F-Type krijgt update, staat stil bij 70 jaar Jaguar sportauto’s

Auteur: , 29 Reacties

Met racevlaggetjes in de hoofdsteunen.

Gebak met 70 kaarsjes op het hoofdkantoor van Jaguar. De Britse autofabrikant viert dat het 70 jaar geleden is dat ze de eerste sportauto introduceerde, de XK 120 in 1948. Nu hebben wij niet zoveel aan het nieuws, behalve dat het merk met een speciale F-Type op de proppen komt.

De auto heet F-Type Chequered Flag en staat stil bij 70 jaar Jaguar sportauto’s. Het automerk spreekt over een gelimiteerde editie. Hoeveel exemplaren ze gaan maken van deze Chequered Flag is niet bekendgemaakt. De F-Type Chequered Flag komt met vier- en zescilinder motoren. De dikke achtcilinders komen niet in aanmerking voor deze speciale editie.

De F-Type Chequered Flag valt onder andere te herkennen aan een zwart dak, 20-inch velgen en een racevlaggetje verwerkt in de hoofdsteunen. De speciale editie is te verkrijgen in de kleuren Caldera Red, Fuji White of Carpathian Grey. Zoals gezegd is er keuze uit de 300 pk sterke viercilinder, of de supercharged V6 met 340 of 380 pk. In alle drie de gevallen zijn de motoren gekoppeld aan de Quickshift achttraps automaat.

Jaguar maakt meteen van de gelegenheid gebruikt om de F-Type van een modeljaar update te voorzien. Zo is de Chequered Flag de eerste F-Type met het nieuwe Touch Pro infotainmentssyteem. Dit betekent onder meer dat er gebruik kan worden gemaakt van Apple CarPlay en Android Auto op het 10-inch display. Verder zijn parkeersensoren voor en een achteruitrijcamera voortaan standaard. Het onderstel van de F-Type R Coupé en Convertible krijgt technologie van de SVR mee, wat betekent dat het comfort op lage snelheden is toegenomen. Bekijk een video van de F-Type Chequered Flag op Autojunk.



29 reacties

Wat een schoonheid.
Toch wel de meest begeerlijke GT sinds jaren voor mij.
Een lust voor het oog en oor.
Blijft een mooie auto om te zien. Tijdje terug een mooie gezien in brittish racing green. Heel erg chique en lekker geluid
@lekkerlinksrijden: dat is echt de kleur voor die auto. En de V6 klinkt gaaf maar de V8… echt bruut gewoon. Ik krijg er gewoon kippenvel van.
@volvo480gtt: kom eens naar Antwerpen. Krijg je van mij een rit :)
@erind: boah! Heel gaaf! Daar ga ik graag op in!
Na 5 jaar nog steeds een schoonheid. Als V6 S ook de mooiste uitvoering wat mij betreft.
@viezefreddyw: voor mij de s of R V8 met RWD👌🏼👌🏼
Bij verre de mooiste “normale” auto van dit moment. Maakt hebberig.
Vorig jaar een week in de F-type R kunnen rond rijden. AWD met 550pk V8 supercharger. Mooi, dat zeker. Geluid ook lekker maar technisch qua bak, weggedrag en infotainment jaren achter op de rest zoals Porsche bijvoorbeeld.
@stephane8200: Het is ook zeker geen perfecte auto nee. Geldt voor wel meerdere Britse auto’s. Dat maakt ze in mijn ogen echter niet minder begeerlijk.
@stephane8200: dat klopt maar als er vriendjes van mijn kinderen thuis zijn, komen ze steeds vragen voor een ritje id jag terwijl er het meest verfijnde porsche materiaal staat. Ik moet ook steeds wennen als ik een tijdje porsche heb gereden en maar na 2 dagen heb ik weer het volledige plezier id jag gevonden. Geluid, looks, koppel ve tractor, apart interieur. Ik doe m niet weg. Een lekker ouderwetse V8 in een klein roadsterke, atypisch 2020.
@100octane: ik snap wat je bedoelt. Ik zeg ook niet dat het een slechte auto is, hij is minder clean en perfect. Maar dat heeft ook zijn charme.

Al vond – deze hierboven heeft een update – ik het infotainment niet briljant. Heb de F-type, XE en F-Pace allemaal gereden voor langere tijd en het is gewoon net iets achterhaald.
@stephane8200: Qua weggedrag en bak vind ik de auto gewoon goed. Niet perfect maar goed. Maar infotainment en dergelijke is zeker niet van het niveau van de concurrentie. Daarin zijn de Duitsers gewoon heer en meester. Ook de Italianen blijven daarmee flink achter lopen.
@viezefreddyw: Ook ik vindt de bak eigenlijk echt prima in mijn F-Type R AWD, niks te klagen, schakelt heel snel en soepel. Moet je eens voor de lol met een Porsche bak uit een 997 gaan rijden pfff dat is pas drama.

