De export van gebruikte personenauto’s uit Nederland daalde in 2013 met 14,1%, van 324.842 naar 279.036 stuks. Wij exporteerden het liefst naar Polen, en de Opel Astra is nog steeds een exportlieveling. Andere bijzonderheden? 20% van de Nederlandse eigenaren deed hun Leaf-elektrohok snel van de hand.
Sinds de verkoopstart in 2011 werden er 1.020 Leafs geregistreerd (2013: 462, 2012: 265, 2011: 293). In 2013 vonden er 200 stuks hun weg naar het buitenland, zo meldt de VWE in zijn jaarlijkse export-cijfertjesbrij.
Dus: 1 op de 5 Nederlanders meed zijn voormalige Leaf plotseling als een schurftige heroinejunk met builenpest, en zette deze, net als al het andere elektrospul, snel op de trailer naar Oost-Europëië. Toedeledokie, en veel plezier ermee. Ter verdediging van Nissan, wellicht ging het hier voor een deel om early adopters die de switch naar een uitbreidend EV-aanbod maakten. Maar of dat nou iets is om als mitigerende reden aan te voeren?
Libië nog steeds populair
Vorig jaar fier lijstaanvoerder, dit jaar netjes tweede achter Polen. Het Noord-Afrikaanse land heeft nog steeds een honger naar Neerlandsch waar. Benin en Nigeria volgen op gepaste afstand als andere Afrikaanse landen:
Klassiekers/oldtimers
Gedreven door Weekers’ belastingterreur vond het dubbele aantal oude barrels de weg naar het buitenland. Dit zorgt er mede voor dat Mercedes-Benz de grootste stijger is, de export van de 200-300 en 190-serie is bijna verdrievoudigd. Er werden 19,5% meer Mercedessen uitgevoerd, waardoor dit merk naar de vierde positie stijgt. De top 3 wordt gevormd door Volkswagen, Opel, en Toyota, in die volgorde.
Populairste modellen
Een volledig Duits feestje dit jaar. Zijn die Duitsers dan echt zo degelijk?
Bron: VWE Trendweb
12 reacties
Nissan mocht willen dat ze er zoveel hadden verkocht :)
Er zijn in 2013 namelijk wel zo’n extra 200 nieuwe Nissan Leafs verkocht ten opzichte van de jaren ervoor!
Dus zijn die 200 geëxporteerde Leafs misschien ingeruild voor een nieuwe Leaf!? Komt wel aardig overeen, die extra nieuwe verkoop ten opzichte van de export.
Zie regelmatig paar dure Duitse auto’s op een trailer staan die achter een of andere gare bus is gekoppeld, met een kenteken uit het oosten wel te verstaan.
Kon toch zweren dat ik geen Leaf in mijn garage had staan…..maar goed wellicht ben ik 1 van de 5 Nederlanders die zijn Leaf mijdt en dus vergeten ben dat ik zo’n ding bezit. Zal straks ff checken…