Toyota’s nieuwste sportauto is een stukje bereikbaarder geworden.

Vorige week kondigde Toyota een nieuwe instapper van de Supra aan, naast de zes-in-lijn die we al kenden. Het gaat om een 2.0 viercilinder die op de Japanse markt al wel leverbaar was. Ook was dat blok al in de Z4 te vinden. Nu is het dus ook in de Supra te krijgen in Nederland. De prijzen van deze nieuwe variant waren nog niet bekend, maar die kan Autoblog.nl nu exclusief melden.

De goedkoopste versie is de Launch. Deze is verkrijgbaar vanaf €61.995. Er is ook nog een Launch Premium. Deze is er vanaf €64.995. Tot de standaard uitrusting behoort onder meer alcantara sportstoelen, 18 inch lichtmetalen velgen, rode remklauwen, een 8,8 inch multimediasysteem en een achteruitrijcamera. Voor deze meerprijs krijg je onder meer lederen bekleding (in plaats van alcantara), Blind Spot Monitor, een JBL-stysteem met 12 speakers, een head-up display en de mogelijkheid om draadloos je telefoon op te laden. De levering start vanaf maart.

Er komt naast de bovengenoemde varianten ook nog een Fuji Speedway-uitvoering. Deze is gelimiteerd tot 200 stuks. Er zal echter maar één gelukkige klant zijn in Nederland die er een in ontvangst mag nemen. Als je benieuwd bent wat deze kost moet je nog even geduld hebben tot maart.
Voor alle varianten geldt in ieder geval dat de 2.0 vier-in-lijn een vermogen van 258 pk en 400 Nm aan koppel produceert. Daarmee zit je in 5,2 seconden op de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Een interessante vraag is natuurlijk: wat is het prijsverschil met de Z4? Die vergelijking valt uit in het voordeel van de Z4. Voor een sDrive30i met dezelfde motor betaal je namelijk €57.181. Daarnaast heeft BMW ook nog een 20i in de aanbieding voor €53.551. Dan heb je hetzelfde blok met 197 pk. In Japan levert Toyota deze variant van de viercilinder overigens wél in de Supra.
De Porsche 718 met een tweeliter viercilinder boxermotor is ook een vergelijkbare auto. Deze is te krijgen vanaf €87.200 als je voor de Boxster gaat of € 87.100 als je de Cayman kiest. Dan heb je wel 300 pk én je rijdt in een Porsche. Ook kun je nog voor de instapversie van de nieuwe F-type gaan. Die is er vanaf €91.300. Dan heb je eveneens een viercilinder met 300 pk.
Een tweeliter viercilinder? Die kun je denk ik wel richting de 400 pk krijgen met wat werk. Goeie deal!
@Jochempie: kijk renntech met de 600pk uit de 2liter van de A45AMG S
@Jochempie: ik denk dat 700pk ook wel gaat lukken hoor… 400pk is toch niet meer van deze tijd!
@jochempie: De B48 motor die hier gebruikt wordt (welke ook in mijn 330i ligt) is echt een leuk blok voor een daily drive. 400Nm is best veel, en dat maakt de auto prettig om mee te rijden.
Alleen het blok loopt niet door tot bovenin toeren, bij zeg 5000rpm levert hij al zijn max vermogen en bouwt daarna niet meer verder op. Dat maakt dit soort motoren gewoon wat saai in een dergelijke auto.
Kortom imo hoort deze auto gewoon de B58 3.0 6 cilinder te hebben.
@Rudy: remap en alles is weer top
@jmeverts: wat bedoel je daarmee, downtunen? Of een nog gaardere curve?
@lekkaah: Kunstmatig koppel afknijpen? Wordt zo gedaan bij die Ferrari’s met turbo tegenwoordig en de BMW M4 dacht ik ?
