Daniel Ricciardo is helemaal klaar met Red Bull

Auteur: , 68 Reacties

De normaal gesproken zo goedlachse Australiër zal vermoedelijk niet lekker in bed liggen.

Ricciardo helemaal klaar met Red Bull

Het moest een geweldig weekend voor Red Bull Racing worden. Er waren wat problemen met de auto’s, maar dit nam niet weg dat het team de vrije trainingen, de kwalificatie én de race domineerde. Vanuit Nederlands opzicht is het geweldig dat Max Verstappen er met de zege vandoor is gegaan, maar de DNF achter de naam van Ricciardo gooit voor de objectieve F1-fan roet in het eten.

In Mexico moest de zwarte bladzijde in het 2018-seizoen keihard worden omgeslagen met een mooi resultaat. Het leek ook te gaan gebeuren. Ricciardo was in zijn nopjes en had zelfs pole position te pakken. Vlak voor de race stond de Australiër nog te grappen met DJ Armin van Buuren. Hij zag zichzelf wellicht al feestend staan, na het halen van een podiumplek op Autódromo Hermanos Rodríguez.

Autosport is autosport en je kunt nooit voorspellen hoe de hazen lopen. De appel die Ricciardo nu moet doorbijten is zuurder dan Patty Brard in een badpak. Voor de achtste (!) keer dit seizoen viel de Red Bull-rijder uit. Na afloop van de race liet de coureur weten helemaal klaar te zijn met zijn auto. De motor kon hij moeilijk vervloeken, aangezien hij in 2019 voor Renault gaat rijden.

Een mooi resultaat behalen over enkele weken op Interlagos in Brazilië haalt niets meer uit. In het hoofd van Ricciardo is dit seizoen klaar. Over. Basta. De laatste races rijden, het seizoen heel snel vergeten en vooruit kijken naar het volgende jaar. Hopende dat de handtekening die de Australiër bij Renault heeft gezet, niet gaat zorgen voor nog meer uitvalbeurten. Wat Ricciardo betreft mag Pierre Gasly het resterende seizoen uitrijden bij Red Bull, aldus de zwaar teleurgestelde coureur gisteren na afloop van de race.

Meer lezen? Dit zei de internationale media over de winst van Verstappen.



68 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik zou ook wel met gasly willen ruilen. De Honda komt er al bijna voorbij op snelheid. De betrouwbaarheid is beter dan de huidige renault. Althans die van ric.
@peug206: Aldus Red Bull. Eerst zien, dan geloven.
@reactief: Ric matchte Vet bijna op het rechte stuk toen ze beide drs hadden. 348 tegen 353. Ze roepen daar ook nog steeds dat ze een tekort aan topsnelheid hebben, maar dat is dus al bijna weg. In de speedtraps is TR op de meeste banen sneller op het rechte stuk, maar langzamer in de bochten. Alleen hebben Hartley en Gasly iets te veel penalties gehad dit seizoen om het een normale race pace vergelijking te maken. Ze zitten altijd met verkeer.
@peug206: ricciardio had een lagere downforce afstelling, hij had een hogere topsnelheid maar lagere bochtensnelheid als verstappen.
@gwnbmw: feit is dat vettel op het rechte stuk niet kon passeren omdat het verschil in topsnelheid te klein was. Beide hadden een slipstream en DRS. Dan komt het op motorvermogen en downforce aan. Ric bleef in de bochten ook gelijk van Vet, dus conclusie die we kunnen trekken is dat het verschil minimaal tot niet is.
@peug206: ric had slipstream, en drs van die uit de F1.5 klasse. Van de topsnelheid hoeven ze het echt niet te hebben.
@koeckenbacker: en vettel had geen slipstream?
@peug206: zeker wel, daarom werden motorvermogen zwaar gecompenseerd, omdat er dan op de hoogte van mexico helemaal geen luchtweerstand meer is.
@koeckenbacker: en dat deed ferrari niet. Alsof ze niet zouden proberen om vettel als eerste over de finish te krijgen…
@peug206: wat lul jij nou? Daar heb ik het totaal niet over. Ik benoem even wat feiten van een slipstream in de ijle lucht..
@koeckenbacker: welk motorvermogrn werdt gecompenseerd? Ric had een slipstream, die zat eerder op zn top. Vet had een slipstream en zat eerder op zn top. Dat verschil in motorvermogen blijft. Dus Vet kan nog net wat sneller naar de 350 dan Ric.
@peug206: je snapt m niet. Het verschil in topsnelheid is nu miniem, omdat er heel weinig luchtweerstand is. Motorvermogen is een stuk minder relevant als je een slipstream en drs en ijle lucht hebt.. wat jij dus beweert qua topsnelheid is onder normale omstandigheden dus weer weg en scheelt het weer dik 20km per uur.. doeii, en je krijgt geen sticker
@peug206: in z’n broek wel hoor….
@peug206: Op een 1.5 km rechtstuk is de topsnelheid ook geen probleem. Het is de weg naar de topsnelheid toe waar ze problemen hebben bij zo’n lang rechtstuk. Oftewel, Vettel heeft minder tijd (dus afstand) nodig om naar die top snelheid te komen en kan dan die topsnelheid dus langer vasthouden.

