken) of die lease tarieven niet hard zijn gestegen voor Tesla..
Waarom denk je dat dit zo’n bizarre afschrijving is? Laten we naar een ander kijken;
BMW 3 330i uit 2019 met 190.000km. Catalogus €80376. Nu te koop voor €26445.
Model 3 long range uit 2019 met 190.000km. Catalogus €59380. Nu te koop voor €19950.
BMW heeft 67% afschrijving, Model 3 heeft 66% afschrijving.
Natuurlijk zijn er zowel Tesla’s als BMW’s te vinden die minder of meer zijn afgeschreven. Punt is dat Tesla geen “bizarre” afschrijving heeft gehad. Dat heeft élke auto van 6 jaar oud met 200.000km op de teller. Die zijn allemaal voor 50-70% afgeschreven.
Leg dat maar uit aan Mister Green een leasemaatschappij die alleen elektrische auto’s doet. Staan op omvallen vanwege massale afschrijving van elektrische auto’s. Andere leasemaatschappijen die een gezonde mix hebben, hebben amper problemen.
Bovendien die €80k die jij rekent voor een 330i is exceptioneel het gros is veel goedkoper. Oftewel minder afschrijving voor brandstofautos procentueel.
MisterGreen doet uitsluitend Tesla, op een enkel uitstapje daargelaten. En iedereen en zijn neefje van vier jaar begrijpt dat op één paard wedden niet verstandig is. Maakt een hippe startup of scale up, maakt niet noodzakelijk geld tot in lengte van jaren.
En nu nog eens 😉 en dan met de lease tarieven erbij!
Voor deze bmw en de tesla…
Vind de wederverkoopwaarde van de Tesla’s niet schokkend. Noch in positieve zin, noch in negatieve zin. Ze worden niet weggegeven, maar gaan ook niet voor de hoofdprijs. Maar voor leasemaatschappijen was het een lastige. Want te doen met het eerste volumemodel van Tesla: welk leasetarief en gaat de afschrijving meevallen of niet. Paar procenten hoger of lager qua prijs kan een wereld van verschil maken, en dat dan in één keer maal tienduizend voor een grotere maatschappij. Begrijp wel dat de leasemaatschappijen roepen dat ze die auto’s opnieuw willen inzetten en dan bij particulieren, om niet in één keer af te boeken.
@themaster Strooien met feiten heeft geen zin op autoblog. De mythe dat EV’s veel afschrijven moet keer op keer worden herhaald zodat mensen het nog gaan geloven ook.
@audirs3
Welke mythe?
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto-schrijft-veel-sneller-af-dan-model-met-verbrandingsmotor-dit-zijn-de-cijfers~a5d443d8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F#:~:text=Een%20elektrische%20auto%20verliest%20gemiddeld,dan%20auto's%20met%20een%20verbrandingsmotor.
Goedkoopste Giulia benzine op gaspedaal schrijft aanzienlijk minder af in 8 jaar dan een model 3 in 6 🤭… lease tarief van die Alfa was een stuk hoger..
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/giulia/2-0t-automaat-nap-trekhaak-40351191/details.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F
En dit is niet eens een Veloce. Geen leder, geen Q4. Misschien die van mij maar eens te koop aanbieden. BOMVOLLE 2.2JTD Veloce Q4, 210k km….
“Dit komt door … de sterke werkgelegenheid, stijgende koopkracht…”
En toen zat mijn koffie op de muur. Heerlijk wereldbeeld.
@waterisnat werkloosheid is op record laagte, koopkracht op record hoogte.
Op zich niet gek als je je bedenkt dat een hoop bedrijven inmiddels hun werknemers verplichten om een BEV te nemen als leaseauto. Nog lang niet alle bedrijven maar je hoort het steeds meer.
Mijn werkgever is ook aan het pollen onder de werknemers wat we moeten doen om onze gezamenlijke CO2 uitstoot te verlagen. Een overstap van ICE naar BEV is dan wel een hele logische.
