Is de exit van Mick Schumacher wel een juiste beslissing? Een analyse (en we vragen om je mening)
Vanochtend kregen we het nieuws dat Nico Hülkenberg de vervanger is van Mick Schumacher voor 2022. Helemaal als een verrassing kwam het niet. Gunther Steiner was al enkele maanden erg kritisch op de Duitse coureur. Vorig jaar was Schumacher nog een talent. Zeker in vergelijking met de intens slechte Nikita Mazepin.
Voordat we kijken naar de sportieve prestaties om te bepalen of Mick Schumacher terecht is gepasseerd, werpen we een blik op de carrière voor de Formule 1. Mick was in de karts heel competitief, maar zeker geen sensatie. Hij had vooral telkens een jaar nodig om op niveau te komen. Mick was altijd het tweede seizoen beter dan het eerste. Logisch, maar er zijn zat Formule 1-talenten die het eerste jaar er al staan.
Van Amersfoort
Hetzelfde beeld zien we in de Formule 1-klasses. In 2015 begint hij in de Formule 4 voor Van Amersfoort Racing. In het ADAC-kampioenschap wordt hij tiende, een jaar later (voor Prema) is hij tweede in het ADAC-kampioenschap, evenals het Italiaanse F4-kampioenschap. Dan, in 2017, maakt Mick de overstap naar de Formule 3. Daar wordt hij, wederom met Prema, twaalfde.
Het jaar erop, in 2018, wint hij het F3 kampioenschap. In de Formule 2 gebeurt exact hetzelfde, het eerste jaar wordt hij twaalfde, het jaar erop wint hij het F1-kampioenschap. Nu moeten we er wel bij zeggen dat de concurrentie minimaal was en dat een piepjonge Yuki Tsunoda slechts 15 punten minder had, terwijl de Japanner wel zijn eerste jaar beleefde.
Testrijder
In 2019 is Mick Schumacher testrijder voor Alfa Romeo tijdens de Grand Prix van de Eiffel. Helaas komt hij wegens barre weersomstandigheden niet aan rijden toe. Gelukkig kan hij tijdens de GP van Abu Dhabi dat jaar voor Haas nog een paar rondjes rijden.
2021 was een rampjaar voor Haas. De auto was zeldzaam traag. Voor Mick Schumacher is het dan lastig om jezelf te onderscheiden. Je kan nog zo’n topprestatie afleveren, als je 15e eindigt, kijkt er niemand naar.
In vergelijking met zijn teamgenoot doet Schumacher het heel aardig. In de kwalificaties kan de Duitser wel een verschil maken. Het staat uiteindelijk 19-3 voor Schumacher. De keren dat Mazepin sneller was in de kwalificatie, kwam meestal door een fout van Mick, zoals de heftige crash in Monaco in FP3. Nu was Mazepin ook behoorlijk matig naar F1-maatstaven.
Dat is een terugkerend thema bij Mick, hij crasht nog weleens. Denk aan de GP van Emilio Romagna (uit de pitstraat nota bene), de kwalificatie van de GP Frankrijk 2021 en de GP van Saudi Arabië, waarbij hij óók crashte, ditmaal na 8 ronden in de vangrail. Vangrails zijn zijn ding niet, want ook in 2022 crashte hij in Monaco en Jeddah.
Uitvalbeurten
Bij Schumacher wordt vaak gerefereerd aan de vele crashes en uitvalbeurten. Als we kijken naar de statistieken, dan valt dat heel erg mee. In 2021 viel hij drie keer uit, in 2022 slechts twee keer. Het grote probleem is wellicht dat Schumacher te weinig mooie momenten laat zien. Hij rijdt voornamelijk heel erg anoniem zijn rondjes.
Dan komen we aan bij zijn teamgenoot Kevin Magnussen. Dat is een rauwe, ongepolijste en agressieve coureur. Een soort Verstappen-light (hij doet ondergetekende denken aan Jos Verstappen). En het simpele feit is nu eenmaal dat Kevin veel meer uit de Haas VF-22 haalt dan Mick.