Het AWD concept moet je wel met een korrel zout nemen, het is geen Audi Quattro die op rails rijdt maar een auto die desnoods AWD kan zijn maar over het algemeen meer als achterwiel aangedreven auto rijdt.
Entertainment systeem komt wel verouderd over dat klopt, geluid van het meridian 700+ watt systeem vindt ik ook niet beter klinken dan bijvoorbeeld het standaard Bose systeem in Audi.
@toncoronel: Tja, een auto van gebouwd van 2004 tot 2011 moet je ook niet vergelijken, die is natuurlijk al flink verouderd. De huidige PDK bakken zijn wel tig keer beter. Maar goed, dat is geen schande aangezien de PDK bakken echt top zijn.
@viezefreddyw: Wat is er dan precies ‘tig keer beter’ aan ten opzichte van de Jag bak dan? Ik heb toch best wat auto’s gereden met name BMW, Audi, Mercedes en nu Jag maar ik zou niet weten wat de bak in de Jag tekort komt. Schakelt voor mijn gevoel in ieder geval supersnel zowel op als neer. Ook dat het een 8 bak betreft vindt ik prettig 150 op cruisecontrol met 2200 toeren, perfect. Dus ik vindt de bak zowel sportief als comfortabel. Moet je voor de lol eens in een RS6/RS7 C7 gaan rijden, dat is pas een lompe bak in verhouding in ieder geval. Moet wel eerlijk bekennen geen ervaring te hebben met een moderne PDK bak afgezien van een Panamera Turbo maar de PDK bak viel niet positief op ten opzichte van de Jag. Vandaar ook mijn vraag wat er dan precies zo veel beter is aan een PDK bak? Stiekem wil ik nog eens een 991 4S Targa kopen met PDK dus extra info is gewenst :)
@toncoronel: Tig keer beter is natuurlijk wat overdreven, zo groot is dat verschil ook weer niet. Maar de PDK bakken worden geroemd om hun snelle schakelen. Maar dan ook écht snel. Ook kunnen ze erg veel koppel hebben. Als je met beide auto’s gereden hebt zul je zien dat de PDK alles nét even wat beter doet. Terugschakelen op het juiste moment, bizar snel op schakelen. Snelle reactietijd tussen flipper en het daadwerkelijke schakelen. Ik zeg niet dat de ZF-bak slecht is, dat is hij namelijk niet. Maar de PDK doet het allemaal net even wat sneller.
Nog altijd een plaatje van een wagen. V8 klinkt geweldig, maar wellicht een beetje overkill. Ook is de V6S qua looks wat mooier.
De eerste F-Types beginnen voorzichtig wat betaalbaarder te worden. Rond 55.000 euro is er zelfs al wat keus. Ik heb er een keertje een uur in mogen rijden. Vanaf die dag wil ik geen 911, maar dit. Ooit!
@lacker: Zelfs een F-Type R AWD wordt betaalbaar, voor ietje meer dan 55.000 doe ik hem al weg :). Niet omdat hij niet bevalt maar omdat ik tegenwoordig minimaal 2 kinderen te vervoeren heb…
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1329170773-jaguar-f-type-r-coupe-awd-5-0-v8-551pk.html
@toncoronel: tijd voor een Panamera of Quattroporte dus!
@tim_vanostayen: Panamera, Audi RS6 of gewoon een 911… kunnen ook kinderen in… of een Audi S7/RS7… heb nog geen idee…
@toncoronel: RS7 en RS6 is oud en zie je overal.. 911 geprobeerd met m’n kids alsook i8 en pastte helemaal niemand op de achterbank, zijn echt waardeloze achterbanken. Uiteindelijk voor de Quattroporte GTS gekozen en 2,5 jaar later nu een Panamera E Hybrid Sport Turismo.
@tim_vanostayen: hoe beviel de Maser je qua betrouwbaarheid en afwerking?
@leaper035t: Viel wel mee, afwerking was wat minder dan de Porsche natuurlijk ma qua betrouwbaarheid niet echt iets op aan te merken
@tim_vanostayen: wat voor werk doet u beste man?
@theblazerunner: Ik heb al 25 jaar mn eigen restaurant
@toncoronel: held, je rijdt hem in ieder geval meer dan gemiddeld. Mensen, maak hem los!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).