Op een korter rechtstuk hebben ze er nog meer last van.

Daar komt bij dat ze bij voorbeeld in de esses in Engeland pk’s te kort komen om de weerstand die die snelle bochten geeft op te vangen. Daardoor konden Mercedes en Ferrari die bochten sneller nemen ondanks het goede chassis.
@87sandyd: engeland is alweer een aantal updates terug..
@peug206: u weet dat de motor verschillen een stuk kleiner zijn op het circuit van Mexico omdat het 2km boven zeeniveau is en er daarom minder zuurstof in de lucht zit?
@c4seum: en dat dit ook voor zowel ferrari als Mercedes geld?
@peug206: en dat elke motor procebtueel evenveel vermogen verliest wat betekend dat het verschil in vermogen afneemd?
@c4seum: ja, en als dat verschil 50pk is zoals gesuggereerd wordt dan is dat alsnog een gigantisch verschil? En daarnaast gok ik dat Ferrari niet met de meest conservatieve mapping rondrijd aangezien Vettel MOEST winnen wilden ze nog een kans hebben?
@peug206: heb je ook gedacht aan het feit dat RBR een veel effectiever aero pakket heeft waardoor ze relatief minder downforce hoefte te gebruiken, waar mercedes en ferrari juist mee moesten gebruiken omdat ander de banden helemaal naar de tering gereden zouden worden?
@c4seum: ferrari moest sws voluit. Aangezien Ham problemen had met de banden EN Vet zijn kans wilde houden konden ze het moeilijk rustig aan doen… Neem maar van mij aan dat die motor maximaal ging afgelopen race. En in de bochten bleef het verschil gelijk, dus waarschijnlijk had Vet iets meer downforce als Ric. Conclusie: had Ric geen drs had Vet hem gepasseerd, en andersom.
@peug206: nou, dan zijn we er toch? Vettel had meer downforce wat de topsnelheid van RBR en Ferrari wat dichter bij elkaar bracht. Conclusie: als Ferrari evenveel (lees: weinig) downforce als RBR had deze race, had de Ferrari gewoon kneiter hard weggereden op de rechte stukken.
@c4seum: volgens mij heb je met meer downforce meer druk op de wielen en dus meer slijtage. De RB heeft juist een betere mechanische grip door het uitstekende chassis, dat heeft niks met downforce te maken.
@henk_he: dat zou je denken echter door de ijle lucht en dus “gebrek” aan neerwaardse druk schuiven de banden over het wegdek waardoor je meer slijtage hebt, graining noemen ze het ook wel. En dat is ook meteen de reden waarom de RB wel fatsoenlijk met zn banden om kon gaan. De RB was de enige auto op de grid die voldoende DF wist te genereren waardoor de banden voldende druk hadden om op het asfalt te blijven plakken.
“De motor kon hij moeilijk vervloeken, aangezien hij in 2019 voor Renault gaat rijden.”

Er viel dit keer ook weinig te vervloeken richting Renault omdat het volgens Horner wederom om een hydraulisch probleem gaat. Daarom had Ricciardo het ook over de auto ipv de motor.

Het probleem op vrijdag bij Verstappen was ook hydraulisch volgens Horner en werd veroorzaakt doordat twee draden die elkaar niet horen te raken elkaar raakte en zo een gat hebben gemaakt in een hydraulische pijp. Dat het zo heeft kunnen gebeuren kan er mee te maken hebben hoe Max over de curbstones is gereden volgens Horner.
@rice09: Ja, maar volgens Ziggo is het duidelijk allemaal de schuld van Renault. Ondertussen wordt Honda alvast de hemel ingeprezen.

Ziggo, sponsored by Red Bull & Vestappen!