In het kwalificatieduel staat het 15-6 voor de Deen. Qua punten delft Schumacher ook het onderspit: 25 voor K-Mag en 12 voor Mick. Schumacher heeft tijdens de GP van Engeland (P8) en Oostenrijk (P6) zijn visitekaartje zeker afgegeven. Als de mogelijkheid zich voordoet, kan hij zeker rijden. Hij liet het dit jaar te weinig zien. Magnussen bewijst dat er met de auto veel meer mogelijk is.
Is de exit van Mick Schumacher terecht?
Dan tenslotte hebben we Nico Hülkenberg en daar wringt de schoen toch wel een beetje. Nico is een geweldige jongeman en uitstekend coureur. Hij draait echter al drie jaar niet meer mee in de F1. Zijn invalbeurten waren meer dan puik, maar het is niet dat het talent van Hülkenberg onmisbaar is.
Waar je met Schumacher nog een coureur voor de toekomst hebt, is dat met Nico niet het geval. Qua snelheid zijn Hülkenberg beide heel erg aan elkaar gewaagd. Hülkenberg is wel iets voorzichtiger en meer ‘Button-esque’ in zijn benadering. Volgens Haas ligt het aan de ervaring van Nico dat ze voor hem hebben gekozen.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Wat vind jij van de exit van Mick Schumacher ten faveure van Hülkenberg? Is dat een logische keuze? Of had Schumacher nog een jaartje nodig om te moeten rijpen? Laat het weten, in de comments!
fmgarcia zegt
Mick zit volgend jaar in een hypercar van Ferrari in de WEC denk ik. Vind het niet helemaal terecht dat hij de f1 uit moet. Zo slecht is hij helemaal niet.
ghini zegt
Ha, dat denk ik absoluut niet.
rollingstoned zegt
Als je een auto verder wilt ontwikkelen, dan heb je meer aan een ervaren, solide, stabiele en betrouwbare middenvelder die het materiaal niet sloopt en punten binnenhaalt, maar óók goede feedback aan de engineers kan geven.
Dat is iets waar de Hulk ook goed schijnt te zijn. Daarbij hij kan zich snel aanpassen zoals zijn invalbeurten bij verschillende teams wel hebben laten zien.
Enfin… Hülkenberg mag dan wel geen WDC materiaal zijn, maar dat is ook helemaal niet het doel van Haas. Het doel van Haas is om serieus mee te kunnen doen in het middenveld. En dan heb je gewoon minder aan een rookie. Dus de Hulk lijkt mij gewoon een prima keuze.
rollingstoned zegt
Ricciardo had trouwens dit zitje kunnen hebben, maar helaas haalde hij daar zijn neus voor op.
kniesoor zegt
En hij heeft een vrij pront reukorgaan, dus dat deed vermoedelijk wel wat stof opwaaien 🙂
MaartenD zegt
Exit Schumacher is terecht…door zijn naam de Formule 1 in gekomen en te licht bevonden…
HZW zegt
Wel de naam niet het talent.
chrisvis zegt
Exit is terecht maar om hem te vervangen door Hulkenberg is ook maar triestig. De meeste gp’s gereden zonder overwinning en de keren dat hij toch had kunnen winnen verslikte hij zichzelf. Sympathieke jongen maar daar is ook alles mee gezegd…
rollingstoned zegt
Ik denk dat je Hülkenberg nu toch echt wat te laag inschat én voorbij gaat aan het doel dat Haas wil bereiken. Voor meer toelichting zie mijn reactie van 18:33 hierboven.
