Oostblokrovers willen uw Prius hebben
De prachtige Prius plug-in

Met de nadruk op 'hebben', niet kopen. Niet betalen, toch meenemen. In combinatie met de term 'rovers' begrijpt u al waar we naartoe willen.
Nieuwe dag, nieuw bangmaakbericht over al het geboefte dat van achter het niet meer bestaande IJzeren Gordijn onze kant op komt, om ons alles waar wij zo hard voor hebben gewerkt onder de kont vandaan te pikstelen. Vandaag zijn het de hybriderijders die op hun qui vive moeten zijn.
We zeiden het al eens eerder: hybrides zijn zaaddodend, het zijn vierwielers voor de ontmande knakenpoetser wier testikels al decennia in de handtas van zijn vrouw liggen te verstoffen. Eigenlijk representeert de hybride(rijder) de wanhoop, lethargie, en een defaitistisch soort van berusting in je lot en in de middelmaat. Mannen die een serotonineboost krijgen van spruitjeslucht voelen zich bijzonder wel in zo'n druppelvormig batterijenhok met een trage Atkinson-motor erin.
Het grote voordeel van deze onvruchtbaarheidscontainers is dan wel weer dat ze zó saai zijn, dat geen mens er over piekert hem proletarisch van de oprit van je poepsaaie conformistische rijtjeshuis in Uitgeest te winkelen. Een hele geruststelling voor de licht kalende blanke negen-tot-vijf kantoorman, die doodsbenauwd is voor de Laszlo's, Neru's en Mihai's, die bij nacht en ontij onze ooit zo gemoedelijke straten onveilig maken.
Maar is dat wel zo? Het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV), dat samenwerkt met de politie, luidt nu de noodklok, aldus de Volkskrant. Volgens het VBV zijn de Oostbloksnoodaards, dit keer afkomstig uit de voormalige GOS-republieken, er niet vies van moderne hybrides kraken, en deze terug te rijden naar Ruslandistan, of waar ze ook maar vandaan mogen komen.
Je kunt deze heren dus vergelijken met de ultieme Wing Man die jou met je verse, hete vangst de clubdeuren laat verlaten, door zich over haar onooglijke corpulente vriendin te ontfermen (de bro-versie van je op een op scherp staande granaat werpen). Het is niet prettig, maar iemand moet het doen.
Waarom het gebeurt? Het gaat de boefjes voornamelijk om de accu's en de interieurs. Ja logisch, daaromheen zit nog steeds een Prius/Civic Hybrid/ander batterijenhok. U bent dus gewaarschuwd als Nederlandse hybriderijder, hoewel sommigen zullen redeneren dat een hybridediefstal een karma-boemerang is; een gepaste afstraffing voor het jarenlang ontsieren van het straatbeeld, en bovendien: het ontduiken van de Nederlandse MRB, waarmee de facto nul komma niks is bijgedragen aan het onderhoud van de Nederlandse infrastructuur. Maar dat zal je ons nooit horen zeggen natuurlijk.
Oh, en denk ook even aan die arme criminelen, die godbetert 2.500 tot 3.000 kilometer moeten afleggen om hun gestolen waar op de plek van bestemming te krijgen. In een moderne hybride. Da's voor hen ook niet leuk. Na 4-5 diefstalruns schijnen ze dan ook opgebrand te zijn, maar daar hoor je dan weer niemand over.

