Ik zou wel wat meer diepgang verwachtten naar de oorzaak. Het is wel heel gek dat Red Bull enerzijds een goed rijdende auto bouwt voor Vestappen en een constant falende voor Ricciardo. En begin vorig jaar precies andersom.
@reactief: Van de eerste 9 dnf’s dit jaar werden 3 door Renault veroorzaakt. En de rest door RBR of de coureurs. Vrijdag werd er niet meteen uitgehaald naar Renault en weet je meteen dat RBR zelf heeft gefaald. Max doet er alles aan om Renault zwart te maken. En dat is deels begrijpelijk. Maar zonder Renault had hij helemaal niet kunnen rijden
@rice09: kijk, dat wist ik dus niet, eigenlijk absurd dat RBR dit soort problemen kent, loshangende kabeltjes, logisch dat Ricciardo er de smoor in heeft.
@rice09: “It is hugely frustrating for the Team not to have both drivers up on the podium, especially when it’s such a great celebration here. Our apologies go to Daniel today and we will fight as hard as we can in the last two races of the season to secure a positive result for him. Thanks to our engine partner, who in challenging conditions provided us with a power unit this weekend that was capable of taking on and beating the best. Congratulations also to Lewis on securing his fifth Formula 1 World Championship which is quite an achievement and puts him amongst the sports’ elite.”

Christian Horner op https://redbullracing.redbull.com/article/mexico-gp-race-reaction
@technofreak: tja er zijn te veel ziggo kijkers hier actief… helaas. Je zou bijna hopen dat renault volgend jaar de titel pakt…
@peug206: Tsja, ben zelf ook Ziggo kijker en best wel gecharmeerd van Olav Mol. de beste man verslaat al sinds 1991 de F1 voor Nederlandse kijkers, ver voor dat de meeste reageerders hier geboren waren. Ze zaten nog niet eens in de roze pijplijn toen Olav -27 jaar geleden- z’n eerste contacten en relaties opdeed bij de teams ;-)

Juist daardoor weten we in NL vaak als eerste de nieuwtjes en horen we zaken die anderen niet horen. Niet voor niets dat andere kanalen de oranje plopkap zowat wegduwen als Olav en Jack een vraag stellen, om ook wat op te pikken.

Gezeik en hashtags over het team Olav-en-Jack vind ik, persoonlijk, dan ook nogal #respectloos.

En dat gezeik over “max-fans kijken met de oranje bril” word ik moe van. Eens in de 2 jaar lopen er 11 knulletjes in een oranje shirtje achter een leren ballon aan te rennen over een weiland, in de hoop de ballon in een netje te schoppen. Heel-fokking-NL veegt dan z’n reet af met oranje WC-papier, vreet oranje tomoucen, drinkt oranje Heineken en koopt de Action leeg voor de ergste oranje meuk die er is. Nu is er eindelijk een écht toptalent in dé Koningsklasse van een sport aan het meedoen om de knikkers, maar dan moet iedereen liever met een Ferrari-vlag zwaaien en het Britse volkslied leren om Hamilton moreel te ondersteunen. Met van dat “alleen maar fan omdat Max meedoet” gelul erbij.

on topic: Renault heeft de afgelopen seizoenen verkloot. De Fransozen bakken er met de V6 icm hybride 0,0 van. Zal wel de bevestiging zijn van de beruchte dooddoener ‘Fransen en elektronica’ zijn…
Feit: ze hebben RBR aan kampioenschappen geholpen, Feit: zeker de afgelopen twee jaar zijn maximaal verkloot. Met McLaren hebben ze zich daarnaast vergokt, want ze dachten de Grote Meneer te kunnen zijn en Honda de vinger te geven. Wat ze kregen was nog meer DNF’s.

Ipv energie in racen te stoppen en de klanten waar voor hun miljoenen te geven, koos Abiteboul er voor liever vuile politiek te bedrijven. Op een gegeven moment hou je dan 0 credits over. Helemaal bij de nieuwe F1 fan die begonnen is door Max’ succes.
@technofreak: ik ben zelf van 96, dus na zijn tijd. Ik heb 2 races gekeken op ziggo in de afgelopen jaren. Gewoon om het een kans te geven. En beide keren halverwege afgehaakt. Ik ben helemaal niet vies van wat oranje commentaar, maar hij heeft tijdens de race te veel fouten gemaakt. En max is de beste. Like vettel, hamilton etc gewoon gp3 coureurs zijn. Nee, dan liever inhoudelijk commentaar van sky. Wat betreft dat wk: helemaal gelijk dat is ook van de pot gerukt en volkomen doorgeslagen. Net als de bedragen die gemeentes als amsterdam rotterdam etc erin steken ;) Renault heeft zich niet van de beste kant laten zien afgelopen jaren. Maar dat doet RB ook niet….
@peug206: Wat je leuk en lekker vindt, moet iedereen zelf weten. Maar daardoor zijn Olav en Jack niet ‘slecht’! Zij hoeven niet #wegmet, maar degene die zich er aan stoort kan gewoon zappen…