chrisvis zegt
Iemand die de laatste jaren amper met een F1 gereden heeft en totaal geen ervaring heeft met de huidige generatie F1-wagens? De tijd zal het uitwijzen maar ik vrees er persoonlijk een beetje voor. Je kan technische bagage hebben zoveel je wil maar zou HAAS het budget hebben om voldoende door te ontwikkelen? Het laatste wat ik me kan herinneren is dat hij in een lijdende positie op een natte baan de controle verloor over zijn wagen(was het Duitsland?). De gunfactor is er bij mij wel maar alleen daarmee gaat hij er niet komen…
rollingstoned zegt
Wat jouw herinneringen ook mogen zijn, het komt i.i.g. niet overeen met zijn geleverde prestaties in de F1 en de autosport in het algemeen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nico_Hülkenberg
rollingstoned zegt
Daarbij blijven fuck-ups sneller en langer hangen bij het gepeupelte dan de goede dingen. Dat is basiskennis psychologie.
chrisvis zegt
Dus u link naar Wiki bevestigd hetgeen ik reeds zei…beste resultaat was een eenmalige 4de plaats terwijl zijn teamgenoot (Perez)zowel in 2014 als 2016 met diezelfde Force India één of meerdere derde plaatsen behaalde. Perez is/was nu de ideale tweede rijder voor Max en is ook geen materiaal om wereldkampioen te worden en de Hulk staat daar nog een stapje onder. Ieder zijn mening. Hoor hier in de reacties ook zeggen dat een Magnussen maar gemiddeld is maar die stapte ook wel zonder voorbereiding in een wagen en deed ineens zoveel beter dan Schumacher en Mazepin…(daarom denk ik ook dat Grosjean ondanks al zijn crashes soms onderschat werdt aangezien hij dikwijls aan Magnussen gewaagd was)
chrisvis zegt
Dus u link naar Wiki bevestigd hetgeen ik reeds zei…beste resultaat was een eenmalige 4de plaats terwijl zijn teamgenoot (Perez)zowel in 2014 als 2016 met diezelfde Force India één of meerdere derde plaatsen behaalde. Perez is/was nu de ideale tweede rijder voor Max en is ook geen materiaal om wereldkampioen te worden en de Hulk staat daar nog een stapje onder. Ieder zijn mening. Hoor hier in de reacties ook zeggen dat een Magnussen maar gemiddeld is maar die stapte ook wel zonder voorbereiding in een wagen en deed ineens zoveel beter dan Schumacher en Mazepin…(daarom denk ik ook dat Grosjean ondanks al zijn crashes soms onderschat werdt aangezien hij dikwijls aan Magnussen gewaagd was)
chrisvis zegt
Dus u link naar Wiki bevestigd hetgeen ik reeds zei…beste resultaat was een eenmalige 4de plaats terwijl zijn teamgenoot (Perez)zowel in 2014 als 2016 met diezelfde Force India één of meerdere derde plaatsen behaalde. Perez is/was nu de ideale tweede rijder voor Max en is ook geen materiaal om wereldkampioen te worden en de Hulk staat daar nog een stapje onder. Ieder zijn mening. Hoor hier in de reacties ook zeggen dat een Magnussen maar gemiddeld is maar die stapte ook wel zonder voorbereiding in een wagen en deed ineens zoveel beter dan Schumacher en Mazepin…(daarom denk ik ook dat Grosjean ondanks al zijn crashes soms onderschat werdt aangezien hij dikwijls aan Magnussen gewaagd was)
pomoek zegt
Terecht. Als je door een alleszins matige coureur als Magnussen om de oren wordt gereden dan is dat wel einde verhaal. De verwachting is dat hulkenberg Magnussen ook wat meer het vuur aan de schenen gaat leggen.
oetelaar zegt
Twee seizoenen de tijd gekregen om zich te bewijzen en afgezien van wat mooie momenten heeft Mick te weinig gebracht en heeft hij te vaak schade gereden, dus ik denk dat het gerechtvaardigd is. Uiteindelijk beslist Gene Haas wat hij met zijn team doet en dan kun je jezelf afvragen of de komst van Nico voldoende gaat brengen. Behalve vermakelijk commentaar na afloop van de race heeft Nico mij zelden verrast tijdens de race.
rollingstoned zegt
Nico heeft i.i.g. meer in de autosport gepresteerd dan alle roeptoeters die hier maar wat vanaf de wal roepen :P
chrisvis zegt
Misschien hadden ze beter Vandoorne genomen…die heeft nog meer gepresteerd en is jonger ook
rollingstoned zegt
Misschien hadden ze hem ook wel gepolst, net als Ricciardo. Maar als de heren dan vervolgens bedanken voor de eer, omdat ze de Haas te min vinden, dan is het ook niet zo vreend dat Haas verder gaat kijken, toch?
