• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ex-Ferrari teambaas wordt nieuwe topman Formule 1

Auteur: machielvdd, gepost 23 september 2020 om 12:56 – 19 Reacties

Stefano Domenicali wordt de nieuwe baas van de Formule 1

Chase Carey maakt plaats voor een nieuwe baas in de Formule 1.

In 2017 kwam er een einde aan een tijdperk: Bernie Ecclestone was niet langer de baas van de Formule 1. De opvolger van de kleine grote man was de besnorde Amerikaan Chase Carey. Hij houdt het aanzienlijk minder lang vol dan Bernie: hij treedt nu namelijk terug na zo’n drieënhalf jaar.

Hoewel Chase Carey maar kort de scepter heeft gezwaaid over de Formule 1 zijn er wel belangrijke beslissingen gemaakt in die periode. Onder zijn bewind werd er namelijk een nieuwe Concorde Agreement getekend. Ook was hij verantwoordelijk voor de coronakalender. De noodzaak om zo’n afwijkende kalender te maken had zich nog niet eerder voorgedaan in de geschiedenis van de sport.

Genoeg over Carey: alle ogen zijn nu natuurlijk gericht op zijn opvolger. Dat wordt Stefano Domenicali. De inmiddels 55-jarige Italiaan stond van 2008 tot 2014 aan het roer van Scuderia Ferrari. In 2016 volgde hij Winkelmann op als CEO van Lamborghini.

Het nieuws is nog niet officieel bevestigd. Bronnen hebben echter aan Motorsport.com gemeld dat de teams al geïnformeerd zijn hierover. Domenicali zal tegen het eind van het jaar het stokje overnemen als de nieuwe grote baas van de Formule 1. De krulsnor zal daarmee niet verdwijnen uit de Formule 1: Chase Carey zal nog actief blijven achter de schermen.

Met de benoeming van Domenicali wordt er weer een ex-Ferrari man op een toppositie neergezet. Jean Todt, ook ex-teambaas van Ferrari, is namelijk nog altijd de grote baas van de FIA en sportief directeur Ross Brawn heeft ook een verleden bij Ferrari. Genoeg voer voor complottheoriëen dus.

Foto: Paul Williams

Ook interessant!

  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
  • Nieuwe Ferrari kledinglijn
    Nieuwe Ferrari kledinglijn is speciaal voor kinderen
  • ferrari daytona sp3
    Surprise: nieuwe Ferrari Daytona SP3
  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

chase-carey, Ferrari, Formule 1, Racing, stefano-domenicali

Vorig bericht: « Dit betaal je voor de goedkoopste BMW van dit moment
Volgend bericht: BMW 545e: meer power voor minder geld »

Lees Interacties

Reacties

  1. dappers zegt

    23 september 2020 om 13:14

    ik heb Domenicali altijd een sympathieke vent gevonden. zich omhoog gewerkt binnen ferrari door inzet, eerlijk gedrag en positiviteit, een soort omgekeerde Arrivabene. Ik zie er wel hoop in!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2020 om 13:41

      En nadat hij er bij Ferrari uitgewerkt was ze een poepie laten ruiken door voor de grootste concurrent gaan werken.

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    23 september 2020 om 13:25

    Ah, dan zal Ferrari binnenkort wel weer wat podia gaan pakken…

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      23 september 2020 om 17:26

      @pomoek: dat denk ik niet, hij is namelijk niet op de meest chique manier bij Ferrari weggewerkt.

      Login om te reageren
  3. basman147 zegt

    23 september 2020 om 13:26

    Tip; voor een succesvolle complottheorie moet er ook een onverklaarbaar (en liefst ongewenst) resultaat zijn, en je kan toch moeilijk zeggen dat de afgelopen 10 jaar een succes zijn geweest voor de Scuderia.

    En juist in het Schumacher-tijdperk zaten er juist geen Ferrari-mensen bij de Ferrari International Assistance, dus misschien moeten eerst Ross’ Brawn en Jean Todt wel weg voordat Ferrari weer kan winnen?