Ter vergelijk: Jack van Gelder ‘de god van het voetbalcommentaar’ https://youtu.be/XsZkCFoqSBs
@technofreak: mand! Maar je hebt wel gelijk. Alleen luister ik liever naar Allard Kalf als pit reporter dan Jack Plooij, maar ach…
Bizar eigenlijk. Ook Verstappen was gisteren, na zijn zege, duidelijk nog steeds niet happy na zijn midgelopen pole. Haal je als team de pole en win je de race, vertrek je uit Mexico met 2 ontevreden coureurs.
@pomoek: ik blijf het ook wel mooi vinden dat Max eigenlijk steeds verkondigd dat hij niets om een pole geeft en dat de overwinning belangrijker is. Nu heeft hij zijn overwinning en nog steeds niet blij met het resultaat van de zaterdag?
@sportevo: dat record had hij gewoon graag gehad.
@ikleesookoverautos: natuurlijk, maar hij zei steeds dat hij daar niet mee bezig is. Vast een stukje zelfbescherming om maar niet teveel druk bij jezelf neer te leggen.
@pomoek: zijn winst werd net als vorig jaar wel een beetje overschaduwd door Lewis’ kampioenschap, dat speelt ook mee
Ik kan zijn sentiment begrijpen. Het is alleen de vraag of hij niet van de regen in de drup komt als hij bij Renault zit.

Daarnaast zat een overwinning er niet in, want Max zat gewoon op een ander niveau. Het is dat Ricciardo op 1 stop zat anders was hij op meer dan een halve minuut gereden.
@rick-dos: Je bent je # vergeten ;)
@reactief: Zat te twijfelen of dit de juiste topic was er voor, maar eigenlijk is elke topic wel de juiste er voor dus bij dezen alsnog…

#OntslaJackPlooij ;)
@Rick-dos: ik teken, wat een vreselijke tenenkrommende ellende spuugt die olifant uit zeg. Dat ik daar ook geld voor betaal, om die halve tamme te horen toeteren..
@koeckenbacker: Dat is letterlijk de reden dat ik zondag opgezegd heb bij ziggo. Ik wil niet langer geld brengen naar dat infantiele team daar wat de F1 probeert te verslaan. Als je geen gast kan vinden voor in de studio zet er dan niemand neer, niet een of andere bokser die werkelijk niets snapt van de F1. Ik neem gewoon een andere provider en betaal wel voor streams of zo.
Nou, dan ga je toch de overige twee races bij Toro Rosso rijden? Gasly in dat ding zetten zodat hij wat metertjes kan maken.

Wel is het bijzonder vervelend voor hem, heb echt medelijden met deze man. 8 keer uitvallen in de afgelopen 18 races. Dat is niet normaal. Ik gunde hem ook de overwinning. Maar goed, die gooide hij zelf weg na een dramatische start.
@viezefreddyw: Volgens Ricciardo was er ook iets mis met de auto bij de start. Dus gooit hij het weg, of was er een probleem?