@SimonMc: ja, maar hij lijkt meer vermogen te willen én een betere curve, lijkt mij lachen als een tuner dat beter gaat doen dan OEM, helemaal als een Toyota/BMW
@Rudy: voor mij een reden om nog even verder te kijken. Vlot zat, maar niet echt overtuigend inderdaad. Een M340i wordt weer wat te gek helaas..
@kareljansen: denk dat je met een chiptuning (meeste zitten rond de 310pk / 470Nm) wel een heel eind bent voor dat doel. Vraag me alleen af of ik dat ga doen eerlijk gezegd… heb nog 2 jaar en 9 maanden garantie ofzo (had een vd eerste G21 die uitgeleverd zijn). En met <6 sec aan de 100 is een 330i natuurlijk niet behelpen.
Een vergelijkbaar aangeklede M340i kost in NL zo’n €100.000, wat mij echt te duur werd eerlijk gezegd (bijtelling bedragen zijn dan echt niet grappig meer…). Heb daarnaast in de familie ander speelgoed voor echt sportief rijden ;).
Wil je rechtdoor snelheid moet je kijken naar een Volvo V60 T8, die bied heel veel snelheid voor zijn geld maar 0 beleving en een auto die merkbaar FWD is. Zelfs een V60 T8 polestar heb ik naar gekeken en was qua prijs vergelijkbaar met goed aangeklede 330i. Qua rijgedrag niet vergelijkbaar met een nieuwe 3 serie (zeker met het M differentieel welke ik heb, waardoor de auto erg veel grip heeft).
De Hybrid’s hebben best veel potentie, maar bij de meeste lever je fors in op de kofferbak ruimte (behalve bij Volvo) en het gaat merkbaar ten koste van het rijgedrag. De 315 liter die je de C300 hybrid overhoudt is wel erg schraal, BMW doet het nauwelijks beter geloof ik.
Lijkt mij voor Nederland gewoon een top motor.
Het is allemaal 3x niks
Vreselijk, dat verdient deze auto niet.
Voelt inderdaad een beetje…schraal, de nėt-niet versie. De Supra moet je gewoon met het B58 blok hebben…
@duderuud: Oneens. Zeg je Supra, zeg je 2JZ!
@jajeroenja: ik heb had het over nieuwe auto’s :)
@duderuud: nietus
@jajeroenja: hou toch op
@duderuud: überhaupt dat ding al eens gereden? Voelt dit voelt dat, op papier ja internetridder! Hush!
@soundgarden: Ik rij zelf met een auto met B58 blok…
Ik vind nieuwe autos zo idioot duur en vraag me echt af hoeveel mensen bijvoorbeeld zo’n nieuwe X5M van 200.000,- kopen. Dat zijn huizen prijzen in sommige delen van het land. Een gewone goede gezins auto hoort circa 35k tot 50k te kosten, een “speciale / leuke” auto 50k tot 125k. Echt absurd die nieuw prijzen tegenwoordig..
@acakoning: dat zie je verkeerd. De overheid vraagt absurd hoge belastingen en die maken alles zo duur. Wel blijven opletten hè!
@acakoning: als je geld zat hebt, dan koop je bv.zo’n X5M. Genoeg rijken in de wereld.
@acakoning: ik mag toch hopen dat de goede gezinsauto Skoda Octavia ruim onder de 35k blijft. Deze Supra kost nu ongeveer zo veel als een viercilinder F-type, Cayman en Alpine. Niets bijzonders dus. Maar klagen over auto prijzen mag natuurlijk altijd.
Als je een Supra koopt wil je hem toch niet met zo’n ontiegelijk saai klinkende 4 cilinder? Kom op zeg…
@Visje66: uitlaat eronder. Dumpvalve. Chippen klaar. Niks saai aan.
@Visje66: ik koop überhaupt al geen Supra, ik heb weinig zin om voor l*l te rijden.
@rhellema: Lol?
@SimonMc: bijna goed!;)
Nog zo’n Toyota met te weinig vermogen, net zoals de gt86
@leon1pfr: zit er wel 258pk in jou Leon?
