F-150 Raptor (450 pk) krijgt optie voor off-road mietjes

Auteur: , 10 Reacties
Ford F-150 Raptor (450 pk) krijgt minst stoere optie

Wanneer je zelf het gas- en rempedaal niet durft te hanteren, helpt de auto je uit de brand.

Eerder dit jaar trok Ford de doeken van het nieuwe modeljaar van de F-150 Raptor. De pick-up, waarvan we dankzij onze rijtest zelf kunnen zeggen dat het een fijne machine is, werd daarmee nog smakelijker dan eerst. De auto kreeg namelijk allerlei handige functies en een krachtiger Ecoboost-blok. Inmiddels is daar nog een interessante functie bijgekomen, in de vorm van off-road cruise control.

Om exact te zijn heet deze speciale functie Trail Control. Hoewel het in feite een veredelde versie van cruise control is, werkt het niet precies hetzelfde als de functie die je tegenwoordig op bijna iedere auto kunt vinden. Goed, in de basis doet Trail Control niet meer dan automatisch remmen en gas geven, maar dit gebeurt op een andere manier dan bij cruise control. Logisch, want de vereisten van off-road rijden zijn totaal anders dan het rijden op asfalt.

Ford F-150 Raptor (450 pk) krijgt minst stoere optie

Dit is vooral te merken aan de snelheidslimiet die Trail Control hanteert. Waar het bij cruise control veelal weinig uitmaakt hoe hard je wilt gaan, kun je bij Trail Control niet harder dan 20 mph. De functie die in alle 4×4-modi beschikbaar wordt gesteld, regelt de snelheid in heuvelachtige gebieden overigens zelf. Wanneer je bergafwaarts gaat, remt hij voor je. Nog handiger is het feit dat het systeem ook werkt wanneer je ergens vastzit. Door slim met de rem en het enorme koppel van de 450 pk sterke motor om te gaan, kan de auto zichzelf uit benarde posities werken. Hiervoor hoeft de bestuurder het systeem enkel vast te zetten op 1 mph. Het enige dat de bestuurder daarna hoeft te doen, is de juiste stuurbewegingen te maken.



10 reacties

Ondanks ik de V8 mis is dit toch wel echt een dikke sjaak!! Als ik voor zo iets zou gaan shoppen maakt deze denk ik toch wel echt kans!
Gniffel. Dit is zo ongeveer de laatste plek waar je (semi) autonoom rijden zou verwachten, is het de eerste plek waar Ford het aanbied. Op deze manier gaat de “stoerheidsfactor” van offroad rijden compleet verloren.
Het automobiele equivalent van iedereen kan schilderen met Ravensburger…

Bijna net echt.
Ik mag toch hopen dat het systeem bergafwaarts juist niet remt. Dat is toch een dingetje wat je vrij snel leert tijdens het off roaden: bergafwaarts rem je niet.

Ik kan mij best voorstellen dat dit best handig is voor mensen die professioneel veel off road rijden, alleen kopen die volgens mij geen Raptor.
Toyota levert dit al een tijd op de TRD Pro modellen van de Tacoma en Tundra.
Zolang je het systeem nog kunt uitzetten en zelf de touwtjes in handen hebt zie ik er geen probleem in. Heb ook niet zoveel met dit soort auto’s maar dit is toch één van de mooiste die op de markt zijn.
Soms is het best fijn om een off-road mietje te zijn……
Gelukkig kunnen Amerikanen al zo goed overweg met cruise control. Ben benieuwd wanneer de eerste F150 ondersteboven in een rivier eindigt omdat de bestuurder zich compleet overgeeft aan de techniek zonder zelf na te denken.
Het is echt jammer dat dit soort auto’s totaal overbodig zijn/niet goed passen op het Nederlandse wegennetwerk. Ziet er allemaal toch wel stoer uit vind ik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).