Ik denk dat hij eens moet gaan praten met Alonso over hoe je met zo’n situatie om moet gaan.
Zeker met oog op volgend jaar, al moet het ook nog blijken of Renault wel echt zo slecht is. Want Red Bull als bron…
@reactief: dat zou ik ook zeggen als ik mijn start verprutste. Daarom lag hij ook zo ver achter verstappen zeker ondanks een stop minder…
@sanderz28: Ik haakte in op de start die viezefreddy aanhaalde.
Of het klopt of niet, zullen we nooit weten. Maar met een goede start had hij z’n positie niet heel de race kunnen houden lijkt mij t.o.v. Max, als je kijkt naar verschil in pace.
@sanderz28: Als je hem niet op zijn woord geloofd over de techniek. Dan kan je Max zijn woorden over de techniek ook in twijfel trekken. En heeft hij het zelf verprutst
@erik_degroot2: ben ik met je eens, het valt voor ons nooit te controleren. Leugentjes om bestwil wat mij betreft.
@reactief: Alonso is de gozer die als het niet gaat zoals hij wil de hele sfeer in het team gaat verpesten, alleen maar cynische opmerkingen roept over de boardradio en vervolgens naar een ander team vertrekt. Lijkt mij nou niet bepaald een goed voorbeeld voor de altijd goedlachse Ricciardo
@viezefreddyw: haha, nee man, nooit medelijden hebben met formule 1 rijders, die hebben een prachtig leven als staan ze 20 keer per jaar naast een kapotte auto. Speaking of: Stoffel heeft voor het eerst meer punten gehaald dan Fernando!
@pomoek: Haha nee dat is waar. Zeker volgend jaar hoef je geen medelijden te hebben met hem aangezien hij een salaris heeft van iets met 28 en 6 nullen er achter…
@viezefreddyw: Z’n rivaal voor volgend jaar extra voorbereiden?..
@viezefreddyw: precies. Waarschijnlijk heb je wel wat aan de info die Gasly mee kan brengen; dan leert hij gelijk wat het verschil is tussen de RB en de STR en kan hij dat weer met de Honda mensen bespreken.
@viezefreddyw: Won’t ever happen. RBR/STR gaat echt niet Honda gegevens delen met Rikkierik ;-)
Pure pech, echt zonde. Ik geloof niet in enige opzet, ik denk wel dat teams de grenzen op zoeken, en dat gaat ten koste van de betrouwbaarheid. Echt jammer van Ricciardo. Btw, waarom na een VSC gelijk weer DRS? Nu kon Vettel aansluiten in het bochtige stuk en had hij gelijk DRS op het rechte stuk, niet eerlijk.
En ook had Ricciarde pech met de achterblijvers, die hielden hem op in het stuk waar hij het verschil maakt, waardoor Vettel er voorbij ging met DRS.
Heb ik geen oplossing voor, maar zou niet zo moeten zijn. Het lijkt wel of snel op het rechte stuk bevoordeeld wordt, terwijl het racen toch echt om de bochten gaat. Anders kunnen we wel gaan drag racen (ook leuk!!)
@realhustler: Vettel ging Ricciardo pas voorbij op het moment dat hij zijn auto noodgedwongen aan de kant had gezet.
@viezefreddyw: Dan zou ik de race nog eens opnieuw kijken als ik jouw was, Vettel heeft Ricciardo daarvoor al ingehaald. Overigens werd Ricciardo voor mijn gevoel nog niet opgehouden, ik vond de afstand nog redelijk groot TOV de achterliggers.
@anne_gaastra: Ja, is waar ook. Even vergeten dat Vettel Ricciardo al eens had ingehaald. Maar op het moment dat Ricciardo uitvalt staat hij tweede met Vettel pal achter hem. Het klopt dat Vettel Ricciardo eerder al had ingehaald maar op het moment van uitvallen reed Ricciardo weer voor Vettel. Maar goed, doet er verder ook niet veel toe.
@realhustler: bij een VSC blijft de afstand tussen de autos even groot itt een normale SC. Dus VET zal voor de VSC al binnen de DRS tijd. Dan houdt hij dat na de VSC natuurlijk. Bij een normale SC rijden de autos naar elkaar toe. Autos die dan voor de SC meer dan een seconde achter liggen zouden dan ineens wel DRS hebben.
Bij RB zitten is zo slecht nog niet. Je rijdt tenminste vooraan. Dit lijkt me beter voor een coureur dan “betrouwbaar” in de middenmoot.
Naast de vele pechsituaties speelt ook de frustratie een rol omdat hij zijn jongere teammaatje niet kan bijbenen, te vergelijken met de situatie Vettel/Ricciardo van een paar jaar geleden.
@toniominestrone: Ja dat werd inderdaad pijnlijk duidelijk zaterdag… oh wacht…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@ippy: de hongerige weeskindjes in Zuid Soedan hebben al een giro voor RIC geopend.
@cloverleaf: nice one. Overigens was er van de week ook al een soortgelijke uitspraak van Ricciardo. “Waarom ik altijd lach (w:oké bijna altijd)? Omdat er ook mensen zijn in oorlogen. Je moet altijd het perspectief blijven zien (w: vrije weergave aangezien ik de quote niet meer kan vinden).
Wat een gehuil… het is maar een wedstrijd!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).