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 september 2020 om 13:49

      Heb je gelijk in, ik denk ook dat dit in werkelijkheid wel zal meevallen hoewel “fuel sensor gate” natuurlijk wel een hele rare uitkomst heeft gekregen. Daarnaast vind ik het extreem raar dat Ferrari elk jaar zoveel geld van de F1 krijgt overgemaakt. Ik weet verder niet zoveel van Carey maar vond de aanwezigheid van een relatieve outsider in het incestueuze F1 wereldje wel verfrissend.

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        23 september 2020 om 14:15

        Het is misschien een rare uitkomst, maar ook de FIA heeft te maken met bewijslast. Als het technisch bureau van de FIA 10 mensen telt, waarvan misschien de helft kennis heeft van de motoren en de systemen, en alle bewijslast komt van de constructeur kan ik me goed voorstellen dat ze het sluitende bewijs niet tijdig rond kregen en het dus maar op een deal hebben gegooid met Ferrari.
        Wat betreft het geld, alle teams zijn er in de Concorde-overeenkomst mee akkoord gegaan dat teams die langer in de F1 zitten meer geld krijgen, dus is het logisch dat het Ferrari het meest krijgt( maar ik ben dan ook Ferrari-fan dus dit is niet objectief…)
        Vooral in het begin had Carey veel ideeën, laatste tijd eigenlijk niet veel meer van gehoord? Maar goed, er was iets met Corona natuurlijk

        Login om te reageren
  4. mashell zegt

    23 september 2020 om 13:42

    En wie wordt de baas van Lamborghini?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 september 2020 om 15:14

      @mashell: hij werkte daar al niet meer. Hij was doorgeschoven naar Bugatti volgens mij. Stephan Winkelman is Lamborghini dacht ik.

      Login om te reageren
      • machielvdd zegt

        23 september 2020 om 15:21

        Precies andersom, Winkelmann zit momenteel bij Bugatti en Domenicali bij Lamborghini.

        Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      23 september 2020 om 15:30

      @mashell
      Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat iemand van de Corleone familie hen ” made them an offer that they could not refuse “

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 september 2020 om 16:01

        Ik dacht eigenlijk dat deze beschikbare management positie weer zou worden ingevuld door iemand afgestudeerd aan de Volkswagen School of Management oftewel BMW.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    23 september 2020 om 13:51

    Als het de sport ten goede komt maakt het mij eigenlijk niet uit wie de topman is. Al zet je er een konijn neer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 september 2020 om 16:03

      Zoals bij de FIFA?

      Login om te reageren
    • raceface zegt

      23 september 2020 om 20:06

      @dutchdriftking: wel een met Duracell batterijtje, die gaan sneller!!

      Login om te reageren
  6. toniominestrone zegt

    23 september 2020 om 14:04

    Alles moet uit de kast worden getrokken om het zieltogende Ferrari weer aan een wereldtitel te helpen.

    Login om te reageren
    • pjotr zegt

      23 september 2020 om 15:08

      Ik denk dat als je er bij Ferrari uitgeknikkerd wordt, je niet echt open staat om Ferrari het handje boven water te houden…

      Login om te reageren
  7. Robert zegt

    23 september 2020 om 16:10

    Dus óók als de nieuwe, zo moeizaam afgesloten Concorde Agreement weer afloopt, zal de speciale positie die Ferrari binnen de Formule 1 bekleedt, weer gewaarborgd zijn.

    Als de technische ontwikkeling nou eens nét zo goed was als de achterkamertjes politiek, dat was Team Rood echt onverslaanbaar.
    [/complottheorie]

    Login om te reageren
  8. mustang750supersnake zegt

    25 september 2020 om 00:26

    ferrari zál en moét z’n toekomst veiligstellen……manmanman…..t was…is en blìjft n verrotte sport….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North