• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ex-stagiair Tesla maakt je auto hacken goedkoop en simpel

Auteur: Author, gepost 25 maart 2015 om 23:01 – 40 Reacties

Tesla Model S Alpha Concept


De beveiliging van je auto beter regelen of iets aanpassen in de ECU? Binnenkort wordt het wellicht realiteit.

Volgens Eric Evenchick, een 24-jarige ex-stagiair van Tesla met een behoorlijk bazige achternaam, moet het ‘inbreken’ in het brein van je auto stukken simpeler en vooral goedkoper kunnen. Hij ontwikkelde daarom CANtact, een systeem van tussen de 60 en 100 USD dat je aan de ene kant in de OBD2-poort van je auto en aan de andere kant in je PC plugt.

Om PC en auto met elkaar te kunnen laten samenwerken schreef hij zelf de open source software die gratis verkrijgbaar is. Het hele idee erachter is dan ook dat we massaal onze auto’s proberen te tweaken om vervolgens de bevindingen met elkaar delen.

Waarom? Evenchick wil vooral proberen om auto’s beter te beschermen tegen inbraken. Denk in dat kader bijvoorbeeld aan BMW’s Connected Drive-systeem dat wat veiligheidsmankementen vertoonde. Natuurlijk kan het systeem ook worden gebruikt om lampjes op het dashboard aan of uit te zetten of om de auto zelfs automatisch te laten remmen.

Daarmee komen we ook meteen op een heikel puntje, want wat nou als er ongelukken gaan gebeuren omdat mensen zelf aan instellingen van hun auto hebben zitten priegelen? Het hele plan van Evenchick klinkt ons wat romantisch in de oren of in elk geval niet geheel in lijn met de -te verwachten- werkelijkheid. Aan de andere kant kan CANtact-systeem best nog eens leuke en verrassende verbeteringen opleveren.

Ook interessant!

  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • Tesla Cybertruck nog verder uitgesteld, wordt auto van Neo
  • De bestverkochte auto van Europa is... de Tesla Model 3

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

hacken, Techniek

Vorig bericht: « Jaguar investeert in ontwikkeling van elektrische modellen
Volgend bericht: Mercedes GLE is officieel, inclusief plug-in hybride & GLE63 »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneer zegt

    25 maart 2015 om 23:04

    uhu, beschermen.

    net als die jongen van 15 oid die voor 14 euro een apparaatje bouwde waarmee hij op afstand jouw auto kon bedienen.

    doe mij maar een metalen sleutel.

    Login om te reageren
    • rikgroennl zegt

      25 maart 2015 om 23:56

      @meneer: aan die metalen sleutel heb je tegenwoordig ook niet meer zo veel http://www.autojunk.nl/2015/03/how-to-porsche-panamera-inbreken-in-10-seconden

      Login om te reageren
  2. caterpie zegt

    25 maart 2015 om 23:08

    Zo krijgt die Eric wel even een chick

    -zo dat was grappig- Verder wel een handig trucje natuurlijk!

    Login om te reageren
  3. knipperlichtje zegt

    25 maart 2015 om 23:20

    Joh, het gaat nu al ver. Wil je een elektronisch sper op je MQB-auto? Even van een 0 een 1 maken en tadaa. Zelfde voor Bluetooth bij een Audi met navigatiemodule, klik en klaar. Achterlichten aan bij de dagrijverlichting? Geen probleem. Dial sweep? Zo geregeld.

    Login om te reageren
    • mexxt zegt

      25 maart 2015 om 23:32

      @knipperlichtje: Hoe dan :’)
      De bak met sper is compleet anders. Zit een soort haldex koppeling in, en elektronica. Dat heb je niet als je geen sper hebt.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        25 maart 2015 om 23:36

        @mexxt: een XDS sper werkt met remingrepen op het wiel dat grip verliest, het is een onderdeel van het ESP.

        Login om te reageren
    • freezzr zegt

      25 maart 2015 om 23:46

      @knipperlichtje: geen achterlichten aan bij dagrijverlichting is sowieso achterlijkcht

      Login om te reageren
      • mrdjm zegt

        26 maart 2015 om 00:42

        @freezzr: Momenteel is de combinatie dagrijverlichting en achterlichten anders wel verboden….

