De nieuwe Ford F-150 Raptor heeft een ‘Jump Mode’

Auteur: , 30 Reacties

Plus nog wat andere bizarre systemen die de auto onoverwinnelijk maken in het terrein.

Ford heeft voor het nieuwe modeljaar (de Amerikanen leven al in 2019) nog eens kritisch gekeken naar de F-150 Raptor (rijtest). Het uiterlijk hebben ze ongemoeid gelaten, maar er zijn wat nieuwe technieken geïntroduceerd die de offroad-beul nóg capabeler maken in woest terrein.

Het speerpunt van de vernieuwingen betreft de adaptieve ‘Shox Live Valve suspension’ van Fox Racing. Dit systeem werkt samen met het Terrain Management System van de F-150 Raptor om de auto een nog betere handling te geven, naast én boven de weg. Sensoren stellen namelijk vast of de voorwielen zich boven de grond bevinden. Het systeem stelt in dat geval de dempers zo in dat de truck niet door zijn hoeven zakt bij het neerkomen. Briljant!

Naast deze epische vering en demping heeft de nieuwe Raptor ook nog Trail Control. Dit is een soort cruise control, maar dan voor offroad-gebruik. Je kan de auto instellen op een snelheid tussen de één en twintig mijl per uur en vervolgens houdt de auto die snelheid ook over ruw terrein vast. Gewoon cruise control met een andere naam dus? Niet helemaal, want de elektronica regelt de hoeveelheid power naar elk wiel en grijpt indien nodig ook in door te remmen.

Maar ja, dat is natuurlijk saai, want je wil juist gebruik maken van die Jump Mode. Vooral nu Ford een stel nieuwe Recaro’s in het interieur monteert die je goed vasthouden terwijl je over rotsen springt.



30 reacties

Dat moet toch wel een mooi baantje zijn, met een nieuwe Raptor een beetje door de woestijn crossen.
Ik ben altijd erg fan geweest van ‘pre-runners’ ( soort luxe baja racer om het terrein te verkennen ) . Maar dit komt steeds dichter in de buurt.

Jammer dan we hier in Nederland niet de ruimte ervoor hebben om zoiets echt te benutten.
@pielemuis: noch een redelijke aanschafprijs.
@mikje90: Klopt, echter geld dit voor iedere auto in vergelijking met het buitenland.
@pielemuis: geldt*
@breakingpoint: Wat loop je nou te zeuren, het is gewoon een blog voor autoliefhebbers. Dan ga je lekker naar taalblog of iets equivalents. En als je nou zelf nooit een spelfout zou maken oké, maar zo’n 60% van je eigen reacties zijn incorrect. Ja, de azijn was lekker!
@breakingpoint:

ja ja .. dat zeggen alle ambtenaren zwervers asielzoekers en straatkrantverkopers ..
@pielemuis: Daar zeg je wat. Vanmorgen reed ik op een N weg achter een Raptor. En dan vraag je je wel af: is die auto zo groot, of zijn onze wegen zo smal?
@rikus: Dit soort vragen stel ik me ook wel eens bij het douchen na het voetballen.
@pielemuis: ja, zijn de wegen van je teamgenoten ook zo smal?
@pielemuis: was laatst in de buurt van Radio Kootwijk, plek zat! Alleen zijn de heuvels iets minder episch
Eerst drift mode en nu jump mode, goed bezig Ford!
Dat alles én dan ook nog een kortere remweg als een Model 3!
@galahad: dan*
-edit: nutteloze bijdrage-
@breakingpoint: nee, beter hè.

Dat moet je dan naar ’t schijnt zeggen…
@cossiekiller: schijt aan hebben kan ook
Bruut!
Sorry maar dit is toch niet leuk meer zo? Voor mij is het leuke aan off road rijden juist zelf met de limieten van de auto en het terrein spelen. Uitvoerig de route en de juiste versnellingen plannen, wel of geen lockers etc. Het spannende moment dat je op het puntje van je stoel zit omdat je kan voelen dat de auto alles geeft. En als het toch fout gaat met een lach op je gezicht, tot aan je knieën in de modder met een sleeplint in de hand op zoek gaan naar een behulpzame mede 4x4er.
Door de auto alles maar een beetje uit te laten zoek dan gaat de lol toch ook een beetje verloren.
@robert110: Deze auto’s worden ook gebruikt voor een andere tak van sport. Het ‘greenlanen’ doe ik ook regelmatig met de Disco. Maar zo’n raptor is echt voor zandvlaktes op snelheid te knallen. Niet het klim/klauter en modder werk.

Wat voor auto gebruik je zelf ? Oude Defender?
@robert110: het klinkt allemaal wel leuk op papier met de raptor maar ik zie ze toch eigenlijk alleen maar in de concrete jungle rijden. Wellicht een gravel pad oid als een oprit en dan heb je het wel weer gehad.
@jaapiyo: ik zou persoonlijk een linkje naar het waarom ‘grijs kenteken’ niet meer mogelijk is. Extra link in het artikel en scheelt mij weer googlen of duckduck’en
@crosscabouter: foutje, tekst is aangepast!
De ideale auto voor in België rond te rijden. Kun je eindelijk eens comfortabel over ons wegdek rijden en 450 pk voor slechts 175 euro jaarlijkse rijtaks en een 800 euro aan verzekeringen als lichte vracht. Lpg tank er in en gaan.
heerlijk voor die verkeersdrempels in de stad!
@Jantje_555: ja, lekker er overheen stuiteren i.p.v. soepeltjes zoals met een ouderwetse CX…
Gave toevoeging, wie wie er nou niet springen met zo’n ding en dat het liefst een beetje gecontroleerd?
Dus feitelijk maken ze de vering stijver bij het neerkomen…. lekker voor het gebit van de inzittenden!
Deze vering en cruise control zit al jaren in alle lucht geveerde Land Rover modellen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).