Officieel: Toyota kondigt viercilinder Supra aan

Auteur: , 39 Reacties

We krijgen de Supra ook met een andere krachtbron.


Tot op heden is de Toyota Supra in Europa verkrijgbaar met één motorvariant. Dit is een geblazen zes-in-lijn turbomotor met 340 pk van BMW.

In Japan is de Supra ook in andere smaakjes te verkrijgen. Nu is bekendgemaakt dat Toyota zo’n Supra met een viercilinder ook buiten Japan gaat leveren. Deze variant komt naar zowel Noord-Amerika als de Europese markt.

Toyota lanceert de Supra vierpitter in drie uitvoeringen. Alle drie de uitvoeringen komen met een 4-cilinder lijnmotor met een twin-scroll turbocharger. Het blok is gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF. Het maximale vermogen komt uit 258 pk en 400 Nm. Deze Supra sprint in 5,2 seconden naar 100 km/uur. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De uitvoeringen luisteren naar de namen Launch, Launch Premium en GR Supra Fuji Speedway. Laatstgenoemde is het bijzonderste. Deze variant heeft onder andere een unieke witte kleur met rode spiegelkappen en komt in een gelimiteerde oplage van 200 stuks naar Europa.

De viercilinder Supra levert in op vermogen, maar is ook 100 kg minder zwaar in vergelijking met de zescilinder. De verkoop van de Toyota GR Supra 2.0 start in maart. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.



39 reacties

Beetje spijtig dat het gewoon weer een blok van BMW is.
@gillesvda: is dat zo? Ik mis het in het artikel…
@cossiekiller: Zou wel toevallig zijn als Toyota een blok met precies dezelfde specs ontwikkelt.
@berlinetta: Als dat al zo is. De Z4 heeft bij dezelfde motor specificaties 48wHp meer dan een Supra.

https://g29.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1657836
@speedgeek: Opmerking op mijzelf: Ik lees nu dat de amerikaanse variant van de b58 bijne 50whp meer heeft dan de europese versie.
@speedgeek: B58 is trouwens de 6cilinder.
@gillesvda: Begreep ik, maar is op z’n minst opmerkelijk dat BMW de amerikaanse variant een klap meer vermogen geeft dan de Supra heeft.
@speedgeek: De Supra heeft in de praktijk veel meer vermogen dan op papier. Daar zit misschien het verschil.
@speedgeek: Andere concurrenten in die prijsklasse daar. Met meer vermogen/performance. Hence, meer vermogen.
@e34m5touring: Ik neem aan dat je hier de Amerikaanse concurrenten bedoeld? Dat zou een logische verklaring zijn.
@speedgeek: Correct. Hij zit daar in ander vaarwater dus hebben ze hem iets meer vermogen gegeven.
@e34m5touring: De V6 GR uitvoering is in de USA ongeveer 50K in dollars; dat is een leuke prijs; in NL begint het bij 80K, niet echt interessant eerlijk gezegd …
@dawwg: is een 6 in lijn uiteraard. En al die dyno resultaten zou ik met een serieuze schep zout nemen…
@gillesvda: is dat hetzelfde blok als in de Clubman en Mini hatchback (Cooper S-versies) ligt? Dan kan ie met de juiste uitlaat nog best lekker klinken en knallen..
@punicaoase: Yes, het b48 blok. Klinkt in de Z4 ook goed.
@gillesvda: als je ziet dat renntech 600pk uit d 2l van a45s haalt moet dit blokje ook beetje kunnen rekken
@gillesvda: is dat gezeur nou nog niet over? Waarom het wiel opnieuw uitvinden terwijl er een goed blok op voorraad is?
Jammer 3pk minder dat de Yaris GR.
@rutgerk: Zou ook leuk zijn, die driecilinder in de Supra
Lekker hoor, hiermee is de auto wellicht interessant voor onze markt. Jammer dat sportieve coupé’s momenteel niet bepaald populair zijn.
Mag die dan ook net als de Z4 30i met een handbak geleverd worden?
@Loek (720s): totdat je iedere dag stapvoets in je bak zit te roeren op weg naar je werk. Veel mensen die het roepen, maar automaatbakken zijn gewoon beter/sneller en veel meer comfort in het dagelijks leven. Toyota zal echt wel ff bij BMW in de aflevering gekeken hebben qua verkopen.
@lluq: nee tuurlijk niet, een handbak is lekker sportief net als achterwielaandrijving. Kom op zeg, is toch lekker sportief……..tijdens woon-werkverkeer vol trajectcontroles en flitspalen.
@lluq: dagelijks in de file? Antithesis van autoliefhebberij en pure verspilling. Dan zoek ik andere oplossingen…
@lluq: lekkere dooddoener. Als je zo denkt kunnen we net zo goed met z’n allen een instap Clio gaan rijden met automaat want je mag toch niet harder dan 100, staan toch alleen maar in de file en noem dat soort onzin maar op. Ik ben het er mee eens dat een automaat 100x fijner is in dagelijks gebruik maar of het bij recreatief sportief rijden leuker is? Maar goed, ieder z’n keuzes.
@Loek (720s): 100% handbak voor in de file. Radio zacht en als we weer 20 meter op mogen schuiven kan ik met een beetje gas en dan in een keer los en koppeling in toch nog een harde knal uit mijn uitlaat krijgen,, heel kinderachtig maar ik heb dan wel als enige een glimlach in de file😊
Dan liever de Cayman met 2 liter.
@ericc: waarom geen 2e handse met een 6pitter?
Waarom noemen ze haar niet Celica?
Ben dan wel benieuwd naar de nieuwe GT86, zou toch wel stevige interne concurrentie worden lijkt me?
@entwicklung88:

In NL mss wel maar elders zullen die wel uit elkaar geprijsd zijn.
Simpel chipje van 258 naar 310 pk met dit blok!
Staat ‘em goed die lak en roodkapje(s).
@alfalfa: voor een Duitser vind ik het wel wat Japans aandoen, dat wit en rood.
@jaapiyo: inderdaad, bijna niet-premium!
achja… hij ziet dr toch al niet meer uit,dan ook maar gelijk n viercilinder….
Ervan uitgaand, dat dit motortje een flink stukkie achter de vooras ligt, zou deze Supra wel eens een erg lekker sturende versie kunnen zijn.
100 kilo lichter is nogal wat! Maakt m toch wel erg interessant. En dan te bedenken dat je legio software hebt voor dat blok en de bak waar je lekker mee kan experimenteren maakt t best een gaaf pakket.
Zal in Nederland een hoop schelen qua prijs vanwege de veel lagere BPM.. Die *** extra aankoopbelasting maakt leuke sportauto’s (zeker met grotere motoren) helaas enorm duur en dus onbereikbaar voor veel mensen.. In de VS koop je een 6-cylinder Supra al voor omgerekend nog geen 50.000 euro, hier vanaf 84.000 euro, belachelijk!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).