        Login om te reageren
        • freezzr zegt

          26 maart 2015 om 06:10

          @mrdjm: oh ja? Hoe kan het dat mijn 2014 V60 dat standaard wel heeft?

          Login om te reageren
          • osmo zegt

            26 maart 2015 om 08:33

            @freezzr: Bij mijn 2014 XC60 anders niet

            Login om te reageren
            • freezzr zegt

              26 maart 2015 om 09:12

              @osmo: ruilen?

              Login om te reageren
              • osmo zegt

                27 maart 2015 om 10:41

                @freezzr: De V60 had ik ervoor :)

        • stalensnuitje zegt

          26 maart 2015 om 10:47

          @mrdjm: Nop, combinatie DRL met andere verlichting vóór is verboden.

          Hoe MB, Renault, etc. het voor elkaar hebben gekregen om die irritant felle LEDs als “stadslicht” goedgekeurd te laten krijgen icm dimlicht is me een raadsel trouwens.

          Login om te reageren
          • sr20det zegt

            26 maart 2015 om 12:52

            @stalensnuitje: omdat je als je die led verlichting wel gaat gebruiken als dimlicht, je geen kut ziet jn het donker..

            Login om te reageren
            • stalensnuitje zegt

              26 maart 2015 om 13:03

              @sr20det: Dat snap ik, ik bedoel meer dat die LEDs m.i. veel te fel zijn als dimlicht en helemaal niet in de buurt van de koplampen zitten, zoals “normaal” met stadslicht. Zoiets als dit: http://goo.gl/cWqMM1 of http://goo.gl/5OCN9v

              Login om te reageren
  4. stfu zegt

    25 maart 2015 om 23:32

    Voordeel van de Tesla vind ik juist dat het niet open source is en zij de auto/het scherm tweaken en aanpassen. Zelf eraan kloten lijkt me niet erg bevorderlijk voor je garantie en betrouwbaarheid. Een virus per ongeluk in je auto duwen lijkt me niet handig…

    Login om te reageren
  5. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    25 maart 2015 om 23:32

    Lijkt me leuk om de turbodruk te verhogen. Vragen ze bij de chipboeren veel te veel geld voor..

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      26 maart 2015 om 01:40

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Ja, even de turbo druk van je Tesla verhogen.

      Login om te reageren
      • ricksmits zegt

        26 maart 2015 om 08:58

        @mikkeloentje: bandenspanning dan..

        Login om te reageren
      • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

        26 maart 2015 om 11:15

        @mikkeloentje: De man heeft bij Tesla gewerkt, maar ze hebben het over auto’s in het algemeen.

        Login om te reageren
  6. mashell zegt

    25 maart 2015 om 23:49

    De jongeman heeft dus iets gebouwd dat de ODB2 poort (eigenlijk gewoon CAN high en CAN low daarvan) aan de USB poort van je PC knoopt? Misschien had hij toch liever stage gelopen bij Google want dit bestaat echt al vele jaren.

    Login om te reageren
    • merc-94 zegt

      26 maart 2015 om 10:12

      @mashell: Ik neem aan dat het vooral om de prijs gaat(tot 100 USD voor die kabels is niks) en hij heeft er bijbehorende open source software bij gemaakt wat het toegankelijker maakt voor een hoop mensen

      Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    25 maart 2015 om 23:58

    Jaja dan krijg je dus ook dat je de verkeerde mapping download van een hacker en dat je motor in de soep loopt ofzo.

    Login om te reageren
  8. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    26 maart 2015 om 00:02

    Heb je sit niet trouwens standaard als je een Haltec of andere veel te dure ECU koopt?

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      26 maart 2015 om 00:02

      @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: *dit

      Login om te reageren
      • FlighTom zegt

        26 maart 2015 om 07:56

        @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: ja, dat kan standaard. Echter gaat dat alleen maar over het motormanagement. Ik ben het met je eens dat een zelfprogrammeerbaar ECU duur is. Maar gezien de kleine vraag en enorme mogelijkheden wel rechtvaardig.

        Neem aan dat die knul bij een Tesla meerdere trucjes kan, gezien het motormanagement niet veel voorstelt en hij zich op het display / beveiliging richt.

        Login om te reageren
  9. wjeurs zegt

    26 maart 2015 om 00:28

    Kun je dan ook zelf chiptunen? Dat lijkt me namelijk gevaarlijk. Bij bedrijven als ziptuning weten ze wat ze doen en wat de max is ivm slijtage etc.