@leon1pfr: maar deze heeft toch turbo’s? Waar waren de originele supras op begrensd? Ah
Als ik het geld had, zou ik m serieus overwegen. Beetje viercilinder Mustang kost tegenwoordig 75K. Supra is net even wat meer auto dan de GT86. Dankzij viercilinder lichter in de neus. Overigens is die motor prima op te krikken naar meer vermogen. Downpipe, intake en ECU en je zit al boven de 300 pk.
Vergeet daarbij niet dat de Supra altijd een ‘instapper’ heeft gehad, zoals de SZ, SZ-R en GZ. Die hadden minder vermogen en koppel dan deze viercilinder Supra. Veel goedkoper dan een viercilinder Cayman en meer auto dan een A110.
@willeme: als er celica op had gestaan was iedereen enthousiast geweest. Het is gewoon een prima auto. Maar de fast en furieus fanboys blijven maar kwaken
@willeme: Het lijkt mij eigenlijk ook een prima combinatie met prima specs en mogelijkheden. En je hebt gelijk, ga maar eens voor een MK4 Supra zoeken met LHD, 2JZ GTE, 6bak, coupe dan blijven er ineens heel weinig over.
@willeme: well said
@willeme: Bedankt voor deze heldere, nuchtere kijk, Willeme.
Zijn er objectieve redenen om voor de Supra te gaan i.p.v. de Z4? Is de hardware minder? Ik snap het prijsverschil niet zo goed..
@2wheeler: Ik gok dat je bij BMW iets meer in het optie boekje moet duiken en dus de prijs wel op gelijk niveau krijgt. Verschil is natuurlijk of je een cabrio of coupe wil.
@2wheeler: coupe.
Eerlijk gezegd vind ik het voor die prijs best nog wel een goede deal. Waarschijnlijk hoef je niet meer veel opties aan te vinken en ben je voor dat bedrag bijna klaar. Alleen nog beetje chippen, ander uitlaatje en wat ander leuk spul erop schroeven en je hebt echt een hele le(lijk)(u)ke sportwagen.
Voor de paupers…
Gaaf, en zoals hierboven al veelvuldig vermeld, waarschijnlijk makkelijk te “tunen” of chippen zoals iedereen het noemt.
Denk niet eens dat je in NL een zes cilinder moet willen hebben gezien de belastingen en brandstof prijzen.. ja het zal minder aantrekkelijk klinken maar het zal er niet minder om rijden. Daarbij komt dat een leek het verschil niet ziet of hoort. Mocht ik geld in overvloed hebben kocht ik ook de 6cil maar ja, ik kan ook van de viercilinder voorlopig alleen maar dromen.
Bwah, ik wacht wel op eentje met een 1.0 3-pittertje en stalen velgen met wieldoppen. En het liefst een badge met Blue-nogwat erop. Dan voel ik me weer helemaal thuis ’s ochtends in de file op de A9.
@zwepp: Precies. Nóg lichter in de neus en met 136 pk ofzo, zat snel genoeg.
Al geef je een aap un goede ring………
@schrijver-des-stuks: Misschien snappik ik de laatste alinea niet helemaal, maar waarom gaat dat ineens over Porsches? Onduidelijk, dat komt echt uit de lucht vallen.
@hotze: indd rare eerste zin en het prijsverschil is te groot.
@emping: In de eerste zin was er iets misgegaan. Qua prijs zitten de auto’s inderdaad niet direct in elkaars vaarwater, maar het zijn wel allebei viercilinder sportauto’s van (exact) hetzelfde formaat. Vandaar de vergelijking.
Eindelijk een iets betaalbaardere (schadevrije) optie om de Zupr4 te voorzien van een 2JZ en een handbak.
@AutomotiveDesigner: lame
Wat een mooie auto… zelfs met een 3 cil en 200 pk….
3cil blok van een yaris met 265 pk zal hem ook niet misstaan
Maar geen handbak?