Robert zegt
Als Mick niet ‘de zoon van’ was geweest, was het maar de vraag geweest of hij ooit tot aan de Formule 1 had kunnen komen.
sportevo zegt
Hulkenberg heeft de afgelopen 3 jaar amper gereden en in de tijd dat hij reed heeft hij laten zien dat hij geen WDC materiaal is en zelfs geen podiummateriaal.
Prima kerel die bij tijd en wijle best snel kan gaan maar welke recente ervaring maakt dat hij kan meehelpen met de ontwikkeling van de auto?
Toen hij in Duitsland 2019 in de regen zijn kans op een podium weggooide door een domme fout werd hij door iedereen afgeschreven en was het terecht als hij zijn stoeltje zou verliezen. Een jaar later bij zijn comeback als vervanger van Stroll vanwege zijn corona besmetting vond iedereen dat hij thuishoorde in de F1. Zo bijzonder was dat optreden destijds nou ook niet evenals zijn andere invalbeurten. Als voorbeeld kun je kijken naar de invalbeurt van De Vries. Stapt zeer onverwachts op zaterdag in, rijdt een puike kwalificatie en race waarbij hij in de punten eindigt.
Richmond zegt
Schumacher heeft zich dit seizoen aanzienlijk verbeterde, maar heeft meer tijd en geduld nodig. Hij trapt de deur niet in zoals de grote talenten gedaan hebben. Maar in een team met een ervaren coureurs ernaast kan hij beter leren. Haas is niet het team voor hem. Haas wil ook sneller stappen maken, terug naar het middenveld. En ook dat is begrijpelijk. Maar voor Schumacher is dat jammer. Maar wie weet als hij een jaartje test voor Mercedes wat het kan brengen. Alonso is ook van Minardi naar test coureur naar vaste coureur voor Renault gegaan. Dus het hoeft niet slecht te zijn.
gregorius zegt
Er zijn 10 teams.
Met zijn naam en prestaties in de opstapklasses, zou hij in principe interessant zijn voor alle teams, maar alle teams wisten ook: kan even tijd kosten voordat hij op snelheid is; want dat was in de opstapklasses ook zo.
Blijkbaar hebben alle 10 de teams dus genoeg data gezien dat Mick als pakket niet interessant is.
Dus ondanks zijn mogelijke sponsor potentiaal.
Wat zal t zijn? Een combinatie tussen:
– Te saai
– Te veel fouten
– Te weinig positieve input om de auto te verbeteren
– En data waaruit blijkt dat hij de auto te weinig kan op de limiet kan rijden terwijl hij op de banden past.
Want me moeten eerlijk zijn:
– Als Alfa Tauri een jongen neemt die in 6 andere F1 auto’s heeft gereden maar geen zitje heeft gekregen.
– Haas liever een afgeserveerde Hulkenberg wil hebben: die uiteindelijk ook niet de snelste meer is (wel goed qua input gok ik zo)
– En zelfs Williams een rookie neemt die nog geeneens zn papiertje heeft.
Dan moet het toch duidelijk zijn dat hij lager op de lijst stond dan iedereen verwachte.
mc96 zegt
Schumacher heeft de afgelopen twee jaar te weinig laten zien om geheel op eigen kracht zijn zitje te behouden. Aan de andere kant. Om Hulkenberg als zijn vervanger te nemen vind ik ook totaal ambitieloos. Geen slechte coureur. Maar ook zeker niet de uitblinker die hij ooit leek te gaan worden. Ik zie Haas de komende jaren niet echt verder vooruit komen op de grid.