    Als je overigens 2 auto’s hebt van bijv VW, met exact het zelfde blok maar verschillende vermogens. Is dat dan alleen de chip die anders is ivm uitstoot enzo, of moeten er ook onderdelen vervangen worden om het vermogen van de snellere te verkrijgen?

    Login om te reageren
    • etijn zegt

      26 maart 2015 om 07:42

      @wouterjeuring: vervangen ze bij ziptuning onderdelen?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        26 maart 2015 om 07:50

        @etijn:
        Can pigs fly….

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          26 maart 2015 om 08:22

          @tupperware: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTuP7F0p5cKZanj0m1f-K1qqGfiK7a8c1y_MV28bErXjs0HanCi

          Login om te reageren
      • FlighTom zegt

        26 maart 2015 om 08:47

        @etijn: Wouter bedoelt volgens mij het volgende;
        een ander motormanagement geeft een ander slijtage patroon.

        Door bijvoorbeeld de boost, ontstekings-tijdstip of target-AFR aan te passen verander je de karakteristieken van een fysiek verder hetzelfde motorblok. (Pure software-matige aanpassingen dus).

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 maart 2015 om 07:48

      @wouterjeuring: goede vraag. Vroeger was het inderdaad zo dat bijvoorbeeld het spruitstuk en de uitlaatlijn verschilden, maar tegenwoordig zou het idd zomaar kunnen zijn dat alleen de boel anders geprogrammeerd is.

      Ik zou hier wel een special op autoblog over willen zien…

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        26 maart 2015 om 08:23

        @e1000bmw523i: dat zou leuk zijn om te zien; de grotere chipboer zou toch wel het een en andere moeten weten.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          26 maart 2015 om 09:57

          @gregorius: Denk het ook wel. Binnenkort een Autoblogspecial bij Chiptuning Experience o.i.d., @autoblogger? ;)

          Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      26 maart 2015 om 13:50

      @wouterjeuring:

      Ja dat kan, JDengineering heeft laatst “fabrieks tuning” aan hun assortiment toegevoegd voor een redelijke prijs. Zo kan je je Polo 1.2 TSI 90pk naar 105pk zetten (met JD software, wat meer kost kan deze naar 140pk) en je citigo/up/mii 60pk kan naar 75pk. De 1.4 TSI 140pk naar 170 enz enz. De pk’s zijn lager dan met een custom JD map maar de prijs is ook een stuk lager en het blok werk nog steeds binnen de fabrieks marges.

      Login om te reageren
  10. bmwalpina zegt

    26 maart 2015 om 01:27

    Iets zegt mij dat hij geen vriendjes meer met Tesla is

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    26 maart 2015 om 07:51

    goed idee maar dan alleen voor tesla`s. Staan hun straks met ze allen aan de kant.

    Login om te reageren
  12. eett zegt

    26 maart 2015 om 09:19

    Leuk voor de foto, maar bij een Tesla is het nou net weer wat anders geregeld. Die displays zijn voor zover mij bekend niet via de ODB2 poort te benaderen.

    Een eigenaar heeft geprobeerd om rechtstreeks op het interne platform van de displays in te breken, maar kreeg daarna van Tesla het verzoek om daarmee te stoppen. Dat wordt dus door Tesla op afstand bewaakt. Je verspeelt er ook je garantie mee. Lijkt me niet handig om 8 jaar garantie weg te gooien om een lampje aan te zetten wat anders uit staat…..

    Het is wel goed dat autofabrikanten nu ook na gaan denken over beveiliging van hun software. De beveiliging van de hardware kan ook nog wel wat aandacht gebruiken.

    Login om te reageren
  13. Jantje_555 zegt

    26 maart 2015 om 09:33

    alsof VCDS voor VAG modellen niet bestaat…

    Login om te reageren
  14. 12Esc zegt

    26 maart 2015 om 10:45

    En laat nou juist de Tesla geen OBD2 aansluiting hebben (als een van de weinige auto’s). Hij zit er wel (de stekker) want dat is verplicht. Maar hij is niet op de reguliere manier verbonden en levert dus niet de mogelijkheden die je bij andere auto’s wel hebt.
    Leuk device dus, maar niet geschikt voor de Tesla….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North