Dat is zeker een sterk effect, gedreven door CO2 ladders noodzakelijk voor overheidsaanbestedingen. Diezelfde overheid die de lage bijtelling verlaagd heeft en wegenbelasting voor EV’s heeft ingevoerd. Ze verplichten schone wagens en kunnen het zich veroorloven die tegelijkertijd duur te maken. Maar volgens de VNA gaat het goed met de koopkracht. Behalve als je nu een nieuwe leaseauto moet.
Vandaar de populariteit van de kleine(re) Kia en Skoda. Alles voor koopkrachtbehoud, en begrijpelijk ook.
Logisch toch, bijna overal moet je nu verplicht een EV nemen als je een lease auto krijgt bij je baan, dus dan stijgt dat aandeel natuurlijk, lekker stichting opendeur dit.
als iets niet meer is aan te slepen, dan is de vraag groter dan het aanbod.. ik denk dus dat je wil zeggen dat diesels aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn..
Oprechte vraag: Is een kleine private lease EV voor de korte afstanden, bijvoorbeeld een Renault 5, op dit moment echt een slechte deal?
Ik denk aan 60 maanden, 7.500km
Hangt af van je eisen, je schadevrije jaren, zelgs waar je woont. Je betaalt bij ANWB private lease ruim 24.000 euro voor een Renault 5 waar je dan maar 37.500km mee mag rijden. Plus de pret van een BKR registratie die je nekt als je tijdens de looptijd een hypotheek wil bijvoorbeeld.
Als je een tweedehandsje koopt, ben je sowieso stukken goedkoper uit en als je het aandchafbedrag zelf kan betalen plus al de nodige schadevrije jaren hebt, ook wel bij koop.
Maar vergeleken met een benzine lease is het geen enorm verschil. Met bijvoorbeeld een Clio spaar je ongeveer 1800 euro uit, maar betaal je bij 1 op 20 verbruik ongeveer 10 cent per km, dus 3750 euro maximaal. Als je thuis of goedkoop publiek kan laden, kost dat je ongeveer 5-6 cent per km, dan kom je redelijk op hetzelfde uit.
Voor een leuke versie kom je dan rond de EUR 500 per maand. Onderhoud is bijna niks, verzekering en MRB vallen ook mee. Stel dat dat 100 euro is. Dan betaal je dus 400 x 60 = 24.000 in 5 jaar. Leukste versie kost 34.000, dus interessant als de restwaarde na 5 jaar < 10.000 is..
Tijd om de autoverkopen in 2 categorieën onder te brengen.
Zakelijke en privaat.
Nu wordt alles op 1 hoop gegooid, wat een vertekend beeld geeft.
Waarom? Zakelijke autokoop is toch ook autokoop? En particuliere autokoop bestaat eigenlijk vooral uit een paar bejaarden die een Dacia kopen, in de cijfers verwaarloosbaar.
Het is autokoop ja maar nooit een eigendom van jezelf.Je hebt het alleen in bruikleen van de leasemaatschappij dus ja vertekend beeld.
Niet gek nu steeds meer bedrijven bij zakelijke lease EVs verplichten. Daarnaast snap ik het ook wel van particulieren die meer zekerheid willen. Het zal meestal niet de goedkoopste optie zijn, maar je weet wel waar je aan toe bent.
bij zakelijk leasen is een EV of hybride verplicht, dat is de belangrijkste reden…
Ik ben dol op EV rijden, wil echt niet anders. Veel fijner rijden, minder gedoe, en beter voor het milieu. alleen het laden is soms lastig, maar dat is vooral een kwestie van rekening mee houden, echt een probleem is het ook nooit.
Maar eerlijk is eerlijk, ik zou nu geen EV kopen, teveel onzekerheid met name vanuit de huidige zwabberende overheid (in Nederland en daarbuiten). Dus blij dat ik zakelijk lease.