Export-top 10: niemand in Nederland wil een Nissan Leaf?

Auteur: , 12 Reacties

De export van gebruikte personenauto’s uit Nederland daalde in 2013 met 14,1%, van 324.842 naar 279.036 stuks. Wij exporteerden het liefst naar Polen, en de Opel Astra is nog steeds een exportlieveling. Andere bijzonderheden? 20% van de Nederlandse eigenaren deed hun Leaf-elektrohok snel van de hand.

Nissan Leaf: plotsklaps een paria?

Sinds de verkoopstart in 2011 werden er 1.020 Leafs geregistreerd (2013: 462, 2012: 265, 2011: 293). In 2013 vonden er 200 stuks hun weg naar het buitenland, zo meldt de VWE in zijn jaarlijkse export-cijfertjesbrij.

Dus: 1 op de 5 Nederlanders meed zijn voormalige Leaf plotseling als een schurftige heroinejunk met builenpest, en zette deze, net als al het andere elektrospul, snel op de trailer naar Oost-Europëië. Toedeledokie, en veel plezier ermee. Ter verdediging van Nissan, wellicht ging het hier voor een deel om early adopters die de switch naar een uitbreidend EV-aanbod maakten. Maar of dat nou iets is om als mitigerende reden aan te voeren?

Libië nog steeds populair

Vorig jaar fier lijstaanvoerder, dit jaar netjes tweede achter Polen. Het Noord-Afrikaanse land heeft nog steeds een honger naar Neerlandsch waar. Benin en Nigeria volgen op gepaste afstand als andere Afrikaanse landen:

Export-top 10

Klassiekers/oldtimers

Gedreven door Weekers’ belastingterreur vond het dubbele aantal oude barrels de weg naar het buitenland. Dit zorgt er mede voor dat Mercedes-Benz de grootste stijger is, de export van de 200-300 en 190-serie is bijna verdrievoudigd. Er werden 19,5% meer Mercedessen uitgevoerd, waardoor dit merk naar de vierde positie stijgt. De top 3 wordt gevormd door Volkswagen, Opel, en Toyota, in die volgorde.

Populairste modellen

Een volledig Duits feestje dit jaar. Zijn die Duitsers dan echt zo degelijk?

Populaire exportmodellen

Bron: VWE Trendweb



12 reacties

Verbaast me niets dat EV’s vlot weer van de hand gaan. Rijden prima maar buiten de Randstad zijn nauwelijks oplaadpunten te vinden en binnen de Randstad staan er altijd idioten bij laadpalen geparkeerd die aanvoeren dat ze hun diesels nergens anders kwijt konden.
“20% van de Nederlanders deed hun elektrohok van de hand”

Nissan mocht willen dat ze er zoveel hadden verkocht :)
“Niemand in Nederland wil een Nissan Leaf”? Vind je het gek? Kijk naar die die achterkant!
Niemand in Nederland wil een tweedehands Nissan Leaf!

Er zijn in 2013 namelijk wel zo’n extra 200 nieuwe Nissan Leafs verkocht ten opzichte van de jaren ervoor!
@reactief:
Dus zijn die 200 geëxporteerde Leafs misschien ingeruild voor een nieuwe Leaf!? Komt wel aardig overeen, die extra nieuwe verkoop ten opzichte van de export.
279.036 stuks…. waarvan groot deel naar oostblokkers. Moet je nagaan hoeveel er ”ongeregistreed” naar die landen gaan.

Zie regelmatig paar dure Duitse auto’s op een trailer staan die achter een of andere gare bus is gekoppeld, met een kenteken uit het oosten wel te verstaan.
Heb je gezien wat een lelijk kutding de leaf is. Dan nog liever met de trein.
In mij straat staat soms een lelijke Leaf :(
Kopen ze niet hier een Leaf met allerlei subsidie’s en exporteren ze die dan gewoon met dikke winst?
Hoeveel van die geëxporteerde Leaf waren echt in privégebruik? Zou me niet verwonderen moest er geld mee te verdienen vallen door hier een Leaf te registreren en een maand later uit te voeren. Gewoon een slim commercieel trucje dus van een paar autohandelaars…
“Dus: 1 op de 5 Nederlanders meed zijn voormalige Leaf plotseling als een schurftige heroinejunk met builenpest,…”

Kon toch zweren dat ik geen Leaf in mijn garage had staan…..maar goed wellicht ben ik 1 van de 5 Nederlanders die zijn Leaf mijdt en dus vergeten ben dat ik zo’n ding bezit. Zal straks ff checken…
Heeft wel een minderwaardigheidscomplex aan zijn kenteken te zien

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).